• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Muzycy zespołu Crown the Empire endorserami ESP Guitars

      Muzycy zespołu Crown the Empire endorserami ESP Guitars

      Julian Lage szykuje dla nas gitarowa ucztę w postaci nowej płyty "View With A Room"

      Julian Lage szykuje dla nas gitarowa ucztę w postaci nowej płyty "View With A Room"

      Robert Cichy gra polskie lata 70. Tym razem opracował utwór "Kwiaty niczyje" zespołu Kram

      Robert Cichy gra polskie lata 70. Tym razem opracował utwór "Kwiaty niczyje" zespołu Kram

      Ozzy Osbourne i Tony Iommi ponownie razem na scenie! To dobrze wróży

      Ozzy Osbourne i Tony Iommi ponownie razem na scenie! To dobrze wróży

    • Newsy sprzętowe
      Striker Collection – nowe linia gitar firmy Kramer

      Striker Collection – nowe linia gitar firmy Kramer

      Pierwsze zestawy głośnikowe Markbass MB58R dostępne we wrześniu

      Pierwsze zestawy głośnikowe Markbass MB58R dostępne we wrześniu

      Mark Blasquez demonstruje gitarę Takamine P3NY

      Mark Blasquez demonstruje gitarę Takamine P3NY

      Tim Gauci prezentuje gitarę LTD Snakebyte Camo

      Tim Gauci prezentuje gitarę LTD Snakebyte Camo

    • TopVideo
      Przypominamy sytuację, gdy Slash został zaatakowany przez szalonego fana - ochroniarz dopadł go w ostatniej chwili

      Przypominamy sytuację, gdy Slash został zaatakowany przez szalonego fana - ochroniarz dopadł go w ostatniej chwili

      Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo - tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer

      Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo - tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer

      Orion, Negral i Seth prezentują swoje gitary ESP Guitars grając „Ov My Herculean Exile” z nadchodzącej płyty Behemoth

      Orion, Negral i Seth prezentują swoje gitary ESP Guitars grając „Ov My Herculean Exile” z nadchodzącej płyty Behemoth

      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

  • Artyści
    • Wywiady
      Phil Collen z Def Leppard: "Wciąż czekam na kogoś takiego jak Prince, albo Led Zeppelin"

      Phil Collen z Def Leppard: "Wciąż czekam na kogoś takiego jak Prince, albo Led Zeppelin"

      Bartek Grzanek z zespołu Tosteer: "Używałem PRS Tremonti z początku lat 2000 - fantastyczna gitara z jedną tylko wadą - nie była stratem"

      Bartek Grzanek z zespołu Tosteer: "Używałem PRS Tremonti z początku lat 2000 - fantastyczna gitara z jedną tylko wadą - nie była stratem"

      Tomasz Sadlak z HATE: "Najfajniej jest jak bas łamie żebra, ale niekoniecznie na scenie"

      Tomasz Sadlak z HATE: "Najfajniej jest jak bas łamie żebra, ale niekoniecznie na scenie"

      Rafał Sarnecki: "Dla mnie zawsze cenniejsze było posiadanie własnego stałego zespołu niż zapraszanie gwiazd"

      Rafał Sarnecki: "Dla mnie zawsze cenniejsze było posiadanie własnego stałego zespołu niż zapraszanie gwiazd"

    • Artykuły
      Ogień na scenie - pomiędzy show a katastrofą

      Ogień na scenie - pomiędzy show a katastrofą

      Jak Guns N' Roses dzielili kasę z tantiem autorskich po wydaniu "Apetite For Destruction"

      Jak Guns N' Roses dzielili kasę z tantiem autorskich po wydaniu "Apetite For Destruction"

      Steve Vai podczas koncertu wręczył swoją gitarę młodemu fanowi, który kontynuował "For the Love of God"!

      Steve Vai podczas koncertu wręczył swoją gitarę młodemu fanowi, który kontynuował "For the Love of God"!

