W ciągu mojej kariery korzystałem chyba z każdego „ucha”, jakie jest dostępne na rynku. Każde ma swoje wady i zalety, ale MIPRO sprawdziło się najlepiej – powiedział Artur Gadowski użytkując MIPRO MI-58. Przyjrzyjmy się bliżej temu systemowi. Czy rzeczywiście potwierdzą się jego walory na scenie?
Oferta firmy MIPRO obejmuje szeroką gamę sprzętu nagłośnieniowego, w którym istotną rolę odgrywa bezprzewodowa transmisja dźwięku. Wśród licznych serii mikrofonów bezprzewodowych – od profesjonalnych, pełnopasmowych systemów cyfrowych i analogowych po łatwe w obsłudze systemy w niższej cenie – znajdziemy także systemy odsłuchu osobistego przeznaczone głównie dla muzyków występujących na scenie. Najnowszą i najpopularniejszą propozycją z tej grupy produktów jest MI-58 – cyfrowy system pracujący w paśmie ISM 5.8 GHz. Zaimplementowano w nim szereg rozwiązań i funkcji, za sprawą których użytkownicy mogą łatwo dostosować to, co słyszą (lub chcą słyszeć) w słuchawkach. Także same parametry systemu IEM oraz niektóre jego cechy czynią z niego produkt o sporych korzyściach dla muzyków wykorzystujących go podczas występów na żywo. Zanim przejdziemy do szczegółów systemu MI-58, zajmijmy się bardziej ogólną kwestią dotyczącą systemów odsłuchu osobistego.
Decyzja muzyka o korzystaniu z systemów monitoringu dousznego (In-Ear Monitoring) zależy od wielu czynników, takich jak doświadczenie, potrzeby sceniczne, zdrowie słuchu i preferencje brzmieniowe. Nie ma wieku czy etapu kariery, w którym muzyk musi zdecydować się na systemy IEM. To indywidualna decyzja, która może być podejmowana w miarę rozwoju artystycznego i dostępności odpowiedniej technologii w odpowiedniej cenie. Oto plusy i minusy obu typów monitorów scenicznych.
PLUSY I MINUSY SYSTEMÓW IEM
+ Indywidualne dostosowanie dźwięku: IEM-y pozwalają muzykom na dostosowanie dźwięku do swoich preferencji, co jest szczególnie ważne dla wokalistów, którzy chcą słyszeć swój wokal z detalami.
+ Ochrona słuchu: IEM-y zapewniają izolację dźwięku, co oznacza, że muzykom nie trzeba podbijać głośności, aby słyszeli się na scenie. To może pomóc w ochronie słuchu przed hałasem.
+ Swoboda poruszania się: Bezprzewodowe IEM-y pozwalają muzykom na swobodne poruszanie się po scenie bez ograniczeń spowodowanych kablami.
+ Redukcja hałasu z zewnątrz: Izolacja dźwięku, którą zapewniają IEM-y, pomaga w redukcji hałasu z zewnątrz, takiego jak odgłosy innych instrumentów, czy odgłosy publiczności. Może to również okazać się minusem, gdyż taka separacja nie sprzyja interakcji między artystą a widownią.
– System douszny wymaga zwykle profesjonalnej obsługi, odpowiedniego dostrojenia i konfiguracji, a także efektywnej współpracy z technikiem dźwięku.
– Kolejnym minusem jest wspomniana już separacja artysty od publiczności, która nie sprzyja interakcji czy wymianie energii z publicznością (trudno złapać koncertowy „vibe” będąc odciętym od fanów)
PLUSY I MINUSY MONITORÓW SCENICZNYCH TYPU WEDGE
+ Łatwa obsługa: Artysta nie musi samodzielnie obsługiwać tych monitorów.
+ Brak ryzyka technicznego: Monitor typu wedge nie jest narażony na ryzyko zakłóceń sygnału czy problemów z baterią, jakie mogą wystąpić w przypadku bezprzewodowych IEM-ów.
– Hałas na scenie: Monitor typu wedge, może generować szkodliwy hałas na scenie, co może wpływać na zdrowie naszego słuchu.
– Ograniczona mobilność: Ciężar monitorów typu wedge może stanowić problem dla muzyków korzystających z tych urządzeń.
CO WYBRAĆ?
Decyzja muzyka dotycząca korzystania z systemów odsłuchu osobistego (dousznego) może zależeć od takich czynników jak preferencje, potrzeby sceniczne czy dostępność technologii. Oto kilka punktów, które warto rozważyć:
• Wraz z doświadczeniem muzycznym i artystycznym, muzycy mogą zyskiwać większą świadomość i kontrolę nad swoim brzmieniem. Systemy IEM pozwalają na bardziej precyzyjne i spersonalizowane monitorowanie dźwięku, co może być atrakcyjne dla dojrzałych artystów, którzy chcą uzyskać unikalny sound na scenie.
