• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
FelietonyTopSpecial

Cenzura w muzyce – skąd na płytach wzięły się dziwne naklejki

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano lis 10, 2020
Dee Snider z Twisted Sister, fot. Wikipedia na licencji CC
Dee Snider z Twisted Sister, fot. Wikipedia na licencji CC
Udostępnij

W tym roku przypada 35. rocznica słynnego przesłuchania w Senacie Stanów Zjednoczonych, podczas którego Frank Zappa, John Denver i Dee Snider z Twisted Sister zaprotestowali przeciwko niesłusznym oskarżeniom. Ten ostatni zrobił to w pięknym stylu!

 

Spis treści
Zatroskani rodzicePrzesłuchaniePopisCzasy obecne

Pierwsze cenzorskie ograniczenia współczesnej muzyki rozrywkowej wynikały po prostu z kultury, purytanizmu i samoograniczania się radiowców tudzież DJ-ów, którzy wyczuwali, co może polecieć na antenie, a co nie. I pamiętajmy, że lata 60. szczególnie w Europie były pod tym względem dość rygorystyczne. Panowały konserwatywne zasady, które nie pozwalały na zbyt śmiałe obyczajowo treści, nie mówiąc już o podtekstach erotycznych, czy przemocowych.

Zatroskani rodzice

Oficjalnie natomiast wszystko zaczęło się w 1985 roku w Stanach Zjednoczonych, kiedy to organizacja pod nazwą Parents Music Resource Center (PMRC) zatroskała się o amerykańskiego odbiorcę, obawiając się deprawacji płynącej z muzyki nadawanej publicznie, szczególnie muzyki rockowej.

Lista wykonana przez PMRC dla podkomisji
Lista wykonana przez PMRC dla podkomisji, fot. A Journal Of Musical Things, Public Domain

Założyciele PMRC zidentyfikowali najbardziej ich zdaniem „ofensywne” zespoły, muzyków, utwory i teksty, mając nadzieję na wprowadzenie systemu oceny muzyki pod kątem „szkodliwości społecznej”, podobnego do tego, który już wcześniej (od 1968 roku) istniał w przypadku filmów.
Organizacja uważała, że treści prezentowane w muzyce popularnej „zatruwają umysły amerykańskiej młodzieży”, a przemysł muzyczny musi uporządkować swoje działania, zanim „dzieciaki zostaną zepsute przez rock and rolla”.

Dwoma najbardziej znanymi członkiniami PMRC były Tipper Gore, żona ówczesnego senatora Al Gore, i Susan Baker, żona sekretarza stanu Jamesa Bakera. A wszystko zaczęło się od tego, że 11-letnia córka państwa Gore kupiła płytę „Purple Rain” Prince’a i odtworzyła w domu utwór „Darling Nikki”, piosenkę nawiązującą do masturbacji…

Dee Snider wchodzi na przesłuchanie, fot. YouTube
Dee Snider wchodzi na przesłuchanie, fot. YouTube

Przesłuchanie

Panie z PMRC doprowadziły do powstanie podkomisji Kongresu USA i publicznego przesłuchania w tej sprawie 19 września 1985 roku. Komisja wysłuchała wybranych przez PMRC tzw. „kontrowersyjnych muzyków”. Jeden z nich, Dee Snider z Twisted Sister, poszedł tam walczyć o swoje i zaskakując wszystkich, rozbijał publicznie oskarżenia jedno po drugim.

To było prawdziwe wejście smoka. Wszedł na salę sztywniaków w dżinsowej kamizelce, t-shircie bez rękawków i z dziką burzą włosów, co już było jak manifest, a urosło do rangi pokoleniowego symbolu. Zrobił duże wrażenie i oddał „krawaciarzom” kilka celnych ciosów, dając jasno do zrozumienia, że nie zamierza zgadzać się z tymi pomówieniami.
Jakby tego było mało, Dee na samym wstępie zaznaczył, że nie pije, nie pali ani nie bierze żadnych narkotyków.

Pozostali muzycy, którzy pojawili się przed podkomisją Senatu w 1985 roku (John Denver i Frank Zappa), nosili garnitury i wyglądali po prostu mniej konfrontacyjnie.

Dee Snider zeznaje przed komisją senacką, fot. YouTube
Dee Snider zeznaje przed komisją senacką, fot. YouTube

Wszyscy trzej muzycy wygłosili wymowne przemówienia, ale (biorąc pod uwagę image Snidera), celne odpowiedzi Snidera były dla wszystkich zaskoczeniem. Ani PMRC, ani komisja nie spodziewali się takiego przebiegu debaty. Po prostu punktował oskarżycieli i udowadniał, że nie jest diabłem wcielonym, tym samym broniąc całej muzyki rockowej.

- Advertisement -

Dee Snider stwierdził później, że nie był idealnym kandydatem do składania zeznań przed Kongresem. Wiedział o tym i oni o tym wiedzieli, dlatego początkowo panie z PMRC chciały grillować wokalistę Mötley Crüe Vince’a Neila. Snider pomyślał, że to dlatego, że „Vince nie jest zbyt elokwentny. Właściwie jest life-stylerem, więc prawdopodobnie uderzaliby go gdzie popadnie, a on nie byłby w stanie walczyć na tym poziomie.
Snider mówił, że „gdyby Vince tam poszedł i dał się wciągnąć w tę intelektualną debatę, byłby całkiem bezbronny”.