      Max Norman, producent Ozzy'ego Osbourne'a wspomina, jak Randy Rhoads nagrywał gitarowe solówki

      Max Norman, producent Ozzy'ego Osbourne'a wspomina, jak Randy Rhoads nagrywał gitarowe solówki

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Jesus Chrysler Suicide "Rexpublica Lunatica" - recenzja płyty

      Jesus Chrysler Suicide "Rexpublica Lunatica" - recenzja płyty

      I Was Born Twice "Nemiza" - recenzja

      I Was Born Twice "Nemiza" - recenzja

      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Zbliża się koncert Pearl Jam w Krakowie

      Zbliża się koncert Pearl Jam w Krakowie

      Został tydzień do warszawskiego koncertu Five Finger Death Punch

      Został tydzień do warszawskiego koncertu Five Finger Death Punch

      Zespół The Dead Daisies wystąpi w Krakowie już 9 lipca. Warto zobaczyć ich na żywo

      Zespół The Dead Daisies wystąpi w Krakowie już 9 lipca. Warto zobaczyć ich na żywo

      Gogol Bordello - zapowiedź koncertu w Krakowie

      Gogol Bordello - zapowiedź koncertu w Krakowie

    • Kup bilety
      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Klasz Ov The Sejtans XIII

      Klasz Ov The Sejtans XIII

    • Reportaże i relacje
      Letnie Brzmienia AD 2022 – Krzysztof Zalewski w Rzeszowie

      Letnie Brzmienia AD 2022 – Krzysztof Zalewski w Rzeszowie

      Pierwsza edycja Festiwalu Soundela '22 - fotorelacja

      Pierwsza edycja Festiwalu Soundela '22 - fotorelacja

      Soundela 2022 - fotorelacja

      Soundela 2022 - fotorelacja

      Pearl Jam powrócił do Krakowa!

      Pearl Jam powrócił do Krakowa!

    • Patronat TopGuitar
      Gruziński countrowiec Shota Adamashvili zagra w Mechelinkach koło Gdyni

      Gruziński countrowiec Shota Adamashvili zagra w Mechelinkach koło Gdyni

      Warsztaty muzyczne i wiele innych atrakcji - zapraszamy na Soundela Festival

      Warsztaty muzyczne i wiele innych atrakcji - zapraszamy na Soundela Festival

      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Arrow ST 211 Snow White oraz Arrow LP 22 - gitary na dobry początek

      Arrow ST 211 Snow White oraz Arrow LP 22 - gitary na dobry początek

      Blackstar St. James 50 EL34 + kolumna 212 - test

      Blackstar St. James 50 EL34 + kolumna 212 - test

      Arrow Louisiana 4 - test gitary basowej

      Arrow Louisiana 4 - test gitary basowej

      Markbass Nano Mark II - test

      Markbass Nano Mark II - test

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

    • Chwyty gitarowe
      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

  • TopSpecial
    • Felietony
      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

    • TopSpecial-Zestawienia
      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Instagram
    • RSS
Scott Reeder: Wszystko się porusza
Home
Artyści
Wywiady

Scott Reeder: Wszystko się porusza

1 lipca 2017 Jakub Milszewski | TopGuitar 254

Przeczytaj również

Tomasz „Hal” Halicki, basista Vadera: "W klimacie mrocznego surrealizmu odnajduję się najlepiej"
Tomasz „Hal” Halicki, basista Vadera: "W klimacie mrocznego surrealizmu odnajduję się najlepiej"
Bootsy Collins świętuje 70. urodziny, a w 2020 roku wydał świetny album
Bootsy Collins świętuje 70. urodziny, a w 2020 roku wydał świetny album

W portfolio Scotta Reedera, jak przystało na CV człowieka, który położył podwaliny pod stoner, są same gwiazdy gatunku: Kyuss, The Obsessed, Fireball Ministry, Unida, Goatsnake. Jego unikalne, potężne i brudnawe brzmienie stało się wyznacznikiem dla setek rockowych basistów, a utwory, które współtworzył, osiągnęły nierzadko status kultowych. W jaki sposób wpłynęło to na Scotta, kim jest ten drugi Scott Reeder i jak grać na odwrotnie założonych strunach – o tym wszystkim opowiada sam zainteresowany.

Jest z nami Scott Reeder. Nie mylić z tym drugim Scottem Reederem.

Tak, to mylące. Na dodatek gramy w tym samym zespole Sun And Sail Club. To niedorzeczne.

Ty grasz na basie, on gra na perkusji. Ty byłeś członkiem między innymi The Obsessed i Kyuss, dwóch legendarnych bandów, od których w dużej mierze zaczął się stoner rock. On gra w Fu Manchu, kolejnym świetnym stonerowym zespole.

Wszystkie te zespoły pochodzą z jednego drzewa genealogicznego. To się musi skończyć! [śmiech]

To musi generować dużo dziwnych i śmiesznych sytuacji.

