• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Od Kuby Żyteckiego do Daniele Gottardo - najnowsze filmiki siedmiu gitarowych wirtuozów

      Od Kuby Żyteckiego do Daniele Gottardo - najnowsze filmiki siedmiu gitarowych wirtuozów

      Gitarzysta Michał Pakulski we współpracy z Wojtkiem Pilichowskim wydał nowy singiel „Thoughts”.         

      Gitarzysta Michał Pakulski we współpracy z Wojtkiem Pilichowskim wydał nowy singiel „Thoughts”.         

      Paul Gilbert nagrał płytę w hołdzie Ronniemu Jamesowi Dio "The Dio Album". Prezentujemy pierwszy singiel "Holy Driver"

      Paul Gilbert nagrał płytę w hołdzie Ronniemu Jamesowi Dio "The Dio Album". Prezentujemy pierwszy singiel "Holy Driver"

      Eric Gales z szansą na Grammy

      Eric Gales z szansą na Grammy

    • Newsy sprzętowe
      Mark Holcomb i jego nowe gitary PRS

      Mark Holcomb i jego nowe gitary PRS

      Orange Rockerverb 50 Mk III Combo Neo

      Orange Rockerverb 50 Mk III Combo Neo

      Kup gitarę Yamaha Pacifica 012 i zyskaj dostęp do aplikacji Fretello

      Kup gitarę Yamaha Pacifica 012 i zyskaj dostęp do aplikacji Fretello

      PRS Modern Eagle V – gitara z 17 kombinacjami pickupów i cewek

      PRS Modern Eagle V – gitara z 17 kombinacjami pickupów i cewek

    • TopVideo
      Bryan Adams - Christmas Time (wideo)

      Bryan Adams - Christmas Time (wideo)

      Bryan Adams - The Best Of Me (wideo)

      Bryan Adams - The Best Of Me (wideo)

      Diego Cartón odkrywa pokłady liryki drzemiące w gitarze Yamaha Revstar Standard RSS20

      Diego Cartón odkrywa pokłady liryki drzemiące w gitarze Yamaha Revstar Standard RSS20

      Bryan Adams - (Everything I Do) I Do It For You (wideo)

      Bryan Adams - (Everything I Do) I Do It For You (wideo)

  • Artyści
    • Wywiady
      Marek Napiórkowski i jego teoria strun - wywiad

      Marek Napiórkowski i jego teoria strun - wywiad

      Gitarzysta Dezertera Robert ”Robal” Matera - wywiad

      Gitarzysta Dezertera Robert ”Robal” Matera - wywiad

      Wywiad z Jerzym "Diabłem" Tomczykiem i Robertem "Pingwinem" Grubmanem z Jesus Chrysler Suicide

      Wywiad z Jerzym "Diabłem" Tomczykiem i Robertem "Pingwinem" Grubmanem z Jesus Chrysler Suicide

      L-Acoustics L-ISA na Festiwalu Soundedit ’22

      L-Acoustics L-ISA na Festiwalu Soundedit ’22

    • Artykuły
      Zakk Wylde o grze w Panterze: "Chodzi o to, by być gotowym na wszystko"

      Zakk Wylde o grze w Panterze: "Chodzi o to, by być gotowym na wszystko"

      Gwiazda pop, Doja Cat chce skręcić w stronę perkusji, gitar i... hardcore - punk

      Gwiazda pop, Doja Cat chce skręcić w stronę perkusji, gitar i... hardcore - punk

      Niesamowita historia Pata Martino i jego walki o powrót do grania na gitarze

      Niesamowita historia Pata Martino i jego walki o powrót do grania na gitarze

      Taj Farrant - cudowne dziecko gitary

      Taj Farrant - cudowne dziecko gitary

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

      Symbolical – „Natura” (recenzje)

      Symbolical – „Natura” (recenzje)

    • TopLegendy
      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Nirvana wygrywa prawną batalię - pozew "Nevermind Baby" został odrzucony po raz ostatni

      Nirvana wygrywa prawną batalię - pozew "Nevermind Baby" został odrzucony po raz ostatni

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Muzycy Davida Garretta - gitarzysta Franck van der Heijden i basista Rogier van Wegberg

      Muzycy Davida Garretta - gitarzysta Franck van der Heijden i basista Rogier van Wegberg

      GUS G oraz Michael Angelo Batio wraz z kolegami zagrają w Bochni w ramach trasy Electric Guitarlands

      GUS G oraz Michael Angelo Batio wraz z kolegami zagrają w Bochni w ramach trasy Electric Guitarlands

      Megadeth wracają do Polski, by w katowickim Spodku zagrać symfonię zniszczenia...

      Megadeth wracają do Polski, by w katowickim Spodku zagrać symfonię zniszczenia...

