• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Pete Townshend wydał utwór "Can’t Outrun The Truth" - pierwszy solowy singiel od 29 lat

      Pete Townshend wydał utwór "Can’t Outrun The Truth" - pierwszy solowy singiel od 29 lat

      17-minutowy utwór "Abnormal Road" zapowiada nową EP-kę prog-rockowego zespołu ATAN

      17-minutowy utwór "Abnormal Road" zapowiada nową EP-kę prog-rockowego zespołu ATAN

      T-Pain umieścił na płycie porywającą wersję "War Pigs" z repertuaru Black Sabbath

      T-Pain umieścił na płycie porywającą wersję "War Pigs" z repertuaru Black Sabbath

      Hugo Fabbri z zespołu Fuzzy Vox i Yamaha RSS20

      Hugo Fabbri z zespołu Fuzzy Vox i Yamaha RSS20

    • Newsy sprzętowe
      CE24 Satin Nitro Ltd – limitowana gitara PRS

      CE24 Satin Nitro Ltd – limitowana gitara PRS

      Gibson Billie Joe Armstrong Les Paul Junior

      Gibson Billie Joe Armstrong Les Paul Junior

      Blackstar Debut 50R – nowe combo gitarowe

      Blackstar Debut 50R – nowe combo gitarowe

      JOYO BSK-40 – nowe combo dla instrumentów akustycznych

      JOYO BSK-40 – nowe combo dla instrumentów akustycznych

    • TopVideo
      Wredrock - The Look (Roxette cover)

      Wredrock - The Look (Roxette cover)

      Gwiazdy rocka zagrały w wyjątkowej reklamie przygotowanej na Super Bowl

      Gwiazdy rocka zagrały w wyjątkowej reklamie przygotowanej na Super Bowl

      Najlepszy jam 2023 roku? Jak do tej pory na pewno - na scenie Joe Satriani, Steve Lukather, Eric Gales i Mateus Asato

      Najlepszy jam 2023 roku? Jak do tej pory na pewno - na scenie Joe Satriani, Steve Lukather, Eric Gales i Mateus Asato

      Bryan Adams - Christmas Time (wideo)

      Bryan Adams - Christmas Time (wideo)

  • Artyści
    • Wywiady
      Andrzej Czaplewski z ATAN w wywiadzie dla TopGuitar: "Jesteśmy otwarci na wszelkie dziwactwa w muzyce, jeśli są spójne i mają sens"

      Andrzej Czaplewski z ATAN w wywiadzie dla TopGuitar: "Jesteśmy otwarci na wszelkie dziwactwa w muzyce, jeśli są spójne i mają sens"

      Wywiad z Jarkiem „Gronosem” Gronowskim z zespołu Dragon: "Bandycki napad Putina na Ukrainę miał wpływ na gorycz moich tekstów"

      Wywiad z Jarkiem „Gronosem” Gronowskim z zespołu Dragon: "Bandycki napad Putina na Ukrainę miał wpływ na gorycz moich tekstów"

      Powrót Banity. Wywiad z Demonem i Daronem z zespołu Frontside

      Powrót Banity. Wywiad z Demonem i Daronem z zespołu Frontside

      Marek Napiórkowski i jego teoria strun - wywiad

      Marek Napiórkowski i jego teoria strun - wywiad

    • Artykuły
      John Cooper z zespołu Skillet: "W chrześcijaństwie, w kościele, jest mnóstwo hipokryzji"

      John Cooper z zespołu Skillet: "W chrześcijaństwie, w kościele, jest mnóstwo hipokryzji"

      James Hetfield powiedział że on i jego koledzy z zespołu są „naprawdę przeciętnymi” muzykami

      James Hetfield powiedział że on i jego koledzy z zespołu są „naprawdę przeciętnymi” muzykami

      The Edge: "Myślę, że gitara wraca. Naprawdę to czuję"

      The Edge: "Myślę, że gitara wraca. Naprawdę to czuję"

