• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Testy

Porównanie kolumn Markbass MB58R 102 Pure, MB58R 102 Energy i MB58R 102 P

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano gru 15, 2022
Markbass MB58R, fot. Maciej Warda
Udostępnij

Oto mamy już w sklepach i może naszych domach nowiutkie produkty kryjącą się pod symbolem MB58R. W skład najnowszej linii Markbass wchodzą zarówno wzmacniacze jak i zestawy głośnikowe. Pisaliśmy o tym, zapowiadaliśmy, a teraz czas na prawdziwy test porównawczy, do którego wyznaczyliśmy trzy paczki i jeden flagowy wzmacniacz.

 

Spis treści
Konstrukcja i właściwościBrzmienie i możliwościCeny

Jedną z najważniejszych cech nowej linii sprzętu basowego firmy Markbass jest fenomenalnie wręcz mały ciężar sprawiający, że nie było przesadą ze strony Włochów określenie tej premiery mianem rewolucji. Do brzmienia jeszcze przejdziemy, ale po prostu muszę tu nadmienić, że u konkurencji podobnie pełny, gruby, wszechogarniający sound zazwyczaj wydobywa się z o wiele cięższych kolumn. Marco De Virgiliis zafundował nam więc miły dysonans poznawczy. Poza tym nowa seria o nazwie MB58R jest w 100% „Made In Italy”, a za tym po prostu musi iść jakość i satysfakcja.

Jedną z najważniejszych cech nowej linii sprzętu basowego firmy Markbass jest fenomenalnie wręcz mały ciężar

Markbass MB58R, fot. Maciej Warda

Basowa oferta o kryptonimie MB58R obejmuje jeden head, 8 modeli typu combo i – jak podaje producent – 20 (!) modeli kolumn. Wzmacniacz i comba zostawimy sobie na osobny test, a trzema modelami kolumn zajmiemy się dzisiaj. Są to uniwersalne i mocarne jednostki MB58R 102 Pure, MB58R 102 P i MB58R 102 Energy. Trzeba przyznać, że te nazwy nie są zbytnio zachęcające, no ale umówmy się, że kolumny zazwyczaj nie grzeszą atrakcyjnością nazw. Mają po prostu grać tak, by wyrywało z butów.

 

Konstrukcja i właściwości

Wszystkie wspomniane modele zamknięto w nowo zaprojektowanych obudowach bass-reflex, wyróżniających się nie tylko nowoczesną estetyką czy wygodą w transporcie, ale także przyjaznością dla środowiska – materiały użyte do wykonania obudowy kolumn i comb w całości nadają się do recyclingu. Mało tego, w zestawach głośnikowych oraz piecach z serii MB58R mamy nie tylko specjalnie zaprojektowane obudowy, ale także nowe głośniki, a zatem wszystko mamy tu spasowane niczym w szwajcarskim zegarku.

W zestawach głośnikowych oraz piecach z serii MB58R mamy nie tylko specjalnie zaprojektowane obudowy, ale także nowe głośniki

Kolumny obite są filcopodobnym, standardowym materiałem, ale tylko w części, bo resztę obudowy pokryto twardym i fakturalnie chropowatym plastikiem nasuwające skojarzenia z „pancernymi” case’ami używanymi w środowisku narażającym różny sprzęt na uszkodzenia mechaniczne. Nie jest to jakaś innowacja, ale zawsze dodatek pod względem bezpieczeństwa.

 

Na początku kilka generalnych uwag, które warto tu przypomnieć dla lepszego rozeznania w prezentowanym sprzęcie. W zestawach Pure i Energy zastosowano neodymowe woofery, natomiast w modelach oznaczonych literą P zamontowane zostały głośniki oparte na magnesach ceramicznych. Poszczególne linie w ramach rodziny MB58R różnią się też typem przetwornika wysokotonowego. Do wyboru mamy odpowiednio jednocalowy tweeter hi-fi (Pure), driver połączony z customową tubą (Energy) lub „zwyczajny” tweeter piezo (P). Zgodnie z symbolem 102 w nazwie modeli, zastosowano w nich dwa niskotonowe głośniki o średnicy 10 cali.

