• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • Narzędzia
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Gry Muzyczne
    • Generator Akordów
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Słownik Gitarzysty
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • Audiostacja
    • EHX
    • Firma Muzyczna
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Music Dealer
    • Riff
    • Sound Service
    • SoundTrade
    • W-Music Distribution
    • Yamaha
    • Zibi
  • Magazyn TG
    • Najnowszy numer
    • TopStudio
    • Zamów prenumeratę
      • Prenumerata dwuletnia
      • Prenumerata półroczna
      • Prenumerata roczna
    • Numery archiwalne
    • Gdzie kupić?
    • Redakcja
TopGuitar.pl
  • Najnowszy numer
  • Gdzie kupić?
  • Zamów prenumeratę
    • Prenumerata dwuletnia
    • Prenumerata półroczna
    • Prenumerata roczna
    • Pakiet 10: prenumerata TopGuitar + CD Richard Bona + 2CD i DVD Marcus Miller
    • Pakiet 11: prenumerata TopGuitar + DVD Love De Vice + CD WAMI
    • Pakiet 12: prenumerata TopGuitar + CD IRA + CD Patrycja Markowska + CD Kreuzberg
    • Pakiet 13: prenumerata TopGuitar + 3xDVD Oblicza rocka
    • Pakiet 14: prenumerata TopGuitar + CD Poduszkowiec 2.0 + CD Cafe Night&Day vol. 3
    • Pakiet 15: prenumerata TopGuitar + książka Cliff Burton + DVD Black Sabbath
    • Pakiet 2: prenumerata TopGuitar + książka Nergal + CD Jacek Karzaklewski
    • Pakiet 5: prenumerata TopGuitar + książka Joy Division + CD Jimi Hendrix
    • Pakiet 6: prenumerata TopGuitar + książka Prince + CD John Mayer
    • Pakiet 7: prenumerata TopGuitar + książka kucharska Paul McCartney + CD Paul McCartney
    • Pakiet 9: prenumerata TopGuitar + książka Bob Marley + CD Foster The People
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Trzej muszkieterowie gitary

      Trzej muszkieterowie gitary

      Maddie Rice i jej Takamine P6N

      Maddie Rice i jej Takamine P6N

      Black Sabbath "Sabotage" - Super Deluxe Edition

      Black Sabbath "Sabotage" - Super Deluxe Edition

      Dance Like Dynamite "Litania kłamstw" - noworomatyczne słońce tonie w zimnofalowym mroku

      Dance Like Dynamite "Litania kłamstw" - noworomatyczne słońce tonie w zimnofalowym mroku

    • Newsy sprzętowe
      Markbass zapowiada struny gitarowe

      Markbass zapowiada struny gitarowe

      Epiphone Jared James Nichols „Gold Glory” Les Paul Custom

      Epiphone Jared James Nichols „Gold Glory” Les Paul Custom

      Gitary Yamaha FG / FS Red Label z technologią A.R.E.

      Gitary Yamaha FG / FS Red Label z technologią A.R.E.

      Dwie jubileuszowe gitary Gibson na 60-lecie modelu SG

      Dwie jubileuszowe gitary Gibson na 60-lecie modelu SG

    • TopVideo
      Najlepsza gitarzystka - samouk

      Najlepsza gitarzystka - samouk

      11 najlepszych momentów Eddiego Van Halena

      11 najlepszych momentów Eddiego Van Halena

      Megadeth "Symphony of Destruction" - proroczy teledysk

      Megadeth "Symphony of Destruction" - proroczy teledysk

      Ostatni koncert Van Halen w całości dostępny na YouTube

      Ostatni koncert Van Halen w całości dostępny na YouTube

  • Artyści
    • Wywiady
      Wywiad z Danielem Freybergiem z Bodom After Midnight

      Wywiad z Danielem Freybergiem z Bodom After Midnight

      Gitarzysta Alex Scholpp: mój sprzęt po prostu leży w kejsach i czeka

      Gitarzysta Alex Scholpp: mój sprzęt po prostu leży w kejsach i czeka

      Paweł Tur o górach, muzyce i gitarach Duesenberg - wywiad

      Paweł Tur o górach, muzyce i gitarach Duesenberg - wywiad

      Konrad Wojda z Farben Lehre - wywiad

      Konrad Wojda z Farben Lehre - wywiad

    • Artykuły
      Pasquale Grasso - trzy jazzowe płyty od gitarowego indywidualisty