• Jeśli muzyk regularnie występuje na dużych scenach lub w trudnych warunkach akustycznych, systemy monitoringu dousznego mogą okazać się niezbędne do zapewnienia optymalnego monitoringu dźwięku.
• Systemy IEM mogą pomóc w redukcji hałasu zewnętrznego i umożliwić muzykom słuchanie siebie przy niższych poziomach głośności, co może przyczynić się do ochrony słuchu na dłuższą metę.
KOMPONENTY SYSTEMU MI-58
Wróćmy teraz do systemu MIPRO MI-58 i na początek przyjrzyjmy się urządzeniom wchodzącym w jego skład. Pierwszym z elementów jest stacjonarny nadajnik MI-58T. Jest on oferowany także w wersji MI-58TD, wyróżniającej się wbudowanym interfejsem Dante, umożliwiającym współpracę z systemami sieciowymi bazującymi na tym protokole. W obu jego odmianach mamy do dyspozycji parę wejść typu combo [XLR/jack], wyjścia LOOP (L, R) typu jack 1/4” oraz dwa wyjścia monitorowe służące do podłączenia słuchawek – jack 1/4” i jack 1/8”. Oba nadajniki wyposażono ponadto w dwa porty sieciowe REMOTE [RJ-11] (obsługa interfejsu sieciowego ACT-BUS i możliwość zdalnego sterowania z poziomu przeglądarki internetowej w komputerze), złącze antenowe BNC oraz gniazdo dla zewnętrznego zasilacza. W wersji MI-58TD zamontowano dodatkowo port Dante [RJ-45], który może współpracować bezpośrednio z systemami sieciowymi bazującymi na tym protokole. W przypadku tego nadajnika mamy możliwość określenia źródła sygnału wybierając między wejściami analogowymi a cyfrowym portem.
Kompaktowy odbiornik MI-58R, będący drugim elementem tego systemu IEM, jest wyposażony w stereofoniczne wyjście słuchawkowe jack 1/8”. Nieduże urządzenie typu bodypack jest zasilane litowo-jonowym akumulatorkiem waży tylko około 75 g, zatem nawet nie będziemy czuli że mamy go przy sobie na scenie. Do współpracy z tym odbiornikiem służy opcjonalna ładowarka MP-8. W tym roku do serii tej dołączył odbiornik MI-580R, który poza ową specjalną baterią może obsługiwać dwie standardowe baterie AA, a dodatkowo wyposażono go w port USB typu C umożliwiający ładowanie akumulatorów.
W nadajniku dostępny jest wyświetlacz OLED, enkoder umożliwiający poruszanie się po menu, przycisk powiązany z funkcją synchronizacji ACT ułatwiający szybkie parowanie oraz zestaw przycisków służących do zmiany ustawień poziomu wejściowego (osobno kanału lewego i prawego). Odbiornik oferuje z kolei wyświetlacz LCD, pokrętło głośności oraz przyciski pozwalające zmieniać ustawienia. Wyposażono go także w dwie wbudowane anteny. Oba wyświetlacze są podświetlane, dzięki czemu dostępne na nich informacje są dobrze widoczne w różnych warunkach.
System monitoringu dousznego MI-58 firmy MIPRO daje możliwość pracy z presetami (grupa A – 12 kanałów; grupy B1 i B2 – po 12 kanałów), a dla każdego kanału możemy wybrać łącznie 64 różne kody ID (+ jeden w specjalnym trybie dla transmisji 1-do-1). Cyfrowy system wykorzystuje częstotliwość próbkowania 48 kHz (24-bit). Urządzenia z tej serii oferują ponadto tryb ENG stworzony z myślą o realizatorach dźwięku, dający im dostęp do pełnej kontroli nad ustawieniami.
Opcją dla systemu MI-58 są słuchawki douszne E-8S z funkcją redukcji szumów zewnętrznych, ale możemy używać z nim także innych, szczególnie jeśli korzystamy z dopasowanych odlewów.
DLACZEGO 5.8 GHZ?
