• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Romain Labaye odpowiedział na pytania firmy Markbass

      Romain Labaye odpowiedział na pytania firmy Markbass

      Roger Waters i kolejne dwa utwory z "The Dark Side of the Moon Redux" - "Speak To Me" i "Breathe"

      Roger Waters i kolejne dwa utwory z "The Dark Side of the Moon Redux" - "Speak To Me" i "Breathe"

      Muzycy zespołu Orbit Culture z gitarami LTD

      Muzycy zespołu Orbit Culture z gitarami LTD

      Artyści PRS wyróżnieni w Kanadzie

      Artyści PRS wyróżnieni w Kanadzie

    • Newsy sprzętowe
      Venture – nowa seria wzmacniaczy i zestawów głośnikowych firmy Ampeg

      Venture – nowa seria wzmacniaczy i zestawów głośnikowych firmy Ampeg

      Piąta gitara Adam Jones Les Paul Custom Art Collection firmy Epiphone

      Piąta gitara Adam Jones Les Paul Custom Art Collection firmy Epiphone

      Yamaha przypomina o gitarze CGX122MC

      Yamaha przypomina o gitarze CGX122MC

      Chris Buck prezentuje swój preset dla multiefektów Line 6 Helix

      Chris Buck prezentuje swój preset dla multiefektów Line 6 Helix

    • TopVideo
      Fan - intruz wbiegł na scenę i odebrał Bryanowi Adamsowi mikrofon

      Fan - intruz wbiegł na scenę i odebrał Bryanowi Adamsowi mikrofon

      Tylko Rober Fripp tak potrafi - widowiskowo wykonać utwór... siedząc bez ruchu

      Tylko Rober Fripp tak potrafi - widowiskowo wykonać utwór... siedząc bez ruchu

      Ron Sword skonstruował niesamowitą gitarę mikrotonową i robi z niej dobry użytek

      Ron Sword skonstruował niesamowitą gitarę mikrotonową i robi z niej dobry użytek

      Guitar playthrough Szczepana Inglota z ESP w roli głównej

      Guitar playthrough Szczepana Inglota z ESP w roli głównej

  • Artyści
    • Wywiady
      Steve Hackett: "Czymkolwiek stawał się Genesis, było to zawsze ponowne rozpalenie ognia w zespole"

      Steve Hackett: "Czymkolwiek stawał się Genesis, było to zawsze ponowne rozpalenie ognia w zespole"

      Tomasz Imienowski: "Słuchacz musi czuć, że jest blisko zespołu"

      Tomasz Imienowski: "Słuchacz musi czuć, że jest blisko zespołu"

      Eric Clapton: "Zawsze chciałem anonimowości, chciałem być w sekcji rytmicznej"

      Eric Clapton: "Zawsze chciałem anonimowości, chciałem być w sekcji rytmicznej"

      Kirk Hammett o Jamesie Hetfieldzie: "Kocham go jak brata, ale ciężko jest z nim grać w zespole"

      Kirk Hammett o Jamesie Hetfieldzie: "Kocham go jak brata, ale ciężko jest z nim grać w zespole"

    • Artykuły
      Guthrie Govan o pułapkach podczas ćwiczeń na gitarze : "Gdy mamy już dobrze ograne licki, stają się one pocieszeniem"

      Guthrie Govan o pułapkach podczas ćwiczeń na gitarze : "Gdy mamy już dobrze ograne licki, stają się one pocieszeniem"

      Dlaczego Tony Iommi nie chciał drugiego gitarzysty w Black Sabbath: "Te różnice mogą kolidować"

      Dlaczego Tony Iommi nie chciał drugiego gitarzysty w Black Sabbath: "Te różnice mogą kolidować"

      Mateus Asato odkrywa tajemnice swojego stylu gry

      Mateus Asato odkrywa tajemnice swojego stylu gry

      Paul McCartney: "Mam spełnione marzenie: gram z The Rolling Stones"

      Paul McCartney: "Mam spełnione marzenie: gram z The Rolling Stones"

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Proletaryat "Ząb za ząb" – recenzja

      Proletaryat "Ząb za ząb" – recenzja

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

    • TopLegendy
      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Vinnie Moore ponownie zagra w Bochni

      Vinnie Moore ponownie zagra w Bochni

      Dave Matthews Band powraca do Polski! 

