Od pewnego czasu, w ofercie brytyjskiej firmy Solid State Logic znajdują się dwa studyjne przedwzmacniacze zamknięte w obudowach rack – PURE DRIVE QUAD i PURE DRIVE OCTO. Tak jak sugerują to ich oznaczenia, różnią się one od siebie liczbą obsługiwanych kanałów, ale wykorzystują te same rozwiązania. Przyjrzyjmy się ich najważniejszym cechom i funkcjom.
Urządzenia te zawdzięczają swą nazwę preampom mikrofonowym PureDrive, które zostały w nich zastosowane, a które zadebiutowały w 2019 roku wraz z mikserem studyjnym ORIGIN. Układy te zaprojektowano tak, aby z jednej strony zachowywać klarowność typową dla wcześniejszych konstrukcji SSL, ale z drugiej oferować większą wszechstronność dzięki możliwości zmiany charakteru co pozwala uzyskiwać cieplejsze, bogate w harmoniczne i nasycone brzmienie, które zmienia się wraz ze wzmocnieniem.
O ile we wspomnianej konsolecie możemy wybierać spośród dwóch ustawień, to PURE DRIVE QUAD i PURE DRIVE OCTO oferują o jeden tryb więcej. Każdy z preampów daje zatem możliwość wybrania w danym kanale jednego z trzech trybów pracy:
• Clean – ceniony przez wielu, liniowy przedwzmacniacz SSL o bardzo niskim poziomie szumów własnych, znany ze swej zdolności do wiernego uchwycenia źródeł dźwięku z wyjątkową klarownością i szczegółowością
• Classic Drive – tryb symetryczny, generujący głównie nieparzyste harmoniczne, będący rozwinięciem technologii VHD; oferuje to samo brzmienie, które charakteryzuje konsoletę ORIGIN
• Asymmertric Drive – nowa opcja koloryzowania dźwięku stworzona na potrzeby tych urządzeń, sprawiająca że parzyste harmoniczne stają się dominujące i zapewniają wyraźne zaokrąglenie brzmienia, charakterystyczne zabarwienie i zmiękczenie transjentów


PURE DRIVE QUAD i PURE DRIVE OCTO to odpowiednio urządzenia 4- i 8-kanałowe, a w każdym torze wejściowym możemy niezależnie regulować dostępne w nim parametry. Do dyspozycji mamy m.in. pokrętło GAIN, które w przypadku mikrofonów pozwala na stopniową regulację wzmocnienia w zakresie od +5 do +65 dB (krokowa zmiana co 6 dB). Dla źródeł o poziomie liniowym wynosi on 0 – +30 dB, a w trybie wysokoimpedancyjnym HI-Z możemy je regulować od +11 do +41 dB. Kolejne pokrętło – TRIM – umożliwia dodatkową regulację w zakresie ±15 dB (zmiana co 1 dB). W każdym kanale mamy też możliwość niezależnego włączenia zasilania Phantom +48V, aktywacji trybu LINE lub zmiany wartość impedancji wejściowej. Dostępny jest też odwracacz fazy oraz filtr górnoprzepustowy 18 dB/okt. (w QUAD z regulacją do 300 Hz, w OCTO ustawiony sztywno na 75 Hz). Na panelu przednim każdego z urządzeń znajdziemy ponadto mierniki LED oraz kilka przycisków funkcyjnych.
Do wprowadzania sygnałów do każdego kanału służą powiązane z nimi wejścia MIC/LINE typu combo [XLR/jack], których mamy odpowiednio cztery lub osiem. Do dyspozycji mamy również cztery wejścia instrumentalne HI-Z [jack 1/4”] ulokowane na panelu przednim. Wejścia liniowe zostały zdublowane w postaci portu D-Sub. W modelu PURE DRIVE OCTO w ten sam sposób wyprowadzane są sygnały wyjściowe z poszczególnych kanałów, natomiast w modelu QUAD indywidualne wyjścia analogowe zrealizowano na gniazdach XLR.


PURE DRIVE QUAD i PURE DRIVE OCTO dają też możliwość przetwarzania sygnałów przez zewnętrzne urządzenia. W tym celu wyposażono je w tryb INSERT oraz odpowiednie wejścia i wyjścia. W modelu OCTO do wysyłania i odbierania sygnałów służą porty D-Sub, natomiast w QUAD do wysyłki służą gniazda wyjściowe XLR (powroty współdzielą port D-Sub z wejściami liniowymi). Wejścia liniowe/powroty z pętli działają do poziomu +24 dBu, do daje możliwość współpracy z profesjonalnym sprzętem audio. W obu przedwzmacniaczach dostępne są też złącza cyfrowe. Wersja QUAD oferuje dwa wyjścia AES/EBU oraz wyjście optyczne ADAT, natomiast w modelu OCTO mamy do dyspozycji cztery wyjścia AES/EBU i dwa wyjścia ADAT / SMUX. W wersji 4-kanałowej dostępne jest dodatkowo gniazdo optyczne LINK IN pozwalające połączyć ze sobą dwa egzemplarze.
Oba urządzenia oferują też port USB typu C, który daje możliwość ich pracy w roli interfejsu audio. PURE DRIVE QUAD obsługuje maksymalnie po 12 kanałów wejściowych i wyjściowych przy częstotliwości próbkowania 44.1 lub 48 kHz, natomiast wersja OCTO może obsługiwać maks. 8 kanałów wejściowych i 24 wyjściowe. Wybierając wyższe wartości częstotliwości próbkowania automatycznie zmniejsza się liczba obsługiwanych kanałów. Komunikacja przez USB odbywa się maks. w trybie 32-bit/192 kHz, natomiast wyjścia AES/EBU i ADAT, które mogą być indywidualnie wykorzystywane jako wyjścia z programu DAW (zamiast pobierać sygnały po konwerterach A/D), przesyłają sygnały w trybie maks. 24-bit/192 kHz. Oba urządzenia oferują ponadto złącza synchronizacyjne WORD CLOCK.
PRODUCENT: solidstatelogic.com
DYSTRYBUTOR: commercialaudio.pl