• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Ozzy Osbourne i Tony Iommi ponownie razem na scenie! To dobrze wróży

      Ozzy Osbourne i Tony Iommi ponownie razem na scenie! To dobrze wróży

      Płyta Lari Basilio "Your Love" już dostępna, a na niej gwiazdorska obsada!

      Płyta Lari Basilio "Your Love" już dostępna, a na niej gwiazdorska obsada!

      Szykuje się solidna porcja reedycji nagrań prekursorów death i black metalu - zespołu Venom

      Szykuje się solidna porcja reedycji nagrań prekursorów death i black metalu - zespołu Venom

      „Blues Worse Than I Ever Had” – nowy singiel Marcusa Kinga

      „Blues Worse Than I Ever Had” – nowy singiel Marcusa Kinga

    • Newsy sprzętowe
      Mark Blasquez demonstruje gitarę Takamine P3NY

      Mark Blasquez demonstruje gitarę Takamine P3NY

      Tim Gauci prezentuje gitarę LTD Snakebyte Camo

      Tim Gauci prezentuje gitarę LTD Snakebyte Camo

      Gibson Rex Brown Signature Thunderbird

      Gibson Rex Brown Signature Thunderbird

      Joyo JA-02 ll – kompaktowy wzmacniacz gitarowy

      Joyo JA-02 ll – kompaktowy wzmacniacz gitarowy

    • TopVideo
      Przypominamy sytuację, gdy Slash został zaatakowany przez szalonego fana - ochroniarz dopadł go w ostatniej chwili

      Przypominamy sytuację, gdy Slash został zaatakowany przez szalonego fana - ochroniarz dopadł go w ostatniej chwili

      Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo - tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer

      Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo - tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer

      Orion, Negral i Seth prezentują swoje gitary ESP Guitars grając „Ov My Herculean Exile” z nadchodzącej płyty Behemoth

      Orion, Negral i Seth prezentują swoje gitary ESP Guitars grając „Ov My Herculean Exile” z nadchodzącej płyty Behemoth

      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

  • Artyści
    • Wywiady
      Bartek Grzanek z zespołu Tosteer: "Używałem PRS Tremonti z początku lat 2000 - fantastyczna gitara z jedną tylko wadą - nie była stratem"

      Bartek Grzanek z zespołu Tosteer: "Używałem PRS Tremonti z początku lat 2000 - fantastyczna gitara z jedną tylko wadą - nie była stratem"

      Tomasz Sadlak z HATE: "Najfajniej jest jak bas łamie żebra, ale niekoniecznie na scenie"

      Tomasz Sadlak z HATE: "Najfajniej jest jak bas łamie żebra, ale niekoniecznie na scenie"

      Rafał Sarnecki: "Dla mnie zawsze cenniejsze było posiadanie własnego stałego zespołu niż zapraszanie gwiazd"

      Rafał Sarnecki: "Dla mnie zawsze cenniejsze było posiadanie własnego stałego zespołu niż zapraszanie gwiazd"

      Basista Jinjer, Jewgienij Abdukanow w poruszającym wywiadzie: "Wszystko wokół mnie zaczęło wybuchać. Znalazłem się pod ostrzałem"

      Basista Jinjer, Jewgienij Abdukanow w poruszającym wywiadzie: "Wszystko wokół mnie zaczęło wybuchać. Znalazłem się pod ostrzałem"

    • Artykuły
      Max Norman, producent Ozzy'ego Osbourne'a wspomina, jak Randy Rhoads nagrywał gitarowe solówki

      Max Norman, producent Ozzy'ego Osbourne'a wspomina, jak Randy Rhoads nagrywał gitarowe solówki

      Deep Purple ogłasza, że Steve Morse definitywnie odszedł z zespołu

      Deep Purple ogłasza, że Steve Morse definitywnie odszedł z zespołu

      Nita Strauss po opuszczeniu składu Alice Coopera znalazła się w zespole towarzyszącym Demi Lovato

      Nita Strauss po opuszczeniu składu Alice Coopera znalazła się w zespole towarzyszącym Demi Lovato

