• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Alain Caron przepytany przez firmę Markbass

      Alain Caron przepytany przez firmę Markbass

      Marcin Patrzałek interpretuje "Cry Me A River" w stylu flamenco

      Marcin Patrzałek interpretuje "Cry Me A River" w stylu flamenco

      Kolejne nowe utwory z dwóch nadchodzących płyt Erica Johnsona

      Kolejne nowe utwory z dwóch nadchodzących płyt Erica Johnsona

      Sammy Hagar i Michael Anthony dopuszczeni do rozmów o koncertach w hołdzie Van Halen

      Sammy Hagar i Michael Anthony dopuszczeni do rozmów o koncertach w hołdzie Van Halen

    • Newsy sprzętowe
      Epiphone Jerry Cantrell Les Paul Custom Prophecy

      Epiphone Jerry Cantrell Les Paul Custom Prophecy

      PRS Private Stock Special Semi-Hollow Limited Edition

      PRS Private Stock Special Semi-Hollow Limited Edition

      Takamine THE60th – wyjątkowa gitara na 60-lecie firmy

      Takamine THE60th – wyjątkowa gitara na 60-lecie firmy

      Blackstar Saint James – nowa seria wzmacniaczy gitarowych

      Blackstar Saint James – nowa seria wzmacniaczy gitarowych

    • TopVideo
      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

      Alex S prezentuje Tech 21 PSA 2.0 (wideo)

      Alex S prezentuje Tech 21 PSA 2.0 (wideo)

      To była jedyna taka okazja - May, Iommi i Hetfield razem na scenie

      To była jedyna taka okazja - May, Iommi i Hetfield razem na scenie

      Ostatnie materiały video z Alexi Laiho

      Ostatnie materiały video z Alexi Laiho

  • Artyści
    • Wywiady
      Dariusz ‘Yanuary’ Styczeń z zespołu Thy Disease: "Od 15 lat nie gram w ogóle na gitarach sześciostrunowych"

      Dariusz ‘Yanuary’ Styczeń z zespołu Thy Disease: "Od 15 lat nie gram w ogóle na gitarach sześciostrunowych"

      Eric Johnson opowiada jak nagrania z kaset i taśm szpulowych stały się materiałem na jego dwie nowe płyty

      Eric Johnson opowiada jak nagrania z kaset i taśm szpulowych stały się materiałem na jego dwie nowe płyty

      John Frusciante wspomina pierwsze przesłuchania i przyjęcie do Red Hot Chili Peppers

      John Frusciante wspomina pierwsze przesłuchania i przyjęcie do Red Hot Chili Peppers

      Wywiad z Mårtenem Hagströmem (Meshuggah)

      Wywiad z Mårtenem Hagströmem (Meshuggah)

    • Artykuły
      Gitarzysta UFO Neil Carter twierdzi, że Ozzy odnosił sukcesy dzięki muzykom ze swojego zespołu

      Gitarzysta UFO Neil Carter twierdzi, że Ozzy odnosił sukcesy dzięki muzykom ze swojego zespołu

      Angus Young o rockowych gwiazdach. Oberwało się Led Zeppelin, The Rolling Stones i Deep Purple

      Angus Young o rockowych gwiazdach. Oberwało się Led Zeppelin, The Rolling Stones i Deep Purple

      John Frusciante: "Uwielbiam gitarzystów takich jak Randy Rhoads, czy Eddie Van Halen"

      John Frusciante: "Uwielbiam gitarzystów takich jak Randy Rhoads, czy Eddie Van Halen"

      Rob, Kirk i Lars ruszyli przytulać Jamesa Hetfielda podczas koncertu Metalliki w Brazylii

      Rob, Kirk i Lars ruszyli przytulać Jamesa Hetfielda podczas koncertu Metalliki w Brazylii

