• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Nicke Andersson z The Hellacopters i jego wzmacniacze Orange

      Nicke Andersson z The Hellacopters i jego wzmacniacze Orange

      Within Temptation: "Wireless" zapowiada nowy album!

      Within Temptation: "Wireless" zapowiada nowy album!

      Po pięciu latach zespół Tenacious D wrócił z nowym singlem „Video Games”

      Po pięciu latach zespół Tenacious D wrócił z nowym singlem „Video Games”

      Mick Thomson dołącza do grona artystów ESP Guitars

      Mick Thomson dołącza do grona artystów ESP Guitars

    • Newsy sprzętowe
      Casino, Broadway i Sheraton – nowe wersje klasycznych gitar w ofercie Epiphone

      Casino, Broadway i Sheraton – nowe wersje klasycznych gitar w ofercie Epiphone

      NARCISSUS – nowy efekt gitarowy marki JOYO

      NARCISSUS – nowy efekt gitarowy marki JOYO

      80s Flying V i 80s Explorer – Gibson wraca do lat osiemdziesiątych

      80s Flying V i 80s Explorer – Gibson wraca do lat osiemdziesiątych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

    • TopVideo
      Porywająca solówka Marka Radulego w utworze "Comfortably Numb"

      Porywająca solówka Marka Radulego w utworze "Comfortably Numb"

      Ben Eunson gra "Giant Steps" w oryginalnym tempie 340 BPM

      Ben Eunson gra "Giant Steps" w oryginalnym tempie 340 BPM

      "Technical Difficulties" w wykonaniu Matteo Mancuso i kolegów

      "Technical Difficulties" w wykonaniu Matteo Mancuso i kolegów

      "High Stakes" - solowy singiel Simona McBride'a z Deep Purple

      "High Stakes" - solowy singiel Simona McBride'a z Deep Purple

  • Artyści
    • Wywiady
      Barytonowa siódemka i ponure walczyki - wywiad z Danielem Keslerem z zespołów Redemptor i Only Sons

      Barytonowa siódemka i ponure walczyki - wywiad z Danielem Keslerem z zespołów Redemptor i Only Sons

      Cholerna prawda, czyli wywiad z Lee-lą Baum, liderką zespołu The Damn Truth

      Cholerna prawda, czyli wywiad z Lee-lą Baum, liderką zespołu The Damn Truth

      George Benson o krytykach: "Jeśli pójdziesz w lewo, powiedzą: 'Powinieneś pójść w prawo' i na odwrót"

      George Benson o krytykach: "Jeśli pójdziesz w lewo, powiedzą: 'Powinieneś pójść w prawo' i na odwrót"

      Nuno Bettencourt powiedział kolegom z Extreme: "Chcę iść na całość na tym albumie"

      Nuno Bettencourt powiedział kolegom z Extreme: "Chcę iść na całość na tym albumie"

    • Artykuły
      Fenomenalny rock and roll Ike'a i Tiny Turner z programów The Midnight Special

      Fenomenalny rock and roll Ike'a i Tiny Turner z programów The Midnight Special

      Keith Richards o AC/DC: "To nie są dwie gitary, staje się ich pięć, sześć, dziesięć!"

      Keith Richards o AC/DC: "To nie są dwie gitary, staje się ich pięć, sześć, dziesięć!"

      Tina Turner, "Private Dancer" i "drugie najbrzydsze gitarowe solo na świecie"

      Tina Turner, "Private Dancer" i "drugie najbrzydsze gitarowe solo na świecie"

      Ozzy Osbourne o tym, jak zespół Black Sabbath poszedł do kina na "Egzorcystę": "Byliśmy przerażeni!"

      Ozzy Osbourne o tym, jak zespół Black Sabbath poszedł do kina na "Egzorcystę": "Byliśmy przerażeni!"

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Proletaryat "Ząb za ząb" – recenzja

      Proletaryat "Ząb za ząb" – recenzja

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

    • TopLegendy
      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      Czekając na kłopoty - Vintage Trouble 9 lipca zagra koncert w Warszawie

      Czekając na kłopoty - Vintage Trouble 9 lipca zagra koncert w Warszawie

      Zabytkowy kabriolet dla gitarzystów i „Hey Joe” zagrane na... rogu z okien Muzeum Pana Tadeusza – zbliża się 21. Gitarowy Rekord Świata

      Zabytkowy kabriolet dla gitarzystów i „Hey Joe” zagrane na... rogu z okien Muzeum Pana Tadeusza – zbliża się 21. Gitarowy Rekord Świata

      Blue October - teksańska sensacja rocka powraca do Polski

      Blue October - teksańska sensacja rocka powraca do Polski

    • Kup bilety
      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

    • Reportaże i relacje
      W Royal Albert Hall odbyły się dwa wyprzedane koncerty pamięci Jeffa Becka

      W Royal Albert Hall odbyły się dwa wyprzedane koncerty pamięci Jeffa Becka

      Fotorelacja z rzeszowskich Juwenaliów 2023

      Fotorelacja z rzeszowskich Juwenaliów 2023

      Fotorelacja z koncertu Steve'a Vaia w Krakowie

      Fotorelacja z koncertu Steve'a Vaia w Krakowie

      Mamy nowy Gitarowy Rekord Świata 2023! Ustanowiło go 7967 gitarzystów i basistów

      Mamy nowy Gitarowy Rekord Świata 2023! Ustanowiło go 7967 gitarzystów i basistów

    • Patronat TopGuitar
      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      Jesse Cook we Wrocławiu!