      Historia o tym, jak support The Darkness dla Disturbed stał się najgorszym scenicznym doświadczeniem wokalisty Justina Hawkinsa

      Historia o tym, jak support The Darkness dla Disturbed stał się najgorszym scenicznym doświadczeniem wokalisty Justina Hawkinsa

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Jesus Chrysler Suicide "Rexpublica Lunatica" - recenzja płyty

      Jesus Chrysler Suicide "Rexpublica Lunatica" - recenzja płyty

      I Was Born Twice "Nemiza" - recenzja

      I Was Born Twice "Nemiza" - recenzja

      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Zbliża się koncert Pearl Jam w Krakowie

      Zbliża się koncert Pearl Jam w Krakowie

      Został tydzień do warszawskiego koncertu Five Finger Death Punch

      Został tydzień do warszawskiego koncertu Five Finger Death Punch

      Zespół The Dead Daisies wystąpi w Krakowie już 9 lipca. Warto zobaczyć ich na żywo

      Zespół The Dead Daisies wystąpi w Krakowie już 9 lipca. Warto zobaczyć ich na żywo

      Gogol Bordello - zapowiedź koncertu w Krakowie

      Gogol Bordello - zapowiedź koncertu w Krakowie

    • Kup bilety
      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Klasz Ov The Sejtans XIII

      Klasz Ov The Sejtans XIII

    • Reportaże i relacje
      Letnie Brzmienia AD 2022 – Krzysztof Zalewski w Rzeszowie

      Letnie Brzmienia AD 2022 – Krzysztof Zalewski w Rzeszowie

      Pierwsza edycja Festiwalu Soundela '22 - fotorelacja

      Pierwsza edycja Festiwalu Soundela '22 - fotorelacja

      Soundela 2022 - fotorelacja

      Soundela 2022 - fotorelacja

      Pearl Jam powrócił do Krakowa!

      Pearl Jam powrócił do Krakowa!

    • Patronat TopGuitar
      Gruziński countrowiec Shota Adamashvili zagra w Mechelinkach koło Gdyni

      Gruziński countrowiec Shota Adamashvili zagra w Mechelinkach koło Gdyni

      Warsztaty muzyczne i wiele innych atrakcji - zapraszamy na Soundela Festival

      Warsztaty muzyczne i wiele innych atrakcji - zapraszamy na Soundela Festival

      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Arrow ST 211 Snow White oraz Arrow LP 22 - gitary na dobry początek

      Arrow ST 211 Snow White oraz Arrow LP 22 - gitary na dobry początek

      Blackstar St. James 50 EL34 + kolumna 212 - test

      Blackstar St. James 50 EL34 + kolumna 212 - test

      Arrow Louisiana 4 - test gitary basowej

      Arrow Louisiana 4 - test gitary basowej

      Markbass Nano Mark II - test

      Markbass Nano Mark II - test

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

    • Chwyty gitarowe
      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

  • TopSpecial
    • Felietony
      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

    • TopSpecial-Zestawienia
      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Instagram
    • RSS
Olaf Deriglasoff – Cyrk Deriglasoff
Home
Artyści
Wywiady

Olaf Deriglasoff – Cyrk Deriglasoff

13 czerwca 2019 Maciej Warda | TopGuitar 182

Przeczytaj również

Gallistrings Ukulele Bass UXB810
Divinity Roxx - Ewolucja - wywiad
Divinity Roxx - Ewolucja - wywiad

Olaf Deriglasoff z niejednego pieca jadł chleb. Basista, songwriter, producent. Jest jednym z niewielu basistów, który od ponad 3 dekad przewija się w zacnych składach u zacnych artystów nagrywających zacne płyty. Niezależnie od tego jego własny zespół Deriglasoff wykonuje i nagrywa od kilkunastu lat całkiem niepokorne dźwięki. Jego ostatni projekt o nazwie Cyrk Deriglasoff to ponownie energetyczna petarda, oparta jednak na nie rockowym instrumentarium. Oto kolejne rokendrollowe wcielenie Olafa – wiecznego punka, który… nie opiera się na siłę nowym czasom.

