• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • Narzędzia
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Gry Muzyczne
    • Generator Akordów
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Słownik Gitarzysty
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • Audiostacja
    • EHX
    • Firma Muzyczna
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Music Dealer
    • Riff
    • Sound Service
    • SoundTrade
    • W-Music Distribution
    • Yamaha
    • Zibi
  • Magazyn TG
    • Najnowszy numer
    • TopStudio
    • Zamów prenumeratę
      • Prenumerata dwuletnia
      • Prenumerata półroczna
      • Prenumerata roczna
    • Numery archiwalne
    • Gdzie kupić?
    • Redakcja
TopGuitar.pl
  • Najnowszy numer
  • Gdzie kupić?
  • Zamów prenumeratę
    • Prenumerata dwuletnia
    • Prenumerata półroczna
    • Prenumerata roczna
    • Pakiet 10: prenumerata TopGuitar + CD Richard Bona + 2CD i DVD Marcus Miller
    • Pakiet 11: prenumerata TopGuitar + DVD Love De Vice + CD WAMI
    • Pakiet 12: prenumerata TopGuitar + CD IRA + CD Patrycja Markowska + CD Kreuzberg
    • Pakiet 13: prenumerata TopGuitar + 3xDVD Oblicza rocka
    • Pakiet 14: prenumerata TopGuitar + CD Poduszkowiec 2.0 + CD Cafe Night&Day vol. 3
    • Pakiet 15: prenumerata TopGuitar + książka Cliff Burton + DVD Black Sabbath
    • Pakiet 2: prenumerata TopGuitar + książka Nergal + CD Jacek Karzaklewski
    • Pakiet 5: prenumerata TopGuitar + książka Joy Division + CD Jimi Hendrix
    • Pakiet 6: prenumerata TopGuitar + książka Prince + CD John Mayer
    • Pakiet 7: prenumerata TopGuitar + książka kucharska Paul McCartney + CD Paul McCartney
    • Pakiet 9: prenumerata TopGuitar + książka Bob Marley + CD Foster The People
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Odbędzie się koncert pamięci Eddiego Van Halena

      Odbędzie się koncert pamięci Eddiego Van Halena

      Taylor Guitars w rękach pracowników

      Taylor Guitars w rękach pracowników

      Ściana Marshalli w nowym teledysku AC/DC - "Realize"

      Ściana Marshalli w nowym teledysku AC/DC - "Realize"

      Joe Satriani współautorem komiksowej serii "Crystal Planet"

      Joe Satriani współautorem komiksowej serii "Crystal Planet"

    • Newsy sprzętowe
      PRS Studio i Special Semi-Hollow – nowe gitary

      PRS Studio i Special Semi-Hollow – nowe gitary

      Martin David Gilmour Custom Signature Edition D-35

      Martin David Gilmour Custom Signature Edition D-35

      Martin 00L Earth – ekologiczna gitara

      Martin 00L Earth – ekologiczna gitara

      Blackstar Amplification ID:CORE V3

      Blackstar Amplification ID:CORE V3

    • TopVideo
      Megadeth "Symphony of Destruction" - proroczy teledysk

      Megadeth "Symphony of Destruction" - proroczy teledysk

      Ostatni koncert Van Halen w całości dostępny na YouTube

      Ostatni koncert Van Halen w całości dostępny na YouTube

      Metallica - nowe video z koncertu!

      Metallica - nowe video z koncertu!

      Deep Purple "Doing Their Thing" - Live in Granada TV (1970)

      Deep Purple "Doing Their Thing" - Live in Granada TV (1970)

  • Artyści
    • Wywiady
      Basista Big Cyca, Dżej Dżej wydaje pierwszą solową płytę

      Basista Big Cyca, Dżej Dżej wydaje pierwszą solową płytę

      Człowiek orkiestra, czyli Krzysztof Zalewski w najlepszej formie - wywiad

      Człowiek orkiestra, czyli Krzysztof Zalewski w najlepszej formie - wywiad

      Jacek Bryndal (Kobranocka, Atrakcyjny Kazimierz) i jego solowa płyta "Powoli nas nie ma" - wywiad

      Jacek Bryndal (Kobranocka, Atrakcyjny Kazimierz) i jego solowa płyta "Powoli nas nie ma" - wywiad

      Szymon Grela z zespołu LIVER. Rodzinny układ przyjacielski.

