• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
NewsyNewsy artystyczne

„Jazz & Rock Standards” – nowa płyta Krzysztofa „Pumy” Piaseckiego

Artykuły o artystachArtyści

Nuno Bettencourt o swoich komentarzach wobec Guns N’ Roses: „To było trochę aroganckie, teraz to rozumiem”

Newsy

Paul McCartney, Elton John i Dua Lipa kontra AI. Brytyjczycy boją się amerykańskiego BigTechu

Artykuły o artystachArtyści

Marty Friedman: „Kiedy słyszysz muzykę i masz wizję kogoś siedzącego przed metronomem, to nie jest zbyt sexy”

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
FelietonyTopSpecial

Gibson czy Fender – którą markę wybrało młode pokolenie

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano lis 19, 2022
Fot. Pixabay License
Udostępnij

Począwszy od kwietnia 2022 roku na wielu zachodnich forach przetaczała się dyskusja na temat wizerunku dwóch najważniejszych marek w historii gitary. Przyczynkiem do tego była publikacja w serwisie YouTube filmiku „Why New Bands Don’t Play Gibson Guitars”, poruszającego dokładnie tę, co w tytule kwestię – dlaczego młode kapele nie grają na Gibsonach? Oczywiście jest to pewna generalizacja, w dodatku oparta na obserwacji jednego z festiwali – Coachella, coś jest jednak na rzeczy, bo temat żyje do dzisiaj. Widać to choćby na przykładzie ostatniego artykułu w Guitar World pt. „15 young guns making the Gibson Les Paul cool again”, który jest tak jakby odpowiedzią Gibsona na to całe zamieszanie.

 

Spis treści
Strategia wizerunkowa i public relationsPrzystępnośćObrona GibsonaAni Gibson ani Fender?

Kto jeszcze nie widział, może obejrzeć filmik na końcu tego artykułu. Podsumowując i nieco spoilerując, jest tam postawiona teza, że wszystkie młode zespoły na festiwalach takich jak Coachella grają na Fenderach (Stratach, Telesach, Mustangach i wielu JazzMasterach), a nie używają Gibsonów. Autor filmiku, od którego wszystko się zaczęło, Rhett Shull (m.in. autor kursów gry na gitarze) rozważa, że Gibsony generalnie nie są gitarami wybieranymi przez młodych ludzi. Po obejrzeniu zespołów na Coachelli, jedna rzecz była oczywista – żaden z „dzieciaków” nie grał na Gibsonach. Było kilka Les Pauli, ale zdecydowana większość zespołów grała na Fenderach, w tym na Tele, Stratach i Mustangach, ale dominowały Jazzmastery.

Wydaje się zatem, że spostrzeżenia zawarte w tym video są słuszne, choć osobna sprawa to słynny festiwal, na który powołuje się Rhett. Coachella wydaje się być sformatowana na mainstreamowych popowych wykonawców, z których większość (a także większość ich fanów) ledwo gra na gitarze lub nie gra w ogóle. A już na pewno nie słuchają Black Sabbath, czy Led Zeppelin.

Fot. Christian Bertrand / Shutterstock.com

I teraz krótkie podsumowanie komentarzy oraz opinii na ten temat.

Strategia wizerunkowa i public relations

Najważniejsze jest to, że strategia wizerunkowa Gibsona nie za bardzo skierowana jest do młodszych gitarzystów i gitarzystek. Modele sygnowane Gibsona to w zasadzie tylko wytrawni (starzy) muzycy: Gene Simmons, Slash, Adam Jones, Kirk Hammett, Dave Mustaine, Tony Iommi. Ci wszyscy panowie są w wieku 50+ lat i więcej, zatem nie koniecznie są atrakcyjni dla młodszych ludzi. Tworzyli i tworzą muzykę, której słuchali i słuchają ich rodzice i dziadkowie… Gibson faktycznie nie ma rynku popowego lub pop-rockowego i raczej w najbliższej przyszłości nie będzie go mieć. Ma za to najlepsze brzmienie i sławę dzięki dźwiękom „heavy”, doskonałym dla gatunków jak punk, metal, hard core, stoner i wszelkie style z brudnymi przesterami.

Jak pisze Andrew Daly w Guitar World: „projekty Les Pauli, 335 i SG, a także ich wykończenia kolorystyczne są zbyt vintage’owe (burst, yellow, cherry, red), ale większość dzieciaków z otwartymi rękoma przyjęło by kolejne niebieskie 335.”

