• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Artykuły o artystachArtyści

Neil Young nazwał go Jimim Hendrixem gitary akustycznej

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
FelietonyTopSpecial

Felieton Mariusza Bogdanowicza: „Co z nimi będzie?”

Redakcja | TopGuitar
Redakcja | TopGuitar Opublikowano wrz 18, 2017
Mariusz Boganowicz, fot. Tvrtko Ujević
Fot. Tvrtko Ujević
Udostępnij

Pomimo kanikuły dziś będzie nieco o moim belferstwie, ściślej o jego skutkach, czyli o absolwentach. Co roku o tej porze mam podobne refleksje. (Przypomnę – wykładam na Wydziale Artystycznym UMCS w Lublinie – bas, zespoły i trochę teorii) Czerwiec, lipiec to czas egzaminów, dyplomów. Wiadomo, jak to z krzywą Gaussa bywa, oni, ci absolwenci, są różni. Niektórzy mają szansę coś osiągnąć, przynajmniej tak mi się wydaje. Ale przecież to dopiero początek drogi.

Wiem dobrze, ile pracy, poświęceń i wyrzeczeń to kosztuje. Jestem za jak najdalej posuniętym kształceniem, edukowaniem. W którymś momencie, jak już się tej wiedzy i doświadczenia trochę nazbiera, to można bardziej ufać własnej intuicji, słuchać siebie. No i zacząć coś robić, nie czekać, nie tracić czasu. Niełatwe to. Najważniejsza rzecz, dla każdego artysty, to pomysł na siebie… Dalej już tylko, nie zważając na przeciwności, realizować konsekwentnie, z premedytacją i determinacją, myśleć, kombinować co dalej. I występować, śpiewać, grać, choćby dla grona przyjaciół. I zdobywać doświadczenie. Nie zdarzy się nic takiego w stylu, że „niebo się rozstąpi”… To z reguły proces i skutek wielu czynników, z których pracę bym na pierwszym miejscu postawił. Ona odgrywa w tym całym procederze kluczową rolę. Niestety, nie ma nic za darmo. Oto co w swojej autobiografii napisał Michał Urbaniak: „Zrozumiałem, że talent stanowi tylko niezbędne minimum, reszta zaś zależy od pracy. To truizm, ale warto go zapamiętać. Jeśli gość z talentem nie będzie pracował, to go wyprzedzi inny gość, który ma talentu o połowę mniej. Tu coś podsłucha, tam coś zerżnie, bo poza tematem, kradzież w muzyce improwizowanej jest dozwolona, no i leżysz. Jemu zacznie „basować” krytyka, on dostanie pracę, a nie ty. Nie mam nic przeciwko tytanom pracy, bo sam takim jestem, w każdym razie bywam. Znam facetów, którzy nie mieli słuchu, przyczepiali się jednak do instrumentu jak rzep. Ćwiczyli po dwanaście godzin dziennie, kopiowali, kompilowali i wychodzili na swoje. Więc żeby się z nimi pościgać, musisz pracować, a wówczas, jeśli masz talent, dasz im w dupę”. (Andrzej Makowiecki, Ja, Urbanator. Awantury muzyka jazzowego, rozdział: Nie napiję się więcej, Wydawnictwo Agora SA 2011)

Często ci, którzy na początku znajdują się w centrum blasku jupiterów, spoczywają na laurach. A niepowodzenia? Cóż, odporność na sukces jest znacznie mniejsza niż na klęskę…

Także, wracając do absolwentów, tych „moich” i w ogóle – wszystkich, proszę Was: „nie zmarnujcie tego czasu i róbcie coś ze sobą”. Ciśnijcie temat! To ważne chociażby po to, żeby mieć świadomość, że się próbowało. Tak dla psychicznej higieny. Komuś musi się udać. To z rachunku prawdopodobieństwa wynika.

Piszę te słowa tuż po kolejnych Międzynarodowych Warsztatach Jazzowych w Puławach. Od lat udzielam się w workshopie wokalnym. Przyjeżdżają coraz młodsi ludzie, co za tym idzie – trudno wśród nich o jakieś ukształtowane osobowości. Ale poziom, moim zdaniem, idzie w górę. Prawie wszyscy młodzi wokaliści uczą się muzyki. Kiedyś to była rzadkość. I nawet jeśli to będzie tylko epizodyczna wakacyjna przygoda, to coś z tego musi w nich zostać. Wpłynąć na wrażliwość, rozwinąć osobowość. Jazz się doskonale do tego nadaje. Z jednej strony personifikuje tak ważną w młodości wolność, z drugiej przecież stoi na wyżynach, zarówno intelektualnie, jak i pod względem umiejętności muzycznych – Gradus ad Parnassum!

