• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • Narzędzia
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Gry Muzyczne
    • Generator Akordów
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Słownik Gitarzysty
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • Audiostacja
    • EHX
    • Firma Muzyczna
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Music Dealer
    • Riff
    • Sound Service
    • SoundTrade
    • W-Music Distribution
    • Yamaha
    • Zibi
  • Magazyn TG
    • Najnowszy numer
    • TopStudio
    • Zamów prenumeratę
      • Prenumerata dwuletnia
      • Prenumerata półroczna
      • Prenumerata roczna
    • Numery archiwalne
    • Gdzie kupić?
    • Redakcja
TopGuitar.pl
  • Najnowszy numer
  • Gdzie kupić?
  • Zamów prenumeratę
    • Prenumerata dwuletnia
    • Prenumerata półroczna
    • Prenumerata roczna
    • Pakiet 10: prenumerata TopGuitar + CD Richard Bona + 2CD i DVD Marcus Miller
    • Pakiet 11: prenumerata TopGuitar + DVD Love De Vice + CD WAMI
    • Pakiet 12: prenumerata TopGuitar + CD IRA + CD Patrycja Markowska + CD Kreuzberg
    • Pakiet 13: prenumerata TopGuitar + 3xDVD Oblicza rocka
    • Pakiet 14: prenumerata TopGuitar + CD Poduszkowiec 2.0 + CD Cafe Night&Day vol. 3
    • Pakiet 15: prenumerata TopGuitar + książka Cliff Burton + DVD Black Sabbath
    • Pakiet 2: prenumerata TopGuitar + książka Nergal + CD Jacek Karzaklewski
    • Pakiet 5: prenumerata TopGuitar + książka Joy Division + CD Jimi Hendrix
    • Pakiet 6: prenumerata TopGuitar + książka Prince + CD John Mayer
    • Pakiet 7: prenumerata TopGuitar + książka kucharska Paul McCartney + CD Paul McCartney
    • Pakiet 9: prenumerata TopGuitar + książka Bob Marley + CD Foster The People
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      „Desert High” - drugi singiel z nadchodzącej płyty Billy'ego Gibbonsa

      „Desert High” - drugi singiel z nadchodzącej płyty Billy'ego Gibbonsa

      Nancy Wilson publikuje utwór "4 Edward" w hołdzie Eddiemu Van Halenowi

      Nancy Wilson publikuje utwór "4 Edward" w hołdzie Eddiemu Van Halenowi

      Trzej muszkieterowie gitary

      Trzej muszkieterowie gitary

      Maddie Rice i jej Takamine P6N

      Maddie Rice i jej Takamine P6N

    • Newsy sprzętowe
      Przegląd efektów basowych marki Ampeg

      Przegląd efektów basowych marki Ampeg

      Markbass zapowiada struny gitarowe

      Markbass zapowiada struny gitarowe

      Epiphone Jared James Nichols „Gold Glory” Les Paul Custom

      Epiphone Jared James Nichols „Gold Glory” Les Paul Custom

      Gitary Yamaha FG / FS Red Label z technologią A.R.E.

      Gitary Yamaha FG / FS Red Label z technologią A.R.E.

    • TopVideo
      Łukasz Kulczak "Song for Allan" - w hołdzie wielkiemu gitarzyście

      Łukasz Kulczak "Song for Allan" - w hołdzie wielkiemu gitarzyście

      Najlepsza gitarzystka - samouk

      Najlepsza gitarzystka - samouk

      11 najlepszych momentów Eddiego Van Halena

      11 najlepszych momentów Eddiego Van Halena

      Megadeth "Symphony of Destruction" - proroczy teledysk

      Megadeth "Symphony of Destruction" - proroczy teledysk

  • Artyści
    • Wywiady
      Wywiad z Danielem Freybergiem z Bodom After Midnight

      Wywiad z Danielem Freybergiem z Bodom After Midnight

      Gitarzysta Alex Scholpp: mój sprzęt po prostu leży w kejsach i czeka

      Gitarzysta Alex Scholpp: mój sprzęt po prostu leży w kejsach i czeka

      Paweł Tur o górach, muzyce i gitarach Duesenberg - wywiad

      Paweł Tur o górach, muzyce i gitarach Duesenberg - wywiad

      Konrad Wojda z Farben Lehre - wywiad

      Konrad Wojda z Farben Lehre - wywiad

    • Artykuły
      Ana Patan "Spice, Gold and Tales Untold” - płyta nagrana bez klika, EQ i kompresji

