• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • Narzędzia
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Gry Muzyczne
    • Generator Akordów
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Słownik Gitarzysty
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • Audiostacja
    • EHX
    • Firma Muzyczna
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Music Dealer
    • Riff
    • Sound Service
    • SoundTrade
    • W-Music Distribution
    • Yamaha
    • Zibi
  • Magazyn TG
    • Najnowszy numer
    • TopStudio
    • Zamów prenumeratę
      • Prenumerata dwuletnia
      • Prenumerata półroczna
      • Prenumerata roczna
    • Numery archiwalne
    • Gdzie kupić?
    • Redakcja
TopGuitar.pl
  • Najnowszy numer
  • Gdzie kupić?
  • Zamów prenumeratę
    • Prenumerata dwuletnia
    • Prenumerata półroczna
    • Prenumerata roczna
    • Pakiet 10: prenumerata TopGuitar + CD Richard Bona + 2CD i DVD Marcus Miller
    • Pakiet 11: prenumerata TopGuitar + DVD Love De Vice + CD WAMI
    • Pakiet 12: prenumerata TopGuitar + CD IRA + CD Patrycja Markowska + CD Kreuzberg
    • Pakiet 13: prenumerata TopGuitar + 3xDVD Oblicza rocka
    • Pakiet 14: prenumerata TopGuitar + CD Poduszkowiec 2.0 + CD Cafe Night&Day vol. 3
    • Pakiet 15: prenumerata TopGuitar + książka Cliff Burton + DVD Black Sabbath
    • Pakiet 2: prenumerata TopGuitar + książka Nergal + CD Jacek Karzaklewski
    • Pakiet 5: prenumerata TopGuitar + książka Joy Division + CD Jimi Hendrix
    • Pakiet 6: prenumerata TopGuitar + książka Prince + CD John Mayer
    • Pakiet 7: prenumerata TopGuitar + książka kucharska Paul McCartney + CD Paul McCartney
    • Pakiet 9: prenumerata TopGuitar + książka Bob Marley + CD Foster The People
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      BMG wyda nową płytę Pata Metheny'ego "Road To The Sun"

      BMG wyda nową płytę Pata Metheny'ego "Road To The Sun"

      "Nature's Light" - nowy singiel Blackmore's Night

      "Nature's Light" - nowy singiel Blackmore's Night

      "Wilk" – pierwszy solowy album Pawła Tura

      "Wilk" – pierwszy solowy album Pawła Tura

      Łukasz LuKi Kulczak "Dark Energy" - zapowiedź solowej płyty

      Łukasz LuKi Kulczak "Dark Energy" - zapowiedź solowej płyty

    • Newsy sprzętowe
      Duesenberg Alliance Series Tom Bukovac

      Duesenberg Alliance Series Tom Bukovac

      Martin Guitar w dystrybucji Lauda Audio

      Martin Guitar w dystrybucji Lauda Audio

      Blackstar Fly 3 Neon

      Blackstar Fly 3 Neon

      Dave Mustaine porzuca markę Dean na rzecz Gibsona!

      Dave Mustaine porzuca markę Dean na rzecz Gibsona!

    • TopVideo
      11 najlepszych momentów Eddiego Van Halena

      11 najlepszych momentów Eddiego Van Halena

      Megadeth "Symphony of Destruction" - proroczy teledysk

      Megadeth "Symphony of Destruction" - proroczy teledysk

      Ostatni koncert Van Halen w całości dostępny na YouTube

      Ostatni koncert Van Halen w całości dostępny na YouTube

      Metallica - nowe video z koncertu!

      Metallica - nowe video z koncertu!