      Zespół Poniżej Krytyki w poniedziałek 12 grudnia zagra w Hard Rock Pubie Pamela

      Zespół Poniżej Krytyki w poniedziałek 12 grudnia zagra w Hard Rock Pubie Pamela

    • Kup bilety
      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

    • Reportaże i relacje
      Cancer Culture Polska 2022 - fotorelacja z koncertu

      Cancer Culture Polska 2022 - fotorelacja z koncertu

      VADER - Revelations of the Wicked tour 2022

      VADER - Revelations of the Wicked tour 2022

      Markowe Zaduszki Jazzowe - Marek Stryszowski i Przyjaciele w Wielickim Centrum Kultury - fotorelacja

      Markowe Zaduszki Jazzowe - Marek Stryszowski i Przyjaciele w Wielickim Centrum Kultury - fotorelacja

      Judith Hill zaśpiewała i zagrała w Krakowie - Krakowskie Zaduszki Jazzowe 2022

      Judith Hill zaśpiewała i zagrała w Krakowie - Krakowskie Zaduszki Jazzowe 2022

    • Patronat TopGuitar
      Steve Vai gwiazdą Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu!

      Steve Vai gwiazdą Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu!

      Deep Purple jak Stonesi - ciągle w formie i na trasie. 12 października 2022 zagrają w Łodzi!

      Deep Purple jak Stonesi - ciągle w formie i na trasie. 12 października 2022 zagrają w Łodzi!

      Zbliża się Warsaw Fingerstyle Festival 2022 - zwycięzca pojedzie zagrać koncert na targach Guitar Summit 2023!

      Zbliża się Warsaw Fingerstyle Festival 2022 - zwycięzca pojedzie zagrać koncert na targach Guitar Summit 2023!

      Gruziński countrowiec Shota Adamashvili zagra w Mechelinkach koło Gdyni

      Gruziński countrowiec Shota Adamashvili zagra w Mechelinkach koło Gdyni

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Markbass Little Mark 58R - flagowy wzmacniacz basowy

      Markbass Little Mark 58R - flagowy wzmacniacz basowy

      Porównanie kolumn Markbass MB58R 102 Pure, MB58R 102 Energy i MB58R 102 P

      Porównanie kolumn Markbass MB58R 102 Pure, MB58R 102 Energy i MB58R 102 P

      Blackstar Dept. 10 Amped 1 - prezentacja i test

      Blackstar Dept. 10 Amped 1 - prezentacja i test

      Tech 21 SansAmp Character Plus - prezentacja i test wyjątkowych preampów

      Tech 21 SansAmp Character Plus - prezentacja i test wyjątkowych preampów

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

    • Chwyty gitarowe
      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

  • TopSpecial
    • Felietony
      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

    • TopLegendy
      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Nirvana wygrywa prawną batalię - pozew "Nevermind Baby" został odrzucony po raz ostatni

      Nirvana wygrywa prawną batalię - pozew "Nevermind Baby" został odrzucony po raz ostatni

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

    • TopSpecial-Zestawienia
      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Instagram
    • RSS
Pat Metheny – wywiad z grudnia 2019

Pat Metheny – wywiad z grudnia 2019

15 kwietnia 2020 Maciej Warda | TopGuitar 1847

Przeczytaj również

„The Collection: Slash” – standardowa wersja książki o gitarach Slasha już dostępna
„The Collection: Slash” – standardowa wersja książki o gitarach Slasha już dostępna
Nowy sezon serialu „The Process” firmy Gibson
Nowy sezon serialu „The Process” firmy Gibson

Pat nie daje sobie ani chwili odpoczynku. Cały czas w trasie, cały czas w czołówce światowego jazzu, cały czas na topie jazzowej gitary. Przyczynkiem do tego wywiadu jest jego trasa koncertowa „Side Eye”, która zahaczy również o Polskę (EDIT: planowane było aż pięć koncertów w czerwcu 2020: Wrocław, Bydgoszcz, Sopot, Warszawa, Bielsko Biała, ale z powodu pandemii zostały odwołane), a także płyta, której premiera odbędzie się 21 lutego 2020 roku. Ponieważ Pat Metheny nie gościł na łamach TopGuitar kilka ładnych lat, rozmowę zaczęliśmy od samego początku, czyli od… Beatlesów!

 

 

Pat, to Twój pierwszy wywiad dla naszego czasopisma, zatem chciałabym cofnąć się trochę w czasie i zapytać, w jaki sposób twoja początkowa inspiracja Beatlesami przerodziła się w miłość do jazzu?

To bardzo ciekawe pytanie. Wiesz, zainteresowałem się grą na gitarze tak jak wielu ludzi z mojego pokolenia. Beatlesi oczywiście mieli w tym swój udział, tak samo jak wszystkie inne muzyczne nowości z połowy lat 60. Gitara elektryczna była wtedy czymś więcej niż instrumentem, była tym ikonicznym symbolem wszystkiego, co niebawem miało się wydarzyć. Jako ośmio- czy dziewięcioletnie dziecko, którym wtedy byłem, bardzo łatwo poddałem się tym nowościom. Nie tylko muzyka była wyjątkowa, ale też samo to, że ludzie grali na gitarach elektrycznych. Pamiętam, że ojciec jednego z naszych sąsiadów miał taką gitarę. Kiedy nie było nikogo w domu, podkradałem się do futerału, żeby na nią popatrzeć. Zastanawiałem się wtedy, jak to jest możliwe, że ona gra… Podłącza się ją do gniazdka, skoro to gitara elektryczna? To było porównywanie niezwykłe jak statek kosmiczny w garażu. Ta gitara była symbolem przyszłości.