      Szymon Grela z zespołu LIVER. Rodzinny układ przyjacielski.

    • Artykuły
      Grzegorz Skawiński: "Jesteśmy w zasadzie bezrobotni"

      Grzegorz Skawiński: "Jesteśmy w zasadzie bezrobotni"

      Noah Weiland wylany z Suspect208 za... narkotyki

      Noah Weiland wylany z Suspect208 za... narkotyki

      Marko Hietala odchodzi z Nightwish i wycofuje się z życia publicznego!

      Marko Hietala odchodzi z Nightwish i wycofuje się z życia publicznego!

      Muzycy KISS rekordzistami Guinnessa

      Muzycy KISS rekordzistami Guinnessa

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Krzysztof "Puma" Piasecki & Adam Wendt - "We See The Light 59/62"

      Krzysztof "Puma" Piasecki & Adam Wendt - "We See The Light 59/62"

      Mateusz Puławski „13th Heron” - recenzja

      Mateusz Puławski „13th Heron” - recenzja

      The Freuders "Warrior" - recenzja

      The Freuders "Warrior" - recenzja

      Leszek Cichoński And Friends „Thanks Jimi Symphonic” - recenzja

      Leszek Cichoński And Friends „Thanks Jimi Symphonic” - recenzja

    • TopLegendy
      Black Sabbath "Sabbath Bloody Sabbath" - pomogły paranormalne okoliczności

      Black Sabbath "Sabbath Bloody Sabbath" - pomogły paranormalne okoliczności

      Roger Waters "The Wall. Live in Berlin" - wyjątkowe wykonanie arcydzieła

      Roger Waters "The Wall. Live in Berlin" - wyjątkowe wykonanie arcydzieła

      AC/DC "For Those About To Rock (We Salute You)" - bardzo wybuchowa płyta

      AC/DC "For Those About To Rock (We Salute You)" - bardzo wybuchowa płyta

      "Led Zeppelin II" - ciekawostki i kulisy powstania

      "Led Zeppelin II" - ciekawostki i kulisy powstania

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy odbędzie się 31 stycznia

      Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy odbędzie się 31 stycznia

      To się nazywa próba dźwięku! KISS przed sylwestrowym występem 2020

      To się nazywa próba dźwięku! KISS przed sylwestrowym występem 2020

      KISS zagrają Sylwestra, by bez żalu pożegnać rok 2020

      KISS zagrają Sylwestra, by bez żalu pożegnać rok 2020

      Koncert Thanks Jimi Symphonic – Leszek Cichoński and Friends + Orkiestra Filharmonii Sudeckiej

      Koncert Thanks Jimi Symphonic – Leszek Cichoński and Friends + Orkiestra Filharmonii Sudeckiej

    • Kup bilety
      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Klasz Ov The Sejtans XIII

      Klasz Ov The Sejtans XIII

    • Reportaże i relacje
      Prezentacja produktów HK Audio i Hughes & Kettner w gdańskim klubie Parlament

      Prezentacja produktów HK Audio i Hughes & Kettner w gdańskim klubie Parlament

      Adam Palma wraca do formy - fotorelacja z koncertu w Jerzwałdzie

      Adam Palma wraca do formy - fotorelacja z koncertu w Jerzwałdzie

      Soundela 2020 - za nami pierwsza tura warsztatów

      Soundela 2020 - za nami pierwsza tura warsztatów

      Orkiestra 50 gitar elektrycznych

      Orkiestra 50 gitar elektrycznych

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Electro-Harmonix Oceans 12 Dual Stereo Reverb

      Electro-Harmonix Oceans 12 Dual Stereo Reverb

      NUX Loop Core Deluxe

      NUX Loop Core Deluxe

      Markbass Little Mark Vintage D2

      Markbass Little Mark Vintage D2

      Electro-Harmonix Triple Foot Controller

      Electro-Harmonix Triple Foot Controller

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Martin D-18 Elvisa Presleya sprzedany za ponad milion dolarów

      Martin D-18 Elvisa Presleya sprzedany za ponad milion dolarów

      Sprzęt Jana Borysewicza

      Sprzęt Jana Borysewicza

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

      Asystent zakupowy: Home recording TG 3/2018

      Asystent zakupowy: Home recording TG 3/2018

    • Porady muzyczne
      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Jak pokonać stres na scenie? 5 kroków do opanowania tremy

