• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      T-Pain umieścił na płycie porywającą wersję "War Pigs" z repertuaru Black Sabbath

      T-Pain umieścił na płycie porywającą wersję "War Pigs" z repertuaru Black Sabbath

      Hugo Fabbri z zespołu Fuzzy Vox i Yamaha RSS20

      Hugo Fabbri z zespołu Fuzzy Vox i Yamaha RSS20

      Stu Hamm przepytany przez firmę Markbass

      Stu Hamm przepytany przez firmę Markbass

      Radek Stojda zorganizował pierwszy polski solówkowy "guitar collab". Wyszło świetnie!

      Radek Stojda zorganizował pierwszy polski solówkowy "guitar collab". Wyszło świetnie!

    • Newsy sprzętowe
      Blackstar Debut 50R – nowe combo gitarowe

      Blackstar Debut 50R – nowe combo gitarowe

      JOYO BSK-40 – nowe combo dla instrumentów akustycznych

      JOYO BSK-40 – nowe combo dla instrumentów akustycznych

      Limitowana gitara Chris Stapleton Frontier firmy Epiphone

      Limitowana gitara Chris Stapleton Frontier firmy Epiphone

      Joyo MOMIX PRO – mikser do streamingu na żywo

      Joyo MOMIX PRO – mikser do streamingu na żywo

    • TopVideo
      Wredrock - The Look (Roxette cover)

      Wredrock - The Look (Roxette cover)

      Gwiazdy rocka zagrały w wyjątkowej reklamie przygotowanej na Super Bowl

      Gwiazdy rocka zagrały w wyjątkowej reklamie przygotowanej na Super Bowl

      Najlepszy jam 2023 roku? Jak do tej pory na pewno - na scenie Joe Satriani, Steve Lukather, Eric Gales i Mateus Asato

      Najlepszy jam 2023 roku? Jak do tej pory na pewno - na scenie Joe Satriani, Steve Lukather, Eric Gales i Mateus Asato

      Bryan Adams - Christmas Time (wideo)

      Bryan Adams - Christmas Time (wideo)

  • Artyści
    • Wywiady
      Powrót Banity. Wywiad z Demonem i Daronem z zespołu Frontside

      Powrót Banity. Wywiad z Demonem i Daronem z zespołu Frontside

      Marek Napiórkowski i jego teoria strun - wywiad

      Marek Napiórkowski i jego teoria strun - wywiad

      Gitarzysta Dezertera Robert ”Robal” Matera - wywiad

      Gitarzysta Dezertera Robert ”Robal” Matera - wywiad

      Wywiad z Jerzym "Diabłem" Tomczykiem i Robertem "Pingwinem" Grubmanem z Jesus Chrysler Suicide

      Wywiad z Jerzym "Diabłem" Tomczykiem i Robertem "Pingwinem" Grubmanem z Jesus Chrysler Suicide

    • Artykuły
      Joe Bonamassa w obronie Jimmy'ego Page'a: "Był talentem, który zdarza się raz na pokolenie”.

      Joe Bonamassa w obronie Jimmy'ego Page'a: "Był talentem, który zdarza się raz na pokolenie”.

      Wolfgang Van Halen został zapytany, jakiej muzyki słucha. Odpowiedział: „Meshuggah"

      Wolfgang Van Halen został zapytany, jakiej muzyki słucha. Odpowiedział: „Meshuggah"

      Zmarł Mick Slattery, założyciel i gitarzysta Hawkwind

      Zmarł Mick Slattery, założyciel i gitarzysta Hawkwind

      Robb Flynn o najnowszej liście 100 najwspanialszych heavy metalowych utworów: "Jest wiele wątpliwych wyborów, ale są dwa rażące pominięcia"

      Robb Flynn o najnowszej liście 100 najwspanialszych heavy metalowych utworów: "Jest wiele wątpliwych wyborów, ale są dwa rażące pominięcia"

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

      Symbolical – „Natura” (recenzje)

      Symbolical – „Natura” (recenzje)

    • TopLegendy
      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Nirvana wygrywa prawną batalię - pozew "Nevermind Baby" został odrzucony po raz ostatni