      Dave Matthews Band powraca do Polski! 

      Joe Satriani o powrocie do pierwszego składu G3: "To jest dla mnie spełnienie marzeń”

      Joe Satriani o powrocie do pierwszego składu G3: "To jest dla mnie spełnienie marzeń”

      Wielkie zakończenie wielkiej kariery - Mr. Big zagra pierwszy i zarazem ostatni koncert w Polsce

      Wielkie zakończenie wielkiej kariery - Mr. Big zagra pierwszy i zarazem ostatni koncert w Polsce

    • Kup bilety
      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

    • Reportaże i relacje
      Krushfest 2023 – fotorelacja

      Krushfest 2023 – fotorelacja

      Kolejna Rockowa Noc za nami – fotorelacja z festiwalu 

      Kolejna Rockowa Noc za nami – fotorelacja z festiwalu 

      Biohazard + Terror, Dog Eat Dog, Schizma, Get The Shot / 9 VIII 2023 / Kraków

      Biohazard + Terror, Dog Eat Dog, Schizma, Get The Shot / 9 VIII 2023 / Kraków

      Colours Of Ostrava 2023 za nami - fotorelacja z festiwalu

      Colours Of Ostrava 2023 za nami - fotorelacja z festiwalu

    • Patronat TopGuitar
      Warsaw Fingerstyle Festival 2023 - ważne informacje dotyczące konkursu!

      Warsaw Fingerstyle Festival 2023 - ważne informacje dotyczące konkursu!

      Doogie White w Polsce z mini trasą koncertową

      Doogie White w Polsce z mini trasą koncertową

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      Jesse Cook we Wrocławiu!

      Jesse Cook we Wrocławiu!

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Test Bose S1 Pro+. Idealne nagłośnienie dla duetu lub formatu one-man band

      Test Bose S1 Pro+. Idealne nagłośnienie dla duetu lub formatu one-man band

      Foxgear Baroni AFK150 - test włoskiego wzmacniacza

      Foxgear Baroni AFK150 - test włoskiego wzmacniacza

      Yamaha LL16M: dobry wybór w dobrej cenie

      Yamaha LL16M: dobry wybór w dobrej cenie

      Shure GLXD16+: bezprzewodowy sposób na udany koncert

      Shure GLXD16+: bezprzewodowy sposób na udany koncert

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gitara Kramer Eddiego Van Halena z teledysku "Hot For Teacher" sprzedana za prawie 4 miliony dolarów!

      Gitara Kramer Eddiego Van Halena z teledysku "Hot For Teacher" sprzedana za prawie 4 miliony dolarów!

      Kirk Hammett zdradza jaka "tajna broń" zrobiła mu brzmienie na płycie "72 Seasons"

      Kirk Hammett zdradza jaka "tajna broń" zrobiła mu brzmienie na płycie "72 Seasons"

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

    • Chwyty gitarowe
      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

  • TopSpecial
    • Felietony
      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

    • TopLegendy
      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

    • TopSpecial-Zestawienia
      A Perfect Circle: przegląd ich najlepszych utworów

      A Perfect Circle: przegląd ich najlepszych utworów

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar elektrycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar elektrycznych

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Mark Tremonti i jego spacer po niebie – wywiad

