Niedawno prezentowaliśmy gitary Yamaha z rodziny SILENT, natomiast tym razem postanowiliśmy przypomnieć linię instrumentów w których zaimplementowano inną firmową technologię japońskiego koncernu – TransAcoustic. Także w tym przypadku rozwiązanie to nie jest zarezerwowane wyłącznie do gitar, gdyż firma oferuje również pianina wykorzystujące tę technologię, ale tu skupimy się oczywiście na propozycjach skierowanych do gitarzystów.
SYSTEM TRANSACOUSTIC
Rodzina gitar akustyczno-elektrycznych TransAcoustic obejmuje modele pochodzące z różnych serii, charakteryzujących się różnym kształtem pudła oraz odmiennymi materiałami użytymi do ich budowy. Tym co łączy te instrumenty jest jednak specjalnie zaprojektowany system złożony z kilku elementów. Co najważniejsze, zastosowany w nich SYSTEM70 TransAcoustic – choć oferuje również przetwornik piezo umieszczony pod siodełkiem mostka wychwytujący wibracje strun oraz preamp, w którym sygnał jest wzmacniany i przetwarzany – wykorzystuje coś specjalnego, wyróżniającego te gitary spośród innych. Swoistym „sercem” tych modeli jest bowiem specjalny czujnik zamontowany wewnątrz pudła (przymocowany do żeber umieszczonych na płycie tylnej), który wibruje w reakcji na odbierane wibracje strun. Jego wibracje są następnie przekazywane na pudło instrumentu co w rezultacie powoduje wibrowanie powietrza zarówno wewnątrz instrumentu i jak i na zewnątrz. W taki oto sposób otrzymujemy naturalny pogłos i chorus, które wydobywają się z wnętrza korpusu. Pudło staje się wówczas swoistym „głośnikiem” dla całego systemu, a my możemy cieszyć się wyjątkowym brzmieniem nawet bez podłączenia gitary do wzmacniacza.
Wspólną cechą gitar TransAcoustic jest też bardzo dyskretna regulacja parametrów, gdyż „na zewnątrz” wyprowadzono jedynie główki trzech pokręteł, którymi możemy regulować poszczególne funkcje i parametry. Umieszczono je na bocznej ściance pudła aby grający miał do nich łatwy dostęp. Pierwsze z nich to jednocześnie przełącznik aktywujący sygnał, który – w przypadku gdy podłączymy gitarę do wzmacniacza – pełni też rolę potencjometru głośności. Dwa pozostałe pokrętła są dedykowane do obsługi efektów Reverb i Chorus służąc do regulacji ich intensywności. W przypadku pogłosu mamy też możliwość wyboru jednego z typów efektu – Room lub Hall. System ten daje również możliwość skorzystania z korektora, który aktywujemy opisywanym powyżej przyciskiem przytrzymując go przez kilka sekund. Przy jego pomocy możemy regulować środek pasma sygnału wzbogaconego o efekty. Producent pomyślał też o informacji wizualnej sygnalizującej status systemu, którą zapewnia dioda LED umieszczona wewnątrz pudła, tuż przy krawędzi otworu rezonansowego. Elektronika jest zasilana dwoma bateriami AA, dla których gniazdo ulokowano przy wyjściu liniowym jack 1/4” zintegrowanym z zaczepem na pasek. Jak widać, liczbę otworów w pudle (i ich wielkość) zredukowano to koniecznego minimum co oczywiście znacząco zmniejsza straty akustyczne.

MODELE
Poszczególne gitary wchodzące w skład linii TransAcoustic to:
• LL-TA – pudło Yamaha Original Jumbo; płyta wierzchnia z litego świerku Engelmanna (technologia A.R.E.), boki i płyta dolna z litego palisandru, 5-częściowa szyjka z mahoniu i palisandru, podstrunnica i mostek z hebanu

• LS-TA – pudło Concert; płyta wierzchnia z litego świerku Engelmanna (technologia A.R.E.), boki i płyta dolna z litego palisandru, 5-częściowa szyjka z mahoniu i palisandru, podstrunnica i mostek z hebanu

• FS-TA – pudło Concert; płyta wierzchnia z litego świerku, boki i płyta dolna z mahoniu, szyjka z nato, podstrunnica i mostek z palisandru

• FG-TA – pudło Traditional Western; płyta wierzchnia z litego świerku, boki i płyta dolna z mahoniu, szyjka z nato, podstrunnica i mostek z palisandru

• CSF-TA – pudło CSF; płyta wierzchnia z litego świerku Sitka, boki i płyta dolna z mahoniu, szyjka z nato, podstrunnica i mostek z palisandru

• CG-TA – pudło CG; płyta wierzchnia z litego świerku, boki i płyta dolna z ovangkol, szyjka z nato, podstrunnica i mostek z palisandru

Pierwszych pięć modeli to gitary akustyczno-elektryczne, natomiast ostatnia – wyposażona w nylonowe struny – to instrument klasyczno-elektryczny.
Dzięki zastosowanych w nich rozwiązaniach, gitary TransAcoustic firmy Yamaha pozwalają poczuć się – niezależnie od miejsca, w którym się aktualnie znajdujemy – jakbyśmy grali w dużej sali z odpowiednią akustyką i pogłosem. Co więcej, nie potrzebujemy do tego wzmacniacza czy zewnętrznych efektów. Nie bez znaczenia jest też fakt, że intensywność naturalnie uzyskiwanego pogłosu i efektu chorus możemy niezależnie regulować, co pozwala dopasować brzmienie do naszych oczekiwań i preferencji. Niezależnie od tego czy będziemy nagłaśniali gitarę z tej serii jedynie mikrofonem, czy też skorzystamy z przetwornika i wyjścia liniowego wyprowadzając sygnał do wzmacniacza, możemy cieszyć się wyjątkowym brzmieniem.
Gitary z serii TransAcoustic są dostępne w większości w różnych wersjach wykończenia, a ich sugerowane ceny detaliczne wynoszą:
• LL-TA (Vintage Tint, Brown Sunburst) – 5882 PLN
• LS-TA (Vintage Tint, Brown Sunburst) – 5882 PLN
• FS-TA (Vintage Tint, Ruby Red, Brown Sunburst) – 3513 PLN
• FG-TA (Vintage Tint, Brown Sunburst, Black) – 3513 PLN
• CSF-TA (Vintage Natural) – 3764 PLN
• CG-TA – 3507 PLN
Poniżej prezentujemy kilka filmów, których bohaterami są gitary TransAcoustic:
PRODUCENT: pl.yamaha.com