• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
ImprezyReportaże i relacje

Tak wyglądała ostatnia noc z Ozzym

Artykuły o artystachArtyści

Brent Hinds ostro o Mastodon: „Nie będę tęsknił za byciem w gównianym zespole z okropnymi ludźmi”

ArtyściWywiady

Phil Demmel o skali trudności grania w Slayerze: „To jest jak język mandaryński. Półtonowe szaleństwo”

Artykuły o artystachArtyści

Daryl Stuermer: „Nie wiedziałem, że gram w złym miejscu” – kulisy nagrania „In the Air Tonight”

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
SprzętSprzęt-Porady

Dr Amp: Kable kolumnowe

Redakcja | TopGuitar
Redakcja | TopGuitar Opublikowano lip 23, 2018
Udostępnij

W lipcowym odcinku artykułów z serii Dr Amp będziemy omawiać zagadnienie związane z kablami kolumnowymi łączącymi kolumnę ze wzmacniaczem. Przedstawię drobny patent na zrobienie kabla równoległego, przydatnego w sytuacji, gdy nasza kolumna nie ma odpowiedniej impedancji. Do dzieła!

 

Jaki przewód do kolumny wybrać? To kluczowa kwestia, przez wielu pomijalna – niestety, często gitarzyści za namową innych popełniają błędy (bo taniej), które potem mogą się zemścić na nich ze zdwojoną siłą. Przedstawię wam swoją historię, która wydarzyła się jakiś czas temu. Pewien gitarzysta grający muzykę metalową zakupił sobie stuwatową głowę tranzystorową do gry. Do zestawu dokupił oczywiście kolumnę, bo wzmacniacz sam nie zagra… Zadowolony ze ścianki, jaką złożył, pobiegł do sklepu, aby zakupić krótki kabel do kolumny. Wchodzi do muzycznego – mnóstwo kabelków o różnych długościach i budowie. Pieniędzy w portfelu po zakupie wymarzonego heada z kolumną niewiele, więc zapytał sprzedawcę, co by polecił w takiej cenie do kolumny. Sprzedawca, długo się nie zastanawiając, sięgnął po jednometrowy kabel instrumentalny, który kosztował niespełna 15 zł. Kolega, zadowolony z niskiej ceny, wrócił do domu, spiął wzmacniacz z kolumną i usłyszał, że gra. W tym momencie jeszcze nie wiedział, co się święci…

Jakieś pół roku później kolega szykował się do koncertu. Sprzęt spakował i pojechał zagrać koncert życia. Podpiął swój zestaw na scenie, ustawił master volume na dość solidną wartość i zaczęło się. Grał tak do pewnego momentu, aż nagle przestał słyszeć swój zestaw. Szybko podbiegł – czuć spalenizną… Przepinka gitary do zestawu kolegi z innego zespołu i grał dalej, a po koncercie zjawił się u mnie z headem. Przedstawił sytuację, że jakoby head wyzionął ducha i czy mu go naprawię. Dołączył do niego też siatkę z przewodami i poszedł. W pierwszej kolejności sprawdziłem na małym testowym głośniku, co z heada słychać . Okazało się, że wszystko gra należycie. Myślę – co jest grane? Tknęło mnie jednak, aby zajrzeć do siatki. Był tam kabel zasilający i kabel jednometrowy instrumentalny. Zapytałem więc kolegi podchwytliwie przez telefon, co mi zostawił w siatce. Odpowiedział, że kabel zasilający i do kolumny.

Po rozkręceniu wtyczek rzekomego kabla do kolumny ukazał mi się makabryczny widok: izolacja stopiona na przewodzie wewnętrznym oraz upalony przewód. Producent podał na przewodzie informację, że jest to przewód instrumentalny o przekroju żyły 0,12 mm2! Niewyobrażalnym jest podłączanie stuwatowej głowy gitarowej poprzez taki przekrój przewodu. Kabel dla takiej mocy zadziałał niczym rezystor, który wydzielił na sobie moc. Przy stałym obciążeniu taką dużą mocą izolacja nie wytrzymała i przetopiła się, nastąpiło zwarcie żyły do ekranu i całkowite przepalenie przewodu.

Szczęście w tym, że wzmacniacz miał zabezpieczenie przeciwzwarciowe i po prostu odłączył wyjście. Gdyby jednak wzmacniacz nie miał takich zabezpieczeń? To mielibyśmy do wymiany elementy w końcówce mocy.

