• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
NewsyNewsy artystyczne

„Jazz & Rock Standards” – nowa płyta Krzysztofa „Pumy” Piaseckiego

Newsy

Garba Touré z zespołu Songhoy Blues – tak brzmi pustynny blues z Mali

Artykuły o artystachArtyści

Nuno Bettencourt o swoich komentarzach wobec Guns N’ Roses: „To było trochę aroganckie, teraz to rozumiem”

Newsy

Paul McCartney, Elton John i Dua Lipa kontra AI. Brytyjczycy boją się amerykańskiego BigTechu

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Tygodnik

Tygodnik 20/2025 (352)

Redakcja | TopGuitar
Redakcja | TopGuitar Opublikowano maj 19, 2025
Udostępnij

Współczesny świat muzyki stoi u progu rewolucji, która, choć obiecująca, rodzi coraz większe obawy. Rozwój sztucznej inteligencji (AI) i jej zdolność do generowania treści – od obrazów po utwory muzyczne – otwiera nowe możliwości, ale jednocześnie stawia pod znakiem zapytania fundamentalne kwestie związane z prawami autorskimi. Czy algorytmy, które uczą się na milionach istniejących utworów, mogą swobodnie korzystać z dorobku artystów bez ich zgody i bez należnego wynagrodzenia? To pytanie, które z każdą chwilą staje się głośniejsze, szczególnie w obliczu rosnącej fali ze wszech miar słusznych protestów ze strony uznanych twórców. Ostatnio pisaliśmy o tym, że Paul McCartney, Elton John, Dua Lipa oraz setki innych brytyjscy artystów wyraziło swój sprzeciw wobec praktyk amerykańskich gigantów technologicznych, którzy najprawdopodobniej bezprawnie wykorzystują twórczość artystów do trenowania swoich systemów AI. Walka o przyszłość praw autorskich w erze cyfrowej dopiero się zaczyna, ale już teraz można stwierdzić, że ma ona kluczowe znaczenie nie tylko dla branży rozrywkowej, ale dla całego ekosystemu twórczego, do którego się przyzwyczailiśmy. Trzymamy rękę na pulsie tych wydarzeń, bo one realnie dotyczą wszystkich kreatywnych twórców, w tym muzyków.

A na pierwszym miejscu (niemal 30.000 wejść) naszego Top3, czyli podium najchętniej czytanych artykułów ubiegłego tygodnia, uplasował się Nuno Bettencourt. Został on ponownie zapytany o swoje wypowiedzi na temat Guns N’ Roses i Slasha, które były na tyle niefortunne, że w zasadzie od wielu lat gitarzysta Extreme musi się z nich tłumaczyć. Ponownie przyznał, że trochę przesadził i faktycznie mogły one być odebrane jako „aroganckie”…

Miejsce drugie – co nas bardzo cieszy – zajął wywiad, który przeprowadziliśmy z gitarzystą zespołu Yellow Horse, Dominikiem Cynarem. Około 20.000 Czytelników TopGuitar poznało lepiej tego gitarzystę i dowiedziało się, że klasyczna muzyka rockowa, jeśli wykonawczo i kompozycyjnie jest odpowiedniej jakości, ma się świetnie. Poza tym Dominik to bardzo ogarnięty realizator i producent, który w kwestii sprzętu wie o czym mówi.

I miejsce trzecie (14.000 odsłon) to informacja o nowej płycie naszego starego znajomego, Krzysztofa „Pumy” Piaseckiego – „Jazz & Rock Standards”. Cieszymy się, że ponownie, dzięki TopGuitar, „kilka osób” dowiedziało się o wartościowej, gitarowej płycie, którą wcześniej nie zainteresowały się żadne „branżowe” media. No i wielki szacunek dla wydawnictwa Soliton z Sopotu, które wydaje fizycznie płyty takie jak ta.

TOP3

Nuno Bettencourt o swoich komentarzach wobec Guns N’ Roses: „To było trochę aroganckie, teraz to rozumiem”

W wywiadzie z 1992 roku dla magazynu Guitar World Bettencourt wyraził sceptycyzm wobec statusu Guns N’ Roses jako legend rocka, sugerując, że zespół nie zasługuje na takie miano po wydaniu tylko jednego albumu. I się zaczęło.

fot. YouTube, Hernan

Dominik Cynar z Yellow Horse: „Nie zdarzyło mi się, żeby jakakolwiek symulacja zabrzmiała lepiej niż realny piec”

Klasyka rocka ma się świetnie, a jednym z dowodów na to, jest działalność Yellow Horse. Zespół wydał nie tak dawno koncertowy album, na którym jeszcze lepiej niż na płytach słychać energię, jaka w nim drzemie. Postanowiliśmy w związku z tym porozmawiać z gitarzystą Dominikiem Cynarem, o samej realizacji tych nagrań, o tym, czym były dla muzyki lata 60. i 70., a także o całej historii zespołu Yellow Horse.

