• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
ImprezyReportaże i relacje

Tak wyglądała ostatnia noc z Ozzym

Artykuły o artystachArtyści

Brent Hinds ostro o Mastodon: „Nie będę tęsknił za byciem w gównianym zespole z okropnymi ludźmi”

ArtyściWywiady

Phil Demmel o skali trudności grania w Slayerze: „To jest jak język mandaryński. Półtonowe szaleństwo”

Artykuły o artystachArtyści

Daryl Stuermer: „Nie wiedziałem, że gram w złym miejscu” – kulisy nagrania „In the Air Tonight”

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Artykuły o artystachArtyści

John Fogerty: „Rock’n’roll musi być groźny i agresywny, pełen energii i ognia”

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano lip 7, 2025
Fot. YouTube, BBC Music
Udostępnij

John Fogerty, lider Creedence Clearwater Revival, podkreśla, że rock’n’roll nie może być ospały ani pozbawiony pasji. W nowym wywiadzie opowiada o powrocie na Glastonbury po 18 latach i znaczeniu energii w grze na gitarze.

Creedence Clearwater Revival to zespół, który mimo krótkiego okresu działalności na przełomie lat 60. i 70. stworzył kanon rockowych riffów – prostych, ale niezwykle chwytliwych, bo opartych na wykorzystaniu otwartych akordów i bluesowo-country’owych inspiracjach. Dodajmy do tego ponadczasowe klasyki „Proud Mary”, „Bad Moon Rising” czy „Fortunate Son” i już wiemy, dlaczego John Fogerty zasłużył się dla gitary.

Fogerty przez dekady nie miał kontroli nad katalogiem CCR, bo prawa do nagrań i publikacji przejęła wytwórnia Fantasy Records oraz jej właściciel Saul Zaentz. Artysta czuł się przez lata skrzywdzony i uwięziony w sytuacji, w której nie tylko nie czerpał pełnych zysków z własnych utworów, ale wręcz nie mógł ich oficjalnie nagrywać na nowo ani promować na swoich warunkach. W 2023 roku, po ponad 50 latach od debiutu CCR, Fogerty wykupił większościowy pakiet udziałów w prawach do publikacji piosenek, odzyskując kontrolę nad dorobkiem, który sam stworzył i który stał się fundamentem amerykańskiego rocka.

To wydarzenie dało mu wiatr w żagle i w czerwcu tego roku artysta zagrał na Glastonbury (po raz pierwszy od 2005 roku), prezentując mocny rockowy set z udziałem – co ciekawe – swoich dwóch synów – Shane’a i Tylera.

W rozmowie z Uncut Fogerty zdradził kulisy nadchodzącego albumu „Legacy: The Creedence Clearwater Revival Years”, który ukaże się w sierpniu i będzie zawierał ponownie nagrane wersje klasyków CCR:

„Ten projekt przez jakiś czas był tajemnicą. Staraliśmy się utrzymać go w tajemnicy, dopóki nie będziemy mogli ogłosić wszystkiego w oficjalny sposób, żeby nie rozchodziło się to tylko pocztą pantoflową. Bardzo też lobbowałem, żeby ta płyta nazywała się „Taylor’s Version” [nawiązanie do Taylor Swift – przyp. red.]

Jak dodał, inspirację stanowiła nie tylko historia Swift, ale i osobiste doświadczenia z walką o prawa do własnej twórczości:

Pomyślałem, że to trochę zabawne, bo ona nagrywała na nowo swoje pierwsze albumy, a ja miałem bardzo podobne powody. Jest w tym dodatkowa radość odkąd kilka lat temu odzyskałem prawa do wydawnictw. Wolność i emocjonalne poczucie bezpieczeństwa, które mam teraz, pokazują, że moje ponowne zaangażowanie w moją muzykę jest pełne

Rozmowa odbyła się jeszcze przed jego występem na Glastonbury i Fogerty wyraźnie podkreślał, jak ważna jest energia w rockowym graniu:

Chcę zagrać świetny rock’n’rollowy koncert. Mam wspaniały zespół, w którym grają moi dwaj synowie, Shane i Tyler. Gramy razem już od jakiegoś czasu i sprawia nam to ogromną radość. Rock’n’roll nie jest leniwy. Musi być groźny i agresywny, pełen energii i ognia. I dokładnie to mam zamiar zrobić

TAGI: john fogerty, rock and roll
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

ArtyściWywiady

Phil Demmel o skali trudności grania w Slayerze: „To jest jak język mandaryński. Półtonowe szaleństwo”

Maciej Warda | TopGuitar lip 5, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Scott Ian o próbach uzyskania brzmienia Tony’ego Iommiego: „Próbowałem grać lewą ręką… ale to się nie udało”

Maciej Warda | TopGuitar lip 4, 2025
ArtyściWywiady

Sophie Lloyd: „Tak naprawdę to Synyster Gates jest dla wielu ludzi ojcem shreddingu”

Maciej Warda | TopGuitar lip 4, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Daryl Stuermer: „Nie wiedziałem, że gram w złym miejscu” – kulisy nagrania „In the Air Tonight”

Maciej Warda | TopGuitar lip 2, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Brent Hinds ostro o Mastodon: „Nie będę tęsknił za byciem w gównianym zespole z okropnymi ludźmi”

Maciej Warda | TopGuitar lip 1, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Rob Trujillo o ostrzeżeniach, które dostawał przed pierwszymi koncertami z Ozzym: „Może zejdziesz ze sceny z podrapaniami. Może cię też ugryźć”

Maciej Warda | TopGuitar cze 30, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?