      Jak pokonać stres na scenie? 5 kroków do opanowania tremy

      Jak zagrać na gitarze "Nie płacz Ewka"

      Jak zagrać na gitarze "Nie płacz Ewka"

      Music Export Poland podsumowuje pomoc dla muzyków

      Music Export Poland podsumowuje pomoc dla muzyków

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Jak zagrać utwór Pilichowskiego "Vandal" - video

      Jak zagrać utwór Pilichowskiego "Vandal" - video

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - bas

      Warsztaty z Bartkiem "Bratkiem" Wójcikiem: Legato. Sztuka latania (cz. 2)

      Warsztaty z Bartkiem "Bratkiem" Wójcikiem: Legato. Sztuka latania (cz. 2)

    • Chwyty gitarowe
      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

  • Narzędzia
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Gry Muzyczne
    • Generator Akordów
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Słownik Gitarzysty
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • Audiostacja
    • EHX
    • Firma Muzyczna
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Music Dealer
    • Riff
    • Sound Service
    • SoundTrade
    • W-Music Distribution
    • Yamaha
    • Zibi
  • Magazyn TG
    • Najnowszy numer
    • TopStudio
    • Zamów prenumeratę
      • Prenumerata dwuletnia
      • Prenumerata półroczna
      • Prenumerata roczna
    • Numery archiwalne
    • Gdzie kupić?
    • Redakcja
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Instagram
    • RSS
Matthew Greywolf, Powerwolf: Znaki rozpoznawcze
Home
Artyści
Wywiady

Matthew Greywolf, Powerwolf: Znaki rozpoznawcze

23 sierpnia 2018 Jakub Milszewski | TopGuitar 1008

Przeczytaj również

Framus Parlor FR FP 14 SV VNT
Framus Parlor FR FP 14 SV VNT
Framus Diablo II Progressive X Teambuilt
Framus Diablo II Progressive X Teambuilt

Gitarzysta Matthew Greywolf prowadzi Powerwolf na szczyt metalowego tronu już od piętnastu lat, a efekty widać gołym okiem – kwintet już jest jedną z jaśniejszych gwiazd europejskiej sceny, a przed nimi jeszcze dużo grania. „The Sacrament of Sin” to już siódmy krążek niezmordowanych Niemców, z kilku powodów wyjątkowy. Z okazji premiery Matthew opowiedział nam o nowym producencie, komponowaniu piosenek i gitarach Framus.

Jakub Milszewski: Nowy album Powerwolf nazywa się „The Sacrament of Sin”. Czym jest ten „sakrament grzechu”?

Matthew Greywolf: W katolicyzmie człowiek jest zdefiniowany jako urodzony grzesznik. Przecież rodzisz się z grzechem pierworodnym. Potem musisz pokonać grzech przy pomocy mocnej, szczerej wiary, wyznania grzechów i żalu za nie. Jesteś grzesznikiem, dopóki nie zostaniesz ochrzczony. Sakrament to religijny rytuał. Dla nas to zdefiniowanie człowieka jako grzesznika na dzień dobry to taki właśnie sakrament grzechu. My jesteśmy zespołem, nie oceniamy żadnej religii, a tylko opowiadamy o niej historie. Ten cały koncept grzechu, przebaczenia za niego i tak dalej jest bardzo interesujący, kiedy mu się przyjrzeć i był bardzo inspirujący podczas pisania tekstów. Stąd wziął się też tytuł albumu.

Wyobrażałem sobie, że ten tytułowy „sakrament grzechu” może być całkiem przyjemny.

To druga strona medalu. Grzech może być przyjemnością. To też prawdopodobnie kwestia tego, jak właściwie ten grzech definiujesz. Dla mnie grzech jest akurat czymś, co muszę zdefiniować sam dla siebie. Ale to jest faktycznie inny aspekt tytułu płyty.

Czy ty odpowiadasz za okładkę? Zazwyczaj sam robiłeś wszelkie grafiki dla Powerwolf.

A tym razem, po raz pierwszy zresztą, nie zajmowałem się tym. Zrobiłem taki wstępny szkic, bazgroł przedstawiający mój pomysł na ten obrazek. Ale wykonaniem całości zajęła się młoda dziewczyna ze Słowacji, Zsofia Dankova.

Wasze grafiki zazwyczaj są charakterystyczne – patrzysz na nią i od razu wiesz, że to Powerwolf.