      Steve Vai o grze Zakka Wylde'a: "Nigdy w życiu nie widziałem muzyka z taką wytrzymałością"

      Steve Vai o grze Zakka Wylde'a: "Nigdy w życiu nie widziałem muzyka z taką wytrzymałością"

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

      Symbolical – „Natura” (recenzje)

      Symbolical – „Natura” (recenzje)

    • TopLegendy
      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Nirvana wygrywa prawną batalię - pozew "Nevermind Baby" został odrzucony po raz ostatni

      Nirvana wygrywa prawną batalię - pozew "Nevermind Baby" został odrzucony po raz ostatni

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Katie Melua już 12 kwietnia zagra w Gdyni!

      Katie Melua już 12 kwietnia zagra w Gdyni!

      Plini, Żytecki, Owane i Gadiner już jutro zagrają pierwszy z dwóch koncertów w Polsce

      Plini, Żytecki, Owane i Gadiner już jutro zagrają pierwszy z dwóch koncertów w Polsce

      Skillet już w kwietniu zagra dwa koncerty w Polsce

      Skillet już w kwietniu zagra dwa koncerty w Polsce

      II Ogólnopolski Konkurs Czary Gitary w Świdwinie

      II Ogólnopolski Konkurs Czary Gitary w Świdwinie

    • Kup bilety
      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

    • Reportaże i relacje
      „Jest tu kilka takich miejsc, gdzie nie warto się pałętać…”, czyli Pidżama Porno w trasie

      „Jest tu kilka takich miejsc, gdzie nie warto się pałętać…”, czyli Pidżama Porno w trasie

      Zespół Ketha zagrał w rzeszowskim pubie Underground. Wykonali swoją płytę "Wendigo"   

      Zespół Ketha zagrał w rzeszowskim pubie Underground. Wykonali swoją płytę "Wendigo"  

      Cancer Culture Polska 2022 - fotorelacja z koncertu

      Cancer Culture Polska 2022 - fotorelacja z koncertu

      VADER - Revelations of the Wicked tour 2022

      VADER - Revelations of the Wicked tour 2022

    • Patronat TopGuitar
      "Najszybszy shredder świata", Michael Angelo Batio, wystąpi na Gitarowym Rekordzie Świata 2023

      "Najszybszy shredder świata", Michael Angelo Batio, wystąpi na Gitarowym Rekordzie Świata 2023

      Spektakularne show Lordi we Wrocławiu. Fińska gwiazda metalu wystąpi podczas Gitarowego Rekordu Świata i 3-Majówki

      Spektakularne show Lordi we Wrocławiu. Fińska gwiazda metalu wystąpi podczas Gitarowego Rekordu Świata i 3-Majówki

      Już za kilka dni 5 edycja Polish Ukulele Festival. Oznacza to, że wiosna coraz bliżej!

      Już za kilka dni 5 edycja Polish Ukulele Festival. Oznacza to, że wiosna coraz bliżej!

      II Ogólnopolski Konkurs Czary Gitary w Świdwinie

      II Ogólnopolski Konkurs Czary Gitary w Świdwinie

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Kolumny Markbass MB58R 102 P oraz 102 XL P - prezentacja

      Kolumny Markbass MB58R 102 P oraz 102 XL P - prezentacja

      Markbass Strings Ultimate Series Nickel Plated Steel 040 – 120 - test strun do pięciostrunowej gitary basowej

      Markbass Strings Ultimate Series Nickel Plated Steel 040 – 120 - test strun do pięciostrunowej gitary basowej

      Markbass Little Mark 58R - flagowy wzmacniacz basowy

      Markbass Little Mark 58R - flagowy wzmacniacz basowy

      Porównanie kolumn Markbass MB58R 102 Pure, MB58R 102 Energy i MB58R 102 P

      Porównanie kolumn Markbass MB58R 102 Pure, MB58R 102 Energy i MB58R 102 P

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

    • Chwyty gitarowe
      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

  • TopSpecial
    • Felietony
      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