      Jesse Cook we Wrocławiu!

      21. Gitarowy Rekord Świata już za miesiąc! Ruszyła rejestracja uczestników

      21. Gitarowy Rekord Świata już za miesiąc! Ruszyła rejestracja uczestników

      "Najszybszy shredder świata", Michael Angelo Batio, wystąpi na Gitarowym Rekordzie Świata 2023

      "Najszybszy shredder świata", Michael Angelo Batio, wystąpi na Gitarowym Rekordzie Świata 2023

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Blackstar Dept. 10 AMPED 2 - królestwo przesterów

      Blackstar Dept. 10 AMPED 2 - królestwo przesterów

      ESP LTD Deluxe Phoenix 1000 See Thru Black Sunburst - złoty ptak

      ESP LTD Deluxe Phoenix 1000 See Thru Black Sunburst - złoty ptak

      Markbass MB58R Mini CMD 121 P - 10 kilogramów szczęścia

      Markbass MB58R Mini CMD 121 P - 10 kilogramów szczęścia

      Markbass Minimark 802 N300 - mały ale wariat

      Markbass Minimark 802 N300 - mały ale wariat

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gitara Kramer Eddiego Van Halena z teledysku "Hot For Teacher" sprzedana za prawie 4 miliony dolarów!

      Gitara Kramer Eddiego Van Halena z teledysku "Hot For Teacher" sprzedana za prawie 4 miliony dolarów!

      Kirk Hammett zdradza jaka "tajna broń" zrobiła mu brzmienie na płycie "72 Seasons"

      Kirk Hammett zdradza jaka "tajna broń" zrobiła mu brzmienie na płycie "72 Seasons"

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

    • Chwyty gitarowe
      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

  • TopSpecial
    • Felietony
      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

    • TopLegendy
      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

    • TopSpecial-Zestawienia
      A Perfect Circle: przegląd ich najlepszych utworów

      A Perfect Circle: przegląd ich najlepszych utworów

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar elektrycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar elektrycznych

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Kasia Kowalska – wywiad

Kasia Kowalska – wywiad

16 kwietnia 2020 Michał Wawrzyniewicz | TopGuitar 2593

Przeczytaj również

Gibson Elvis Dove i Elvis SJ-200
Gibson Elvis Dove i Elvis SJ-200
Nowa gitara Gibson Orianthi SJ-200 już dostępna
Nowa gitara Gibson Orianthi SJ-200 już dostępna

Kasia Kowalska to wokalistka z ugruntowaną, zasłużoną pozycją na polskim rynku muzycznym. W ubiegłym roku, w 25-lecie kariery muzycznej, ukazał się jej krążek „AYA”. Natomiast kolejnym, symbolicznym uczczeniem dorobku było zaproszenie Kasi do legendarnego akustycznego projektu „MTV Unplugged”. Spotkaliśmy się, aby porozmawiać o premierze tego materiału, ale również m.in. o codziennych inspiracjach, nieustannym rozwoju i wolności artystycznej w mainstreamie.

 

 

Kasiu, w ubiegłym roku przypadło symboliczne 25-lecie Twojej kariery scenicznej. Jeśli mógłbym Ciebie zapytać, jak w skrócie wspominasz tamten rok?

Mam taki mętlik w głowie, że ciężko mi jest powiedzieć coś oprócz tego, że niewiele pamiętam. Nie dlatego, że byłam na jakimś rauszu, ale po prostu tyle się działo, że tak naprawdę wydaje mi się, że tak jak zwykle nie bardzo przywiązuję wagi do moich urodzin itp., tak nie robię tego do takich jubileuszów. Fajnie, że to już tyle lat, ale przeżywanie tego jest dla mnie trochę… tragiczne. Absolutnie nie czuję tego czasu i nie wiem, kiedy tak naprawdę to wszystko zleciało. Myślę, że płyta „MTV Unplugged” przydarzyła się zupełnie przypadkowo i jeśli wierzyć, że w życiu nie ma przypadków, to wydaje mi się, że tak miało być i to miało być takie fajne podsumowanie tych moich 25-ciu lat. Ja tak to widzę i bardzo się cieszę, że udało nam się ją zrealizować. Wiesz, 25 lat tak naprawdę nie wiadomo od czego licząc, bo wiadomo, że płyta „Gemini” 25 lat temu w wrześniu się ukazała. Natomiast co było przedtem… to nie jest tak, że ja sobie weszłam do studia 25 lat temu i po prostu nagrałam swoją pierwszą płytę. To jednak było kilka lat długich i ciężkich, takiego szukania siebie, jeżdżenia tu i tam, brania udziału w różnych projektach i przede wszystkim prawie codziennie uczestniczenie w ciężkich próbach, kiedyś tak się tworzyło muzykę. Także wydaje mi się, że to się wszystko kręci dłużej niż 25 lat.

 

Kasia Kowalska

fot.Tomek Tomkowiak

 

Zacząłem od jubileuszu, ponieważ to on rozpoczął u Ciebie taki cykl intensywnego koncertowania w ostatnim roku. Oprócz tego uczestniczysz w projekcie „Tribute to…”, czyli koncertach będących niejako hołdem czołowych polskich artystów dla nieżyjących już światowych gwiazd. Czy możesz opowiedzieć jak dołączyłaś do tych koncertów i co one dla Ciebie znaczą?