 

Panie Deriglasoff, pańska nowa muzyka, gdzie są „riffy siarczyste ja się pana pytam?”
Między innymi po to napisałem te słowa i w ogóle całą tę piosenkę, żebym się już z tego nie musiał się nikomu tłumaczyć. (śmiech) Bo nie ma co ukrywać, że muzycznie wszedłem w ostry wiraż i pewne stereotypy dotyczące mojej działalności i stylu z którym byłem kojarzony uległy dużej zmianie. Kto wie, może nawet runęły? A to, jak nie trudno się było domyślić zaczęło w wśród dziennikarskiej braci rodzić pytania. (śmiech)

Zwracam honor – drugi singiel z płyty „Magia y Tresura”, czyli „Trzymaj mnie mocno” jest riffowy aż iskry idą, tyle, że riff… to w zasadzie temat dęciaków! No w każdym razie jest ogień. Powiedz kto jest z tobą w składzie Cyrku i jak tworzyłeś ten zespół.
Początkowo cała ta cyrkowa sytuacja istniała tylko w mojej głowie. Tam powstała jako idea, pomysł na coś nowego, coś zupełnie z innej mańki. A że mną jest tak, że „od pomysłu do przemysłu” jest tylko chwila, więc natychmiast napisałem piosenki, które kłębiły mi się w umyśle, szukając jednocześnie ludzi, z którymi mógłbym wyruszyć na tę muzyczną awanturę. Dałem w tym celu nawet ogłoszenie na facebooku, ale ostatecznie zdecydowałem się na współpracę z wrocławskim mulitinstrumentalistą Tomkiem Kasiukiewiczem, który w Cyrku miał grać na puzonie i odpowiadać za całą sekcję dętą. Potem już poszło szybko i do składu dołączyli Robert Kamalski na saksofonie barytonowym, Grzegorz Pastuszka na suzafonie, Robert Rasz na perkusji i Grzegorz Wiencek na gitarze.

 

Olaf Deriglasoff

Olaf Deriglasoff, fot. Honorata Karapuda

 

Melodia, rytm, energia plus jakieś ozdobniki – okazuje się, że to wystarczy, żeby kąsało lepiej niż nie jeden rockowy riff! O to chyba chodziło w tym zespole, prawda?
Słusznie, jest to bowiem projekt piosenkowy, wodewilowy oscylujący pomiędzy alternatywnym folkiem, a rockową energią i punkową nonszalancją. Ten zespół ma wpadać do klubu i rozkręcać bibę. Wspólne śpiewy tańce, hulanka.

Jak wy to w ogóle nagrywaliście? Czy to była dla ciebie nowa sytuacja, jeśli chodzi o realizację w studio takiego składu?
Nie wiem czy znasz moją definicję zespołu niezależnego? Zespół niezależny to taki, na którym nikomu nie zależy. (śmiech) Interesowała się nawet nami przez moment duża wytwórnia płytowa, ale nic z tego nie wyszło, trudno bowiem wziąć na smycz starego, cwanego, przyzwyczajonego do wolności kundla ulicznego. Tak więc, zgodnie z moim wypracowanym przez lata stylem, nagraliśmy tę płytę własnym sumptem, w garażach i mieszkaniach, używając półamatorskiego sprzętu. Trochę eksperymentowaliśmy z nagrywaniem trąb, bo to dla mnie była nowość, ale wspólnym wysiłkiem jakoś to nagraliśmy. Potem ja to sam zmiksowałem i tyle. Klasyczne „zrób to sam”. Gdzieś tam jest to też prztyczek w nos dla wielkiego, nadętego przemysłu muzycznego, który wydaje miliony by nagrać plastikowo brzmiące przeboiki na jeden sezon. My jesteśmy w tym względzie artystycznymi chuliganami.