      Pasquale Grasso - trzy jazzowe płyty od gitarowego indywidualisty

      Greta Van Fleet znalazła swój styl na drugiej płycie "The Battle at Garden's Gate"

      Greta Van Fleet znalazła swój styl na drugiej płycie "The Battle at Garden's Gate"

      Cultifact "Worshipers" - gitarowy projekt Łukasza Knapika

      Cultifact "Worshipers" - gitarowy projekt Łukasza Knapika

      Gitarowa gwiazda YouTube'a Bernth ogłasza wydanie debiutanckego albumu „Elevation”

      Gitarowa gwiazda YouTube'a Bernth ogłasza wydanie debiutanckego albumu „Elevation”

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Tomasz Andrzejewski "When The Heroes Are Gone" - recenzja płyty

      Tomasz Andrzejewski "When The Heroes Are Gone" - recenzja płyty

      Krzysztof "Puma" Piasecki & Adam Wendt - "We See The Light 59/62"

      Krzysztof "Puma" Piasecki & Adam Wendt - "We See The Light 59/62"

      Mateusz Puławski „13th Heron” - recenzja

      Mateusz Puławski „13th Heron” - recenzja

      The Freuders "Warrior" - recenzja

      The Freuders "Warrior" - recenzja

    • TopLegendy
      Deep Purple "Machine Head"

      Deep Purple "Machine Head"

      Van Halen "5150"

      Van Halen "5150"

      Black Sabbath "Sabbath Bloody Sabbath" - pomogły paranormalne okoliczności

      Black Sabbath "Sabbath Bloody Sabbath" - pomogły paranormalne okoliczności

      Roger Waters "The Wall. Live in Berlin" - wyjątkowe wykonanie arcydzieła

      Roger Waters "The Wall. Live in Berlin" - wyjątkowe wykonanie arcydzieła

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Guns N' Roses wracają do Polski w 2022 roku

      Guns N' Roses wracają do Polski w 2022 roku

      Gitarowy Rekord Świata w czasach pandemii. Pierwsze szczegóły tegorocznej edycji

      Gitarowy Rekord Świata w czasach pandemii. Pierwsze szczegóły tegorocznej edycji

      Eric Clapton rezygnuje z koncertów w 2021 roku

      Eric Clapton rezygnuje z koncertów w 2021 roku

      Genesis robi próby i przenosi trasę na wrzesień 2021

      Genesis robi próby i przenosi trasę na wrzesień 2021

    • Kup bilety
      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Klasz Ov The Sejtans XIII

      Klasz Ov The Sejtans XIII

    • Reportaże i relacje
      Ritchie Blackmore – podróż trwa

      Ritchie Blackmore – podróż trwa

      Świetny wynik zbiórki 29. Finału WOŚP

      Świetny wynik zbiórki 29. Finału WOŚP

      Antoni Krupa – koncert jubileuszowy w Nowohuckim Centrum Kultury (relacja)

      Antoni Krupa – koncert jubileuszowy w Nowohuckim Centrum Kultury (relacja)

      Prezentacja produktów HK Audio i Hughes & Kettner w gdańskim klubie Parlament

      Prezentacja produktów HK Audio i Hughes & Kettner w gdańskim klubie Parlament

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Blackstar Live Logic – test

      Blackstar Live Logic – test

      Orange Terror Stamp - test

      Orange Terror Stamp - test

      Blackstar ID: Core V3 Stereo 40 - test

      Blackstar ID: Core V3 Stereo 40 - test

      Yamaha THR30IIA Wireless - test

      Yamaha THR30IIA Wireless - test

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Martin D-18 Elvisa Presleya sprzedany za ponad milion dolarów

      Martin D-18 Elvisa Presleya sprzedany za ponad milion dolarów

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

      Asystent zakupowy: Home recording TG 3/2018

      Asystent zakupowy: Home recording TG 3/2018

    • Porady muzyczne
      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Jak pokonać stres na scenie? 5 kroków do opanowania tremy