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

      Tomasz Andrzejewski "When The Heroes Are Gone" - recenzja płyty

      Tomasz Andrzejewski "When The Heroes Are Gone" - recenzja płyty

      Krzysztof "Puma" Piasecki & Adam Wendt - "We See The Light 59/62"

      Krzysztof "Puma" Piasecki & Adam Wendt - "We See The Light 59/62"

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Gwiazdy na festiwalu 3-Majówka we Wrocławiu: Morcheeba, Epica, Dire Straits Legacy i inni

      Gwiazdy na festiwalu 3-Majówka we Wrocławiu: Morcheeba, Epica, Dire Straits Legacy i inni

      Super Trio wystąpi w Hard Rock Pubie Pamela w Toruniu

      Super Trio wystąpi w Hard Rock Pubie Pamela w Toruniu

      Alice Cooper po prawie 10 latach powróci do magicznej Doliny Charlotty

      Alice Cooper po prawie 10 latach powróci do magicznej Doliny Charlotty

      Dire Straits Legacy - muzycy Dire Straits na koncercie w Polsce. Takie rzeczy tylko na Gitarowym Rekordzie Świata 2022

      Dire Straits Legacy - muzycy Dire Straits na koncercie w Polsce. Takie rzeczy tylko na Gitarowym Rekordzie Świata 2022

    • Kup bilety
      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Klasz Ov The Sejtans XIII

      Klasz Ov The Sejtans XIII

    • Reportaże i relacje
      Trochę metalowych zdjęć - fotorelacja z koncertów Hate, Thy Disease i Virgin Snatch

      Trochę metalowych zdjęć - fotorelacja z koncertów Hate, Thy Disease i Virgin Snatch

      Lipali, Fish Basket - koncert w krakowskim klubie Zaścianek. Fotorelacja

      Lipali, Fish Basket - koncert w krakowskim klubie Zaścianek. Fotorelacja

      Mamy nowy Gitarowy Rekord Świata, a jego liczba to 7676!

      Mamy nowy Gitarowy Rekord Świata, a jego liczba to 7676!

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

    • Patronat TopGuitar
      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

      „Make Music Not War!” Serce z tysiąca gitar dla Ukrainy podczas 20. Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      „Make Music Not War!” Serce z tysiąca gitar dla Ukrainy podczas 20. Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      Gitarowy Rekord Świata ogłasza casting na gitarową osobowość. Przesłuchania już 2 kwietnia we Wrocławiu!

      Gitarowy Rekord Świata ogłasza casting na gitarową osobowość. Przesłuchania już 2 kwietnia we Wrocławiu!

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Markbass Nano Mark II - test

      Markbass Nano Mark II - test

      Mark Strings Solo Series Stainless Steel i Legacy Series Nickel Plated Steel - test

      Mark Strings Solo Series Stainless Steel i Legacy Series Nickel Plated Steel - test

      Markbass AMS Advanced Modular Cabinet System - test kolumn basowych

      Markbass AMS Advanced Modular Cabinet System - test kolumn basowych

      MarkStrings LongEvo Nickel Plated Steel oraz Stainless Steel - test

      MarkStrings LongEvo Nickel Plated Steel oraz Stainless Steel - test

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Rockowy tapping oburęczny - łatwa lekcja z serii Blackstar Potential

      Rockowy tapping oburęczny - łatwa lekcja z serii Blackstar Potential

    • Chwyty gitarowe
      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

  • TopSpecial
    • Felietony
      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

    • TopSpecial-Zestawienia
      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Instagram
    • RSS
Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu
Home
Artyści
Wywiady

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

22 lipca 2015 Jakub Milszewski | TopGuitar 904

Przeczytaj również

W tym roku pożegnaliśmy...
W tym roku pożegnaliśmy...
Promocja prenumeraty TopGuitar: do wygrania 4 książki „Kryzys w Babilonie”
Promocja prenumeraty TopGuitar: do wygrania 4 książki „Kryzys w Babilonie”