I tak powinno być. Wizualna część projektu powinna odpowiadać całej reszcie. Zawsze przecież rozpoznasz okładkę płyty Iron Maiden. To ważna część takiej wizualnej tożsamości zespołu, którą zawsze staraliśmy się wykreować. Powinno to działać w taki sposób, żeby każdy był w stanie rozpoznać, że to Powerwolf zarówno po muzyce, jak i po grafikach. To po prostu znak rozpoznawczy.

Zrobiłeś sporo grafik dla zespołu – oprócz okładek projektowałeś m.in. koszulki czy plakaty. Zajmujesz się tym też poza Powerwolf? Przyjmujesz zlecenia z zewnątrz, czy robisz to tylko dla swojej grupy?

To drugie. Pracowałem co prawda kiedyś jako grafik, ale w momencie, kiedy zespół zaczął się rozrastać i robić coraz popularniejszy, musiałem podjąć decyzję, że skupiam się wyłącznie na nim.

Wróćmy do „The Sacrament of Sin”. To bardzo dynamiczna płyta, co jest zresztą kolejnym znakiem rozpoznawczym Powerwolf. Powiedz, Matthew – czy kiedy pracujecie nad nowymi numerami, ogrywacie riffy i sklejacie z nich utwory, myślicie o tym, jak będą sprawdzać się w warunkach koncertowych? Czy to jest wasz warunek podczas selekcji materiału?

Oczywiście. Zawsze mamy gdzieś w głowie scenę. Od samego początku istnienia Powerwolf uznajemy go za zespół koncertowy. Granie koncertów to jest właśnie sedno sprawy, to jest coś, po co tak naprawdę zespoły rockowe czy metalowe istnieją. W zasadzie właśnie o to chodzi w muzyce rockowej – żeby ją grać ze sceny dla ludzi i dobrze się z publicznością bawić. To podstawowa motywacja do grania rocka. Jeśli chodzi o proces komponowania – nie posunąłbym się chyba do stwierdzenia, że pytamy siebie o to, czy każda najmniejsza nuta, jaką piszemy, jest odpowiednia go grania na żywo. To pytanie pada w momencie, kiedy piosenka jest już w miarę skonstruowana. Wtedy zastanawiamy się, czy to jest numer, który aby na pewno chcielibyśmy grać na koncertach. Jeśli odpowiedź brzmi „tak” to jest to dla mnie dowód, że piosenka jest dobra.

Czy w takim razie podczas waszego procesu tworzenia pojawiają się jakieś fragmenty, melodie, riffy, które nie lądują na płycie, bo są zbyt dalekie od stylu Powerwolf?

Oczywiście. Na „The Sacrament of Sin” rozpostarliśmy co prawda skrzydła i wprowadziliśmy dużo nowych dla nas elementów, posprawdzaliśmy nieco niezbadane jeszcze przez nas muzyczne tereny. Ale oczywiście zawsze – szczególnie podczas eksperymentowania z nowymi wpływami – trafisz na coś, o czym pomyślisz: „tak, to jest interesujące, ale to chyba za daleko, nie brzmi naturalnie”. Na nowej płycie mamy numer pod tytułem „Incense and Iron”. Wrzuciliśmy do niego dudy i lirę korbową. Kiedy na początku eksperymentowaliśmy z tymi dźwiękami, nikt z nas nie był w stanie przewidzieć, jak to wyjdzie, ale na końcu stwierdziliśmy, że to dalej brzmi jak Powerwolf. Oczywiście mogło się skończyć tak, że efekt końcowy nie brzmiałby jak my. Kiedy dochodzi do takiego momentu trzeba być ze sobą szczerym i powiedzieć sobie: „Okej, włożyliśmy w to sporo wysiłku, ale efekt nie jest taki, jaki być powinien, więc odpuśćmy sobie”. Na „The Sacrament of Sin” mamy dużo bardzo szczegółowych orkiestracji, jakich nie mieliśmy nigdy wcześniej. Praca nad nimi była trudna, bo chcieliśmy, żeby te orkiestracje były tym, czym jest sól dla zupy, a nie samą zupą. Nie chcieliśmy, żeby na końcu się okazało, że brzmimy jak jakiś symfoniczno-metalowy zespół. Jesteśmy zespołem metalowym, gitara zawsze będzie u nas ważniejsza niż orkiestracje. Mieliśmy zatem niezły ból głowy z nimi, szczególnie na etapie miksów – musieliśmy wymyślić, gdzie dokładnie je umieścić, a gdzie je odpuścić, czego czasami było szkoda, bo były świetne. Ale tak właśnie wygląda ten proces, jeśli chce się trzymać wyznaczonej wcześniej wizji, a jednocześnie wpuścić nieco świeżych inspiracji.

