• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Mick Thomson (fot. ESP Guitars)
NewsyNewsy sprzętowe

Poznajcie gitary ESP, na których gra Mick Thomson

Artykuły o artystachArtyści

Joe Satriani o najważniejszej lekcji do odrobienia: „Zajmie to może trzy tygodnie, a potem już nigdy o tym nie pomyślicie”

ArtyściWywiady

Kirk Hammett przyznał, że gdy widzi w internecie młodych, zdolnych gitarzystów, myśli: „Gdzie popełniłem błąd?”

47
Newsy

Gitarowy Rekord Świata 2025 – wielki sukces!

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Artykuły o artystachArtyściTopLegendyTopSpecial

„Gdybym był białym guzikiem…” Rockowa przeszłość Gorana Bregovića

Redakcja | TopGuitar
Redakcja | TopGuitar Opublikowano wrz 9, 2011
Udostępnij

Co rok to prorok

Już w następnym roku postanowiono nagrać i wydać kolejną płytę. Zasadniczo powtórzono schemat organizacyjny z poprzedniej sesji. Materiał także nagrano w studiu Air, producentem znowu był Harrison. Główne różnice polegały na zmianie składu zespołu (zmieniono klawiszowca i perkusistę, Bebek znów przejął funkcję basisty) oraz zatrudnieniu angielskich muzyków sesyjnych, m.in. saksofonisty i trębaczy. Przyczyny zmian personalnych w zespole były prozaiczne. O Ivandića, Pravdića i Redžića upomniało się państwo jugosłowiańskie i musieli oni odbyć służbę wojskową. Płyta „Eto! Baš hoću!” (Tam! Będę!) ukazała się w grudniu 1976 roku. Zawierała materiał zbliżony stylistycznie do tego, co znalazło się na poprzedniej płycie, jednak był on trochę mniej rockowy, a bardziej popowy.

Spis treści
Co rok to prorokZmęczenie materiału

Kolejna trasa koncertowa, w czasie której zespół odwiedził także Polskę, przybrała ten sam model jak wszystkie poprzednie, z tą jednak różnicą, iż rok 1977 przyniósł pierwszą koncertową płytę zespołu, zawierającą rejestrację występów w Sarajewie i Belgradzie. Obydwa koncerty były bardzo udane i potwierdziły status BIJELO DUGME jako gwiazdy i jego doskonałą formę techniczną (do grupy wrócił Ivandić).

Zmęczenie materiału

Kolejny rok to kolejny album. Tym razem zespół postanowił połączyć swoje siły z belgradzką orkiestrą symfoniczną. Powstała płyta mocno niespójna – z jednej strony muzyka ciągle nawiązywała do hard rocka, co w połączeniu z brzmieniem orkiestry dawało ciekawe rezultaty, a z drugiej pojawiała się stylistyka Nowej Fali. Poza tym czuć było to, że muzycy są zmęczeni sobą – atmosfera w zespole zaczęła się psuć. Pomimo tego płyta „Bitanga i princeza” odniosła spory sukces i przez niektórych jest uznawana za najbardziej dojrzałe dzieło zespołu.

Album z roku następnego rozpoczął artystyczną śmierć zespołu. Całkowite wsiąknięcie muzyków w Nową Falę nie wyszło im na dobre. W brzmieniu grupy, oprócz nowoczesnych, acz monotonnie grających syntezatorów (i coraz mniej ciekawych riffów Bregovića), zaczęły dominować brzmienia ludowej muzyki bałkańskiej, co mogło podobać się części publiczności i przekładało się na pozycję finansową grupy. Jednak ci, którzy chcieli czegoś bardziej ambitnego, mogli czuć się zawiedzeni. Krytyka nazwała nawet zespół „bladą kopią Duran Duran i Spandau Ballet”.

Muzycy w zespole zmieniali się: jedni odchodzili, drudzy wracali. Stałymi byli tylko Bebek i Bregović. Ten ostatni sam przyznał po latach, że był zmęczony całą sytuacją i ciągnął ją tylko ze względu na zawarte kontrakty. Fani jednak nadal domagali się nowych nagrań.
Kolejne płyty to albo nagrania koncertowe, albo składanki z dotychczasowych singli. Szansa na powtórny sukces pojawiła się w roku 1983, kiedy BIJELO DUGME znowu wyjechali na nagrania do Londynu, tym razem do studia Row Britannia. Części nagrań dokonano także w Skopje. Nowe utwory były ciekawe, zespół znów wspomagany przez dawnego kolegę, gitarzystę Vlatko Stefanovskiego – z jego udziałem powstał wspaniały, choć krótki instrumentalny utwór tytułowy, duet z Bregovićem na gitarach akustycznych. Temat powróci później, grany przez Gorana solo jako muzyczny motyw przewodni do filmu „Królowa Margot”.

Premiera albumu w grudniu 1983 nie powstrzymała stopniowego upadku grupy. Sytuację w zespole pogorszyło odejście Bebeka, który musiał odbyć i tak już odroczoną służbę wojskową. Po jej zakończeniu do zespołu już nie wrócił – podobno pokłócił się z Bregovićem. Nowi wokaliści nie mieli już tej charyzmy co Bebek.
Grupa nagrała jeszcze trzy studyjne albumy, które łączyły elementy współczesnej muzyki i bałkańskiego folku. Zdarzały się na nich utwory czerpiące z angielskich wzorców, jak choćby „Ako ima Boga” dziwnie podobne do „Owner of a Lonely Heart” YES. Pomimo pewnego zainteresowania ze strony publiczności (co przekładało się na koncerty) w zespole było coraz gorzej. Jego działalność przerwał wybuch wojny w Jugosławii.

Poprzednia strona12345Następna strona
TAGI: Goran Bregovic
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

ArtyściWywiady

Kerry King o tym, dlaczego nie gra w jednym zespole z Mustainem: „Ja i Dave bez przerwy skakalibyśmy sobie do gardeł”

Maciej Warda | TopGuitar maj 8, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Yngwie Malmsteen wspomina dziwną reakcję Eddiego Van Halena: „Zobaczył mnie i… zaczął uciekać. Dosłownie uciekł!”

Maciej Warda | TopGuitar maj 7, 2025
ArtyściNewsyWywiady

Adrian Vandenberg wspomina, że nie spodziewał się takiej muzycznej „Sodomy i Gomory” w Los Angeles

Maciej Warda | TopGuitar maj 6, 2025
ArtyściWywiady

Kirk Hammett przyznał, że gdy widzi w internecie młodych, zdolnych gitarzystów, myśli: „Gdzie popełniłem błąd?”

Maciej Warda | TopGuitar maj 6, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Kerry King o doborze muzyków do swojego zespołu: „Żadnych diw, żadnych dramatów za kulisami”

Maciej Warda | TopGuitar maj 5, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Joe Satriani o najważniejszej lekcji do odrobienia: „Zajmie to może trzy tygodnie, a potem już nigdy o tym nie pomyślicie”

Maciej Warda | TopGuitar maj 5, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?