• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Joan Rockguitar gra solo z przeboju Whitesnake na gitarze E-II M-II

      Joan Rockguitar gra solo z przeboju Whitesnake na gitarze E-II M-II

      Justin Lyons o interfejsie Apogee Jam X

      Justin Lyons o interfejsie Apogee Jam X

      Guns N’ Roses w trasie z mikrofonami Austrian Audio

      Guns N’ Roses w trasie z mikrofonami Austrian Audio

      „Messengers: The Guitars of James Hetfield” – gitary Jamesa Hetfielda bez tajemnic

      „Messengers: The Guitars of James Hetfield” – gitary Jamesa Hetfielda bez tajemnic

    • Newsy sprzętowe
      Cliff Cooper składa życzenia i zaprasza do udziału w akcji Wish Granted 2023

      Cliff Cooper składa życzenia i zaprasza do udziału w akcji Wish Granted 2023

      Jak brzmi gitara Takamine FT341?

      Jak brzmi gitara Takamine FT341?

      Jakub Żytecki prezentuje swój preset dla Line 6 Helix

      Jakub Żytecki prezentuje swój preset dla Line 6 Helix

      Epiphone Kirk Hammett „Greeny” 1959 Les Paul Standard

      Epiphone Kirk Hammett „Greeny” 1959 Les Paul Standard

    • TopVideo
      Fan - intruz wbiegł na scenę i odebrał Bryanowi Adamsowi mikrofon

      Fan - intruz wbiegł na scenę i odebrał Bryanowi Adamsowi mikrofon

      Tylko Rober Fripp tak potrafi - widowiskowo wykonać utwór... siedząc bez ruchu

      Tylko Rober Fripp tak potrafi - widowiskowo wykonać utwór... siedząc bez ruchu

      Ron Sword skonstruował niesamowitą gitarę mikrotonową i robi z niej dobry użytek

      Ron Sword skonstruował niesamowitą gitarę mikrotonową i robi z niej dobry użytek

      Guitar playthrough Szczepana Inglota z ESP w roli głównej

      Guitar playthrough Szczepana Inglota z ESP w roli głównej

  • Artyści
    • Wywiady
      Reinkarnacja i alter ego, czyli  wywiad z Szymonem Paduszyńskim aka Jacko Brango

      Reinkarnacja i alter ego, czyli  wywiad z Szymonem Paduszyńskim aka Jacko Brango

      Kirk Hammett opowiada o niezwykle silnej motywacji Metalliki podczas pierwszych lat grania

      Kirk Hammett opowiada o niezwykle silnej motywacji Metalliki podczas pierwszych lat grania

      Brad Whitford opowiada o niełatwej roli drugiego gitarzysty Aerosmith

      Brad Whitford opowiada o niełatwej roli drugiego gitarzysty Aerosmith

      "Dużo, dużo fuzzów" - wywiad z Dawidem Wajszczykiem z Black Radio

      "Dużo, dużo fuzzów" - wywiad z Dawidem Wajszczykiem z Black Radio

    • Artykuły
      Joe Satriani o słynnym już występie w Howard Stern Show: "Stałem bokiem, ponieważ szukałem jakichkolwiek wskazówek"

      Joe Satriani o słynnym już występie w Howard Stern Show: "Stałem bokiem, ponieważ szukałem jakichkolwiek wskazówek"

      Bruce Dickinson o publiczności z pierwszych rzędów: "Banda pozerów, która chce wyjść na pierwszy plan"

      Bruce Dickinson o publiczności z pierwszych rzędów: "Banda pozerów, która chce wyjść na pierwszy plan"

      Według producenta Judas Priest, Andy'ego Sneapa, obecna dostępność "gwiazd rocka" dla fanów jest błędem

      Według producenta Judas Priest, Andy'ego Sneapa, obecna dostępność "gwiazd rocka" dla fanów jest błędem

      Steve Lukather: "Zostawiam szalone rzeczy młodszym gitarzystom"