Wzięłam udział z Adamem Sztabą w projekcie „Ciechowski” i to po tych koncertach dostałam zaproszenie od ludzi odpowiedzialnych za organizację, że mają w planach szereg takich koncertów „Tribute to…”. Wstępnie się zgodziłam, bo jestem otwarta na różne tematy, a orkiestra też jest dla mnie ekscytująca, bo umówmy się, nie jest zbyt dużo takich koncertów, gdzie możesz wyjść na scenę z dużą orkiestrą i przeżyć coś takiego. Ogólnie kluczem było to, czy odnajdę się tam repertuarowo, bo to było najważniejsze. Więc zaproponowałam, czy jest szansa, żebym zaśpiewała piosenki takich artystów jak Chris Cornell czy Dolores z The Cranberries, mając świadomość, że nie są to rzeczy takie jakieś może super popularne, nie są to piosenki Michaela Jacksona, ale o dziwo to kierownictwo muzyczne się zgodziło. Pierwsze koncerty były dla mnie ciężkie, bo jednak to trzeba mieć doświadczenie. Jak występujesz z orkiestrą, to jest zupełnie coś innego. Teraz myślę, że wszyscy się zgrywają i z koncertu na koncert to brzmi coraz lepiej. To jest naprawdę duże widowisko, same hale po Polsce, ludzi na tych koncertach zadziwiająco sporo, więc naprawdę jest to ciekawe na pewno doświadczenie.

 

Odnośnie projektu MTV Unplugged, na początku zapytam banalnie: skąd Twoja obecność w tym projekcie?

Zostałam zaproszona w zeszłym roku, dostałam wiadomość od mojego managementu, że organizatorzy zadzwonili z propozycją. Na początku, jak to ja, chciałam się wycofać, bo pomyślałam sobie, że to mnie przerośnie. Ale później stwierdziłam, że jednak jest to tak ważny koncert i uczestniczyć w takiej formule jest czymś nobilitującym i zgodziłam się. Koncert mieliśmy grać w lutym, ale przez to, co się wydarzyło w Gdańsku (śmiertelny atak na prezydenta miasta miesiąc wcześniej – przyp. MW) został odwołany. Więc wszystko było pod znakiem zapytania i o samym koncercie, który zagraliśmy już później, 8 maja, dowiedziałam się kilka tygodni wcześniej. Na zasadzie, że mamy mało czasu, ale jeśli wszyscy się zepniemy i popracujemy ostro, to uda nam się to zrobić. Więc można powiedzieć, że w takiej atmosferze adrenaliny powstawał ten koncert, także cieszę się, że ta propozycja, mimo początkowego nieszczęścia, które się wydarzyło, wróciła do mnie.

 

Jak wyglądało przearanżowanie utworów na potrzeby tego formatu? Kto się tym zajmował?

Od wielu lat gramy takie wersje akustyczne. Pierwszy taki koncert, który może nie poszedł takim szerokim echem, ale to było takie wydawnictwo z Woodstocku. Tam zagraliśmy tak naprawdę po raz pierwszy wersje akustyczne wielu piosenek wraz z gośćmi. Wtedy mieliśmy już to przygotowane. Przez te lata formuła koncertów akustycznych w ogóle jest grana przez wielu artystów, także przeze mnie i tak naprawdę myśmy tylko „dorobili” kilka piosenek, których wcześniej nie graliśmy. Natomiast ten cały rdzeń, on już był przygotowany. Tutaj rolę miał Tomek „Harry” Waldowski, nasz perkusista, który napisał dęte, które w kilku piosenkach dodały takiego fajnego koloru. Pojawił się też Tomek Świerk, klawiszowiec, żeby pojawił się mój, wyciągnięty z mojej piwnicy Wurlitzer, bo zależało mi, żeby to brzmienie się jednak pojawiło na płycie „unplugged”. Tak naprawdę z mojej perspektywy nie robiliśmy z tego nie wiadomo jakiego przedsięwzięcia, nie poszerzaliśmy nie wiadomo jak tego instrumentarium. Zależało nam przede wszystkim na tym, żeby w sposób jak najprostszy i taki jak najbardziej klasyczny i rzetelny pokazać te piosenki.

 

Kasia Kowalska

fot.Tomek Tomkowiak

 

Czy powrót do współpracy z Woobie Doobie to powrót od czasu, gdy nagrywałaś płytę „Antidotum”, czy na przestrzeni tych lat byliście w porozumieniu z sobą? Mowa konkretnie o Wojtku Olszaku i Łukaszu Błasińskim.

Łukasz na przestrzeni tych ostatnich lat bardzo często z nami pracował, na zasadzie zastępstwa, bo Sławek Pogorzała, który mnie nagłaśnia od zawsze, jak już daje zastępstwa, to pierwszą osobą jest właśnie Łukasz Błasiński. Z Łukaszem się bardzo lubimy, często korzystam z jego studia w Sulejówku, żeby coś tam nagrać, dograć. Jak potrzebuję coś na szybko zrobić, to u Łukasza się to wspaniale odbywa. Wojtek z kolei jest moim wyborem przy okazji zgrywania tej płyty dlatego, że Wojtek wybornie słyszy, ma absolutny słuch i bardzo mu ufam. Znamy się już tyle lat, Wojtek jest przede wszystkim szalenie miłym w kontakcie gościem, to też jest bardzo ważne, ale najważniejsze jest to, że doskonale słyszy, zna mój głos, zna te piosenki bo część z nich w oryginałach rejestrował, także tu byłam spokojna, że on nie wywróci tej mojej koncepcji do góry nogami. Więc, jakby to zadecydowało. Rzeczywiście te dwie osoby kojarzą się z studiem Woobie Doobie, znamy się, wiesz, zawsze przyjemniej pracować z kimś, z kim się wcześniej pracowało, bo masz pewnego rodzaju zaufanie. Tutaj myślę, że przede wszystkim nikomu z nas nie zależało na jakiejś wielkiej post-produkcji, nic nie dogrywaliśmy, żadnych tracków nie wymienialiśmy, to były tylko kwestie dobrego czyszczenia, proporcji, no i dobrego ucha Wojtka, żeby to wszystko później ładnie brzmiało.