- Advertisement -

Zajrzyjmy jeszcze na chwilę na plecy tych paczek, gdzie zamontowano panel z przełącznikami pracy „gwizdków” (-6dB, -9dB, razem -15 dB i wyłączenie tweetera) oraz po dwa gniazda typu Speakon do łączenia kolumny ze wzmacniaczem lub kolejną kolumną. Wszystko, co niezbędne i nic ponadto.

I tu należy się potencjalnym nabywcom wskazówka, by wyposażyli się z kabel głośnikowy albo z końcówkami jack – jack (upewnijcie się, że przeznaczony jest on do kolumn a nie instrumentów!) albo Speakon lub Speaker Twist.

Markbass MB58R 102, fot. Maciej Warda

 

- Advertisement -

MB58R 102 P
Ten model wyposażono w dwa klasyczne 10 calowe ceramiczne głośniki, produkuje równie pełny i bogaty low-end sound, wzbogacony czystymi wysokimi tonami dzięki wbudowanemu piezoelektrycznemu tweeterowi.
W skrócie: 2 × 10” + tweeter piezo; impedancja 8 lub 4 Ohmy; moc 300 W RMS; pasmo przenoszenia: od 40Hz do 18kHz; ciężar: 12.7 kg.

MB58R 102 ENERGY
Kolumna MB58R 102 ENERGY charakteryzuje się pasmem przenoszenia 40 Hz – 20 kHz, impedancją 8/4 Ohm oraz skutecznością 101 dB. Zwrotnica dzieli pasmo w punkcie 3.5 kHzI znowu: 2 × 10” + driver 1”; impedancja 8 lub 4 Ohmy; moc 400 W RMS; ciężar: 11,1 kg.

MB58R 102 PURE
Ta lekka i dynamiczna kolumna basowa waży tylko 10,5 kg i jest wyposażona w dwa specjalnie zaprojektowane głośniki Markbass Neodymium o średnicy 10 cali. Mamy zatem tutaj 2 × 10” + tweeter hi-fi; impedancja 8 lub 4 Ohmy; moc 400 W RMS, pasmo przenoszenia 40 Hz – 20 kHz i ciężar: 10,5 kg.

 

Brzmienie i możliwości

Razem z kolumnami do testu trafiła 500-watowa głowa Markbass MB58R, niejako dedykowana tym paczkom, a raczej odwrotnie – to paczki są dedykowane tej głowie. Cały komplet jest idealnie ze sobą skalibrowany i trzeba przyznać, że te markbassowe zestawy naprawdę nie mają sobie równych jeśli chodzi o harmonijną współpracę na każdym basowym polu, no może z wyjątkiem ekstremalnych metalowych/core’owych sytuacji.

Wszystkie trzy kolumny brzmią równie rewelacyjnie. Duża w tym też zasługa wspomnianego wzmacniacza, który przybył z nimi, ale ogrywając każdą z paczek po kolei, mogłem wyrobić sobie jakiś tam pogląd na temat ich niewielkiego (ale jednak) zróżnicowania.

Na początku MB58R 102 P. To dla mnie najbardziej surowo ale jednocześnie „referencyjnie” brzmiący model. Najmniej jest u niego tego „wełnistego”, miękkiego dołu, który otula wszystko i wszystkich gdy gramy na pozostałych dwóch kolumnach. 102 P nadaje się zatem bardziej do prostego, rockowego grania, gdzie ważną rolę w brzmieniu odgrywa także środek spektrum częstotliwości. Poza tym wszystkie inne pasma są tu na swoim miejscu i w odpowiedniej ilości – górka przy nowych strunach daje kryształowy strzał, a dół jest zwarty, czytelny i bardzo tonalny.

 

 

Teraz MB58R 102 Energy. To taki „złoty środek” jeśli chodzi o „blaskomiotność” i atrakcyjność brzmienia tej kolumnady. Mamy tu bowiem także skuteczność soundu i wierność oryginałowi, czyli brzmieniu, do jakiego przyzwyczaiła nas nasza basówka z innymi backline’ami. Oczywiście moc, ten cały „punch” jest także odczuwalny i im głośniej tym go więcej, choć nie ukrywam, że aby uzyskać taki właśnie mocny i krótki „punkt” trzeba sobie ten atak w „aparacie” czyli w łapie wyrobić. Pod tym kątem nieco łatwiej będzie z modelem 102 P. Poza tym paczka fenomenalna, jej wszechstronność i umiarkowane „koloryzowanie” pozwalają na użycie w dowolnej muzycznej sytuacji nie wyłączając tych najbardziej ekskluzywnych z najlepszymi użytymi gitarami.

