• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
FelietonyTopSpecial

Efekty przestrzenne – kompendium wiedzy

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano lis 5, 2020
Nux reverb
Nux reverb
Udostępnij

Wywołanie wrażenia gry w pewnej przestrzeni, często większej niż aktualnie się przebywa – oto zadanie przestrzennych efektów gitarowych. Zapraszamy do zapoznania się z zasadami działania i opisem tych podstawowych modulacji.

 

Spis treści
Sygnał bez efektuLinia opóźniająca – delayDelay bez sygnału oryginalnego 

Duża plenerowa przestrzeń, sala koncertowa, hala filharmonii, wnętrze klubu, hotelowy hall, kościelna katedra, a nawet zwykłe przejście dla pieszych kojarzą się z takimi efektami jak pogłos, czy echo. Ucho ludzkie „lubi” dźwięki bogate w przesunięcia fazowe i czasowe, bogate w harmoniczne, łatwiej jest również grać używając sprzętu, dzięki któremu uda się wydobyć odpowiednio wydłużone dźwięki.

Czasami jednak brzmienie gitary warto wzbogacić w wydłużenie dźwięku lub przestrzeń generowaną analogowo lub elektronicznie. Dźwięk na tym zyska, metaforycznie mówiąc – zacznie oddychać.

Nux Time Core Deluxe
Nux Time Core Deluxe

Sygnał bez efektu

Charakterystyczną cechą sygnału czystego z gitary jest nagły pik dźwiękowy i ciągłość sygnału dzięki bezwładności strun, co nazywamy sustainem, czyli długością wybrzmiewania dźwięku potęgowaną dodatkowo przez dobrą jakość materiałów użytych do produkcji gitary. Generalnie Im dłuższy jest czas wybrzmiewania, z tym lepszym dźwiękiem lub instrumentem mamy do czynienia, a także tym lepiej ucho ludzkie go toleruje. Wybrzmiewanie można uznać za dobre preludium brzmienia podbarwionego szlachetnym pogłosem – ten efekt to oczywiście wzbogacenie gitarowego dźwięku.

Linia opóźniająca – delay

Termin delay oznacza opóźnienie nie tylko kiedy czekamy na spóźniający się samolot, ale także gdy oczekujemy na powtórzenie dźwięku wygenerowanego automatycznie. W akustyce delay jest efektem elektroakustycznym, dublującym sygnał i przesuwającym go w czasie o pewną stałą lub zmienną w zależności od ustawionych parametrów odległość.

Delay jest efektem elektroakustycznym, dublującym sygnał i przesuwającym go w czasie o pewną stałą lub zmienną w zależności od ustawionych parametrów odległość

W odróżnieniu od efektu dubbling, czy flanger efekt ten charakteryzuje dużo większa odległość w czasie między sygnałem oryginalnym a sygnałem będącym kopią. I znowu wracamy do naturalnego sustainu instrumentu. Długie wybrzmiewanie oznacza mniejszą przerwę „bez dźwięku” pomiędzy sygnałem oryginalnym a powtórzonym, kiedy czas odbicia jest ustawiony na większą wartość. Wiadomo – krótki dźwięk nie będzie w stanie wypełnić luki czasowej pomiędzy atakiem i zanikiem tonu oryginalnego a przed powtórzeniem w obwiedni dźwięku.

W takim przypadku każda cząstka sygnału została przesunięta w czasie łącznie z drobnymi niuansami dźwiękowymi. Będzie to więc dokładna kopia oryginalnej obwiedni dźwięku – delay z mieszaniem z sygnałem oryginalnym w stosunku 1:1. Siła obydwu sygnałów jest taka sama.

Głębokość pogłosu
Głębokość pogłosu, fot. www.anotherproducer.com

Delay bez sygnału oryginalnego

Efekt zachowuje się podobnie jak klasyczny delay przedstawiony powyżej, ale jego zadanie skupia się wyłącznie na opóźnieniu z eliminacją sygnału rzeczywistego.

Istnieje wiele technik budowania tego typu efektów: począwszy od techniki analogowej, gdzie sygnał opóźniany jest w czasie za pomocą elementów elektrycznych takich jak cewki, rezystory i kondensatory, aż po technikę cyfrową, gdzie obecne są przetworniki pamięci i odpowiedni generator formujący sygnał dopiero po pewnym czasie. Widzimy więc, że sama zasada działania delay’a jest dość prosta, w przeciwieństwie do technicznych sposobów jej realizacji. Od początku rozwoju technik studyjnych i estradowych próbowano uzyskać powtórzenie dźwięku różnymi metodami, z gorszym lub lepszym skutkiem.

- Advertisement -
Electro Harmonix Delay
Electro Harmonix Delay

 

12Następna strona
TAGI: delay, echo, Efekty przestrzenne, EHX – Testy sprzętu i newsy, electro-harmonix, Neunaber, NUX - testy sprzętu i nowości, pogłos, reverb, SOURCE AUDIO – Testy sprzętu i newsy
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

TopSpecial

Gdzie jest gitara z filmu „Powrót do przyszłości”?

Redakcja | TopGuitar cze 4, 2025
TopLegendyTopSpecial

Ian Gillan o płycie „Born Again” Black Sabbath: „Poziom basu był tak wysoki, że nie mogli tego puszczać w radiu”

Maciej Warda | TopGuitar maj 22, 2025
TopSpecial

Pięć obiecujących gitarzystek, o których będzie głośno!

Maciej Warda | TopGuitar kwi 28, 2025
TopLegendyTopSpecial

Kirk Hammett o swojej ulubionej solówce w Metallice: „Każda nuta ma w niej znaczenie i pasuje idealnie”

Maciej Warda | TopGuitar kwi 13, 2025
TopLegendyTopSpecial

Craig Ross, gitarzysta Lenny’ego Kravitza, opowiada o powstaniu hitu „Are You Gonna Go My Way”

Maciej Warda | TopGuitar kwi 1, 2025
TopDesignTopSpecial

„The Tree” – najsłynniejsze drzewo wśród lutników

Maciej Warda | TopGuitar lut 9, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?