• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Artykuły o artystachArtyści

Neil Young nazwał go Jimim Hendrixem gitary akustycznej

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Artykuły o artystachArtyści

Mike Stern o swoim wypadku i muzyce jako języku

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano lut 2, 2021
Mike Stern, fot. ArtBrom na licencji CC BY-SA 2.0
Mike Stern, fot. ArtBrom na licencji CC BY-SA 2.0
Udostępnij

Podczas lock downu los jest tak samo niełaskawy dla znanych muzyków, jak dla amatorów. Muszą szukać innych źródeł zarabiania, z grania i koncertowania przerzucają się na nauczanie i kursy online. Gorzej, gdy przytrafiają się jeszcze jakieś wypadki, a taką sytuację właśnie miał wielki Mike Stern.

 

Jak by mało było pandemii, Mike miał wypadek, podczas którego połamał sobie kilka kości! Pomimo tego nieszczególnie miłego czasu, Mike Stern dał się ostatnio namówić na wywiad online, którzy przeprowadził z nim redaktor magazynu Jazz Guitar Today, Bob Bakert. Przypomnijmy jeszcze szybko, dlaczego Mike Stern cały czas jest jednym z czołowych gitarzystów współczesnej sceny jazzowej i fusion.

Zaczął grać w wieku 12 lat, kopiując zagrywki Claptona i Hendrixa, ale w 1971 roku przeszedł na jazz w Berklee College of Music, który wiele zmienił w jego życiu. Przez dwa lata grał z Blood, Sweat & Tears i Powerhouse Fusion Band Billy’ego Cobhama, by później dołączyć do Milesa Davisa. Wyżej się nie dało, więc w zasadzie od tamtej pory miał z górki, bo jako muzyk Milesa, awansował do najbardziej cenionych gitarzystów na świecie.

Dzięki temu grał później z samymi najlepszymi, w 1986 roku wydał debiut solowy, w 1993 roku został okrzyknięty „Najlepszym Gitarzystą Jazzowym Roku” przez magazyn Guitar Player w 1993 r., a następnie otrzymał nominacje do nagrody Grammy w 1994 i 1996 r.

Dodajmy, że Mike Stern gra na gitarach Yamaha, które są jego osobistymi wariacjami na temat modelu Telecaster. Yamaha Pacifica 1611MS została stworzona, aby odpowiedzieć na wszystkie jego potrzeby, m.in. takie jak „brak potrzeby długiego sustainu” i „piękny dźwięk, który rozbrzmiewa muzycznie”.

Mike Stern na Ostras Jazz & Blues Festival, Rio de Janeiro, Brasil, fot. Wilfred Paulse nalicencji CC BY-NC-ND 2.0
Mike Stern na Ostras Jazz & Blues Festival, Rio de Janeiro, Brasil, fot. Wilfred Paulse nalicencji CC BY-NC-ND 2.0

We wspomnianym wywiadzie dowiadujemy się, jak doszło do wypadku. „Cóż, spadłem na jakąś konstrukcję. Ona nie powinna znajdować się w tamtym miejscu w Nowym Jorku i była bardzo zamaskowana. Szedłem z żoną przez ulicę dość szybko, jej udało się to ominąć, a ja potknąłem się o to. Trochę leciałem, bo potknąłem się poruszając się szybciej i próbując złapać równowagę, więc uderzyłem dość mocno i złamałem obie moje kości, które znajdują się pod kośćmi ramion.”

„I to było oczywiście dla mnie utrapieniem, ale najgorsze jest to, że uszkodziłem nerw w mojej prawej ręce. Więc nie mogłem grać. Miałem kilka operacji, żeby odzyskać moje ręce, żeby móc się uszczypnąć i poczuć to, żeby utrzymać kostkę do gry. Przeszedłem także kilka dodatkowych operacji wzmacniających. Chociaż mój uścisk dłoni jest już dość mocny, to nadal nie mogę utrzymać kostki do gry. Więc muszę używać kleju.”

