• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Sean Bonnette i gitara Yamaha FGX3

      Sean Bonnette i gitara Yamaha FGX3

      Brudno - nowy zespół gitarzysty T.Love, Jacka "Perkoza" Perkowskiego oraz Martyny Włodarczyk

      Brudno - nowy zespół gitarzysty T.Love, Jacka "Perkoza" Perkowskiego oraz Martyny Włodarczyk

      Mark Lettieri i jego triki z mostkiem tremolo

      Mark Lettieri i jego triki z mostkiem tremolo

      Jak "Słoneczny patrol", tylko lepiej - nowy, "ciałopozytywny" teledysk Tenacious D

      Jak "Słoneczny patrol", tylko lepiej - nowy, "ciałopozytywny" teledysk Tenacious D

    • Newsy sprzętowe
      Dave Mustaine Vanguard – gitary Kramer sygnowane przez lidera Megadeth

      Dave Mustaine Vanguard – gitary Kramer sygnowane przez lidera Megadeth

      Nowe gitary ESP E-II na rok 2023

      Nowe gitary ESP E-II na rok 2023

      LITTLE MARCUS 58R – nowy wzmacniacz basowy firmy Markbass

      LITTLE MARCUS 58R – nowy wzmacniacz basowy firmy Markbass

      Epiphone Flying V Custom i Flying V Prophecy – nowe gitary sygnowane przez Dave'a Mustaine'a

      Epiphone Flying V Custom i Flying V Prophecy – nowe gitary sygnowane przez Dave'a Mustaine'a

    • TopVideo
      Guitar playthrough Szczepana Inglota z ESP w roli głównej

      Guitar playthrough Szczepana Inglota z ESP w roli głównej

      Porywająca solówka Marka Radulego w utworze "Comfortably Numb"

      Porywająca solówka Marka Radulego w utworze "Comfortably Numb"

      Ben Eunson gra "Giant Steps" w oryginalnym tempie 340 BPM

      Ben Eunson gra "Giant Steps" w oryginalnym tempie 340 BPM

      "Technical Difficulties" w wykonaniu Matteo Mancuso i kolegów

      "Technical Difficulties" w wykonaniu Matteo Mancuso i kolegów

  • Artyści
    • Wywiady
      Nita Strauss o swoim nowym utworze: „'Victorious' to hymn, o którym zawsze marzyłam"

      Nita Strauss o swoim nowym utworze: „'Victorious' to hymn, o którym zawsze marzyłam"

      Barytonowa siódemka i ponure walczyki - wywiad z Danielem Keslerem z zespołów Redemptor i Only Sons

      Barytonowa siódemka i ponure walczyki - wywiad z Danielem Keslerem z zespołów Redemptor i Only Sons

      Cholerna prawda, czyli wywiad z Lee-lą Baum, liderką zespołu The Damn Truth

      Cholerna prawda, czyli wywiad z Lee-lą Baum, liderką zespołu The Damn Truth

      George Benson o krytykach: "Jeśli pójdziesz w lewo, powiedzą: 'Powinieneś pójść w prawo' i na odwrót"

      George Benson o krytykach: "Jeśli pójdziesz w lewo, powiedzą: 'Powinieneś pójść w prawo' i na odwrót"

    • Artykuły
      Joe Satriani: „Zawsze chcę wyjść poza techniczne aspekty gitary, aby poruszyć ludzi”

      Joe Satriani: „Zawsze chcę wyjść poza techniczne aspekty gitary, aby poruszyć ludzi”

      Ichika Nito wyjaśnia, dlaczego preferuje czyste brzmienie: „Jest najlepsze dla artykulacji”

      Ichika Nito wyjaśnia, dlaczego preferuje czyste brzmienie: „Jest najlepsze dla artykulacji”

      Ciemne chmury gromadzą się nad Tillem Lindemannem. Drugie oświadczenie Rammstein

      Ciemne chmury gromadzą się nad Tillem Lindemannem. Drugie oświadczenie Rammstein

      Brian Johnson sugeruje, że jest szansa na nowa muzykę AC/DC

      Brian Johnson sugeruje, że jest szansa na nowa muzykę AC/DC

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Proletaryat "Ząb za ząb" – recenzja

      Proletaryat "Ząb za ząb" – recenzja

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

    • TopLegendy
      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Butcher Babies wystąpią na dwóch koncertach w Polsce

      Butcher Babies wystąpią na dwóch koncertach w Polsce

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      Czekając na kłopoty - Vintage Trouble 9 lipca zagra koncert w Warszawie

      Czekając na kłopoty - Vintage Trouble 9 lipca zagra koncert w Warszawie

      Zabytkowy kabriolet dla gitarzystów i „Hey Joe” zagrane na... rogu z okien Muzeum Pana Tadeusza – zbliża się 21. Gitarowy Rekord Świata

      Zabytkowy kabriolet dla gitarzystów i „Hey Joe” zagrane na... rogu z okien Muzeum Pana Tadeusza – zbliża się 21. Gitarowy Rekord Świata