Jest jeszcze jeden szkopuł – chodziły plotki, że nie grasz na tej płycie ani na gitarze ani na basie…?
E, tam, gadanie. (śmiech) Ja bym nie grał na basie? Nie wytrzymałbym. Mam w swojej kolekcji… czekaj zaraz policzę… 10 basów i ja miałbym z tego arsenału nie skorzystać? Nie ma mowy. Nie odmówiłbym sobie tej radochy! Tak więc, gdy zabrałem się do wbijania basów, w każdej piosence kładłem zawsze kilka tracków na skrajnie różnych instrumentach. A że jest w czym w czym przebierać, usłyszymy na tej płycie różne modele Fendera, Gibsony, enerdowską Musimę, aż po Fendera Mustanga na szlifach, czy mówiąc z angielska na flatwoundach. No i zgodnie z moim ekstrawaganckim podejściem do sprawy, pojawia się również bandżo basowe. Gdy płyta była już nagrana, w fazie miksu miałem totalny komfort i mogłem sobie wybrać dowolny track i brzmienie, które moim zdaniem najlepiej pasowało do danej piosenki.

 

Olaf Deriglasoff

Olaf Deriglasoff, fot. Honorata Karapuda

 

Kilka lat temu, w wywiadzie dla TopGuitar powiedziałeś, że „gra na mocno odkręconym, przesterowanym basie to jak nocna przejażdżka kradzionym Wartburgiem”. Brzmiało to romantycznie.
Jak sam widzisz z niczego nie musiałem rezygnować. Granie na basie to dla mnie nadal manifestacja bezkompromisowego podejścia do kwestii sekcji rytmicznej. To ma pompować, pulsować, huczeć, buczeć i dawać betonową podstawę dla wszystkich innych instrumentów. Kawałki bez basu są równie smaczne jak zeschnięty kawałek pizzy sprzed trzech dni. Da się zjeść, ale nie jest to przeżycie zapierające dech w piersiach.

Kawałki bez basu są równie smaczne jak zeschnięty kawałek pizzy sprzed trzech dni. Da się zjeść, ale nie jest to przeżycie zapierające dech w piersiach

Jak twoja publiczność odebrała Cyrk Deriglasoff? Jakieś samobójstwa, czy głębokie rany na psychice fanów?
W tej chwili trudno to jeszcze ocenić, bowiem płyta dopiero co się ukazała, ale służby medyczne są w pogotowiu na wypadek fali histerii i załamań nerwowych. Prawdopodobnie nastąpi też fluktuacja kadr, czyli część ludzi, którzy woleli dawnego, czysto rockowego Deriglasoffa odejdzie, a na ich miejsce pojawią się inni, którzy będą przekonani, że odkryli jakiegoś nowego, zupełnie dotychczas nieznanego artystę.

Dzięki takim osobnikom jak ty punkowy duch przetrwał w obecnych plastikowych czasach i ma się całkiem dobrze – wystarczy spojrzeć na twoje statystyki w mediach społecznościowych, które są całkiem niezłe. To znaczy, że trafiasz też do młodego pokolenia. Powiedz jak odnajdujesz się w dzisiejszych czasach? Jesteś na bieżąco z tymi całymi lajkami, subami i followersami?
Wiadomo, że jako człowiek starej daty jestem dziwakiem i lubię w kontaktach z ludźmi patrzeć im w oczy, czuć ich zapach, ściskać ich dłonie, a w przypadku płci przeciwnej również inne części ciała. Wirtual zmusza nas siłą rzeczy do rezygnacji z tych wszystkich przyjemności. Jest dużo, dużo wygodniejszy i o wiele szerszy niż real, ale za to dużo płytszy, zda się płaski jakiś i bez smaku. Mimo tych ewidentnych wad jest to fantastyczne narzędzie, z którego korzystam na co dzień w kwestiach i kontaktu i docierania do swoich słuchaczy. Na początku byłem zażenowany ogłaszając swoje koncerty, wydawnictwa itp. Czułem się bowiem jakbym o coś żebrał, próbował coś komuś sprzedać, na chama wcisnąć… Ale z biegiem lat przywykłem do tego i z mniejszym lub większym skutkiem gram w tę grę.

jako człowiek starej daty jestem dziwakiem i lubię w kontaktach z ludźmi patrzeć im w oczy, czuć ich zapach, ściskać ich dłonie, a w przypadku płci przeciwnej również inne części ciała. Wirtual zmusza nas siłą rzeczy do rezygnacji z tych wszystkich przyjemności. Jest dużo, dużo wygodniejszy i o wiele szerszy niż real, ale za to dużo płytszy, zda się płaski jakiś i bez smaku.