      Ana Patan "Spice, Gold and Tales Untold” - płyta nagrana bez klika, EQ i kompresji

      Pasquale Grasso - trzy jazzowe płyty od gitarowego indywidualisty

      Pasquale Grasso - trzy jazzowe płyty od gitarowego indywidualisty

      Greta Van Fleet znalazła swój styl na drugiej płycie "The Battle at Garden's Gate"

      Greta Van Fleet znalazła swój styl na drugiej płycie "The Battle at Garden's Gate"

      Cultifact "Worshipers" - gitarowy projekt Łukasza Knapika

      Cultifact "Worshipers" - gitarowy projekt Łukasza Knapika

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Tomasz Andrzejewski "When The Heroes Are Gone" - recenzja płyty

      Tomasz Andrzejewski "When The Heroes Are Gone" - recenzja płyty

      Krzysztof "Puma" Piasecki & Adam Wendt - "We See The Light 59/62"

      Krzysztof "Puma" Piasecki & Adam Wendt - "We See The Light 59/62"

      Mateusz Puławski „13th Heron” - recenzja

      Mateusz Puławski „13th Heron” - recenzja

      The Freuders "Warrior" - recenzja

      The Freuders "Warrior" - recenzja

    • TopLegendy
      Deep Purple "Machine Head"

      Deep Purple "Machine Head"

      Van Halen "5150"

      Van Halen "5150"

      Black Sabbath "Sabbath Bloody Sabbath" - pomogły paranormalne okoliczności

      Black Sabbath "Sabbath Bloody Sabbath" - pomogły paranormalne okoliczności

      Roger Waters "The Wall. Live in Berlin" - wyjątkowe wykonanie arcydzieła

      Roger Waters "The Wall. Live in Berlin" - wyjątkowe wykonanie arcydzieła

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Guns N' Roses wracają do Polski w 2022 roku

      Guns N' Roses wracają do Polski w 2022 roku

      Gitarowy Rekord Świata w czasach pandemii. Pierwsze szczegóły tegorocznej edycji

      Gitarowy Rekord Świata w czasach pandemii. Pierwsze szczegóły tegorocznej edycji

      Eric Clapton rezygnuje z koncertów w 2021 roku

      Eric Clapton rezygnuje z koncertów w 2021 roku

      Genesis robi próby i przenosi trasę na wrzesień 2021

      Genesis robi próby i przenosi trasę na wrzesień 2021

    • Kup bilety
      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Klasz Ov The Sejtans XIII

      Klasz Ov The Sejtans XIII

    • Reportaże i relacje
      Ritchie Blackmore – podróż trwa

      Ritchie Blackmore – podróż trwa

      Świetny wynik zbiórki 29. Finału WOŚP

      Świetny wynik zbiórki 29. Finału WOŚP

      Antoni Krupa – koncert jubileuszowy w Nowohuckim Centrum Kultury (relacja)

      Antoni Krupa – koncert jubileuszowy w Nowohuckim Centrum Kultury (relacja)

      Prezentacja produktów HK Audio i Hughes & Kettner w gdańskim klubie Parlament

      Prezentacja produktów HK Audio i Hughes & Kettner w gdańskim klubie Parlament

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Blackstar Live Logic – test

      Blackstar Live Logic – test

      Orange Terror Stamp - test

      Orange Terror Stamp - test

      Blackstar ID: Core V3 Stereo 40 - test

      Blackstar ID: Core V3 Stereo 40 - test

      Yamaha THR30IIA Wireless - test

      Yamaha THR30IIA Wireless - test

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Martin D-18 Elvisa Presleya sprzedany za ponad milion dolarów

      Martin D-18 Elvisa Presleya sprzedany za ponad milion dolarów

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

      Asystent zakupowy: Home recording TG 3/2018

      Asystent zakupowy: Home recording TG 3/2018

    • Porady muzyczne
      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Jak pokonać stres na scenie? 5 kroków do opanowania tremy

      Jak pokonać stres na scenie? 5 kroków do opanowania tremy

      Jak zagrać na gitarze "Nie płacz Ewka"