 

Czyli inspirowali cię nie tyle Beatlesi, co ten instrument w rękach Beatlesów?

Też, chociaż tak naprawdę myślę, że jedno jest związane z drugim. Miałem dziewięć lat, byłem tylko dzieciakiem. Dla moich rodziców, jak i prawdopodobnie dla wielu innych rodziców w tamtym okresie, gitara elektryczna była czymś, czego należało się obawiać. Kurczę, co to jest? To jakieś kulturowe tsunami, które zaraz nas pochłonie, a którego nie potrafimy kontrolować.

 

Pat Metheny

Fot. Ada & Sobiesław Pawlikowscy

 

Instrument szatana.

Tak, mogli tak myśleć. Ale poważnie, szczególnie tam, gdzie dorastałem, czyli w centrum stanu Missouri, gitara reprezentowała coś nowego, odmiennego. Tamtego roku nie dostałem jednak gitary pod choinkę. Moim świątecznym prezentem, wywalczonym przez miesiące błagań, było pozwolenie, że będę mógł kupić sobie gitarę, jeśli sam na nią zarobię.

 

To dobre podejście do wychowania.

O tak, na pewno. Roznosiłem wtedy gazety. Musiałem zostawić po jednym egzemplarzu na ganku każdego domu w naszym mieście. W końcu zarobiłem 80 dolarów, co wystarczało na gitarę. Kupiłem Gibsona ES-140 z menzurą 3/4. Wyglądała jak miniaturowy Gibson ES-175. Kupiłem ją zaraz po Świętach Bożego Narodzenia, w styczniu. Mieliśmy wtedy odwiedzić dziadków ze strony mamy, którzy mieszkali w Wisconsin, dwa stany na północ od Missouri. Po raz pierwszy lecieliśmy samolotem, a dokładnie Ozark Air Lines od Kansas City przez Saint Louis, Chicago i Milawukee do Manitowoc, gdzie dorastała moja mama. Zabrałem wtedy ze sobą moją ES-140 i zapakowałem do samolotu. Ku mojej rozpaczy w Manitowoc okazało się, że gitara była roztrzaskana na kawałki.

 

W końcu zarobiłem 80 dolarów, co wystarczało na gitarę. Kupiłem Gibsona ES-140 z menzurą 3/4. Kupiłem ją zaraz po Świętach Bożego Narodzenia, w styczniu. Mieliśmy wtedy odwiedzić dziadków ze strony mamy, którzy mieszkali w Wisconsin, dwa stany na północ od Missouri. Po raz pierwszy lecieliśmy samolotem, a dokładnie Ozark Air Lines od Kansas City przez Saint Louis, Chicago i Milawukee do Manitowoc, gdzie dorastała moja mama. Zabrałem wtedy ze sobą moją ES-140 i zapakowałem do samolotu. Ku mojej rozpaczy w Manitowoc okazało się, że gitara była roztrzaskana na kawałki.

 

Największy koszmar muzyka!

To, co wyjąłem z samolotu, wyglądało jak jakaś sztuka abstrakcyjna, a nie jak mój instrument. Nie mam pojęcia, jak do tego doszło. Byłem zdruzgotany. Mój ojciec poskarżył się obsłudze i powiedział im, ze dopiero co zapłaciłem za tę gitarę 80 dolarów. Oddali mi stówę.

 

Pat Metheny

Fot. Ada & Sobiesław Pawlikowscy

 

Mogłeś kupić lepszą gitarę!

Tak, dostałem więcej. W międzyczasie mój brat Mike przyniósł do domu album Milesa Davisa „Four & More”. Dobrze rozumiem, dlaczego zadałaś takie pytanie. Jazz jest inny niż muzyka Beatlesów, jak w ogóle można to połączyć, przejść od jednego do drugiego? Wiem, że ludzie mówią, ze jazzu trzeba się nauczyć, dojrzeć do niego, posmakować, wgryźć się w niego… Jakby był jakimś warzywem. Może to sprawdza się u niektórych. Mnie jednak wystarczyło opuszczenie igły gramofonu. Pięć sekund później moje życie się odmieniło. Słyszałem nieskończoność rozbrzmiewającą przez ride Tony’ego Williamsa. Od tamtej chwili aż po dziś dzień ciągle czuję to samo. To najlepsza rzecz, jakiej doświadczyłem.

 

Mój brat Mike przyniósł do domu album Milesa Davisa „Four & More”. Pięć sekund później moje życie się odmieniło. Słyszałem nieskończoność rozbrzmiewającą przez ride Tony’ego Williamsa. Od tamtej chwili aż po dziś dzień ciągle czuję to samo. To najlepsza rzecz, jakiej doświadczyłem.