    • TopLegendy
      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Nirvana wygrywa prawną batalię - pozew "Nevermind Baby" został odrzucony po raz ostatni

      Nirvana wygrywa prawną batalię - pozew "Nevermind Baby" został odrzucony po raz ostatni

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

    • TopSpecial-Zestawienia
      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Rafał Sarnecki: „Dla mnie zawsze cenniejsze było posiadanie własnego stałego zespołu niż zapraszanie gwiazd”

Rafał Sarnecki: „Dla mnie zawsze cenniejsze było posiadanie własnego stałego zespołu niż zapraszanie gwiazd”

28 czerwca 2022 Redakcja | TopGuitar 7361

Przeczytaj również

Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty
Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty
Premiera wyjątkowej płyty Rafała Sarneckiego “A View From The Treetop”
Premiera wyjątkowej płyty Rafała Sarneckiego “A View From The Treetop”

Heavy metal – czy jazz, gitara – czy kariera naukowa, Polska – czy Nowy Jork… co tu dużo myśleć: jesteś Rafałem Sarneckim – bierzesz, po prostu, wszystko! Posłuchajmy o tym, jak – po osiągnięciu kariery na nowojorskiej scenie jazzowej, gitarzysta powrócił do kraju, by – ciut na przekór amerykańskiej powściągliwości w tradycyjnym podejściu do muzyki improwizowanej – rzucić się w wir… efektów gitarowych!

 

To prawda, że zaczynałeś od heavy metalu i właśnie z tą muzyką planowałeś związać swoją przyszłość?
Tak, wielu muzyków jazzowych mojego pokolenia przeszło okres fascynacji heavy metalem. Wielu kolegów, z którymi gram jazz, dobrze zna płyty i członków takich zespołów jak Slayer, Megadeth, czy Metallica. W moim przypadku okres fascynacji metalem trwał przynajmniej sześć lat. Wciąż lubię ciężką muzykę, lecz nie słucham jej na co dzień. Zdarza mi się pójść na koncert metalowy. Ciekawe, że moja relacja z jazzem jest zupełnie inna niż z metalem. Można by powiedzieć, że fascynacja metalem była dużo bardziej intensywna i przypomniała formę kultu. Będąc fanem zespołu metalowego wiedziałem wszystko o jego członkach: ich daty urodzenia, miasta pochodzenia, drugie imiona, hobby, stan cywilny, od kiedy grają z zespołem itp. Byłem autentycznym fanatykiem. W przypadku muzyki jazzowej ta relacja z ulubionymi artystami jest nieco bardziej “na luzie”. Cenię artystów jazzowych za ich muzykę natomiast mniej interesują mnie szczegóły ich życia osobistego.

Moja relacja z jazzem jest zupełnie inna niż z metalem. Można by powiedzieć, że fascynacja metalem była dużo bardziej intensywna i przypomniała formę kultu. Będąc fanem zespołu metalowego wiedziałem wszystko o jego członkach: ich daty urodzenia, miasta pochodzenia, drugie imiona, hobby, stan cywilny, od kiedy grają z zespołem itp. Byłem autentycznym fanatykiem. W przypadku muzyki jazzowej ta relacja z ulubionymi artystami jest nieco bardziej “na luzie”. Cenię artystów jazzowych za ich muzykę natomiast mniej interesują mnie szczegóły ich życia osobistego

Twoja przygoda z gitarą zaczęła się dość wcześnie – jak to się stało, że 12-sto letni Rafał postanowił sięgnąć po instrument?
Heavy metal to styl muzyczny, w którym gitara pełni dominującą rolę. Bardzo chciałem zagrać riffy, których na co dzień słuchałem. Perspektywa zagrania partii gitarowych, które wykonywali Kirk Hammett, czy Marty Friedman była dla mnie niezwykle kusząca. Ojciec gra hobbystycznie na gitarze, więc instrument był obecny w domu. W pewnym momencie naturalnie chwyciłem za gitarę akustyczną a później elektryczną.