Lubisz stare instrumenty, które, podobnie jak ty, nie jedno przeszły. Opowiedz na czym grasz jeśli chodzi o gitary. Wiem, że masz jakiegoś starego Jazz Bassa…?
Jak już wcześniej wspomniałem mam kolekcyjkę składającą się z kilku klasyków. Moją najbardziej ulubioną i zarazem najstarszą w sensie posiadania gitarą basową jest Jazz Bass z 1973 roku. Kupiłem ją za 8 milionów, czyli dzisiejsze 800 złotych gdzieś około 1990, więc mam ją już prawie 30 lat. Następnym z Fenderów jest Precision Bass z 1978, bardzo solidny instrument, który po prostu trzeba mieć na stanie, jeżeli poważnie podchodzisz do stworzenia przydomowej stajni. Nie można nie wspomnieć o perełce, czyli o Fenderze Mustangu z 1968 roku, charakternej babci, którą w latach siedemdziesiątych pieścił sam Waldemar Tkaczyk w zespole Kombi. Można ją zobaczyć w video do piosenki „Nie ma jak szpan”. Potem jest kilka Gibsonów, w tym świetnie brzmiący Grabber 3 z 1978, dwa Thundery (4 i 5 strun). Kolekcyjkę dopełnia ćwierćwieczny GL L2500 custom. I tu mała uwaga, tak, mam piątki, ale nigdy za tym wynalazkiem nie przepadałem i nie używam ich już właściwie. Myślę, że już niedługo zmienią właściciela. Dalej są: akustyczny Fender, bezprogowy Hohner i kilka innych śmiesznostek, wszystkie raczej mało istotne, stanowią tło i nie ma co o nich wspominać przy tak poważnych egzemplarzach, jak te, które zostały wymienione na początku.

Dlaczego na „Magia y Tresura” pojawia się banjo basowe? Co to jest w ogóle za wynalazek?
Gdy wymyślałem Cyrk, od razu tworzyłem też pewien pasujący do tej nieco osobliwej propozycji artystycznej pomysł wizualny. Składał się na to wygląd, styl ubierania i oryginalne, niecodzienne instrumentarium. Zagrałem zatem kilka koncertów na basie akustycznym, to było dosyć niecodzienne, ale było mi mało dziwnie i wymyśliłem sobie bandżo basowe. Natychmiast poradziłem się znanego wszystkim wujka i okazało się, że tak, że właśnie niedawno firma Gold Tone wypuściła na rynek taki właśnie instrument. Znane są też filmiki z koncertów Lesa Claypoola gdzie można tam zobaczyć podobny wynalazek. Pozostało już tylko liczyć na łut szczęścia i znowu się udało, znalazłem w jakimś sklepiku w Germanii pojedynczy egzemplarz, całkiem nowy, ale nieco uszkodzony. Pamiętajmy, że nigdy niczego takiego nie miałem w ręce, więc zupełnie nie wiedziałem czego się spodziewać. Gdy w końcu instrument dotarł okazało się, że wszystko fajnie, ale struny są pół metra nad gryfem – to właśnie był ów feler. Trochę musiałem poeksperymentować, bo ustawianie gryfu w banjo to zupełnie inna bajka niż w zwykłych basach i po godzinie majstrowania uzyskałem sprawny instrument. Jak to gra? Ano, właściwie tak jak powinno, czyli jak bandżo basowe – śmiesznie. Taki dosyć krótki dźwięk z bandżowym rezonansem. Ale gdy podłączysz się do wzmacniacza, wtedy nagle masz bas, nieco dziwacznie brzmiący, ale jednak prawie zwykły bas. A gdy podłączysz swój ulubiony przester możesz miażdżyć niczym spychacz na polu dyń.