      Jak pokonać stres na scenie? 5 kroków do opanowania tremy

      Jak zagrać na gitarze "Nie płacz Ewka"

      Jak zagrać na gitarze "Nie płacz Ewka"

      Music Export Poland podsumowuje pomoc dla muzyków

      Music Export Poland podsumowuje pomoc dla muzyków

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Jak zagrać utwór Pilichowskiego "Vandal" - video

      Jak zagrać utwór Pilichowskiego "Vandal" - video

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - bas

      Warsztaty z Bartkiem "Bratkiem" Wójcikiem: Legato. Sztuka latania (cz. 2)

      Warsztaty z Bartkiem "Bratkiem" Wójcikiem: Legato. Sztuka latania (cz. 2)

    • Chwyty gitarowe
      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

  • Narzędzia
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Gry Muzyczne
    • Generator Akordów
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Słownik Gitarzysty
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • Audiostacja
    • EHX
    • Firma Muzyczna
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Music Dealer
    • Riff
    • Sound Service
    • SoundTrade
    • W-Music Distribution
    • Yamaha
    • Zibi
  • Magazyn TG
    • Najnowszy numer
    • TopStudio
    • Zamów prenumeratę
      • Prenumerata dwuletnia
      • Prenumerata półroczna
      • Prenumerata roczna
    • Numery archiwalne
    • Gdzie kupić?
    • Redakcja
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Instagram
    • RSS
Mark Tremonti i jego spacer po niebie – wywiad
Home
Artyści
Wywiady

Mark Tremonti i jego spacer po niebie – wywiad

20 kwietnia 2020 Michał Wawrzyniewicz | TopGuitar Michał Wawrzyniewicz | TopGuitar 2562

Przeczytaj również

Kirk Hammett zagrał na nadchodzącej płycie Santany
Kirk Hammett zagrał na nadchodzącej płycie Santany
PRS Guitars Europe Wood Library Custom 24 Fade
PRS Guitars Europe Wood Library Custom 24 Fade

Mark Tremonti to postać, której w świecie gitarowym przedstawiać nie trzeba. Szerszej publiczności znany jest szczególnie z występów w zespołach Creed oraz Alter Bridge, z którym właśnie zrealizował najnowszy album „Walk The Sky”. Zanim zespół ruszył w europejską trasę promującą tę płytę, porozmawialiśmy z Markiem Tremontim, który opowiedział m.in. o swoim procesie twórczym (w tym literackim), pracy nad ostatnim materiałem i odczuciami w związku z nadchodzącą trasą.

 

 

Mark, zanim porozmawiamy o najnowszym albumie Alter Bridge, pozwól, że spytam Ciebie o ostatnią płytę zrealizowaną w projekcie Tremonti z ubiegłego roku – „A Dying Machine”. Ponoć „Mroczna Wieża” Stephena Kinga posłużyła za inspirację do tego albumu?

Czytałem „Ziemie jałowe” [3. tom sagi „Mroczna Wieża” – przyp. MW] autorstwa Stephena Kinga, gdzie był opis robota, który mając ponad 2000 lat zaczyna rozpadać się na kawałki i umierać. Gdy zacząłem pisać tytułową piosenkę – „A Dying Machine”, podświadomie mówiłem: „spójrz teraz na siebie – jesteś umierającą maszyną”. Sądziłem, że to świetny koncept machiny, która dochodzi do końca życia, niczym w ludzkim świecie. Historia zaczęła się poniekąd od tego.

Gratulacje, ponieważ ten album spotkał się z uznaniem krytyków i słuchaczy. Czy osobiście jesteś fanem albumów koncepcyjnych?

Kiedy dorastałem, nie byłem zbytnio fanem koncept-albumów. Miałem kilka z nich ale nie dlatego, że tak lubiłem koncept, a po prostu lubiłem pojedyncze piosenki z tych płyt, więc nie kupowałem ich celowo.

