• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Testy

Solid State Logic SiX – recenzja

Mikołaj Służewski | TopGuitar
Mikołaj Służewski | TopGuitar Opublikowano sie 20, 2019
Udostępnij

Brzmienie i funkcje dużej, analogowej konsoli studyjnej SSL w kompaktowym, przenośnym formacie, dostępne za cenę pozostającą w sferze realnej osiągalności – to wydaje się zbyt piękne, aby było prawdziwe… a jednak to fakt. Zmierzmy się z nim.

 

Spis treści
SSL dla ludziCo dostajemy?Co możemy z tym zrobić?Czemu tak drogo?Dlaczego tak tanio?

Solid State Logic to dla wielu osób zajmujących się nagrywaniem Święty Graal jeśli chodzi o preampy, korektory i kompresory. Wystarczy zresztą rzucić okiem na niedużą, lecz ładnie wydaną książeczkę dołączoną do SiX, aby znaleźć co najmniej kilka powodów do dumy dla tej brytyjskiej firmy: Londyńskie Abbey Road, nowojorskie Jungle City, Real World Studios założone przez Petera Gabriela czy Mix LA, gdzie rezyduje Chris Lord Alge, a przede wszystkim zrealizowane w nich wiekopomne nagrania takich artystów jak Pink Floyd, David Bowie, U2, Green Day czy Madonna, to tylko niektóre z nich.

SSL dla ludzi

Do tej pory jakość brzmienia oferowana przez stoły SSL była zarezerwowana dla nielicznych, największych, najbardziej renomowanych i zamożnych studiów, producentów oraz artystów. Reszta mogła zadowolić się – nierzadko bardzo dobrymi – pluginami odtwarzającymi charakterystykę tych legendarnych, analogowych układów w domenie cyfrowej. Ale tęsknota za namacalnym, “prawdziwym” sprzętem pozostawała, w większości przypadków niemożliwa do spełnienia – aż do teraz. SiX powstał jako urządzenie, dzięki któremu każdy twórca, czy to muzyk, realizator czy podcaster, będzie mógł w nieskrępowany sposób korzystać z najwyższej jakości narzędzi do przetwarzania sygnału audio. SSL oddał w ich ręce najbardziej kluczowe elementy wyciągnięte żywcem z wielkoformatowych konsol mikserskich i upakowane w możliwie najbardziej praktyczny i funkcjonalny sposób.

Co dostajemy?

W skrócie można opisać SSL SiX jako pełni analogowy mikser audio, oferujący najwyższą jakość komponentów, konstrukcji i brzmienia, nie tyle spełniającą, co wyznaczającą standardy profesjonalnej produkcji dźwięku. Ale ponieważ nas bardziej interesują szczegóły, oto co konkretnie wchodzi w skład pakietu. Dwa monofniczne kanały wejściowe wyposażone w wysokiej klasy preampy SuperAnalogue (takie same, jak w największych konsolach studyjnych i koncertowych SSL), z wejściem mikrofonowym XLR (rezystancja 1,2 kOhm) oraz liniowym TRS (domyślnie 10 kOhm, a w trybie Hi-Z dla sygnału instrumentalnego 1 MOhm ), zasilaniem phantom 48V, a także filtrem HPF (-12 db/oktawę od 75 Hz w dół). Zakres regulacji gainu wynosi od +6 do +72 dB dla sygnału mikrofonowego lub od -3 do + 63 dB dla sygnału liniowego. Na każdym z tych kanałów do dyspozycji mamy dwupasmowy korektor wykorzystujący topologię EQ z konsol serii 4000 G, jednak w tym wypadku z uproszczonym zakresem kontroli. Częstotliwości środkowe obu filtrów są bowiem na stałe ustalone na ok. 60 Hz i 3,5 kHz w trybie półkowym (domyślnym) oraz 200 Hz i 5 kHz w trybie dzwonkowym (załączanym przyciskiem Bell osobno dla każdego z filtrów), a my regulujemy wyłącznie tłumienie bądź podbicie w zakresie -15 / +15 dB.