A, jeszcze moje ulubione tzw. „środowisko”… W filmie O północy w Paryżu Woody’ego Allena, Gil Pender, początkujący pisarz, grany przez Owena Wilsona, poprosił Ernesta Hemingwaya (Corey Stoll), aby ten ocenił jego powieść. Oto, tak z grubsza, ten dialog:

Pender – Czy mógłbym poznać pańskie zdanie (o mojej książce)

Hemingway – Nie podoba mi się.

Pender – Nawet jej pan nie przeczytał.

- Advertisement -

Hemingway – Jeśli jest marna, nie ścierpię amatorszczyzny. Jeśli dobra – znienawidzę ją z zazdrości. Wystrzegaj się opinii kolegów po fachu.

Pamiętam też jak Bono, ten z U2, odbierając jakąś światową nagrodę, powiedział: „Dziękuję wszystkim tym, którzy byli z nami w okopach”. Było to dość dawno, byłem młody, nie zdawałem sobie sprawy, że im dalej w las… To zdanie uzmysłowiło mi, że i na szczytach kariery trwa walka o przetrwanie. Jak się czyta biografie największych, tych, o których są encyklopedie, przekonujemy się, że oni często całe życie walczyli o siebie, o to, żeby ktoś zauważył i docenił ich twórczość. Ale dość tego sarkazmu.

Dziś wiele cytatów, to może jeszcze jeden, już się na ten tekst powoływałem, ale tu znowu pasuje: „Muzycy i wokaliści są gotowi poświęcić całe życie dla chwili, w której melodia, tekst, akordy, interpretacja poruszą duszę słuchacza. Wokaliści i muzycy to istoty, które skosztowały nektaru życia w tym krystalicznym momencie, gdy ich twórczy duch wylał się na słuchaczy i dotknął serc. W tym momencie są bliżej magii, Boga i doskonałości niż ktokolwiek inny. I w głębi serca wiedzą, że to właśnie jest warte poświęcenia choćby i tysiąca żyć”. (31.01.2013. David Ackert, „Backstage Magazine”)

- Advertisement -

Reasumując, moi młodsi koledzy, tak bym chciał, żeby wam się udało. Bycie artystą, pomimo „pewnych trudności”… to wielkie szczęście! Życzę go Wam z całego serca!

Mariusz Bogdanowicz

PS

Jeszcze jedna refleksja, która mnie naszła przy okazji warsztatów w Puławach. Od ponad trzydziestu lat biorę udział w workshopach wokalnych, grając w sekcjach akompaniujących. Ktoś mógłby powiedzieć, że to słabe, że z amatorami itp. Otóż nic podobnego. Korona z głowy nie spadnie, przecież jestem basistą. Raz, że towarzystwo znamienite – tylko w ostatnich latach w tych sekcjach grali np.: Bodzio Hołownia, Wojtek Majewski, Michał Jaros, Wojtek Pulcyn, Kazio Jonkisz, Sebastian Frankiewicz, Marcin Jahr. Dwa, że po prostu bardzo to lubię, uwielbiam wręcz. A przez cały rok robię tysiące najróżniejszych rzeczy. Jestem pedagogiem, menadżerem, wydawcą, producentem, dziennikarzem i publicystą (FELIETONISTĄ!!!). Czasami mam tego wszystkiego dość. Przecież najważniejsze jest granie na basie! Jak powietrze! To ono legitymizuje wszystkie moje aktywności. I rok rocznie na warsztatach, kiedy gramy czasami ponad dziesięć godzin dziennie, sobie o tym przypominam i cieszę się! O towarzyskim aspekcie całej imprezy nie wspomnę. W tym rok znowu było świetnie! Pozdrawiam kolegów!

Zakup magazyn z tekstem tutaj.

Na stronie www.mariuszbogdanowicz.pl znajdziecie archiwum felietonów Mariusza Bogdanowicza opublikowanych do tej pory na łamach „TopGuitar”.

TAGI: Mariusz Bogdanowicz
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

TopSpecial

Gdzie jest gitara z filmu „Powrót do przyszłości”?

Redakcja | TopGuitar cze 4, 2025
TopLegendyTopSpecial

Ian Gillan o płycie „Born Again” Black Sabbath: „Poziom basu był tak wysoki, że nie mogli tego puszczać w radiu”

Maciej Warda | TopGuitar maj 22, 2025
TopSpecial

Pięć obiecujących gitarzystek, o których będzie głośno!

Maciej Warda | TopGuitar kwi 28, 2025
TopLegendyTopSpecial

Kirk Hammett o swojej ulubionej solówce w Metallice: „Każda nuta ma w niej znaczenie i pasuje idealnie”

Maciej Warda | TopGuitar kwi 13, 2025
TopLegendyTopSpecial

Craig Ross, gitarzysta Lenny’ego Kravitza, opowiada o powstaniu hitu „Are You Gonna Go My Way”

Maciej Warda | TopGuitar kwi 1, 2025
TopDesignTopSpecial

„The Tree” – najsłynniejsze drzewo wśród lutników

Maciej Warda | TopGuitar lut 9, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?