• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Muzycy zespołu Orbit Culture z gitarami LTD

      Muzycy zespołu Orbit Culture z gitarami LTD

      Artyści PRS wyróżnieni w Kanadzie

      Artyści PRS wyróżnieni w Kanadzie

      Orange Amps prezentuje wywiad z muzykami zespołu Madrugada

      Orange Amps prezentuje wywiad z muzykami zespołu Madrugada

      Nowy koncertowy singiel Metalliki "Too Far Gone?"

      Nowy koncertowy singiel Metalliki "Too Far Gone?"

    • Newsy sprzętowe
      Piąta gitara Adam Jones Les Paul Custom Art Collection firmy Epiphone

      Piąta gitara Adam Jones Les Paul Custom Art Collection firmy Epiphone

      Yamaha przypomina o gitarze CGX122MC

      Yamaha przypomina o gitarze CGX122MC

      Chris Buck prezentuje swój preset dla multiefektów Line 6 Helix

      Chris Buck prezentuje swój preset dla multiefektów Line 6 Helix

      Takamine FT341 – najważniejsze cechy i brzmienie

      Takamine FT341 – najważniejsze cechy i brzmienie

    • TopVideo
      Fan - intruz wbiegł na scenę i odebrał Bryanowi Adamsowi mikrofon

      Fan - intruz wbiegł na scenę i odebrał Bryanowi Adamsowi mikrofon

      Tylko Rober Fripp tak potrafi - widowiskowo wykonać utwór... siedząc bez ruchu

      Tylko Rober Fripp tak potrafi - widowiskowo wykonać utwór... siedząc bez ruchu

      Ron Sword skonstruował niesamowitą gitarę mikrotonową i robi z niej dobry użytek

      Ron Sword skonstruował niesamowitą gitarę mikrotonową i robi z niej dobry użytek

      Guitar playthrough Szczepana Inglota z ESP w roli głównej

      Guitar playthrough Szczepana Inglota z ESP w roli głównej

  • Artyści
    • Wywiady
      Steve Hackett: "Czymkolwiek stawał się Genesis, było to zawsze ponowne rozpalenie ognia w zespole"

      Steve Hackett: "Czymkolwiek stawał się Genesis, było to zawsze ponowne rozpalenie ognia w zespole"

      Tomasz Imienowski: "Słuchacz musi czuć, że jest blisko zespołu"

      Tomasz Imienowski: "Słuchacz musi czuć, że jest blisko zespołu"

      Eric Clapton: "Zawsze chciałem anonimowości, chciałem być w sekcji rytmicznej"

      Eric Clapton: "Zawsze chciałem anonimowości, chciałem być w sekcji rytmicznej"

      Kirk Hammett o Jamesie Hetfieldzie: "Kocham go jak brata, ale ciężko jest z nim grać w zespole"

      Kirk Hammett o Jamesie Hetfieldzie: "Kocham go jak brata, ale ciężko jest z nim grać w zespole"

    • Artykuły
      Paul McCartney: "Mam spełnione marzenie: gram z The Rolling Stones"

      Paul McCartney: "Mam spełnione marzenie: gram z The Rolling Stones"

      Marty Friedman o doskonaleniu techniki: "Większość ludzi tak naprawdę nie ma tożsamości muzycznej ponieważ wpadają w pułapkę uczenia się"

      Marty Friedman o doskonaleniu techniki: "Większość ludzi tak naprawdę nie ma tożsamości muzycznej ponieważ wpadają w pułapkę uczenia się"

      Paul Gilbert o pułapkach szybkiego grania: "Bardzo łatwo jest oderwać się od vibe'u"

      Paul Gilbert o pułapkach szybkiego grania: "Bardzo łatwo jest oderwać się od vibe'u"

      Jason Becker w obronie shredderki: "Odkryłem Tosina Abasiego oraz Tima Hensona i bardzo mnie to zainspirowało"

      Jason Becker w obronie shredderki: "Odkryłem Tosina Abasiego oraz Tima Hensona i bardzo mnie to zainspirowało"

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Proletaryat "Ząb za ząb" – recenzja

      Proletaryat "Ząb za ząb" – recenzja

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

    • TopLegendy
      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Vinnie Moore ponownie zagra w Bochni

      Vinnie Moore ponownie zagra w Bochni

      Dave Matthews Band powraca do Polski! 

