• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
TopSpecial

Raport z fabryki Xotic: Rozkochane w brzmieniu efekty i pomysłowo postarzane gitary

Redakcja | TopGuitar
Redakcja | TopGuitar Opublikowano lut 11, 2019
xotic
xotic
Udostępnij

Kalifornijska marka Xotic jest świetnie znana ze swoich pierwszorzędnych pedałów gitarowych. Od jakiegoś już czasu Xotic buduje swoją reputację także świetnie wykonanymi, postarzanymi klasycznymi elektrycznymi gitarami i zamiłowaniem do vintage’owo brzmiących podzespołów. W Van Nuys, w samym sercu ruchliwego Los Angeles (nieopodal legendarnego studia nagraniowego „Sound City”), spotykamy się z ludźmi tworzącymi Xotic, żeby dowiedzieć się, jak to wszystko powstało.

Założyciel Xotic Toshio Horiba i dbający o relacje z artystami Johnny Hawthorn.
Założyciel Xotic Toshio Horiba i dbający o relacje z artystami Johnny Hawthorn.

W latach dziewięćdziesiątych instrumenty i butikowe pedały Xotic powstawały w garażu niedaleko dzisiejszej siedziby firmy. Kiedy Toshio Horiba założył Prosound Communications Inc., żeby dać Xotic nowy dom, firma miała zajmować się eksportem ręcznie wykonanych produktów ze Stanów do Japonii. Od samego początku najistotniejszymi elementami filozofii Xotic były najlepszej jakości komponenty, wysoki kunszt wykonawczy i audiofilskie projekty. To one wpłynęły na brzmienie, z którego dziś znana jest marka. Wkrótce relacje biznesowe między Stanami a Japonią rozwinęły się w dość nieoczekiwanym kierunku, co spowodowało, że koniecznym stało się otwarcie drugiej niewielkiej manufaktury w samym Tokio. Kolejne biuro na wyspie Tajwan otworzyło dla firmy bramy na elektroniczne rynki Dalekiego Wschodu. Przy tych wszystkich handlowych relacjach Xotic zawsze dba o to, żeby jasne było, skąd pochodzą poszczególne części i komponenty ich produktów i w jakim miejscu są składane. Tych wszystkich detali można dowiedzieć się na stronie xotic.us/country-of-origin.

Czytaj także: Xotic AC Booster Comp – mini-test efektu gitarowego

Spora zawartość jak na pedał wah.
Spora zawartość jak na pedał wah.

Klasyki pośród pedałów

Pierwszy efekt Xotic, Robotalk 1, był kombinacją Envelope Filter i bulgoczącego Arpeggiatora. Po nim nadeszły nieco mniej ekstrawaganckie, bardziej praktyczne pedały: The Boosters AC („AC” w nazwie to nawiązanie do wzmacniacza Vox AC30, w którym oznaczało „Almost Clean”, czyli „prawie czysty”) oraz BB Preamp (tu z kolei „BB” nawiązuje do Marshalla Blues Breaker). Oba efekty już dawno stały się klasykami, co zawdzięczają swoim brzmieniom. Kiedy rozmiary pedałów zaczęły maleć, Xotic był pośród pierwszych firm, jakie opanowały zmniejszanie swoich produktów – pierwsze małe produkty marki to EP Booster (nawiązujące do Echoplex EP-3 Tape Echo), SP Compressor (oparty na kompresorze Ross) i SL Drive (odnoszący się do wzmacniacza Marshall Super Lead). Wszystkie te minipedały zawierały przełączniki DIP, dzięki którym można było jeszcze bardziej dopracować brzmienie, oraz baterię, która umożliwiała działanie niezależne od innych urządzeń. Ogólnie rzecz biorąc, inżynierowie Xotic (a wszyscy z nich są instrumentalistami) mają dobre ucho do niuansów i szczególików, co przydaje się przy doborze odpowiednich komponentów. Dobrym przykładem jest Xotic Wah, zawierający specjalny induktor wiernie wzorowany na vintage’owym induktorze poszukiwanego Wah Clyde McCoy z 1967. Sygnowane przez artystów efekty, takie jak BB Preamp Andy’ego Timmonsa czy AC/RC Booster Oza Noya pokazują, że firma jest bardzo związana z muzyczną sceną dzięki relacjom z artystami. Zaprzyjaźnieni muzycy często pochodzą z okolic muzyki fusion, jak choćby Scott Henderson, Allen Hinds czy Paul Jackson Junior. To mówi wiele o typie gitarzystów, do jakich Xotic chce dotrzeć: doświadczonych muzyków, którzy potrafią docenić niewielkie różnice w dźwięku i funkcjonalności sprzętu.

Pedalboard złożony z efektów Xotic.
Pedalboard złożony z efektów Xotic.

Gitary jak za starych dobrych czasów

Pierwsze gitary Xotic były… basami, i to nowoczesnymi, z wbudowanym preampem Tri-Logic. W obecnej palecie basów seria Pro Vintage Style może być uznana za interpretację designu Fender Jazz Bass. Przedprodukcja odbywa się w Indonezji, a części pochodzą z własnej Xoticowej serii Raw Vintage. Biorąc to pod uwagę i dodając do tego sporo opcji, w jakich dostępne są te basy, ich ceny wydają się bardzo interesujące.