      Jak zagrać na gitarze "Nie płacz Ewka"

      Music Export Poland podsumowuje pomoc dla muzyków

      Music Export Poland podsumowuje pomoc dla muzyków

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Jak zagrać utwór Pilichowskiego "Vandal" - video

      Jak zagrać utwór Pilichowskiego "Vandal" - video

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - bas

      Warsztaty z Bartkiem "Bratkiem" Wójcikiem: Legato. Sztuka latania (cz. 2)

      Warsztaty z Bartkiem "Bratkiem" Wójcikiem: Legato. Sztuka latania (cz. 2)

    • Chwyty gitarowe
      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

  • Narzędzia
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Gry Muzyczne
    • Generator Akordów
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Słownik Gitarzysty
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • Audiostacja
    • EHX
    • Firma Muzyczna
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Music Dealer
    • Riff
    • Sound Service
    • SoundTrade
    • W-Music Distribution
    • Yamaha
    • Zibi
  • Magazyn TG
    • Najnowszy numer
    • TopStudio
    • Zamów prenumeratę
      • Prenumerata dwuletnia
      • Prenumerata półroczna
      • Prenumerata roczna
    • Numery archiwalne
    • Gdzie kupić?
    • Redakcja
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Instagram
    • RSS
Leland Sklar – Wywiad
Home
Artyści
Wywiady

Leland Sklar – Wywiad

18 sierpnia 2020 Avatar Maciej Warda | TopGuitar 1499

Przeczytaj również

Sadowsky Parts – Klucze Sadowsky Light typu Open Gear
Sadowsky Parts – Klucze Sadowsky Light typu Open Gear
Robert Trujillo - "Heavy metal mnie wybrał!
Robert Trujillo - "Heavy metal mnie wybrał!

To był wielki przywilej rozmawiać z basistą tego formatu i postacią tak ujmującą. Poznałem się z Lelandem wiele lat temu, spotykaliśmy się kilka razy na muzycznych targach czy Bass Campach i cały czas wspominam te momenty, jako najbardziej pouczające i wyjątkowe w mojej pracy zawodowej.

 

Witaj! To dla mnie wielka przyjemność rozmawiać z basistą takiego formatu. Byłeś kiedykolwiek w Polsce?
Byłem kiedyś bardzo blisko Waszego kraju, ale w samej Polsce nie byłem nigdy. Pewnie Cię zaskoczę, ale nasza rodzina od strony mojej matki przybyła do Stanów zjednoczonych z Polski, dlatego chciałbym odwiedzić ten kraj pewnego razu!

Lee Sklar z Dingwalem

Lee Sklar z Dingwalem, fot. Rob Shanahan

 

Czy to prawda, że Twoim pierwszym muzycznym idolem był pianista i wielka osobowość telewizyjna – Wladziu Liberace? Co Cię w nim fascynowało?
Ciężko mi powiedzieć co w zasadzie w nim mnie tak fascynowało. Muzyka, cały ten performance i schtick… Oglądałem jego show za każdym razem od początku do końca. Zaczynałem jako pianista i muszę przyznać, że on był jednym z powodów, dla których chwyciłem za ten instrument i zainteresowałem się muzyką.

Wiedziałeś, że Liberace miał polskie korzenie? Wladziu to zdrobnienie od polskiego imienia Władysław (nie tłumaczy się na angielski).
Wiedziałem, że jest on polskiego pochodzenia, ale nie wówczas. Kiedy się nim zafascynowałem, miałem zaledwie 5 lat.

Skąd wziął się pomysł, na który wpadł Twój nauczyciel od muzyki Ted Lynn, abyś zaczął uczyć się gry na kontrabasie? Twoja lewa ręka frazowała jak up-right?
Uczyłem się grać na pianinie już jako pięciolatek aż do momentu, kiedy trafiłem do Junior High School w wieku lat 12. Kiedy tam przybyłem powiedziałem sobie „I oto jestem!”. Mój nauczyciel muzyki Ted Lynn powiedział mi wprost, że szkoła ma wiele dzieciaków grających na pianinie wobec czego najbardziej potrzebują kogoś kto grałby na jakimś strunowym basie. Ted zapytał mnie nie nie byłbym zainteresowany wypróbowaniem takiego instrumentu, na co odpowiedziałem mu „dlaczego nie?”. Znalazł więc dla mnie stary kontrabas marki Key, pokazał kilka podstawowych rzeczy i to była miłość od pierwszego szarpnięcia!