    • Kup bilety
      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

    • Reportaże i relacje
      Incubus zagrał w Krakowie - fotorelacja

      Incubus zagrał w Krakowie - fotorelacja

      W Royal Albert Hall odbyły się dwa wyprzedane koncerty pamięci Jeffa Becka

      W Royal Albert Hall odbyły się dwa wyprzedane koncerty pamięci Jeffa Becka

      Fotorelacja z rzeszowskich Juwenaliów 2023

      Fotorelacja z rzeszowskich Juwenaliów 2023

      Fotorelacja z koncertu Steve'a Vaia w Krakowie

      Fotorelacja z koncertu Steve'a Vaia w Krakowie

    • Patronat TopGuitar
      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      Jesse Cook we Wrocławiu!

      Jesse Cook we Wrocławiu!

      21. Gitarowy Rekord Świata już za miesiąc! Ruszyła rejestracja uczestników

      21. Gitarowy Rekord Świata już za miesiąc! Ruszyła rejestracja uczestników

      "Najszybszy shredder świata", Michael Angelo Batio, wystąpi na Gitarowym Rekordzie Świata 2023

      "Najszybszy shredder świata", Michael Angelo Batio, wystąpi na Gitarowym Rekordzie Świata 2023

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Yamaha LL16M: dobry wybór w dobrej cenie

      Yamaha LL16M: dobry wybór w dobrej cenie

      Shure GLXD16+: bezprzewodowy sposób na udany koncert

      Shure GLXD16+: bezprzewodowy sposób na udany koncert

      Takamine GD34CE BLK: dobra jakość za przystępną cenę

      Takamine GD34CE BLK: dobra jakość za przystępną cenę

      Blackstar Dept. 10 AMPED 2 - królestwo przesterów

      Blackstar Dept. 10 AMPED 2 - królestwo przesterów

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gitara Kramer Eddiego Van Halena z teledysku "Hot For Teacher" sprzedana za prawie 4 miliony dolarów!

      Gitara Kramer Eddiego Van Halena z teledysku "Hot For Teacher" sprzedana za prawie 4 miliony dolarów!

      Kirk Hammett zdradza jaka "tajna broń" zrobiła mu brzmienie na płycie "72 Seasons"

      Kirk Hammett zdradza jaka "tajna broń" zrobiła mu brzmienie na płycie "72 Seasons"

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

    • Chwyty gitarowe
      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

  • TopSpecial
    • Felietony
      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

    • TopLegendy
      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

    • TopSpecial-Zestawienia
      A Perfect Circle: przegląd ich najlepszych utworów

      A Perfect Circle: przegląd ich najlepszych utworów

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar elektrycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar elektrycznych

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Pat Metheny – wywiad z grudnia 2019

Pat Metheny – wywiad z grudnia 2019

15 kwietnia 2020 Maciej Warda | TopGuitar 1860

Przeczytaj również

Joe Bonamassa o brzmieniu: "Nie potrzebujesz Dumble'a, nie potrzebujesz Les Paula '59"
Joe Bonamassa o brzmieniu: "Nie potrzebujesz Dumble'a, nie potrzebujesz Les Paula '59"
80s Flying V i 80s Explorer – Gibson wraca do lat osiemdziesiątych
80s Flying V i 80s Explorer – Gibson wraca do lat osiemdziesiątych

Pat nie daje sobie ani chwili odpoczynku. Cały czas w trasie, cały czas w czołówce światowego jazzu, cały czas na topie jazzowej gitary. Przyczynkiem do tego wywiadu jest jego trasa koncertowa „Side Eye”, która zahaczy również o Polskę (EDIT: planowane było aż pięć koncertów w czerwcu 2020: Wrocław, Bydgoszcz, Sopot, Warszawa, Bielsko Biała, ale z powodu pandemii zostały odwołane), a także płyta, której premiera odbędzie się 21 lutego 2020 roku. Ponieważ Pat Metheny nie gościł na łamach TopGuitar kilka ładnych lat, rozmowę zaczęliśmy od samego początku, czyli od… Beatlesów!

 

 

Pat, to Twój pierwszy wywiad dla naszego czasopisma, zatem chciałabym cofnąć się trochę w czasie i zapytać, w jaki sposób twoja początkowa inspiracja Beatlesami przerodziła się w miłość do jazzu?

To bardzo ciekawe pytanie. Wiesz, zainteresowałem się grą na gitarze tak jak wielu ludzi z mojego pokolenia. Beatlesi oczywiście mieli w tym swój udział, tak samo jak wszystkie inne muzyczne nowości z połowy lat 60. Gitara elektryczna była wtedy czymś więcej niż instrumentem, była tym ikonicznym symbolem wszystkiego, co niebawem miało się wydarzyć. Jako ośmio- czy dziewięcioletnie dziecko, którym wtedy byłem, bardzo łatwo poddałem się tym nowościom. Nie tylko muzyka była wyjątkowa, ale też samo to, że ludzie grali na gitarach elektrycznych. Pamiętam, że ojciec jednego z naszych sąsiadów miał taką gitarę. Kiedy nie było nikogo w domu, podkradałem się do futerału, żeby na nią popatrzeć. Zastanawiałem się wtedy, jak to jest możliwe, że ona gra… Podłącza się ją do gniazdka, skoro to gitara elektryczna? To było porównywanie niezwykłe jak statek kosmiczny w garażu. Ta gitara była symbolem przyszłości.

