• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Kulisy niezwykłej historii, kiedy Black Sabbath supportował… Ozziego, a Rob Halford musiał zastąpić Ronniego Dio

NewsyNewsy artystyczne

Dlaczego Judas Priest nie zagra na pożegnalnym koncercie Ozzy’ego? Rob Halford: „Byłem absolutnie załamany”

Mick Thomson (fot. ESP Guitars)
NewsyNewsy sprzętowe

Poznajcie gitary ESP, na których gra Mick Thomson

ArtyściWywiady

Kirk Hammett przyznał, że gdy widzi w internecie młodych, zdolnych gitarzystów, myśli: „Gdzie popełniłem błąd?”

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
SprzętSprzęt na TopieTesty

Gibson Slash Appetite Les Paul – test gitary

Grzegorz Ufnal | TopGuitar
Grzegorz Ufnal | TopGuitar Opublikowano maj 9, 2011
Gibson Slash Appetite Les Paul
Udostępnij

Budowa gitary Gibson Slash Appetite Les Paul

     Ta gitara zdumiewa mnie za każdym razem. Jej historia od samego początku była wynikiem wiedzy konstruktorów, ich intuicji oraz odrobiny szczęścia. Dobór materiałów, jakich użyto do budowy pierwszych gitar typu LP, wytyczył kanon, z którego czerpią dzisiaj wszyscy konstruktorzy i firmy produkujące gitary na całym świecie. Pierwotnie twórcy poruszali się trochę po omacku i nikt z nich nie przypuszczał, że połączenie klonu z mahoniem oraz wklejanego gryfu w konsekwencji odniesie taki sukces brzmieniowy. Wybór twardego i tłustego palisandru na nakładkę wydawał się wtedy oczywistym rozwiązaniem. Był on szeroko stosowany przez lutników w tradycyjnych instrumentach akustycznych. Palisander na korpus (jak w klasycznych gitarach) był z pewnością zbyt kosztowny, ponadto uwypuklałby zbyt mocno wysoki zakres pasma akustycznego. Dobrym i sprawdzonym lutniczo materiałem było drewno mahoniowe, które okazało się znakomite w połączeniu z twardą klonową górą. Klon posiadał tę zaletę, że pokryty cienką warstwą lakieru nitro dłużej zachowywał gładką, lustrzaną powierzchnię. Lakier nitro był szybciej absorbowany przez pory miękkiego drewna, zwłaszcza że jakość lakierów w latach 50. mogła pozostawiać sporo do życzenia. Zawsze podobała mi się w Les Paulach uderzająca prostota, symetria i wręcz minimalizm. Oraz to, że dzięki tej prostocie są bardzo bliskie lutniczym arcydziełom.

Gibson Slash Appetite Les Paul
Gibson Slash Appetite Les Paul

     Testowany Gibson Slash Appetite Les Paul jest taką właśnie gitarą, uosabia opisane wcześniej najlepsze tradycyjne cechy gitar LP. Do wykonania korpusu użyty został mahoń, przypominający barwą i wagą mahoń honduraski, jaki stosowano w starych gitarach. Wszystkie stare roczniki Gibsonów charakteryzuje wspólna cecha – te instrumenty są bardzo ciężkie. Testowany model nie jest może aż tak ciężki, ale, jak nadmieniłem, jego waga jest słuszna. Zdarza się, że niektóre ze starszych modeli LP posiadają optymalną dla gitarzysty wagę około 3,5–4 kg. Są to modele, które posiadają drążone korpusy mahoniowe, wyglądające od wewnątrz jak ser szwajcarski. W ten sposób, poprzez wykonywanie odwiertów, usuwano drewno i tym samym redukowano masę gitary. Gibson Slash Appetite Les Paul posiada lity korpus, na którego top naklejono piękny klon płomienisty. Gruby, solidny top z litego klonu z naprawdę bardzo wyrafinowanym profilem, którego nie powstydziliby się mistrzowie z Cremony. Choć to z pewnością zasługa maszyn CNC, to jednak takie profilowanie ktoś uprzednio musiał wykonać. Klonowy top wykończony został w pięknym, moim ulubionym, bursztynowym kolorze. Takie jednolite (a nie np. sunburst) wykończenie korzystnie wpływa na ekspozycję walorów „paskowego” klonu, który jest widoczny do samego brzegu. Kolor Amber często nie bez powodu bywa nazywany też Violin Amber, gdyż do złudzenia przypomina barwą np. Stradivariusa „Berthier” z kolekcji genialnego Davida Ojstracha.

     Gitara Gibson Slash Appetite Les Paul została w całości pokryta lakierem nitro. Gryf, podobnie jak we wszystkich reedycjach roczników z końca lat 50., nie posiada przedłużonego wpustu tzw. long tenon, sięgającego pod przetwornik neck. Grubość gryfu to odchudzony profil modeli z lat 60., więc jest dużo bardziej „modern” i bardzo dobrze leży pod ręką. Trzeba zauważyć, że gitara odznacza się znakomitą grywalnością; jest przyjazna dla gitarzysty zarówno manualnie, jak i brzmieniowo. To również zasługa stosowanej przez firmę Gibson technologii Plek, dzięki której akcja strun, krzywizna gryfu oraz szlif progów są optymalne. Podczas strojenia i gry z dużą ilością podciąganych strun nie zauważyłem irytujących problemów z nadmiernym rozstrajaniem się instrumentu, jak to często bywa w gitarach, gdzie na siodełku zakleszczają się mocno odchylone struny. Siodełko wykonane jest z materiału Corian, a nacięcia pod struny nie są zbyt głębokie. Ot, cała tajemnica.

Gibson Slash Appetite Les Paul
Gibson Slash Appetite Les Paul
Poprzednia strona1234Następna strona
TAGI: GIBSON – Testy sprzętu i newsy, gitara elektryczna, Slash, Sprzęt na Topie
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Testy

Markbass CMD 151 GOG „Godfather of Gospel” – test combo klasy premium

Maciej Warda | TopGuitar kwi 30, 2025
Sprzęt

Czy drewno podstrunnicy ma wpływ na brzmienie gitary?

Maciej Warda | TopGuitar kwi 22, 2025
Gibson J-45 Standard i SJ-200 Standard (fot. Gibson)
NewsyNewsy sprzętowe

Gitary J-45 Standard i SJ-200 Standard firmy Gibson w nowym wykończeniu

Redakcja | TopGuitar kwi 18, 2025
Fot. Jens Koch
Artykuły o artystachArtyściSprzęt

Richard Z. Kruspe: „to jak ostra, rockowa miłość” – o nowej gitarze LTD RZK-III

Dariusz Domanski | TopGuitar kwi 10, 2025
Testy

Markbass Gloxy Passive – test instrumentu genialnego w swojej prostocie

Maciej Warda | TopGuitar mar 30, 2025
Electro-Voice ND46 (fot. Electro-Voice)
SprzętZestawienia sprzętu

Przegląd mikrofonów instrumentalnych Electro-Voice dla gitarzystów

Redakcja | TopGuitar mar 28, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?