      Steve Lukather: "Zostawiam szalone rzeczy młodszym gitarzystom"

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Weekender & Bob Spring „Mind Minder” - recenzja

      Weekender & Bob Spring „Mind Minder” - recenzja

      Proletaryat "Ząb za ząb" – recenzja

      Proletaryat "Ząb za ząb" – recenzja

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

    • TopLegendy
      Vernon Reid wskazuje na jedną, "perfekcyjną" solówkę gitarową

      Vernon Reid wskazuje na jedną, "perfekcyjną" solówkę gitarową

      Larry DiMarzio: 50 lat Super-Distortion. Rozmowa z legendą gitarowych przetworników

      Larry DiMarzio: 50 lat Super-Distortion. Rozmowa z legendą gitarowych przetworników

      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Metallica zapowiedziała koncert w Arabii Saudyjskiej

      Metallica zapowiedziała koncert w Arabii Saudyjskiej

      Megadeth zagra w Polsce! Wystąpią na Mystic Festival 2024

      Megadeth zagra w Polsce! Wystąpią na Mystic Festival 2024

      Sting ponownie zagra w Polsce

      Sting ponownie zagra w Polsce

      Sammy Hagar nie poddaje się - ogłasza trasę i zaprasza na nią Davida Lee Rotha oraz Alexa Van Halena

      Sammy Hagar nie poddaje się - ogłasza trasę i zaprasza na nią Davida Lee Rotha oraz Alexa Van Halena

    • Kup bilety
      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

    • Reportaże i relacje
      Tommy Emmanuel w Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku - fotorelacja

      Tommy Emmanuel w Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku - fotorelacja

      In Twilight’s Embrace, JAD oraz Bliss – fotorelacja z koncertu

      In Twilight’s Embrace, JAD oraz Bliss – fotorelacja z koncertu

      Tommy Emmanuel zagrał w Krakowie i jak zwykle zachwycił fanów gitary

      Tommy Emmanuel zagrał w Krakowie i jak zwykle zachwycił fanów gitary

      30-lecie Funk De Nite podczas Krakowskich Zaduszek Jazzowych

      30-lecie Funk De Nite podczas Krakowskich Zaduszek Jazzowych

    • Patronat TopGuitar
      Warsaw Fingerstyle Festival 2023 - ważne informacje dotyczące konkursu!

      Warsaw Fingerstyle Festival 2023 - ważne informacje dotyczące konkursu!

      Doogie White w Polsce z mini trasą koncertową

      Doogie White w Polsce z mini trasą koncertową

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      Jesse Cook we Wrocławiu!

      Jesse Cook we Wrocławiu!

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Apogee Groove – miniaturowy przetwornik D/A i wzmacniacz słuchawkowy w jednym

      Apogee Groove – miniaturowy przetwornik D/A i wzmacniacz słuchawkowy w jednym

      Foxgear Miniamps V-100, M-1959, TW-100 oraz HW-103 - test porównawczy

      Foxgear Miniamps V-100, M-1959, TW-100 oraz HW-103 - test porównawczy

      Ibanez GIO GRG121 SP - gitara dla początkujących, ale z dużymi ambicjami

      Ibanez GIO GRG121 SP - gitara dla początkujących, ale z dużymi ambicjami

      Foxgear Baroni Jeval - wielki powrót idei wzmacniacza podłogowego

      Foxgear Baroni Jeval - wielki powrót idei wzmacniacza podłogowego

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gitara Kramer Eddiego Van Halena z teledysku "Hot For Teacher" sprzedana za prawie 4 miliony dolarów!

      Gitara Kramer Eddiego Van Halena z teledysku "Hot For Teacher" sprzedana za prawie 4 miliony dolarów!