Dla niektórych może się to okazać pewnym ograniczeniem, ale w praktyce bardzo ułatwia szybkie ustawienie odpowiedniego brzmienia. Oprócz tego oba kanały mają wbudowany kompresor, którego obsługa ogranicza się do gałki Threshold i diodowego wskaźnika poziomu tłumienia – jest to nowy układ opracowany w oparciu o dotychczasowe kompresory stosowane na kanałach konsol SSL, z parametrem release ustalonym na około 300 ms i współczynnikiem tłumienia 2:1, natomiast czas ataku automatycznie dostosowuje się do charakterystyki sygnału w zakresie od około 8 do 30 ms, podobnie jak kompensacja wzmocnienia (makeup gain) po kompresji. Ponadto kanał 1 i 2 daje możliwość zainsertowania efektów zewnętrznych za pomocą 25-pinowego złącza D-Sub. Kolejne dwa kanały stereofoniczne z osobnymi wejściami TRS dla kanału lewego i prawego (przy korzystaniu wyłącznie z lewego wejścia, kanały te działają w trybie mono). Tutaj mamy jedynie możliwość regulacji czułości wejścia (Trim od -10 do + 20 dB). Wszystkie cztery kanały zaopatrzono w precyzyjne 10-centymetrowe tłumiki, regulację panoramy/balansu stereo, przyciski Mute/Bus B oraz Pre Fader Listen i – co ważne – osobne diodowe mierniki poziomu wejściowego. Każdy z nich daje również możliwość wysyłki na dwa oddzielnie regulowane wyjścia Stereo Cue 1 i 2.

 

 

- Advertisement -

Ponadto SiX oferuje jeszcze dwa wejścia stereo External 1 i 2 (jack TRS) z regulacją głośności, które można wpuścić w sumę lub np. tylko na tory odsłuchowe. Ale to nie wszystko, bo wspomniane złącza D-Sub, które znajdziemy z tyłu obudowy, obejmują także “ukryte” wejścia liniowe Alternative 1 i 2 aktywowane przyciskami ALT na kanale 1 i 2, a wchodzące bezpośrednio w sumę stereo, z pominięciem sekcji EQ i kompresji. Daje to w sumie aż 12 wejść. A i to nie koniec, ponieważ przewidziano osobne wejście mikrofonowe Talkback z regulacją głośności, zasilaniem 48V oraz załączanym opcjonalnie układem LMC (Listen Mic Compressor), który przy odrobinie inwencji i kreatywnego routingu można wykorzystać jako dodatkowy mikrofon rejestrujący, na przykład jako monofoniczny overhead lub room przy nagrywaniu perkusji. Jeśli chodzi o wyjścia, to oprócz sumy stereo (Main) na złączach XLR, mamy także do dyspozycji symetryczne wyjścia TRS w parach stereo: Main Monitor, Alt Monitor, Bus B, Foldback/Stereo Cue 1 i 2.

Dodatkowo na wyjściu D-Sub mamy zdublowane wyjście Main oraz Monitor, a także wyjścia insertowe z kanałów 1 i 2 oraz sumy L i R. Oczywiście jest także wyjście słuchawkowe, które może pobierać sygnał praktycznie z dowolnego źródła: PFL, Main, Bus B, Cue 1 lub Cue 2, a także wejść External 1 i External 2. Wydawać by się mogło, że to już wszystko, co oferować może tak niewielki i pozornie prosty mikser, ale SSL postanowił pójść o krok dalej i dołożyć coś na deser. Mowa tu o owianym legendą kompresorze sumy z konsoli SL4000G, z którego dobrodziejstw mogą teraz korzystać właściciele SSL SiX. Kontrola tego elementu łańcucha sygnałowego sprowadza się w tym wypadku do regulacji Threshold i Makeup Gain (widzimy też wskaźnik poziomu tłumienia), a pozostałe parametry zostały przez producenta “zafiksowane” na wartościach najbardziej popularnych i najbardziej uniwersalnych: atak 30 ms, release 0,1 ms, ratio 4:1.

 

- Advertisement -

Co możemy z tym zrobić?

Pierwszym zastosowaniem dla SSL SiX, jakie przychodzi do głowy, jest nagłośnienie śpiewającego solisty, multiinstrumentalisty, duetu lub niewielkiego zespołu, z indywidualnymi odsłuchami dla dwóch-trzech (jeśli korzystać w tym celu także z wyjścia słuchawkowego) muzyków. Można go także oddelegować jako pod-mikser na przykład dla perkusisty w większym składzie. To sytuacje oczywiste, ale SiX stać na dużo więcej. Rejestracja paru równoległych śladów w domowym studiu z użyciem światowej klasy preampów, EQ i analogowej kompresji to już coś, w czym nie każdy kompaktowy mikserek sprawdzi się tak dobrze jak SiX. Tutaj już na wejściu otrzymujemy praktycznie gotowy do miksu sygnał, a jedyne co musimy zrobić, to nie zepsuć go w postprodukcji. Tak naprawdę, jeśli zastosować np. parę zewnętrznych preampów mikrofonowych i/lub instrumentów elektronicznych z wyjściem liniowym, to możemy nagrać na setkę cały zespół.

