Założyciel JHS Pedals Josh Scott wypowiedział się na temat doniesień o zamknięciu zasłużonej firmy Fulltone i co to wszystko może oznaczać dla branży butikowych efektów gitarowych.
Jak zauważył branżowy serwis Guitar.com (który spisał niektóre wypowiedzi pana Scotta), w najnowszym odcinku swojej cotygodniowej serii na YouTube The JHS Show, szef marki JHS Josh Scott omówił decyzję założyciela Fulltone, Michaela Fullera, o zamknięciu firmy po 30 latach jej działalności. Oficjalne oświadczenie Fullera brzmiało: „Zamykam sklep Fulltone CA Shop, ponieważ nie mam zamiaru zacząć pompować moich osobistych pieniędzy w biznes, który już nie przynosi zysków… ten czteroletni klimat sprawia, że '100 procent made in USA’ staje się niemożliwe”.
Zamykam sklep Fulltone CA Shop, ponieważ nie mam zamiaru zacząć pompować moich osobistych pieniędzy w biznes, który już nie przynosi zysków… ten czteroletni klimat sprawia, że '100 procent made in USA’ staje się niemożliwe
Josh Scott z żalem mówi, że w pełni zgadza się, że „tak trudno jest zarobić na produkcie”, argumentując, że obecne warunki rynkowe (m.in. popularność efektów cyfrowych, śmierć mediów drukowanych, kurczący się udział w rynku) po prostu już na to nie pozwalają: „Mike był reklamą drukowaną, był starą szkołą, ręcznie robioną butikową rzeczą o jakości, która zderzyła się z idącą do przodu kulturą. Nie wiem, jak to na niego wpłynęło, ale poradził sobie bardzo dobrze, ale na rynku jest tyle tego wszystkiego…”.
Mike był reklamą drukowaną, był starą szkołą, ręcznie robioną butikową rzeczą o jakości, która zderzyła się z idącą do przodu kulturą. Nie wiem, jak to na niego wpłynęło, ale poradził sobie bardzo dobrze, ale na rynku jest tyle tego wszystkiego…
Cechy, które definiowały erę firm butikowych wg Scotta: firmy są mniejsze, robią wszystko ręcznie z „najbardziej wyselekcjonowanych dostępnych części”, a co najważniejsze „opowiadają się za jakimś ideałem”. Natomiast „Cnota butiku” polega natomiast na tym, że „troska i uwaga poświęcana produktowi jest zupełnie inna niż w przypadku większej firmy.” Jednocześnie szczerze dodaje, że ta „Troska o produkt, która jest inna niż w przypadku większej firmy, nie czyni go lepszym”.
I jeszcze podsumowująco od szefa JHS: „Interesujące jest to, że era butików ma tę ideę, że będziemy robić rzeczy ręcznie, będziemy poświęcać więcej czasu, będziemy robić mniej rzeczy”. To wszystko wg Scotta dobiega końca. Opisując zamknięcie firmy Fulltone określił to jako”oznakę prawdopodobnie końca pewnej epoki”, zadając pytanie „Czy butik ostatecznie się skończył?”