Nieczęsto zdarza się, aby legenda wracała do życia. Tymczasem Kryzys, jeden z najbardziej zasłużonych polskich zespołów rockowych, przypomniał o sobie słuchaczom dzięki kompilacji „78–81”, na której znalazły się materiał z winylowej płyty wydanej w 1981 roku we Francji oraz niepublikowane wcześniej nagrania z koncertu w Opolu z tego samego roku. O albumie, historii Kryzysu i o tym, czy rock’n’roll umarł, opowiadają lider Kryzysu, wokalista i gitarzysta i ikona polskiego rocka Robert Brylewski oraz saksofonista Tomasz Świtalski.

Jakub Milszewski: Czy album „78-81” można nazwać reedycją? To jest przecież materiał, który na różne sposoby został wcześniej wydany.

Robert Brylewski: Ja bym powiedział, że tę płytę można bardziej nazwać „podsumowaniem Kryzysu XX wieku”. Kompendium Kryzysu.

Tomasz Świtalski: Jeszcze dziś rano słuchałem tej płyty i pomyślałem sobie, że dobrze, że to się ukazało, bo cała masa zainteresowanych ludzi będzie teraz znała kontinuum. Będą wiedzieli, skąd to się wzięło. Nie chodzi o udowadnianie, że ktoś gra tak, jak my graliśmy już wtedy, że ten czy tamten inspirują się Robertem. Album pokazuje pełen ciąg zdarzeń muzycznej historii – teraz już wiemy, skąd przyszliśmy, i być może wiemy też, dokąd idziemy. To ważny puzzel w historii polskiej muzyki rozrywkowej.

Więc dlaczego dopiero teraz, pod koniec 2014 roku?

Robert Brylewski: Tylko dlatego, że w XXI wieku nie pojawił się jeszcze żaden interesujący podmiot muzyczny. Ostatni, jaki pamiętam – i wielu moich znajomych podziela ten pogląd – to była Nirvana, zespół, który namieszał tak, że do dziś jest ikoną. XXI wiek nie dorobił się takiego rockandrollowego hero, jakimi kiedyś byli na przykład Neil Young czy Bob Dylan… Mieliśmy takich w poprzednim stuleciu pełno! Zostali oni, niestety, skutecznie wytępieni.

Tomasz Świtalski: Ten album to bilans zamknięcia. Oglądałem ostatnio wywiad z Blur i stwierdzili w nim, że w XXI wieku rock’n’roll zszedł z tej ziemi, dopełnił się. Tak jest z wieloma dziedzinami w sztuce. Poezja też się skończyła.

Robert Brylewski: Wszystko przez Grabaża, bo śpiewał: „Rock’n’roll umarł, rock jest martwy, stary”…

Tomasz Świtalski: Rock przestał się liczyć jako siła napędowa. Teraz się go uprawia, jak się uprawia na przykład jazz.

Robert Brylewski: Poza tym wszedł do panteonu kultury, bo teraz już się nas do kultury zalicza. Został podsumowany, bo to już stare wydarzenie.

Tomasz Świtalski: A ja jestem rockerem! I dopiero z czasem nabrałem świadomości tego faktu, zdałem sobie sprawę, że ten kamień się tak długo toczy i nie obrasta, że nie może być inaczej. Jak się obracam w towarzystwie chłopaków po dziewiętnaście–dwadzieścia lat, którzy wciąż grają, to nie mogę tego o nich powiedzieć.

Robert Brylewski: Postawmy sprawę jasno: to Kryzys zniszczył rock’n’rolla. Tam na płycie jest informacja, którą rzucamy ze sceny, że jesteśmy „gwiezdnymi niszczycielami rocka”. Widocznie mieliśmy jakieś profetyczne zdolności już w dzieciństwie.

Czyli mówimy o płycie, która jest epitafium dla rock’n’rolla.