Matthew Greywolf

Powiedziałeś, że na „The Sacrament of Sin” zwiększyliście nieco wachlarz inspiracji i wpływów. Możesz wyróżnić kilka takich ulubionych momentów na albumie?

To będzie bardzo trudne, bo naprawdę lubię tę płytę, ale jeśli miałbym wskazać jedną piosenkę, z której jestem szczególnie dumny, to byłaby to „Where the Wild Wolves Have Gone”. Jestem bardzo zadowolony z efektu, jaki udało nam się osiągnąć. Po raz pierwszy udało nam się napisać taką pełnoprawną balladę, a taki projekt był w zasadzie moim oczkiem w głowie, bo – muszę się zwierzyć – jestem wielkim fanem takich klasycznych rockowych i metalowych ballad. Podobnie zresztą Atilla [Dorn, wokalista Powerwolf – przyp. J.M.]. Nigdy wcześniej jednak nie odważyliśmy się na napisanie takiej prawdziwej ballady. Zawsze czuliśmy, że to niezwykle trudne i nigdy nie mieliśmy takiej melodii, która by nam do czegoś takiego pasowała, ani odpowiedniego tytułu czy tekstu. A tym razem się udało. To był ekscytujący projekt. Jak mówiłem – to nasz pierwszy raz na terenie ballad, więc nie wiedzieliśmy czym to się skończy. Może wylądujemy na końcu z piosenką, o której stwierdzimy, że nie sprawdzi się na scenie, a może z kawałkiem, który momentalnie stanie się dla nas klasykiem Powerwolf? Koniec końców „Where the Wild Wolves Have Gone” okazało się jednym z momentów, które najwyżej na tej płycie cenię.

Dla mnie najbardziej zaskakującym numerem na płycie jest „Nightside of Siberia”. To chyba wasz najcięższy numer, jaki słyszałem.

O tak, zgadzam się.

Znalazłem ciekawą rzecz: wydajecie nowe longpleje niemal równo co dwa lata, na dodatek zawsze w kwietniu, maju lub lipcu. To przemyślana strategia czy zbieg okoliczności?

[śmiech] To raczej zbieg okoliczności, w sumie nawet nie byłem świadomy tego, ale jak o tym powiedziałeś to zdałem sobie sprawę, że tak faktycznie jest. Ale to tylko zbieg okoliczności.

Ta regularność jest akurat ważnym czynnikiem, który pomógł wam w zdobyciu popularności. Płyta wychodzi co dwa lata, więc praktycznie zawsze macie jakiś nowy materiał na koncerty.

Tak. Ale to jest też naturalny dla nas rytm pracy. Nie mamy w głowie scenariusza, że musimy co dwa lata wypuścić płytę i trzeba się koniecznie trzymać kurczowo tego scenariusza. Tak po prostu czujemy. W praktyce wygląda to tak, że kiedy skończymy trasy promujące jeden album nie możemy się doczekać, aż zaczniemy pracować nad kolejnym. Stąd ta regularność.

Myślisz, że kiedyś w przyszłości – powiedzmy za dwa albumy – zmęczy was ten rytm?

Nie mam pojęcia. Jeśli tak będzie, to po prostu go wtedy przełamiemy. To nie jest jakieś prawo, że mamy album co dwa lata. W tej chwili co prawda trudno mi sobie wyobrazić, że może być inaczej, ale kiedy poczujemy, że to ten moment, to nie widzę przeszkód, żeby wyskoczyć z tego schematu. Nigdy nie wiadomo, co przyniesie przyszłość, ale mogę ci powiedzieć o teraźniejszości, a ona jest taka, że wszyscy w zespole jesteśmy bardzo zmotywowani do pracy, chyba zresztą najbardziej w historii zespołu. Nigdy nie mamy problemu z przestawieniem się na proces kreatywny i z pisaniem piosenek. To jest po prostu dobra zabawa.

Czy Framus WH1 to wciąż twoja podstawowa gitara?