Próbowałem pisać książkę lata temu ale nigdy jej nie skończyłem. Więc gdy zebrałem tę historię w całość, zdecydowałem, że podążę za tym marzeniem i będę ciężko pracował, aby przemienić tę fabułę w książkę. Zacząłem pisać i trwało to tak długo, aż pomyślałem, że potrzebuję pomocy – kogoś, kto pomoże mi to wszystko przyspieszyć. Więc zatrudniłem Johna Shirleya abym mógł to skończyć najszybciej, jak to możliwe, i jestem bardzo z tego dumny, to był bardzo ekscytujący moment.

Po tej płycie opublikowałeś książkę napisaną wspólnie z Johnem Shirleyem. Jak wspominasz tamto doświadczenie?

To było najbardziej satysfakcjonujące doświadczenie artystyczne, jakie kiedykolwiek miałem. Gdy napisałem pierwszą piosenkę, naprawdę pokochałem tę fabułę i potem, gdy zacząłem pracę nad kolejnym numerem, czułem smutek, że muszę opuścić tamten świat, więc uznałem: może spróbuję zrobić jeszcze 3-4 takie utwory, mini-koncept pośród całego albumu, i kiedy już wgryzłem się w te kilka piosenek, stwierdziłem, że idę na cały dystans. Kiedy płyta była skończona w jakichś 75%, pomyślałem jak świetnie byłoby wreszcie napisać książkę. Zawsze chciałem to zrobić, od jakichś piętnastu lat jednym z moich celów było opublikowanie jej i uznałem, że byłoby to gigantyczne osiągnięcie. Próbowałem pisać książkę lata temu ale nigdy jej nie skończyłem. Więc gdy zebrałem tę historię w całość, zdecydowałem, że podążę za tym marzeniem i będę ciężko pracował, aby przemienić tę fabułę w książkę. Zacząłem pisać i trwało to tak długo, aż pomyślałem, że potrzebuję pomocy – kogoś, kto pomoże mi to wszystko przyspieszyć. Więc zatrudniłem Johna Shirleya abym mógł to skończyć najszybciej, jak to możliwe, i jestem bardzo z tego dumny, to był bardzo ekscytujący moment.

Mark Tremonti

Dan Sturgess

 

Ten rok to z kolei kolejna płyta z Alter Bridge pt. „Walk the Sky”. O ile mi wiadomo, materiał na ten album pisałeś podczas intensywnego koncertowania w ramach projektu Tremonti i dosłownie wskoczyłeś do studia nagraniowego pomiędzy trasami. Czy możesz opowiedzieć o tym nieco więcej?

Ciągle piszę, więc zawsze jestem przygotowany. Podczas trasy jako Tremonti sięgam po rzeczy dla Alter Bridge, więc mogę nad nimi popracować i po prostu uporządkować to co napisałem, aby być gotowym gdy wejdziemy do studia. Więc, kiedykolwiek przychodzi mi to na myśl, jest to bardziej czas na porządki, niekoniecznie tworzenie. Zazwyczaj to kompletowanie pomysłów, czegoś, co jest w nieustannym pędzie.

Przy tej płycie mieliście nieco inne podejście niż podczas poprzednich nagrań. Ponoć zbierałeś pomysły, fragmenty muzyki i następnie po spotkaniu z Mylesem [Kennedym, wokalistą Alter Bridge – przyp. MW] zdecydowaliście to wszystko połączyć i ruszyć do studia.

Tak, mieliśmy tylko pięć tygodni aby nagrać ten album, więc musieliśmy mieć przygotowane bardzo porządnie nasze wersje demo, zanim zaczęliśmy już jako cały zespół. Dlatego, zamiast mnie i Mylesa komponujących razem, każdy z nas osobno napisał pełne utwory i w efekcie ten album jest połączeniem tych naszych wersji demo.

Wspominałeś też, że poniekąd zbierałeś lub tworzyłeś sample/pętle z charakterystycznym, oldschoolowym brzmieniem przypominającym synthwave. Czy możesz rozwinąć tę myśl?

Jest to coś, w co zaangażowałem się zarówno ja, jak i Myles – zrobiliśmy jak najlepiej mogliśmy, aby nasze brzmienie było świeże i jednocześnie przypominało „brudne” Alter Bridge. Zawsze szukamy nowego brzmienia w tym co robimy i na tym albumie jest ono słyszalne.