 

Czyli inspirowali cię nie tyle Beatlesi, co ten instrument w rękach Beatlesów?

Też, chociaż tak naprawdę myślę, że jedno jest związane z drugim. Miałem dziewięć lat, byłem tylko dzieciakiem. Dla moich rodziców, jak i prawdopodobnie dla wielu innych rodziców w tamtym okresie, gitara elektryczna była czymś, czego należało się obawiać. Kurczę, co to jest? To jakieś kulturowe tsunami, które zaraz nas pochłonie, a którego nie potrafimy kontrolować.

 

Pat Metheny

Fot. Ada & Sobiesław Pawlikowscy

 

Instrument szatana.

Tak, mogli tak myśleć. Ale poważnie, szczególnie tam, gdzie dorastałem, czyli w centrum stanu Missouri, gitara reprezentowała coś nowego, odmiennego. Tamtego roku nie dostałem jednak gitary pod choinkę. Moim świątecznym prezentem, wywalczonym przez miesiące błagań, było pozwolenie, że będę mógł kupić sobie gitarę, jeśli sam na nią zarobię.

 

To dobre podejście do wychowania.

O tak, na pewno. Roznosiłem wtedy gazety. Musiałem zostawić po jednym egzemplarzu na ganku każdego domu w naszym mieście. W końcu zarobiłem 80 dolarów, co wystarczało na gitarę. Kupiłem Gibsona ES-140 z menzurą 3/4. Wyglądała jak miniaturowy Gibson ES-175. Kupiłem ją zaraz po Świętach Bożego Narodzenia, w styczniu. Mieliśmy wtedy odwiedzić dziadków ze strony mamy, którzy mieszkali w Wisconsin, dwa stany na północ od Missouri. Po raz pierwszy lecieliśmy samolotem, a dokładnie Ozark Air Lines od Kansas City przez Saint Louis, Chicago i Milawukee do Manitowoc, gdzie dorastała moja mama. Zabrałem wtedy ze sobą moją ES-140 i zapakowałem do samolotu. Ku mojej rozpaczy w Manitowoc okazało się, że gitara była roztrzaskana na kawałki.

 

W końcu zarobiłem 80 dolarów, co wystarczało na gitarę. Kupiłem Gibsona ES-140 z menzurą 3/4. Kupiłem ją zaraz po Świętach Bożego Narodzenia, w styczniu. Mieliśmy wtedy odwiedzić dziadków ze strony mamy, którzy mieszkali w Wisconsin, dwa stany na północ od Missouri. Po raz pierwszy lecieliśmy samolotem, a dokładnie Ozark Air Lines od Kansas City przez Saint Louis, Chicago i Milawukee do Manitowoc, gdzie dorastała moja mama. Zabrałem wtedy ze sobą moją ES-140 i zapakowałem do samolotu. Ku mojej rozpaczy w Manitowoc okazało się, że gitara była roztrzaskana na kawałki.

 

Największy koszmar muzyka!

To, co wyjąłem z samolotu, wyglądało jak jakaś sztuka abstrakcyjna, a nie jak mój instrument. Nie mam pojęcia, jak do tego doszło. Byłem zdruzgotany. Mój ojciec poskarżył się obsłudze i powiedział im, ze dopiero co zapłaciłem za tę gitarę 80 dolarów. Oddali mi stówę.

 

Pat Metheny

Fot. Ada & Sobiesław Pawlikowscy

 

Mogłeś kupić lepszą gitarę!

Tak, dostałem więcej. W międzyczasie mój brat Mike przyniósł do domu album Milesa Davisa „Four & More”. Dobrze rozumiem, dlaczego zadałaś takie pytanie. Jazz jest inny niż muzyka Beatlesów, jak w ogóle można to połączyć, przejść od jednego do drugiego? Wiem, że ludzie mówią, ze jazzu trzeba się nauczyć, dojrzeć do niego, posmakować, wgryźć się w niego… Jakby był jakimś warzywem. Może to sprawdza się u niektórych. Mnie jednak wystarczyło opuszczenie igły gramofonu. Pięć sekund później moje życie się odmieniło. Słyszałem nieskończoność rozbrzmiewającą przez ride Tony’ego Williamsa. Od tamtej chwili aż po dziś dzień ciągle czuję to samo. To najlepsza rzecz, jakiej doświadczyłem.