Czytałem, ze Twój pierwszy bas nazywał się Melody. Co to za firma, nigdy o niej nie słyszałem?
Myślę, że to był jeden z pierwszych japońskich basów elektrycznych. Dostałem go prawdopodobnie w okolicach roku 1964.

Wiem, że zasłuchiwałeś się w Jacku Bruce i Paulu McCartneyu, ale starałeś się nie ulec wpływowi stylu Jaco. Czy bałeś się, że tak jak wielu „zainfekowanych”, zaczniesz kopiować jego styl?
Zawsze byłem fanem innych grających basistów i wśród nich Jaco był absolutnie unikalny. Wolałem raczej wgłębić się w niego i poznać jego styl niż po prostu być jak on. To nie był styl w którym sam grałem i nie czułem z nim żadnego współzawodnictwa. Jedynie podziw. Tak naprawdę, to wszyscy dobrzy muzycy, których kiedykolwiek słyszałem mieli na mnie wpływ i było ich naprawdę wielu.

Dlaczego uważasz, że zespół Wolfgang był prawdopodobnie najlepszym składem z jakim przyszło Ci grać? Czy tak, jak w przypadku The Section, chodzi o „chemię” między Wami?
To był cudowny zespół. Współpraca na gruncie muzyki była doskonała i taka też była przyjaźń między nami. Naszym managerem był słynny Bill Graham, którego prawdziwe imię brzmiało właśnie Wolfgang – stąd nazwa zespołu.

Naszym managerem był słynny Bill Graham, którego prawdziwe imię brzmiało właśnie Wolfgang – stąd nazwa zespołu

Z późniejszym składem The Section sytuacja była bardzo podobna.

Jak sądzę nie ma szans byście zmiksowali, zmasterowali i udostępnili Wasze jedyne demo z 1968…?
Cały czas mam jakieś demówki z tamtego okresu ale faktycznie nigdy nie zostały one zmiksowane i ukończone. Cały czas mam wiele zabawy słuchając tych taśm.

The Section

The Section

Pierwsza znajomość, która przyspieszyła Twoją karierę to współpraca z Jamesem Taylorem, którego, pomimo niefajnego rozstania bardzo cenisz. Co mu zawdzięczasz? Czego nauczyłeś się od niego?
James był dla mnie wielkim darem losu. Czuję że wygrałem los na loterii zostając wciągnięty do współpracy z nim. Myślę również, że moja kariera nie była by taka jaka jest, gdyby nie znajomość z tym artystą. Jest on jedną z najbardziej obdarowanych talentem osób, z jakimi miałem przyjemność pracować. Wprost przeciwnie do wielu gitarzystów którzy płasko kostkują lub beznamiętnie brzdąkają, dzięki jego wszechstronnemu stylowi gry na gitarze jest on dla mnie jedną z najbardziej unikalnych osób, z którymi grałem. Budował akordy, rytm i linię basu, którą prowadził kciukiem przez całą długość utworu. Musiałem sobie długo uzmysławiać jak dopasować się w tej sytuacji, by być jej kompletną częścią i nadać sens mojej grze. James Taylor był i cały czas dla mnie jest wielką lekcją…

Budował akordy, rytm i linię basu, którą prowadził kciukiem przez całą długość utworu. Musiałem sobie długo uzmysławiać jak dopasować się w tej sytuacji, by być jej kompletną częścią i nadać sens mojej grze. James Taylor był i cały czas dla mnie jest wielką lekcją

Twoje niesamowite umiejętności pozwalają Ci obracać się w niemal każdej stylistyce muzycznej. To kwestia osłuchania, treningów, czy po prostu talentu?
Prawdopodobnie po części każdej z tych rzeczy. Słuchałem naprawdę wiele różnych rzeczy ponieważ jestem bardzo eklektyczny w swoim muzycznym smaku. Pracowałem ciężko w moim basowym rzemiośle mają talent jaki mam… Jest to praca, która wymaga wytrwałości i staranności w tym co się robi. To nie jest łatwe robienie kariery.