Co gdyby stało się to we wzmacniaczu lampowym? Zapewne wiecie, że wzmacniacz lampowy bez obciążenia nie może pracować – w takie sytuacji następuje przebicie na transformatorze wyjściowym, uszkodzenie lamp mocy i bardzo duże koszty. Tak by też  było, gdyby spalił się przewód kolumnowy. Dlatego przestrzegam: dobre zasilanie kolumny jest kluczową kwestią, a nad przewodami poniżej 0,75 mm2 nie warto się pochylać.

Sam zrób przewód kolumnowy – to proste

Zapewne znacie różnice w cenie pomiędzy przewodem instrumentalnym a kolumnowym. Ten drugi jest o wiele droższy, ale też ma całkiem inne zadanie i konstrukcję. Składa się on z dwóch takiego samego przekroju żył, czyli np. 2 × 0,75 mm2, a nie jak instrumentalny przewód 0,12 mm2 z oplotem.

- Advertisement -

Jeśli nie stać was na markowy przewód kolumnowy, zawsze można go wykonać samemu. Potrzebne będą:

  • dwie solidne wtyczki jack 6,3 mm mono (z grubymi solidnymi wyprowadzeniami)
  • przewód minimum 2 × 0,75 mm2, najlepiej OFC (z miedzi beztlenowej)
  • solidne koszulki termokurczliwe
  • silikon do zalania wtyczki (opcjonalnie).

W pierwszej kolejności rozkręcamy wtyczki i cynujemy styki, by lepiej chwytały przewody (fot. 1.). Następnie odizolowujemy odpowiednio docięte przewody (fot. 2) i je też cynujemy. Nakładamy kawałki koszulek termokurczliwych na pojedyncze żyły przewodów i lutujemy żyły do wtyku (fot. 3).

Po przylutowaniu przewodów nasuwamy koszulki na lutowane końcówki i zgrzewamy. Nakładamy silikon na wierzch (o ile nie planujemy kiedyś wykorzystać wtyków ) i skręcamy obudowę. W ten sposób silikon w środku zlepi nam przewody, uszczelni i zabezpieczy przed wilgocią, a także przed zwarciem, w razie gdyby któryś z przewodów się wyrwał. Druga strona analogicznie do pierwszej – pamiętajcie jednak, żeby najpierw nasunąć część obudowy,  którą zakręca się na wtyku.

- Advertisement -

 

Przewód do łączenia kolumny stereo

Są kolumny, których impedancja w mono wynosi 16 Ohm, natomiast w stereo dwa wejścia są po 8 Ohm każde. Co zrobić z taką kolumną, by połączyć ją na 4 Ohm? Patent jest prosty. Wystarczy połączyć ze sobą dwa wejścia równolegle. Na rysunku przedstawiam wam przewód, który wam to umożliwi. Po podłączeniu takiego kabla będziemy mieć brakującą impedancję 4 Ohm. Można go rozgałęzić przy wyjściu wzmacniacza albo przy samej kolumnie. W pierwszym przypadku można zastosować przewody o mniejszym przekroju, gdyż będą doprowadzać po połowie mocy na każdą stronę kolumny.

W dzisiejszym artykule to już wszystko. Mam nadzieję, że dostatecznie zagłębiłem się w temat przewodów kolumnowych. Pamiętajcie, że nie można tego zbagatelizować, i gdy u kogoś zauważycie kolumnę podłączoną za pomocą przewodu instrumentalnego, to go nakierujcie na właściwy tor.

Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Sprzęt

Twórca Klona Centaura pozywa firmę Behringer za wytanianie jego kultowego efektu

Maciej Warda | TopGuitar cze 20, 2025
Sprzęt

Matteo Mancuso – dlaczego postawił na Yamahę, a nie Gibsona?

Maciej Warda | TopGuitar cze 8, 2025
Sprzęt

Czy drewno podstrunnicy ma wpływ na brzmienie gitary?

Maciej Warda | TopGuitar kwi 22, 2025
Fot. Jens Koch
Artykuły o artystachArtyściSprzęt

Richard Z. Kruspe: „to jak ostra, rockowa miłość” – o nowej gitarze LTD RZK-III

Dariusz Domanski | TopGuitar kwi 10, 2025
Electro-Voice ND46 (fot. Electro-Voice)
SprzętZestawienia sprzętu

Przegląd mikrofonów instrumentalnych Electro-Voice dla gitarzystów

Redakcja | TopGuitar mar 28, 2025
Sprzęt

„Telecaster Rib” – dolegliwość użytkowników Fendera Telecastera

Maciej Warda | TopGuitar mar 11, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?