  • Artyści
    • Wywiady
      Steven Wilson ponownie przemówił i... obraził zespół Greta Van Fleet

      Steven Wilson ponownie przemówił i... obraził zespół Greta Van Fleet

      Bartek Jończyk o gitarach Yamaha Pacifica i swoim muzycznym życiu - wywiad

      Bartek Jończyk o gitarach Yamaha Pacifica i swoim muzycznym życiu - wywiad

      Andrzej „Pudel” Bieniasz - wywiad z artystą niepokornym i koneserem gitarowego sprzętu

      Andrzej „Pudel” Bieniasz - wywiad z artystą niepokornym i koneserem gitarowego sprzętu

      Basista Big Cyca, Dżej Dżej wydaje pierwszą solową płytę

      Basista Big Cyca, Dżej Dżej wydaje pierwszą solową płytę

    • Artykuły
      Nergal broni się w sądzie i zakłada fundusz Ordo Blasfemia

      Nergal broni się w sądzie i zakłada fundusz Ordo Blasfemia

      Mustaine już oficjalnie z Gibsonem

      Mustaine już oficjalnie z Gibsonem

      Gary Moore "How Blue Can You Get" - płyta z niepublikowanymi utworami

      Gary Moore "How Blue Can You Get" - płyta z niepublikowanymi utworami

      Marcin Patrzałek brawurowo wykonuje "Kashmir" Led Zeppelin

      Marcin Patrzałek brawurowo wykonuje "Kashmir" Led Zeppelin

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Tomasz Andrzejewski "When The Heroes Are Gone" - recenzja płyty

      Tomasz Andrzejewski "When The Heroes Are Gone" - recenzja płyty

      Krzysztof "Puma" Piasecki & Adam Wendt - "We See The Light 59/62"

      Krzysztof "Puma" Piasecki & Adam Wendt - "We See The Light 59/62"

      Mateusz Puławski „13th Heron” - recenzja

      Mateusz Puławski „13th Heron” - recenzja

      The Freuders "Warrior" - recenzja

      The Freuders "Warrior" - recenzja

    • TopLegendy
      Black Sabbath "Sabbath Bloody Sabbath" - pomogły paranormalne okoliczności

      Black Sabbath "Sabbath Bloody Sabbath" - pomogły paranormalne okoliczności

      Roger Waters "The Wall. Live in Berlin" - wyjątkowe wykonanie arcydzieła

      Roger Waters "The Wall. Live in Berlin" - wyjątkowe wykonanie arcydzieła

      AC/DC "For Those About To Rock (We Salute You)" - bardzo wybuchowa płyta

      AC/DC "For Those About To Rock (We Salute You)" - bardzo wybuchowa płyta

      "Led Zeppelin II" - ciekawostki i kulisy powstania

      "Led Zeppelin II" - ciekawostki i kulisy powstania

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Genesis robi próby i przenosi trasę na wrzesień 2021

      Genesis robi próby i przenosi trasę na wrzesień 2021

      Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy odbędzie się 31 stycznia

      Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy odbędzie się 31 stycznia

      To się nazywa próba dźwięku! KISS przed sylwestrowym występem 2020

      To się nazywa próba dźwięku! KISS przed sylwestrowym występem 2020

      KISS zagrają Sylwestra, by bez żalu pożegnać rok 2020

      KISS zagrają Sylwestra, by bez żalu pożegnać rok 2020

    • Kup bilety
      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Klasz Ov The Sejtans XIII

      Klasz Ov The Sejtans XIII

    • Reportaże i relacje
      Prezentacja produktów HK Audio i Hughes & Kettner w gdańskim klubie Parlament

      Prezentacja produktów HK Audio i Hughes & Kettner w gdańskim klubie Parlament

      Adam Palma wraca do formy - fotorelacja z koncertu w Jerzwałdzie

      Adam Palma wraca do formy - fotorelacja z koncertu w Jerzwałdzie

      Soundela 2020 - za nami pierwsza tura warsztatów

      Soundela 2020 - za nami pierwsza tura warsztatów

      Orkiestra 50 gitar elektrycznych

      Orkiestra 50 gitar elektrycznych

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Electro-Harmonix Oceans 12 Dual Stereo Reverb

      Electro-Harmonix Oceans 12 Dual Stereo Reverb

      NUX Loop Core Deluxe

      NUX Loop Core Deluxe

      Markbass Little Mark Vintage D2

      Markbass Little Mark Vintage D2

      Electro-Harmonix Triple Foot Controller

      Electro-Harmonix Triple Foot Controller

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Martin D-18 Elvisa Presleya sprzedany za ponad milion dolarów