Tomasz Świtalski: Ta płyta jest świeża. Myślę, że może być impulsem, by zreaktywować troszeczkę muzyki. Słuchając tej płyty, zauważyłem, że to jest absolutnie do niczego niepodobne, że to jest autonomiczne zjawisko. Od takich zjawisk się zawsze coś zaczynało.

Robert Brylewski: Po latach wiele rzeczy się wyjaśnia i nabiera nowego kontekstu. Dopiero dziś, kiedy zmieniliśmy się wiekowo, pewne zjawiska rozumiemy. To, co napawa mnie dumą po wydaniu tej płyty, to kiedy ludzie po jej przesłuchaniu mówią: „Ale wy byliście bezczelni”. No i rzeczywiście. Wyjść naprzeciwko trzech tysięcy fanów zespołu Dżem i powiedzieć, że jesteśmy gwiezdnymi niszczycielami rocka (o bluesie w ogóle nie chcieliśmy nawet gadać) – to wymagało bezczelności i odwagi. Byliśmy nastawieni prowokacyjnie, bo to było nasze emploi, ale też poniekąd obowiązek. Korzystaliśmy z tego. To było fajne i podoba mi się teraz, a wtedy nie byłem tego świadomy.

Tomasz Świtalski: Tak samo jest z tekstami, które są wciąż aktualne. Nie są zapisem stanu czasu, ale zapisem stanu ducha. Dla mnie na przykład „Telewizja” jest tekstem ciągle aktualnym, prawdziwym sprzeciwem przeciwko establishmentowi wielkich mediów, ogłupianiu ludzi.

Robert Brylewski: A ja tego tak nie odczytuję, bo lubię telewizję. Od dziecka lubiłem oglądać, więc sobie napisałem. Nie wiem, czy są tam wyciągnięte i podane jakieś wnioski. Bardziej właśnie – jak powiedziałeś – stan ducha. Tekst jest taki, jaki jest, bo jaki może być stan ducha licealisty na lekcji polskiego?

Tomasz Świtalski: Z jednej strony jest tekst, z drugiej muzyka. Ona też jest odbiciem tego stanu. Na płycie jest z jednej strony zamieszanie, z drugiej strony – pełna forma, bo nie mogę powiedzieć, że świadoma, byliśmy przecież na początku drogi twórczej. Ale już wtedy było w tym kwantum tej formy, którą uprawiamy do dziś. Słuchałem na przykład „Złodzieja ognia” i śmiałem się, że już w tym mamy Brygadę Kryzys, bo są tam pewne dźwięki, harmonie, rzeczy, które później weszły w kanon grania.

Robert Brylewski, fot. Anna Książek i Adam Rżysko / Wikipedia, licencja: CC-BY-SA-3.0

Robert Brylewski, fot. Anna Książek i Adam Rżysko / Wikipedia, licencja: CC-BY-SA-3.0

Czy nagrania, które znalazły się na tym albumie, to wszystkie nagrania archiwalne Kryzysu, jakie istnieją?

Robert Brylewski: Tak. Kiedyś wydałem na kasecie nagrania, które, nazwijmy to, autoryzowałem, które nadawały się do publikacji. Wybrałem takie, które są według mnie godne polecenia. Tutaj mamy szersze, finalne kompendium. Doszły tam nagrania z Opola. Pokazują nie tylko surowy zapis z próby czy koncertu, ale także dużo atmosfery. W nagraniach z Ursusa nic nie słychać, bo akustyk położył sprawę, ale na tych z Opola można usłyszeć, jak to było naprawdę.

Czytając recenzje i artykuły o „78-81” – czujecie odium historii?