 

Wspomniałaś, że pierwsze pomysły na te aranżacje pojawiły się te pięć lat temu, kiedy występowałaś na Przystanku Woodstock. Natomiast jeśli chodzi o samo przygotowanie bezpośrednio do MTV Unplugged, ile finalnie mieliście czasu na spięcie tego w całość?

Bardzo mało, naprawdę. Nie mieliśmy praktycznie w ogóle czasu pomiędzy, to wszystko działo się jeszcze pomiędzy koncertami i tutaj był duży znak zapytania, czy moi goście, których wymyśliłam, będą mogli w tym terminie znowu, bo zależało mi na Staszku i na Edycie. To były maksymalnie z trzy tygodnie, z tego co pamiętam naprawdę mieliśmy bardzo mało czasu, żeby podjąć decyzję: „tak, nagrywamy to”. Wiedziałam, że jeśli potem będzie Łukasz, Wojtek, jeżeli mam sprawny zespół, który bardzo dobrze gra, to my sobie poradzimy. Tutaj jakby już nasze wieloletnie doświadczenie pomogło w tym całym przedsięwzięciu.

 

Pamiętam Twój gościnny występ z Wilkami w ramach ich „MTV Unplugged”, podczas utworu „Cień w dolinie mgieł”. Może nie ma co „teoretyzować”, ale pozwól, że zapytam w ten sposób: czy, jak przypominasz sobie siebie z tamtego czasu, myślałaś, że również Ty będziesz główną gwiazdą tego projektu?

W życiu, nigdy. Nawet, powiem ci szczerze, nie miałam takiego marzenia. Uważam, że spadło mi to trochę jak gwiazdka z nieba, ale z drugiej strony – oczywiście mówię to z pełną pokorą i skromnością – ale muszę powiedzieć, że na przestrzeni tych ostatnich lat zagraliśmy dużo koncertów akustycznych i jest szansa, że gdzieś tam ktoś o tym dobre słowo napisał i powiedział. Gramy rzetelne koncerty i być może jakimś takim tropem to poszło.

 

Cofnijmy się jeszcze do tego Kostrzyna nad Odrą, do ówczesnego Przystanku Woodstock. Oprócz Twojego koncertu dość późną porą na wzgórzu „Akademii Sztuk Przepięknych” (jednej ze scen festiwalu – przyp. MW), wystąpiłaś na samym otwarciu festiwalu, w utworze „To wychowanie” z zespołem T.Love, na zaproszenie Muńka Staszczyka.

No tak, to było piękne i chciałam powiedzieć, pamiętam ten niesamowity moment. Próba przeciągnęła się i uczestniczyłam w niesamowitym widoku, piękny obrazek, którego nie zapomnę do końca życia. Nie pamiętam, o której dokładnie godzinie, ale był wyznaczony moment, w którym ludzie mogą podejść pod scenę. Zbiegło się to z końcem naszej próby z T.Love i nigdy nie zapomnę, jak odwróciłam się i spojrzałam przed scenę i w tym momencie ci wszyscy ludzie ruszyli takim biegiem. Jak to mówię to mam ciarki, kojarzyło mi się to z jakąś „Grą o Tron”, jakąś bitwą. Taka masa ludzi napierająca na tę scenę, to było niesamowite przeżycie. Móc wyjść zaśpiewać z T.Love, z Muńkiem, to jest kawał historii, pełen szacun, uwielbiam i to też było ogromne wyróżnienie, że mogłam się tam pojawić.

 

To był super występ, którego jeszcze raz Tobie gratuluję. Następnie nocą, w świetnej atmosferze, wystąpiłaś z swoim autorskim koncertem, moim zdaniem w bardzo klimatycznej formule.

Tak, bardzo. Tam technicznie były różne problemy i walczyliśmy do ostatniego momentu, ale myślę, że atmosfera była nieprawdopodobna.

„I’ve got a world on a string” Franka Sinatry to już historia z Titusem. Kiedyś Titi mówił na tym Woodstocku, jak to on: „Kate, ja bym kurła chciał zaśpiewać coś takiego wiesz, jak Sinatra, bo ja już w rock’n’rollu wszystko zrobiłem”. I ja zapamiętałam sobie to, że on chciał tego Sinatrę, więc mówię: „słuchaj, będziesz miał Sinatrę”. Titus przyjechał na próbę z kartką, odśpiewał, był zadowolony, mam nadzieję, bo dla mnie to wyszło super

 

O ile w projekcie „Tribute to…” mogłaś mieć wątpliwości, czy „wprowadzasz” do projektu utwory wystarczająco znanych artystów, tak tutaj osobiście chciałbym Tobie podziękować, że zdecydowałaś się na tym koncercie m.in. na „Would?” Alice in Chains, „No Quarter” Led Zeppelin czy „I’ve got a world on a string”.

