• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
TopLegendyTopSpecial

Czy 20 lat temu The White Stripes ocalili muzykę rockową?

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano lip 13, 2021
The White Stripes, fot. mosesxan na licencji CC BY-NC-SA 2.0
Udostępnij

Tydzień temu minęła rocznica wydania trzeciej płyty The White Stripes „White Blood Cells”. W związku z tym Tyler Golsen z Faroutmagazine.co.uk postawił tezę, że ten album uratował całą muzykę rock and rollową. Przypomnijmy sobie zatem na czym polega jego fenomen i czy faktycznie rock and roll ledwo wówczas zipał.

 

Według autora artykułu, Jack i Meg White uratowali rocka and rolla ze śmietników w sklepach z używanymi rzeczami. Uratowali go przed dzikimi i nieszczęśliwymi krytykami popowymi, którzy na przełomie tysiącleci byli gotowi oficjalnie nazwać ten gatunek martwym. Zrobili to sami. Zrobili to bez fanfar i błysków fleszy.

Jack i Mag White uratowali rocka and rolla ze śmietników w sklepach z używanymi rzeczami. Uratowali go przed dzikimi i nieszczęśliwymi krytykami popowymi, którzy na przełomie tysiącleci byli gotowi oficjalnie nazwać ten gatunek martwym. Zrobili to sami. Zrobili to bez fanfar i błysków fleszy

W komunikacie prasowym towarzyszącym albumowi napisano wówczas: „W lutym 2001 roku Jack i Meg White wskoczyli do swojej niezawodnej furgonetki Dodge i udali się na południe do Easley-McCain Recording w Memphis w stanie Tennessee. Zainspirowani i zelektryzowani ostatnimi zagranicznymi trasami i coraz bardziej wściekłymi reakcjami na ich występy na żywo, The White Stripes po raz pierwszy nagrali album poza swoim rodzinnym miastem Detroit. Wywiady w tamtym czasie sprawiły, że Jack postulował, że płyta może rozciągnąć się do podwójnej długości LP i chociaż tak się nie stało, owoce zrodzone z sesji okazały się wyjątkowe w kanonie repertuaru zespołu”.

The White Stripes, foto. mat. pras.

Pierwsze takty pierwszego utworu na płycie, czyli „Dead Leaves and the Dirty Ground” nie sugerowały jeszcze nic nowego, ale kiedy wchodzi gitara Jacka, staje się jasne, że ta płyta jest inna. Jest potężniejsza, głośniejsza i hałaśliwsza niż wszystkie kawałki The White Stripes, które powstały wcześniej. To był odważny manifest i choć powstał w o wiele lepszych warunkach technicznych niż dwa poprzednie albumy, okazało się, że jest jeszcze bardziej rewolucyjny, niezależny i autentyczny.

To był odważny manifest i choć powstał w o wiele lepszych warunkach technicznych niż dwa poprzednie albumy, okazało się, że jest jeszcze bardziej rewolucyjny, niezależny i autentyczny

Płyta wyprodukowana przez Douga Easleya brzmi dokładnie tak, jak powinien brzmieć przełomowy album undergroundowej kapeli: sound jest mocniejszy, bardziej ofensywny i surowy niż ich wcześniejsze studyjne dokonania, a z drugiej strony nie aż tak dopracowany, „wyprodukowany” by odstraszyć dotychczasowych fanów.

Jak podaje wspomniany serwis faroutmagazine.co.uk, „zwiększony budżet na nagrania i konfiguracja studia były niezbędnym krokiem naprzód, ponieważ poprzednie dwa wydawnictwa zespołu zostały nagrane szybko w ojczystym Detroit na kiepskim sprzęcie. Zespół zdecydował się zachować szybki proces nagrywania, ale przeszedł na 24-ścieżkową konsolę w profesjonalnym studiu nagraniowym, które obejmowało zarezerwowany czas na mastering.”

Jack White, fot. mosesxan na licencji CC BY-NC-SA 2.0

Oczywiście w 2001 roku rock and roll i rock w szczególności nie były aż tak zagrożone (dzięki m.in. The Strokes, Interpol, Franz Ferdinand, The Libertines, czy Arctic Monkeys), ale The White Stripes fundamentalnie zmienili sposób, w jaki świat postrzegał muzykę rockową – esencja rock and rolla, czyli granie surowe, autentyczne, bez bzdur i pozorów zostało właśnie wówczas ocalone i odświeżone przez The White Stripes.

Przypominamy, że ten przełomowy album ma dzisiaj swoją edycję deluxe – „White Blood Cells XX”, wydaną właśnie z okazji 20. rocznicy powstania. Znajdziemy tam dwa winyle (czerwony zawiera wersje demo, odrzuty z sesji oraz alternatywne miksy, biały to niepublikowany wcześniej koncert zespołu z września 2001 roku w Detroit’s Gold Dollar) oraz DVD z archiwalnym materiałem, prezentującym Jacka i Meg White pracujących nad płytą. Reedycja jest dostępna także w streamingu.

The White Stripes „I’m Finding It Harder To Be A Gentelman”

- Advertisement -
TAGI: Jack White, Meg, The White Stripes, White Blood Cells
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

TopSpecial

Gdzie jest gitara z filmu „Powrót do przyszłości”?

Redakcja | TopGuitar cze 4, 2025
TopLegendyTopSpecial

Ian Gillan o płycie „Born Again” Black Sabbath: „Poziom basu był tak wysoki, że nie mogli tego puszczać w radiu”

Maciej Warda | TopGuitar maj 22, 2025
TopSpecial

Pięć obiecujących gitarzystek, o których będzie głośno!

Maciej Warda | TopGuitar kwi 28, 2025
TopLegendyTopSpecial

Kirk Hammett o swojej ulubionej solówce w Metallice: „Każda nuta ma w niej znaczenie i pasuje idealnie”

Maciej Warda | TopGuitar kwi 13, 2025
TopLegendyTopSpecial

Craig Ross, gitarzysta Lenny’ego Kravitza, opowiada o powstaniu hitu „Are You Gonna Go My Way”

Maciej Warda | TopGuitar kwi 1, 2025
TopDesignTopSpecial

„The Tree” – najsłynniejsze drzewo wśród lutników

Maciej Warda | TopGuitar lut 9, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?