• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
ArtyściWywiady

Al Di Meola: Dobry czas [WYWIAD]

Jakub Milszewski | TopGuitar
Jakub Milszewski | TopGuitar Opublikowano maj 2, 2018
Al Di Meola, fot. Ben Wolf
Al Di Meola, fot. Ben Wolf
Udostępnij

W trzech kompozycjach z „Opus” pojawia się Kemuel Roig, kubański pianista. Gdzie go znalazłeś?

Al Di Meola: Poznaliśmy się w Miami, tam mieszka. Odkryłem go jakoś przez Internet. Byłem oczarowany. Popytałem trochę o niego, gdzie mogę go znaleźć. W końcu się spotkaliśmy. Jego gra i podejście są fenomenalne. Ma tylko dwadzieścia dziewięć lat. Dla mnie jest nową gwiazdą muzyki – w swojej muzyce zawiera wszystkie jej aspekty, jakie uwielbiam, na czele z niebywałym wyczuciem harmonii, umiejętnością synkopowania rytmów i improwizowania na najwyższym poziomie.

Zaprosiłem go, żeby przyjechał z Miami do mojego studia w New Jersey i dograł coś do albumu. Ale ta muzyka pokazuje jedynie malutką część jego możliwości. Kiedy będziemy grać wspólnie na żywo – a mamy taki zamiar – będzie mógł pokazać pełnię talentu. Mimo tego bardzo się cieszył, że może wziąć udział w sesji nagraniowej. A to dopiero początek.

Czy w tworzeniu „Opus” pomagali ci jacyś muzycy?

Al Di Meola: Zagrałem praktycznie wszystkie partie – całą partię elektrycznego basu, 90% perkusji i bębnów, oczywiście wszystkie gitary… W dwóch utworach towarzyszył mi perkusjonista Rhani Krija, który grał na mojej poprzedniej płycie. Jest też znany z gry ze Stingiem, pochodzi z Maroka, jest fantastyczny. W dwóch utworach, „Escapado” i „Rebels”, grał weteran Richie Morales.

Jakiego instrumentu i innego sprzętu używałeś podczas sesji nagraniowej do „Opus”?

Al Di Meola: Jeśli chodzi o instrumenty akustyczne, używałem głównie gitary Conde Hermanos z nylonowymi strunami bez cutawaya. Kilka razy używałem też gitary Conde Hermanos z wycięciem. Czasami przydała się gitara Guild Hummingbird ze stalowymi strunami. Mam też Martina z 1948 ze stalowymi strunami, zagrałem na nim chyba w jednym miejscu.

Do partii elektrycznych używałem gitary, którą zrobił dla mnie Paul Reed Smith właśnie po to, bym na niej tę płytę nagrał. To nie jest jakiś konkretny model, raczej po prostu Paula wizja Les Paula. Wygląda jak mój czarny Les Paul, ale dźwięk ma lepszy niż wszystkie inne PRS-y. Do nagłośnia używałem wzmacniacza Fuchs i kolumny tej samej marki. Czasami używałem też mojej podłogi efektów, która została skonstruowana z dziesiątek różnych efektów.

- Advertisement -

Czy na „Opusie” był jakikolwiek utwór, który był dla ciebie jakimś wyzwaniem, czy każda /melodia, każda nuta przychodziły ci łatwo?

Al Di Meola: „Ava’s Dream Sequence Lullaby” wymagała wiele wprawy. Nie chodziło nawet o melodie – to nie one są wyzwaniem. To zawsze coś pod spodem. Arpeggia, synkopowane rytmy, czyli partie drugiej gitary. To bardzo trudne partie, wymagające wielu ćwiczeń. Poza tym utwór „Notorious” ma partie akustyczne wymagające wysokiego zaawansowania technicznego.

„Opus” to twój kolejny album pełny śródziemnomorskich nawiązań. To oczywiste, biorąc pod uwagę twoje włoskie korzenie. Ale czy interesowałeś się kiedyś jakimiś innymi muzycznymi kulturami? Bałkańską, indyjską, chińską?

- Advertisement -

Al Di Meola: Tak, interesowałem się muzyką chińską. Ale zawsze musi być jakiś łącznik. Kiedy odkryłem tanga Piazzolli, okazało się, że nie tylko zachwyca mnie ta muzyka, ale poczułem, że jest mi bliska. Uznałem, że mogę dodać do niej coś oryginalnego. Jestem otwarty na kolejne doświadczenia tego typu. Prawdopodobnie nie będzie to muzyka indyjska – nie czuję z nią jakiegoś kontaktu – ale Chiny to już coś innego.

To ogromny kraj, pewnie jest w nim wiele muzyki, której jeszcze nie słyszałem i to pewnie jeszcze do mnie przyjdzie. Jest też coś do odkrycia w polskiej muzyce klasycznej. Lubię muzykę Aleksandra Tansmana, jest w niej wiele elementów, które sam gram na gitarze.

 

Poprzednia strona12
TAGI: Al Di Meola, opus
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Artykuły o artystachArtyści

Kirk Hammett anonimowo pozbywa się gitar na eBay i Reverb: „Po prostu je wystawiam. Nie piszę, że są moje”

Maciej Warda | TopGuitar cze 6, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Neil Young nazwał go Jimim Hendrixem gitary akustycznej

Maciej Warda | TopGuitar cze 5, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Maciej Warda | TopGuitar cze 3, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Wolfgang Van Halen: „Nie interesuje mnie granie 'Panama’ dla wszystkich każdej nocy. Chcę być sobą”

Maciej Warda | TopGuitar cze 2, 2025
ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Maciej Warda | TopGuitar cze 2, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Maciej Warda | TopGuitar cze 1, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?