 

Mój brat Mike przyniósł do domu album Milesa Davisa „Four & More”. Pięć sekund później moje życie się odmieniło. Słyszałem nieskończoność rozbrzmiewającą przez ride Tony’ego Williamsa. Od tamtej chwili aż po dziś dzień ciągle czuję to samo. To najlepsza rzecz, jakiej doświadczyłem.

 

Nie wiem, czy Beatlesi byliby zachwyceni, słysząc, że zakochałeś się w jazzie, z ich muzyki zostawiając sobie tylko gitarę?

Ale ja nadal doceniam muzykę Beatlesów. To się nie zmieniło. Tak naprawdę te określenia -jazz, rock – są dla mnie bez znaczenia, zawsze były. Nidy nie wiedziałem, o czym ludzie mówią, kiedy ich używają. To kreatywność jest tym, co kocham, co mnie pociąga. A jeśli chodzi o kreatywność, Beatlesi nie mają sobie równych w muzyce. Naprawdę, chciałbym, żebyśmy wszyscy byli tak kreatywni jak Beatlesi. To, czego ci faceci dokonali w ciągu jedynie dziewięciu lat, jest niewiarygodne. A wracając do mojej historii: znalazłem ES-175 za sto dolarów. Odkupiłem ją od farmera z sąsiedniego miasta. To była dokładnie ta gitara, na której później grałem przez pierwsze trzydzieści lat mojej kariery.

 

W takim razie może to dobrze, że twoja pierwsza gitara została przypadkowo roztrzaskana…

Tak, ES-175 jest nadal jedną z najlepszych gitar.

 

Znalazłeś miłość swojego życia.

Dokładnie tak.

 

From This Place

 

Wspomniałeś już Milesa Davisa i jego płytę. Jakiś czas temu opowiadałeś też w mediach o wspólnej trasie koncertowej z Ronem Carterem. Podczas tej trasy miałeś możliwość zapytać go o wszystko, o co tylko pragnąłeś. Jakie jest dla ciebie najważniejsze pytanie, jakie kiedykolwiek chciałeś zadać jakiemuś muzykowi, jakiemuś swojemu idolowi? I czy udało ci się uzyskać na nie odpowiedź?

Przez lata mojej kariery miałem szczęście grać z wieloma moimi idolami. Niektórzy stali się nawet moimi dobrymi przyjaciółmi. Nie sposób też zapomnieć o muzykach z mojego pokolenia, z którymi dorastałem i którzy byli dla mnie ważni, jak Jaco Pastorius czy wszyscy, którzy przewijali się przez moje zespoły. Chcę przez to powiedzieć, że obracałem się w gronie wspaniałych muzyków praktycznie przez całe swoje życie i zawsze miałem do nich mnóstwo pytań. Moje ostatnie doświadczenie związane z Ronem było jednak szczególne, na tyle szczególne, że zainspirowało mnie do stworzenia najnowszego albumu. Wreszcie zdobyłem się na odwagę, aby zadać mu pytanie, które siedziało w mojej głowie od czasu, gdy nagrał z Milesem te wszystkie ikoniczne albumy lat 60., na przykład „E.S.P”., „Nefertiti” i tak dalej. Tworzyli te wszystkie wspaniałe kompozycje, ale nigdy nie grali ich na żywo, zastępując je „Autumn Leaves” i innymi klasykami. Ron wyjaśnił mi ostatnio filozofię Milesa. Mieli cały czas grać na żywo stare kawałki, żeby byli w stanie wybrać z nich to, co najlepsze i wykorzystać przy tworzeniu nowych utworów. Właśnie to podejście kierowało mną podczas tworzenia nowego krążka („From This Place” – przyp. red.). Jestem dobrze zgrany ze swoim zespołem, zagraliśmy razem jakoś trzysta koncertów. Jednak w taki sposób nie graliśmy razem nigdy wcześniej. W czasie tej pierwszej próby skupiliśmy się na utworach Milesa, tylko na utworach Milesa. I wtedy zrozumiałem, że Ci doskonali, młodzi muzycy, którzy przez lata kariery wyrobili sobie własny styl, doszli do swoich umiejętności właśnie w ten sposób. Przecież to było dokładnie to, co wcześniej robili Ron i Miles, grali „Autumn Leaves”, a potem nagrywali „Nefertiti”. Uznałem, że też tak zrobię. Napiszę szesnaście nowych utworów, i popracuję nad nimi z moim wyśmienitym zespołem.

 

Czyli macie swój własny kod?

Mamy kod, mamy sprawdzony sposób grania razem. Te szesnaście kawałków zadziałało od razu! Proces tworzenia był niezwykły i myślę, ze uczynił ten album wyjątkowym. Już przy drugim podejściu do pierwszego utworu wiedziałem, że w mojej głowie pojawiły się wszystkie te inne rzeczy, których jeszcze nie było na ścieżce. Powiedziałem reszcie, że czuję, że dopracuję niektóre sekcje, więc powinniśmy je zostawić takie, jakimi są. To mniej więcej muzyczny ekwiwalent tego, co dzieje się na backstage’u produkcji filmowych, kiedy widzisz aktora w pomieszczeniu z green screenem, a reżyser krzyczy: „tam pojawi się dinozaur, reaguj na niego!”. To było to, o co poprosiłem mój zespół.