Nieustannie dostaję wiadomości od ludzi, którzy pytają mnie, czy wpiszę ich na listę gości na koncert Fu Manchu. Dotychczas byłem grzeczny, ale to się niedługo zmieni. [śmiech]

Jak to się stało, że wylądowaliście w jednym zespole?

Poznałem się z Bobem z Fu Manchu. Zabukował moje studio, powiedział, że Scott przyjedzie, żeby nagrać jakieś demówki. Myślałem, że pracują nad jakimś materiałem dla Fu Manchu, żeby go potem zaprezentować reszcie zespołu. Przyjechali i kiedy zaczęli grać pierwszy numer, opadła mi szczęka. Kiedy przyszli do reżyserki odsłuchać nagranie, zapytałem Boba, kto będzie grał to na basie. Powiedział, że pewnie kiedyś indziej przyjedzie i to ogarnie. Zapytałem, czy mogę spróbować, odparł, że jasne. Wydaje mi się, że na to właśnie liczył, że miał to zaplanowane od samego początku. To był właśnie pierwszy raz, kiedy spotkałem tego drugiego Scotta Reedera. Świetny perkusista. Mam dużo frajdy z grania z tym gościem.

Pogadajmy jednak o tym Scotcie Reederze.

Tak, zapomnijmy o tamtym! [śmiech]

Uznajesz się za jednego z ojców stoner rocka, nowego podgatunku muzyki rockowej?

Nie.

Dlaczego?

Bo sam jestem uczniem moich muzycznych przodków. Nie myślę o tym więc w tych kategoriach.

Byłeś jednak częścią dwóch legendarnych zespołów: The Obsessed i Kyuss. Te zespoły uznawane są za protoplastów stoner rocka, stoner metalu, desert rocka…

Serio, nie myślę o tym.

Dlaczego? Przecież to zajebista sprawa!

Mimo wszystko. Wielu o tym mówi, ale ja staram się pozostać w pokorze w tej sprawie i nie jest to nawet jakoś specjalnie trudne. Wiesz, nie osiągnęliśmy nigdy jakichś specjalnych sukcesów.

Wtedy. Jednak teraz te zespoły mają status legend.

Słyszałem o tym, że miały wpływ na innych. Dla mnie to zaszczyt, kiedy ktoś przysyła mi na przykład tweeta o tym, że któryś z tych zespołów był dla niego inspiracją. Ale nie myślę o tym. Nie spocząłem też na laurach. O Kyuss myślę, że po prostu byliśmy czteroosobowym zespołem rockowym, jakich wiele. To przecież miało miejsce wielokrotnie od czasów Beatlesów. Wszyscy tak grali, Black Sabbath też przecież byli czteroosobowym zespołem rockowym. My nie byliśmy jacyś nadzwyczajni, ale jeśli udało nam się na kogoś wpłynąć – super.

Scott Reeder fot. Chris Miller www.imagineimagery.com

Scott Reeder fot. Chris Miller www.imagineimagery.com

Jesteś też uznanym producentem. Wyprodukowałeś sporo świetnych stonerowych albumów. Pracowałeś między innymi z Orange Goblin, 60 Watt Shaman, Karma to Burn…

Tak… Orange Goblin, Karma to Burn… Jednym z moich ulubionych zespołów byli też Black Math Horseman.

Stoner zawsze miał ten unikalne, charakterystyczne brzmienie basu. Jak się je tworzy?

W przypadku Kyuss było to po prostu niskie strojenie. Używaliśmy standardowych strun, więc tonacja nam pływała. Kiedy dołączyłem do zespołu, Josh [Homme – gitarzysta Kyuss, obecnie lider Queens of the Stone Age – przyp. J.M.] nawet nie miał tunera. Wszystko więc pływało, czasami nieco opuszczaliśmy strój specjalnie, ale generalnie stroiliśmy się do C. Przy standardowych strunach na basie, kiedy szarpiesz strunę w tej tonacji, jej dźwięk najpierw pływa razem z wibracjami, a potem powoli wraca do tonacji. To sprawia, że wszystko się porusza, jak dźwięk samolotu podczas manewrowania. Kiedy się to przepuściło przez jakieś wielkie wzmacniacze, było szaleństwo. Dźwięk się mielił, pojawiały się jakieś dziwne przydźwięki i sprzężenia. Wydaje mi się, że to miało wpływ na to stonerowe brzmienie.