Na albumie rzeczywiście są momenty, które – jak opisują materiały prasowe – brzmią w klimacie filmów Johna Carpentera. Powiedziałeś, że osobiście Twoim ulubionym numerem z płyty jest „Godspeed”. Jakie inne utwory planujecie włączyć do setlisty podczas tej europejskiej trasy?

Aktualnie opublikowaliśmy 4 utwory, które oczywiście gramy na żywo: „Wouldn’t You Rather”, „Pay No Mind”, „Take The Crown”, „In The Deep”. Powinniśmy wypuścić jeszcze piąty singiel przed premierą albumu, bez względu którykolwiek to będzie, od razu zaczniemy go grać na żywo. Po premierze płyty, podczas trasy po Europie powinniśmy grać większość numerów z tej płyty.

Mark Tremonti

Fot. Chuck Brueckmann

 

Na płycie jest utwór pt. „Forever Falling”, który poniekąd zaznacza Twój powrót także w roli wokalisty. Co o tym sądzisz i czy ten numer też jest przewidziany w trakcie koncertów?

Tak, uwielbiam śpiewać i ta piosenka była jedną z moich ulubionych na etapie wersji roboczych. Niejednokrotnie warto mieć te piosenki do śpiewania w przypadku, gdyby Myles kiedykolwiek potrzebował chwili przerwy. Wtedy mogę zaśpiewać z dwa numery i dać mu czas na odpoczynek jego strun głosowych, aby mógł pozostać w formie.

Osobiście polubiłem z tej płyty m.in. „Indoctrination” i „Pay No Mind”, w którym szczególnie słychać elektroniczne niuanse. Jakie było Wasze podejście pod tym kątem – czy te „smaczki” były zaplanowane przed wejściem do studia, czy było to coś, co pojawiło się spontanicznie w trakcie sesji nagraniowych?

Wszystkie z nich były zaplanowane, ale nie były „wprawione w ruch” dopóki tego nie nagraliśmy. Elvis i Jef, nasz inżynier i producent, pomogli nam z programowaniem tych elektronicznych rzeczy, więc poniekąd wskazywałem im kierunek, jakiego rodzaju pętlę chciałbym wykorzystać, a oni sprawiali, żeby wszystko było „wypolerowane”, miłe dla ucha i spójne.

Na płycie nie brakuje chwytliwych riffów, ale są też partie znacznie cięższe. Czy praca nad „A Dying Machine” wpłynęła na Twoje podejście do sposobu tworzenia „Walk The Sky”?

Myślę, że bez względu na to, co robisz, wszystko to ma wpływ na to, co będziesz robił w przyszłości. Zawsze zdobywasz jakieś nowe umiejętności, które kształtują twój dźwięk w miarę jak się rozwijasz.

Czy za „Walk The Sky” stał jakiś koncept odnośnie stworzenia jakiegoś konkretnego klimatu tej płyty?

Jedyny koncept, który jest widoczny w więcej niż jednym utworze, to: uważność [Mark użył tu określenia ‘mindfulness’ – przyp. MW], zen, pokój. Coś w stylu: „spróbuj odnaleźć swój wewnętrzny spokój”, niemalże jak w stanie medytacji. To stale wybija się na tej płycie.

Mark Tremonti

Fot. Dan Sturgess

 

Od warstwy tekstowej, czy mam rację, jeśli opiszę ją jako coś „dającego nadzieję”, jak wspomniałeś – zen, katharsis? Czy można tak sklasyfikować całościowy temat tej płyty?

To zdecydowanie najbardziej „pełen nadziei” album z tych, które nagraliśmy. Myślę, że jest tak dlatego, że słyszysz tyle tych pozytywnych wersów o pokoju, rozwadze, które w efekcie czynią tę płytę „pełną nadziei”.

Przy czym, pozytywnym tekstom towarzyszą niekiedy „mroczne” melodie. Jak odbierasz ten album jako całość?