      Nirvana wygrywa prawną batalię - pozew "Nevermind Baby" został odrzucony po raz ostatni

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Plini, Żytecki, Owane i Gadiner już jutro zagrają pierwszy z dwóch koncertów w Polsce

      Plini, Żytecki, Owane i Gadiner już jutro zagrają pierwszy z dwóch koncertów w Polsce

      Skillet już w kwietniu zagra dwa koncerty w Polsce

      Skillet już w kwietniu zagra dwa koncerty w Polsce

      II Ogólnopolski Konkurs Czary Gitary w Świdwinie

      II Ogólnopolski Konkurs Czary Gitary w Świdwinie

      Art Festival: artystyczne święto w G2A Arena - nowa impreza na kulturalnej mapie Podkarpacia

      Art Festival: artystyczne święto w G2A Arena - nowa impreza na kulturalnej mapie Podkarpacia

    • Kup bilety
      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

    • Reportaże i relacje
      Zespół Ketha zagrał w rzeszowskim pubie Underground. Wykonali swoją płytę "Wendigo"   

      Zespół Ketha zagrał w rzeszowskim pubie Underground. Wykonali swoją płytę "Wendigo"  

      Cancer Culture Polska 2022 - fotorelacja z koncertu

      Cancer Culture Polska 2022 - fotorelacja z koncertu

      VADER - Revelations of the Wicked tour 2022

      VADER - Revelations of the Wicked tour 2022

      Markowe Zaduszki Jazzowe - Marek Stryszowski i Przyjaciele w Wielickim Centrum Kultury - fotorelacja

      Markowe Zaduszki Jazzowe - Marek Stryszowski i Przyjaciele w Wielickim Centrum Kultury - fotorelacja

    • Patronat TopGuitar
      "Najszybszy shredder świata", Michael Angelo Batio, wystąpi na Gitarowym Rekordzie Świata 2023

      "Najszybszy shredder świata", Michael Angelo Batio, wystąpi na Gitarowym Rekordzie Świata 2023

      Spektakularne show Lordi we Wrocławiu. Fińska gwiazda metalu wystąpi podczas Gitarowego Rekordu Świata i 3-Majówki

      Spektakularne show Lordi we Wrocławiu. Fińska gwiazda metalu wystąpi podczas Gitarowego Rekordu Świata i 3-Majówki

      Już za kilka dni 5 edycja Polish Ukulele Festival. Oznacza to, że wiosna coraz bliżej!

      Już za kilka dni 5 edycja Polish Ukulele Festival. Oznacza to, że wiosna coraz bliżej!

      II Ogólnopolski Konkurs Czary Gitary w Świdwinie

      II Ogólnopolski Konkurs Czary Gitary w Świdwinie

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Kolumny Markbass MB58R 102 P oraz 102 XL P - prezentacja

      Kolumny Markbass MB58R 102 P oraz 102 XL P - prezentacja

      Markbass Strings Ultimate Series Nickel Plated Steel 040 – 120 - test strun do pięciostrunowej gitary basowej

      Markbass Strings Ultimate Series Nickel Plated Steel 040 – 120 - test strun do pięciostrunowej gitary basowej

      Markbass Little Mark 58R - flagowy wzmacniacz basowy

      Markbass Little Mark 58R - flagowy wzmacniacz basowy

      Porównanie kolumn Markbass MB58R 102 Pure, MB58R 102 Energy i MB58R 102 P

      Porównanie kolumn Markbass MB58R 102 Pure, MB58R 102 Energy i MB58R 102 P

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

    • Chwyty gitarowe
      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

  • TopSpecial
    • Felietony
      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

    • TopLegendy
      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Nirvana wygrywa prawną batalię - pozew "Nevermind Baby" został odrzucony po raz ostatni

      Nirvana wygrywa prawną batalię - pozew "Nevermind Baby" został odrzucony po raz ostatni

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

    • TopSpecial-Zestawienia
      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

22 lipca 2015 Jakub Milszewski | TopGuitar 1082

Przeczytaj również

W tym roku pożegnaliśmy...
W tym roku pożegnaliśmy...
Promocja prenumeraty TopGuitar: do wygrania 4 książki „Kryzys w Babilonie”
Promocja prenumeraty TopGuitar: do wygrania 4 książki „Kryzys w Babilonie”

Część tego materiału została wydana przed laty we Francji.