Jesteś leworęczny, ale w swojej gitarze masz struny założone jak do prawej ręki, czyli odwrotnie, cieńszymi od góry. Skąd taki nawyk? Uczyłeś się grać na praworęcznej gitarze?

Tak, mój dziadek grał na gitarze, mój ojciec też. Kiedy chciałem pograć, po prostu się podkradałem, brałem gitarę i przekładałem ją na lewą rękę. Tak się po prostu nauczyłem. Do momentu, w którym sprawiłem sobie pierwszy bas, było już za późno na normalną naukę.

A próbowałeś kiedyś grać na normalnie założonych strunach?

Tak, ale to nigdy nie działało. To trochę błogosławieństwo, a trochę przekleństwo. Nie mogę pójść do sklepu z gitarami i pograć na gitarze zdjętej ze ściany. To są praworęczne gitary. Mógłbym oczywiście je po prostu odwrócić na lewą stronę i grać, ale wtedy od spodu gryfu nie mam markerów, na dodatek ręką zahaczam o przełączniki i gałki, zmieniam niekontrolowanie dźwięk. A kiedy biorę leworęczny bas, to ma struny odwrotnie, więc też nie mogę grać. Dlatego współpraca z Warwickiem, który robi mi customowy model, to dla mnie błogosławieństwo.

Scott Reeder fot. Chris Miller www.imagineimagery.com

Scott Reeder fot. Chris Miller www.imagineimagery.com

Pogadajmy zatem o twoich basach Warwick Katana.

Moja stara Katana, którą dostałem przed czterema laty, jest bardzo sztywna, wykonana z drewna wyższej klasy. Jest zrobiona pode mnie, dlatego jest bardzo wygodna. Ma wycięcia w korpusie, w które idealnie pasuje mój nadgarstek. Kiedy grałem na innych basach w przeszłości, to zazwyczaj miały dość ostre krawędzie, które zostawiały mi siniaki na nadgarstku. Żeby móc sobie wyobrazić, jak to będzie wyglądało, wszedłem na stronę internetową Warwicka i odbiłem ją w lustrze. Nowa Katana to ośmiostrunowy bas, wszystkie osprzęty są chromowane. Brzmi niesamowicie.

Potrzebujesz tego nowego basu na poczet jakichś konkretnych nagrań?

Niedługo wchodzimy do studia z Fireball Ministry. Będę starał się wstrzymać zespół, dopóki nie dostanę tej gitary [śmiech]. Ociągam się, bo chcę, żeby bas był na tej płycie olbrzymi. [Sesja nagraniowa z Fireball Ministry jest już w tej chwili zakończona – przyp. J.M.]

„The Great White Dope”, drugi album Sun And Sail Club, ukazał się w 2015 roku. Co dalej? Czy ten zespół jest w ogóle wciąż aktywny?

Tak! Ale nie wiem co dalej. Myślę sobie, że kolejna płyta będzie czymś zupełnie innym od poprzednich. Na pierwszej mieliśmy partie wokalne z vocodera, które mi się podobały, ale wielu je krytykowało. Wydawało się, że nie można obok nich przejść obojętnie – albo je kochasz, albo nienawidzisz. Drugą płytę nagraliśmy z Tonym z The Adolescents i znów wielu wieszało na nas psy, ale tym razem dlatego, że nie było vocodera [śmiech]. Następna płyta? Nie zaczęliśmy jeszcze nad nią pracować, więc kto wie. The Adolescents są zajęci, Fu Manchu też… Jakiś czas temu zagrałem nawet koncert z Fu Manchu na festiwalu. To była wielka impreza, grało chyba ze sto zespołów, a headlinerem był Alice Cooper.

A co z twoją solową karierą? Twój album „TunnelVision Brilliance” był moim zdaniem jedną z najciekawszych rzeczy, jakie nagrałeś, ale to było w 2006, kawał czasu temu.

Już ponad dziesięć lat temu!

Wiem, że ukończenie tego albumu zajęło ci lata.

Tak, zbierałem go po prostu z różnych fragmentów, które zgromadziłem w ciągu lat.

Ale minęła już ponad dekada od tego czasu. Robisz coś w kierunku kolejnej płyty solowej?