      Martin D-18 Elvisa Presleya sprzedany za ponad milion dolarów

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

      Asystent zakupowy: Home recording TG 3/2018

      Asystent zakupowy: Home recording TG 3/2018

    • Porady muzyczne
      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Jak pokonać stres na scenie? 5 kroków do opanowania tremy

      Jak pokonać stres na scenie? 5 kroków do opanowania tremy

      Jak zagrać na gitarze "Nie płacz Ewka"

      Jak zagrać na gitarze "Nie płacz Ewka"

      Music Export Poland podsumowuje pomoc dla muzyków

      Music Export Poland podsumowuje pomoc dla muzyków

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Jak zagrać utwór Pilichowskiego "Vandal" - video

      Jak zagrać utwór Pilichowskiego "Vandal" - video

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - bas

      Warsztaty z Bartkiem "Bratkiem" Wójcikiem: Legato. Sztuka latania (cz. 2)

      Warsztaty z Bartkiem "Bratkiem" Wójcikiem: Legato. Sztuka latania (cz. 2)

    • Chwyty gitarowe
      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

  • Narzędzia
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Gry Muzyczne
    • Generator Akordów
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Słownik Gitarzysty
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • Audiostacja
    • EHX
    • Firma Muzyczna
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Music Dealer
    • Riff
    • Sound Service
    • SoundTrade
    • W-Music Distribution
    • Yamaha
    • Zibi
  • Magazyn TG
    • Najnowszy numer
    • TopStudio
    • Zamów prenumeratę
      • Prenumerata dwuletnia
      • Prenumerata półroczna
      • Prenumerata roczna
    • Numery archiwalne
    • Gdzie kupić?
    • Redakcja
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Instagram
    • RSS
Blind Guardian: 21 miesięcy w dwie godziny
Home
Artyści
Wywiady

Blind Guardian: 21 miesięcy w dwie godziny

14 września 2017 Jakub Milszewski | TopGuitar 492

Przeczytaj również

Pete Townshend: "W pewnym sensie to my wymyśliliśmy heavy metal"
Pete Townshend: "W pewnym sensie to my wymyśliliśmy heavy metal"
Anti Tank Nun - "Permanent Erection"
Anti Tank Nun - "Permanent Erection"

Blind Guardian, jedna z legend europejskiej sceny metalowej, wypuścili nowy podwójny album koncertowy „Live Beyond the Spheres”. W czasie, w którym nowych dobrych albumów muzycznych każdy meloman może mieć na pęczki każdego dnia, pewnie nie byłoby to niczym wyjątkowym, gdyby nie fakt, że aby wydać jedną koncertówkę Blind Guardian nagrali całą swoją trasę trwającą dwadzieścia jeden miesięcy. O procesie powstawania „Live Beyond the Spheres” i kolejnych krokach zespołu opowiada gitarzysta grupy Marcus Siepen.

Marcus Siepen, fot. Hans-Martin Issler

Marcus Siepen, fot. Hans-Martin Issler

Większość zespołów nagrywa po prostu jeden koncert, chcąc utrzymać jakąś spójność na albumie koncertowym. Wy nagraliście całą trasę – 30 występów – po to, żeby wybrać 22 piosenki. Wyobrażam sobie, że selekcja poszczególnych wykonań była morderczym zajęciem. Jaki był zatem klucz wyboru utworów?

