• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Testy

Markbass Nano Mark II – test

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano mar 31, 2022
Udostępnij

Nie można powiedzieć, że nastąpił jakiś wysyp malutkich, kompaktowych główek basowych, ale praktycznie każda znacząca firma zajmująca się produkcją wzmacniaczy basowych ma już w swojej ofercie taki lub podobny sprzęt. Jednocześnie nie widać tutaj wielkiego wyścigu innowacji, bo z samego założenia taki wzmacniacz ma być prosty, funkcjonalny i przede wszystkim ultra mobilny. Te wszystkie cechy posiada testowany Nano Mark II, tyle, że Marco de Virgiliis nie byłby sobą, gdyby na tym poprzestał…

 

Spis treści
Jak to się zaczęło?Nano Mark II – wyróżnikiSpecyfikacjaBrzmienie

Jak to się zaczęło?

Jakiś czas temu Markbass opublikował oświadczenie mówiące o tym, że widział wiele małych wzmacniaczy basowych opracowanych przez innych producentów, które w większości zawodziły w kluczowym obszarze: „Niemal wszystkie wzmacniacze basowe na rynku wykorzystują te same końcówki mocy od różnych producentów, które nie są zaprojektowane specjalnie dla gitary basowej” – czytamy na ich stronie internetowej. „W Markbass, Marco De Virgiliis zainwestował wiele środków w badania i rozwój, aby opracować własną technologię wzmacniaczy mocy, zaprojektowanych specjalnie po to, aby uszanować i wychwalać brzmienie Waszych instrumentów”.

Niemal wszystkie wzmacniacze basowe na rynku wykorzystują te same końcówki mocy od różnych producentów, które nie są zaprojektowane specjalnie dla gitary basowej. W Markbass, Marco De Virgiliis zainwestował wiele środków w badania i rozwój, aby opracować własną technologię wzmacniaczy mocy, zaprojektowanych specjalnie po to, aby uszanować i wychwalać brzmienie Waszych instrumentów

A zatem nie wystarczy okroić wzmacniacz ze wszystkich rzeczy, które nie są niezbędne, by po prostu stał się mały. Trzeba jeszcze zadbać o sound. Tylko tyle i aż tyle. Nano Mark II wykorzystuje oczywiście firmową technologię MPT oraz inne rozwiązania opracowane przez Marco de Virgiliisa i jego ekipę.

Chronologicznie najpierw pojawił się Markbass Nano 300, który miał coś wspólnego z headami F1 i F500 – nie tylko detaliczne pasma średnie i doskonałe brzmienie, ale także zdumiewającą moc, która przekłada się na głośność ergo: skuteczność na scenie. To był jednak dopiero początek, bo niedługo potem Włosi pokazali jego następcę, naszego Nano Mark II.

Markbass Nano Mark II, fot. Maciej Warda

Nano Mark II – wyróżniki

Cechą charakterystyczną tego wzmacniacza (choć nie unikalną!) jest prosty układ regulatorów. Jak widać mamy tu potencjometry Gain i Master oraz czteropasmową sekcję EQ (Low, Mid Low, Mid Hi, Hi) z wzmocnieniem lub podcięciem (+/-) o 16 dB dla każdej częstotliwości.

Jedyną różnicą w stosunku do Nano Mark 300 są częstotliwości graniczne filtrów Low i High, które w Nano Mark II ustawiono odpowiednio na 60 Hz i 5 kHz. We wzmacniaczu zastosowano ponadto nowy zintegrowany i automatyczny limiter bi-band.

W przeciwieństwie do większości wzmacniaczy Markbassa, na panelu przednim Nano Mark II nie ma dwóch „firmowych” filtrów Markbassa  – VPF – VLE. Spokojnie! Uprzedzając fakty muszę stwierdzić, że w tym przypadku było mi to kompletnie obojętne, ponieważ jeśli chodzi o brzmienie, to Markbass Nano Mark II kosi przy samej ziemi.

Markbass Nano Mark II, fot. Maciej Warda

Specyfikacja

Nasz head, jak przystało na obieżyświata, waży jedynie 1.45 kg, a oferowana przez nie go moc to 300 W RMS na 4 Ohmach  i 150 W RMS przy 8 Ohmach. Niewielka basowa głowa ma wymiary 200 × 210 × 53 mm, zatem pod tym względem jest typowym „pocket ampem”, ale wiatrak zamontowany na prawym boku chassis, sugeruje jednak, że to poważny sprzęt.