Szybko u Ciebie posypały się różne nagrody i wyróżnienia na scenie międzynarodowej… ale, równolegle do osiągnięć na scenie muzycznej, realizowałeś również z olbrzymim sukcesem swoją drugą pasję, jaką jest fizyka…?
To prawda, jako nastolatek zajmowałem się głównie fizyką, matematyką i muzyką. Wszyscy spodziewali się, że zostanę naukowcem. Do dziś wiele osób nie może uwierzyć, że porzuciłem fizykę dla muzyki. Dla wielu osób status społeczny naukowców jest wyższy niż muzyków, za wyjątkiem artystów, którzy odnieśli ogromny sukces komercyjny. W tym sensie decyzja o tym, żeby zostać muzykiem, była dla wielu niejako krokiem wstecz w drabinie społecznej. Nie żałuję swojej decyzji o wyborze muzyki. Im jestem starszy tym bardziej doceniam swój wybór.

Dla wielu osób status społeczny naukowców jest wyższy niż muzyków, za wyjątkiem artystów, którzy odnieśli ogromny sukces komercyjny. W tym sensie decyzja o tym, żeby zostać muzykiem, była dla wielu niejako krokiem wstecz w drabinie społecznej. Nie żałuję swojej decyzji o wyborze muzyki. Im jestem starszy tym bardziej doceniam swój wybór

Rafał Sarnecki, fot. Mariana Meraz

Wielu muzyków obdarzonych umysłem ścisłym pakuje się, mniej lub bardziej świadomie, w przeintelektualizowane formy muzyki, które dla wrażliwego odbiory – stają się paskudnym wybrykiem natury w postaci przerostu formą nad treści. W jaki sposób udaje Ci się uniknąć „nadmiernego myślenia”, by – przez równania matematyczne nie zatracić naturalności, wolności, szaleństwa i głębi?
Nie jestem pewien czy udaje mi się… Czasem słyszę od muzyków, że nie rozumieją moich utworów, szczególnie warstwy harmonicznej. Jest to dla mnie zaskakujące. Moje kompozycje nie wydają mi się aż tak bardzo złożone harmonicznie w porównaniu do kompozytorów XX i XXI wieku. Rozumiem, że melomani, którzy nie wykonują profesjonalnie muzyki mogą nie rozumieć pewnych struktur akordowych. Natomiast kiedy słyszę od muzyków, że nie rozumieją moich kompozycji to uświadamiam sobie, że chyba moje utwory są bardziej złożone niż mi się wydaje (śmiech)

Haha! No to, teraz, tak: Jaki jest Twój przepis na kompozycję idealną? Jak u Ciebie wygląda proces tworzenia?
Staram się nie zaczynać procesu komponowania przy instrumencie. Uważam, że lepiej jest próbować wyobrazić muzykę i usłyszeć ją “w głowie“ tak precyzyjnie jak tylko się da. Oczywiście przy złożonych harmoniach często trudno jest usłyszeć wszystkie głosy w akordach i ich ruch. Niełatwo też wyobrazić sobie na przykład skomplikowany kontrapunkt rytmiczny pomiędzy trzema niezależnymi partiami instrumentalnymi. Natomiast warto starać się wyobrazić to, co jesteśmy w stanie – jeśli nie dokładne dźwięki to przynajmniej kształty melodyczne, artykulację, brzmienie, ilość dysonansu. Potem przy instrumencie lub w programie komputerowym dopracowuję szczegóły.