Zacznijmy od tego, że nagraliśmy dużo więcej niż trzydzieści koncertów. Zarejestrowaliśmy każdziusieńki koncert na tej trasie, a pamiętajmy, że mówimy o dwudziestu jeden miesiącach w drodze. Nie liczyłem, ale było tego łącznie pewnie ze sto czterdzieści albo sto pięćdziesiąt koncertów. Skupiliśmy się jednak na pierwszej europejskiej części trasy – to było z trzydzieści czy trzydzieści pięć koncertów, sam do końca nie pamiętam ile. Chcieliśmy na koncertówce zaprezentować, jak wygląda taki uśredniony koncert podczas trasy. Dlatego skupialiśmy się na tych pierwszych trzydziestu koncertach. Odsłuchiwaliśmy je potem, żeby zadecydować, które piosenki wypadły najlepiej na wybranych koncertach. Słuchaliśmy, robiliśmy notatki, porównywaliśmy je. Jeśli zgadzaliśmy się co do tego, że jakaś piosenka na danym koncercie wypadła bez zarzutu, to na wszelki wypadek słuchaliśmy jej jeszcze raz i robiliśmy jeszcze więcej notatek [śmiech]. Tak selekcjonowaliśmy poszczególne wykonania. Jak dobieraliśmy piosenki? W podobny sposób – chcieliśmy odzwierciedlić taką uśrednioną setlistę z trasy. Zazwyczaj graliśmy około osiemnastu piosenek, a koncerty trwały mniej więcej dwie godziny i dziesięć minut. Na albumie koniec końców znalazło się kilka numerów więcej, ale oddaje on ogólny przekrój tego, co dzieje się na naszych koncertach. Chcieliśmy też utrzymać taki specyficzny przepływ energii, który ma na nich miejsce, bo kiedy masz ustawioną odpowiednią kolejność piosenek, łapiesz takie flow. Chcieliśmy to utrzymać. Wydaje mi się, że poszło nam z tym wszystkim dobrze. Jak słucham teraz tej koncertówki, to mam poczucie, że znów jestem na scenie.

Nie baliście się, że konkretne piosenki będą brzmiały inaczej, bo były nagrywane w różnych miejscach, w różnych warunkach akustycznych?

To się zdarza i to jest zresztą jednym z powodów, dla których skupialiśmy się na tych pierwszych trzydziestu koncertach – te koncerty nagrywaliśmy na takim samym sprzęcie i takich samych ustawieniach. Mieliśmy ten setup ze sobą dzień w dzień. Dzięki temu byliśmy wyposażeni w możliwość nagrania koncertu w określonej jakości. Potem, kiedy jeździliśmy i lataliśmy po świecie dalej, mieliśmy ze sobą albo zaledwie jakąś część tego wyposażenia, albo aranżowaliśmy je na miejscu, dlatego część tych koncertów faktycznie jest zarejestrowana w inny sposób. No i oczywiście same miejsca mają różne warunki akustyczne. Inaczej było, kiedy graliśmy w Düsseldorfie – było siedem tysięcy ludzi, bo koncert był wyprzedany, a inaczej w jakimś małym klubie na tysiąc osób. Stąd też potrzeba selekcji nagrań. To, co znalazło się na płycie, choć było wybierane z trzydziestu koncertów, pochodzi pewnie z dziesięciu czy dwunastu, które korespondowały ze sobą dźwiękowo. Oczywiście, jeśli będziesz słuchał uważnie, usłyszysz, że kilka utworów się nieco różni pod tym względem, ale ja nie mam z tym problemu. Tak samo zrobiliśmy przy okazji poprzedniej koncertówki, którą wypuściliśmy chyba w 2003 roku. Wtedy też mieliśmy nagranych ileś tam koncertów i selekcjonowaliśmy. Dla nas sama możliwość rejestrowania występów jest ważniejsza niż skupienie się na jednym koncercie. Dzięki temu mamy więcej materiału, więc możemy wybrać najlepsze wykonania, ale mamy też więcej piosenek. Jeśli grasz jeden koncert, jesteś ograniczony do tych osiemnastu piosenek. Jeśli jedną spieprzymy, będziemy mieli siedemnaście. Z naszymi wszystkimi nagraniami możemy rozważać wrzucenie na płytę wielu, wielu różnych piosenek, a sama jakość poszczególnych wykonań też jest dużo większa, niż gdybyśmy nagrywali pojedyncze show. A co jeśli podczas tego jednego, jedynego nagrywanego koncertu wydarzy się jakiś problem techniczny? Padnie mikrofon? Będzie jakiś problem z okablowaniem? Co jeśli zerwiesz strunę?

Blind Guardian - "Live Beyond the Spheres"Blind Guardian - "Live Beyond the Spheres"

Blind Guardian – “Live Beyond the Spheres”

Jeździliście więc po całej Europie z własnym sprzętem nagrywającym i własną ekipą. To brzmi jak logistyczny horror.