„I’ve got a world on a string” Franka Sinatry to już historia z Titusem. Kiedyś Titi mówił na tym Woodstocku, jak to on: „Kate, ja bym kurła chciał zaśpiewać coś takiego wiesz, jak Sinatra, bo ja już w rock’n’rollu wszystko zrobiłem”. I ja zapamiętałam sobie to, że on chciał tego Sinatrę, więc mówię: „słuchaj, będziesz miał Sinatrę”. Titus przyjechał na próbę z kartką, odśpiewał, był zadowolony, mam nadzieję, bo dla mnie to wyszło super. Bardzo go lubię, to niezwykle charyzmatyczna postać. No i w tak różnym repertuarze, to także myślę jest ciekawe. „Would?” Alice in Chains uwielbiam, szczególnie wokalistę, wykonaliśmy to z Skubasem i jego kumplem z Lublina – „Słonecznikiem”. Oni zawsze we dwóch grali na gitarach, między innymi grali tę piosenkę. Jak usłyszałam, jak oni to grają, do tego mój basista – Paweł Grudniak, też fan Alice in Chains – zagrał ten bas od razu… wiesz, mnie to nie interesuje, że to są nie-przebojowe piosenki, ale to są utwory, które we mnie wywołują zawsze ten sam dreszcz, wzruszenie. To, co zawsze mówię na koncercie, jak gramy numer „Tak, Tak” Ciechowskiego, że artysta żyje, dopóki gra się jego piosenki i trzeba po prostu takie numery przypominać. To nie jest łatwe, bo każdy może powiedzieć: „po co ona się za to łapie”. OK, dobra, nie zaśpiewam tego, i pewnie nikt tego nie zaśpiewa, tak jak oni to zrobili. Ale to też nie o to chodzi. Także ja się cieszę, że pojawiły się takie utwory.

 

Czy nie kusiło Cię, żeby przy „MTV Unplugged” umieścić tego typu numery, choćby przez wzgląd na legendarny koncert Alice in Chains w ramach tego samego formatu?

Nie chciałam się powtarzać i to był jakby główny argument. Tutaj jednak repertuar był dobierany tak żeby zagrać, może nie powiem, że przeboje, ale single. Było dość ciężko, bo ja może bym bardziej chciała pójść w klimat „woodstockowy”, ale z drugiej strony stwierdziłam, że już taką płytę nagrałam i jeśli ktoś chce trochę tej „psychodelii” i trochę innego, bardziej mrocznego grania, to już to ma, i to w formie obrazka. Tutaj tego czasu też nie mieliśmy bardzo dużo, bo pamiętajmy, że płyta mieści te 70-kilka minut i nie chce się więcej wbić. To zawsze jest dyskusyjne, którą piosenkę zagrać, na pewno trzeba grać piosenki, które ludzie znają, pamiętają, bo samo odkrycie ich zagranych w wersji akustycznej, być może dla niektórych to już był szok, w sensie jak to inaczej brzmi od oryginału. Zależało mi przede wszystkim, żeby z Staszkiem zaśpiewać „Tolerancję”, bo uważam, że ten tekst jest bardzo wymowny, szczególnie teraz u nas w kraju, bardzo mądry i ponadczasowy. Dlatego też zaproponowałam go na singla, żeby promował to wydawnictwo. Z Edytą z kolei wymyśliłam sobie, że to jest taka kobieta, która jest taką mocną postacią, mocno charyzmatyczną i też chciałam nawiązać do innej mocnej postaci, czyli Janis Joplin. Chciałam pójść właśnie w takim kierunku, że wychodzimy jako te „babki po przejściach”, ale tak naprawdę, że tak powiem, „z jajami” i śpiewające piosenkę kolejnej babki, z jeszcze większymi jajami, haha! Cieszę się, że Edyta przyjęła to zaproszenie i wystąpiła.

 

Fani już wkrótce będą mieli możliwość zobaczenia na żywo tego projektu.

Tak, te koncerty przybywają, jestem bardzo zaskoczona, bo to jednak jest takie większe przedsięwzięcie, ale jest zapotrzebowanie, co mnie bardzo cieszy.

 

Czego uczestnicy mogą się spodziewać na tych występach? Czy będzie to kalka tego, co na płycie?

To na pewno, musimy zagrać te utwory. Ale może to jest dobry pomysł, żeby zrobić jakiś konkurs, i zapytać tych ludzi, jakie jeszcze trzy piosenki chcieliby usłyszeć w takim wydaniu, bo to też jest ciekawe, żeby w jakiś sposób rozwiązać problem „niepełnej setlisty”.

 

Kasia Kowalska

fot.Tomek Tomkowiak

 

 

Chciałbym zapytać o Twoje instrumentarium, bo jesteś poniekąd nierozerwalnie kojarzona z swoim Gibsonem SJ-200.