Mark Tremonti i jego spacer po niebie – wywiad

20 kwietnia 2020 Michał Wawrzyniewicz | TopGuitar Artyści, Wywiady

Przeczytaj również

Artyści PRS wyróżnieni w Kanadzie
Artyści PRS wyróżnieni w Kanadzie
Mark Lettieri prezentuje różne oblicza gitary PRS Fiore
Mark Lettieri prezentuje różne oblicza gitary PRS Fiore

Mark Tremonti to postać, której w świecie gitarowym przedstawiać nie trzeba. Szerszej publiczności znany jest szczególnie z występów w zespołach Creed oraz Alter Bridge, z którym właśnie zrealizował najnowszy album „Walk The Sky”. Zanim zespół ruszył w europejską trasę promującą tę płytę, porozmawialiśmy z Markiem Tremontim, który opowiedział m.in. o swoim procesie twórczym (w tym literackim), pracy nad ostatnim materiałem i odczuciami w związku z nadchodzącą trasą.

 

 

Mark, zanim porozmawiamy o najnowszym albumie Alter Bridge, pozwól, że spytam Ciebie o ostatnią płytę zrealizowaną w projekcie Tremonti z ubiegłego roku – „A Dying Machine”. Ponoć „Mroczna Wieża” Stephena Kinga posłużyła za inspirację do tego albumu?

Czytałem „Ziemie jałowe” [3. tom sagi „Mroczna Wieża” – przyp. MW] autorstwa Stephena Kinga, gdzie był opis robota, który mając ponad 2000 lat zaczyna rozpadać się na kawałki i umierać. Gdy zacząłem pisać tytułową piosenkę – „A Dying Machine”, podświadomie mówiłem: „spójrz teraz na siebie – jesteś umierającą maszyną”. Sądziłem, że to świetny koncept machiny, która dochodzi do końca życia, niczym w ludzkim świecie. Historia zaczęła się poniekąd od tego.

Gratulacje, ponieważ ten album spotkał się z uznaniem krytyków i słuchaczy. Czy osobiście jesteś fanem albumów koncepcyjnych?

Kiedy dorastałem, nie byłem zbytnio fanem koncept-albumów. Miałem kilka z nich ale nie dlatego, że tak lubiłem koncept, a po prostu lubiłem pojedyncze piosenki z tych płyt, więc nie kupowałem ich celowo.

Próbowałem pisać książkę lata temu ale nigdy jej nie skończyłem. Więc gdy zebrałem tę historię w całość, zdecydowałem, że podążę za tym marzeniem i będę ciężko pracował, aby przemienić tę fabułę w książkę. Zacząłem pisać i trwało to tak długo, aż pomyślałem, że potrzebuję pomocy – kogoś, kto pomoże mi to wszystko przyspieszyć. Więc zatrudniłem Johna Shirleya abym mógł to skończyć najszybciej, jak to możliwe, i jestem bardzo z tego dumny, to był bardzo ekscytujący moment.

Po tej płycie opublikowałeś książkę napisaną wspólnie z Johnem Shirleyem. Jak wspominasz tamto doświadczenie?

To było najbardziej satysfakcjonujące doświadczenie artystyczne, jakie kiedykolwiek miałem. Gdy napisałem pierwszą piosenkę, naprawdę pokochałem tę fabułę i potem, gdy zacząłem pracę nad kolejnym numerem, czułem smutek, że muszę opuścić tamten świat, więc uznałem: może spróbuję zrobić jeszcze 3-4 takie utwory, mini-koncept pośród całego albumu, i kiedy już wgryzłem się w te kilka piosenek, stwierdziłem, że idę na cały dystans. Kiedy płyta była skończona w jakichś 75%, pomyślałem jak świetnie byłoby wreszcie napisać książkę. Zawsze chciałem to zrobić, od jakichś piętnastu lat jednym z moich celów było opublikowanie jej i uznałem, że byłoby to gigantyczne osiągnięcie. Próbowałem pisać książkę lata temu ale nigdy jej nie skończyłem. Więc gdy zebrałem tę historię w całość, zdecydowałem, że podążę za tym marzeniem i będę ciężko pracował, aby przemienić tę fabułę w książkę. Zacząłem pisać i trwało to tak długo, aż pomyślałem, że potrzebuję pomocy – kogoś, kto pomoże mi to wszystko przyspieszyć. Więc zatrudniłem Johna Shirleya abym mógł to skończyć najszybciej, jak to możliwe, i jestem bardzo z tego dumny, to był bardzo ekscytujący moment.