Tomasz Świtalski: Jedna płyta jest cała francuska. Ukazało się to tam w 1981 roku.

Robert Brylewski: Inicjatorem był Marc Boulet. Posądzałem go o to, że jest maniakiem rock’n’rolla, a teraz myślę, że był jakimś międzynarodowym agentem Interpolu. Zrobił taką akcję polityczną, wydając Kryzys – nawet płyta była przepasana taką wstążką, na której było napisane „Solidarite avec le rock polonais” [„Solidarność z polskim rockiem” – przyp. JM]. Kryzys nie był zespołem zaangażowanym politycznie tak, jak można by dzisiaj podejrzewać. Boulet zręcznie wykorzystał koniunkturę polityczną. Płyta wywołała wielki szok wśród dziennikarzy i ludzi z branży. Gdy nasz menadżer Jacek Olechowski rzucił na stół płytę na konferencji prasowej podczas Rock Arena w Poznaniu w 1980, to widziałem, jak słynnym krytykom i tuzom od zarządzania kulturą gały z orbit wychodziły.

Tomasz Świtalski: Wszyscy się rzucili do okna, żeby zobaczyć, czy jeździmy rolls royce’ami, bo przecież jak masz płytę na Zachodzie, to wszystkim się wydaje, że jesteś obleśnie bogaty.

Robert Brylewski: Wtedy się objawił humor Mirka Szatkowskiego – naszego wokalisty, który powiedział tym wszystkim zgromadzonym na konferencji: „Panowie, ale po co wam ten kompleks dolara?”.

Tomasz Świtalski: Marc był jeszcze w Pekinie, gdzie wydał singiel. Z jednej strony był nasz utwór, z drugiej zespół z Pekinu grający „Anarchy in UK”. Był nawet transfer dolarowy. Dostaliśmy po 30 dolarów. Natomiast to są wątki poboczne: najważniejsze jest to, że płyta była nagrana w naprawdę biwakowych warunkach, na korytarzu klubu Amplitron. Nie ma tam nawet basisty. Nagraliśmy to na monofonicznym reporterskim magnetofonie Nagra firmy Kudelski. Myśmy siedzieli na fotelach, chłopcy grali w drugim końcu korytarza, bo przy tej samej okazji została skonstruowana płyta pośmiertna Deadlocka. Już wtedy były kwasy, bo Luter z Deadlocka powiedział, że to jest komercja, że oni się nie będą sprzedawać przemysłowi fonograficznemu. A my byliśmy otwarci na projekty nowego świata.

Tomasz Świtalski, fot. DaguS / Wikimedia Commons, CC BY-SA 2.5

Tomasz Świtalski, fot. DaguS / Wikimedia Commons, CC BY-SA 2.5

Muzyka się nie postarzała?

Robert Brylewski: Ja te nagrania odbieram dużo lepiej teraz niż w młodości. Jeszcze dwadzieścia–trzydzieści lat temu, kiedy tego słuchałem, to przewijało się przeze mnie trochę zażenowania i wstydu. W tej chwili nie mam zupełnie się czego wstydzić. I rzeczywiście myślę, że to jest świetny materiał dla wszystkich tych, którzy poszukują jakiejś kariery w muzyce, próbują swoich sił w rock’n’rollu, a to dlatego, że pokazuje tę punkową stronę zagadnienia. Nie chodzi o umiejętności i technikę, ale o tę bezczelność. Taka była formuła punkrockowa.

Tomasz Świtalski: Mieliśmy wtedy jakieś wspólne flow. Nie dlatego, że byliśmy kolegami i robiliśmy coś we wspólnej bandzie, ale dlatego, że coś tę muzykę trzyma od środka. Słuchasz tego i myślisz: „Kur*a, słychać relacje między ludźmi!”. Tych dźwięków jest tak mało, że musi być jakaś ściema w tym, a tak naprawdę jej nie ma. Nie ma ściemy, jest klej między nami. Słucham tego i sobie myślę, że to się zaraz zawali, a to się trzyma. Poza tym myślę, że Szymon [Mirosław Szatkowski – przyp. JM] był najlepszym po Niemenie wokalistą w Polsce. On ma taką siłę wyrazu, prawdy, jest tak autentyczny, że jest to niesamowite. To jest jego przekaz w formie piosenki, on za tym stoi na 150%, więc my stoimy za nim na 200%, a każdy z nas za każdym innym na 300%. To się w tym czuje.