      Kirk Hammett zdradza jaka "tajna broń" zrobiła mu brzmienie na płycie "72 Seasons"

      Kirk Hammett zdradza jaka "tajna broń" zrobiła mu brzmienie na płycie "72 Seasons"

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      5 cennych porad dla gitarzystów od Alexa Skolnicka

      5 cennych porad dla gitarzystów od Alexa Skolnicka

      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

    • Chwyty gitarowe
      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

  • TopSpecial
    • Felietony
      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

    • TopLegendy
      Vernon Reid wskazuje na jedną, "perfekcyjną" solówkę gitarową

      Vernon Reid wskazuje na jedną, "perfekcyjną" solówkę gitarową

      Larry DiMarzio: 50 lat Super-Distortion. Rozmowa z legendą gitarowych przetworników

      Larry DiMarzio: 50 lat Super-Distortion. Rozmowa z legendą gitarowych przetworników

      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

    • TopSpecial-Zestawienia
      25 najbardziej emocjonalnych solówek wszech czasów

      25 najbardziej emocjonalnych solówek wszech czasów

      A Perfect Circle: przegląd ich najlepszych utworów

      A Perfect Circle: przegląd ich najlepszych utworów

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar elektrycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar elektrycznych

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Rafał Sarnecki: „Dla mnie zawsze cenniejsze było posiadanie własnego stałego zespołu niż zapraszanie gwiazd”
Home
Artyści
Wywiady

Rafał Sarnecki: „Dla mnie zawsze cenniejsze było posiadanie własnego stałego zespołu niż zapraszanie gwiazd”

28 czerwca 2022 Redakcja | TopGuitar Artyści, Wywiady

Przeczytaj również

Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty
Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty
Premiera wyjątkowej płyty Rafała Sarneckiego “A View From The Treetop”
Premiera wyjątkowej płyty Rafała Sarneckiego “A View From The Treetop”

Heavy metal – czy jazz, gitara – czy kariera naukowa, Polska – czy Nowy Jork… co tu dużo myśleć: jesteś Rafałem Sarneckim – bierzesz, po prostu, wszystko! Posłuchajmy o tym, jak – po osiągnięciu kariery na nowojorskiej scenie jazzowej, gitarzysta powrócił do kraju, by – ciut na przekór amerykańskiej powściągliwości w tradycyjnym podejściu do muzyki improwizowanej – rzucić się w wir… efektów gitarowych!

 

To prawda, że zaczynałeś od heavy metalu i właśnie z tą muzyką planowałeś związać swoją przyszłość?
Tak, wielu muzyków jazzowych mojego pokolenia przeszło okres fascynacji heavy metalem. Wielu kolegów, z którymi gram jazz, dobrze zna płyty i członków takich zespołów jak Slayer, Megadeth, czy Metallica. W moim przypadku okres fascynacji metalem trwał przynajmniej sześć lat. Wciąż lubię ciężką muzykę, lecz nie słucham jej na co dzień. Zdarza mi się pójść na koncert metalowy. Ciekawe, że moja relacja z jazzem jest zupełnie inna niż z metalem. Można by powiedzieć, że fascynacja metalem była dużo bardziej intensywna i przypomniała formę kultu. Będąc fanem zespołu metalowego wiedziałem wszystko o jego członkach: ich daty urodzenia, miasta pochodzenia, drugie imiona, hobby, stan cywilny, od kiedy grają z zespołem itp. Byłem autentycznym fanatykiem. W przypadku muzyki jazzowej ta relacja z ulubionymi artystami jest nieco bardziej “na luzie”. Cenię artystów jazzowych za ich muzykę natomiast mniej interesują mnie szczegóły ich życia osobistego.

Moja relacja z jazzem jest zupełnie inna niż z metalem. Można by powiedzieć, że fascynacja metalem była dużo bardziej intensywna i przypomniała formę kultu. Będąc fanem zespołu metalowego wiedziałem wszystko o jego członkach: ich daty urodzenia, miasta pochodzenia, drugie imiona, hobby, stan cywilny, od kiedy grają z zespołem itp. Byłem autentycznym fanatykiem. W przypadku muzyki jazzowej ta relacja z ulubionymi artystami jest nieco bardziej “na luzie”. Cenię artystów jazzowych za ich muzykę natomiast mniej interesują mnie szczegóły ich życia osobistego