Jestem z niego naprawdę dumny. Zdecydowanie nie jest całkiem pozytywny, ani całkiem mroczny, to swego rodzaju mikstura. Bardzo dynamiczny album opowiadający historię, podnoszący na duchu, wprawiający w różne nastroje i tak, sądzę, że zrobiliśmy wszystko, aby uchwycić każdy możliwy nastrój.

Znana jest kwestia różnorodnych strojów gitar, które używasz. Jak wpływa to na proces komponowania, nagrywania i oczywiście występów na żywo? O ile mi wiadomo, zazwyczaj zabierasz ze sobą dziewięć gitar.

Za każdym razem, gdy wprowadzasz nowy strój musisz się upewnić, że masz dwie gitary: jedną do tego stroju i drugą na zapas. Ten album był dość prosty jeśli chodzi o stroje. „In The Deep” jest obniżone do G# standard, co jest sporym pójściem w dół względem podstawy, „Indoctrination” jest może o stopień wyżej, „Dying Light” jest bodajże w otwartym G. Ale wszystko inne jest dość standardowe, są utwory obniżone o cały lub pół tonu w Drop D, ale nie ma nic szalonego na tej płycie.

Osobiście w którym z nich najbardziej się odnajdujesz, granie w którym sprawia Ci największą frajdę?

To zależy od sytuacji, ale otwarte D5 jest jednym z moich ulubionych strojów od zawsze, więc powiedziałbym, że po prostu Drop D jest tym, które stosuję najczęściej.

Jestem fanatykiem pieców, więc skolekcjonowałem niemal każdy wzmacniacz, jakiego pożądałem. Lubię charakterystykę każdego z nich, lubię je łączyć. Na tej płycie do większości brzmień używałem mojego sygnowanego modelu PRS MT15 łącząc go z Cornfordem RK100 na potrzeby kilku utworów bardziej rytmicznych. Następnie użyłem Fendera Twin i Victory V40 do czystego brzmienia, a na gitarę prowadzącą wróciłem do mojego MT15.

Jeśli chodzi o wzmacniacze, z tego co wiem, nie jesteś fanem digitalizacji i w większości używasz wzmacniaczy lampowych. Możesz opowiedzieć o tym nieco więcej?

Wiesz, jestem fanatykiem pieców, więc skolekcjonowałem niemal każdy wzmacniacz, jakiego pożądałem. Lubię charakterystykę każdego z nich, lubię je łączyć. Na tej płycie do większości brzmień używałem mojego sygnowanego modelu PRS MT15 łącząc go z Cornfordem RK100 na potrzeby kilku utworów bardziej rytmicznych. Następnie użyłem Fendera Twin i Victory V40 do czystego brzmienia, a na gitarę prowadzącą wróciłem do mojego MT15.

Jeśli chodzi o zestaw na trasę, co zabierasz ze sobą do Europy?

Wezmę moje Mesa Boogie Dual Rectifier Revision F, z tej kategorii to mój ulubiony. Aktualnie mam także zarówno Bogner Uberschall, jak i PRS Archon.

Co z efektami gitarowymi?

Na żywo używam mojego Morley Signature Wah, do tego Hand-Wired Tube Screamer [od Ibaneza – przyp. MW], T-Rex Octavius i Dunlop Univibe.

Nie używasz odsłuchów dousznych, dlatego z reguły podkręcasz swój odsłuch wolnostojący. Jak to się sprawdza, szczególnie na koncertach w dużych salach?

Nigdy ich nie używałem, przywykłem do tego, tak gram już od 25-ciu lat. Aktualnie mam dwie kolumny za sobą, nie lubię mieć jakichkolwiek głośników w uszach czy na wysokości głowy, więc po prostu używam dwóch kolumn na ziemi i wzmacniacza.

Podczas europejskiej trasy występujecie z Shinedown, a w trakcie jej brytyjskiej części również z Sevendust. Czy zaproszenie wyszło bezpośrednio od Was, czy było to rozwiązywane na poziomie managementu? Jakie są Twoje odczucia w związku z ruszeniem w trasę z tymi gośćmi?