Jako początkujący, w zasadzie – choć bardzo ceniony już w Polsce – muzyk pojechałeś podbijać nowojorskie sceny jazzowe, otrzymując stypendium na prestiżowym wydziale Jazz and Contemporary Music Uniwersytetu The New School w Nowym Jorku, pod okiem największych muzyków. Jak wspominasz ten okres?
Bardzo miło wspominam ten okres, można by powiedzieć “sielankowo”. Cały dzień spędzałem w gmachu uczelni ćwicząc i grając z kolegami. Uczelnia była znakomicie wyposażona, oferowała wiele ciekawych zajęć zespołowych i teoretycznych. Wybór przedmiotów był ogromny. Ponadto New School znajduje się w Greenwich Village – tam, gdzie wszystkie kultowe kluby: Village Vanguard, Smalls, czy 55 Bar. Codziennie wieczorem mogłem chodzić na koncerty największych gwiazd jazzu. Było to bardzo komfortowe życie studenckie.

Cały dzień spędzałem w gmachu uczelni ćwicząc i grając z kolegami. Uczelnia była znakomicie wyposażona, oferowała wiele ciekawych zajęć zespołowych i teoretycznych. Wybór przedmiotów był ogromny. Ponadto New School znajduje się w Greenwich Village – tam, gdzie wszystkie kultowe kluby: Village Vanguard, Smalls, czy 55 Bar. Codziennie wieczorem mogłem chodzić na koncerty największych gwiazd jazzu. Było to bardzo komfortowe życie studenckie

Niestety to “sielankowe” życie studenckie ma niewiele wspólnego z prawdziwym życiem muzyka w Nowym Jorku. Utrzymanie się jako muzyk po studiach jest w Wielkim Jabłku bardzo trudne. Bardzo wielu kolegów ze studiów zrezygnowało z tego powodu z kariery muzycznej. Co więcej przekonałem się, że nawet najlepiej wyposażone i najbardziej prestiżowe uczelnie na świecie nie są w stanie zagwarantować tego, żeby każdy absolwent po ukończeniu był w stanie grać na przyzwoitym poziomie. Wśród kolegów, którzy kończyli New School byli zarówno tacy, którzy grali na światowym poziomie jak też dość słabi muzycy.

A jak wyglądała Twoja aklimatyzacja w NYC? Co zszokowało Cię najbardziej w nowojorskiej codzienności, w odniesieniu do Polskich realiów?
Chyba najbardziej szokowały mnie różnice kulturowe. Amerykanie zupełnie inaczej komunikują się niż Polacy. Amerykański small talk wydawał mi się na początku najbardziej absurdalną rzeczą jaką mogłem sobie wyobrazić. Na przykład: “Hey man, how’ve you been?”, “I’ve been great, really good!”, “Oh, that’s fantastic!”, “How about you? How’ve you been?”, “I’ve been really good!”, “Awesome man, that great!”… Po kilku miesiącach przyzwyczaiłem się i sam stosowałem ten sposób komunikacji. Generalnie prawie każdą myśl inaczej konstruuje się w USA niż w Polsce. Dosłowne przetłumaczenie zdania z polskiego na angielski jest zazwyczaj zrozumiałe, lecz często nie oddaje oryginalnej intencji wypowiedzi. Oprócz tego intonacja języka oraz intensywność głosu jest inna w kulturze amerykańskiej niż w Polsce. Stąd wiele nieporozumień kulturowych między Polakami a Amerykanami.

To teraz rzućmy trochę liczbami: Przez trzynaście lat pobytu w NY, wydałeś cztery albumy jako lider, z autorskimi kompozycjami i …. aż dwadzieścia jako sideman! Został jeszcze w ogóle w NY jakikolwiek muzyk, z którym marzyłoby się Tobie zagrać, a jeszcze – nie miałeś okazji?
W Nowym Jorku jest około 100 000 muzyków, a ja nagrałem jedynie nieco ponad 20 płyt. Z tych liczb wynika, że oczywiście jest wielu muzyków, których cenię, z którymi jeszcze nie nagrywałem. Natomiast dla mnie zawsze cenniejsze było posiadanie własnego stałego zespołu niż zapraszanie gwiazd do współpracy. To moje podejście – niezapraszanie gwiazd – niestety nie jest dobre z punktu widzenia biznesu i kariery. Uważam jednak, że przy trudnej technicznie i złożonej formalnie muzyce lepiej mieć stały zespół niż zapraszać gwiazdy i zmuszać je do ćwiczenia skomplikowanych utworów.