Brzmi gorzej niż było w rzeczywistości. W większości przypadków nagrania powstawały pod okiem naszego realizatora FOH. Na kilku koncertach pilnował tego nasz producent Charlie Bauerfeind. Ogólnie jednak nasz koncertowy setup jest bardzo wydajny i daje świetne rezultaty dźwiękowe. Ja i Andre [Andre Olbrich – gitarzysta prowadzący zespołu – przyp. J.M.] przerzuciliśmy się już całkowicie na cyfrowe wzmacniacze. Ja używam Fractali Axe-FX II, Andre dwóch Kemperów. Podłączamy się z nimi prosto do konsolety. Dzięki temu gitary brzmią dokładnie tak samo każdego dnia. Nie trzeba kombinować jakoś z mikrofonami, żeby znaleźć dokładnie taką samą pozycję, jak dzień wcześniej, żeby brzmiało dokładnie tak samo. Nie ma też ryzyka, że ktoś przypadkiem potknie się o mikrofon albo go trochę przedstawi i nagle wszystko będzie brzmiało inaczej. Dzięki temu granie tras jest obarczone mniejszym ryzykiem i po prostu łatwiejsze. Dźwięk na koncertach też się poprawił. Ludzie i promotorzy nam mówią, że nigdy nie brzmieliśmy tak dobrze. Cała scena nie generuje teraz żadnych zakłóceń i hałasów. Wcześniej, kiedy używałem Triple Rectifiera, a Andre swoich wzmaków Engla, wszystko było bardzo głośne. Kiedy absolutnie wszystko było nagłaśniane mikrofonami, miksowanie dźwięku na żywo było trudne. Teraz na scenie w zasadzie słychać wyłącznie perkusję. Nasi dźwiękowcy mają teraz łatwiej, no i łatwiej jest nagrywać.

Czy wyselekcjonowane przez was nagrania były potem poprawiane w studio?

Były zmiksowane i zmasterowane, ale jeśli masz na myśli nagrywanie jakichś partii jeszcze raz, to nie. Jeśli nagrywasz tyle koncertów, to jest duża szansa, że znajdziesz jakieś wykonania, które będą wolne od jakichś pomyłek i niedociągnięć. Jeśli na jednym koncercie masz gorszy dzień, to następnego dnia masz lepszy.

Na ostatnim albumie studyjnym pracowaliście z trzema chórami. Czy na koncertówce też się pojawiają?

Nie, wszystkie te dodatkowe wokale, jakie słyszysz na płycie, to albo nasze wokale wspierające, albo fani. To jest właśnie super sprawa, jeśli chodzi o Blind Guardian – nasi fani są sami świetnym chórem i wydaje się, że uwielbiają śpiewać. Kiedy gramy, zawsze śpiewają te refreny i są głośni. To jest oczywiście też coś, co chcieliśmy zarejestrować na albumie, więc jest trochę echa, dzięki czemu faktycznie czujesz się jak na koncercie.

Blind Guardian

Blind Guardian fot. Hans-Martin Issler

Wspomniałeś wcześniej waszą poprzednią koncertówkę, która nazywała się po prostu „Live” i została wydana ponad dekadę temu, w 2003. Z kolei w 2004 wyszło wasze koncertowe DVD „Imaginations Through the Looking Glass”. Jakie różnice usłyszymy, kiedy porównamy tamte nagrania z nowym albumem?

Po pierwsze różnią się rzecz jasna piosenkami. Od czasu „Live” wydaliśmy trzy kolejne płyty studyjne, co było zresztą jednym z powodów, żeby zmieścić wiele nowszych numerów na nowej koncertówce. Mamy też inny skład – po raz pierwszy nagrywaliśmy z Frederikiem za perkusją. No i nigdy nie byliśmy też tak dobrzy na żywo jak podczas tych ostatnich dwóch tras. Ogólna kondycja zespołu nigdy nie była tak wysoka. Chemia między nami na scenie jest poza wszystkimi limitami. Wydaje mi się, że to słychać na „Live Beyond the Spheres”. To naprawdę mocna płyta. Najlepsze nagrania na żywo, jakie kiedykolwiek zrobiliśmy.

