Współczesny świat muzyki stoi u progu rewolucji, która, choć obiecująca, rodzi coraz większe obawy. Rozwój sztucznej inteligencji (AI) i jej zdolność do generowania treści – od obrazów po utwory muzyczne – otwiera nowe możliwości, ale jednocześnie stawia pod znakiem zapytania fundamentalne kwestie związane z prawami autorskimi. Czy algorytmy, które uczą się na milionach istniejących utworów, mogą swobodnie korzystać z dorobku artystów bez ich zgody i bez należnego wynagrodzenia? To pytanie, które z każdą chwilą staje się głośniejsze, szczególnie w obliczu rosnącej fali ze wszech miar słusznych protestów ze strony uznanych twórców. Ostatnio pisaliśmy o tym, że Paul McCartney, Elton John, Dua Lipa oraz setki innych brytyjscy artystów wyraziło swój sprzeciw wobec praktyk amerykańskich gigantów technologicznych, którzy najprawdopodobniej bezprawnie wykorzystują twórczość artystów do trenowania swoich systemów AI. Walka o przyszłość praw autorskich w erze cyfrowej dopiero się zaczyna, ale już teraz można stwierdzić, że ma ona kluczowe znaczenie nie tylko dla branży rozrywkowej, ale dla całego ekosystemu twórczego, do którego się przyzwyczailiśmy. Trzymamy rękę na pulsie tych wydarzeń, bo one realnie dotyczą wszystkich kreatywnych twórców, w tym muzyków.
A na pierwszym miejscu (niemal 30.000 wejść) naszego Top3, czyli podium najchętniej czytanych artykułów ubiegłego tygodnia, uplasował się Nuno Bettencourt. Został on ponownie zapytany o swoje wypowiedzi na temat Guns N’ Roses i Slasha, które były na tyle niefortunne, że w zasadzie od wielu lat gitarzysta Extreme musi się z nich tłumaczyć. Ponownie przyznał, że trochę przesadził i faktycznie mogły one być odebrane jako „aroganckie”…
Miejsce drugie – co nas bardzo cieszy – zajął wywiad, który przeprowadziliśmy z gitarzystą zespołu Yellow Horse, Dominikiem Cynarem. Około 20.000 Czytelników TopGuitar poznało lepiej tego gitarzystę i dowiedziało się, że klasyczna muzyka rockowa, jeśli wykonawczo i kompozycyjnie jest odpowiedniej jakości, ma się świetnie. Poza tym Dominik to bardzo ogarnięty realizator i producent, który w kwestii sprzętu wie o czym mówi.
I miejsce trzecie (14.000 odsłon) to informacja o nowej płycie naszego starego znajomego, Krzysztofa „Pumy” Piaseckiego – „Jazz & Rock Standards”. Cieszymy się, że ponownie, dzięki TopGuitar, „kilka osób” dowiedziało się o wartościowej, gitarowej płycie, którą wcześniej nie zainteresowały się żadne „branżowe” media. No i wielki szacunek dla wydawnictwa Soliton z Sopotu, które wydaje fizycznie płyty takie jak ta.
TOP3
W wywiadzie z 1992 roku dla magazynu Guitar World Bettencourt wyraził sceptycyzm wobec statusu Guns N’ Roses jako legend rocka, sugerując, że zespół nie zasługuje na takie miano po wydaniu tylko jednego albumu. I się zaczęło.

Klasyka rocka ma się świetnie, a jednym z dowodów na to, jest działalność Yellow Horse. Zespół wydał nie tak dawno koncertowy album, na którym jeszcze lepiej niż na płytach słychać energię, jaka w nim drzemie. Postanowiliśmy w związku z tym porozmawiać z gitarzystą Dominikiem Cynarem, o samej realizacji tych nagrań, o tym, czym były dla muzyki lata 60. i 70., a także o całej historii zespołu Yellow Horse.

„Jazz & Rock Standards” – nowa płyta Krzysztofa „Pumy” Piaseckiego
Krzysztof „Puma” Piasecki zabiera nas tym razem w barwną podróż od swoich rock’n’rollowych korzeni po jazzowe inspiracje. Wszystko nasycone unikalnym free jazzowym stylem Pumy, który sprawia, że jego grę poznajmy już po kilku dźwiękach. A płytę wydało nieocenione wydawnictwo Soliton z Sopotu.