      Dave Matthews Band powraca do Polski! 

      Joe Satriani o powrocie do pierwszego składu G3: "To jest dla mnie spełnienie marzeń”

      Joe Satriani o powrocie do pierwszego składu G3: "To jest dla mnie spełnienie marzeń”

      Wielkie zakończenie wielkiej kariery - Mr. Big zagra pierwszy i zarazem ostatni koncert w Polsce

      Wielkie zakończenie wielkiej kariery - Mr. Big zagra pierwszy i zarazem ostatni koncert w Polsce

    • Kup bilety
      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

    • Reportaże i relacje
      Krushfest 2023 – fotorelacja

      Krushfest 2023 – fotorelacja

      Kolejna Rockowa Noc za nami – fotorelacja z festiwalu 

      Kolejna Rockowa Noc za nami – fotorelacja z festiwalu 

      Biohazard + Terror, Dog Eat Dog, Schizma, Get The Shot / 9 VIII 2023 / Kraków

      Biohazard + Terror, Dog Eat Dog, Schizma, Get The Shot / 9 VIII 2023 / Kraków

      Colours Of Ostrava 2023 za nami - fotorelacja z festiwalu

      Colours Of Ostrava 2023 za nami - fotorelacja z festiwalu

    • Patronat TopGuitar
      Warsaw Fingerstyle Festival 2023 - ważne informacje dotyczące konkursu!

      Warsaw Fingerstyle Festival 2023 - ważne informacje dotyczące konkursu!

      Doogie White w Polsce z mini trasą koncertową

      Doogie White w Polsce z mini trasą koncertową

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      Jesse Cook we Wrocławiu!

      Jesse Cook we Wrocławiu!

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Test Bose S1 Pro+. Idealne nagłośnienie dla duetu lub formatu one-man band

      Test Bose S1 Pro+. Idealne nagłośnienie dla duetu lub formatu one-man band

      Foxgear Baroni AFK150 - test włoskiego wzmacniacza

      Foxgear Baroni AFK150 - test włoskiego wzmacniacza

      Yamaha LL16M: dobry wybór w dobrej cenie

      Yamaha LL16M: dobry wybór w dobrej cenie

      Shure GLXD16+: bezprzewodowy sposób na udany koncert

      Shure GLXD16+: bezprzewodowy sposób na udany koncert

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gitara Kramer Eddiego Van Halena z teledysku "Hot For Teacher" sprzedana za prawie 4 miliony dolarów!

      Gitara Kramer Eddiego Van Halena z teledysku "Hot For Teacher" sprzedana za prawie 4 miliony dolarów!

      Kirk Hammett zdradza jaka "tajna broń" zrobiła mu brzmienie na płycie "72 Seasons"

      Kirk Hammett zdradza jaka "tajna broń" zrobiła mu brzmienie na płycie "72 Seasons"

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

    • Chwyty gitarowe
      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

  • TopSpecial
    • Felietony
      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

    • TopLegendy
      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

    • TopSpecial-Zestawienia
      A Perfect Circle: przegląd ich najlepszych utworów

      A Perfect Circle: przegląd ich najlepszych utworów

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar elektrycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar elektrycznych

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Rawa Blues 2022 w katowickim spodku – jubileuszowa edycja

Rawa Blues 2022 w katowickim spodku – jubileuszowa edycja

15 października 2022 Maciej Warda | TopGuitar Imprezy, Reportaże i relacje

Przeczytaj również

40. edycja Rawa Blues Festival już wkrótce
40. edycja Rawa Blues Festival już wkrótce
Garaż 1/2018: The Matter of A, Diapositive
Garaż 1/2018: The Matter of A, Diapositive