Robert Brylewski: Nie poczuję takiego odium, póki żyję. Może odczuję je po śmierci, jeśli będę w stanie czuć wtedy cokolwiek. Może zostało mi jeszcze trochę tej bezczelności. Odium historii czuć gdzie indziej. Dopiero całkiem niedawno, bo kilka lat temu, słyszałem, jak jakiś wiceminister kultury się wypowiadał i mówił, że ten punk rock stanowi jednak kulturę, jest w polskiej kulturze na stałe. Tymczasem punk rock usadowił się w tej kulturze dużo wcześniej. Ale są to uczciwe słowa i się nam należą – nie mówię tu tylko o nas dwóch, ale o całej bandzie tych ludzi, którzy tworzyli tzw. nową falę w latach osiemdziesiątych. Dla mnie to ważne.

Tomasz Świtalski: Na mnie też robi wrażenie. Pokazuje, że pewne poszukiwania kierunku muzycznego są wciąż aktualne. Pokazuje też, że rzeczywiście byliśmy w takiej artystycznej prawdzie wtedy i jesteśmy w niej do dziś. Był taki koncert jubileuszowy koncert Maanamu w Sali Kongresowej. Wszystko było tak, jak powinno być: wychodzili goście, grali, schodzili, jedna piosenka po drugiej. Zapowiedziano nagle, że teraz z Maanamem zagra Robert Brylewski. Robert wyszedł z gitarą, z Jackowskim i całym zespołem zagrał jakiś utwór. To wykonanie tak wypier**liło w kosmos! To tak, jakbyś słuchał sobie tradycyjnego jazzu, a potem puścił Davisa. To mi uświadomiło, że Robert przede wszystkim jest genialnym gitarzystą. Nie chodzi o technikę, jakiegoś Satrianiego i tak dalej, ale strukturę muzyki, która siedzi w jego głowie. Robert potrafi ją przełożyć na gitarę. To jest bardzo ważne.

Czy wydanie tego albumu was kosztowało dużo wysiłku i starań? Ile trwało przygotowanie tego wydawnictwa?

Robert Brylewski: Ja się go domagałem od wielu lat. Chciałem, żeby w końcu te nagrania, które wydałem kiedyś na kasecie jako „Studio Złota Skała” wyszły na CD. W końcu wyszedł taki zbiorowy, kryzysowy pomysł, żeby to wydać. Mnie to odpowiada, choć trochę żałuję, że nie ma tej starej okładki, chociaż ta jest bardzo dobra, robiła ją ponoć Kiki Picasso, wnuczka malarza. Nie wiem, czy to prawda.

1 of 2
  • Tags
  • Kryzys
  • Robert Brylewski
  • robert brylewski muzyk
  • robert brylewski wywiad
  • Tomasz Świtalski
  • zespół kryzys

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Coria: wspólna trasa z Illusion i Afromental
Previous article Manou Gallo Groove Orchestra na zwieńczenie festiwalu Etnokraków 2015

Jakub Milszewski | TopGuitar

Jakub Milszewski - dziennikarzem muzycznym został jak wszyscy dlatego, że nie nauczył się na niczym grać, co nie przeszkadzało mu w graniu i śpiewaniu. W "TopGuitar" odpowiada za Garaż i wywiady z fajnymi ludźmi. Pojawia się na Anywhere.pl, w "Live&Travel" i na Kvlt.pl. Występował z Ennio Morricone, zdobył złoty medal na Olimpiadzie Chóralnej, gra na basie, dorabiał rysowaniem komiksów i kopaniem rowów.

INNE

Gitarzysta UFO Neil Carter twierdzi, że Ozzy odnosił sukcesy dzięki muzykom ze swojego zespołu Artykuły o artystach
20 maja 2022

Gitarzysta UFO Neil Carter twierdzi, że Ozzy odnosił sukcesy dzięki muzykom ze swojego zespołu

Angus Young o rockowych gwiazdach. Oberwało się Led Zeppelin, The Rolling Stones i Deep Purple Artykuły o artystach
19 maja 2022

Angus Young o rockowych gwiazdach. Oberwało się Led Zeppelin, The Rolling Stones i Deep Purple