 

Musieli uruchomić swoją wyobraźnię.

Ja tak samo, bo tak naprawdę nie byłem pewien tego, co robiłem. Nie przemyślałem tego. Po tym jak wraz z zespołem zarejestrowaliśmy jakiś kawałek, pozostawiając w nim trochę przestrzeni, dodawaliśmy w tę przestrzeń coś nieoczekiwanego, ale spójnego z całą resztą. To czyni ten album zupełnie odmiennym od innych, które nagrywałem na przestrzeni lat. Część moich albumów to filmy dokumentalne. Kilka osób przychodzi do studia, gra parę utworów po kilka razy, wybiera najlepsze podejścia i tyle. Jednak mam też w swoim dorobku albumy, które nazwałbym wybitnymi produkcjami Stevena Spielberga, takimi na duży ekran. Ten najnowszy album z pewnością zalicza się do tej grupy.

 

Część moich albumów to filmy dokumentalne. Kilka osób przychodzi do studia, gra parę utworów po kilka razy, wybiera najlepsze podejścia i tyle. Jednak mam też w swoim dorobku albumy, które nazwałbym wybitnymi produkcjami Stevena Spielberga, takimi na duży ekran. Ten najnowszy album z pewnością zalicza się do tej grupy.

 

Mówisz, że poszedłeś do studia bez kompletnego obrazu, ale ten kompletny obraz był tworzony na żywo. W jaki sposób muzycy, których zaprosiłeś do współpracy, wpłynęli na ostateczny kształt utworów, które będziemy mogli wkrótce usłyszeć na twoim nowym albumie?

Kolejnym punktem odniesienia, który zawsze był dla mnie bardzo znaczący, była wytwórnia płytowa, w późnych latach 60. znana jako CTI. Kontrakty mieli z nią tacy artyści jak Wes Montgomery, Freddie Hubbard, Hubert Laws. Robili tam praktycznie to samo, co ci opisuję. Organizowali sesje z Herbiem (Hancockiem – przyp. red.), Ronem Carterem, z jakimś perkusistą i z innymi, nagrywali wszystkie te utwory, zostawiając przestrzeń do nadpisania. Don Sebesky lub drugi aranżer pracowali później nad nagranym podczas sesji materiałem i pracowali nad nim, zazwyczaj dokonując jakichś modyfikacji, choć zdarzało im się też używać śladów Herbiego bez zmian, co według mnie było świetne. Rozmawiałem o tym z Herbiem, żeby dowiedzieć się, jak on odbierał tamto doświadczenie. To był dla mnie swoisty wzór stosowania takiej techniki.

 

Czyli można powiedzieć, że przejąłeś sposób pracy największych z największych?

Cóż, zawsze myślałem, że ten koncept był dość awangardowy. Być może nikt go tak nie określał, ale dla mnie był awangardowy w takim znaczeniu, że był niemożliwy do zrealizowania dopóki nie wymyślono, jak nagrywać osiem lub szesnaście ścieżek na raz. Myślę, że nie docenia się, jak unikatowe metody stosowali. Prawdę powiedziawszy, stricte jazzowa społeczność nie docenia tych nagrań. Kiedy tylko ktoś je krytykuje, od razu wiem jedną rzecz o tej osobie: inaczej rozumiemy pojęcie kreatywności. Dla mnie istotą muzyki, która czyni mnie fanem jakiegoś konkretnego utworu czy nagrania, jest cząstka siebie samego, wyrażenie siebie przez muzykę. Nie ma dla mnie znaczenia, czy ludzie nazywają taką muzykę rock and rollem czy czymkolwiek innym. Mam tu na myśli, ze ludzie ciągle coś szufladkują… To nie jest muzyka, tylko polityka, jakiś element kulturowy. A mnie nie obchodzą kultura i polityka, mnie interesują dźwięki i muzyka, potrafiące wyrazić o wiele więcej niż ty i ja możemy sobie wyobrazić. Moje podejście jest takie właściwie od zawsze, wszystko oceniam pod względem stopnia kreatywności, który osiągnęli autorzy. Kreatywność ma wiele postaci, to może być kreatywność w muzyce Pantery i może być kreatywność w muzyce Dolly Parton. Dla mnie naprawdę nie ma znaczenia rodzaj muzyki.

 

Chodzi o kreatywność.

Dokładnie, podoba mi się pełne kreatywności podejście do tworzenia.

 

Zahaczyłeś w swojej wypowiedzi o delikatny temat, którym jest polityka. Mimo tego, że twierdzisz, że polityka cię nie interesuje, przyznajesz też, że nowy album był w pewien sposób inspirowany obecną sytuacją w Stanach Zjednoczonych. Mówisz publicznie, że nie odpowiada Ci to, co teraz dzieje się w Stanach. Czy uważasz zatem, że ta sytuacja ma wpływ na muzyków, na artystów? Czy muzyka stała się bardziej upolityczniona?