 

 

I to nie tylko sprowadzając cały miks od razu do sumy stereo – ilość wyjść pozwala na wyprowadzenie z miksera przynajmniej 8 osobnych kanałów do dowolnego interfejsu audio. Podobnie w drugą stronę, dysponując 12 symetrycznymi wejściami liniowymi, SiX może służyć jako analogowy sumator. Wystarczy wyprowadzić poszczególne ślady lub grupy z DAW przez wyjścia wielokanałowego interfejsu do miksera. Kto nie chciałby zmiksować swojego materiału na w pełni analogowej konsoli SSL z użyciem jednego z najlepszych do tego celu kompresorów, ręka w górę! W dodatku dzięki rozbudowanej sekcji kontroli odsłuchu (z regulowaną funkcją Dim i konwersją do mono) i alternatywnym wyjściom monitorowym, SiX przejmuje też rolę centrum dystrybucji sygnału do kilku par głośników studyjnych.

To tylko kilka z grubsza nakreślonych scenariuszy użycia SiX w warunkach koncertowych czy studyjnych, a każdy użytkownik z pewnością znajdzie własne sposoby na jak najlepsze wykorzystanie możliwości tego urządzenia – i o to właśnie chodziło jego twórcom, aby dać ludziom narzędzie nie narzucające jednoznacznych rozwiązań, a potrafiące dostosować się do różnych warunków i wymagań, za każdym razem jednak robiąc to z jak najlepszym rezultatem. Mikser ten daje bardzo wiele możliwości połączeń – kilka z nich znajdziemy w dołączonej skróconej instrukcji obsługi, a nieco więcej na oficjalnej stronie produktu. Będąc na stronie warto też ściągnąć pełną instrukcję, aby zapoznać się dogłębnie ze szczegółami wszystkich funkcji i prześledzić krok po kroku tory sygnałowe SSL SiX.

 

Czemu tak drogo?

Po pierwszym spojrzeniu na SSL SiX, a następnie na jego cenę, możemy zadać sobie takie pytanie. Ale kiedy wiemy już, co drzemie wewnątrz tej niepozornej być może obudowy, zastanówmy się na spokojnie: kupowane osobno preampy mikrofonowe SuperAnalogue w formacie 500 to koszt 2,5 tysięcy złotych za sztuką, jeden korektor SSL to około 3,5 tysiąca złotych za sztukę, a sam moduł Bus Comp to wydatek wykraczający ponad 8 tysięcy złotych. Oczywiście łatwo zauważyć, że SiX oferuje niektóre z tych elementów w wersjach okrojonych pod względem możliwości kontroli – ale nie pod względem jakości działania i brzmienia! Ponadto prostota obsługi ma tutaj akurat pozytywny skutek, bo pozwala skupić się na rzeczach najważniejszych, czyli na muzyce, oszczędzając czas zbyt często przez nas tracony na cyzelowaniu najdrobniejszych szczegółów i porównywaniu mikroskopijnych, ledwie słyszalnych zmian parametrów. Biorąc też pod uwagę, że wszystko to dostajemy zgrabnie upakowane i zmyślnie połączone w jeden sprawnie działający organizm, wypadałoby raczej zadać sobie pytanie odwrotne:

 

Dlaczego tak tanio?

Jak nietrudno się domyślić, sprzęt ten został zaprojektowany w UK, a wykonany w Chinach – tak samo jak Twój komputer, telefon i części do samochodu oraz 90% przedmiotów codziennego użytku – dzięki czemu udało się utrzymać cenę rozsądną dla przeciętnie zamożnego zachodniego odbiorcy. Czy po SiX to widać? Absolutnie nie. Przeciwnie, podczas obcowania z tym mikserem na każdym kroku rzuca się w oczy solidność, precyzja i dbałość o szczegóły, a zwarte spasowanie wszystkich podzespołów nie pozostawia wątpliwości co do trwałości tego sprzętu podczas długich lat intensywnego użytkowania. Podsumowując: brać w ciemno, podziękujecie sobie później.

PRODUCENT: www.solidstatelogic.com
DYSTRYBUTOR: www.audiotechpro.pl

TAGI: SSL
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Testy

Markbass CMD 151 GOG „Godfather of Gospel” – test combo klasy premium

Maciej Warda | TopGuitar kwi 30, 2025
SSL ALPHA 8 (fot. Solid State Logic)
NewsyNewsy sprzętowe

Do czego można wykorzystać konwerter SSL ALPHA 8?

Redakcja | TopGuitar kwi 22, 2025
Tygodnik

Tygodnik 15/2025 (347)

Redakcja | TopGuitar kwi 15, 2025
ImprezyNajbliższe imprezy

Commercial Audio – warsztaty z produkcji muzycznej w Poznaniu

Redakcja | TopGuitar kwi 11, 2025
Testy

Markbass Gloxy Passive – test instrumentu genialnego w swojej prostocie

Maciej Warda | TopGuitar mar 30, 2025
Testy

Markbass GV5 Gloxy Metallic Yellow – test ultrawygodnego basu

Maciej Warda | TopGuitar mar 19, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?