Po epidemicznych perturbacjach Rawa Blues powróciła do katowickiego Spodka. W tym roku, 8 października, Irek Dudek wraz z zespołem współpracowników przygotował jubileuszową edycję festiwalu – Rawa obchodzi czterdziestolecie istnienia. Ale obyło się bez specjalnych fajerwerków – po koncercie dyrektora i pomysłodawcy imprezy wręczono mu bukiet kwiatów, na scenę weszli współpracownicy Dudka współtworzący imprezę, a kilkutysięczna publiczność odśpiewała tradycyjne „sto lat”. I w zasadzie tyle oficjalnego świętowania. Chciałoby się, żeby tak, jak za „dawnych dobrych czasów” najważniejszy polski festiwal bluesowy był rejestrowany przez telewizję polską, i żeby można było wrócić do koncertowych emocji oglądając powtórki w zimowe wieczory. No ale teraz niestety misja telewizji publicznej polega na promowaniu innych tradycji okołomuzycznych, bliższych „naszemu kręgowi kulturowemu”, więc widzom tegorocznej edycji imprezy pozostają wspomnienia i nagrania w telefonach komórkowych.

 

Wspomniany Irek Dudek jak co roku zagrał koncert na organizowanej przez siebie imprezie, tym razem był to Dudek w wersji „big band”, a muzycy sięgnęli głównie do kompozycji z bardzo lubianej przeze mnie płyty „Irek Dudek No. 1”. W zespole grali współpracujący z Dudkiem od lat choćby Bronisław Duży na puzonie czy Arek Skolik na bębnach, Za jedną z klawiatur zasiadł dostojnie Krzysztof Głuch, a żółtego Ibaneza pieścił w dłoniach mistrz Grzegorz Kapołka. Nie zabrakło gości – na flecie zagrał Krzysztof Popek, pojawił się Lakis czyli Apostolis Anthimos ze swoim stratocasterem czy doktor habilitowany Henryk Gembalski, z którym Irek wykonał solo na dwoje skrzypiec. Szkoda tylko, że na scenie zabrakło zmarłego niedawno wybitnego basisty Andrzeja Ruska.

Ale zanim na scenę wyszedł pan dyrektor ze swoimi muzykami w kuluarach od rana trwały prezentacje na Małej Scenie. Zagrali: Black Pin Blues, BR Band, Cacana Mania, Diapositive, Kłusem z Bluesem, Piotr Krakowski, Adam Zalewski Trio, Arek Zawiliński i Coffee Experiment z Rudy Śląskiej, który decyzją jurorów został zaproszony do udziału w koncercie na Dużej scenie. Fajny, duży skład z energetyczną, bardzo pozytywną wokalistką Natalią Skorupką. Rozbujany funkiem i soulem uśmiechnięty pop, świetnie nawożony jazzem i bluesem w wykonaniu dobrych muzyków dobrze nastroił pozytywną publiczność, wcześniej rozgrzaną przez otwierający koncerty na dużej scenie Lublin Street Band. Trochę się dziwię panom z Lublina, że nie wykazali się jakąś większą oryginalnością przy wyborze nazwy, biorąc pod uwagę odnoszącą od lat na scenach różnorakich formację Kraków Street Band. Zwłaszcza że i tu spora sekcja dęta i rozbudowany skład, i tu funkujące brzmienie, ale przyznam, że w tych kilku kompozycjach, jakie panowie wybrali do zaprezentowania się przez publicznością w Katowicach znalazłem głównie fajne brzmienie – jak są cztery „trąby” na scenie, to brzmieć musi, a trochę mi zabrakło fajnych piosenek.