Wydaje się, że Fender obecnie stosuje zupełnie inną strategię. Oprócz nieco nudnych i często zawyżonych cenowo custom shopowych reliktów, produkowanych dla starych rockmanów i boomersów, marka tworzy również wiele modeli dla współczesnych artystów, takich jak H.E.R., Hama Okamoto, Billie Eilish, Daiki Tsuneta, czy Silent Siren. Fender współpracuje również z artystami z społeczności LGBT co w dzisiejszych czasach ma niebagatelne znaczenie zarówno wizerunkowe jak i „modowe” (popieranie ruchu LGBT jest obecnie „trendy” dla młodzieży zachodniego świata). Ponadto firma zajmuje się takimi rzeczami jak gitara ze wzornictwem z gry Final Fantasy (tanie nie jest…), która przemawia do młodszych fanów sześciu strun. Poza tym, prawdopodobnie (trzeba by to jeszcze zbadać) w porównaniu z Gibsonem, Fender częściej współpracuje z kobietami tworząc nowe modele gitar.

Przystępność

Druga sprawa. Gibson tak naprawdę nie ma gitar klasy entry level, które byłyby przystępne cenowo dla młodych ludzi (Epiphone’y to Epiphone’y, a nie Gibsony). Fender natomiast ma w ofercie przystępne cenowo gitary Made In Mexico, które mają napis Fender na główce i często są świetnymi instrumentami na początek przygody.

Obrona Gibsona

Gibson to wyjątkowa marka z ogromnym bagażem dokonań. Można zaryzykować stwierdzenie, że to właśnie Gibson pchał rockandrolla ku coraz mocniejszym i ambitniejszym gatunkom. Marka dzisiaj kontynuuje swoje doskonałe rzemiosło, a jej brzmienie nadal jest całkowicie unikalne i rozpoznawalne.

- Advertisement -
Fot. A.PAES / Shutterstock.com

Pomimo tej całej afery z filmikiem, wydaje się, że Gibson Les Paul przeżywa obecnie długo oczekiwane odrodzenie. Wszystko za sprawą odrodzenia się klasycznego rocka wśród młodych słuchaczy (który to już raz w historii muzyki?) i powstaniem zespołów „nowej fali klasycznego rocka”, z kapelą Greeta Van Fleet  na czele. Les Paul’e ponownie stają się przedmiotem zainteresowania mas. Okazało się, że Gibson Les Paul nigdy nie został zapomniany. Jego symboliczny charakter, niezawodność i niepowtarzalny wygląd sprawiają, że jest muzycznym filarem. We wspomnianym artykule przedstawiającym piętnastu „młodych gniewnych” użytkowników Gibsona wymienieni są: Laura Cox, Sam „Bam” Coltun, Blake Allard, Adam Slack, Lukas Nelson, Dane Pieper, Sammy Boller, Graham Whitford, Whitney Patty, Joanne Shaw Taylor, John Notto, Tristan Thomas, Jackie Venson, Ally Venable, Jared James Nichols.

Ani Gibson ani Fender?

Jesteśmy świadomi, że młodzi wymiatacze, o których tyle ostatnio piszemy, nie koniecznie użytkują gitary starych zasłużonych marek. Przyjmując optykę młodych współczesnych gitarzystów, faktycznie Gibsony i Fendery to dla nich gitary dla babć i dziadków. Niektóre grające dzieciaki uważają nawet, że nasze ukochane brzmienie typu crunch to także „grampa tone”. Plini, Mateus Asato, Tim Henson, Ichika Nito, Owane, czy Jakub Żytecki nie grają na lespaulach, czy stratach, choć możemy dostrzec ich kształty w wydaniu innych marek (np. Suhr), których instrumenty użytkują młodzi wirtuozi. Dla nich są Ibanezy, Jacksony lub mniej globalne Mayonesy, Abasi Project, czy Strandberg.

 

- Advertisement -

TAGI: FENDER - Testy sprzętu i newsy, GIBSON – Testy sprzętu i newsy
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

TopSpecial

Pięć obiecujących gitarzystek, o których będzie głośno!

Maciej Warda | TopGuitar kwi 28, 2025
Gibson J-45 Standard i SJ-200 Standard (fot. Gibson)
NewsyNewsy sprzętowe

Gitary J-45 Standard i SJ-200 Standard firmy Gibson w nowym wykończeniu

Redakcja | TopGuitar kwi 18, 2025
TopLegendyTopSpecial

Kirk Hammett o swojej ulubionej solówce w Metallice: „Każda nuta ma w niej znaczenie i pasuje idealnie”

Maciej Warda | TopGuitar kwi 13, 2025
TopLegendyTopSpecial

Craig Ross, gitarzysta Lenny’ego Kravitza, opowiada o powstaniu hitu „Are You Gonna Go My Way”

Maciej Warda | TopGuitar kwi 1, 2025
„The Collection: Kirk Hammett” (fot. Gibson Publishing)
NewsyNewsy sprzętowe

„The Collection: Kirk Hammett” – książkowa gratka dla fanów gitarzysty zespołu Metallica

Redakcja | TopGuitar mar 26, 2025
Margo Price z gitarą Gibson Margo Price J-45 (fot. Gibson)
NewsyNewsy sprzętowe

Gibson zaprezentował gitarę Margo Price J-45

Redakcja | TopGuitar mar 19, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?