„Live Beyond the Spheres” ukazało się w lipcu. Planujecie też jakieś DVD albo BluRay czy jedynie wersję audio?

Jest jedynie wersja audio. Jak mówiłem, nagrywaliśmy każdy koncert na trasie, a nie sposób zabierać ze sobą jeszcze do tego piętnastu kamer i całą ekipę wideo. Było kilka koncertów, które były transmitowane przez telewizje, jak nasz koncert na Wacken albo na festiwalu Rockharz, Kopenhell też był w TV… Nie robiliśmy więc żadnych nagrań wideo i nie planujemy na razie, ale jestem pewien, że prędzej lub później zrobimy i DVD.

Będziecie promować tę koncertówkę kolejnymi koncertami czy planujecie jednak jakiś urlop?

Urlopy nam się już pokończyły [śmiech]. Jesteśmy już zanurzeni w pracy, zaczęliśmy pisać materiał na kolejny album studyjny, a Hansi ma jeszcze do zrobienia wiele rzeczy przy tym albumie orkiestrowym, który wielokrotnie zapowiadaliśmy… Mamy zamiar go wreszcie w tym roku skończyć. W zasadzie jedyna rzecz, jaka została, to wokale i Hansi będzie je w tym roku nagrywał. Potem miks, master i w przyszłym roku premiera. Zagramy też latem trochę koncertów na festiwalach – będzie to jakieś jedenaście czy dwanaście występów. Poza tym póki co przerywamy koncertowanie, żeby skupić się na pisaniu. Do koncertów i tras wrócimy po wydaniu następnej płyty.

Czy możesz powiedzieć coś więcej na temat tych dwóch najbliższych albumów? Zacznijmy od orkiestrowego. Wasz wokalista, Hansi Kursch, zapowiada go bodajże od 2015 roku. Czemu to ciągnie się tak długo?

Muzyka jest nagrana już od jakiegoś czasu. Problemem są wokale. Pierwotnie chcieliśmy to wszystko nagrać w przerwach między koncertami – Hansi miał to wyśpiewać w ciągu tych trzech czy czterech wolnych tygodni po europejskiej części trasy. To się jednak nie udało, bo koncerty są wymagające. Wiedząc, że zaraz wyjedziemy na kolejne trzy czy cztery miesiące grania, Hansi nie mógł nagrywać albumu, bo potrzebował czasu na zregenerowanie głosu. Po prostu jego głos musiał odpocząć. Musieliśmy zatem porzucić ten plan i nastąpiła kolejna obsuwa. Wokale mogą być nagrane teraz, kiedy nie jesteśmy w cyklu koncertowym. Hansi jest już znów w formie, głos brzmi, jak powinien, więc teraz można znów przystąpić do pracy.

Blind Guardian

Blind Guardian fot. Hans-Martin Issler

Powiedziałeś także, że zaczynacie myśleć o kolejnym albumie studyjnym. Wychodzi na to, że w ciągu, powiedzmy, dwóch lat, ukażą się dwa kolejne albumy Blind Guardian – orkiestrowy i studyjny.

Zobaczymy. Jeśli śledzisz mniej więcej, co się w Blind Guardian dzieje, to pewnie masz świadomość tego, jak radzimy sobie z terminami – lubimy je przesuwać [śmiech]. Nie potrafię powiedzieć, kiedy ukaże się następna studyjna płyta. W tej chwili mamy ukończone może ze dwa kawałki, jeszcze nic nie nagrywaliśmy, ale pewnie coś zarejestrujemy latem. Ale nie mam pojęcia, ile zajmie nam cały proces pisania. Normalnie trwa to około dwunastu–osiemnastu miesięcy, ale kto wie, może teraz będzie szybciej? A może wolniej? Nie mamy żadnego terminu, w który chcemy się wstrzelić. Po prostu skupiamy się na tworzeniu. Super byłoby, gdyby udało się wypuścić w tym roku koncertówkę, w przyszłym album orkiestrowy, a w kolejnym studyjny. To byłby idealny układ. Ale czy potrafimy dotrzymać takiego tempa? Nie mam pojęcia. Pracujemy ciężko, jest dużo pomysłów, ale w Blind Guardian niektóre sprawy muszą po prostu trwać.

