• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
ImprezyNajbliższe imprezy

Metallica wraca do korzeni i zagra na Stadionie Śląskim w Chorzowie!

Artykuły o artystachArtyści

Alexi Laiho miał niesamowity słuch i… był bardzo nieśmiały

Artykuły o artystachArtyści

Jared James Nichols radzi, by zwrócić uwagę na groove naszych riffów

NewsyNewsy artystyczne

Dave Navarro o niespodziewanym końcu Jane’s Addiction: „Ten koncert, 13 września w Bostonie, zakończył wszystko”

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
TopLegendyTopSpecial

Jak Dave Davies z The Kinks wziął żyletkę, pociął głośnik i uzyskał przester w utworze „You Really Got Me”

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano sie 4, 2021
Dave Davies, fot. Wikipedia na licencji CC
Udostępnij

W lipcu 1964 roku dorastający, nastoletni gitarzysta The Kinks, Dave Davies, był mocno wkurzony. Według Dave’a, cięcie miało miejsce w jego sypialni w północnym Londynie, kiedy to mieszkał ze swoją dziewczyną Sue Sheehan, która była w ciąży, a rodzice chcieli powstrzymać ich przed ślubem. Zamiast więc wyrządzać sobie krzywdę, wyżył się na tanim wzmacniaczu Elpico, tnąc go żyletką. 

 

Dave Davies czuł się jednocześnie w nastroju do brzmieniowych eksperymentów – próbował wcześniej ożywić swoje jasne i czyste brzmienie gitary kilkoma nieudanymi zmianami we wzmacniaczu. Davies zdecydował się więc na bardziej drastyczną akcję i okaleczył membranę głośnika swojego piecyka, który podobno i tak sprawiał mu problemy. Gdy tylko zaczął grać ta takim, wydawać by się mogło, zdewastowanym sprzęcie, efekt był oszałamiający! Co odważniejsi twierdzą, że właśnie wtedy narodziło się kilka gatunków, w tym heavy metal, hard rock, punk rock, psychedeliczny rock, power pop etc.

W studiu „ranny” wzmacniacz Elpico został połączony z innym wzmacniaczem, który Dave wspomina jako Vox AC30, a producent nagrań Shel Talmy jako Vox AC10. W każdym razie brzmienie, które otrzymali, zmieniło bieg historii rocka, stając się kluczowym elementem pierwszego wielkiego hitu wykorzystującego efekt fuzz/distortion. Dave grał jeszcze wówczas na hollowbody Guild Starfire IV i Guild Harmony Meteor, zanim sprawił sobie słynnego Gibsona Flying V.

the_kinks_dave_davies_1964_rig, grafika – www.images.equipboard.com

Ponieważ taka technologia nie była wykorzystywana w tamtym czasie, Ray Davies nie napisał „You Really Got Me” z myślą o zniekształconym riffie. Oryginalnie kawałek był bliższy big bandowemu bluesowi. Ray Davies wymyślił ten słynny riff na fortepianie w rodzinnym domu Davisów. Zagrał go Dave’owi, który szybko przetransponował go na gitarę. Pierwsza wersja trwała 6 minut, ale ostateczny singiel trwa ledwie 2:20. Kawałek poróżnił ich zresztą później, bo wszystkie prawa autorskie przypisał sobie Ray, który wówczas miał 22 lata, a Dave dopiero 17.

 W tym czasie Ray Davies był studentem college’u i bywał w barach i klubach wokół jego domu w Fortis Green. Ray wyjaśnił pochodzenie tekstu utworu, rozmawiając z magazynem Q w 2016 roku: „Grałem koncert w klubie na Piccadilly, a na widowni była młoda dziewczyna, która naprawdę mi się podobała. Miała piękne usta. Cienkie, ale nie chude. Trochę podobna do Françoise Hardy. Napisałem dla niej 'You Really Got Me’, chociaż nigdy się z nią nie spotkałem”. 

Grałem koncert w klubie na Piccadilly, a na widowni była młoda dziewczyna, która naprawdę mi się podobała. Miała piękne usta. Cienkie, ale nie chude. Trochę podobna do Françoise Hardy. Napisałem dla niej 'You Really Got Me’, chociaż nigdy się z nią nie spotkałem

Dave Davies, fot. Wikipedia na licencji CC

Sheldon Talmy, który wyprodukował ten utwór, przybył do Anglii z Kalifornii i przywiózł ze sobą kilka amerykańskich technik nagraniowych. Aby uzyskać brzmienie gitary w „You Really Got Me”, nagrał gitarę na dwóch kanałach, jeden ze słynnymi zniekształceniami, a drugi bez. Po połączeniu w miks, rezultatem był głośny, chropowaty dźwięk, który ludzie usłyszeli później w radiu.

„Używałem kilku technik, które wypracowałem, aby uzyskać bardziej brudny dźwięk ze zniekształceniami” – powiedział Talmy w wywiadzie dla Songfacts. „To nie było takie trudne, ponieważ robiłem to wcześniej w Ameryce. Pomogło to, że Dave był tak dobry, że był całkiem szczęśliwy z tego powodu, oraz to, że słuchał”.

To nie było takie trudne, ponieważ robiłem to wcześniej w Ameryce. Pomogło to, że Dave był tak dobry, że był całkiem szczęśliwy z tego powodu, oraz to, że słuchał

Żeby było ciekawiej, Talmy później wyprodukował pierwszy album The Who, „My Generation” w raz z tytułowym hitem. Wraz z „Satisfaction” The Rolling Stones ( i kolejnym hitem The Kinks „All Day And All Of The Night z 29 października 1964 roku) były to pierwsze prawdziwie rockowe hity oparte na charakterystycznych przesterowanych riffach i powstały w przeciągu jednego roku – „You Really Got Me” z premiera 4 sierpnia 1964 roku, „(I Can’t Get No) Satisfaction” 5 czerwca 1965 i „My Generation” 25 października 1965. Chronologia nie zostawia złudzeń – The Kinks byli pierwsi!

- Advertisement -

The Kinks „You Really Got Me”

TAGI: dave davies, My Generation, Satisfaction, The Kinks, You Really Got Me
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

TopLegendyTopSpecial

Ian Gillan o płycie „Born Again” Black Sabbath: „Poziom basu był tak wysoki, że nie mogli tego puszczać w radiu”

Maciej Warda | TopGuitar maj 22, 2025
TopSpecial

Pięć obiecujących gitarzystek, o których będzie głośno!

Maciej Warda | TopGuitar kwi 28, 2025
TopLegendyTopSpecial

Kirk Hammett o swojej ulubionej solówce w Metallice: „Każda nuta ma w niej znaczenie i pasuje idealnie”

Maciej Warda | TopGuitar kwi 13, 2025
TopLegendyTopSpecial

Craig Ross, gitarzysta Lenny’ego Kravitza, opowiada o powstaniu hitu „Are You Gonna Go My Way”

Maciej Warda | TopGuitar kwi 1, 2025
TopDesignTopSpecial

„The Tree” – najsłynniejsze drzewo wśród lutników

Maciej Warda | TopGuitar lut 9, 2025
TopLegendyTopSpecial

Dlaczego utwór „Communication Breakdown” stał się wzorem dla heavy metalu i punka?

Maciej Warda | TopGuitar lut 5, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?