Po wesołych, świetnie grających gromadkach z Lublina i Rudy Śląskiej na scenie pojawił się artysta ukrywający się pod pseudonimem Tony Big Mouth Pearson. Tych, którzy spodziewają się ciemnoskórego bluesmana z Delty Missisipi wystylizowanego na Johna Lee Hookera muszę zaskoczyć – Pearson to mieszkający w Budapeszcie Słowak grający na gitarze akustycznej. Swój set zaczął od depeszowego „Personal Jesus” w wersji zbliżonej do tej, którą uraczył nas Johny Cash. Miły Słowak próbował mówić do nas po polsku, czym jak zwykle zaskarbił sobie sympatię publiczności. Nie mam w zwyczaju krytykować programowych decyzji dyrektora Dudka co do line-upu, traktuję Rawę jako jego autorski pomysł i cieszę się, że chyba po raz piętnasty mogłem spędzić w Spodku słuchając między innymi bluesa, ale podczas krótkiego setu Pearsona zastanawiałem się, czy nie lepiej było na scenę zaprosić uczestników małej sceny – wyśmienitego harmonijkarza Toma Kiersnowskiego i jego Kłusem z Bluesem, czy wykonującego silnie autorskie granie Arka Zawilińskiego. No ale na szczęście miły muzyk z Południa zaczął po wcześniejszych funkujących dęciakach wracać do tematyki imprezy, a przecież jest nią blues, i choć niejedno ma on oblicze, to jednak jadąc na Rawę czeka się na bluesa…

Po miłym secie Pearsona bez marudzenia już poczułem jak zawsze na Śląsku, gdy na scenie pojawiło się trio Familok. I tu już gęba mi się uśmiechnęła od ucha do ucha. Choć granie bluesa po śląsku to nie nowość, a mistrzem gatunku był nieodżałowany Jan Kyks Skrzek, to panowie z Familoka pięknie tą tradycję kontynuują. I chwała im za to. Świetna formuła bluesrockowego trio z świetnie pracującą sekcją rytmiczną, dowcipne, świetnie brzmiące teksty, radość z grania – to jest to, po co bluesowe tygryski co roku na Rawę przyjeżdżają. Dyscyplina harmonogramu Dużej Sceny nie pozwalała na bisy, a szkoda, chłopaków z Familoka chętnie posłuchałbym dłużej i mam nadzieję, że niedługo przydarzy się okazja.

A po Familoku napięcie tylko rosło. Najpierw na scenie zainstalował się Free Blues Band czyli zasłużona formacja ze Szczecina niezmiennie prowadzona przez małżeństwo Agnieszkę i Andrzeja Malcherków, którzy jak zwykle zasileni młodszymi kolegami w sekcji rytmicznej bardzo stylowo i bluesowo przypomnieli kilka kompozycji z repertuaru FBB. Po nich na scenę weszła się jedna z najbardziej cenionych naszych wokalistek bluesowych, Magda Magic Piskorczyk. I tu też zawartość bluesa w bluesie była odpowiednia, a i oblicze wspomnianej muzyki różnorakie, bo Magda nie byłaby sobą, gdyby grając na basie i gitarze nie sięgnęła do brzmień o bardziej afrykańskim niż amerykańskim rodowodzie, wykorzystując potężne możliwości swojego gardła. Smakowity set wykonała pani Piskorczyk wraz z kolegami z zespołu. Następnie sceną zawładnęła jedna z najbardziej zasłużonych formacji, czyli Nocna Zmiana Bluesa. Zespół prowadzony przez Sławka Wierzcholskiego podobnie jak katowicki festiwal również akurat świętuje czterdziestolecie działalności, więc kilkadziesiąt minut z ich największymi hitami to była uczta gorąco przyjęta przez festiwalową publiczność. Panowie udowodnili, że potrafią rozkręcić imprezę, a są jak wino – im starsi, tym lepsi. Recital toruńskiej kapeli zamknął drugi blok festiwalu, po czym rozpoczął się Koncert Finałowy Rawy.