Jak powstał wspaniały skład The Section? Zamierzaliście kiedykolwiek stworzyć coś na kształt Muscle Shoals?
To był rodzaj przypadku. Byliśmy na trasie z Jamesem Taylorem i kiedy kończyliśmy próby dźwięku przed koncertami szwendaliśmy się razem i jamowaliśmy, gdy były ku temu okazje. Pewnego dnia, Nat Weiss, który był jednym ze współmanagerów Jamesa poprosił nas byśmy wpadli do jego pokoju hotelowego. Puścił nam coś i zapytał, co o tym sądzimy. Powiedzieliśmy, że nagrania są bardzo interesujące, na co on odparł, że to my podczas próby dźwięku i chyba powinniśmy rozważyć założenie zespołu. James nazywał nas The Section od czasu, kiedy staliśmy się jego sekcją rytmiczną i tak już zostało. Pracowaliśmy razem przy bardzo wielu projektach i dlatego można powiedzieć, że byliśmy sekcją w typie słynnych Muscle Shoals.

Nagrywałeś również z Billy Cobhamem, którego jestem fanem. Czemu muzyka fusion to nieliczne wyjątki w Twojej dyskografii?
Pomimo tego, że byłem basistą na płycie Spectrum Cobhama, która była jednym z najważniejszych momentów formowania się muzyki fusion na początku lat 70, ludzie ciągle myślą o mnie jako o folk-rockowym basiście. Kochałem grać z Billym i spotykać go kiedy The Section otwierała koncerty Mahavishnu Orchestra. Ten gatunek to dla mnie zachwycający okres w muzyce.

Miałeś kiedyś propozycje od zespołów metalowych?
W swoim życiu zrobiłem kilka projektów z kapelami metalowymi i uwielbiam je. Jak sądzę nie jestem chyba w kręgu ich typowych zainteresowań. Mimo tego jest to jeden z moich ulubionych gatunków muzycznych. Kopie tyłek…

Z którym bębniarzem najbardziej jest Ci po drodze i z drugiej strony: z kim zawsze chciałeś zagrać, ale nigdy się nie spotkaliście, jeśli w ogóle jest ktoś taki!
Myślę, że jedną z najpiękniejszych rzeczy w mojej karierze jest możliwość gry z tyloma wielkimi i wspaniałymi muzykami. Niemożliwe jest wyróżnienie tutaj kogokolwiek. Idąc od Phila Collinsa, przez Billy’ego Cobhama i Kenny’ego Aronoffa do Johna ‘JR” Robinsona, Jima Keltnera oraz Hala Blaine’a. Mój Boże, czy ktoś może być szczęśliwszy niż ja? Czuję się szczęśliwcem grając z tymi wszystkimi wielkimi facetami i to jest wspaniałe, że co chwilę mogę pracować z różnymi osobami takiego formatu. Uczestniczyłem w pewnym projekcie rok temu i perkusistą był tam Charlie Watts. Co powiesz na to?

Leland Sklar z Warwickiem

Leland Sklar z Warwickiem

W jednym z wywiadów przeczytałem, że wraz z popularyzacją używania elektronicznego metronomu w studiach nagraniowych gdzieś uciekł „swing”. Mógłbyś rozwinąć te myśl?
Naprawdę wierzę w pierwiastek ludzki w muzyce. Wraz z pojawieniem się „click’a” i wszystkimi rzeczami jak kwantyzacja, copy/paste, które przyszły również, bardzo wiele feelingu bezpowrotnie odeszło. Nie jestem fanem perfekcji. Przejawia się to na przykład w przypadku kiedy pracuję w studio i gramy pierwszy chorus, a producent mówi, że wytnie i wklei moją ścieżkę w odpowiednie miejsce drugiego chorusu. Mówię wówczas, że druga zwrotka powinna być nieco inna niż pierwsza i proszę o pozwolenie mi jej nagrania. Uwielbiam „odpływy i przypływy” w muzyce, jej naturalny oddech i rytm, który nie powinien być sprowadzany do kliku lub metronomu.