 

Olaf Deriglasoff

Olaf Deriglasoff, fot. Honorata Karapuda

 

A twoje wzmacniacze? Dalej Ampegi?
Tutaj się nic nie zmienia, lampowy Classic z kolumną 4×10 HLF, na mniejsze wyjazdy stara pordzewiała tranzystorowa B4 i do zadań specjalnych stareńki Portaflex B-15N. Mam jeszcze Messa Boogie M-Pulse 600, ale to nie moja bajka, więc cały zestaw na wygnaniu w garażu.

W zasadzie to jesteś jednym z kilku polskich basistów, których można poznać z zamkniętymi oczami – brzmisz i frazujesz fenomenalnie w sensie unikalności. Jaki jest twój przepis na to ciepłe, oldschoolowe, lekko growlowe brzmienie? Jakies efekty, przestery, czy po prostu kostka w dłoni i rozkręcony wzmak?
Historia jest taka, że zaczynałem jako gitarzysta. Ciągle jednak zrywałem struny, chciałem grać mocno, wyraziście, energetycznie, a kończyło się na trzech pękniętych strunach w czasie jednego koncertu. Do tego te strunki były tak blisko siebie, takie cieniutkie i jakieś takie niepoważne. Gdy pewnego dnia zaproponowano mi zastąpienie nieobecnego basisty, pojąłem w sekundę, że błądziłem męcząc się latami grając na nie swoim instrumencie. Zrozumiałem, że moim instrumentem jest bas. Eureka. Bingo. Szach mat. A że chciałem grać agresywnie, z wypiardem, nie bawiłem się w półśrodki tylko waliłem kochą. To w tamtych czasach było uważane za jakieś świętokradztwo. Zawsze mnie to śmieszyło i możesz sobie wyobrazić gdzie miałem i nadal mam te wszystkie opinie. Jestem kolesiem robiącym wszystko po swojemu, tak, żeby mi się podobało. Oczywiście znam i stosuję też pozostałe palcowe techniki, w szczególności delikatne granie kciukiem, ale stosuję je jedynie gdy chcę uzyskać, ciepłe, głębokie starodawne brzmienie. A tak to naparzam kochą i się nie zastanawiam. Co do ustawień to jakbym nie ustawił pieca, a często kręcę gałami, to i tak mi zawsze wychodzi Deriglasoff. Myślę, to w dużej mierze kwestia prawej ręki. Co do przesterów to zawsze mnie kręciły i już na początku lat dziewięćdziesiątych grałem na starej wersji Rat’a firmy ProCo, potem przestery uzyskiwałem przewalając gain, co jest ryzykowne, aż do czasu gdy spotkałem Bass Drive Fullton’a i tak zostało. Nic więcej mi nie trzeba.

Zaczynałem jako gitarzysta. Ciągle jednak zrywałem struny, chciałem grać mocno, wyraziście, energetycznie, a kończyło się na trzech pękniętych strunach w czasie jednego koncertu. Do tego te strunki były tak blisko siebie, takie cieniutkie i jakieś takie niepoważne. Gdy pewnego dnia zaproponowano mi zastąpienie nieobecnego basisty, pojąłem w sekundę, że błądziłem męcząc się latami grając na nie swoim instrumencie. Zrozumiałem, że moim instrumentem jest bas. Eureka. Bingo. Szach mat

Cyrk Deriglasoff to teraz twój jedyny zespół? Grasz cały czas z Arkadiuszem Jakubkiem?
Tak, gram też z Arkiem i uwielbiam być w tym zespole zwykłym szeregowym basistą. Stoję sobie z boku, robię swoją robotę, słucham jak i co gra perkusista, łapię z nim fazę i obcinam sobie fajne dziewczyny w pierwszym rzędzie. Zero napinki, liderowania, zabawiania publiczności opowieściami z mchu i paproci. Proste, chłopskie granie na czterech strunach.