13 590
ARTYŚCI
Garba Touré z zespołu Songhoy Blues – tak brzmi pustynny blues z Mali
Garba Touré to gitarzysta i wokalista pochodzący z północnego Mali, który stał się jednym z kluczowych członków zespołu Songhoy Blues. W 2012 roku, po zajęciu północnego Mali przez islamistyczne grupy z Ansar Dine, Garba zmuszony był uciekać z rodzinnego Diré do stolicy, Bamako. Tam, wraz z innymi muzykami z północy, założył zespół Songhoy Blues, by stawić artystyczny opór brutalnej cenzurze muzyki i kultury.

Alexi Laiho miał niesamowity słuch i… był bardzo nieśmiały
Alexi Laiho był jednym z najbardziej pracowitych i utalentowanych gitarzystów w historii muzyki metalowej, ale tak naprawdę poza jego muzyczną karierą, nie wiedzieliśmy o nim zbyt wiele. Na przykład tego, że był bardzo nieśmiały.

Marty Friedman wypowiedział się ostatnio na temat nowej fali shredderów, która powoli przestaje być… nowym zjawiskiem na scenie muzycznej. Marty nie ma nic na przeciwko efektownemu graniu, ale zauważył, że sam ten element dawno temu przestał go ekscytować.

Jared James Nichols radzi, by zwrócić uwagę na groove naszych riffów
Jared James Nichols od lat inspiruje gitarzystów na całym świecie swoim bezkompromisowym stylem gry, charakterystycznym brzmieniem i pasją do klasycznego rocka oraz bluesa. Jego podejście do gitary — bez użycia kostki, za to z ogromną ekspresją i feelingiem — sprawia, że trudno go pomylić z kimkolwiek innym. Ostatnio artysta podzielił się z fanami jedną, szczególnie ważną radą skierowaną do młodszych gitarzystów, którzy zazwyczaj pragną grać więcej i szybciej.

oraz
Kerry King: „Granie z przyjaciółmi jest ważniejsze, niż mi się wydawało”
Paul McCartney, Elton John i Dua Lipa kontra AI. Brytyjczycy boją się amerykańskiego BigTechu
Tommy Emmanuel: „Nie potrafię czytać nut”
SPRZĘT
Julia Lange demonstruje looper w gitarze Yamaha TAG3 C
Gitara TAG3 C zaprezentowana w ubiegłym roku przez koncern Yamaha to model reprezentujący nową generację instrumentów TransAcoustic, wykorzystujący szereg nowych rozwiązań. Chcąc zwiększyć możliwości wykorzystywania tej gitary podczas występów na żywo, producent wyposażył instrument w kilka przydatnych dodatków. Jednym z nich jest looper, a jego działanie w praktyce możemy zobaczyć w krótkim klipie wideo, w którym pojawia się niemiecka gitarzystka Julia Lange.

Jak wzmacniacz MESA/Boogie 90s Dual Rectifier wypada w metalowych klimatach?
Na początku tego roku firma MESA/Boogie zaprezentowała gitarowy head 90s Dual Rectifier inspirowany wzmacniaczem z początku lat 90. XX wieku. Jako że model, na którym bazuje był popularny wśród gitarzystów grających cięższe gatunki muzyki, producent przygotował dwa filmy demonstracyjne ukazujące jak ów tegoroczny head radzi sobie w tych właśnie klimatach.

RCF udostępnia nową wersję oprogramowania RDNet
Włoska firma RCF ogłosiła, że najnowsza wersja programu RDNet – 5.4.14.0 osiągnęła status stabilnej. Nowe wydanie tego oprogramowania przynosi ze sobą istotne nowości i usprawnienia, a do tego wprowadza też różne poprawki błędów.

Jean Patton demonstruje gitarę LTD TE-1007 Baritone
Wśród instrumentów oznaczonych logo LTD, które firma ESP Guitars przygotowała na rok 2025 nie brakuje modeli barytonowych. Jednym z nich jest LTD TE-1007 Baritone, a o tym jakie brzmienie oferuje ta gitara możemy przekonać się oglądając klip wideo, w którym gra na niej Jean Patton.

Rex Brown Old Blue Wah firmy Morley i jego najważniejsze cechy
Choć zarówno kiedyś jak i obecnie amerykańska firma Morley ma w swej ofercie różne produkty, to od dekad słynie z pedałów wah. W jej aktualnej ofercie znajdziemy kilkanaście różnych modeli „kaczek”, a jedną z najnowszych jest Rex Brown Old Blue Wah, czyli model sygnowany przez basistę zespołu Pantera.

oraz
Justin Gray i jego wzmacniacze Markbass
Gitary D’Angelico w ofercie FX Music Group
Peavey prezentuje gitarowy preamp Decade
Kulisy powstawania emulacji wzmacniaczy dla procesorów Line 6 Helix