Tipper Gore z PMRC, fot. Wikipedia na licencji CC
Tipper Gore z PMRC, fot. Wikipedia na licencji CC

Popis

Całe przesłuchanie było popisem Dee Snidera i dzięki jego ripostom przeszło do historii popkultury. Snider odpierał wiele zarzutów, ale jeden szczególnie wart jest przypomnienia.

W swoim zeznaniu bezpośrednio odniósł się do twierdzenia pani Tipper Gore, że piosenka Twisted Sister „Under the Blade” była sadomasochistyczna i dotyczyła zniewolenia. Według Snidera, utwór został po prostu napisany dla gitarzysty zespołu, Eddiego Ojedy, który przechodził operację. Tipper Gore stwierdziła jednak, że w tekście był podtekst seksualny:

- Advertisement -

Masz związane ręce, masz związane nogi, światło świeci w twoich oczach
Słabo widzisz ostrze brzytwy, otwierasz usta, by płakać

Snider powiedział komisji „Pani Gore szukała sadomasochizmu i zniewolenia, no i znalazła to”, wskazując, że niewola była w piosence metaforą strachu.
Snider napisał później dla Huffington Post, że podobała mu się „surowa nienawiść, którą zobaczyłem w oczach Ala Gore’a, kiedy powiedziałem, że Tipper Gore ma brudne myśli”. Al Gore był również członkiem podkomisji Senatu…

Historia została opisana wówczas przez międzynarodowe media, niezliczeni artyści, od Metalliki przez Sonic Youth, The Ramones, po Ice-T, nagrywali piosenki lub produkowali okładki albumów, krytykując PMRC.

Czasy obecne

Poprzez to całe zamieszanie obecnie muzyka jest oceniana przez twórców i ich wytwórnie. Amerykańskie Stowarzyszenie Przemysłu Nagraniowego (RIAA) nazywa to Parental Advisory Label (Program porad dla rodziców), w skrócie PAL. Jest to działanie dobrowolne, które weszło w krew wydawców, zastraszonych ewentualnymi kłopotami finansowymi, gdyby z takich powodów trzeba by wycofywać z rynku np. cały nakład płyty.

Ten standard jest również stosowany w Wielkiej Brytanii i innych krajach na całym świecie. Nawet kilkadziesiąt lat po decyzji muzycy tacy jak Eminem nadal atakują tę decyzję. W jego piosence „White America” zakończenie zawiera bezpośrednie „Fuck you” skierowane do Tipper Gore i PMRC.

Na stronie internetowej RIAA czytamy dzisiaj:

Poszczególne wytwórnie i artyści decydują, które z ich wydawnictw powinny otrzymać 'Powiadomienie PAL’ wskazujące, że to wydawnictwo zawiera 'wyraziste’ treści’

Ale nie ma konkretnej definicji „wyrazisej treści”. Wydaje się, że główne kryteria to: dosadny język lub przedstawienie przemocy, seksu lub nadużywania substancji psychoaktywnych. Na stronie RIAA czytamy jeszcze: „Stwierdzenie, że nagranie dźwiękowe zawiera treść PAL nie daje pewności, czy nagranie dźwiękowe jest odpowiednie dla określonych słuchaczy, czy nie. Brak powiadomienia, że nagranie dźwiękowe zawiera zawartość PAL, nie oznacza również, że dany utwór jest całkowicie pozbawiony dosadnego języka lub przedstawień przemocy, seksu, lub nadużywania substancji psychoaktywnych”.

I może dlatego, pomimo tej autocenzury organizacje takie jak Parents Television Council czy Parents Music Resource Center, nie składają broni i cały czas skutecznie wymuszają na amerykańskich stacjach blokowanie utworów, czy teledysków.
Poza tym niektóre rządy niektórych państw biorą się same za „obronę moralności”, blokując nieprzyzwoite, czy niebezpieczne treści. Na przykład we wrześniu 2011 r. południowokoreański rząd zakazał emisji w mediach ponad 2,6 tys. piosenek, ponieważ w ich ocenie zawierały “niebezpieczne treści”.
Nie mówimy oczywiście o świecie arabskim, bo to zupełnie inna historia.

Dziś naklejka „Zalecenie rodzicielskie: treści dla dorosłych” to fakt, z którym wszyscy przeszli do porządku dziennego i trudno sobie wyobrazić, jak wielka była kiedyś o to walka.

Parental Advisory Label
Parental Advisory Label

Na podstawie www.npr.org oraz www.ranker.com

TAGI: cenzura, Dee Snider, Frank Zappa, Parental Advisory Label, Parents Music Resource Center, PMRC, Twisted Sister
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

TopSpecial

Gdzie jest gitara z filmu „Powrót do przyszłości”?

Redakcja | TopGuitar cze 4, 2025
TopLegendyTopSpecial

Ian Gillan o płycie „Born Again” Black Sabbath: „Poziom basu był tak wysoki, że nie mogli tego puszczać w radiu”

Maciej Warda | TopGuitar maj 22, 2025
TopSpecial

Pięć obiecujących gitarzystek, o których będzie głośno!

Maciej Warda | TopGuitar kwi 28, 2025
TopLegendyTopSpecial

Kirk Hammett o swojej ulubionej solówce w Metallice: „Każda nuta ma w niej znaczenie i pasuje idealnie”

Maciej Warda | TopGuitar kwi 13, 2025
TopLegendyTopSpecial

Craig Ross, gitarzysta Lenny’ego Kravitza, opowiada o powstaniu hitu „Are You Gonna Go My Way”

Maciej Warda | TopGuitar kwi 1, 2025
TopDesignTopSpecial

„The Tree” – najsłynniejsze drzewo wśród lutników

Maciej Warda | TopGuitar lut 9, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?