 

Nie wiem, czy Beatlesi byliby zachwyceni, słysząc, że zakochałeś się w jazzie, z ich muzyki zostawiając sobie tylko gitarę?

Ale ja nadal doceniam muzykę Beatlesów. To się nie zmieniło. Tak naprawdę te określenia -jazz, rock – są dla mnie bez znaczenia, zawsze były. Nidy nie wiedziałem, o czym ludzie mówią, kiedy ich używają. To kreatywność jest tym, co kocham, co mnie pociąga. A jeśli chodzi o kreatywność, Beatlesi nie mają sobie równych w muzyce. Naprawdę, chciałbym, żebyśmy wszyscy byli tak kreatywni jak Beatlesi. To, czego ci faceci dokonali w ciągu jedynie dziewięciu lat, jest niewiarygodne. A wracając do mojej historii: znalazłem ES-175 za sto dolarów. Odkupiłem ją od farmera z sąsiedniego miasta. To była dokładnie ta gitara, na której później grałem przez pierwsze trzydzieści lat mojej kariery.

 

W takim razie może to dobrze, że twoja pierwsza gitara została przypadkowo roztrzaskana…

Tak, ES-175 jest nadal jedną z najlepszych gitar.

 

Znalazłeś miłość swojego życia.

Dokładnie tak.

 

From This Place

 

Wspomniałeś już Milesa Davisa i jego płytę. Jakiś czas temu opowiadałeś też w mediach o wspólnej trasie koncertowej z Ronem Carterem. Podczas tej trasy miałeś możliwość zapytać go o wszystko, o co tylko pragnąłeś. Jakie jest dla ciebie najważniejsze pytanie, jakie kiedykolwiek chciałeś zadać jakiemuś muzykowi, jakiemuś swojemu idolowi? I czy udało ci się uzyskać na nie odpowiedź?

Przez lata mojej kariery miałem szczęście grać z wieloma moimi idolami. Niektórzy stali się nawet moimi dobrymi przyjaciółmi. Nie sposób też zapomnieć o muzykach z mojego pokolenia, z którymi dorastałem i którzy byli dla mnie ważni, jak Jaco Pastorius czy wszyscy, którzy przewijali się przez moje zespoły. Chcę przez to powiedzieć, że obracałem się w gronie wspaniałych muzyków praktycznie przez całe swoje życie i zawsze miałem do nich mnóstwo pytań. Moje ostatnie doświadczenie związane z Ronem było jednak szczególne, na tyle szczególne, że zainspirowało mnie do stworzenia najnowszego albumu. Wreszcie zdobyłem się na odwagę, aby zadać mu pytanie, które siedziało w mojej głowie od czasu, gdy nagrał z Milesem te wszystkie ikoniczne albumy lat 60., na przykład „E.S.P”., „Nefertiti” i tak dalej. Tworzyli te wszystkie wspaniałe kompozycje, ale nigdy nie grali ich na żywo, zastępując je „Autumn Leaves” i innymi klasykami. Ron wyjaśnił mi ostatnio filozofię Milesa. Mieli cały czas grać na żywo stare kawałki, żeby byli w stanie wybrać z nich to, co najlepsze i wykorzystać przy tworzeniu nowych utworów. Właśnie to podejście kierowało mną podczas tworzenia nowego krążka („From This Place” – przyp. red.). Jestem dobrze zgrany ze swoim zespołem, zagraliśmy razem jakoś trzysta koncertów. Jednak w taki sposób nie graliśmy razem nigdy wcześniej. W czasie tej pierwszej próby skupiliśmy się na utworach Milesa, tylko na utworach Milesa. I wtedy zrozumiałem, że Ci doskonali, młodzi muzycy, którzy przez lata kariery wyrobili sobie własny styl, doszli do swoich umiejętności właśnie w ten sposób. Przecież to było dokładnie to, co wcześniej robili Ron i Miles, grali „Autumn Leaves”, a potem nagrywali „Nefertiti”. Uznałem, że też tak zrobię. Napiszę szesnaście nowych utworów, i popracuję nad nimi z moim wyśmienitym zespołem.

 

Czyli macie swój własny kod?

Mamy kod, mamy sprawdzony sposób grania razem. Te szesnaście kawałków zadziałało od razu! Proces tworzenia był niezwykły i myślę, ze uczynił ten album wyjątkowym. Już przy drugim podejściu do pierwszego utworu wiedziałem, że w mojej głowie pojawiły się wszystkie te inne rzeczy, których jeszcze nie było na ścieżce. Powiedziałem reszcie, że czuję, że dopracuję niektóre sekcje, więc powinniśmy je zostawić takie, jakimi są. To mniej więcej muzyczny ekwiwalent tego, co dzieje się na backstage’u produkcji filmowych, kiedy widzisz aktora w pomieszczeniu z green screenem, a reżyser krzyczy: „tam pojawi się dinozaur, reaguj na niego!”. To było to, o co poprosiłem mój zespół.