Czy zdarza Ci się udzielać lekcji gry? Co radzisz młodym basistom, gdy pytają Cię o wskazówki, jak ćwiczyć, jak się prawidłowo rozwijać? Udziel proszę krótkiej, ogolnej lekcji czytelnikom TopBass.
Nigdy nie dawałem lekcji. Uważam, że prawidłowe przekazywanie wiedzy to specjalny dar i nie czuję, bym go posiadał. Robiłem w swoim życiu kilka klinik dla basistów ale nawet nie brałem wówczas ze sobą instrumentu. Po prostu mówiłem im o wielu sprawach i pozwalałem im zadawać pytania. Jedyna rzecz jaką mam do przekazania jest ponad 40 lat mojej pracy z nagrywaniem i koncertowaniem. Pozwalam zatem słuchaczom decydować o treści takich spotkań. To bardzo trudny biznes i staram się wszystkim dodać odwagi i w miarę możliwości pomóc. Najważniejsza rzeczą musi być miłość do muzyki i Twojego instrumentu a sukces jest sprawą raczej nieokreśloną i nie zależy od tego jakim jesteś wielkim basistą. Tak dużo spraw może pójść dobrze lub źle…

Porozmawiajmy trochę o sprzęcie. Czemu Twoim podstawowym basem jest, jak go nazywasz, Frankenstein – „składak” z wielu elementów rożnego pochodzenia?
Zbudowaliśmy tę gitarę na zasadzie eksperymentu około 1974 roku. Zbudował ją lutnik John Carruthers. Składa się na nią czysty korpus Charvela w kształcie Precission Bass oraz szyjka Precissiona z wczesnych lat 60. przekształcona w szyjkę JazzBassa z roku 1962. Kiedy przerobiliśmy gryf trzeba było zająć się wymianą progów i zapytałem Johna, czy można użyć drutu używanego na progi w… mandolinach. Eksperyment okazał się pełnym sukcesem. Kiedy Rob Turner rozpoczynał produkcję pickupów EMG użyliśmy jego wersji P-Bass zarówno w tradycyjnym miejscu, jak i zamiast zwyczajowego singla J-Bass przy mostku. Pomyślałem sobie jednocześnie, że poprzez inną naturę brzmienia strun D i G oraz E i A powinniśmy odwrócić przetworniki tak, aby część bliższa mostka znajdowała się pod strunami E i A. Poza tym zastosowaliśmy mostek bad ass i HipShot D-Tuner przy strunie E. Elektronikę napędzają dwie baterie 9V.

Ukochany składak Lelanda - Frankenstein

Ukochany składak Lelanda – Frankenstein

Co urzekło Cię z kolei w instrumentach Dingwall? Chodzi tylko o dłuższą menzurę struny B? W Europie to niezbyt popularna marka…
Spotkałem Sheldona Dingwalla podczas którychś NAMM Show w Los Angeles. Podszedł do mnie i zapytał, czy nie spróbował bym jednej z jego basówek. Spojrzałem na nie i od razu zapytałem o sposób nabijania progów i ich ułożenie względem siebie, którego nigdy wcześniej nie widziałem. Wytłumaczył mi całą ideę pozycjonowania progów i strojenia basu jak pianina. Wielkim wyzwaniem podczas mojej pracy było zawsze zastąpienie syntezatora basowego świetnie brzmiącą, naturalną struną B. Basy Dingwall posiadają właśnie najczystszą i najlepiej brzmiącą niską struną B, na jakiej kiedykolwiek grałem. Zakochałem się w tym i używam tych basów od 14 lat na każdej tracie koncertowej. Pozwoliło mi to zostawiać mojego Frankensteina w domu i używać go jedynie do pracy studyjnej.

Kolekcjonujesz gitary?
Nie jestem kolekcjonerem. Miałem wiele basów i większość z nich sprzedałem bo samo leżenie w futerale nie służy im najlepiej. Wszystkich moich basów używam i nie wieszam ich po prostu na ścianie by tylko wisiały.

Bardzo dziękuję za rozmowę!
Przyjemność po mojej stronie i najlepsze życzenia dla Waszych Czytelników oraz wszystkich polskich basistów! Bawcie się, cieszcie i czerpcie samą przyjemność z gry!

 

Leland Sklar z Dingwallem

Leland Sklar z Dingwallem, fot. Rob Shanahan

  • Tags
  • Dingwall
  • Lee Sklar
  • Leland Sklar
  • WARWICK - Testy sprzętu i newsy

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article MESA Boogie PowerHouse Reactive Load Attenuator
Previous article Leland Sklar - Najbardziej pożądany basista świata
Avatar

Maciej Warda | TopGuitar

basista, gitarzysta, redaktor, dziennikarz. Współpracował z kultowym magazynem "Gitara i Bas". Członek zespołów "Farba" i "The Q". Od 15 lat w magazynie TopGuitar.