Twoja przygoda z gitarą zaczęła się dość wcześnie – jak to się stało, że 12-sto letni Rafał postanowił sięgnąć po instrument?
Heavy metal to styl muzyczny, w którym gitara pełni dominującą rolę. Bardzo chciałem zagrać riffy, których na co dzień słuchałem. Perspektywa zagrania partii gitarowych, które wykonywali Kirk Hammett, czy Marty Friedman była dla mnie niezwykle kusząca. Ojciec gra hobbystycznie na gitarze, więc instrument był obecny w domu. W pewnym momencie naturalnie chwyciłem za gitarę akustyczną a później elektryczną.

Szybko u Ciebie posypały się różne nagrody i wyróżnienia na scenie międzynarodowej… ale, równolegle do osiągnięć na scenie muzycznej, realizowałeś również z olbrzymim sukcesem swoją drugą pasję, jaką jest fizyka…?
To prawda, jako nastolatek zajmowałem się głównie fizyką, matematyką i muzyką. Wszyscy spodziewali się, że zostanę naukowcem. Do dziś wiele osób nie może uwierzyć, że porzuciłem fizykę dla muzyki. Dla wielu osób status społeczny naukowców jest wyższy niż muzyków, za wyjątkiem artystów, którzy odnieśli ogromny sukces komercyjny. W tym sensie decyzja o tym, żeby zostać muzykiem, była dla wielu niejako krokiem wstecz w drabinie społecznej. Nie żałuję swojej decyzji o wyborze muzyki. Im jestem starszy tym bardziej doceniam swój wybór.

Dla wielu osób status społeczny naukowców jest wyższy niż muzyków, za wyjątkiem artystów, którzy odnieśli ogromny sukces komercyjny. W tym sensie decyzja o tym, żeby zostać muzykiem, była dla wielu niejako krokiem wstecz w drabinie społecznej. Nie żałuję swojej decyzji o wyborze muzyki. Im jestem starszy tym bardziej doceniam swój wybór

Rafał Sarnecki, fot. Mariana Meraz

Wielu muzyków obdarzonych umysłem ścisłym pakuje się, mniej lub bardziej świadomie, w przeintelektualizowane formy muzyki, które dla wrażliwego odbiory – stają się paskudnym wybrykiem natury w postaci przerostu formą nad treści. W jaki sposób udaje Ci się uniknąć „nadmiernego myślenia”, by – przez równania matematyczne nie zatracić naturalności, wolności, szaleństwa i głębi?
Nie jestem pewien czy udaje mi się… Czasem słyszę od muzyków, że nie rozumieją moich utworów, szczególnie warstwy harmonicznej. Jest to dla mnie zaskakujące. Moje kompozycje nie wydają mi się aż tak bardzo złożone harmonicznie w porównaniu do kompozytorów XX i XXI wieku. Rozumiem, że melomani, którzy nie wykonują profesjonalnie muzyki mogą nie rozumieć pewnych struktur akordowych. Natomiast kiedy słyszę od muzyków, że nie rozumieją moich kompozycji to uświadamiam sobie, że chyba moje utwory są bardziej złożone niż mi się wydaje (śmiech)

Haha! No to, teraz, tak: Jaki jest Twój przepis na kompozycję idealną? Jak u Ciebie wygląda proces tworzenia?
Staram się nie zaczynać procesu komponowania przy instrumencie. Uważam, że lepiej jest próbować wyobrazić muzykę i usłyszeć ją “w głowie“ tak precyzyjnie jak tylko się da. Oczywiście przy złożonych harmoniach często trudno jest usłyszeć wszystkie głosy w akordach i ich ruch. Niełatwo też wyobrazić sobie na przykład skomplikowany kontrapunkt rytmiczny pomiędzy trzema niezależnymi partiami instrumentalnymi. Natomiast warto starać się wyobrazić to, co jesteśmy w stanie – jeśli nie dokładne dźwięki to przynajmniej kształty melodyczne, artykulację, brzmienie, ilość dysonansu. Potem przy instrumencie lub w programie komputerowym dopracowuję szczegóły.