Tak. To mój główny instrument, zarówno na scenie, jak i w studiu. Oczywiście w studiu można pewne rzeczy zmieniać, w zależności od potrzeb. Na przykład wspomniany przez ciebie wcześniej „Nightside of Siberia” jest w tonacji A, więc potrzebowaliśmy do niego jakichś barytonowych gitar. A ja akurat jestem gościem, który lubi wypróbować wszystko, co jest dostępne w studio. Kiedy byłem w Fascination Street Studios z Jensem Bogrenem, odkryłem, że ma olbrzymią kolekcję gitar. Ja wziąłem też swoje i w rezultacie otaczało nas z czterdzieści gitar. Czuliśmy się jak dzieci w sklepie ze słodyczami, mogliśmy po prostu mieć to, czego sobie zażyczymy. I to naprawdę świetne uczucie mieć tyle kapitalnych instrumentów dookoła i móc wybrać spośród nich taki, który najlepiej będzie pasował do konkretnej partii.

Dlaczego zatem ten Framus WH1 pozostaje twoim głównym instrumentem?

Te framusy były specjalnie dla nas zbudowane i mają nasze, specjalne ustawienia. Na większości z tych gitar został zoptymalizowany do warunków koncertowych. Mamy w nich wbudowany system Evertune, który jest świetnym wynalazkiem. Na scenie mamy sporo pirotechniki, więc są spore wahania temperatury. Kiedy gramy jako gwiazda na festiwalu, mamy wieczorem, powiedzmy, z dziesięć stopni, ale kiedy podchodzimy do pirotechniki nagle robi się pięćdziesiąt. Każda gitara z Floyd Rose od razu by się rozstroiła. Gitarom z Evertune to po prostu nie robi różnicy, zawsze są w odpowiednim stroju. To tylko jedna z rzeczy, które mamy w swoich customowych framusach. W tych regularnych gitarach WH1 jest chyba właśnie Floyd Rose. Mamy też przystawki Fishman Fluence, które uwielbiam, bo brzmią po prostu bardzo muzykalnie – mają naprawdę fajny dźwięk i dobrą dynamikę. Kolejna cecha naszych gitar to unikalny wygląd. We Framusie zbudowali dla nas instrumenty, które wyglądają jak kościelne witraże. Uczestniczenie w procesie powstawania takiej gitary to świetne przeżycie, na pewno każdy gitarzysta byłby podekscytowany. My braliśmy w tym udział, mogliśmy dosłownie wybrać kawałek drewna, z którego powstaną gitary i byliśmy zaangażowani do samego końca, aż instrumenty będą gotowe.

Powerwolf, fot. materiały prasowe

Te gitary nie są dostępne w sprzedaży?

To są modele customowe, więc są dostępne jedynie na zamówienie.

Jaka jest reszta twojego arsenału na scenie?

To zależy. Na koncertach używamy kemperów. Na ich temat większość regularnie koncertujących zespołów powie ci to samo – są wygodne, niezawodne. W kwestii zestawu sprzętu koncertowego dla gitarzystów to niezła rewolucja. W studiu mamy różne instrumenty i różne wzmacniacze. Jestem otwarty na nowe pomysły, które się pojawiają. Czasami lepiej jest użyć kempera, żeby móc po prostu przełączyć coś w ciągu sekundy, czasami natomiast lepiej jest podłączyć się do jakiegoś super rzadkiego retro wzmacniacza. Jens ma w studiu sporo wzmacniaczy i jakichś oldschoolowych kolumn. Ja nawet nie wiem, czego konkretnie używaliśmy podczas sesji nagraniowej „The Sacrament of Sin”, bo do każdej piosenki był inny wzmacniacz i inne ustawienia. Sesja nagraniowa rządzi się swoimi prawami – tutaj przeważa potrzeba uzyskania konkretnego efektu, a w tym celu trzeba być otwartym na używanie różnego sprzętu.

Kilkakrotnie wspomniałeś Jensa Bogrena. To chyba pierwszy raz w historii Powerwolf, kiedy pracowaliście nad długograjem z innym producentem niż Fredrik Nordström.

Zgadza się.

Potrzebowaliście tej zmiany?