Trasa zawsze wychodzi od managementu i naszego agenta mówiącego: „mam te i te zespoły dostępne, w jakim kierunku chcielibyście pójść?”. Tutaj, w Stanach, Shinedown jest zespołem wyprzedającym płyty, którego piosenki grają w wielu radiostacjach i jest to zespół z dużym sukcesem, świetnymi piosenkami i albumami. Rosną coraz bardziej, znacznie bardziej w Europie, to duży przywilej mieć ich jako support. Sevendust są z kolei jednymi z naszych najlepszych przyjaciół, praktycznie od czasu, od kiedy zajmuję się zawodowo graniem. Zagraliśmy więcej koncertów z Sevendust niż z jakimkolwiek innym zespołem, więc są jak nasi bracia. John Conolly [gitarzysta Sevendust – przyp. MW] jest jednym z moich bliższych przyjaciół, nasze żony także są przyjaciółkami, więc jest z nimi jak z rodziną. Podsumowując, przez lata powtarzaliśmy im: „Musicie ruszyć z nami do Europy”, więc super mieć ich ze sobą.

Czego fani mogą spodziewać się na tej trasie?

Składamy w całość naszą produkcję, staramy się zrobić to wszystko większe i lepsze – większe przedstawienie, największe do tej pory.

W ubiegłym roku zrealizowaliście DVD z występu w Royal Albert Hall. Jak wspominasz tamten koncert?

To był dla nas wspaniały czas, najlepszy moment, jaki kiedykolwiek mieliśmy na scenie, cieszę się, że udało się go uchwycić. Myślę, że fani również ucieszyli się, że dostali od zespołu coś w roku, w którym nie robiliśmy zbyt wiele. To była fajna odskocznia przed nowym albumem, z której jestem bardzo dumny.

Jakie gitary bierzesz w tę trasę?

Używam głównie swój sygnowany PRS, zarówno standardowy, jak i barytonowy.

Jak czujesz się przed nadchodzącą trasą i przystankiem w Polsce?

Bardzo się cieszę, pamiętam gdy graliśmy u Was pierwszy raz podczas festiwalu, gdzie mieliśmy świetne przyjęcie od publiczności, po którym powiedzieliśmy naszym managerom, że musimy tu wracać możliwie jak najczęściej. Pamiętam dwa wyprzedane koncerty w Krakowie, opening-act przed Iron Maiden także był niesamowity i raczej nigdy go nie zapomnę. Lubię przyjeżdżać do Krakowa, poszedłem tam do Muzeum Pinballa, to jedno z moich ulubionych miejsc. Za każdym razem, gdy jesteśmy w Polsce, fani są wspaniali. Kocham to, to świetni ludzie, więc super było ich widzieć tyle razy w ciągu ostatnich lat.

Wiem, że po premierze płyty wkroczycie w dość gorączkowy czas koncertowania i promocji „Walk The Sky”, pod znakiem których upłynie Wam przyszły rok. Jakie są dokładne plany po zakończeniu tej europejskiej trasy?

Wracamy do Stanów, myślę, że około lutego-marca, by potem wrócić do Europy na duże letnie festiwale w czerwcu i lipcu. Mamy też nadzieję zagościć na innych rynkach: w Australii, Ameryce Południowej i Japonii, ale nie mamy jeszcze tego zaplanowanego tak w przód, póki co trzymamy się planów do połowy przyszłego roku.

Fani nie mogą się doczekać Waszego występu, co miałbyś im do przekazania?

Jesteśmy podekscytowani na myśl o powrocie do Polski. Jako Alter Bridge uwielbiamy naszych polskich fanów i ich zamiłowanie do muzyki. Nie mogę się doczekać, aby podzielić się z Wami naszą muzyką!

Rozmawiał: Michał Wawrzyniewicz

Alter Bridge

Fot. Dan Sturgess

 

  • Tags
  • A Dying Machine
  • alter bridge
  • creed
  • John Shirley
  • mark tremonti
  • myles kennedy
  • PRS - testy i newsy
  • Walk The Sky

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Richie Goods - wywiad
Previous article Piotr Cugowski o rozwiązaniu Braci i solowej płycie - wywiad
Michał Wawrzyniewicz | TopGuitar

Michał Wawrzyniewicz | TopGuitar

Z branżą muzyczną związany od 2008 roku jako: organizator wydarzeń, promotor, manager, dziennikarz. Z TopGuitar współpracuje od 2017 r., na co dzień zawodowo zajmuje się marketingiem i nowymi mediami.