 

Musieli uruchomić swoją wyobraźnię.

Ja tak samo, bo tak naprawdę nie byłem pewien tego, co robiłem. Nie przemyślałem tego. Po tym jak wraz z zespołem zarejestrowaliśmy jakiś kawałek, pozostawiając w nim trochę przestrzeni, dodawaliśmy w tę przestrzeń coś nieoczekiwanego, ale spójnego z całą resztą. To czyni ten album zupełnie odmiennym od innych, które nagrywałem na przestrzeni lat. Część moich albumów to filmy dokumentalne. Kilka osób przychodzi do studia, gra parę utworów po kilka razy, wybiera najlepsze podejścia i tyle. Jednak mam też w swoim dorobku albumy, które nazwałbym wybitnymi produkcjami Stevena Spielberga, takimi na duży ekran. Ten najnowszy album z pewnością zalicza się do tej grupy.

 

Część moich albumów to filmy dokumentalne. Kilka osób przychodzi do studia, gra parę utworów po kilka razy, wybiera najlepsze podejścia i tyle. Jednak mam też w swoim dorobku albumy, które nazwałbym wybitnymi produkcjami Stevena Spielberga, takimi na duży ekran. Ten najnowszy album z pewnością zalicza się do tej grupy.

 

Mówisz, że poszedłeś do studia bez kompletnego obrazu, ale ten kompletny obraz był tworzony na żywo. W jaki sposób muzycy, których zaprosiłeś do współpracy, wpłynęli na ostateczny kształt utworów, które będziemy mogli wkrótce usłyszeć na twoim nowym albumie?

Kolejnym punktem odniesienia, który zawsze był dla mnie bardzo znaczący, była wytwórnia płytowa, w późnych latach 60. znana jako CTI. Kontrakty mieli z nią tacy artyści jak Wes Montgomery, Freddie Hubbard, Hubert Laws. Robili tam praktycznie to samo, co ci opisuję. Organizowali sesje z Herbiem (Hancockiem – przyp. red.), Ronem Carterem, z jakimś perkusistą i z innymi, nagrywali wszystkie te utwory, zostawiając przestrzeń do nadpisania. Don Sebesky lub drugi aranżer pracowali później nad nagranym podczas sesji materiałem i pracowali nad nim, zazwyczaj dokonując jakichś modyfikacji, choć zdarzało im się też używać śladów Herbiego bez zmian, co według mnie było świetne. Rozmawiałem o tym z Herbiem, żeby dowiedzieć się, jak on odbierał tamto doświadczenie. To był dla mnie swoisty wzór stosowania takiej techniki.

 

Czyli można powiedzieć, że przejąłeś sposób pracy największych z największych?

Cóż, zawsze myślałem, że ten koncept był dość awangardowy. Być może nikt go tak nie określał, ale dla mnie był awangardowy w takim znaczeniu, że był niemożliwy do zrealizowania dopóki nie wymyślono, jak nagrywać osiem lub szesnaście ścieżek na raz. Myślę, że nie docenia się, jak unikatowe metody stosowali. Prawdę powiedziawszy, stricte jazzowa społeczność nie docenia tych nagrań. Kiedy tylko ktoś je krytykuje, od razu wiem jedną rzecz o tej osobie: inaczej rozumiemy pojęcie kreatywności. Dla mnie istotą muzyki, która czyni mnie fanem jakiegoś konkretnego utworu czy nagrania, jest cząstka siebie samego, wyrażenie siebie przez muzykę. Nie ma dla mnie znaczenia, czy ludzie nazywają taką muzykę rock and rollem czy czymkolwiek innym. Mam tu na myśli, ze ludzie ciągle coś szufladkują… To nie jest muzyka, tylko polityka, jakiś element kulturowy. A mnie nie obchodzą kultura i polityka, mnie interesują dźwięki i muzyka, potrafiące wyrazić o wiele więcej niż ty i ja możemy sobie wyobrazić. Moje podejście jest takie właściwie od zawsze, wszystko oceniam pod względem stopnia kreatywności, który osiągnęli autorzy. Kreatywność ma wiele postaci, to może być kreatywność w muzyce Pantery i może być kreatywność w muzyce Dolly Parton. Dla mnie naprawdę nie ma znaczenia rodzaj muzyki.

 

Chodzi o kreatywność.

Dokładnie, podoba mi się pełne kreatywności podejście do tworzenia.

 

Zahaczyłeś w swojej wypowiedzi o delikatny temat, którym jest polityka. Mimo tego, że twierdzisz, że polityka cię nie interesuje, przyznajesz też, że nowy album był w pewien sposób inspirowany obecną sytuacją w Stanach Zjednoczonych. Mówisz publicznie, że nie odpowiada Ci to, co teraz dzieje się w Stanach. Czy uważasz zatem, że ta sytuacja ma wpływ na muzyków, na artystów? Czy muzyka stała się bardziej upolityczniona?