Tak naprawdę mam trzy Gibsony, ten to jest taka miniaturka, bo jest to seria, którą nabyłam w Stanach Zjednoczonych. To była jedyna taka malutka gitara za specjalną szybą w sklepie, bo była ręcznie malowana itd. i po prostu jak to baba, najpierw musi patrzeć i się zachwycić czy to dobrze wygląda, potem też czy to dobrze gra, bo to też nie wiadomo. Ale przy tym konkretnym instrumencie, gitara jest absolutnie trafiona. Natomiast mam jeszcze taką większą, tzw. Hummingbird, też bardzo pięknie brzmi. Mam jeszcze takiego starego Gibsona, kupiłam go chyba w ’94 roku, spadła mi ta gitara chyba z dwa razy z stołu, miała naprawiany gryf i brzmi też nieprawdopodobnie. Wszystkie mają zrobione nagłośnienie, także mogę nimi grać wymiennie na koncertach. Ale rzeczywiście taka najbardziej pasująca, to jest ta miniaturka SJ-200. Przyuważyłam, że dokładnie taki sam model ma Justin Timberlake! Śmieję się, bo to nie ma znaczenia, ale piękne są te instrumenty. W ogóle mam kilka gitar w domu, wydaje mi się, że to też jakiś rodzaj inwestycji. Na 40-te urodziny kupiłam sobie dwa Telecastery, które są z tego samego rocznika, co ja, więc starzejemy się razem! Mam też piano Fendera, Wurlitzera, no i na ostatnie urodziny kupiłam sobie taki mini-fortepian i zaczęłam się uczyć gry na pianinie. Na stare lata mnie tak wzięło, bo to wszystko jest dowodem na to, że jak masz taką potrzebę, masz takie marzenia, to wiek nie jest przeszkodą. Oczywiście, jest dużo trudniej, poci się głowa, jak to mówię mojemu nauczycielowi od pianina, ale małymi krokami idę do przodu.

 

Zapytałem o te gitary między innymi dlatego, że choć nie jest to takie oczywiste, to od wielu lat jednak jesteś kojarzona jako pełnoprawna wokalistka grająca również na gitarze. Nie jest tak, że jesteś mainstreamową wokalistką, która chwyci za gitarę tylko dlatego, że „to ładnie wygląda”.

Od wielu lat uczę się gry na gitarze tylko dlatego, żeby to co robię różniło się od tego, co robiłam wcześniej. Jestem osobą, która lubi się uczyć i dla mnie na przykład, nawet jak wiem, że podczas każdego koncertu mam zagrać trzy numery na gitarze, to mam zupełnie inną adrenalinę: przygotowuję się, rozgrzewam, wiem, że muszę trafić te dźwięki. Nie jestem jakimś wytwornym gitarzystą, ale to jednak daje mi kompletnie inny wymiar występowania na scenie. Chodzi też o to w tym wszystkim, żeby nie popaść w jakąś taką totalną rutynę, tylko żeby cały czas była jakaś góra, którą chcę zdobyć. Nie mam ambicji występować sama z gitarą, ale jeśli byłaby taka potrzeba, i ktoś mi powie: „wyjdź zagraj Antidotum”, to już mogę. Jednak robię to absolutnie na zasadzie rozwoju, nie chcę stać w miejscu.

Od wielu lat uczę się gry na gitarze tylko dlatego, żeby to co robię różniło się od tego, co robiłam wcześniej. Jestem osobą, która lubi się uczyć i dla mnie na przykład, nawet jak wiem, że podczas każdego koncertu mam zagrać trzy numery na gitarze, to mam zupełnie inną adrenalinę: przygotowuję się, rozgrzewam, wiem, że muszę trafić te dźwięki

 

Z tego co mi wiadomo, nie stronisz też od rockowych brzmień. Zapytana niedawno o swoją playlistę, wymieniłaś chociażby zespół „Warpaint”. Jesteś osadzona w takiej muzyce jako słuchacz?

Raczej tak, ale lubię też posłuchać Finka, The National – nie są to jakieś ciężkie brzmienia, „Warpaint” podobnie, bardziej może, jeśli chodzi o psychodeliczny sposób śpiewania tych artystów, których wymieniłam. Oczywiście jestem wierna Beatlesom, Zeppelinom, Queens of the Stone Age. Też pamiętam czasy liceum, Iron Maiden, Slayera, Megadeth. Ostatnio sobie słuchaliśmy, jak oni wszyscy wybornie grali te „Symphony of Destruction”. Micha się cieszy jak się tego słucha, bo przypominają mi się lata liceum i słuchania takiej ciężkiej muzy, np. Kinga Diamonda. Uwielbiam do tego wracać.

 

A jak w Twojej opinii jest z tą kondycją rocka współcześnie, jeśli chodzi o Polskę, jak i trend ogólnoświatowy?

Wydaje mi się, że artyści jednak przyjeżdżają do Polski, jest zapotrzebowanie. Medialnie trochę poszło to rzeczywiście w takim innym kierunku, dla ludzi którzy wychowali się muzycznie w latach 90-tych jest to lekki szok. Z drugiej strony, moim zdaniem gdzieś ta muzyka, jak moda, zawsze zatacza koło i to się znudzi, wrócą do prawdziwego grania, i takich zespołów jest dużo. Greta van Fleet, które kurczę jest niemalże kopią Led Zeppelin, i też robią wielką karierę. Myślę, że głód jest zawsze. Choć jeśli chodzi o kwestię autentyczności: mój kolega ze Szczecina, z pierwszej kapeli, Chilek mówi tak, że „heavy-metalem chleba nie posmarujesz”. Choć to nie sprawdza się u takiego Vadera, Behemotha czy Decapitated, których miałam przyjemność poznać. Ludzie głodni jakiegoś szybkiego pieniądza robią coś tam pod publikę. Dzisiaj byłam w jednym radiu, które pamiętam, że grało polską, rockową muzykę, a teraz jest tam prawie tylko disco polo, bo im wskaźniki poszły do góry. Tak jest i co zrobisz, skoro ludzie chcą tego słuchać.