INNE

Pasquale Grasso - trzy jazzowe płyty od gitarowego indywidualisty Artykuły o artystach
16 kwietnia 2021

Pasquale Grasso - trzy jazzowe płyty od gitarowego indywidualisty

Greta Van Fleet znalazła swój styl na drugiej płycie "The Battle at Garden's Gate" Artykuły o artystach
16 kwietnia 2021

Greta Van Fleet znalazła swój styl na drugiej płycie "The Battle at Garden's Gate"

Cultifact "Worshipers" - gitarowy projekt Łukasza Knapika Artykuły o artystach
15 kwietnia 2021

Cultifact "Worshipers" - gitarowy projekt Łukasza Knapika

Gitarowa gwiazda YouTube'a Bernth ogłasza wydanie debiutanckego albumu „Elevation” Artykuły o artystach
9 kwietnia 2021

Gitarowa gwiazda YouTube'a Bernth ogłasza wydanie debiutanckego albumu „Elevation”

Wywiad z Danielem Freybergiem z Bodom After Midnight Artyści
8 kwietnia 2021

Wywiad z Danielem Freybergiem z Bodom After Midnight

Philippe Drouin podjął walkę i w trzy lata po wypadku nauczył się grać leworęcznie Artykuły o artystach
7 kwietnia 2021

Philippe Drouin podjął walkę i w trzy lata po wypadku nauczył się grać leworęcznie

Jason Becker "doświadcza duszności i wysokiego tętna" Artykuły o artystach
6 kwietnia 2021

Jason Becker "doświadcza duszności i wysokiego tętna"

Death metal "jest prawie bezduszny" Artykuły o artystach
3 kwietnia 2021

Death metal "jest prawie bezduszny"

Gitarzysta Alex Scholpp: mój sprzęt po prostu leży w kejsach i czeka Artyści
2 kwietnia 2021

Gitarzysta Alex Scholpp: mój sprzęt po prostu leży w kejsach i czeka

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
16 kwietnia 18:29
Newsy

Trzej muszkieterowie gitary

16 kwietnia 12:18
Newsy

Markbass zapowiada struny gitarowe

16 kwietnia 10:23
Artyści

Pasquale Grasso – trzy jazzowe płyty od gitarowego indywidualisty

16 kwietnia 9:47
Artyści

Greta Van Fleet znalazła swój styl na drugiej płycie “The Battle at Garden’s Gate”

15 kwietnia 12:54
Newsy

Maddie Rice i jej Takamine P6N

15 kwietnia 12:21
Newsy

„Nie musisz przekonywać mnie, żebym wykonał coś brutalnego, to płynie w moich żyłach” – wywiad z Joem Duplantierem (Gojira)

15 kwietnia 10:00
Newsy

Black Sabbath “Sabotage” – Super Deluxe Edition

15 kwietnia 9:26
Artyści

Cultifact “Worshipers” – gitarowy projekt Łukasza Knapika

14 kwietnia 13:24
Newsy

Dance Like Dynamite “Litania kłamstw” – noworomatyczne słońce tonie w zimnofalowym mroku

14 kwietnia 10:25
Imprezy

Ritchie Blackmore – podróż trwa

14 kwietnia 9:57
Newsy

Epiphone Jared James Nichols „Gold Glory” Les Paul Custom

14 kwietnia 8:19
Newsy

Mick Jagger & Dave Grohl w nowej piosence o antyszczepionkowcach i płaskoziemcach

13 kwietnia 20:01
TopSpecial

Seksizm w świecie gitarowym – jest lepiej ale nie idealnie

13 kwietnia 9:38
TopVideo

Najlepsza gitarzystka – samouk

12 kwietnia 15:15
Newsy

Gitary Yamaha FG / FS Red Label z technologią A.R.E.

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2021. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press

Cookies

Ta strona używa plików cookies (niezbędne do prawidłowego działania). Więcej informacji