Poza sekcją korekcji, na panelu frontowym wzmacniacza znajdziemy instrumentalne gniazdo wejściowe, pokrętła Gain i Master oraz włącznik zasilania. Z tyłu zaszła jedna zmiana, gdyż zamiast wyjścia do tunera w nowym modelu pojawiło się wejście dla kontrolera nożnego. Przy jego pomocy możemy aktywować/dezaktywować filtr Flat/Scooped. Co ciekawe, jeśli nie mamy footswitcha, nic straconego. Firmowo wsadzona jest tam zaślepka, będąca w zasadzie wtykiem typu duży jack, który po wyciągnięciu… zmienia charakterystykę brzmieniową wzmacniacza ze Scooped na Flat. Ten jack jest jedynie półśrodkiem, który zabezpiecza szczęśliwego nabywcę do czasu zakupu footswitcha i daje czas na zastanowienie, które brzmienie będzie dla nas bardziej użyteczne.

- Advertisement -

Poza tym – tak jak w poprzedniej wersji – do dyspozycji mamy wyjście liniowe XLR z przełącznikiem PRE/POST EQ, złącza pętli efektów (SEND, RETURN) oraz wyjście głośnikowe Speakon/jack.

Markbass Nano Mark II, fot. Maciej Warda

Brzmienie

Jakby „pełnoskalowe” heady miały proporcjonalnie tyle charakteru i mocy co to maleństwo, to by można było nimi prawdopodobnie zakończyć wojnę na Ukrainie. To pierwsze generalne spostrzeżenie. Drugie natomiast dotyczy tego, że nie potrzeba rozbudowanej korekcji, by wzmacniacz brzmiał genialnie. Ba! Audiofile wiedzą, że nie potrzeba żadnej korekcji, by brzmienie powalało na kolana.

No więc wydaje mi się, że nasz mały nano „headzik” został zaprojektowany właśnie z taką myślą. Owszem, posiada przydatną i użyteczną korekcję, ale w zasadzie mógłby jej nie mieć, bo na ustawieniach neutralnych brzmi jak co najmniej milion $. Ograłem go na marcusowym Sire V7 i Warwicku Sklar Bass Artist Line i w obydwu przypadkach wywołał moją dziką radość.

- Advertisement -

Wydaje mi się, że nie będziemy raczej używać korekcji Nano Marka by podkolorować brzmienie naszej basi (no chyba, że gramy na wieśle, z którego brzmienia nie jesteśmy zadowoleni, ale w taki razie po co w ogóle je posiadamy…?), ale by dostroić się do akustycznych warunków pomieszczenia w którym przyjdzie nam grać. Zakres +/- 16 dB naprawdę pozwala na bardzo wiele w tym temacie

Markbass Nano Mark II, fot. Maciej Warda

Jeszcze słowo o tajemniczym „głupim jacku”, czyli wtyczce, która zwiera styki jak przełącznik nożny. Ten patent oferuje brzmienie Scoop – podbite skrajne pasma, podcięty środek – idealne do slapu lub grania czystego, czy to jazzowego, popowego, czy fusion. Kto grał na większych headach Markbassa z filtrem VPF ten wie, co to za rarytas. Gdy wtyk jest wyjęty, mamy brzmienie flat – idealne do funkowych „ghost notes”, czy łączenia z efektami modulacyjnymi.

I niech Was nie zmyli poniższy filmik, ta główka nadaje się spokojnie nie tylko do domowego grania i ćwiczenia, ale także (a może przede wszystkim) na klubowe występy. Można powiedzieć, że grałem tu na 1/10 mocy.

https://topguitar.pl/wp-content/uploads/2022/03/VID_20220330_124428.mp4

 

PRODUCENT: www.markbass.it

Dystrybutorem produktów Markbass jest Konsbud Audio

TAGI: Markbass Nano 300, Markbass Nano Mark II, MARKBASS – Testy sprzętu i newsy, Nano Mark II
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Markbass MB PRO BASS MIXER (fot. Markbass)
NewsyNewsy sprzętowe

Poznajcie możliwości miksera MB PRO BASS MIXER firmy Markbass

Redakcja | TopGuitar maj 20, 2025
Justin Gray i jego wzmacniacze Markbass (fot. YouTube / Justin Gray Sound)
NewsyNewsy sprzętowe

Justin Gray i jego wzmacniacze Markbass

Redakcja | TopGuitar maj 14, 2025
Markbass MB Blue Sky JB i MB Blue Sky PB (fot. Markbass)
NewsyNewsy sprzętowe

MB Blue Sky – nowe gitary basowe firmy Markbass

Redakcja | TopGuitar maj 8, 2025
Testy

Markbass CMD 151 GOG „Godfather of Gospel” – test combo klasy premium

Maciej Warda | TopGuitar kwi 30, 2025
Markbass PRO BASS MIXER (fot. Markbass)
NewsyNewsy sprzętowe

Markbass prezentuje PRO BASS MIXER

Redakcja | TopGuitar kwi 17, 2025
NewsyNewsy sprzętowe

Wzmacniacze Markbass z serii 58R o mocy 1000 W – przegląd

Redakcja | TopGuitar kwi 7, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?