Mark Tremonti

Dan Sturgess

 

Ten rok to z kolei kolejna płyta z Alter Bridge pt. „Walk the Sky”. O ile mi wiadomo, materiał na ten album pisałeś podczas intensywnego koncertowania w ramach projektu Tremonti i dosłownie wskoczyłeś do studia nagraniowego pomiędzy trasami. Czy możesz opowiedzieć o tym nieco więcej?

Ciągle piszę, więc zawsze jestem przygotowany. Podczas trasy jako Tremonti sięgam po rzeczy dla Alter Bridge, więc mogę nad nimi popracować i po prostu uporządkować to co napisałem, aby być gotowym gdy wejdziemy do studia. Więc, kiedykolwiek przychodzi mi to na myśl, jest to bardziej czas na porządki, niekoniecznie tworzenie. Zazwyczaj to kompletowanie pomysłów, czegoś, co jest w nieustannym pędzie.

Przy tej płycie mieliście nieco inne podejście niż podczas poprzednich nagrań. Ponoć zbierałeś pomysły, fragmenty muzyki i następnie po spotkaniu z Mylesem [Kennedym, wokalistą Alter Bridge – przyp. MW] zdecydowaliście to wszystko połączyć i ruszyć do studia.

Tak, mieliśmy tylko pięć tygodni aby nagrać ten album, więc musieliśmy mieć przygotowane bardzo porządnie nasze wersje demo, zanim zaczęliśmy już jako cały zespół. Dlatego, zamiast mnie i Mylesa komponujących razem, każdy z nas osobno napisał pełne utwory i w efekcie ten album jest połączeniem tych naszych wersji demo.

Wspominałeś też, że poniekąd zbierałeś lub tworzyłeś sample/pętle z charakterystycznym, oldschoolowym brzmieniem przypominającym synthwave. Czy możesz rozwinąć tę myśl?

Jest to coś, w co zaangażowałem się zarówno ja, jak i Myles – zrobiliśmy jak najlepiej mogliśmy, aby nasze brzmienie było świeże i jednocześnie przypominało „brudne” Alter Bridge. Zawsze szukamy nowego brzmienia w tym co robimy i na tym albumie jest ono słyszalne.

Na albumie rzeczywiście są momenty, które – jak opisują materiały prasowe – brzmią w klimacie filmów Johna Carpentera. Powiedziałeś, że osobiście Twoim ulubionym numerem z płyty jest „Godspeed”. Jakie inne utwory planujecie włączyć do setlisty podczas tej europejskiej trasy?

Aktualnie opublikowaliśmy 4 utwory, które oczywiście gramy na żywo: „Wouldn’t You Rather”, „Pay No Mind”, „Take The Crown”, „In The Deep”. Powinniśmy wypuścić jeszcze piąty singiel przed premierą albumu, bez względu którykolwiek to będzie, od razu zaczniemy go grać na żywo. Po premierze płyty, podczas trasy po Europie powinniśmy grać większość numerów z tej płyty.

Mark Tremonti

Fot. Chuck Brueckmann

 

Na płycie jest utwór pt. „Forever Falling”, który poniekąd zaznacza Twój powrót także w roli wokalisty. Co o tym sądzisz i czy ten numer też jest przewidziany w trakcie koncertów?