Jako początkujący, w zasadzie – choć bardzo ceniony już w Polsce – muzyk pojechałeś podbijać nowojorskie sceny jazzowe, otrzymując stypendium na prestiżowym wydziale Jazz and Contemporary Music Uniwersytetu The New School w Nowym Jorku, pod okiem największych muzyków. Jak wspominasz ten okres?
Bardzo miło wspominam ten okres, można by powiedzieć “sielankowo”. Cały dzień spędzałem w gmachu uczelni ćwicząc i grając z kolegami. Uczelnia była znakomicie wyposażona, oferowała wiele ciekawych zajęć zespołowych i teoretycznych. Wybór przedmiotów był ogromny. Ponadto New School znajduje się w Greenwich Village – tam, gdzie wszystkie kultowe kluby: Village Vanguard, Smalls, czy 55 Bar. Codziennie wieczorem mogłem chodzić na koncerty największych gwiazd jazzu. Było to bardzo komfortowe życie studenckie.

Cały dzień spędzałem w gmachu uczelni ćwicząc i grając z kolegami. Uczelnia była znakomicie wyposażona, oferowała wiele ciekawych zajęć zespołowych i teoretycznych. Wybór przedmiotów był ogromny. Ponadto New School znajduje się w Greenwich Village – tam, gdzie wszystkie kultowe kluby: Village Vanguard, Smalls, czy 55 Bar. Codziennie wieczorem mogłem chodzić na koncerty największych gwiazd jazzu. Było to bardzo komfortowe życie studenckie

Niestety to “sielankowe” życie studenckie ma niewiele wspólnego z prawdziwym życiem muzyka w Nowym Jorku. Utrzymanie się jako muzyk po studiach jest w Wielkim Jabłku bardzo trudne. Bardzo wielu kolegów ze studiów zrezygnowało z tego powodu z kariery muzycznej. Co więcej przekonałem się, że nawet najlepiej wyposażone i najbardziej prestiżowe uczelnie na świecie nie są w stanie zagwarantować tego, żeby każdy absolwent po ukończeniu był w stanie grać na przyzwoitym poziomie. Wśród kolegów, którzy kończyli New School byli zarówno tacy, którzy grali na światowym poziomie jak też dość słabi muzycy.

A jak wyglądała Twoja aklimatyzacja w NYC? Co zszokowało Cię najbardziej w nowojorskiej codzienności, w odniesieniu do Polskich realiów?
Chyba najbardziej szokowały mnie różnice kulturowe. Amerykanie zupełnie inaczej komunikują się niż Polacy. Amerykański small talk wydawał mi się na początku najbardziej absurdalną rzeczą jaką mogłem sobie wyobrazić. Na przykład: “Hey man, how’ve you been?”, “I’ve been great, really good!”, “Oh, that’s fantastic!”, “How about you? How’ve you been?”, “I’ve been really good!”, “Awesome man, that great!”… Po kilku miesiącach przyzwyczaiłem się i sam stosowałem ten sposób komunikacji. Generalnie prawie każdą myśl inaczej konstruuje się w USA niż w Polsce. Dosłowne przetłumaczenie zdania z polskiego na angielski jest zazwyczaj zrozumiałe, lecz często nie oddaje oryginalnej intencji wypowiedzi. Oprócz tego intonacja języka oraz intensywność głosu jest inna w kulturze amerykańskiej niż w Polsce. Stąd wiele nieporozumień kulturowych między Polakami a Amerykanami.