 

Na koniec wisienka na torcie czyli creme de la creme serii – MB58R 102  Pure. Tutaj zafundowano nam taki brzmieniowy hi-end, że ciężko to opisać słowami, bo ociera się o metafizykę. Naprawdę, moja basówka Sire V7 nie brzmi aż tak genialnie jak na tej paczce… A może brzmi, tylko dopiero teraz dostała odpowiednie wsparcie backline’u…? W każdym razie górka tutaj, dzięki jakiemuś kosmicznemu gwizdkowi po prostu niszczy system i wszystko, co poprzednio wiedzieliśmy o gwizdkach. Ogólnie sound jest z najlepszej półki, niskie częstotliwości produkowane są z odpowiednio większą mocą by stworzyły harmonijne spektrum wraz ze wszystkimi pasmami lekko wycofanego środka i… tak, olśniewającą górką. Jednym słowem, prestiż.

 

 

Wydaje mi się, że głównym wyróżnikiem każdej z kolumn są „gwizdki” bo to głównie one dają strzał i prezencję, która pozwala przebijać się z basem w sytuacjach próbowo – koncertowych. Jest jeszcze słyszalna różnica pomiędzy głośnikami neodymowymi a ceramicznymi, natomiast nie podejmuję się tu wyrokować na czyją korzyść wypadają te różnice. Paczki brzmią genialnie, bardzo precyzyjnie, przepotężnie i jednocześnie hi-endowo. Gdy dodamy do tego ich ultramobilność i dowolne możliwości łączenia/konfiguracji, otrzymamy propozycję miesiąca jeśli chodzi o basowe kolumny. Oburącz polecam je wszystkim świadomym brzmienia muzykom.

 

Ceny

Sugerowane ceny detaliczne brutto:

MB58R 102 P – 2 789,60 PLN
MB58R 102 ENERGY – 3 028,12 PLN
MB58R 102 PURE – 3 266,63 PLN

Na koniec informacja, że… to nie koniec! Wkrótce pojawią się kolejne wersje paczek z tych serii: 102 XL (2 x 10″ w wersji powiększona obudowa, także w wersjach 4 Ohm), 103 (czyli 3 x 10”), 104 (4 x 10”), 1 x 12”, 2 x 12”, itd.

Strona Producenta: www.markbas.it
Strona dystrybutora: www.konsbud-audio.pl

TAGI: Marco de Virgiliis, Markbass MB58R, MARKBASS – Testy sprzętu i newsy, MB58R, MB58R 102 ENERGY, MB58R 102 P, MB58R 102 PURE
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Markbass MB PRO BASS MIXER (fot. Markbass)
NewsyNewsy sprzętowe

Poznajcie możliwości miksera MB PRO BASS MIXER firmy Markbass

Redakcja | TopGuitar maj 20, 2025
Justin Gray i jego wzmacniacze Markbass (fot. YouTube / Justin Gray Sound)
NewsyNewsy sprzętowe

Justin Gray i jego wzmacniacze Markbass

Redakcja | TopGuitar maj 14, 2025
Markbass MB Blue Sky JB i MB Blue Sky PB (fot. Markbass)
NewsyNewsy sprzętowe

MB Blue Sky – nowe gitary basowe firmy Markbass

Redakcja | TopGuitar maj 8, 2025
Testy

Markbass CMD 151 GOG „Godfather of Gospel” – test combo klasy premium

Maciej Warda | TopGuitar kwi 30, 2025
Markbass PRO BASS MIXER (fot. Markbass)
NewsyNewsy sprzętowe

Markbass prezentuje PRO BASS MIXER

Redakcja | TopGuitar kwi 17, 2025
NewsyNewsy sprzętowe

Wzmacniacze Markbass z serii 58R o mocy 1000 W – przegląd

Redakcja | TopGuitar kwi 7, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?