Tak, uwielbiam śpiewać i ta piosenka była jedną z moich ulubionych na etapie wersji roboczych. Niejednokrotnie warto mieć te piosenki do śpiewania w przypadku, gdyby Myles kiedykolwiek potrzebował chwili przerwy. Wtedy mogę zaśpiewać z dwa numery i dać mu czas na odpoczynek jego strun głosowych, aby mógł pozostać w formie.

Osobiście polubiłem z tej płyty m.in. „Indoctrination” i „Pay No Mind”, w którym szczególnie słychać elektroniczne niuanse. Jakie było Wasze podejście pod tym kątem – czy te „smaczki” były zaplanowane przed wejściem do studia, czy było to coś, co pojawiło się spontanicznie w trakcie sesji nagraniowych?

Wszystkie z nich były zaplanowane, ale nie były „wprawione w ruch” dopóki tego nie nagraliśmy. Elvis i Jef, nasz inżynier i producent, pomogli nam z programowaniem tych elektronicznych rzeczy, więc poniekąd wskazywałem im kierunek, jakiego rodzaju pętlę chciałbym wykorzystać, a oni sprawiali, żeby wszystko było „wypolerowane”, miłe dla ucha i spójne.

Na płycie nie brakuje chwytliwych riffów, ale są też partie znacznie cięższe. Czy praca nad „A Dying Machine” wpłynęła na Twoje podejście do sposobu tworzenia „Walk The Sky”?

Myślę, że bez względu na to, co robisz, wszystko to ma wpływ na to, co będziesz robił w przyszłości. Zawsze zdobywasz jakieś nowe umiejętności, które kształtują twój dźwięk w miarę jak się rozwijasz.

Czy za „Walk The Sky” stał jakiś koncept odnośnie stworzenia jakiegoś konkretnego klimatu tej płyty?

Jedyny koncept, który jest widoczny w więcej niż jednym utworze, to: uważność [Mark użył tu określenia ‘mindfulness’ – przyp. MW], zen, pokój. Coś w stylu: „spróbuj odnaleźć swój wewnętrzny spokój”, niemalże jak w stanie medytacji. To stale wybija się na tej płycie.

Mark Tremonti

Fot. Dan Sturgess

 

Od warstwy tekstowej, czy mam rację, jeśli opiszę ją jako coś „dającego nadzieję”, jak wspomniałeś – zen, katharsis? Czy można tak sklasyfikować całościowy temat tej płyty?

To zdecydowanie najbardziej „pełen nadziei” album z tych, które nagraliśmy. Myślę, że jest tak dlatego, że słyszysz tyle tych pozytywnych wersów o pokoju, rozwadze, które w efekcie czynią tę płytę „pełną nadziei”.

Przy czym, pozytywnym tekstom towarzyszą niekiedy „mroczne” melodie. Jak odbierasz ten album jako całość?

Jestem z niego naprawdę dumny. Zdecydowanie nie jest całkiem pozytywny, ani całkiem mroczny, to swego rodzaju mikstura. Bardzo dynamiczny album opowiadający historię, podnoszący na duchu, wprawiający w różne nastroje i tak, sądzę, że zrobiliśmy wszystko, aby uchwycić każdy możliwy nastrój.

Znana jest kwestia różnorodnych strojów gitar, które używasz. Jak wpływa to na proces komponowania, nagrywania i oczywiście występów na żywo? O ile mi wiadomo, zazwyczaj zabierasz ze sobą dziewięć gitar.

Za każdym razem, gdy wprowadzasz nowy strój musisz się upewnić, że masz dwie gitary: jedną do tego stroju i drugą na zapas. Ten album był dość prosty jeśli chodzi o stroje. „In The Deep” jest obniżone do G# standard, co jest sporym pójściem w dół względem podstawy, „Indoctrination” jest może o stopień wyżej, „Dying Light” jest bodajże w otwartym G. Ale wszystko inne jest dość standardowe, są utwory obniżone o cały lub pół tonu w Drop D, ale nie ma nic szalonego na tej płycie.