 

Tym bardziej ukłon dla Ciebie Kasiu, że będąc w głównym nurcie wciąż „przemycasz” swoje inspiracje zahaczające o cięższe brzmienia, co dla wielu odbiorców pewnie nie byłoby tak oczywiste, a co wielu na pewno docenia.

Myślę, że to wszystko jest kwestią tego, gdzie się wychowywałeś, z kim się kumplowałeś i czego się wtedy słuchało. Ja byłam może nie częścią, ale gdzieś tam obok grupy metalowców i dla mnie to było coś pięknego, że mogłam przynależeć do jakiejś kultury, że mogę się odróżnić od tej szarości, która była dookoła. Był to rodzaj buntu, a dzięki temu poznałam po prostu (pokazując gest tzw. „diabelskich rogów”) diabła, haha!

 

Chciałem Ciebie jeszcze zapytać w kontekście ubiegłego roku o premierę płyty „Aya” i o to, jak wyglądał proces kompozycyjny, jak zbierałaś materiał na ten album?

Myślę, że dobre słowo, to że „zbierałam”. Przez ileś tam lat coś tam wrzucałam do szuflady i to była taka płyta kończąca po 25-ciu latach moją współpracę z dotychczasową wytwórnią. Wiedziałam, że ta płyta nie będzie już tak mocno promowana i że pójdzie, jak pójdzie. Natomiast jest parę numerów, które się tam udały, nie wszystkie, ale jest ich kilka. Przed wydaniem tej płyty przepełniało mnie szczęście, że doszła ona do skutku, bo jednak mój stan po śmierci taty był tak ciężki, że wszystko mi się zawaliło i straciłam zupełnie na dłuższy czas sens, jeszcze bardziej niż wcześniej. Chociażby utwór „Dla Taty” jest dla mnie takim bardzo ważnym powodem wydania i skończenia tego krążka. Cała ta płyta jest mu zadedykowana, chciałam w ten jakiś drobny sposób oddać „tribute to…” dla taty.

 

 

Oczywiście jestem wierna Beatlesom, Zeppelinom, Queens of the Stone Age. Też pamiętam czasy liceum, Iron Maiden, Slayera, Megadeth. Ostatnio sobie słuchaliśmy, jak oni wszyscy wybornie grali te „Symphony of Destruction”. Micha się cieszy jak się tego słucha, bo przypominają mi się lata liceum i słuchania takiej ciężkiej muzy, np. Kinga Diamonda. Uwielbiam do tego wracać

 

Na przestrzeni tego roku koncertowania, które Twoim zdaniem utwory najbardziej wpasowały się do występów na żywo?

Bardzo fajnie ludzie przyjmują tytułową „Ayę”, która nie jest jakimś takim strasznie nośnym, przebojowym utworem, a dla mnie jednak jest bardzo ważny. Bardzo lubię mimo wszystko „Allanah (tak niewiele chcę)”, gdzie jest to takie proste, wdzięczne granie, i bardzo lubię wspomniane „Dla Taty” oraz swoją piosenkę ”Wyspy miliardów gwiazd”. Lubię także utwór Maćka Gładysza „Tam gdzie nie sięga ból”. Jest jeszcze jeden mały diabeł na tej płycie – „Krew ścinanych drzew”, też bardzo fajny utwór.

 

 

Wracając jeszcze do Twojej nauki gry na gitarze i fortepianie – rozumiem, że jest to też trochę chęć „wybicia się na niezależność”, kiedy potrzebujesz coś dla siebie skomponować?

Też, ale dwa, że brutalnie mówiąc, trzeba ćwiczyć szare komórki. Uważam, że mam tyle do zrobienia i tak mało czasu, że mnie to przeraża.

 

Jak zazwyczaj wygląda Twój proces kompozycyjny?

Zwykle nagrywam od razu to co przychodzi mi do głowy i z doświadczenia wiem, że pierwsze do trzech podejść zostają. Na przykład, jeśli dostaję jakikolwiek podkład to staram się do tego na trzy-cztery śpiewać to, co czuję i zazwyczaj jest tak, że rzeczywiście te pierwsze pomysły są najlepsze. Z racji tego, że jestem kiepska w jakimś edytowaniu, cięciu itd. to nie bawię się w takie zabiegi i raczej idę za emocjami, nagrywam od początku do końca. Później wpadają, albo wypadają, te słowa i gdzieś tam w głowie się zapisują, w którym momencie jakie mają być i to jest potem już żmudny proces siedzenia i ciężkiej pracy. Nie przypominam sobie piosenki, która powstałaby tak, że usiadłam i po prostu napisałam. Jeśli ktoś tak ma, to zazdroszczę. To są te długie godziny, nie ma drogi na skróty.

 

Oprócz intensywnej pracy związanej z koncertowaniem, jakie są Twoje plany na kolejne miesiące?

Po ostatniej ilości koncertów zabawnie brzmi to „oprócz” , ale cieszy mnie to, że mogę śpiewać i grać. To są różne projekty, to nie tylko są moje koncerty. Skończyłam właśnie piosenkę do serialu, nie wiem czy będzie grana gdzieś w radiu, ale fajnie, że pojawi się coś nowego. Chciałabym bardzo nie kazać sobie i innym czekać dziesięciu lat na kolejną płytę i myślę, że tak nie będzie. Na pwnym etapie wieku człowiek zaczyna mieć świadomość, że czas się bardzo kurczy i trzeba trochę w tej robocie dać w manetce gazu, jeszcze bardziej. Co mnie oczywiście przeraża, bo gdzie inne przyjemności?