Sądzę, że zawsze byłem bardzo świadomy otaczającej mnie rzeczywistości. Wydaje mi się, że taka świadomość jest kluczowa, żeby być twórcą, artystą, ale też w ogóle człowiekiem. Każdy powinien mieć pojęcie, co dzieje się w otaczającym go świecie, w jego kulturze. To nas tworzy. Ja po prostu reaguję na to, co dzieje się dookoła mnie. Nie jest więc niczym nowym, że przejmuję się wydarzeniami politycznymi, było tak od zawsze. Gdybyś miała mnie teraz spytać, kto był prezydentem, kiedy nagraliśmy „Bright Size Life”, musiałbym się chwilę zastanowić, pomyśleć, który to był rok i tak dalej. Ale gwarantuję ci, że w momencie nagrywania tego albumu mógłbym dwie godziny mówić o tym, co działo się wtedy na świecie. Otaczające mnie wydarzenia były dla mnie bardzo ważne. One wszystkie składały się na „Bright Size Life”. Teraz cała ta otoczka stała się mniej widoczna, ale ciągle tam jest. Ten album nie mógł powstać w izolacji od wydarzeń tamtych czasów. Dzięki tej nabytej świadomości rozumiem, że to, do czego nawiązują moje utwory, będzie miało większe znaczenie niż mi się obecnie wydaje. To nie jest tylko moje przypuszczenie, mówię tak, bo już od 45 lat zajmuję się muzyką i zdołałem zaobserwować pewne prawidłowości. Kiedyś nie miałem o tym pojęcia, ale teraz, gdy wracam w myślach do przeszłości, jestem w stanie to zrozumieć. Kiedy wydaliśmy „Bright Size Life”, nikt nie myślał o tym albumie w takich kategoriach. Przez parę lat od wydania tego albumu, sprzedaliśmy co najwyżej 600 egzemplarzy. Dopiero jakieś 20 lat później ludzie zaczęli interesować się tą płytą. To, co było na niej ciekawe, nie zostały dostrzeżone od razu. I to nie jest jedyny przypadek takiej sytuacji. Na tego typu doświadczeniach opiera się moja obecna perspektywa: musisz robić to, co kochasz, dawać innym rzeczy, w które naprawdę wierzysz, a zobaczysz, że ludzie kiedyś je docenią.

 

Przejdźmy w takim razie do tematu twojego najnowszego albumu. Mógłbyś opowiedzieć mi trochę o muzykach, których wybrałeś do współpracy przy jego tworzeniu, czyli o Antonio Sánchezie, Gwilymie Simcocku i o Lindzie May Han. Czemu zdecydowałeś się nagrywać właśnie z nimi?

Jestem teraz w takiej ciekawej sytuacji, kiedy na świecie jest mnóstwo muzyków, którzy rozwijali się, słuchając moich kompozycji. Są oni przywiązani do mojej muzyki i rozumieją ją, rozumieją, jak została stworzona i dlaczego właśnie w taki, a nie w inny sposób. To dla mnie ogromne wyróżnienie, a jednocześnie radość. Wielu kwestii nie muszę nawet wyjaśniać, oni wszystko wiedzą – przecież słuchali moich nagrań od początku swojej kariery. Linda, Gwilym i Antonio… Każde z nich ma swoją własną, szczególną i indywidualną relację z moją muzyką, z różnymi jej aspektami. Lindzie najbliższa jest płyta Question and Answer, którą stworzyłem z Davem Hollandem i Royem Haynesem. Gwilym jest najbardziej zafascynowany czasami utworu „Are You Going with Me?”, harmonii, na których koncentrowaliśmy się wtedy z Pat Metheny Group. Antonio przez długi czas nie wiedział, że ja byłem tym muzykiem, którego namiętnie słuchał w meksykańskim radiu. Dopiero później zrozumiał, że to była moja muzyka i stał się bardziej świadomy tego, co gram. Przeprowadził się do Stanów, poszedł do Berklee i tak dalej… Każde z nich inaczej odkrywało moją muzykę. Tak jak wielu innych muzyków w ich wieku uczyli się na moich utworach z różnych lat. I znają te utwory! Ma to oczywiście związek z tym, dlaczego ich wybrałem. Ale głównym powodem jest to, że cała trójka to pierwszoligowi, profesjonalni muzycy.

 

Pat Metheny

Fot. Ada & Sobiesław Pawlikowscy

 

A co z Meshell Ndegeocello?

Pracowałem z Meshell już wiele razy. Ona jest dla mnie muzyczną superbohaterką, pierwotną siłą wszechświata określającą, czym może być muzyka. Jej opinie są dla mnie cenne i bardzo unikatowe. Nie wyobrażam sobie wysłania tego utworu do kogoś innego niż do niej. Od razu miałem w głowie, że to ona powinna zaśpiewać ten kawałek. Tylko ona jest na tyle mądra i wrażliwa, żeby nadać temu mu taki kształt, jaki ostatecznie przybrał.

 

A z czego to wynika? Dlaczego to ona była osobą, która najlepiej umie wyrazić sobą tę piosenkę?