INNE

Ana Patan "Spice, Gold and Tales Untold” - płyta nagrana bez klika, EQ i kompresji Artykuły o artystach
19 kwietnia 2021

Ana Patan "Spice, Gold and Tales Untold” - płyta nagrana bez klika, EQ i kompresji

Pasquale Grasso - trzy jazzowe płyty od gitarowego indywidualisty Artykuły o artystach
16 kwietnia 2021

Pasquale Grasso - trzy jazzowe płyty od gitarowego indywidualisty

Greta Van Fleet znalazła swój styl na drugiej płycie "The Battle at Garden's Gate" Artykuły o artystach
16 kwietnia 2021

Greta Van Fleet znalazła swój styl na drugiej płycie "The Battle at Garden's Gate"

Cultifact "Worshipers" - gitarowy projekt Łukasza Knapika Artykuły o artystach
15 kwietnia 2021

Cultifact "Worshipers" - gitarowy projekt Łukasza Knapika

Gitarowa gwiazda YouTube'a Bernth ogłasza wydanie debiutanckego albumu „Elevation” Artykuły o artystach
9 kwietnia 2021

Gitarowa gwiazda YouTube'a Bernth ogłasza wydanie debiutanckego albumu „Elevation”

Wywiad z Danielem Freybergiem z Bodom After Midnight Artyści
8 kwietnia 2021

Wywiad z Danielem Freybergiem z Bodom After Midnight

Philippe Drouin podjął walkę i w trzy lata po wypadku nauczył się grać leworęcznie Artykuły o artystach
7 kwietnia 2021

Philippe Drouin podjął walkę i w trzy lata po wypadku nauczył się grać leworęcznie

Jason Becker "doświadcza duszności i wysokiego tętna" Artykuły o artystach
6 kwietnia 2021

Jason Becker "doświadcza duszności i wysokiego tętna"

Death metal "jest prawie bezduszny" Artykuły o artystach
3 kwietnia 2021

Death metal "jest prawie bezduszny"

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
19 kwietnia 9:58
Newsy

Przegląd efektów basowych marki Ampeg

19 kwietnia 7:48
Artyści

Ana Patan “Spice, Gold and Tales Untold” – płyta nagrana bez klika, EQ i kompresji

18 kwietnia 19:15
Newsy

„Desert High” – drugi singiel z nadchodzącej płyty Billy’ego Gibbonsa

17 kwietnia 11:27
Newsy

Nancy Wilson publikuje utwór “4 Edward” w hołdzie Eddiemu Van Halenowi

17 kwietnia 10:35
TopVideo

Łukasz Kulczak “Song for Allan” – w hołdzie wielkiemu gitarzyście

16 kwietnia 18:29
Newsy

Trzej muszkieterowie gitary

16 kwietnia 12:18
Newsy

Markbass zapowiada struny gitarowe

16 kwietnia 10:23
Artyści

Pasquale Grasso – trzy jazzowe płyty od gitarowego indywidualisty

16 kwietnia 9:47
Artyści

Greta Van Fleet znalazła swój styl na drugiej płycie “The Battle at Garden’s Gate”

15 kwietnia 12:54
Newsy

Maddie Rice i jej Takamine P6N

15 kwietnia 12:21
Newsy

„Nie musisz przekonywać mnie, żebym wykonał coś brutalnego, to płynie w moich żyłach” – wywiad z Joem Duplantierem (Gojira)

15 kwietnia 10:00
Newsy

Black Sabbath “Sabotage” – Super Deluxe Edition

15 kwietnia 9:26
Artyści

Cultifact “Worshipers” – gitarowy projekt Łukasza Knapika

14 kwietnia 13:24
Newsy

Dance Like Dynamite “Litania kłamstw” – noworomatyczne słońce tonie w zimnofalowym mroku

14 kwietnia 10:25
Imprezy

Ritchie Blackmore – podróż trwa

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2021. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press

Cookies

Ta strona używa plików cookies (niezbędne do prawidłowego działania). Więcej informacji