Sądzę, że zawsze byłem bardzo świadomy otaczającej mnie rzeczywistości. Wydaje mi się, że taka świadomość jest kluczowa, żeby być twórcą, artystą, ale też w ogóle człowiekiem. Każdy powinien mieć pojęcie, co dzieje się w otaczającym go świecie, w jego kulturze. To nas tworzy. Ja po prostu reaguję na to, co dzieje się dookoła mnie. Nie jest więc niczym nowym, że przejmuję się wydarzeniami politycznymi, było tak od zawsze. Gdybyś miała mnie teraz spytać, kto był prezydentem, kiedy nagraliśmy „Bright Size Life”, musiałbym się chwilę zastanowić, pomyśleć, który to był rok i tak dalej. Ale gwarantuję ci, że w momencie nagrywania tego albumu mógłbym dwie godziny mówić o tym, co działo się wtedy na świecie. Otaczające mnie wydarzenia były dla mnie bardzo ważne. One wszystkie składały się na „Bright Size Life”. Teraz cała ta otoczka stała się mniej widoczna, ale ciągle tam jest. Ten album nie mógł powstać w izolacji od wydarzeń tamtych czasów. Dzięki tej nabytej świadomości rozumiem, że to, do czego nawiązują moje utwory, będzie miało większe znaczenie niż mi się obecnie wydaje. To nie jest tylko moje przypuszczenie, mówię tak, bo już od 45 lat zajmuję się muzyką i zdołałem zaobserwować pewne prawidłowości. Kiedyś nie miałem o tym pojęcia, ale teraz, gdy wracam w myślach do przeszłości, jestem w stanie to zrozumieć. Kiedy wydaliśmy „Bright Size Life”, nikt nie myślał o tym albumie w takich kategoriach. Przez parę lat od wydania tego albumu, sprzedaliśmy co najwyżej 600 egzemplarzy. Dopiero jakieś 20 lat później ludzie zaczęli interesować się tą płytą. To, co było na niej ciekawe, nie zostały dostrzeżone od razu. I to nie jest jedyny przypadek takiej sytuacji. Na tego typu doświadczeniach opiera się moja obecna perspektywa: musisz robić to, co kochasz, dawać innym rzeczy, w które naprawdę wierzysz, a zobaczysz, że ludzie kiedyś je docenią.

 

Przejdźmy w takim razie do tematu twojego najnowszego albumu. Mógłbyś opowiedzieć mi trochę o muzykach, których wybrałeś do współpracy przy jego tworzeniu, czyli o Antonio Sánchezie, Gwilymie Simcocku i o Lindzie May Han. Czemu zdecydowałeś się nagrywać właśnie z nimi?

Jestem teraz w takiej ciekawej sytuacji, kiedy na świecie jest mnóstwo muzyków, którzy rozwijali się, słuchając moich kompozycji. Są oni przywiązani do mojej muzyki i rozumieją ją, rozumieją, jak została stworzona i dlaczego właśnie w taki, a nie w inny sposób. To dla mnie ogromne wyróżnienie, a jednocześnie radość. Wielu kwestii nie muszę nawet wyjaśniać, oni wszystko wiedzą – przecież słuchali moich nagrań od początku swojej kariery. Linda, Gwilym i Antonio… Każde z nich ma swoją własną, szczególną i indywidualną relację z moją muzyką, z różnymi jej aspektami. Lindzie najbliższa jest płyta Question and Answer, którą stworzyłem z Davem Hollandem i Royem Haynesem. Gwilym jest najbardziej zafascynowany czasami utworu „Are You Going with Me?”, harmonii, na których koncentrowaliśmy się wtedy z Pat Metheny Group. Antonio przez długi czas nie wiedział, że ja byłem tym muzykiem, którego namiętnie słuchał w meksykańskim radiu. Dopiero później zrozumiał, że to była moja muzyka i stał się bardziej świadomy tego, co gram. Przeprowadził się do Stanów, poszedł do Berklee i tak dalej… Każde z nich inaczej odkrywało moją muzykę. Tak jak wielu innych muzyków w ich wieku uczyli się na moich utworach z różnych lat. I znają te utwory! Ma to oczywiście związek z tym, dlaczego ich wybrałem. Ale głównym powodem jest to, że cała trójka to pierwszoligowi, profesjonalni muzycy.

 

Pat Metheny

Fot. Ada & Sobiesław Pawlikowscy

 

A co z Meshell Ndegeocello?

Pracowałem z Meshell już wiele razy. Ona jest dla mnie muzyczną superbohaterką, pierwotną siłą wszechświata określającą, czym może być muzyka. Jej opinie są dla mnie cenne i bardzo unikatowe. Nie wyobrażam sobie wysłania tego utworu do kogoś innego niż do niej. Od razu miałem w głowie, że to ona powinna zaśpiewać ten kawałek. Tylko ona jest na tyle mądra i wrażliwa, żeby nadać temu mu taki kształt, jaki ostatecznie przybrał.