John Frusciante: "Uwielbiam gitarzystów takich jak Randy Rhoads, czy Eddie Van Halen" Artykuły o artystach
17 maja 2022

John Frusciante: "Uwielbiam gitarzystów takich jak Randy Rhoads, czy Eddie Van Halen"

Rob, Kirk i Lars ruszyli przytulać Jamesa Hetfielda podczas koncertu Metalliki w Brazylii Artykuły o artystach
17 maja 2022

Rob, Kirk i Lars ruszyli przytulać Jamesa Hetfielda podczas koncertu Metalliki w Brazylii

Gwiazdy metalu przybyły na koncert Behemotha Artykuły o artystach
15 maja 2022

Gwiazdy metalu przybyły na koncert Behemotha

Ozzy Osbourne wspomina trasę z Metalliką: "Najbardziej szalony z nich był James. Trzy razy złamał sobie rękę" Artykuły o artystach
15 maja 2022

Ozzy Osbourne wspomina trasę z Metalliką: "Najbardziej szalony z nich był James. Trzy razy złamał sobie rękę"

Joshua Meader wykonuje karkołomne solo Charlie Parkera w "A Night in Tunisia" Artykuły o artystach
15 maja 2022

Joshua Meader wykonuje karkołomne solo Charlie Parkera w "A Night in Tunisia"

Jimmy Page z premedytacją pozostawił swoje błędnie zagrane dźwięki na pierwszej płycie Led Zeppelin Artykuły o artystach
13 maja 2022

Jimmy Page z premedytacją pozostawił swoje błędnie zagrane dźwięki na pierwszej płycie Led Zeppelin

Steve Vai o Deep Purple z Coverdalem: "Kupiłem płytę 'Burn' i, mój Boże, oniemiałem!" Artykuły o artystach
12 maja 2022

Steve Vai o Deep Purple z Coverdalem: "Kupiłem płytę 'Burn' i, mój Boże, oniemiałem!"

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
20 maja 17:44
Newsy

Epiphone Jerry Cantrell Les Paul Custom Prophecy

20 maja 12:25
Tygodnik

Tygodnik 20/2022 (200)

20 maja 8:38
Artyści

Gitarzysta UFO Neil Carter twierdzi, że Ozzy odnosił sukcesy dzięki muzykom ze swojego zespołu

19 maja 12:09
Nauka gry na gitarze

Polecamy szkołę Piotra Wójcickiego „Gitara blues-rockowa – teoria i praktyka”

19 maja 9:41
Newsy

Po długiej chorobie zmarł Dominik Jokiel, gitarzysta zespołów Aion i Turbo

19 maja 8:16
Artyści

Angus Young o rockowych gwiazdach. Oberwało się Led Zeppelin, The Rolling Stones i Deep Purple

18 maja 12:48
Newsy

PRS Private Stock Special Semi-Hollow Limited Edition

17 maja 21:21
Imprezy

Trochę metalowych zdjęć – fotorelacja z koncertów Hate, Thy Disease i Virgin Snatch

17 maja 14:05
Newsy

Takamine THE60th – wyjątkowa gitara na 60-lecie firmy

17 maja 12:31
Artyści

John Frusciante: „Uwielbiam gitarzystów takich jak Randy Rhoads, czy Eddie Van Halen”

17 maja 10:55
Artyści

Rob, Kirk i Lars ruszyli przytulać Jamesa Hetfielda podczas koncertu Metalliki w Brazylii

17 maja 10:03
Newsy

Blackstar Saint James – nowa seria wzmacniaczy gitarowych

16 maja 15:01
Newsy

Alain Caron przepytany przez firmę Markbass

16 maja 9:59
Imprezy

Lipali, Fish Basket – koncert w krakowskim klubie Zaścianek. Fotorelacja

16 maja 9:07
Newsy

Marcin Patrzałek interpretuje „Cry Me A River” w stylu flamenco

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2021. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press