• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Dave Mustaine: „Jest wielu bardzo znanych muzyków, o których krążą plotki, że zostali zlikwidowani”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Artykuły o artystachArtyści

Jeff Beck otrzymał od Steve’a Wondera 'Cause We’ve Ended As Lovers’ w zamian za „Superstition”

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano cze 22, 2022
Jeff Beck & Tal Wilkenfeld, fot. MandyHallMedia is licensed under CC BY 2.0
Udostępnij

Pierwotnie Steve Wonder napisał utwór „Cause We’ve Ended As Lovers” dla swojej żony Syreety, ale oddał go Jeffowi po tym, jak wytwórnia Motown Records nalegała, by Stevie wziął dla siebie „Superstition”, utwór, który w rzeczywistości skomponował razem z Beckiem.

 

Pomysł był taki, że Jeff Beck będę gościł na płycie Steve’a, a on w zamian da mu piosenkę. Był to czas, kiedy Steve Wonder zaczął sam grać na praktycznie wszystkich instrumentach na swoich albumach, ale jeśli chodzi o gitarę, nadal wolał pracować z gitarzystami – tak właśnie Beck znalazł się na tej sesji. Poproszono go zatem o dołączenie do sesji albumu „Talking Book” (1972).

Beck wspominał to w książce Stuarta Grundy’ego i Johna Toblera „The Guitar Greats”: „Był taki czas, kiedy byłem znudzony swoją muzyką i chyba ktoś w CBS zapytał mnie, co chciałbym robić. Powiedziałem, że uwielbiam muzykę Steviego, więc po cichu mu powiedziałem, że jestem zainteresowany zrobieniem czegoś razem, a on był bardzo otwarty. Pierwotna umowa była taka, że on napisze dla mnie piosenkę, a ja w zamian zagram na jego płycie i tak powstało 'Superstition'”.

Tak naprawdę wszystko zaczęło się od rytmu perkusji, który Beck wymyślił w przerwie między kolejnymi sesjami w studiu. Beck rozwinął tę historię w książce Annette Carson „Jeff Beck: Crazy Fingers”: „Pewnego dnia siedziałem przy zestawie perkusyjnym, na którym uwielbiam grać, gdy nikogo nie ma w pobliżu, i grałem ten rytm. Stevie wszedł do studia jakby rozkołysany i powiedział: 'Don’t stop’. Ja na to 'Aaa, daj spokój, Stevie, nie umiem grać na perkusji’. Wtedy pojawił się ten kawałek: 'Superstition’. To była moja piosenka, w zamian za mój udział w 'Talking Book’. Pomyślałem: 'Dał mi riff stulecia'”.

Pewnego dnia siedziałem przy zestawie perkusyjnym, na którym uwielbiam grać, gdy nikogo nie ma w pobliżu, i grałem ten rytm. Stevie wszedł do studia, jakby rozkołysany i powiedział: 'Don’t stop’. Ja na to 'Aaa, daj spokój, Stevie, nie umiem grać na perkusji’. Wtedy pojawił się ten kawałek: 'Superstition’. To była moja piosenka, w zamian za mój udział w 'Talking Book’. Pomyślałem: 'Dał mi riff stulecia’

Okazało się jednak, że kawałek „Superstition” spodobał się innym osobom trochę za bardzo… Steve Wonder przedstawił ją bowiem wytwórni Motown, a oni powiedzieli: „’Nie ma mowy, żeby Beck dostał tę piosenkę, jest zbyt dobra’, a ponieważ mieli prawo mówić, co Stevie wtedy wydawał, straciłem tę piosenkę” – wspominał Jeff. Na otarcie łez Stevie dał mu więc „Cause We’ve Ended As Lovers” w ramach przeprosin za to, że zabrał sobie „Superstition”.

Nagrania „Cause We’ve Ended As Lovers” na płytę „Blow By Blow” (1975) Jeffa Becka odbyły się w Air Studios w Londynie z producentem Beatlesów, George’em Martinem. Jak Beck powiedział później dla Total Guitar: „Jak zawsze atmosfera była wspaniała. Kiedy jesteś w dobrym studiu, z dobrymi ludźmi, czasami utwory mogą pojawić się znikąd. Zawsze zadziwia mnie to, co ludzie potrafią stworzyć, gdy są odpowiednio nastawieni. George Martin zawsze sprawiał, że gdy byłem z nim w studiu, czułem się jak w gabinecie dyrektora szkoły. Zawsze starałem się zachowywać jak najlepiej pod względem muzycznym. Ale on miał unikalny sposób słyszenia i wizualizacji utworów, więc udało nam się stworzyć niesamowitą muzykę”.

George Martin zawsze sprawiał, że gdy byłem z nim w studiu, czułem się jak w gabinecie dyrektora szkoły. Zawsze starałem się zachowywać jak najlepiej pod względem muzycznym. Ale on miał unikalny sposób słyszenia i wizualizacji utworów, więc udało nam się stworzyć niesamowitą muzykę

Powstało arcydzieło, a Beck podsumował ten okres swojej twórczości: „Nie ma żadnej frajdy z trzymania się prostych rzeczy, prawda? Kiedy masz gitarę elektryczną, możesz swobodnie zmieniać barwę dźwięku i wszystko zależy od ciebie – nie ma przepisu, który mówiłby, że nie możesz zmienić przetwornika w środku solówki, żeby dodać jej trochę więcej atrakcyjności.”

Nie ma żadnej frajdy z trzymania się prostych rzeczy, prawda? Kiedy masz gitarę elektryczną, możesz swobodnie zmieniać barwę dźwięku i wszystko zależy od ciebie – nie ma przepisu, który mówiłby, że nie możesz zmienić przetwornika w środku solówki, żeby dodać jej trochę więcej atrakcyjności

TAGI: Blow By Blow, Cause We've Ended As Lovers, Jeff Beck, Steve Wonder, Superstition
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Artykuły o artystachArtyści

Kirk Hammett anonimowo pozbywa się gitar na eBay i Reverb: „Po prostu je wystawiam. Nie piszę, że są moje”

Maciej Warda | TopGuitar cze 6, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Neil Young nazwał go Jimim Hendrixem gitary akustycznej

Maciej Warda | TopGuitar cze 5, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Maciej Warda | TopGuitar cze 3, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Wolfgang Van Halen: „Nie interesuje mnie granie 'Panama’ dla wszystkich każdej nocy. Chcę być sobą”

Maciej Warda | TopGuitar cze 2, 2025
ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Maciej Warda | TopGuitar cze 2, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Maciej Warda | TopGuitar cze 1, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?