Składam sobie po drodze jakieś piosenki. Mam ich może teraz z pięć… To nic wielkiego, ale już coś. Kiedy mam jakiś pomysł, to po prostu nagrywam go sobie, wrzucam gdzieś w chmurę. Pewnie są tam najlepsze rzeczy, jakie kiedykolwiek napisałem. Mam tam na przykład piosenkę, którą napisałem dla mojej żony, zatytułowaną „That’s We Become”. Większość moich piosenek jest dość mroczna, ale ta jest dla odmiany o miłości, wybaczaniu i tego typu sprawach. Napisałem ją dosłownie przed naszą dwudziestą rocznicą ślubu, dziesięć lat temu. Wypaliłem ją na płycie, włożyłem do koperty i zostawiłem jej na poduszce, żeby zauważyła. Spodobała jej się. To była chyba najfajniejsza rzecz, jaką kiedykolwiek nagrałem.

Czyli jest jakiś materiał na początek.

Mam wiele rozgrzebanych piosenek, ale jakoś brakuje mi motywacji, żeby je pokończyć.

Motywuję cię w tej chwili – zrób to!

Pracuję nad różnymi rzeczami. Bardziej satysfakcjonujące są jednak rzeczy nagrywane z zespołem. Nie ma nic lepszego niż momenty, kiedy pojawia się taka dobra chemia między członkami zespołu.

Nie lubisz grać samemu albo przewodzić zespołowi?

Nie miałem tak naprawdę nigdy specjalnych planów grania mojego solowego materiału na żywo. Większość tych piosenek jest mroczna. Jest kilka piosenek, które śpiewałem w studiu ze łzami płynącymi mi po twarzy. Kiedy to wszystko z siebie wyrzuciłem i mogłem po prostu usiąść i posłuchać, miałem poczucie katharsis. Nagrywanie tego materiału było bolesnym procesem, trochę jak pójście do terapeuty, wyplucie serca po to, żeby poczuć się lepiej. To chyba zbyt emocjonalna sprawa, żeby to grać na żywo.

Scott Reeder fot. Chris Miller www.imagineimagery.com

Scott Reeder fot. Chris Miller www.imagineimagery.com

Na zeszłorocznym Warwick Bass Campie po raz pierwszy pełniłeś funkcję profesora.

Tak. To był mój czwarty Bass Camp, ale pierwszy raz uczyłem.

Czego?

To była klasa wykonawcza. Sześciu studentów uczyło się wykonywać piosenkę. Rozmawialiśmy o graniu na żywo, o tym, co może pomóc w byciu lepszym wykonawcą, pracowaliśmy nad tym. Rozmawialiśmy nawet o tym, żeby być miłym dla dźwiękowca, że czasami można go nawet lekko przekupić, żeby dobrze skręcił zespół. Dyskutowaliśmy o brzmieniu, o umiejętności wkomponowania się w zespół, o słuchaniu. Jeden ze studentów na koniec wykonywał jedną piosenkę na koncercie w klubie, przed tymi wszystkimi świetnymi muzykami.

A ty masz jakieś nawyki przed wyjściem na scenę?

Nie, jestem na to zbyt leniwy. W ogóle wszystko robię źle. Mam nawet złą posturę podczas gry. Nie rozgrzewam się. Serio, jestem chyba złym adresatem tego pytania… [śmiech]

Robisz wszystko źle, ale wychodzi dobrze.

Powinienem się chociaż rozgrzać, ale zazwyczaj przed koncertem jestem w jakimś pomieszczeniu, gdzie jest głośno, jest wiele ludzi, wszyscy popijają piwko, gadają. I nagle ktoś wpada, krzyczy: „Wchodzicie za dwie minuty!”.

Czyli picie piwa można traktować jako rozgrzewkę..?

Nie dla każdego, ale czasami działa.

Zakup magazyn z wywiadem tutaj.

  • Tags
  • fireball ministry
  • goatsnake
  • Kyuss
  • scott reeder
  • sun and sail club
  • the obsessed
  • unida
  • WARWICK - Testy sprzętu i newsy

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Music Man Cutlass HSS
Previous article RAFAŁ SARNECKI - CHILE TOUR

Jakub Milszewski | TopGuitar

Jakub Milszewski - dziennikarzem muzycznym został jak wszyscy dlatego, że nie nauczył się na niczym grać, co nie przeszkadzało mu w graniu i śpiewaniu. W "TopGuitar" odpowiada za Garaż i wywiady z fajnymi ludźmi. Pojawia się na Anywhere.pl, w "Live&Travel" i na Kvlt.pl. Występował z Ennio Morricone, zdobył złoty medal na Olimpiadzie Chóralnej, gra na basie, dorabiał rysowaniem komiksów i kopaniem rowów.

