• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Recenzje

Black Sabbath "13"

Redakcja | TopGuitar
Redakcja | TopGuitar Opublikowano cze 17, 2013
Udostępnij

(Universal Music)

     W końcu jest. Długo wyczekiwana, intensywnie zapowiadana, owiana aurą niepewności i plotek związanych z odejściem Billa Warda i chorobą Tony’ego Iommi – dziewiętnasty płyta studyjna Black Sabbath, nagrana w reaktywowanym, niemal oryginalnym składzie, wydany 18 lat od ostatniej płyty „Forbidden” i 43 lata po eponimicznym debiucie grupy. Do debiutu zresztą nowe wydawnictwo nawiązuje ewidentnie – otwierający utwór „End of the Beginning” strukturą i klimatem przypomina „Black Sabbath”, którym rozpoczynała się pierwsza płyta kwartetu z Birmingham. Mało tego, po wybrzmieniu ostatnich dźwięków kończącego „Trzynastkę” utworu „Dear Father” umieszczono ten sam deszcz i dzwony, które słychać na początku „Black Sabbath” właśnie. Muzycy w ten sposób puszczają oko do słuchaczy, aż ciarki przechodzą po plecach, mimo iż na twarzy jednocześnie pojawia się uśmiech.

     Grymas zadowolenia towarzyszy w zasadzie odsłuchiwaniu całej płyty, której mroczne i gęste brzmienie zabiera nas w podróż sentymentalną do posępnych dźwięków z lat siedemdziesiątych. Mamy więc głuche dudnienie nisko nastrojonych bębnów, za którymi w studiu usiadł perkusista Rage Against The Machine. Trochę szkoda, że Bill Ward nie dogadał się z kolegami i nie załapał się na tak ważną w historii zespołu płytę, ale z całym szacunkiem dla jego umiejętności i dokonań, Brad Wilk doskonale wypełnił tę lukę, a nawet wniósł trochę więcej energii do niektórych kompozycji, jak chociażby w środkowej sekcji „Loner”. Tony Iommi sypie riffami aż miło; grubo ciosane, oszczędne, acz treściwe zagrywki brzmią tak, jak tylko on potrafi je zagrać (w każdym innym wykonaniu nie byłyby aż tak przekonujące). Wnikliwi słuchacze dostrzegą tu elementy nawiązujące zarówno do „Paranoid” jak i „Sabbath Bloody Sabbath”, dzięki czemu „13” jest znakomitym podsumowaniem twórczości i klimatu wytworzonego na kilku pierwszych albumach z Ozzy’m Osbournem – takie Black Sabbath wszyscy lubimy przecież najbardziej.

     Ponadto na fali popularności stonerowego grania najnowsze dzieło Brytyjczyków (i Amerykanina polskiego pochodzenia) może być również brzmieniową inspiracją dla współczesnych miłośników nisko nastrojonych, zamulonych przesterem gitar: leniwie bujających riffów i tłustych, brudnych solówek opartych na bluesowej pentatonice (zwłaszcza utwór „Damaged Soul”). I choć próżno na „13” szukać takich perełek, jakimi do dziś pozostają „Paranoid”, „Iron Man” czy „N.I.B.”, płyta ta zdecydowanie stanęła na wysokości legendy zespołu. To wielkie święto dla fanów i dowód na to, że choć być może Bóg umarł, jak śpiewa Ozzy w promującym krążek utworze, to Black Sabbath wciąż żyje i przypomina o tym głośno i wyraźnie.

Mikołaj Służewski

black sabbath 13

TAGI: Black Sabbath
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

TopLegendyTopSpecial

Ian Gillan o płycie „Born Again” Black Sabbath: „Poziom basu był tak wysoki, że nie mogli tego puszczać w radiu”

Maciej Warda | TopGuitar maj 22, 2025
Tygodnik

Tygodnik 19/2025 (351)

Redakcja | TopGuitar maj 13, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Kulisy niezwykłej historii, kiedy Black Sabbath supportował… Ozziego, a Rob Halford musiał zastąpić Ronniego Dio

Maciej Warda | TopGuitar maj 10, 2025
MuzykaRecenzje

Fate Mystified „Dark Thoughts”

Maciej Warda | TopGuitar kwi 7, 2025
Tygodnik

Tygodnik 06/2025 (338)

Redakcja | TopGuitar lut 12, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Ozzy: „Nie mogę chodzić”. Sharon Osbourne: „Jego głos jest tak dobry, jak nigdy dotąd”

Maciej Warda | TopGuitar lut 8, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?