Osobiście w którym z nich najbardziej się odnajdujesz, granie w którym sprawia Ci największą frajdę?

To zależy od sytuacji, ale otwarte D5 jest jednym z moich ulubionych strojów od zawsze, więc powiedziałbym, że po prostu Drop D jest tym, które stosuję najczęściej.

Jestem fanatykiem pieców, więc skolekcjonowałem niemal każdy wzmacniacz, jakiego pożądałem. Lubię charakterystykę każdego z nich, lubię je łączyć. Na tej płycie do większości brzmień używałem mojego sygnowanego modelu PRS MT15 łącząc go z Cornfordem RK100 na potrzeby kilku utworów bardziej rytmicznych. Następnie użyłem Fendera Twin i Victory V40 do czystego brzmienia, a na gitarę prowadzącą wróciłem do mojego MT15.

Jeśli chodzi o wzmacniacze, z tego co wiem, nie jesteś fanem digitalizacji i w większości używasz wzmacniaczy lampowych. Możesz opowiedzieć o tym nieco więcej?

Wiesz, jestem fanatykiem pieców, więc skolekcjonowałem niemal każdy wzmacniacz, jakiego pożądałem. Lubię charakterystykę każdego z nich, lubię je łączyć. Na tej płycie do większości brzmień używałem mojego sygnowanego modelu PRS MT15 łącząc go z Cornfordem RK100 na potrzeby kilku utworów bardziej rytmicznych. Następnie użyłem Fendera Twin i Victory V40 do czystego brzmienia, a na gitarę prowadzącą wróciłem do mojego MT15.

Jeśli chodzi o zestaw na trasę, co zabierasz ze sobą do Europy?

Wezmę moje Mesa Boogie Dual Rectifier Revision F, z tej kategorii to mój ulubiony. Aktualnie mam także zarówno Bogner Uberschall, jak i PRS Archon.

Co z efektami gitarowymi?

Na żywo używam mojego Morley Signature Wah, do tego Hand-Wired Tube Screamer [od Ibaneza – przyp. MW], T-Rex Octavius i Dunlop Univibe.

Nie używasz odsłuchów dousznych, dlatego z reguły podkręcasz swój odsłuch wolnostojący. Jak to się sprawdza, szczególnie na koncertach w dużych salach?

Nigdy ich nie używałem, przywykłem do tego, tak gram już od 25-ciu lat. Aktualnie mam dwie kolumny za sobą, nie lubię mieć jakichkolwiek głośników w uszach czy na wysokości głowy, więc po prostu używam dwóch kolumn na ziemi i wzmacniacza.

Podczas europejskiej trasy występujecie z Shinedown, a w trakcie jej brytyjskiej części również z Sevendust. Czy zaproszenie wyszło bezpośrednio od Was, czy było to rozwiązywane na poziomie managementu? Jakie są Twoje odczucia w związku z ruszeniem w trasę z tymi gośćmi?

Trasa zawsze wychodzi od managementu i naszego agenta mówiącego: „mam te i te zespoły dostępne, w jakim kierunku chcielibyście pójść?”. Tutaj, w Stanach, Shinedown jest zespołem wyprzedającym płyty, którego piosenki grają w wielu radiostacjach i jest to zespół z dużym sukcesem, świetnymi piosenkami i albumami. Rosną coraz bardziej, znacznie bardziej w Europie, to duży przywilej mieć ich jako support. Sevendust są z kolei jednymi z naszych najlepszych przyjaciół, praktycznie od czasu, od kiedy zajmuję się zawodowo graniem. Zagraliśmy więcej koncertów z Sevendust niż z jakimkolwiek innym zespołem, więc są jak nasi bracia. John Conolly [gitarzysta Sevendust – przyp. MW] jest jednym z moich bliższych przyjaciół, nasze żony także są przyjaciółkami, więc jest z nimi jak z rodziną. Podsumowując, przez lata powtarzaliśmy im: „Musicie ruszyć z nami do Europy”, więc super mieć ich ze sobą.