Robert Brylewski: Szymon miał taką wrażliwość, że publiczność była w stanie to wyczuć. Zrozumiałem to dopiero później, w Jarocinie. Dlatego też żałuję, że Mirek nigdy w Jarocinie nie wylądował, bo on by tam został bogiem. Publiczność kochała takich ludzi, których rozpoznawała jako swoich. Myślę, że to właśnie zasadnicza kwestia wrażliwości. Artysta musi być wrażliwy. Wymagał od nas opieki, ale dostawał też duże oparcie, bo szanowaliśmy jego szczerość.

Biorąc pod uwagę, że przyszłość się bierze z przeszłości, to właśnie bezczelność wskazalibyście jako podstawową cechę potrzebną muzykowi?

Robert Brylewski: Publiczności nie obchodzą kompleksy wykonawcy. Naszą siłą było to, że odłożyliśmy te kompleksy na bok. Nie wiem, czy bezczelność jest dobrą nazwą, bo prywatnie wszyscy nie byliśmy bezczelni. W karierze Kryzysu wielkie znaczenie miał też Jacek Olechowski, nasz menadżer. To było nasze wielkie szczęście, że trafiliśmy na niego. Reprezentował tę szkołę menadżerską lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych i robił to perfekcyjnie. Zdawał sobie sprawę, że sama nazwa zespołu w tamtejszych realiach Polski może pomóc w wypromowaniu go.

Tomasz Świtalski: Jacek był takim prawdziwym menadżerem rockandrollowym. Elvis miał Pułkownika, Beatlesi – Epsteina, my mieliśmy Jacka. Rozumiał, co robimy i widział to w bardzo dobrych proporcjach. Nie powiedziałbym, że próbował nas sprzedać czy coś w tym stylu. Myśmy dla niego byli wektorem pewnej zmiany i on to doskonale czuł.

Tamte czasy dla muzyków rockowych po tej stronie żelaznej kurtyny musiały być mocno kolorowe, w odróżnieniu od dzisiejszych, gdzie liczą się tylko słupki i kalkulatory.

Robert Brylewski: Kolorowe, bo widać było różnicę między kolorowymi a czarno-białymi. Kolorów nie było na ulicach, panowała szarzyzna. Ale dzięki temu nie było też całego tego gówna, które ludziom zaśmiecało życie, czyli billboardów i ulotek. Teraz mamy śmietnik estetyczny, a wtedy wszystko było surowe jak Stalowa Wola. Dziś jest tylu kolorowych – i nie mam na myśli koloru skóry – że nic już nie robi wrażenia, każdy może sobie kupić jakieś fajne ciuchy. A wtedy jeździliśmy do Rembertowa, żeby sobie konstruować „imidż”. Z daleka było widać, że my to my, bo taki mieliśmy styl, tak się ubieraliśmy.

Tomasz Świtalski: Ostatnio młody kolega muzyk pytał mnie o to, jak to wtedy było, co nami powodowało. Powiedziałem mu, że powodowała nami bezinteresowna nienawiść wobec wszystkiego i wszystkich. Impet nihilistycznej nienawiści. Ale jak masz szesnaście lat, to nie jest to dojrzałe uczucie. Nienawidzisz absolutnie wszystkiego i buntujesz się przeciwko wszystkiemu. To nie było agresywne, było czyste. Była to forma ekspresji. Ja się tak czułem. Nienawidziłem wszystkiego, co się rusza. No future – nie ma później, nie ma wcześniej, jest tylko tu i teraz. To mnie napędzało. Nie było narkotyków. Ale ta droga prowadziła dokądś, nie była ślepa. Ukułem sobie taki slogan, że z nihilistycznego piekła punk rocka przeszliśmy przez czyściec psychodelii i dotarliśmy do reggae.