Najpierw na scenie pojawił się amerykański wirtuoz nagrodzony między innymi Blues Music Award – Mike Zito. Pochodzi z St. Louis i zaprezentował energetyczne, teksańskie łojenie, bardzo energetyczne i pozytywne. Gitarowa maestria, dźwięczny wokal i znowu chyba najlepsza formuła gitarowego trio – kolejna piguła świetnej muzyki.
Kolejnym punktem był recital big bandu Irka Dudka, o którym pisałem wcześniej, kiedy już obsługa sceny uporała się z uprzątnięciem pulpitów i posprzątaniem po tym dużym składzie, na scenie na zapowiedź – jak zwykle w wykonaniu redaktora radia Baobab i Radia Nowy Świat, Jana Chojnackiego – czekał już skromnie wtulony w swoją gitarę Chris Cain. Wyśmienity gitarzysta, uduchowiony wokalista, autor świetnych piosenek, bardzo pozytywna osobowość sceniczna – to gwarantowało świetną zabawę przez następne kilkadziesiąt minut. Basiści obecni w Spodku na pewno z uznaniem odnotowali obecność w jego zespole Cody’ego W. Wrighta – młodziana, który zasuwa na Zonie wykorzystując do budowania brzmienia sporą „podłogę” efektów, ale tu jego nowoczesne granie świetnie wpasowało się w akompaniament realizowany dla szefa zespołu, ale mr. Cain pochwalił się tym, jak zdolnego basmana zaprosił do współpracy – Cody zasunął solo na basie z wykorzystaniem różnych technik, o których w czasach Roberta Johnsona nawet nie można było zamarzyć, a tu się okazuje, że łączenie tradycji z młodością i nowinkami instrumentalnymi może być wcale smaczne.

No i przyszła pora na główną gwiazdę festiwalu, którą w tym roku była Macy Gray. Słychać było w kuluarach głosy krytyczne co do tego wyboru, a sama wokalistka też nie udawała, że jest królową bluesa, ale w przypadku tak charakterystycznej śpiewaczki czuć i słuchać, gdzie są korzenie wykonywanego przez nią popu. No a pani Macy zafundowała nam wycieczkę przez covery – zaśpiewała na przykład „Creep”, „Nothing Else Matters” Metalliki czy „Da Ya Think I’m Sexy?” Roda Stewarta, które już niebezpiecznie zbliżyło nas do atmosfery dyskoteki. Artystce towarzyszyło dwóch perkusistów, basista Alex Kyhn i świetnie śpiewający i rapujący klawiszowiec, który zacnie zagrzewał publiczność podczas gdy szefowa poszła do garderoby zmienić kreację, a swój set zakończyli megahitem „I try” odśpiewanym przez cały Spodek. Myślę, że mimo tego, że wielu bluesowych purystów krytykowało tą decyzję programową Dudka, to jednak po koncercie wybaczyli mu tą odwagę w doborze gwiazdy imprezy – koncert, pomimo że niezbyt bluesowy, był po prostu dobry, a charakterystyczny śpiew Macy kapitalnie brzmiał w katowickiej hali. No i na koniec rockowa jazda bez trzymanki, czyli wyśmienity i świetnie przyjęty recital powracającego na scenę Rawy po bodaj pięciu latach Krisa Barrasa z zespołem. Ekspresja, sceniczne szaleństwo, wirtuozeria wszystkich czterech panów, malowniczy zwariowany basman Frazer Kerslake, ekspresyjny bębniarz, estradowe szaleństwo – na zwieńczenie czterdziestej Rawy to był wybór znakomity.

Być może jubileuszowa edycja Rawy to nie było „sto procent bluesa w bluesie”, ale ja choć tą muzę wielbię, to purystą nie jestem i cenię różnorodność. 40 festiwal będę wspominać bardzo dobrze i już jestem ciekaw, czym Irek Dudek zaskoczy nas za rok.
Zapraszam do fotorelacji z tegorocznej Rawy Blues.