 

Wiem, że lubisz również podróżować, także życzę Tobie abyś miała również czas także na to. Dziękuję za rozmowę.

Dziękuję również!

 

Rozmawiał: Michał Wawrzyniewicz

 

Kasia Kowalska

fot. Oskar Kutryb

 

  • Tags
  • Aya
  • Fender Telecaster
  • Gibson Hummingbird
  • Gibson SJ-200
  • Kasia Kowalska
  • MTV Unplugged
  • Sławek Pogorzała
  • Woobie Doobie
  • Łukasz Błasiński

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Shure Axient Digital i TwinPlex na Super Bowl 2020
Previous article HeadRush Expression Pedal

Michał Wawrzyniewicz | TopGuitar

INNE

Fenomenalny rock and roll Ike'a i Tiny Turner z programów The Midnight Special Artykuły o artystach
26 maja 2023

Fenomenalny rock and roll Ike'a i Tiny Turner z programów The Midnight Special

Keith Richards o AC/DC: "To nie są dwie gitary, staje się ich pięć, sześć, dziesięć!" Artykuły o artystach
25 maja 2023

Keith Richards o AC/DC: "To nie są dwie gitary, staje się ich pięć, sześć, dziesięć!"

Tina Turner, "Private Dancer" i "drugie najbrzydsze gitarowe solo na świecie" Artykuły o artystach
25 maja 2023

Tina Turner, "Private Dancer" i "drugie najbrzydsze gitarowe solo na świecie"

Ozzy Osbourne o tym, jak zespół Black Sabbath poszedł do kina na "Egzorcystę": "Byliśmy przerażeni!" Artykuły o artystach
24 maja 2023

Ozzy Osbourne o tym, jak zespół Black Sabbath poszedł do kina na "Egzorcystę": "Byliśmy przerażeni!"

Dave Matthews o jednej ze swoich inspiracji: "Lubiłem oglądać Roberta Frippa i to, jak grał" Artykuły o artystach
23 maja 2023

Dave Matthews o jednej ze swoich inspiracji: "Lubiłem oglądać Roberta Frippa i to, jak grał"

Barytonowa siódemka i ponure walczyki - wywiad z Danielem Keslerem z zespołów Redemptor i Only Sons Artyści
23 maja 2023

Barytonowa siódemka i ponure walczyki - wywiad z Danielem Keslerem z zespołów Redemptor i Only Sons

Tajemnicze spotkanie na szczycie Briana Maya i Tony'ego Iommiego Artykuły o artystach
21 maja 2023

Tajemnicze spotkanie na szczycie Briana Maya i Tony'ego Iommiego

Joe Bonamassa o brzmieniu: "Nie potrzebujesz Dumble'a, nie potrzebujesz Les Paula '59" Artykuły o artystach
21 maja 2023

Joe Bonamassa o brzmieniu: "Nie potrzebujesz Dumble'a, nie potrzebujesz Les Paula '59"

Cholerna prawda, czyli wywiad z Lee-lą Baum, liderką zespołu The Damn Truth Artyści
19 maja 2023

Cholerna prawda, czyli wywiad z Lee-lą Baum, liderką zespołu The Damn Truth

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
26 maja 21:32
Po godzinach

Ciekawostki z riderów rockowych gwiazd

26 maja 15:57
Newsy

Casino, Broadway i Sheraton – nowe wersje klasycznych gitar w ofercie Epiphone

26 maja 9:34
Artyści

Fenomenalny rock and roll Ike’a i Tiny Turner z programów The Midnight Special

25 maja 19:53
Artyści

Keith Richards o AC/DC: „To nie są dwie gitary, staje się ich pięć, sześć, dziesięć!”

25 maja 12:08
Testy

Blackstar Dept. 10 AMPED 2 – królestwo przesterów

25 maja 9:25
Artyści

Tina Turner, „Private Dancer” i „drugie najbrzydsze gitarowe solo na świecie”

24 maja 20:32
Imprezy

W Royal Albert Hall odbyły się dwa wyprzedane koncerty pamięci Jeffa Becka

24 maja 10:08
Artyści

Ozzy Osbourne o tym, jak zespół Black Sabbath poszedł do kina na „Egzorcystę”: „Byliśmy przerażeni!”

24 maja 8:36
TopVideo

Porywająca solówka Marka Radulego w utworze „Comfortably Numb”

23 maja 21:01
Artyści

Dave Matthews o jednej ze swoich inspiracji: „Lubiłem oglądać Roberta Frippa i to, jak grał”

23 maja 13:12
Newsy

NARCISSUS – nowy efekt gitarowy marki JOYO

23 maja 9:51
Artyści

Barytonowa siódemka i ponure walczyki – wywiad z Danielem Keslerem z zespołów Redemptor i Only Sons

22 maja 10:13
Newsy

Nicke Andersson z The Hellacopters i jego wzmacniacze Orange

22 maja 8:39
TopVideo

Ben Eunson gra „Giant Steps” w oryginalnym tempie 340 BPM

22 maja 0:30
Tygodnik

Tygodnik 18-19/2023 (250-251)

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2023. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press