To teraz rzućmy trochę liczbami: Przez trzynaście lat pobytu w NY, wydałeś cztery albumy jako lider, z autorskimi kompozycjami i …. aż dwadzieścia jako sideman! Został jeszcze w ogóle w NY jakikolwiek muzyk, z którym marzyłoby się Tobie zagrać, a jeszcze – nie miałeś okazji?
W Nowym Jorku jest około 100 000 muzyków, a ja nagrałem jedynie nieco ponad 20 płyt. Z tych liczb wynika, że oczywiście jest wielu muzyków, których cenię, z którymi jeszcze nie nagrywałem. Natomiast dla mnie zawsze cenniejsze było posiadanie własnego stałego zespołu niż zapraszanie gwiazd do współpracy. To moje podejście – niezapraszanie gwiazd – niestety nie jest dobre z punktu widzenia biznesu i kariery. Uważam jednak, że przy trudnej technicznie i złożonej formalnie muzyce lepiej mieć stały zespół niż zapraszać gwiazdy i zmuszać je do ćwiczenia skomplikowanych utworów.

Dla mnie zawsze cenniejsze było posiadanie własnego stałego zespołu niż zapraszanie gwiazd do współpracy. To moje podejście – niezapraszanie gwiazd – niestety nie jest dobre z punktu widzenia biznesu i kariery. Uważam jednak, że przy trudnej technicznie i złożonej formalnie muzyce lepiej mieć stały zespół niż zapraszać gwiazdy i zmuszać je do ćwiczenia skomplikowanych utworów

A z nowojorskich klubów – gdzie jeszcze nie mieli okazji usłyszeć Sarneckiego, bo lista tych odwiedzonych jest, jak widzę, spora i imponująca…?
Zawsze chciałem zagrać w Village Vanguard. Bardzo cenię to miejsce.

Rafał Sarnecki, fot. Mariana Meraz

Tradycyjny, amerykański jazz z ich ostrożnym podejściem do nowych środków wyrazu, wywołał chyba w Tobie jakiś rodzaj „buntu”, kiedy wróciłeś do kraju? Z tego co wiem, w ostatnim czasie sporo rozrosła się Twoja kolekcja efektów gitarowych? Co masz w swoim zestawie i z czego korzystasz najchętniej?
To prawda. Odnoszę wrażenie, że projekty muzyczne, w których uczestniczę w Polsce wymagają większego zestawu efektów gitarowych. Generalnie w Europie mniej jest zespołów grających mainstreamowy akustyczny jazz, a więcej grup tworzących szeroko pojętą muzykę eksperymentalną lub improwizowaną.

Odnoszę wrażenie, że projekty muzyczne, w których uczestniczę w Polsce wymagają większego zestawu efektów gitarowych. Generalnie w Europie mniej jest zespołów grających mainstreamowy akustyczny jazz, a więcej grup tworzących szeroko pojętą muzykę eksperymentalną lub improwizowaną

To zainspirowało mnie do poszerzenia palety brzmień jakimi dysponuję. Ostatnio korzystam na przykład z licznych efektów firmy Earthquaker: Data Corrupter, Hummingbird, Arpanoid, Rainbow Machine, Avalanche Run, Grand Orbiter.

A co z gitarami? Pochwal się swoją kolekcją!
Po sześciu latach przerwy wróciłem do Gibsona ES 335 jako swojego “głównego” instrumentu. Czasem korzystam z Gibsona ES 125 z 1965 roku. Niestety ten instrument gorzej sprawdza się z efektami, gdyż jego pudło rezonansowe jest zupełnie puste w środku. Posiadam również gitarę Fender Stratocaster, akustyczną Martin oraz dosłownie tydzień temu kupiłem lutniczą gitarę klasyczną Kirschner.

1 of 2
  • Tags
  • rafał sarnecki

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Mark Holcomb opowiada o swojej gitarze PRS
Previous article Black metal obnażony - bez przesterów brzmi jak... surf rock

Redakcja | TopGuitar

INNE

Joe Satriani o słynnym już występie w Howard Stern Show: "Stałem bokiem, ponieważ szukałem jakichkolwiek wskazówek" Artykuły o artystach
8 grudnia 2023

Joe Satriani o słynnym już występie w Howard Stern Show: "Stałem bokiem, ponieważ szukałem jakichkolwiek wskazówek"