Tekst, zdjęcia: Sobiesław Pawlikowski

 


















































  • Tags
  • Adam Zalewski Trio
  • Arek Zawiliński
  • Black Pin Blues
  • BR Band
  • Cacana Mania
  • Coffee Experiment
  • diapositive
  • Familok
  • Free Blues Band
  • Kłusem z Bluesem
  • Macy Gray
  • Magda Piskorczyk
  • Mike Zito
  • Piotr Krakowski
  • Rawa Blues
  • Rawa Blues Festival 2022
  • Tony Big Mouth Pearson

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Bryan Adams - Heaven (wideo)
Previous article Marcin Patrzałek wreszcie wyrusza w trasę po Polsce!

Maciej Warda | TopGuitar

INNE

Vinnie Moore ponownie zagra w Bochni Imprezy
19 września 2023

Vinnie Moore ponownie zagra w Bochni

Dave Matthews Band powraca do Polski!  Imprezy
19 września 2023

Dave Matthews Band powraca do Polski! 

Joe Satriani o powrocie do pierwszego składu G3: "To jest dla mnie spełnienie marzeń” Imprezy
13 września 2023

Joe Satriani o powrocie do pierwszego składu G3: "To jest dla mnie spełnienie marzeń”

Krushfest 2023 – fotorelacja Imprezy
11 września 2023

Krushfest 2023 – fotorelacja

Wielkie zakończenie wielkiej kariery - Mr. Big zagra pierwszy i zarazem ostatni koncert w Polsce Imprezy
6 września 2023

Wielkie zakończenie wielkiej kariery - Mr. Big zagra pierwszy i zarazem ostatni koncert w Polsce

Doogie White w MOK Brzesko: legenda rocka na polskiej scenie Imprezy
30 sierpnia 2023

Doogie White w MOK Brzesko: legenda rocka na polskiej scenie

Kolejna Rockowa Noc za nami – fotorelacja z festiwalu  Imprezy
28 sierpnia 2023

Kolejna Rockowa Noc za nami – fotorelacja z festiwalu 

Warsaw Fingerstyle Festival 2023 - ważne informacje dotyczące konkursu! Imprezy
20 sierpnia 2023

Warsaw Fingerstyle Festival 2023 - ważne informacje dotyczące konkursu!

Doogie White w Polsce z mini trasą koncertową Imprezy
13 sierpnia 2023

Doogie White w Polsce z mini trasą koncertową

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
21 września 15:42
Newsy

Piąta gitara Adam Jones Les Paul Custom Art Collection firmy Epiphone

21 września 13:34
Newsy

Yamaha przypomina o gitarze CGX122MC

21 września 12:17
Newsy

Muzycy zespołu Orbit Culture z gitarami LTD

21 września 9:31
Artyści

Steve Hackett: „Czymkolwiek stawał się Genesis, było to zawsze ponowne rozpalenie ognia w zespole”

20 września 15:52
Newsy

Artyści PRS wyróżnieni w Kanadzie

20 września 14:03
Newsy

Orange Amps prezentuje wywiad z muzykami zespołu Madrugada

20 września 11:38
Newsy

Chris Buck prezentuje swój preset dla multiefektów Line 6 Helix

20 września 10:35
Newsy

Nowy koncertowy singiel Metalliki „Too Far Gone?”

19 września 12:32
Artyści

Paul McCartney: „Mam spełnione marzenie: gram z The Rolling Stones”

19 września 10:37
Imprezy

Vinnie Moore ponownie zagra w Bochni

19 września 9:54
Imprezy

Dave Matthews Band powraca do Polski! 

19 września 9:33
TopSpecial

Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco „intelektualni”

18 września 13:37
Newsy

Takamine FT341 – najważniejsze cechy i brzmienie

18 września 12:26
Newsy

Markbass Virtuoso International Contest zakończony

18 września 10:50
Artyści

Marty Friedman o doskonaleniu techniki: „Większość ludzi tak naprawdę nie ma tożsamości muzycznej ponieważ wpadają w pułapkę uczenia się”

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2023. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press