Przez lata, a może nawet dekady sporadycznie zajmowałeś się też produkcją muzyczną, przy czym niektóre twoje produkcje są mniej… oczywiste. Jak doszło do współpracy z Piotrem Szmidtem znanym jako Ten Typ Mes?
Z Mesem znamy się z racji… eee… no właściwie to nie wiem jak się poznaliśmy. Wychodzi na to, że musiało to nastąpić gdzieś podczas nocnego zwiedzania miasta. To bardzo inteligentny, oczytany typ, ten Mes. A ja też lubię poczytać i pogadać o literaturze. No i się zgadaliśmy, a potem nagle telefon, czy chciałbyś, czy mógłbyś, czy wpadłbyś? Chciałem i mogłem. Wpadłem. A jeżeli chodzi o produkcję muzyczną to mam na koncie około 6-7 płyt, zależy jak liczyć. Uwielbiam tę robotę, ale zazwyczaj dzwoniący oczekują, że będę pracował w czynie społecznym. To trochę niepoważne, więc robię to rzadziej niż bym chciał.

Jak znalazłeś się w telewizyjnym polsatowskim show „All Together Now”? Przydało ci się to do czegoś?
Potrzebowałem kasy na wyprodukowanie i wydanie płyty, stwierdziłem, że nie będę chodzi i prosił po ludziach. Po prostu poszedłem do pracy jak każdy inny człowiek. A że była to praca w telewizji, trudno, przynajmniej robiłem i mówiłem to co myślę, bez mizdżenia się i bez udawania i odgrywania jakiegoś głupawego scenariusza. Zarobiłem swoje i tyle. Płyta na rynku, jest git.

Cyrk Deriglasoff grał ostatnio koncert transrepertuarowy w Teatrze Muzycznym Capitol. Na czym polegała ta oryginalna impreza?
Wrocławiaki wymyśliły sobie taką ciekawą formułę, że zapraszają trzy zespoły. Każdy zespół gra jeden swój utwór i jeden utwór z repertuaru zespołu, który będzie grał po nich. Więc w ostatecznym rozrachunku każdy gra cover każdego. A wszystko to w pięknej scenerii kameralnej sali teatralnej, z publicznością, która przychodzi na tę imprezę by słuchać muzyki i się bawić, a nie gadać i pić piwo. Dodajmy do tego elokwentną i dowcipną konferansjerkę w wykonaniu dyrektora Capitolu Konrada Imieli, który podejmuje zaproszonych artystów wiśnióweczką na scenie i mamy przepis na imprezę, którą się pamięta do końca życia.

Gdzie będziemy mogli usłyszeć Cyrk Deriglasoff w sezonie 2019?
Cyrk rusza ostro do przodu, będziemy grali na paru dużych festiwalach w tym na Pol’and’rock’u, na Cieszanów Rock Festiwal, będą też Juwenalia, koncerty radiowe i inne, bardziej lokalne imprezy. Wymieniam tu te większe wydarzenia, ale chciałbym podkreślić, że moim naturalnym środowiskiem jest, był i będzie klub muzyczny. Miejsce do którego ludzie przychodzą by posłuchać muzy i by pobawić się z przyjaciółmi przy ulubionym zespole. Kluby, w których publiczność nie waha się płacić za bilety, bo wie na co idzie i szanuje muzykę i muzyków którzy będą dla nich dzisiaj grali.

Dzięki piękne za rozmowę!
Dzięki!

 

Olaf Deriglasoff

Olaf Deriglasoff, fot. Honorata Karapuda

  • Tags
  • Cyrk Deriglasoff
  • Magia y Tresura
  • Olaf Deriglasoff
  • TopBass

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Zbliża się koncert MUSE w Krakowie
Previous article Impact Festival 2019 za nami - fotorelacja

Maciej Warda | TopGuitar

basista, gitarzysta, redaktor, dziennikarz. Współpracował z kultowym magazynem "Gitara i Bas". Członek zespołów "Farba" i "The Q". Od 15 lat w magazynie TopGuitar.

