• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Artykuły o artystachArtyści

Neil Young nazwał go Jimim Hendrixem gitary akustycznej

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
ArtyściWywiady

Piotr „Anioł” Wącisz – wywiad z basistą Corruption

Redakcja | TopGuitar
Redakcja | TopGuitar Opublikowano lip 14, 2015
Piotr „Anioł” Wącisz, Corruption, fot. Jakub Milszewski
Piotr „Anioł” Wącisz, Corruption, fot. Jakub Milszewski
Udostępnij

Corruption to pierwszy zespół, który grał prawdziwy stoner metal w Polsce. Kiedy słuchasz tych płyt to słyszysz to prawdziwe stonerowe brzmienie, które masz też na przykład na albumach Orange Goblin.

Piotr „Anioł” Wącisz: Tak, podobno tak było i jest [śmiech]. A twórczość Orange Goblin to moja fascynacja z początków, kiedy zachłysnąłem się stoner rockiem, ale zawsze na pierwszym miejscu będzie Kyuss, którego album „Blues for the Red Sun” zmienił całkowicie moje spojrzenie na muzykę.

Jak się robi takie brzmienie? Co jest charakterystycznym, konstytutywnym składnikiem?

Piotr „Anioł” Wącisz: Na pewno obniżony strój – dwa, trzy tony niżej. My jesteśmy dostrojeni do C. Kiedyś grałem na basie z przesterem i właśnie wtedy wyobraziłem sobie, jak bym chciał, żeby brzmiały gitary do tej mojej muzyki. Takiego brzmienia szukaliśmy. Przede wszystkim, nie ma co tu ukrywać – Gibson. Gibson jak dla mnie jest podstawowym narzędziem do stonera. On ma tak specyficzne ciepłe brzmienie, że już samo to tworzy ten klimat, to brzmienie.

A gitarzyści nie mieli jakichś własnych odmiennych wyobrażeń co do swojego brzmienia?

Piotr „Anioł” Wącisz: Mieli. Ja wyobrażałem sobie na przykład, że gitara musi być bardziej matowa, ciemna. Dużo do brzmienia Corruption wniósł Przemek „Perła” Wejmann, z którym nagraliśmy „Virgin’s Milk” i „Bourbona”. A teraz tak dla odmiany Jacek Hiro na pierwszą próbę przyszedł z ustawieniami ze Sceptica. One są zupełnie z innej bajki i te nasze dźwięki nie kleiłyby się, nie tworzyły całości. Zmodyfikowaliśmy brzmienie i na próbie dobraliśmy je tak, żeby pasowało do Corruption. Wiadomo, że z nami nie mógłby grać na ustawieniach ze Sceptic, bo to by się po prostu gryzło.

Długo wam zajmuje dyskutowanie i szukanie tego brzmienia?

Piotr „Anioł” Wącisz: W przypadku Jacka nie, to była sekunda. Hiro jest profesjonalistą, a Robert też zna muzykę Corruption i wie jak powinien brzmieć ten zespół. Zresztą używa gibsona, więc ma połowę roboty zrobioną i podaną na tacy [śmiech]!

Też grasz na basie Gibson Thunderbird.

- Advertisement -

Piotr „Anioł” Wącisz: Gram na thunderbirdzie od wielu lat i bardzo sobie go cenię. Nie zmienię go chyba nigdy.

To twoja jedyna basówka?

Piotr „Anioł” Wącisz: W tej chwili tak. Miałem ESP LTD Phoenix 1004 Deluxe, ale – mówiąc żargonem – jakoś mi nie leżał. Kupiłem go z myślą o graniu w Virgin Snatch, ponieważ miał aktywne pickupy EMG, a one są dobre do szybkiego grania, lepiej brzmią.

- Advertisement -

A teraz thunderbird się sprawdza?

Piotr „Anioł” Wącisz: Tak! Doskonale! Znów do niego wróciłem i jestem bardzo zadowolony.

A druga część brzmienia? Paczki, wzmacniacze? Czy to ma jakieś większe znaczenie dla brzmienia Corruption?

Piotr „Anioł” Wącisz: Oczywiście trzeba ustawić to specyficzne brzmienie, ale nie ma większego znaczenia, jakie to będą wzmacniacze gitarowe, o ile będą to wzmacniacze lampowe. Ja używam od wielu już lat Ampega SVT 2 Pro w połączeniu z tzw. lodówką, czyli paczką SVT 810E. Moc jest ze mną [śmiech].

Piotr „Anioł” Wącisz, Corruption, fot. Jakub Milszewski
Piotr „Anioł” Wącisz, Corruption, fot. Jakub Milszewski

Czyli nie robisz żadnego rozróżnienia między wzmacniaczami Orange, Marshall, Krank…?

Piotr „Anioł” Wącisz: Ja osobiście jestem pieprznięty na punkcie Ampega. Zawsze marzyłem o tym, żeby mieć za plecami tę wielką lodówę. Do tego dobry lampowy wzmacniacz, bo on pięknie wysyca dźwięk. Lampa tworzy to ciepło, które w tej muzyce jest niezbędne i daje przestrzeń. Jednak będę się chyba z moją ukochaną lodówką rozstawiał. Przyczyna jest prozaiczna – nie chce nam się tego tachać. Wszystko się kompaktuje. Rozmawiam z Hesu. Chciałbym, żeby zrobili dla mnie customową paczkę, z grafiką typową dla Corruption, jaką Robert Zembrzycki sobie zrobił. Mamy już umowę, czekam teraz, aż będą mieli chwilę, żeby mi przesłać tę paczkę na testy. Pogram i zobaczę, jak to wszystko brzmi na żywo. Decyzja jest już w zasadzie podjęta. Moja lodówka to diabelstwo, ciężkie bydle. Samo waży 68 kg plus case – razem prawie stówka. Tragedia.

Muszą cię nie lubić za to w zespole [śmiech].

Piotr „Anioł” Wącisz: Trochę tak [śmiech]. Nikomu się nie chce tych dużych paczek taszczyć. Duże paczki gitarowe chłopaki pozamieniali na 2 × 12… Wszystko robi się kompaktowe.

Po targaniu takiego sprzętu nie musisz robić martwego ciągu na siłowni.

Nie. Na szczęście mam jeszcze trochę zapasów swoich sił witalnych [śmiech].

 

Wywiad z liderem Corruption opublikowany został w lipcowym wydaniu magazynu TopGuitar (2015), w dodatku TopBass!

Poprzednia strona123
TAGI: Corruption, Piotr Wącisz, Piotr „Anioł” Wącisz
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Artykuły o artystachArtyści

Kirk Hammett anonimowo pozbywa się gitar na eBay i Reverb: „Po prostu je wystawiam. Nie piszę, że są moje”

Maciej Warda | TopGuitar cze 6, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Neil Young nazwał go Jimim Hendrixem gitary akustycznej

Maciej Warda | TopGuitar cze 5, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Maciej Warda | TopGuitar cze 3, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Wolfgang Van Halen: „Nie interesuje mnie granie 'Panama’ dla wszystkich każdej nocy. Chcę być sobą”

Maciej Warda | TopGuitar cze 2, 2025
ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Maciej Warda | TopGuitar cze 2, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Maciej Warda | TopGuitar cze 1, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?