 

A z czego to wynika? Dlaczego to ona była osobą, która najlepiej umie wyrazić sobą tę piosenkę?

Chyba każdy wie, ze Meshell jest najbardziej funkową ze wszystkich funkowych basistek, muzyczną arcykapłanką soulu. I to wszystko prawda. Ale coś jeszcze składa się na jej osobę, i jest to ludzki aspekt, który wnosi do wszystkiego, za co się zabiera. Musze przyznać, że zawsze uważałem, że jest świetna w śpiewaniu ballad. Nie robi tego często, ale gdy już się za to weźmie, zawsze dodaje utworowi tego, czego w nim brakowało. Czuję się zaszczycony, ze pojawiła się na mojej płycie.

 

Czyli cenisz w niej zarówno to, jakim jest muzykiem, jak i jej wnętrze?

[śmiech] Myślę, ze to jedno i to samo.

 

Jedno i to samo?

Tak, jedno jest blisko związane z drugim.

 

[śmiech] No tak, coś w tym jest! Jeśli mogłabym jeszcze dopytać o sprzęt, którego używasz… Są pewne gitary, ale nie tylko, które ludziom od razu kojarzą się z twoją osobą, na przykład sygnowany przez ciebie Ibanez PM100, Gibson ES-175, Roland G-303, gitara akustyczna Manzer i 42-strunowa gitara Manzer Picasso. Musze cię spytać, czy są jeszcze jakieś inne ważne dla ciebie instrumenty, których używałeś na przykład na tym albumie.

Przez ostatnie kilka lat bardzo interesuję się starymi instrumentami, na przykład przedwojennymi gitarami Gibsona. W dużej mierze spopularyzował je wtedy Charlie Christian, którego nazwiskiem ochrzczono montowany w nich specyficzny przetwornik. Gibson produkował te gitary od roku 1936 aż do początku wojny, czyli do roku 1940. Powstały trzy różne wersje tego ciekawego przetwornika. Jedną z nich udało mi się niedawno namierzyć dzięki znakomitemu nowojorskiemu gitarzyście Milesowi Okazakiemu. Świetny z niego muzyk! Jego miłością były ES-175. W późnych latach 70. eksperymentowano z tym modelem i wyposażono kilka egzemplarzy w przetworniki Charlie Christian. Brzmiały dla mnie genialnie. Kiedy byłem młody, grałem na ES-150. Jej brzmienie też było nieziemskie, ale trudno się na niej grało. Niedawno znalazłem ten model – to najlepiej brzmiąca gitara elektryczna, na jakiej kiedykolwiek przyszło mi grać! Zacząłem wtedy dążyć temat przetworników Charlie Christian. Na nowym albumie słychać Gibsona ES-250. Na całym świecie jest jedynie 20 czy 30 egzemplarzy tych gitar. Produkowali je tylko przez kilka miesięcy, przestali wraz z wybuchem wojny i nigdy do nich nie wrócili. Przez ostatnie parę lat używałem także kilku gitar zrobionych przez faceta z Holandii, który nazywa się Daniel Slaman. On specjalizuje się nie tylko w starych gitarach jak ES-150 i ES-250, ale też tworzy swoje własne wersje tych instrumentów. Zrobił dla mnie gitarę, która łączy w sobie najlepsze cechy ES-150 i ES-250. Zamontował mi w niej przetwornik robiony przez jednego gościa z Anglii, właściciela CC Pickups. Produkuje on bardzo dokładne reprodukcje wczesnych przetworników Charlie Christian. Te dwie gitary pojawiają się na albumie najczęściej. Inną ciekawostką jest to, że byłem jednym z pierwszych gitarzystów na świecie, a chyba pierwszym gitarzystą jazzowym, który używał różnych wzmacniaczy, pogłosów, głośników, więcej niż jednego wzmacniacza i tak dalej. Zacząłem to robić w połowie lat 70. Obecnie praktycznie każdy to robi, takie eksperymenty stały się bardzo popularne, ale jakoś przez dziesięć lat było to moją domeną. Skutkowało to tym, że wszędzie, gdzie grałem, przynosiłem ze sobą mnóstwo śmieci. Nie tak dawno grałem koncert w Nowym Jorku. Grał też wtedy Lionel Loueke, świetny gitarzysta z zespołu Herbiego Hancocka. Miał wspaniałe brzmienie, więc spytałem go, jak je osiągnął. Odpowiedział, że to sprawka Kempera. Spytałem go, co to takiego, a on mi o nim odpowiedział. Na następny dzień miałem już swojego własnego Kempera. Pokochałem go od razu, zupełnie zmieniłem swoje przyzwyczajenia i teraz używam go do wszystkiego. Mogę teraz jeździć tylko ze swoim pendrivem i wszędzie ukręcić brzmienie, którego zawsze używałem. I właśnie Kemper odpowiada za brzmienie na albumie.