Bruce Dickinson o publiczności z pierwszych rzędów: "Banda pozerów, która chce wyjść na pierwszy plan" Artykuły o artystach
8 grudnia 2023

Bruce Dickinson o publiczności z pierwszych rzędów: "Banda pozerów, która chce wyjść na pierwszy plan"

Według producenta Judas Priest, Andy'ego Sneapa, obecna dostępność "gwiazd rocka" dla fanów jest błędem Artykuły o artystach
7 grudnia 2023

Według producenta Judas Priest, Andy'ego Sneapa, obecna dostępność "gwiazd rocka" dla fanów jest błędem

Steve Lukather: "Zostawiam szalone rzeczy młodszym gitarzystom" Artykuły o artystach
7 grudnia 2023

Steve Lukather: "Zostawiam szalone rzeczy młodszym gitarzystom"

Reinkarnacja i alter ego, czyli  wywiad z Szymonem Paduszyńskim aka Jacko Brango Artyści
6 grudnia 2023

Reinkarnacja i alter ego, czyli  wywiad z Szymonem Paduszyńskim aka Jacko Brango

Ace Frehley: "Wielu fanów Kiss nie jest najbystrzejszymi ludźmi na świecie" Artykuły o artystach
6 grudnia 2023

Ace Frehley: "Wielu fanów Kiss nie jest najbystrzejszymi ludźmi na świecie"

Ritchie Blackmore nie lubił słuchać nagrań Deep Purple, a utwór "Space Truckin'" uważał za bardzo słaby Artykuły o artystach
5 grudnia 2023

Ritchie Blackmore nie lubił słuchać nagrań Deep Purple, a utwór "Space Truckin'" uważał za bardzo słaby

Marty Friedman nie dostał roboty u Ozzy'ego przez... swój wizerunek Artykuły o artystach
5 grudnia 2023

Marty Friedman nie dostał roboty u Ozzy'ego przez... swój wizerunek

Po zakończeniu kariery zespół KISS... będzie dalej koncertował, ale wirtualnie Artykuły o artystach
4 grudnia 2023

Po zakończeniu kariery zespół KISS... będzie dalej koncertował, ale wirtualnie

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
9 grudnia 12:03
TopSpecial

Producent Robin Millar walczy ze śladem węglowym w branży muzycznej. Uważa, że płyty są pakowane w „ścięte drzewa i plastik”

8 grudnia 15:44
Newsy

Cliff Cooper składa życzenia i zaprasza do udziału w akcji Wish Granted 2023

8 grudnia 10:31
Artyści

Joe Satriani o słynnym już występie w Howard Stern Show: „Stałem bokiem, ponieważ szukałem jakichkolwiek wskazówek”

8 grudnia 8:46
Artyści

Bruce Dickinson o publiczności z pierwszych rzędów: „Banda pozerów, która chce wyjść na pierwszy plan”

7 grudnia 16:05
Newsy

Joan Rockguitar gra solo z przeboju Whitesnake na gitarze E-II M-II

7 grudnia 12:48
Newsy

Jak brzmi gitara Takamine FT341?

7 grudnia 11:45
Artyści

Według producenta Judas Priest, Andy’ego Sneapa, obecna dostępność „gwiazd rocka” dla fanów jest błędem

7 grudnia 10:56
Artyści

Steve Lukather: „Zostawiam szalone rzeczy młodszym gitarzystom”

6 grudnia 13:31
Newsy

Jakub Żytecki prezentuje swój preset dla Line 6 Helix

6 grudnia 11:09
Artyści

Reinkarnacja i alter ego, czyli  wywiad z Szymonem Paduszyńskim aka Jacko Brango

6 grudnia 10:02
Artyści

Ace Frehley: „Wielu fanów Kiss nie jest najbystrzejszymi ludźmi na świecie”

5 grudnia 13:27
Artyści

Ritchie Blackmore nie lubił słuchać nagrań Deep Purple, a utwór „Space Truckin'” uważał za bardzo słaby

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2023. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press