Chyba każdy wie, ze Meshell jest najbardziej funkową ze wszystkich funkowych basistek, muzyczną arcykapłanką soulu. I to wszystko prawda. Ale coś jeszcze składa się na jej osobę, i jest to ludzki aspekt, który wnosi do wszystkiego, za co się zabiera. Musze przyznać, że zawsze uważałem, że jest świetna w śpiewaniu ballad. Nie robi tego często, ale gdy już się za to weźmie, zawsze dodaje utworowi tego, czego w nim brakowało. Czuję się zaszczycony, ze pojawiła się na mojej płycie.

 

Czyli cenisz w niej zarówno to, jakim jest muzykiem, jak i jej wnętrze?

[śmiech] Myślę, ze to jedno i to samo.

 

Jedno i to samo?

Tak, jedno jest blisko związane z drugim.

 

[śmiech] No tak, coś w tym jest! Jeśli mogłabym jeszcze dopytać o sprzęt, którego używasz… Są pewne gitary, ale nie tylko, które ludziom od razu kojarzą się z twoją osobą, na przykład sygnowany przez ciebie Ibanez PM100, Gibson ES-175, Roland G-303, gitara akustyczna Manzer i 42-strunowa gitara Manzer Picasso. Musze cię spytać, czy są jeszcze jakieś inne ważne dla ciebie instrumenty, których używałeś na przykład na tym albumie.

Przez ostatnie kilka lat bardzo interesuję się starymi instrumentami, na przykład przedwojennymi gitarami Gibsona. W dużej mierze spopularyzował je wtedy Charlie Christian, którego nazwiskiem ochrzczono montowany w nich specyficzny przetwornik. Gibson produkował te gitary od roku 1936 aż do początku wojny, czyli do roku 1940. Powstały trzy różne wersje tego ciekawego przetwornika. Jedną z nich udało mi się niedawno namierzyć dzięki znakomitemu nowojorskiemu gitarzyście Milesowi Okazakiemu. Świetny z niego muzyk! Jego miłością były ES-175. W późnych latach 70. eksperymentowano z tym modelem i wyposażono kilka egzemplarzy w przetworniki Charlie Christian. Brzmiały dla mnie genialnie. Kiedy byłem młody, grałem na ES-150. Jej brzmienie też było nieziemskie, ale trudno się na niej grało. Niedawno znalazłem ten model – to najlepiej brzmiąca gitara elektryczna, na jakiej kiedykolwiek przyszło mi grać! Zacząłem wtedy dążyć temat przetworników Charlie Christian. Na nowym albumie słychać Gibsona ES-250. Na całym świecie jest jedynie 20 czy 30 egzemplarzy tych gitar. Produkowali je tylko przez kilka miesięcy, przestali wraz z wybuchem wojny i nigdy do nich nie wrócili. Przez ostatnie parę lat używałem także kilku gitar zrobionych przez faceta z Holandii, który nazywa się Daniel Slaman. On specjalizuje się nie tylko w starych gitarach jak ES-150 i ES-250, ale też tworzy swoje własne wersje tych instrumentów. Zrobił dla mnie gitarę, która łączy w sobie najlepsze cechy ES-150 i ES-250. Zamontował mi w niej przetwornik robiony przez jednego gościa z Anglii, właściciela CC Pickups. Produkuje on bardzo dokładne reprodukcje wczesnych przetworników Charlie Christian. Te dwie gitary pojawiają się na albumie najczęściej. Inną ciekawostką jest to, że byłem jednym z pierwszych gitarzystów na świecie, a chyba pierwszym gitarzystą jazzowym, który używał różnych wzmacniaczy, pogłosów, głośników, więcej niż jednego wzmacniacza i tak dalej. Zacząłem to robić w połowie lat 70. Obecnie praktycznie każdy to robi, takie eksperymenty stały się bardzo popularne, ale jakoś przez dziesięć lat było to moją domeną. Skutkowało to tym, że wszędzie, gdzie grałem, przynosiłem ze sobą mnóstwo śmieci. Nie tak dawno grałem koncert w Nowym Jorku. Grał też wtedy Lionel Loueke, świetny gitarzysta z zespołu Herbiego Hancocka. Miał wspaniałe brzmienie, więc spytałem go, jak je osiągnął. Odpowiedział, że to sprawka Kempera. Spytałem go, co to takiego, a on mi o nim odpowiedział. Na następny dzień miałem już swojego własnego Kempera. Pokochałem go od razu, zupełnie zmieniłem swoje przyzwyczajenia i teraz używam go do wszystkiego. Mogę teraz jeździć tylko ze swoim pendrivem i wszędzie ukręcić brzmienie, którego zawsze używałem. I właśnie Kemper odpowiada za brzmienie na albumie.

 

Musimy kończyć, dzięki piękne za rozmowę!
Również dziękuję!