Robert Brylewski: Przy czym nie deklarowaliśmy wtedy, czy ktoś jest wierzący, czy nie. Nikt nigdy o to nikogo nie pytał.

Tomasz Świtalski: Zgadza się, ale jak bym wtedy się dowiedział, że słuchasz Locomotiv GT albo Uriah Heep, to bym się z tobą nie kolegował.

Robert Brylewski: Rozczarowałeś mnie trochę, ale jakoś to przeżyję. Ale Genesis – fuj. Yes – też nie. Yes – no. Jethro Tull – no.

Tomasz Świtalski: Queen – no.

Robert Brylewski: Queen – yes! Pierwsza płyta, którą kupiłem, to była „A Night at the Opera”. Do dzisiaj szanuję. Lubię Freddiego Mercury’ego, choć później zmienił image i zapuścił koszmarne wąchy. Ale płyta jest genialna, Freddie jest geniuszem i pokazuje, że nieważne, czy jesteś gejem, masonem, Żydem czy Niemcem – jeśli jesteś genialnym muzykiem, to nie ma znaczenia.

A co z promocją albumu? W połowie listopada był jeden koncert promujący wydawnictwo. Co dalej?

Robert Brylewski: Mamy trochę problem, bo mamy mnóstwo Kryzysów, czyli możliwości sformowania różnych składów. Przez ostatnie lata do formuły pod nazwą Kryzys zapraszałem różnych muzyków, więc jesteśmy w stanie wystawić parę składów. Możemy więc zagrać w paru miejscach jednocześnie albo wystawić jeden wielki big-band, jeżeli kogoś będzie stać, żeby zapłacić nam więcej niż po 50 zł na głowę.

Więc są plany koncertowe?

Robert Brylewski: Oczywiście. Dużo rzeczy okaże się w lipcu. 4 lipca jest Rock na Bagnie, na którą to imprezę Kryzys został zaproszony. Niestety, budżet jest taki, że nie uda nam się wystawić big-bandu, ale będzie więcej niż trzy–cztery osoby na scenie. Będziemy się starali zaprosić największe walory, jakie Kryzys w swojej historii miał.

Robert, w jednym z wywiadów stwierdziłeś, że chciałbyś wypuścić jeszcze co najmniej jedną studyjną płytę pod szyldem Kryzys.

Robert Brylewski: Zgadza się i rok 2015 jest właśnie po to, żeby to zrobić. Za pół roku pokażemy się na festiwalu i myślę, że w ciągu sześciu czy dziewięciu miesięcy dojdzie do tego, o czym marzę, czyli zrobimy jeszcze jedną, zupełnie nową płytę. Pokażemy, że wiele rzeczy jest wciąż aktualnych. Mamy ogromne zaplecze muzyków, którzy znają piosenki Kryzysu i trzeba by to jakoś fajnie wykorzystać. A to nie jest łatwe – dzisiejsza logistyka w tak zwanej rozrywce jest ogromnym wyzwaniem. Trzeba by wrócić do pierwszych zasad punkowych, a jednym z podstawowych haseł było: „zrób to sam”.

Rozmowa z artystami opublikowana została w  lipcowym wydaniu TopGuitar, 07/2015.

2 of 2
  • Tags
  • Kryzys
  • Robert Brylewski
  • robert brylewski muzyk
  • robert brylewski wywiad
  • Tomasz Świtalski
  • zespół kryzys

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Coria: wspólna trasa z Illusion i Afromental
Previous article Manou Gallo Groove Orchestra na zwieńczenie festiwalu Etnokraków 2015

Jakub Milszewski | TopGuitar

INNE

Joe Bonamassa w obronie Jimmy'ego Page'a: "Był talentem, który zdarza się raz na pokolenie”. Artykuły o artystach
21 marca 2023

Joe Bonamassa w obronie Jimmy'ego Page'a: "Był talentem, który zdarza się raz na pokolenie”.