- Advertisement -
fot. Inne Studio

„Jazz & Rock Standards” – nowa płyta Krzysztofa „Pumy” Piaseckiego

Krzysztof „Puma” Piasecki zabiera nas tym razem w barwną podróż od swoich rock’n’rollowych korzeni po jazzowe inspiracje. Wszystko nasycone unikalnym free jazzowym stylem Pumy, który sprawia, że jego grę poznajmy już po kilku dźwiękach. A płytę wydało nieocenione wydawnictwo Soliton z Sopotu.

fot. Iwona Wojdowska

13 590 

- Advertisement -

ARTYŚCI

Garba Touré z zespołu Songhoy Blues – tak brzmi pustynny blues z Mali

Garba Touré to gitarzysta i wokalista pochodzący z północnego Mali, który stał się jednym z kluczowych członków zespołu Songhoy Blues. W 2012 roku, po zajęciu północnego Mali przez islamistyczne grupy z Ansar Dine, Garba zmuszony był uciekać z rodzinnego Diré do stolicy, Bamako. Tam, wraz z innymi muzykami z północy, założył zespół Songhoy Blues, by stawić artystyczny opór brutalnej cenzurze muzyki i kultury. 

fot. YouTube, Songhoy Blues

Alexi Laiho miał niesamowity słuch i… był bardzo nieśmiały


Alexi Laiho był jednym z najbardziej pracowitych i utalentowanych gitarzystów w historii muzyki metalowej, ale tak naprawdę poza jego muzyczną karierą, nie wiedzieliśmy o nim zbyt wiele. Na przykład tego, że był bardzo nieśmiały.

fot. YouTube, WDR Rockplast

Marty Friedman: „Kiedy słyszysz muzykę i masz wizję kogoś siedzącego przed metronomem, to nie jest zbyt sexy”

Marty Friedman wypowiedział się ostatnio na temat nowej fali shredderów, która powoli przestaje być… nowym zjawiskiem na scenie muzycznej. Marty nie ma nic na przeciwko efektownemu graniu, ale zauważył, że sam ten element dawno temu przestał go ekscytować. 

fot. YouTube, Loudwire

Jared James Nichols radzi, by zwrócić uwagę na groove naszych riffów

Jared James Nichols od lat inspiruje gitarzystów na całym świecie swoim bezkompromisowym stylem gry, charakterystycznym brzmieniem i pasją do klasycznego rocka oraz bluesa. Jego podejście do gitary — bez użycia kostki, za to z ogromną ekspresją i feelingiem — sprawia, że trudno go pomylić z kimkolwiek innym. Ostatnio artysta podzielił się z fanami jedną, szczególnie ważną radą skierowaną do młodszych gitarzystów, którzy zazwyczaj pragną grać więcej i szybciej.

Fot. Sobiesław Pawlikowski

oraz

Kerry King: „Granie z przyjaciółmi jest ważniejsze, niż mi się wydawało”

Eddie Van Halen: „Jeśli robienie muzyki, której ludzie chcą słuchać, to sprzedawanie się, to tak – sprzedaję się. I jestem z tego dumny.”

Paul McCartney, Elton John i Dua Lipa kontra AI. Brytyjczycy boją się amerykańskiego BigTechu

Tommy Emmanuel: „Nie potrafię czytać nut”

SPRZĘT

Julia Lange demonstruje looper w gitarze Yamaha TAG3 C

Gitara TAG3 C zaprezentowana w ubiegłym roku przez koncern Yamaha to model reprezentujący nową generację instrumentów TransAcoustic, wykorzystujący szereg nowych rozwiązań. Chcąc zwiększyć możliwości wykorzystywania tej gitary podczas występów na żywo, producent wyposażył instrument w kilka przydatnych dodatków. Jednym z nich jest looper, a jego działanie w praktyce możemy zobaczyć w krótkim klipie wideo, w którym pojawia się niemiecka gitarzystka Julia Lange.