Tak mi się wydaje, ale to brzmi jakoś negatywnie, a tutaj nie chodziło o jakieś niezadowolenie z pracy Fredrika. Jesteśmy bardzo zadowoleni z wszystkiego, co Fredrik zrobił. Nie powiedziałbym też, że już nigdy nie będziemy z nim pracować. Ale to było po prostu tak, jakbyś przez sześć dni jadł spaghetti, więc siódmego miał ochotę na burgera. Zrobiliśmy z Fredrikiem już sześć płyt, znamy się tak dobrze, że już nawet nie zastanawialiśmy się nad niektórymi rzeczami. Wszyscy wiemy, czego po sobie oczekiwać, jak to ma i będzie brzmiało. To pewny układ, ale brakowało nam już takich momentów zaskoczenia, okazji do zrewidowania pewnych poglądów. Praca z nowym producentem oznaczała, że zaczynamy od czystej kartki, od dyskusji na temat brzmienia wszystkich elementów muzyki, każdego detalu. To był bardzo odświeżający proces, szczególnie w kwestii gitar. Fredrik wypracował nam pewne ustawienia, które nam pasowały, bo brzmiały tak, jak chcieliśmy. Ale teraz byliśmy też ciekawi tego, co się stanie, kiedy wskoczymy nagrywać gitary bez takiego backgroundu, bez wiedzy o tym, jak to nasze brzmienie skonstruować, czyli z potrzebą zrobienia go na nowo.

Sporo rozmawiałem o Jensie Bogrenie z innymi muzykami. Wydaje się, że jest specjalistą od wszelkiego rodzaju orkiestracji i bogatych aranży w muzyce metalowej. Przekonał do tego nawet Sepulturę! To chyba cecha, która wam bardzo pasowała, bo w muzyce Powerwolf jest tego sporo. Pod tym względem Jens był chyba bardzo pomocny.

Bez dwóch zdań. Większość orkiestracji była napisana zanim jeszcze weszliśmy do studia. Pracowaliśmy nad tą częścią produkcji z Joostem van den Broekiem. Robił też orkiestracje między innymi dla Epiki czy Ayeron. Joost zrobił mnóstwo naprawdę świetnych rzeczy w tych aranżacjach. Ale Jens był bardzo pomocny w zastosowaniu tego wszystkiego. Jest bardzo otwarty. Jego rolą było w zasadzie zachęcanie nas do korzystania z tych rozwiązań i sprawienie, żeby te wszystkie elementy pasowały ładnie w miksie i nie zagłuszyły zespołu. Jak wspomniałem wcześniej, nie chcieliśmy mieć tych orkiestracji dosłownie wszędzie i skończyć z jakimś orkiestrowym albumem, na którym gdzieś tam plącze się jakiś zespół metalowy. Chcieliśmy mieć potężną metalową płytę.

Ostatnie pytanie, być może najważniejsze. Grasz na gitarze w dużym powermetalowym zespole. Powiedz mi więc, co jest najważniejszą rzeczą, jeśli chce się grać tego typu muzykę? Na czym się skupić? Od jakich technik zacząć? Jak to ugryźć?

Nie podkreśliłbym znaczenia żadnej z technik. Sam nie jestem jakimś technicznym gitarzystą. W sumie nie uznaję siebie samego za dobrego gitarzystę. Myślę, że ważne jest, by wypracować jakąś wizję tego, jak chcesz brzmieć, spróbować znaleźć jakiś dźwiękowy znak rozpoznawczy. Nie skupiałbym się na graniu skal czy arpeggio najszybciej jak to możliwe, a na tym, by brzmieć po swojemu.

Ale jak to zrobić? Kiedy zaczynasz grać to uczysz się na coverach. Startujesz od Metalliki, Iron Maiden…

Oczywiście, ale uważam, że bardzo ważne jest pisanie własnej muzyki tak wcześnie, jak to tylko możliwe. Dosłownie kiedy jesteś w stanie zagrać pierwsze akordy – próbuj pisać. Lepiej pracować nad własnym stylem niż polerować coverowanie. Dopieszczanie grania coverów co najwyżej sprawi, że będziesz doskonały w graniu czyjejś muzyki. Pisanie własnej w naturalny sposób pozwoli ci stworzyć własny styl. Przez to chyba jestem wielkim zwolennikiem muzyków, którzy nie mają edukacji muzycznej. Jeśli masz zbyt dużo klasycznej edukacji muzycznej, to znasz te wszystkie techniki, które już istnieją, ale jednocześnie nie pozostawiasz sobie miejsca na granie być może złe, ale unikalne i budujące twoją charakterystykę.