INNE

Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo - tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer Artyści
8 sierpnia 2022

Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo - tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer

Max Norman, producent Ozzy'ego Osbourne'a wspomina, jak Randy Rhoads nagrywał gitarowe solówki Artykuły o artystach
8 sierpnia 2022

Max Norman, producent Ozzy'ego Osbourne'a wspomina, jak Randy Rhoads nagrywał gitarowe solówki

Bartek Grzanek z zespołu Tosteer: "Używałem PRS Tremonti z początku lat 2000 - fantastyczna gitara z jedną tylko wadą - nie była stratem" Artyści
26 lipca 2022

Bartek Grzanek z zespołu Tosteer: "Używałem PRS Tremonti z początku lat 2000 - fantastyczna gitara z jedną tylko wadą - nie była stratem"

Deep Purple ogłasza, że Steve Morse definitywnie odszedł z zespołu Artykuły o artystach
23 lipca 2022

Deep Purple ogłasza, że Steve Morse definitywnie odszedł z zespołu

Tomasz Sadlak z HATE: "Najfajniej jest jak bas łamie żebra, ale niekoniecznie na scenie" Artyści
18 lipca 2022

Tomasz Sadlak z HATE: "Najfajniej jest jak bas łamie żebra, ale niekoniecznie na scenie"

Nita Strauss po opuszczeniu składu Alice Coopera znalazła się w zespole towarzyszącym Demi Lovato Artykuły o artystach
18 lipca 2022

Nita Strauss po opuszczeniu składu Alice Coopera znalazła się w zespole towarzyszącym Demi Lovato

Historia o tym, jak support The Darkness dla Disturbed stał się najgorszym scenicznym doświadczeniem wokalisty Justina Hawkinsa Artykuły o artystach
17 lipca 2022

Historia o tym, jak support The Darkness dla Disturbed stał się najgorszym scenicznym doświadczeniem wokalisty Justina Hawkinsa

Pantera wyruszy na trasę w 2023 roku, a gitarzystą będzie Zakk Wylde! Artykuły o artystach
16 lipca 2022

Pantera wyruszy na trasę w 2023 roku, a gitarzystą będzie Zakk Wylde!

Kulisy słynnej sceny "Stranger Things" z wykonaniem "Master of Puppets". Aktor Joseph Quinn dużo ćwiczył na gitarze, ale i tak na zbliżeniach widać dłonie innego gitarzysty sesyjnego Artykuły o artystach
12 lipca 2022

Kulisy słynnej sceny "Stranger Things" z wykonaniem "Master of Puppets". Aktor Joseph Quinn dużo ćwiczył na gitarze, ale i tak na zbliżeniach widać dłonie innego gitarzysty sesyjnego

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
9 sierpnia 11:20
Newsy

Ozzy Osbourne i Tony Iommi ponownie razem na scenie! To dobrze wróży

9 sierpnia 10:31
Newsy

Płyta Lari Basilio „Your Love” już dostępna, a na niej gwiazdorska obsada!

8 sierpnia 19:12
TopVideo

Przypominamy sytuację, gdy Slash został zaatakowany przez szalonego fana – ochroniarz dopadł go w ostatniej chwili

8 sierpnia 12:37
Newsy

Szykuje się solidna porcja reedycji nagrań prekursorów death i black metalu – zespołu Venom

8 sierpnia 11:39
Artyści

Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo – tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer

8 sierpnia 9:07
Artyści

Max Norman, producent Ozzy’ego Osbourne’a wspomina, jak Randy Rhoads nagrywał gitarowe solówki

7 sierpnia 11:09
Tygodnik

Tygodnik 30-31/2022 (210-211)

6 sierpnia 12:28
Newsy

„Blues Worse Than I Ever Had” – nowy singiel Marcusa Kinga

5 sierpnia 19:22
Newsy

Mark Blasquez demonstruje gitarę Takamine P3NY

4 sierpnia 13:32
Newsy

Tim Gauci prezentuje gitarę LTD Snakebyte Camo

4 sierpnia 11:58
Imprezy

Letnie Brzmienia AD 2022 – Krzysztof Zalewski w Rzeszowie

3 sierpnia 13:46
Newsy

Gibson Rex Brown Signature Thunderbird

2 sierpnia 11:39
Newsy

Orianthi zapowiedziała nowy album „Rock Candy”

1 sierpnia 13:54
Newsy

Joyo JA-02 ll – kompaktowy wzmacniacz gitarowy

31 lipca 14:58
Imprezy

Pierwsza edycja Festiwalu Soundela ’22 – fotorelacja

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2021. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press