Tak jak sugeruje to samo oznaczenie tego systemu, MI-58 firmy MIPRO pracuje w paśmie 5.8 GHz. Jest to jedno z pasm radiowych, które pierwotnie były przeznaczone dla zastosowań przemysłowych, naukowych i medycznych (ISM – Industrial, Scientific, Medical), a jedną z najistotniejszych zalet tego rozwiązania jest półtora raza większa szerokość pasma w porównaniu z 2.4 GHz (125 MHz zamiast 83.5 MHz). Szersze pasmo oznacza oczywiście łatwiejszą możliwość znalezienia czystego kanału, co przekłada się na minimalizację dropoutów i zwiększenie pewności działania dla użytkownika. Co więcej, w przypadku pasma 5.8 GHz nie musimy martwić się o potencjalne zakłócenia ze strony telefonów komórkowych, routerów Wi-Fi oraz wielu innych produktów wykorzystujących technologię Bluetooth i pracujących w paśmie 2.4 GHz. Dzięki zwiększonej szerokości pasma została też rozszerzona charakterystyka częstotliwościowa sięgająca od 20 Hz do 23 kHz. Wpłynęło to również na poprawę stosunku użytecznego sygnału do szumu oraz zmniejszenie latencji, która w tym przypadku wynosi około 2 ms.
KORZYŚCI DLA UŻYTKOWNIKÓW W KWESTII REGULACJI SYGNAŁÓW
Zarówno nadajnik jak i odbiornik systemu monitoringu dousznego MI-58 zostały wyposażone w przydatne funkcje pozwalające użytkownikom dopasować to co (i jak) słyszą do swoich potrzeb i preferencji. Urządzenia dają m.in. możliwość wyboru między trybem STEREO (w lewym uchu słyszymy sygnał podawany na wejście L/CH 1, w prawym ten wprowadzany przez wejście R/CH 2) a MIXED, w którym to do każdego ucha trafia zmiksowany sygnału z obu kanałów/wejść. W przypadku trybu STEREO możemy skorzystać z funkcji regulacji balansu dostępnej w odbiorniku. Dzięki temu możemy ustalić odpowiadające nam najbardziej proporcje między kanałem lewym i prawym, a tym samym sygnałami podawanymi na poszczególne wejścia. Regulacja ta może się nam przydać także wtedy, gdy na poszczególne wejścia podawać będziemy inne sygnały, dając możliwość określenia czego chcemy mieć więcej „w uchu”.
Odbiornik MI-58R pozwala również dopasować dźwięk słyszany przez nas w słuchawkach do własnych preferencji w zakresie barwy. Do dyspozycji mamy mianowicie prosty w obsłudze korektor z czterema nastawami. Oprócz neutralnego ustawienia FLAT możemy podbić lub obciąć tony niskie albo skorzystać z filtra podbijającego wysokie częstotliwości dopasowując w ten sposób dźwięk do swoich indywidualnych upodobań.
Wspomniane wcześniej przyciski dostępne w nadajnikach MI-58T/MI-58TD, służące do precyzyjnego określania poziomu sygnału wejściowego i powiązane z funkcją SLC (SmartSound Level Clear) pozwalają z kolei unikać najgłośniejszych poziomów szczytowych. O ile mierniki poziomu znajdziemy na wyświetlaczu, to nad tymi przyciskami ulokowano diody informujące nas o za niskim, za wysokim lub właściwym poziomie wejściowym. Jest to zatem kolejny element, za sprawą którego użytkownicy mogą mieć wpływ na sygnał, z którym będą pracować.
Dzięki takim funkcjom oferowanym przez nadajniki i odbiornik systemu MIPRO MI-58 jak te opisane wyżej, będziemy używając ich słyszeć tylko to, co potrzebujemy i tak, jak chcemy.
MI-58 OCZAMI (I USZAMI) MUZYKÓW
Jednym z użytkowników systemu monitoringu dousznego MI-58 firmy MIPRO jest wokalista zespołu Ira – Artur Gadowski, który na jego temat wypowiedział się następująco:
W ciągu mojej kariery korzystałem chyba z każdego „ucha”, jakie jest dostępne na rynku. Każde ma swoje wady i zalety, ale MIPRO sprawdziło się najlepiej.
Odnosząc się do stabilności tego systemu pozwalającego mu nieprzerwanie słyszeć swój głos i pozostałe instrumenty, dodał on z kolei:
W innych „uszach” zwykle zawsze coś się dzieje, a to z brzmieniem, a to z transmisją. Bywa, że dźwięk po prostu zanika. W MIPRO to się nie zdarza.
Na temat działania systemu MI-58 wypowiedział się także Michał „Jojo” Sowa – realizator monitoringu pracujący z zespołem Ira:
Brzmienie „ucha” MIPRO jest bardzo przyjemne, mam wrażenie jakiejś szerszej stereofonii. Ale to jest subiektywne, najważniejsza jest stabilność działania. Świetnym rozwiązaniem jest też interfejs Dante, planuję wykorzystać to na koncertach.
Informacje o sieci sprzedaży MI-58 znajdziecie POD TYM LINKIEM.
Producent: www.mipro.com.tw
Dystrybutor: audioplus.pl