• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Sprzęt

Tony Iommi i jego brzmienie. Opowiada producent Black Sabbath, Mike Exeter

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano gru 19, 2024
Tony Iommi, fot. YouTube, Gibson TV
Udostępnij

Długoletni współpracownik Iommiego, inżynier i producent Mike Exeter opowiedział najnowszym wywiadzie, że nie ma „pojedynczego i ostatecznego” brzmienia Tony’ego Iommiego. Składa się jednak na nie parę ważnych elementów, takich jak… rozkręcanie wzmacniaczy poza skalę i przetworniki P-90.

Mike Exeter jest znany ze współpracy z wieloma legendarnymi zespołami, takimi jak Judas Priest, Cradle of Filth, czy właśnie Black Sabbath. Jego doświadczenie i talent w dziedzinie inżynierii dźwięku i produkcji muzycznej uczyniły go jednym z najbardziej cenionych profesjonalistów w branży. Po raz pierwszy połączył siły z Black Sabbath przy „The 1996 DEP Sessions”, które Iommi nagrał z Glennem Hughesem, a także przy jego kontynuacji z 2005 r., „Fused”.

W 2013 roku otrzymał nagrodę Grammy za pracę nad kolejnym albumem Black Sabbath „13”. Płyta zawiera utwór „God Is Dead?”, który zdobył nagrodę Grammy w kategorii „Best Metal Performance”. Mike Exeter odegrał kluczową rolę w produkcji tego utworu, co przyczyniło się do jego sukcesu.

W rozmowie opublikowanej w serwisie Guitar World, Mike Exeter rozmyśla o tym, jak brzmienie Iommiego zmieniało się na przestrzeni lat: „Kiedy słucham pierwszych dwóch albumów Sabbath, są niesamowicie zfuzzowane. To klasyczne brzmienie Laneya. Ale nie używał już go w 1980 roku na albumach z Dio. W tym okresie przeszedł na 'gorętsze’ Marshalle. Nie ma więc jednego, definitywnego brzmienia Tony’ego, choć zdecydowanie ma swój własny styl. Mogę go rozpoznać z daleka, po prostu po małych rzeczach”.

Aby brzmieć jak Tony, zazwyczaj potrzebujesz P-90, które w tej kwestii oferują samo gęste. Dźwięk prawie jak distortion prosto z popsutego głośnika. Możesz myśleć, że nie ustawiał dużego wzmocnienia, ale uwierz mi, za każdym razem głośność była na ’11’

„Aby podkręcić dźwięk z frontu, trzeba było podciąć soprany, presence i średnie tony, a podkręcić basy. Następnie wbić na to jakiś trele booster. Brzmiało to dobrze tylko przy pełnej głośności, koniecznie z 4×12 i musiało być wygładzone. Jeśli byłeś przed jego wzmacniaczem, gdy nie był odpowiednio ustawiony, słyszałeś 'sound of death’”.

Tony chciał aby wzmacniacz miażdżył także poza swoją granicą popsucia

Exeter twierdzi, że sygnowany przez Iommiego wzmacniacz TI100 Laney zasilany lampami 6L6 jest kluczowy dla brzmienia: „TI100 był dla mnie jak złota gęś (coś, co daje przewagę – przyp. red.). Tony faktycznie wrócił do LA100 na ostatnią trasę. Ale pamiętam, że pojawił się z Hollywood Vampires w zeszłym roku i wypróbowaliśmy tam kilka wzmacniaczy. TI100 z paczką 4×12 wygrał”.

Mike Exeter zauważył także, że Iommi woli być na bieżąco z nowościami sprzętowymi: „Tony wcale nie jest maniakiem sprzętu, ale jedną rzeczą, z której ludzie nie zdają sobie sprawy, jest to, że ogląda YouTube tylko po to, aby zobaczyć, co jest dostępne na rynku. Choć jego sprzęt jest generalnie prosty.”

„Gdy gra na żywo, jest bardzo wybredny co do delaya. W latach 80. był to rackowy Korg. Lubi mieć w pobliżu także chorusa. Przed EHX POG używaliśmy oktawera DOD. Właściwie podobało mi się, że nie modulował prawidłowo! Pod koniec wybrzmiewania akordów pojawiał się dziwny cyfrowy 'rozpad’, co nawet było zabawne. MXR Phase 90 to kolejna rzecz, którą lubi.”

Zazwyczaj są to klasyczne, wcześniejsze, vintage’owe wersje urządzeń

TAGI: SPRZĘT IOMMIEGO, Tony Iomi
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Sprzęt

Czy drewno podstrunnicy ma wpływ na brzmienie gitary?

Maciej Warda | TopGuitar kwi 22, 2025
Fot. Jens Koch
Artykuły o artystachArtyściSprzęt

Richard Z. Kruspe: „to jak ostra, rockowa miłość” – o nowej gitarze LTD RZK-III

Dariusz Domanski | TopGuitar kwi 10, 2025
Electro-Voice ND46 (fot. Electro-Voice)
SprzętZestawienia sprzętu

Przegląd mikrofonów instrumentalnych Electro-Voice dla gitarzystów

Redakcja | TopGuitar mar 28, 2025
Sprzęt

„Telecaster Rib” – dolegliwość użytkowników Fendera Telecastera

Maciej Warda | TopGuitar mar 11, 2025
Sprzęt

Yvette Young o skutkach używania kiepskich wzmacniaczy: „To jak zmasakrowanie naprawdę dobrego pliku audio”

Maciej Warda | TopGuitar mar 6, 2025
Sprzęt

Kirk Hammett: „Mój styl gry to pół jaskiniowiec, pół Lord Byron”

Maciej Warda | TopGuitar lut 2, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?