Ale wokalistę w zespole masz wykształconego muzycznie.

No tak, to nieco sprzeczne [śmiech]. Ale miałem bardziej na myśli siebie.

  • Tags
  • FRAMUS – Testy sprzętu i newsy
  • matthew greywolf
  • Powerwolf
  • warwick distribution

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Piotr Krępeć Movement In Silence Tour 2018
Previous article Wydaj płytę z "Będzie Głośno"

Jakub Milszewski | TopGuitar

Jakub Milszewski - dziennikarzem muzycznym został jak wszyscy dlatego, że nie nauczył się na niczym grać, co nie przeszkadzało mu w graniu i śpiewaniu. W "TopGuitar" odpowiada za Garaż i wywiady z fajnymi ludźmi. Pojawia się na Anywhere.pl, w "Live&Travel" i na Kvlt.pl. Występował z Ennio Morricone, zdobył złoty medal na Olimpiadzie Chóralnej, gra na basie, dorabiał rysowaniem komiksów i kopaniem rowów.

INNE

Grzegorz Skawiński: "Jesteśmy w zasadzie bezrobotni" Artykuły o artystach
15 stycznia 2021

Grzegorz Skawiński: "Jesteśmy w zasadzie bezrobotni"

Noah Weiland wylany z Suspect208 za... narkotyki Artykuły o artystach
12 stycznia 2021

Noah Weiland wylany z Suspect208 za... narkotyki

Marko Hietala odchodzi z Nightwish i wycofuje się z życia publicznego! Artykuły o artystach
12 stycznia 2021

Marko Hietala odchodzi z Nightwish i wycofuje się z życia publicznego!

Muzycy KISS rekordzistami Guinnessa Artykuły o artystach
11 stycznia 2021

Muzycy KISS rekordzistami Guinnessa

Największy fan Briana Maya, Rafał Tudruj i jego "Pozytyvny Song" Artykuły o artystach
11 stycznia 2021

Największy fan Briana Maya, Rafał Tudruj i jego "Pozytyvny Song"

Muzycy, którzy wsparli zajęcie Kapitolu Artykuły o artystach
9 stycznia 2021

Muzycy, którzy wsparli zajęcie Kapitolu

Jacek Kieller gra "Creeping Crocodile", wersja A.D. 2020 Artykuły o artystach
8 stycznia 2021

Jacek Kieller gra "Creeping Crocodile", wersja A.D. 2020

Miley Cyrus nagrała cover "Nothing Else Matters" i stała się rockmanką Artykuły o artystach
7 stycznia 2021

Miley Cyrus nagrała cover "Nothing Else Matters" i stała się rockmanką

Nandi Bushell odkrywa BritPop i nagrywa cover Blur "Song 2" Artykuły o artystach
5 stycznia 2021

Nandi Bushell odkrywa BritPop i nagrywa cover Blur "Song 2"

Facebook Comments

Najnowsze artykuły
17 stycznia 18:33
Newsy

Odbędzie się koncert pamięci Eddiego Van Halena

15 stycznia 11:26
Newsy

Klon Centaur wystawiony na sprzedaż za… pół miliona dolarów!

15 stycznia 11:00
Newsy

PRS Studio i Special Semi-Hollow – nowe gitary

15 stycznia 10:20
Newsy

Martin David Gilmour Custom Signature Edition D-35

15 stycznia 9:00
Artyści

Grzegorz Skawiński: “Jesteśmy w zasadzie bezrobotni”

14 stycznia 14:55
Newsy

Taylor Guitars w rękach pracowników

14 stycznia 8:32
Newsy

Ściana Marshalli w nowym teledysku AC/DC – “Realize”

13 stycznia 12:38
Newsy

Joe Satriani współautorem komiksowej serii “Crystal Planet”

13 stycznia 10:15
Newsy

Martin 00L Earth – ekologiczna gitara

13 stycznia 10:11
Newsy

5 marca ukaże się nowa płyta Kings Of Leon „When You See Yourself”

13 stycznia 9:04
Imprezy

Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy odbędzie się 31 stycznia

12 stycznia 14:35
TopSpecial

Wiemy, kiedy powrócą normalne koncerty

  • TopGuitar na tablety (Android)
  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2017. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press

Cookies

Ta strona używa plików cookies (niezbędne do prawidłowego działania). Więcej informacji