Dla mnie zawsze cenniejsze było posiadanie własnego stałego zespołu niż zapraszanie gwiazd do współpracy. To moje podejście – niezapraszanie gwiazd – niestety nie jest dobre z punktu widzenia biznesu i kariery. Uważam jednak, że przy trudnej technicznie i złożonej formalnie muzyce lepiej mieć stały zespół niż zapraszać gwiazdy i zmuszać je do ćwiczenia skomplikowanych utworów

A z nowojorskich klubów – gdzie jeszcze nie mieli okazji usłyszeć Sarneckiego, bo lista tych odwiedzonych jest, jak widzę, spora i imponująca…?
Zawsze chciałem zagrać w Village Vanguard. Bardzo cenię to miejsce.

Rafał Sarnecki, fot. Mariana Meraz

Tradycyjny, amerykański jazz z ich ostrożnym podejściem do nowych środków wyrazu, wywołał chyba w Tobie jakiś rodzaj „buntu”, kiedy wróciłeś do kraju? Z tego co wiem, w ostatnim czasie sporo rozrosła się Twoja kolekcja efektów gitarowych? Co masz w swoim zestawie i z czego korzystasz najchętniej?
To prawda. Odnoszę wrażenie, że projekty muzyczne, w których uczestniczę w Polsce wymagają większego zestawu efektów gitarowych. Generalnie w Europie mniej jest zespołów grających mainstreamowy akustyczny jazz, a więcej grup tworzących szeroko pojętą muzykę eksperymentalną lub improwizowaną.

Odnoszę wrażenie, że projekty muzyczne, w których uczestniczę w Polsce wymagają większego zestawu efektów gitarowych. Generalnie w Europie mniej jest zespołów grających mainstreamowy akustyczny jazz, a więcej grup tworzących szeroko pojętą muzykę eksperymentalną lub improwizowaną

To zainspirowało mnie do poszerzenia palety brzmień jakimi dysponuję. Ostatnio korzystam na przykład z licznych efektów firmy Earthquaker: Data Corrupter, Hummingbird, Arpanoid, Rainbow Machine, Avalanche Run, Grand Orbiter.

A co z gitarami? Pochwal się swoją kolekcją!
Po sześciu latach przerwy wróciłem do Gibsona ES 335 jako swojego “głównego” instrumentu. Czasem korzystam z Gibsona ES 125 z 1965 roku. Niestety ten instrument gorzej sprawdza się z efektami, gdyż jego pudło rezonansowe jest zupełnie puste w środku. Posiadam również gitarę Fender Stratocaster, akustyczną Martin oraz dosłownie tydzień temu kupiłem lutniczą gitarę klasyczną Kirschner.

1 of 2
  • Tags
  • rafał sarnecki

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Mark Holcomb opowiada o swojej gitarze PRS
Previous article Black metal obnażony - bez przesterów brzmi jak... surf rock

Redakcja | TopGuitar

INNE

John Cooper z zespołu Skillet: "W chrześcijaństwie, w kościele, jest mnóstwo hipokryzji" Artykuły o artystach
28 marca 2023

John Cooper z zespołu Skillet: "W chrześcijaństwie, w kościele, jest mnóstwo hipokryzji"

James Hetfield powiedział że on i jego koledzy z zespołu są „naprawdę przeciętnymi” muzykami Artykuły o artystach
27 marca 2023

James Hetfield powiedział że on i jego koledzy z zespołu są „naprawdę przeciętnymi” muzykami

The Edge: "Myślę, że gitara wraca. Naprawdę to czuję" Artykuły o artystach
26 marca 2023

The Edge: "Myślę, że gitara wraca. Naprawdę to czuję"