Gitara XSC w wersji postarzenia heavy.
Gitara XSC w wersji postarzenia heavy.

Jeśli zaś chodzi o gitary, to kolekcja California Classic jest inspirowana podobną estetyką: serie XSC i XTC czerpią z designów Stratocastera i Telecastera, które zostały opracowane lata temu w nieodległej fabryce Fendera w Coronie. Te instrumenty są w większości budowane w Stanach Zjednoczonych. Celem Xotic jest budowanie wysokiej jakości instrumentów o tradycyjnym brzmieniu, oryginalnym wrażeniu vintage, uzupełnionych o nowoczesne możliwości. Przystawki są ręcznie nawijane i dostępne w opcji z brzmieniami z lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych. Korpusy są wycinane z termicznie postarzanych jesionów i olch. Klient może wybrać jeden z dwóch dostępnych promieni gryfu z dwudziestoma dwoma progami (jednym więcej niż w Fenderze). Jeśli zaś chodzi o wygląd, dostępnych jest pięć różnych opcji postarzania gitar: Closet (sprawiająca wrażenie prawie nieużywanej gitary, trzymanej przez lata w szafie), Light, Medium, Heavy i Super Heavy. Jak dokładnie uzyskuje się konkretny poobijany wygląd, pozostaje tajemnicą firmy. Trzeba jednak przyznać, że taki design sprawiający wrażenie mocnego zużycia gitary pięknie odsłania barwę drewna.

Korpus gitary XSC w wersji postarzenia medium.
Korpus gitary XSC w wersji postarzenia medium.

Akcesoria Raw Vintage

- Advertisement -

Niektóre z kluczowych dla brzmienia komponentów produktów Xotic, mają własny proces produkcji. Są na rynku obecne pod marką Raw Vintage. Są to choćby ręcznie nawijane jednocewkowe przetworniki i humbuckery PAF wykonane z materiałów pochodzących z odpowiednich lat, siodełka w stylu mostków Fendera, dla których inżynierowie Xotic wykonali nawet molekularne analizy oryginalnych części z lat pięćdziesiątych, by znaleźć odpowiedni stop stali. Jedynie twardość sprężyn w tremolo różni się nieco od oryginału, a to dlatego, że wielu gitarzystów używało jedynie trzech z pięciu sprężyn, by obsługa tremolo była łatwiejsza, a to z kolei źle wpływało na stabilność stroju. W końcu wszystko zazwyczaj sprowadza się do utrzymania balansu między dokładnym odwzorowaniem charakterystyki brzmieniowej a rozsądnymi ulepszeniami wpływającymi na stabilność i niezawodność.

Pracownik tokijskiego oddziału firmy w jej showroomie w Los Angeles.
Pracownik tokijskiego oddziału firmy w jej showroomie w Los Angeles.

Ale co o tym wszystkim myślałby Leo Fender? Być może popierałby xoticowe podejście. Na rynku jest tyle mniej i bardziej wiernych replik jego wczesnych projektów wyłącznie dlatego, że tylko jego design główek gitarowych jest chronionym patentem. Odkrycie firmy, która przywraca do życia i udoskonala tradycyjne pomysły, skupiając się na benefitach postarzanego drewna lutniczego, jest, mówiąc szczerze, dość pokrzepiające. Dobrze wiedzieć, że w tym zalewie kopii, ktoś jeszcze dba o jakość.

Produkty Xotic gotowe do wysyłki.
Produkty Xotic gotowe do wysyłki.

Więcej informacji na temat efektów, instrumentów i akcesoriów Xotic znajdziecie pod adresem xotic.us.

- Advertisement -

Tekst i zdjęcia: Alexander Kern

TAGI: Xotic
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

TopSpecial

Gdzie jest gitara z filmu „Powrót do przyszłości”?

Redakcja | TopGuitar cze 4, 2025
TopLegendyTopSpecial

Ian Gillan o płycie „Born Again” Black Sabbath: „Poziom basu był tak wysoki, że nie mogli tego puszczać w radiu”

Maciej Warda | TopGuitar maj 22, 2025
TopSpecial

Pięć obiecujących gitarzystek, o których będzie głośno!

Maciej Warda | TopGuitar kwi 28, 2025
TopLegendyTopSpecial

Kirk Hammett o swojej ulubionej solówce w Metallice: „Każda nuta ma w niej znaczenie i pasuje idealnie”

Maciej Warda | TopGuitar kwi 13, 2025
TopLegendyTopSpecial

Craig Ross, gitarzysta Lenny’ego Kravitza, opowiada o powstaniu hitu „Are You Gonna Go My Way”

Maciej Warda | TopGuitar kwi 1, 2025
TopDesignTopSpecial

„The Tree” – najsłynniejsze drzewo wśród lutników

Maciej Warda | TopGuitar lut 9, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?