Czego fani mogą spodziewać się na tej trasie?

Składamy w całość naszą produkcję, staramy się zrobić to wszystko większe i lepsze – większe przedstawienie, największe do tej pory.

W ubiegłym roku zrealizowaliście DVD z występu w Royal Albert Hall. Jak wspominasz tamten koncert?

To był dla nas wspaniały czas, najlepszy moment, jaki kiedykolwiek mieliśmy na scenie, cieszę się, że udało się go uchwycić. Myślę, że fani również ucieszyli się, że dostali od zespołu coś w roku, w którym nie robiliśmy zbyt wiele. To była fajna odskocznia przed nowym albumem, z której jestem bardzo dumny.

Jakie gitary bierzesz w tę trasę?

Używam głównie swój sygnowany PRS, zarówno standardowy, jak i barytonowy.

Jak czujesz się przed nadchodzącą trasą i przystankiem w Polsce?

Bardzo się cieszę, pamiętam gdy graliśmy u Was pierwszy raz podczas festiwalu, gdzie mieliśmy świetne przyjęcie od publiczności, po którym powiedzieliśmy naszym managerom, że musimy tu wracać możliwie jak najczęściej. Pamiętam dwa wyprzedane koncerty w Krakowie, opening-act przed Iron Maiden także był niesamowity i raczej nigdy go nie zapomnę. Lubię przyjeżdżać do Krakowa, poszedłem tam do Muzeum Pinballa, to jedno z moich ulubionych miejsc. Za każdym razem, gdy jesteśmy w Polsce, fani są wspaniali. Kocham to, to świetni ludzie, więc super było ich widzieć tyle razy w ciągu ostatnich lat.

Wiem, że po premierze płyty wkroczycie w dość gorączkowy czas koncertowania i promocji „Walk The Sky”, pod znakiem których upłynie Wam przyszły rok. Jakie są dokładne plany po zakończeniu tej europejskiej trasy?

Wracamy do Stanów, myślę, że około lutego-marca, by potem wrócić do Europy na duże letnie festiwale w czerwcu i lipcu. Mamy też nadzieję zagościć na innych rynkach: w Australii, Ameryce Południowej i Japonii, ale nie mamy jeszcze tego zaplanowanego tak w przód, póki co trzymamy się planów do połowy przyszłego roku.

Fani nie mogą się doczekać Waszego występu, co miałbyś im do przekazania?

Jesteśmy podekscytowani na myśl o powrocie do Polski. Jako Alter Bridge uwielbiamy naszych polskich fanów i ich zamiłowanie do muzyki. Nie mogę się doczekać, aby podzielić się z Wami naszą muzyką!

Rozmawiał: Michał Wawrzyniewicz

Alter Bridge

Fot. Dan Sturgess

 

  • Tags
  • A Dying Machine
  • alter bridge
  • creed
  • John Shirley
  • mark tremonti
  • myles kennedy
  • PRS - testy i newsy
  • Walk The Sky

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Richie Goods - wywiad
Previous article Piotr Cugowski o rozwiązaniu Braci i solowej płycie - wywiad

Michał Wawrzyniewicz | TopGuitar

INNE

Guthrie Govan o pułapkach podczas ćwiczeń na gitarze : "Gdy mamy już dobrze ograne licki, stają się one pocieszeniem" Artykuły o artystach
24 września 2023

Guthrie Govan o pułapkach podczas ćwiczeń na gitarze : "Gdy mamy już dobrze ograne licki, stają się one pocieszeniem"

Dlaczego Tony Iommi nie chciał drugiego gitarzysty w Black Sabbath: "Te różnice mogą kolidować" Artykuły o artystach
23 września 2023

Dlaczego Tony Iommi nie chciał drugiego gitarzysty w Black Sabbath: "Te różnice mogą kolidować"