 

Musimy kończyć, dzięki piękne za rozmowę!
Również dziękuję!

 

Pat Metheny

Fot. Joanna Niemiec Głuszczyszyn

  • Tags
  • Antonio Sánchez
  • From This Place
  • GIBSON – Testy sprzętu i newsy
  • Gwilym Simcock
  • IBANEZ - Testy sprzętu i newsy
  • Jaco Pastorius
  • Linda May Han
  • Meshell Ndegeocello
  • Miles Davis
  • Pat Metheny
  • Ron Carter

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article RockBoard MOD Brace
Previous article Gitarowy Rekord Świata 2020 dla białego personelu!

Maciej Warda | TopGuitar

INNE

Joe Satriani: „Zawsze chcę wyjść poza techniczne aspekty gitary, aby poruszyć ludzi” Artykuły o artystach
9 czerwca 2023

Joe Satriani: „Zawsze chcę wyjść poza techniczne aspekty gitary, aby poruszyć ludzi”

Ichika Nito wyjaśnia, dlaczego preferuje czyste brzmienie: „Jest najlepsze dla artykulacji” Artykuły o artystach
8 czerwca 2023

Ichika Nito wyjaśnia, dlaczego preferuje czyste brzmienie: „Jest najlepsze dla artykulacji”

Ciemne chmury gromadzą się nad Tillem Lindemannem. Drugie oświadczenie Rammstein Artykuły o artystach
7 czerwca 2023

Ciemne chmury gromadzą się nad Tillem Lindemannem. Drugie oświadczenie Rammstein

Nita Strauss o swoim nowym utworze: „'Victorious' to hymn, o którym zawsze marzyłam" Artyści
7 czerwca 2023

Nita Strauss o swoim nowym utworze: „'Victorious' to hymn, o którym zawsze marzyłam"

Brian Johnson sugeruje, że jest szansa na nowa muzykę AC/DC Artykuły o artystach
5 czerwca 2023

Brian Johnson sugeruje, że jest szansa na nowa muzykę AC/DC

Fani Foo Fighters narzekają na nowego perkusistę, Josha Freese'a Artykuły o artystach
5 czerwca 2023

Fani Foo Fighters narzekają na nowego perkusistę, Josha Freese'a

Jimmy Page: "Kocham 'St. Anger'. To świetny album” Artykuły o artystach
3 czerwca 2023

Jimmy Page: "Kocham 'St. Anger'. To świetny album”

Roger Glover o możliwości koncertu Deep Purple z Ritchie Blackmorem: "Nie ma szans" Artykuły o artystach
3 czerwca 2023

Roger Glover o możliwości koncertu Deep Purple z Ritchie Blackmorem: "Nie ma szans"

Nuno Bettencourt o tym, jak zagrał na sprzęcie Eddiego Van Halena: "Byłem cholernie rozczarowany, bo brzmiałem jak ja" Artykuły o artystach
1 czerwca 2023

Nuno Bettencourt o tym, jak zagrał na sprzęcie Eddiego Van Halena: "Byłem cholernie rozczarowany, bo brzmiałem jak ja"

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
9 czerwca 15:58
Newsy

Dave Mustaine Vanguard – gitary Kramer sygnowane przez lidera Megadeth

9 czerwca 11:24
Imprezy

Incubus zagrał w Krakowie – fotorelacja

9 czerwca 10:43
Artyści

Joe Satriani: „Zawsze chcę wyjść poza techniczne aspekty gitary, aby poruszyć ludzi”

8 czerwca 9:52
Artyści

Ichika Nito wyjaśnia, dlaczego preferuje czyste brzmienie: „Jest najlepsze dla artykulacji”

7 czerwca 16:33
Newsy

Nowe gitary ESP E-II na rok 2023

7 czerwca 11:30
Artyści

Ciemne chmury gromadzą się nad Tillem Lindemannem. Drugie oświadczenie Rammstein

7 czerwca 11:12
Newsy

Sean Bonnette i gitara Yamaha FGX3

7 czerwca 8:50
Artyści

Nita Strauss o swoim nowym utworze: „’Victorious’ to hymn, o którym zawsze marzyłam”

6 czerwca 17:32
Tygodnik

Tygodnik 21/2023 (253)

6 czerwca 12:11
TopVideo

Guitar playthrough Szczepana Inglota z ESP w roli głównej

6 czerwca 10:17
Artykuł tygodnia

Brudno – nowy zespół gitarzysty T.Love, Jacka „Perkoza” Perkowskiego oraz Martyny Włodarczyk

6 czerwca 9:00
Imprezy

Adrenalina & Perfect: nowa odsłona legendy polskiego rocka na koncercie w Bochni

5 czerwca 17:18
Imprezy

Blues: podróż przez europejskie festiwale bluesowe

5 czerwca 15:39
Newsy

Mark Lettieri i jego triki z mostkiem tremolo

5 czerwca 13:26
Newsy

LITTLE MARCUS 58R – nowy wzmacniacz basowy firmy Markbass

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2023. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press