Kiedy myślimy o gitarach akustyczno-elektrycznych marki Takamine i najbardziej istotnych elementach wpływających na oferowane przez nie brzmienie, nie sposób nie wymienić wśród nich przetwornika montowanego w tych instrumentach. Pickup o nazwie Palathetic – bo o nim tu mowa – towarzyszy muzykom grającym na gitarach tej japońskiej marki od kilku dekad. Co więcej, właśnie mija dokładnie 45 lat, od momentu jego opracowania. Z okazji tego jubileuszu postanowiliśmy przybliżyć jego najważniejsze cechy.
Firma Takamine początkowo wytwarzała gitary klasyczne oraz mandoliny, ale z czasem postanowiła rozszerzyć swą ofertę nie tylko o gitary akustyczne, ale także akustyczno-elektryczne. Z myślą o tych ostatnich opracowano i opatentowano własny przetwornik nazwany Palathetic, a miało to miejsce w 1978 roku. Co więcej, przez 45 lat nie uległ on żadnym istotnym zmianom czy modyfikacjom co świadczy o trafności pomysłu i jakości pierwotnej konstrukcji.
Trzeba w tym miejscu zaznaczyć, że Palathetic różni się konstrukcyjnie do większości innych przetworników umieszczanych między siodełkiem (podstawkiem) i mostkiem gitary. Przede wszystkim, jest on montowany tak, że staje się niejako integralną częścią mostka, swoistym łącznikiem między strunami a płytą rezonansową. Przetwornik przykręcony dwom śrubami do mostka wibruje razem z nim i przenosi drgania pudła gitary co nie pozostaje bez wpływu na uzyskiwane brzmienie. Aluminiowa podstawa / obudowa pełni dodatkowo rolę zabezpieczenia przed sprzężeniami.
Co więcej, Palathetic wykorzystuje sześć oddzielnych, izolowanych elementów (kryształków) piezo – po jednym na strunę – które ze względu na swoją masę (12-krotnie większa niż w typowych pickupach piezo) charakteryzują się wyjątkową dynamiką i oferują wysoki poziom wyjściowy oraz wierniejsze brzmienie. Wzsystkie elementy piezo są zabezpieczone metalowymi nakładkami, a od siodełka oddziela je metalowy pasek. Specyficzna konstrukcja przetwornika sprawia, że nie zbiera on wyłącznie drgań strun jak większość innych pickupów piezo, ale zachowuje się niemal jak mikrofon zbierając wszelkie artefakty dźwiękowe, w tym chociażby uderzenia w płytę wierzchnią. Zastosowanie oddzielnych kryształków sprawia też, że nie mamy problemu z głośnością poszczególnych strun, gdyż każda jest obsługiwana niezależnie.
Od wielu lat przetwornik Palathetic jest montowany przez Takamine w różnych gitarach akustyczno-elektrycznych (w tym instrumentach z serii Pro). Ten właśnie przetwornik znajdziemy też w modelach sygnowanych przez Gartha Brooksa, Toby’ego Keitha, Kenny’ego Chesneya i Glenna Freya. W poszczególnych instrumentach pickup ten współpracować może z różnymi preampami.
Poniżej prezentujemy dwa filmy poświęcone temu przetwornikowi:
PRODUCENT: takamine.pl
DYSTRYBUTOR: Grupa ZIBI