• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Joe Satriani o najważniejszej lekcji do odrobienia: „Zajmie to może trzy tygodnie, a potem już nigdy o tym nie pomyślicie”

47
Newsy

Gitarowy Rekord Świata 2025 – wielki sukces!

NewsyNewsy artystyczne

Wolfgang Van Halen prezentuje nowy zespół i nowy, rewelacyjny utwór „The End”

ArtyściWywiady

Kirk Hammett przyznał, że gdy widzi w internecie młodych, zdolnych gitarzystów, myśli: „Gdzie popełniłem błąd?”

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Artykuły o artystachArtyściTopLegendyTopSpecial

„Gdybym był białym guzikiem…” Rockowa przeszłość Gorana Bregovića

Redakcja | TopGuitar
Redakcja | TopGuitar Opublikowano wrz 9, 2011
Udostępnij

Bijelo Dugme

I tak rozpoczął się nowy rozdział w historii muzyki jugosłowiańskiej. Zespół rozpoczął karierę od nagrania singla, którego producentem został Nikola Borota Radovan. Na wydanym przez Jugoton singlu zamieszczono utwory „Top” („Wystrzał”) i „Ove ću noći naći blues” („Tej nocy znajdę bluesa”). Oba numery to kompozycje Bregovića. Singiel osiągnął spory sukces, a BIJELO DUGME uznano za odkrycie muzyczne – zespół wygrał tzw. BOOM Festival ’74. Wytwórnia zdecydowała się wydać drugi singiel pod szyldem „Białego guzika”. W trakcie sesji nagraniowej zarejestrowano cztery utwory, z których dwa umieszczono na singlu (znowu sukces), a dwa pozostałe zasiliły repertuar debiutanckiej płyty długogrającej grupy. To właśnie po sukcesie drugiego singla BIJELO DUGME podpisało kontrakt płytowy z Jugotonem i Diskotonem, z których to ten pierwszy został ostatecznie wydawcą grupy na długie lata.

[quote_box_right]Nakład płyty rozszedł się jak świeże bułeczki, a młodzież szturmowała koncerty grupy, bowiem to na nich mogła usłyszeć muzykę, która nawiązywała do twórczości LED ZEPPELIN i DEPP PURPLE[/quote_box_right]

Debiutancka płyta była nagrywana w studiu Akademik, należącym do radia w Ljubljanie. Utwory programowo zawarte na płycie były, jak na owe czasy i miejsce, bardzo nowatorskie. Całość otwierał zaaranżowany na nowo „Kad bi’ bijo bijelo dugme”. Trwający prawie jedenaście minut hardrockowo-progresywny utwór dzielił się strukturalnie na kilka części, w tym rozbudowane elementy instrumentalne – solówki gitary, organów Hammonda i perkusji. Po nim rozbrzmiewał tęskny, bluesowy numer, przypominający zeppelinowskie „Since I’ve Been Loving You”. Kolejny utwór na płycie był bardzo zbliżony do równie zeppelinowskiego „Rock and Roll” (styl gry Bregovića, jak i jego image musiał być wzorowany na Jimmym Page’u ).

Całą płytę, składającą się z sześciu utworów, zamykały: balladowa „Selma” (partia Hammonda przynosi skojarzenia z „Repent Walpurgis”) i gitarowe boogie „Patim evo deset dana” z partią harmonijki ustnej, graną przez Bregovića. Krążek zatytułowano tak, jak najbardziej monumentalny i najdłuższy utwór z sesji nagraniowej.

Nagrania zakończono w październiku 1974 roku, płyta ukazała się nakładem Jugotonu miesiąc później. Dla przeciętnego jugosłowiańskiego odbiorcy krążek był szokujący: od muzyki, poprzez teksty, skończywszy na prowokacyjnej okładce. Tym sposobem na terenie całej Jugosławii rozpoczęła się „dugmemania”. Nakład płyty rozszedł się jak świeże bułeczki, a młodzież szturmowała koncerty grupy, bowiem to na nich mogła usłyszeć muzykę, która nawiązywała do twórczości LED ZEPPELIN i DEEP PURPLE.