Skoro mowa o terminach: sprawdziłem sobie daty wydania wszystkich waszych studyjnych albumów i znalazłem ciekawą zależność. Na początku wydawaliście albumy co roku. Potem przerwa między płytami wzrosła do dwóch lat, następnie trzech i czterech. Ostatni album wypuściliście po pięciu latach czekania. Jeśli trzymać się tego schematu, to następna studyjna płyta Blind Guardian powinna ukazać się gdzieś w 2020 lub 2021.

[śmiech] Nie robiliśmy tego oczywiście specjalnie. Jeśli porównasz te wczesne albumy z ostatnimi, to okaże się, że muzyka się zmieniła. „Battalions of Fear” czy „Follow the Blind” nagrywaliśmy po trzy tygodnie. Wszystko było proste – ja nagrałem gitary, Andre nagrał gitary, dołożyliśmy jakieś solówki, był bas, perkusja, nagraliśmy jeszcze wokale i gotowe. Szło szybko. Dzisiaj nagrywamy dużo więcej ścieżek samych instrumentów, a przecież są jeszcze orkiestracje, chóry… Nagranie albumu zajmuje nam dużo więcej czasu. Pisanie zresztą też – jeśli piszesz piosenkę, w której jest riff, solówka, partia wokalna i koniec, to masz dużo mniej rzeczy do zaaranżowania niż na przykład w utworze „Grand Parade”, gdzie są miliony ścieżek w jednym momencie. Pisanie i nagrywanie zajmuje nam więc dziś więcej czasu. To też nie jest tak, że celujemy w wydanie albumu co cztery lata. Po prostu ostatnio ten rytm tak wygląda. Weź też pod uwagę, że dwa lata spośród tych wspomnianych czterech spędziliśmy w trasie. Ostatnia trasa to dwadzieścia jeden miesięcy. Na trasie nie jesteśmy w stanie pisać. Musimy skończyć koncerty, żeby być w stanie skupić się na nowym materiale, bo jeśli zaczniemy pisać na trasie, to będą nam wychodzić takie rzeczy, jakie każdej nocy gramy. Kiedy kończymy trasę, czyścimy głowy i sięgamy po nowe pomysły. Dlatego właśnie trwa to na przykład cztery lata. Ostatnio była pięcioletnia przerwa, ale w międzyczasie wydawaliśmy box „A Traveler’s Guide to Space and Time”, co też oczywiście zabrało trochę czasu. Gdybyśmy byli w stanie ukończyć prace nad albumem wcześniej, bez poświęcania jakości, byłoby świetnie. Ale jakość to kwestia nadrzędna. Jeśli wymaga pięciu lat pracy, pracujemy pięć lat.

Nie tęsknisz za starymi czasami, kiedy komponowanie i nagrywanie było prostsze?

Nie. Przecież nikt nas nie zmusza do tego, żeby komplikować sobie życie i nagrywać z orkiestrami i chórami. Po prostu w tym kierunku rozwinęliśmy się jako kompozytorzy i muzycy i to nam się w tym momencie podoba. W początkach, kiedy startowaliśmy z Blind Guardian, graliśmy taki tradycyjny speed metal, bo tego chcieliśmy i to wtedy sprawiało nam frajdę. A potem zaczęliśmy eksperymentować. Wprowadzaliśmy nowe pomysły i wpływy i podobało nam się to. Ten cały proces zmiany to niezwykle ważna sprawa dla zespołu, bo bez tego wciąż robilibyśmy to samo, co zrobiliśmy w 1988 roku na „Battalions of Fear”. Nie chcemy być tak nudni. Nie mam na myśli tego, że tamte albumy były nudne, po prostu robienie tego samego przez trzydzieści lat byłoby nudne. Następny album na pewno będzie inny niż ostatni „Beyond the Red Mirror” czy cokolwiek, co nagraliśmy wcześniej, bo nie chcemy się powtarzać. Będzie progres, będą nowe rzeczy. W którym kierunku to pójdzie? Tego jeszcze nie wiem, to się okaże. Ale bez wątpienia będziemy szli dalej, w jakimś nieznanym kierunku, oczywiście utrzymując jednocześnie korzenie. Potrzebujemy tego procesu zmiany, by rozwijać się jako muzycy i jako zespół.

