Universal Music Group zawarło strategiczne porozumienie z nowym startupem o nazwie ProRata. ProRata.ai opracował technologię, która, jak twierdzi, umożliwi generatywnym platformom AI dokładne przypisywanie autorstwa i dzielenie się przychodami z właścicielami treści.
Pisaliśmy nie tak dawno, że amerykańskie oddziały majorsów (Universala, Warnera i Sony) wytaczają ciężkie działa przeciw firmom AI korzystającym przy „uczeniu” algorytmów z treści objętych prawami autorskimi. Teraz portal musicbusinessworldwide.com twierdzi, że firma z ranży AI ProRata planuje dzielić się przychodami z subskrypcji ze swoimi „partnerami treści”. Universal Music jest tylko jedną z wielu firm medialnych, które udzieliły im odpłatnej licencji na swoje treści. Inne firmy, które zostały objęte podziałem dochodów to The Financial Times, Axel Springer, The Atlantic i Fortune.
ProRata poinformowała, że prowadzi również zaawansowane rozmowy z większą liczbą globalnych wydawców wiadomości, firmami medialnymi i rozrywkowymi oraz ponad 100 „znanymi autorami”. ProRata wyjaśniła w swoim komunikacie prasowym, że jej technologia „analizuje wyniki AI, mierzy wartość wnoszonej treści i oblicza proporcjonalne wynagrodzenie. Ta metoda atrybucji umożliwia posiadaczom praw autorskich udział w korzyściach wynikających z generatywnej AI poprzez przyznawanie im rekompensaty za wykorzystanie ich materiałów do uczenia AI. W przeciwieństwie do streamingu muzyki lub wideo, generatywna sztuczna inteligencja pay-per-use wymaga 'ułamkowej’ atrybucji, ponieważ odpowiedzi są generowane przy użyciu wielu źródeł treści”.
Komentując partnerstwo z ProRata, Sir Lucian Grainge, prezes i dyrektor generalny Universal Music Group, powiedział:
Czujemy się zachęceni, widząc nowe innowacje wprowadzane w życie w przestrzeni Generative AI, kierujące się celami zgodnymi z naszą własną wizją tego, w jaki sposób ta rewolucyjna technologia może być wykorzystywana etycznie i pozytywnie, nagradzając ludzką kreatywność