[quote_box_right]Zarzut stawiany Goranowi, że jest „naczelnym odgrzewaczem własnych kotletów”, jest zatem w pełni uzasadniony.[/quote_box_right]

Jugoton wiedział, że BIJELO DUGME to ich koń pociągowy, pracujący na całą wytwórnię. Nie szczędził dla zespołu ani czasu, ani pieniędzy. Kiedy postanowiono, aby „Biały guzik” nagrał kolejną płytę, w celach twórczych odseparowano go na kilka miesięcy w górskich ostępach, a na samo nagranie wysłano do Londynu, do studia Air, należącego do samego George’a Martina. Zespół wiedział, że wyjazd do Anglii jest dla niego szansą, której nie może zmarnować. Szansą przede wszystkim na lepsze brzmienie, jakiego nigdzie w Jugosławii nie osiągną. Płyta „Štabi dao da si na mom mjestu” („Co byś dał, aby być na moim miejscu”) była nagrywana prawie cały listopad 1975.

Materiał na nią był interesujący. Oprócz sprawdzonego hardrockowego modelu, Bregović postanowił wprowadzić elementy ludowej muzyki bałkańskiej. Całość, w wyważony sposób wyprodukowana przez zdolnego pracownika Air – Neila Harrisona, uzyskała ciekawą formę końcową, z dogranymi grzmotami i innymi tajemniczymi dźwiękami z modnym, stereofonicznym nagraniem tętentu końskich kopyt. Efekty te nadawały elementów progresywności. Za najciekawszy z całej płyty można uznać utwór tytułowy z interesującą partią gitary klasycznej.

Obecność w studiu Air to dla BIJELO DUGME nie tylko nagranie. W kilku wywiadach Bregović wspominał, że w czasie sesji spotykali wielu znanych muzyków. Najbardziej niezwykłym było podobno spotkanie z Davidem Bowie’em, który pozytywnie wypowiadał się o zespole i doradzał co nieco w kwestiach nagrania. Przeprowadzona na migi i w sposób dźwiękonaśladowczy rozmowa miała odbyć się… przy pisuarze.

- Advertisement -

Nowa płyta ukazała się w Jugosławii pod koniec grudnia. Oznaczało to dla zespołu kolejną męczącą trasę koncertową, wraz z kolejnymi przejawami dugmemanii, którą zaczęto przyrównywać do angielskiej beatlemanii. Drugi album opatrzono równie, a może nawet jeszcze bardziej prowokacyjną okładką.

Idąc za ciosem, Jugoton na początku 1976 roku wydał solową płytę Bregovića, na którą składały się nagrania zarejestrowane przez niego wcześniej – z grupą JUTRO i jako muzyka sesyjnego. Notabene znaczna część tych utworów – kompozycji Gorana – powróci w jego późniejszej karierze, czy to z BIJELO DUGME, czy solo. Będą inne teksty, inne aranżacje, ale muzyka ta sama. Zarzut stawiany Goranowi, że jest „naczelnym odgrzewaczem własnych kotletów”, jest zatem w pełni uzasadniony.

Poprzednia strona12345Następna strona
TAGI: Goran Bregovic
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

ArtyściWywiady

Kerry King o tym, dlaczego nie gra w jednym zespole z Mustainem: „Ja i Dave bez przerwy skakalibyśmy sobie do gardeł”

Maciej Warda | TopGuitar maj 8, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Yngwie Malmsteen wspomina dziwną reakcję Eddiego Van Halena: „Zobaczył mnie i… zaczął uciekać. Dosłownie uciekł!”

Maciej Warda | TopGuitar maj 7, 2025
ArtyściNewsyWywiady

Adrian Vandenberg wspomina, że nie spodziewał się takiej muzycznej „Sodomy i Gomory” w Los Angeles

Maciej Warda | TopGuitar maj 6, 2025
ArtyściWywiady

Kirk Hammett przyznał, że gdy widzi w internecie młodych, zdolnych gitarzystów, myśli: „Gdzie popełniłem błąd?”

Maciej Warda | TopGuitar maj 6, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Kerry King o doborze muzyków do swojego zespołu: „Żadnych diw, żadnych dramatów za kulisami”

Maciej Warda | TopGuitar maj 5, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Joe Satriani o najważniejszej lekcji do odrobienia: „Zajmie to może trzy tygodnie, a potem już nigdy o tym nie pomyślicie”

Maciej Warda | TopGuitar maj 5, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?