• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Artykuły o artystachArtyści

Kirk Hammett w kontekście swoich spontanicznych solówek na autorskiej EP-ce: „Lars lubi wszystko kontrolować”

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano kwi 20, 2022
"Kirk Hammett (Metallica)" by Alberto Cabello Mayero is marked with CC BY 2.0.
Udostępnij

Doczekaliśmy się, aż któryś z czterech członków Metalliki ruszy z własnym solowym projektem. 23 kwietnia Kirk Hammett wyda swoją debiutancką EP-kę zatytułowaną „Portals”. W rozmowie z serwisem Classic Rock & Culture opowiedział coś więcej o tym projekcie, a także bardzo obszernie o swoich solówkach.

 

Znamy już pierwszy singiel z tej płyty, który można odsłuchać TUTAJ. Zanim jednak nastąpi dzień premiery poznajmy okoliczności, które towarzyszyły Kirkowi przy tworzeniu tej płyty. Teraz Początki „Portals” sięgają 2017 roku, kiedy to Hammett, jako zapalony fan horrorów, przygotowywał się do swojej pierwszej wystawy horrorów „It’s Alive”. Ponieważ muzyka miała być najpierw tłem dla wystawy, Hammett przyjął podejście, które nazywa „audio-kinematograficznym”, co oznacza, że muzyka została napisana tak, aby odczuwało się ją jak „ścieżki dźwiękowe filmów w twoim umyśle”.

W rezultacie cztery kawałki „Maiden and the Monster”, „The Jinn”, „High Plains Drifter” i „The Incantation” to utwory plastyczne, kolorowe i rozbudowane, ale nie pozbawione bardziej tradycyjnego gitarowego grania. Obfitują więc w wolne od jakichkolwiek ograniczeń solówki. Kirk powiedział we wspomnianej rozmowie: „Wiesz, nie było dla mnie żadnych ograniczeń. Kiedy pracowałem nad tym materiałem, nie chciałem się nad nim męczyć. Powiedziałem sobie więc: 'Jeśli nie uda mi się zrobić tych solówek w trzech, czy czterech podejściach, to po prostu je odłożę i poczekam do następnego dnia, a potem ponownie spróbuję zrobić w trzech czy czterech ujęciach’. Tak właśnie zrobiłem. Te solówki nie mają żadnych ograniczeń”.

Kiedy pracowałem nad tym materiałem, nie chciałem się nad nim męczyć. Powiedziałem sobie więc: 'Jeśli nie uda mi się zrobić tych solówek w trzech, czy czterech podejściach, to po prostu je odłożę i poczekam do następnego dnia, a potem ponownie spróbuję zrobić w trzech czy czterech ujęciach’. Tak właśnie zrobiłem. Te solówki nie mają żadnych ograniczeń

Kirk kontynuował ten temat: „Chodzi mi o to, że wiele razy, gdy wymyślam solówki dla Metalliki, muszę grać je do utworu. Muszę grać w kontekście utworu. Muszę sprawić, by solówka była w pewien sposób przystępna – a rozumiem przez to, że musi mieć chwytliwe partie. Musi mieć coś dynamicznego, co przykuje twoją uwagę. Musi być w pewnym sensie komercyjna.”

Gdy wymyślam solówki dla Metalliki, muszę grać je do utworu. Muszę grać w kontekście utworu. Muszę sprawić, by solówka była w pewien sposób przystępna – a rozumiem przez to, że musi mieć chwytliwe partie. Musi mieć coś dynamicznego, co przykuje twoją uwagę. Musi być w pewnym sensie komercyjna

„To zawsze kształtowało moje solówki gitarowe, a także współpraca z producentem danego albumu – także z Larsem, ponieważ Lars lubi wszystko kontrolować. Więc kiedy ja robię solówkę, on dodaje do nich swój wkład. To kształtuje solówki. To nie jest w 100% moje dzieło.”

Lars lubi wszystko kontrolować. Więc kiedy ja układam solówkę, on dodaje do nich swój wkład. To kształtuje solówki. To nie jest w 100% moje dzieło

„Na tym albumie jest to 100% mnie, bez żadnych ograniczeń i strumień świadomości. Wszystkie są, kurwa, pierwszym, drugim lub trzecim ujęciem, bo nie chciałem dać się wciągnąć w wir pracy typu: 'Zmieniam solówkę, bo nie podoba mi się ta część, albo nie podoba mi się tamta’. Albo, że nie jest wystarczająco shredderska czy coś w tym stylu. Nic mnie to nie obchodziło. Po prostu podchodziłem, grałem solówkę i jeśli czułem, że to był szczery moment, który uchwyciliśmy, zachowywaliśmy go”.

Grałem solówkę i jeśli czułem, że to był szczery moment, który uchwyciliśmy, zachowywaliśmy go

„Nie starałem się, kurwa, prześcignąć czy coś. Jeśli czułem, że to pasuje do uczuć i emocji kawałka, mówiłem: 'Świetnie, nie będę się zastanawiać; tak właśnie ma być’. I tak właśnie jest. Słuchając tych solówek, można zauważyć, że nie są one skomponowane. Nie zobaczysz żadnych dziwnych cięć, czy edycji. Wiesz, czasami w solówkach gitarowych można usłyszeć dziwne cięcia lub dziwne montaże. Nie usłyszysz tu nic takiego.

Słuchając tych solówek, można zauważyć, że nie są one skomponowane. Nie zobaczysz żadnych dziwnych cięć, czy edycji. Wiesz, czasami w solówkach gitarowych można usłyszeć dziwne cięcia lub dziwne montaże. Nie usłyszysz tu nic takiego

Kończąc temat solówek Hammett dodał: „Ostatnie solo gitarowe na płycie 'Maiden and the Monster’ było właściwie pierwszym ujęciem, które zrobiłem na demo w pokoju hotelowym o drugiej nad ranem w Miami. Kiedy nagrywaliśmy utwór na poważnie i przyszedł czas na to solo, nic co nagrałem, nie było tak dobre jak to demo, więc powiedziałem: 'Pieprzę to. Wezmę, kurwa, solówkę z demo i wrzucę ją do środka. I tak właśnie zrobiliśmy.”

- Advertisement -
TAGI: kirk hammett, Portals
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Artykuły o artystachArtyści

Kirk Hammett anonimowo pozbywa się gitar na eBay i Reverb: „Po prostu je wystawiam. Nie piszę, że są moje”

Maciej Warda | TopGuitar cze 6, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Neil Young nazwał go Jimim Hendrixem gitary akustycznej

Maciej Warda | TopGuitar cze 5, 2025
Tygodnik

Tygodnik 22/2025 (354)

Redakcja | TopGuitar cze 4, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Maciej Warda | TopGuitar cze 3, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Wolfgang Van Halen: „Nie interesuje mnie granie 'Panama’ dla wszystkich każdej nocy. Chcę być sobą”

Maciej Warda | TopGuitar cze 2, 2025
ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Maciej Warda | TopGuitar cze 2, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?