Ponieważ nie wszyscy znają Anę, pozwólcie na kilka słów o niej na początek. To niezależna niemiecka artystka rumuńskiego pochodzenia, obecnie mieszkająca w Szwecji. Jest wokalistką i autorką tekstów, a jej ulubionym instrumentem jest oczywiście gitara elektryczna, na której świetnie sobie radzi.
Muzyka, którą tworzy Ana Patan obejmuje wpływy od bluesa, world music, funky po elementy jazzu, a nawet rocka progresywnego. Wydaje się, że jej twórczość opiera się na mieszaniu odczuć, wrażeń oraz przekraczaniu granic, tych geograficznych jak i stylistycznych.
Wydaje się, że jej twórczość opiera się na mieszaniu odczuć, wrażeń oraz przekraczaniu granic, tych geograficznych jak i stylistycznych
Urodzona i wychowana w Rumunii, w tyglu narodowego folkloru i silnych wpływów zarówno Europy Zachodniej, jak i Orientu, a także Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych, Patan sięgnęła po gitarę, gdy była nastolatką. Wraz z gitarą, w odważnych dźwiękach i przekonujących tekstach, przyszła jej własna interpretacja świata. Dzięki temu Patan zaczęła zdobywać nagrody, występować na scenie i pojawiać w mediach, studiowała także teorię muzyki i grę na gitarze we Frankfurcie, Monachium i Berlinie.
Na najnowszym albumie „Spice, Gold and Tales Untold” wspiera ją Jonas Hellborg na basie (który odegrał tu istotną rolę jako doradca muzyczny i techniczny) oraz Zoltan Csörsz na perkusji. Swój talent wnieśli do tej produkcji także Jonathan Herrera, Jamal Evans i przede wszyskim Devin Townsend!
Solowy projekt Any trwa już około dziesięciu lat, w ciągu tego czasu skomponowała i zaaranżowała około stu piosenek, które były nagrywane jako dema i ogrywane na żywo na niezliczonych koncertach. W tym samym czasie Ana kompletowała sprzęt dla swojej koncepcji brzmieniowej. Przez jakiś czas Patan była endorserką Hohnera, grając m.in. na prototypie, który marka stworzyła dla Prince’a, a teraz upodobała sobie gitary marki Framus.
Przez jakiś czas Patan była endorserką Hohnera, grając m.in. na prototypie, który marka stworzyła dla Prince’a, a teraz upodobała sobie gitary marki Framus
Najdłużej Anie zajęło jednak znalezienie odpowiednich muzyków, którzy rezonowaliby na poziomie ludzkim i muzycznym, a także ćwiczenie umiejętności tudzież czekanie na odpowiedni feeling, niezbędny do zarejestrowania idealnych „tejków”.
Nagrania zostały zrealizowane w Bardo Music Studios (które od początku lat 80. gościło artystów takich jak Youssou Ndour, Ginger Baker, Bernie Worrell, Public Enemy itp.) W sposób klasyczny, analogowy, na taśmie 2-calowej za pomocą Studera 800, ze starymi mikrofonami Neumann, bez metronomu i prawie bez EQ oraz kompresji!
Nagrania zostały zrealizowane (…) w sposób klasyczny, analogowy, na taśmie 2-calowej za pomocą Studera 800, ze starymi mikrofonami Neumann, bez metronomu i prawie bez EQ oraz kompresji!
Aranżacje są ograniczone do perkusji, basu, gitary i wokalu, w klasycznej formule (soft)power-trio, a każdy instrument zajmuje czas i przestrzeń w swoim naturalnym brzmieniu. Wokal Any przywodzi na myśl Alanis Morissette i Joni Mitchell.
Dziesięć numerów, które w końcu znalazły się na albumie, to hymny wyrażające proste przyjemności codziennego życia, będące jednocześnie lustrem dla jednostki i całej ludzkości ze wszystkimi naszymi wadami i splendorem.
Album został wydany na Bandcamp 10 lutego 2021 roku i ukaże się również jako CD i na winylu, a także w formie cyfrowej w całej sieci. Niedawno odbył się koncert online ze Szwecji, który zawiera wykonania utworów Patan w formule trio, zamieszczony na kanale YouTube, który prezentujemy poniżej.