Andrzej Czaplewski z ATAN w wywiadzie dla TopGuitar: "Jesteśmy otwarci na wszelkie dziwactwa w muzyce, jeśli są spójne i mają sens" Artyści
25 marca 2023

Andrzej Czaplewski z ATAN w wywiadzie dla TopGuitar: "Jesteśmy otwarci na wszelkie dziwactwa w muzyce, jeśli są spójne i mają sens"

Steve Vai o grze Zakka Wylde'a: "Nigdy w życiu nie widziałem muzyka z taką wytrzymałością" Artykuły o artystach
24 marca 2023

Steve Vai o grze Zakka Wylde'a: "Nigdy w życiu nie widziałem muzyka z taką wytrzymałością"

Projekt Imienowski Jazz Set interpretuje Beatlesówi na jazzowo i wydaje płytę Artykuły o artystach
22 marca 2023

Projekt Imienowski Jazz Set interpretuje Beatlesówi na jazzowo i wydaje płytę

Wywiad z Jarkiem „Gronosem” Gronowskim z zespołu Dragon: "Bandycki napad Putina na Ukrainę miał wpływ na gorycz moich tekstów" Artyści
22 marca 2023

Wywiad z Jarkiem „Gronosem” Gronowskim z zespołu Dragon: "Bandycki napad Putina na Ukrainę miał wpływ na gorycz moich tekstów"

Joe Bonamassa w obronie Jimmy'ego Page'a: "Był talentem, który zdarza się raz na pokolenie”. Artykuły o artystach
21 marca 2023

Joe Bonamassa w obronie Jimmy'ego Page'a: "Był talentem, który zdarza się raz na pokolenie”.

Wolfgang Van Halen został zapytany, jakiej muzyki słucha. Odpowiedział: „Meshuggah" Artykuły o artystach
20 marca 2023

Wolfgang Van Halen został zapytany, jakiej muzyki słucha. Odpowiedział: „Meshuggah"

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
28 marca 20:29
Artyści

John Cooper z zespołu Skillet: „W chrześcijaństwie, w kościele, jest mnóstwo hipokryzji”

28 marca 10:52
Newsy

Pete Townshend wydał utwór „Can’t Outrun The Truth” – pierwszy solowy singiel od 29 lat

28 marca 8:24
Imprezy

„Jest tu kilka takich miejsc, gdzie nie warto się pałętać…”, czyli Pidżama Porno w trasie

27 marca 19:00
Tygodnik

Tygodnik 12/2023 (244)

27 marca 13:00
Newsy

CE24 Satin Nitro Ltd – limitowana gitara PRS

27 marca 8:11
Artyści

James Hetfield powiedział że on i jego koledzy z zespołu są „naprawdę przeciętnymi” muzykami

26 marca 20:58
Artyści

The Edge: „Myślę, że gitara wraca. Naprawdę to czuję”

25 marca 21:20
Artyści

Andrzej Czaplewski z ATAN w wywiadzie dla TopGuitar: „Jesteśmy otwarci na wszelkie dziwactwa w muzyce, jeśli są spójne i mają sens”

24 marca 15:05
Artyści

Steve Vai o grze Zakka Wylde’a: „Nigdy w życiu nie widziałem muzyka z taką wytrzymałością”

23 marca 11:39
Newsy

Gibson Billie Joe Armstrong Les Paul Junior

23 marca 8:40
Po godzinach

John Frusciante w mgnieniu oka poradził sobie z problemem podczas solówki

22 marca 16:11
TopSpecial

45 lat przetwornika Palathetic firmy Takamine

22 marca 14:07
Artyści

Projekt Imienowski Jazz Set interpretuje Beatlesówi na jazzowo i wydaje płytę

22 marca 10:30
Newsy

17-minutowy utwór „Abnormal Road” zapowiada nową EP-kę prog-rockowego zespołu ATAN

22 marca 9:11
Sprzęt

Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2023. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press