Yamaha TAG3 C (fot. Yamaha)
Yamaha TAG3 C (fot. Yamaha)

Jak wzmacniacz MESA/Boogie 90s Dual Rectifier wypada w metalowych klimatach?

Na początku tego roku firma MESA/Boogie zaprezentowała gitarowy head 90s Dual Rectifier inspirowany wzmacniaczem z początku lat 90. XX wieku. Jako że model, na którym bazuje był popularny wśród gitarzystów grających cięższe gatunki muzyki, producent przygotował dwa filmy demonstracyjne ukazujące jak ów tegoroczny head radzi sobie w tych właśnie klimatach.

MESA/Boogie 90s Dual Rectifier (fot. MESA/Boogie)
MESA/Boogie 90s Dual Rectifier (fot. MESA/Boogie)

RCF udostępnia nową wersję oprogramowania RDNet

Włoska firma RCF ogłosiła, że najnowsza wersja programu RDNet – 5.4.14.0 osiągnęła status stabilnej. Nowe wydanie tego oprogramowania przynosi ze sobą istotne nowości i usprawnienia, a do tego wprowadza też różne poprawki błędów.

RCF RDNet (fot. RCF)
RCF RDNet (fot. RCF)

Jean Patton demonstruje gitarę LTD TE-1007 Baritone

Wśród instrumentów oznaczonych logo LTD, które firma ESP Guitars przygotowała na rok 2025 nie brakuje modeli barytonowych. Jednym z nich jest LTD TE-1007 Baritone, a o tym jakie brzmienie oferuje ta gitara możemy przekonać się oglądając klip wideo, w którym gra na niej Jean Patton.

LTD TE-1007 Baritone Black Blast (fot. ESP Guitars)
LTD TE-1007 Baritone Black Blast (fot. ESP Guitars)

Rex Brown Old Blue Wah firmy Morley i jego najważniejsze cechy

Choć zarówno kiedyś jak i obecnie amerykańska firma Morley ma w swej ofercie różne produkty, to od dekad słynie z pedałów wah. W jej aktualnej ofercie znajdziemy kilkanaście różnych modeli „kaczek”, a jedną z najnowszych jest Rex Brown Old Blue Wah, czyli model sygnowany przez basistę zespołu Pantera.

oraz

Justin Gray i jego wzmacniacze Markbass

Gitary D’Angelico w ofercie FX Music Group

Peavey prezentuje gitarowy preamp Decade

Kulisy powstawania emulacji wzmacniaczy dla procesorów Line 6 Helix

Orange Dual Baby 100 – 4 najciekawsze prezentacje wideo

TAGI: alexi laiho, Decade, Dominik Cynar, D’Angelico, Eddie Van Halen, Garba Touré, Guns N’ Roses, jared james nichols, Jazz & Rock Standards, Jean Patton, Julia Lange, Justin Gray, Kerry King, Krzysztof „Puma” Piasecki, Line 6 Helix, LTD TE-1007 Baritone, Marty Friedman, MESA/Boogie 90s Dual Rectifier, Nuno Bettencourt, Orange Dual Baby 100, RCF, Rex Brown Old Blue Wah, Songhoy Blues, Tommy Emmanuel:, Yamaha TAG3 C, yellow horse
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Yamaha TAG3 C (fot. Yamaha)
NewsyNewsy sprzętowe

Julia Lange demonstruje looper w gitarze Yamaha TAG3 C

Redakcja | TopGuitar maj 19, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Alexi Laiho miał niesamowity słuch i… był bardzo nieśmiały

Maciej Warda | TopGuitar maj 19, 2025
ArtyściWywiady

Kerry King: „Granie z przyjaciółmi jest ważniejsze, niż mi się wydawało”

Maciej Warda | TopGuitar maj 17, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Eddie Van Halen: „Jeśli robienie muzyki, której ludzie chcą słuchać, to sprzedawanie się, to tak – sprzedaję się. I jestem z tego dumny.”

Maciej Warda | TopGuitar maj 17, 2025
MESA/Boogie 90s Dual Rectifier (fot. MESA/Boogie)
NewsyNewsy sprzętowe

Jak wzmacniacz MESA/Boogie 90s Dual Rectifier wypada w metalowych klimatach?

Redakcja | TopGuitar maj 16, 2025
RCF RDNet (fot. RCF)
NewsyNewsy sprzętowe

RCF udostępnia nową wersję oprogramowania RDNet

Redakcja | TopGuitar maj 16, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?