Zakup magazyn z wywiadem tutaj.

  • Tags
  • blind guardian
  • heavy metal
  • live beyond the spheres
  • marcus siepen
  • power metal

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2
Previous article Michał Wojtas, Amarok: Na swój sposób

Jakub Milszewski | TopGuitar

Jakub Milszewski - dziennikarzem muzycznym został jak wszyscy dlatego, że nie nauczył się na niczym grać, co nie przeszkadzało mu w graniu i śpiewaniu. W "TopGuitar" odpowiada za Garaż i wywiady z fajnymi ludźmi. Pojawia się na Anywhere.pl, w "Live&Travel" i na Kvlt.pl. Występował z Ennio Morricone, zdobył złoty medal na Olimpiadzie Chóralnej, gra na basie, dorabiał rysowaniem komiksów i kopaniem rowów.

INNE

Nergal broni się w sądzie i zakłada fundusz Ordo Blasfemia Artykuły o artystach
25 lutego 2021

Nergal broni się w sądzie i zakłada fundusz Ordo Blasfemia

Mustaine już oficjalnie z Gibsonem Artykuły o artystach
23 lutego 2021

Mustaine już oficjalnie z Gibsonem

Gary Moore "How Blue Can You Get" - płyta z niepublikowanymi utworami Artykuły o artystach
20 lutego 2021

Gary Moore "How Blue Can You Get" - płyta z niepublikowanymi utworami

Marcin Patrzałek brawurowo wykonuje "Kashmir" Led Zeppelin Artykuły o artystach
19 lutego 2021

Marcin Patrzałek brawurowo wykonuje "Kashmir" Led Zeppelin

Pete Townshend: "W pewnym sensie to my wymyśliliśmy heavy metal" Artykuły o artystach
19 lutego 2021

Pete Townshend: "W pewnym sensie to my wymyśliliśmy heavy metal"

Pat Martino składa hołd Chickowi Corei Artykuły o artystach
14 lutego 2021

Pat Martino składa hołd Chickowi Corei

Rok 2021 - najbardziej wyczekiwane płyty rock/metal Artykuły o artystach
13 lutego 2021

Rok 2021 - najbardziej wyczekiwane płyty rock/metal

Sceniczny debiut Mammoth WVH Artykuły o artystach
13 lutego 2021

Sceniczny debiut Mammoth WVH

Steve Lukather wspomina Eddiego Van Halena Artykuły o artystach
13 lutego 2021

Steve Lukather wspomina Eddiego Van Halena

Facebook Comments

Najnowsze artykuły
25 lutego 11:00
TopSpecial

Najgłupszy powód rozpadu kapeli? Wygrywają The Kinks

25 lutego 9:01
Artyści

Nergal broni się w sądzie i zakłada fundusz Ordo Blasfemia

24 lutego 15:55
Newsy

Duesenberg Alliance Series Tom Bukovac

24 lutego 14:58
Newsy

BMG wyda nową płytę Pata Metheny’ego “Road To The Sun”

24 lutego 11:50
Newsy

Martin Guitar w dystrybucji Lauda Audio

24 lutego 10:15
Muzyka

Tomasz Andrzejewski “When The Heroes Are Gone” – recenzja płyty

23 lutego 20:37
Artyści

Mustaine już oficjalnie z Gibsonem

23 lutego 13:19
Newsy

Blackstar Fly 3 Neon

23 lutego 11:44
Newsy

Dave Mustaine porzuca markę Dean na rzecz Gibsona!

23 lutego 10:51
Newsy

Epiphone Emperor Swingster

23 lutego 8:42
Newsy

“Nature’s Light” – nowy singiel Blackmore’s Night

22 lutego 13:53
Newsy

“Wilk” – pierwszy solowy album Pawła Tura

  • TopGuitar na tablety (Android)
  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2017. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press

Cookies

Ta strona używa plików cookies (niezbędne do prawidłowego działania). Więcej informacji