 

Pat Metheny

Fot. Joanna Niemiec Głuszczyszyn

  • Tags
  • Antonio Sánchez
  • From This Place
  • GIBSON – Testy sprzętu i newsy
  • Gwilym Simcock
  • IBANEZ - Testy sprzętu i newsy
  • Jaco Pastorius
  • Linda May Han
  • Meshell Ndegeocello
  • Miles Davis
  • Pat Metheny
  • Ron Carter

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article RockBoard MOD Brace
Previous article Gitarowy Rekord Świata 2020 dla białego personelu!

Maciej Warda | TopGuitar

basista, gitarzysta, redaktor, dziennikarz. Współpracował z kultowym magazynem "Gitara i Bas". Członek zespołów "Farba" i "The Q". Od 15 lat w magazynie TopGuitar.

INNE

Zakk Wylde o grze w Panterze: "Chodzi o to, by być gotowym na wszystko" Artykuły o artystach
5 lutego 2023

Zakk Wylde o grze w Panterze: "Chodzi o to, by być gotowym na wszystko"

Gwiazda pop, Doja Cat chce skręcić w stronę perkusji, gitar i... hardcore - punk Artykuły o artystach
4 lutego 2023

Gwiazda pop, Doja Cat chce skręcić w stronę perkusji, gitar i... hardcore - punk

Niesamowita historia Pata Martino i jego walki o powrót do grania na gitarze Artykuły o artystach
3 lutego 2023

Niesamowita historia Pata Martino i jego walki o powrót do grania na gitarze

Taj Farrant - cudowne dziecko gitary Artykuły o artystach
2 lutego 2023

Taj Farrant - cudowne dziecko gitary

Ozzy Osbourne niestety poinformował, że nie jest w stanie powrócić na trasę koncertową... Artykuły o artystach
1 lutego 2023

Ozzy Osbourne niestety poinformował, że nie jest w stanie powrócić na trasę koncertową...

Eric Clapton o punk rocku: "Była to celowa próba wymazania przeszłości, korzeni muzyki. To był ruch czysto polityczny" Artykuły o artystach
1 lutego 2023

Eric Clapton o punk rocku: "Była to celowa próba wymazania przeszłości, korzeni muzyki. To był ruch czysto polityczny"

Taylor Roberts - jeden z niewielu jazzowych gitarzystów, grający na gitarze siedmiostrunowej Artykuły o artystach
31 stycznia 2023

Taylor Roberts - jeden z niewielu jazzowych gitarzystów, grający na gitarze siedmiostrunowej

John Petrucci o sytuacji na rynku muzycznym: "Robienie tego na jakimkolwiek poziomie jest bardzo drogie dla młodych zespołów" Artykuły o artystach
30 stycznia 2023

John Petrucci o sytuacji na rynku muzycznym: "Robienie tego na jakimkolwiek poziomie jest bardzo drogie dla młodych zespołów"

Sarah Lipstate - jedna z najbardziej oryginalnych współczesnych gitarzystek Artykuły o artystach
29 stycznia 2023

Sarah Lipstate - jedna z najbardziej oryginalnych współczesnych gitarzystek

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
5 lutego 10:21
Artyści

Zakk Wylde o grze w Panterze: „Chodzi o to, by być gotowym na wszystko”

4 lutego 20:57
Artyści

Gwiazda pop, Doja Cat chce skręcić w stronę perkusji, gitar i… hardcore – punk

3 lutego 22:48
Tygodnik

Tygodnik 05/2023 (237)

3 lutego 15:01
Newsy

Mark Holcomb i jego nowe gitary PRS

3 lutego 12:10
Imprezy

Muzycy Davida Garretta – gitarzysta Franck van der Heijden i basista Rogier van Wegberg

3 lutego 11:01
Artyści

Niesamowita historia Pata Martino i jego walki o powrót do grania na gitarze

3 lutego 9:51
Newsy

Od Kuby Żyteckiego do Daniele Gottardo – najnowsze filmiki siedmiu gitarowych wirtuozów

2 lutego 12:23
Newsy

Orange Rockerverb 50 Mk III Combo Neo

2 lutego 10:22
Newsy

Gitarzysta Michał Pakulski we współpracy z Wojtkiem Pilichowskim wydał nowy singiel „Thoughts”.         

2 lutego 8:32
Artyści

Taj Farrant – cudowne dziecko gitary

1 lutego 21:03
Newsy

Paul Gilbert nagrał płytę w hołdzie Ronniemu Jamesowi Dio „The Dio Album”. Prezentujemy pierwszy singiel „Holy Driver”

1 lutego 15:34
Imprezy

GUS G oraz Michael Angelo Batio wraz z kolegami zagrają w Bochni w ramach trasy Electric Guitarlands

1 lutego 11:43
Artyści

Ozzy Osbourne niestety poinformował, że nie jest w stanie powrócić na trasę koncertową…

1 lutego 10:50
Newsy

Kup gitarę Yamaha Pacifica 012 i zyskaj dostęp do aplikacji Fretello

1 lutego 9:32
Artyści

Eric Clapton o punk rocku: „Była to celowa próba wymazania przeszłości, korzeni muzyki. To był ruch czysto polityczny”

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2021. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press