Mateus Asato odkrywa tajemnice swojego stylu gry Artykuły o artystach
22 września 2023

Mateus Asato odkrywa tajemnice swojego stylu gry

Steve Hackett: "Czymkolwiek stawał się Genesis, było to zawsze ponowne rozpalenie ognia w zespole" Artyści
21 września 2023

Steve Hackett: "Czymkolwiek stawał się Genesis, było to zawsze ponowne rozpalenie ognia w zespole"

Paul McCartney: "Mam spełnione marzenie: gram z The Rolling Stones" Artykuły o artystach
19 września 2023

Paul McCartney: "Mam spełnione marzenie: gram z The Rolling Stones"

Marty Friedman o doskonaleniu techniki: "Większość ludzi tak naprawdę nie ma tożsamości muzycznej ponieważ wpadają w pułapkę uczenia się" Artykuły o artystach
18 września 2023

Marty Friedman o doskonaleniu techniki: "Większość ludzi tak naprawdę nie ma tożsamości muzycznej ponieważ wpadają w pułapkę uczenia się"

Paul Gilbert o pułapkach szybkiego grania: "Bardzo łatwo jest oderwać się od vibe'u" Artykuły o artystach
18 września 2023

Paul Gilbert o pułapkach szybkiego grania: "Bardzo łatwo jest oderwać się od vibe'u"

Jason Becker w obronie shredderki: "Odkryłem Tosina Abasiego oraz Tima Hensona i bardzo mnie to zainspirowało" Artykuły o artystach
15 września 2023

Jason Becker w obronie shredderki: "Odkryłem Tosina Abasiego oraz Tima Hensona i bardzo mnie to zainspirowało"

Założyciel Shrapnel Records krytykuje współczesnych shredderów: „Doceniam niektóre z tych rzeczy, ale nie sprawiają mi przyjemności” Artykuły o artystach
14 września 2023

Założyciel Shrapnel Records krytykuje współczesnych shredderów: „Doceniam niektóre z tych rzeczy, ale nie sprawiają mi przyjemności”

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
24 września 20:00
Imprezy

Avant Art Festival 2023: dźwięki i wizje przyszłości

24 września 10:25
Artyści

Guthrie Govan o pułapkach podczas ćwiczeń na gitarze : „Gdy mamy już dobrze ograne licki, stają się one pocieszeniem”

23 września 20:55
Artyści

Dlaczego Tony Iommi nie chciał drugiego gitarzysty w Black Sabbath: „Te różnice mogą kolidować”

22 września 14:44
Newsy

Venture – nowa seria wzmacniaczy i zestawów głośnikowych firmy Ampeg

22 września 11:20
Newsy

Romain Labaye odpowiedział na pytania firmy Markbass

22 września 9:42
Artyści

Mateus Asato odkrywa tajemnice swojego stylu gry

22 września 8:45
Newsy

Roger Waters i kolejne dwa utwory z „The Dark Side of the Moon Redux” – „Speak To Me” i „Breathe”

21 września 15:42
Newsy

Piąta gitara Adam Jones Les Paul Custom Art Collection firmy Epiphone

21 września 13:34
Newsy

Yamaha przypomina o gitarze CGX122MC

21 września 12:17
Newsy

Muzycy zespołu Orbit Culture z gitarami LTD

21 września 9:31
Artyści

Steve Hackett: „Czymkolwiek stawał się Genesis, było to zawsze ponowne rozpalenie ognia w zespole”

20 września 15:52
Newsy

Artyści PRS wyróżnieni w Kanadzie

20 września 14:03
Newsy

Orange Amps prezentuje wywiad z muzykami zespołu Madrugada

20 września 11:38
Newsy

Chris Buck prezentuje swój preset dla multiefektów Line 6 Helix

20 września 10:35
Newsy

Nowy koncertowy singiel Metalliki „Too Far Gone?”

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2023. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press