Chociaż mój uścisk dłoni jest już dość mocny, to nadal nie mogę utrzymać kostki do gry. Więc muszę używać kleju

Na sugestię, że muzyka jest jak język, Mike odpowiada tak: „West Montgomery, który nie umiał nawet czytać nut, ale grał niesamowicie, czytał trochę ale niewiele. Po prostu słyszał. I wiesz, Dennis Chambers, który jest niesamowitym perkusistą, on też nie czyta licków. Chodzi mi o to, że gra trochę bardzo poważne rzeczy, zwłaszcza z Johnem McLaughlinem. Wszystkie te rzeczy powstawały w dziwnych czasach i były świetne, a Dennis grał to po prostu ucząc się wszystkiego na pamięć i słuchając. Tak więc ostatecznie uczysz się muzyki. To jak nauka języka. Możesz nauczyć się pewnej ilości rzeczy w szkole i to pomoże ci w życiu. Ale koniec końców to metoda prób i błędów, dużo grania i słuchania ludzi, którzy naprawdę biegle władają językiem”.

Mike Stern, fot. Barquisimeto - Ciudad Crepuscular na licencji CC BY-NC-SA 2.0
Mike Stern, fot. Barquisimeto – Ciudad Crepuscular na licencji CC BY-NC-SA 2.0

„Jeśli wrócisz do analogii języka, możesz nauczyć się trochę francuskiego w szkole francuskiej w Stanach. Ale kiedy jedziesz do Francji, naprawdę się tego uczysz. Nagle pojawia się to w twojej głowie i można do niego podejść na różne sposoby. Tak więc w przypadku każdego języka naprawdę się go uczysz kiedy po prostu słuchasz, a potem próbujesz, kombinujesz, popełniasz mnóstwo błędów i zawstydzasz siebie. I muzyka to jest właśnie język…”

- Advertisement -

Możesz nauczyć się trochę francuskiego w szkole francuskiej w Stanach. Ale kiedy jedziesz do Francji, naprawdę się tego uczysz. Nagle pojawia się to w twojej głowie i można do niego podejść na różne sposoby. Tak więc w przypadku każdego języka naprawdę się go uczysz kiedy po prostu słuchasz, a potem próbujesz, kombinujesz, popełniasz mnóstwo błędów i zawstydzasz siebie. I muzyka to jest właśnie język…

Zapytany o swoje ulubione grania, Mike odparł: „Trudno powiedzieć, ponieważ wszystkie mają swoje zalety. Ale jedną rzeczą, która mam nadzieję, pozostaje otwarta, to 55 Bar, bo to po prostu fajna gra. Nie ma presji. Po prostu zabawa. To mały klub w Nowym Jorku i tam gram. Gram tam od lat, w poniedziałki i środy. Dużo byłem w trasie, ale za każdym razem, gdy byłem w domu, grałem tam. Tak więc byłem naprawdę bardzo szczęśliwy z tego powodu. Kiedy jesteś w trasie, dany festiwal może być świetny, ale bardziej moim prawdziwym faworytem są prawdopodobnie kluby i koncerty, na których możesz poczuć publiczność, a publiczność może naprawdę poczuć zawiłość tego, co grasz.”

Mike Stern „Chromazone”

TAGI: Mike Stern, Yamaha Pacifica 1611MS
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Artykuły o artystachArtyści

Kirk Hammett anonimowo pozbywa się gitar na eBay i Reverb: „Po prostu je wystawiam. Nie piszę, że są moje”

Maciej Warda | TopGuitar cze 6, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Neil Young nazwał go Jimim Hendrixem gitary akustycznej

Maciej Warda | TopGuitar cze 5, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

Maciej Warda | TopGuitar cze 3, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Wolfgang Van Halen: „Nie interesuje mnie granie 'Panama’ dla wszystkich każdej nocy. Chcę być sobą”

Maciej Warda | TopGuitar cze 2, 2025
ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Maciej Warda | TopGuitar cze 2, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Maciej Warda | TopGuitar cze 1, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?