Wolfgang Van Halen został zapytany, jakiej muzyki słucha. Odpowiedział: „Meshuggah" Artykuły o artystach
20 marca 2023

Wolfgang Van Halen został zapytany, jakiej muzyki słucha. Odpowiedział: „Meshuggah"

Zmarł Mick Slattery, założyciel i gitarzysta Hawkwind Artykuły o artystach
19 marca 2023

Zmarł Mick Slattery, założyciel i gitarzysta Hawkwind

Robb Flynn o najnowszej liście 100 najwspanialszych heavy metalowych utworów: "Jest wiele wątpliwych wyborów, ale są dwa rażące pominięcia" Artykuły o artystach
17 marca 2023

Robb Flynn o najnowszej liście 100 najwspanialszych heavy metalowych utworów: "Jest wiele wątpliwych wyborów, ale są dwa rażące pominięcia"

Lars Ulrich uważa, że krytyka płyty "Lulu" wynika z... ignorancji krytykujących Artykuły o artystach
17 marca 2023

Lars Ulrich uważa, że krytyka płyty "Lulu" wynika z... ignorancji krytykujących

Steve Harris o swoim uwielbieniu dla Genesis: "Albumy z ery Petera Gabriela wciąż przyprawiają mnie o gęsią skórkę"" Artykuły o artystach
16 marca 2023

Steve Harris o swoim uwielbieniu dla Genesis: "Albumy z ery Petera Gabriela wciąż przyprawiają mnie o gęsią skórkę""

Najlepszy gitarzysta według Steviego Ray Vaughana? Nie zgadlibyście. Artykuły o artystach
16 marca 2023

Najlepszy gitarzysta według Steviego Ray Vaughana? Nie zgadlibyście.

Brian May został ostatecznie uhonorowany za swój wkład w „muzykę i działalność charytatywną”. Artykuły o artystach
16 marca 2023

Brian May został ostatecznie uhonorowany za swój wkład w „muzykę i działalność charytatywną”.

Steve Hackett o technice tappingu: "Taka gra na gitarze to prawdopodobnie odpowiednik rozszczepienia atomu" Artykuły o artystach
15 marca 2023

Steve Hackett o technice tappingu: "Taka gra na gitarze to prawdopodobnie odpowiednik rozszczepienia atomu"

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
21 marca 11:41
Newsy

Blackstar Debut 50R – nowe combo gitarowe

21 marca 10:40
Artyści

Joe Bonamassa w obronie Jimmy’ego Page’a: „Był talentem, który zdarza się raz na pokolenie”.

20 marca 13:29
Newsy

JOYO BSK-40 – nowe combo dla instrumentów akustycznych

20 marca 10:10
Tygodnik

Tygodnik 11/2023 (243)

20 marca 9:21
Artyści

Wolfgang Van Halen został zapytany, jakiej muzyki słucha. Odpowiedział: „Meshuggah”

19 marca 21:00
Newsy

T-Pain umieścił na płycie porywającą wersję „War Pigs” z repertuaru Black Sabbath

19 marca 18:01
Artyści

Zmarł Mick Slattery, założyciel i gitarzysta Hawkwind

17 marca 16:46
Newsy

Hugo Fabbri z zespołu Fuzzy Vox i Yamaha RSS20

17 marca 11:04
Artyści

Robb Flynn o najnowszej liście 100 najwspanialszych heavy metalowych utworów: „Jest wiele wątpliwych wyborów, ale są dwa rażące pominięcia”

17 marca 8:28
Artyści

Lars Ulrich uważa, że krytyka płyty „Lulu” wynika z… ignorancji krytykujących

16 marca 19:05
Artyści

Steve Harris o swoim uwielbieniu dla Genesis: „Albumy z ery Petera Gabriela wciąż przyprawiają mnie o gęsią skórkę””

16 marca 11:52
Newsy

Stu Hamm przepytany przez firmę Markbass

16 marca 10:37
Artyści

Najlepszy gitarzysta według Steviego Ray Vaughana? Nie zgadlibyście.

16 marca 9:17
Artyści

Brian May został ostatecznie uhonorowany za swój wkład w „muzykę i działalność charytatywną”.

15 marca 18:44
Artyści

Steve Hackett o technice tappingu: „Taka gra na gitarze to prawdopodobnie odpowiednik rozszczepienia atomu”

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2023. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press