INNE

Ogień na scenie - pomiędzy show a katastrofą Artykuły o artystach
12 sierpnia 2022

Ogień na scenie - pomiędzy show a katastrofą

Jak Guns N' Roses dzielili kasę z tantiem autorskich po wydaniu "Apetite For Destruction" Artykuły o artystach
11 sierpnia 2022

Jak Guns N' Roses dzielili kasę z tantiem autorskich po wydaniu "Apetite For Destruction"

Phil Collen z Def Leppard: "Wciąż czekam na kogoś takiego jak Prince, albo Led Zeppelin" Artyści
10 sierpnia 2022

Phil Collen z Def Leppard: "Wciąż czekam na kogoś takiego jak Prince, albo Led Zeppelin"

Steve Vai podczas koncertu wręczył swoją gitarę młodemu fanowi, który kontynuował "For the Love of God"! Artykuły o artystach
9 sierpnia 2022

Steve Vai podczas koncertu wręczył swoją gitarę młodemu fanowi, który kontynuował "For the Love of God"!

Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo - tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer Artyści
8 sierpnia 2022

Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo - tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer

Max Norman, producent Ozzy'ego Osbourne'a wspomina, jak Randy Rhoads nagrywał gitarowe solówki Artykuły o artystach
8 sierpnia 2022

Max Norman, producent Ozzy'ego Osbourne'a wspomina, jak Randy Rhoads nagrywał gitarowe solówki

Bartek Grzanek z zespołu Tosteer: "Używałem PRS Tremonti z początku lat 2000 - fantastyczna gitara z jedną tylko wadą - nie była stratem" Artyści
26 lipca 2022

Bartek Grzanek z zespołu Tosteer: "Używałem PRS Tremonti z początku lat 2000 - fantastyczna gitara z jedną tylko wadą - nie była stratem"

Deep Purple ogłasza, że Steve Morse definitywnie odszedł z zespołu Artykuły o artystach
23 lipca 2022

Deep Purple ogłasza, że Steve Morse definitywnie odszedł z zespołu

Tomasz Sadlak z HATE: "Najfajniej jest jak bas łamie żebra, ale niekoniecznie na scenie" Artyści
18 lipca 2022

Tomasz Sadlak z HATE: "Najfajniej jest jak bas łamie żebra, ale niekoniecznie na scenie"

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
12 sierpnia 10:02
Artyści

Ogień na scenie – pomiędzy show a katastrofą

11 sierpnia 13:13
Newsy

Muzycy zespołu Crown the Empire endorserami ESP Guitars

11 sierpnia 9:00
Artyści

Jak Guns N’ Roses dzielili kasę z tantiem autorskich po wydaniu „Apetite For Destruction”

10 sierpnia 20:08
Newsy

Julian Lage szykuje dla nas gitarowa ucztę w postaci nowej płyty „View With A Room”

10 sierpnia 13:04
Newsy

Striker Collection – nowe linia gitar firmy Kramer

10 sierpnia 10:17
Newsy

Robert Cichy gra polskie lata 70. Tym razem opracował utwór „Kwiaty niczyje” zespołu Kram

10 sierpnia 9:13
Artyści

Phil Collen z Def Leppard: „Wciąż czekam na kogoś takiego jak Prince, albo Led Zeppelin”

9 sierpnia 18:49
Artyści

Steve Vai podczas koncertu wręczył swoją gitarę młodemu fanowi, który kontynuował „For the Love of God”!

9 sierpnia 16:03
Newsy

Pierwsze zestawy głośnikowe Markbass MB58R dostępne we wrześniu

9 sierpnia 11:20
Newsy

Ozzy Osbourne i Tony Iommi ponownie razem na scenie! To dobrze wróży

9 sierpnia 10:31
Newsy

Płyta Lari Basilio „Your Love” już dostępna, a na niej gwiazdorska obsada!

8 sierpnia 19:12
TopVideo

Przypominamy sytuację, gdy Slash został zaatakowany przez szalonego fana – ochroniarz dopadł go w ostatniej chwili

8 sierpnia 12:37
Newsy

Szykuje się solidna porcja reedycji nagrań prekursorów death i black metalu – zespołu Venom

8 sierpnia 11:39
Artyści

Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo – tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer

8 sierpnia 9:07
Artyści

Max Norman, producent Ozzy’ego Osbourne’a wspomina, jak Randy Rhoads nagrywał gitarowe solówki

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2021. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press