• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Nicke Andersson z The Hellacopters i jego wzmacniacze Orange

      Nicke Andersson z The Hellacopters i jego wzmacniacze Orange

      Within Temptation: "Wireless" zapowiada nowy album!

      Within Temptation: "Wireless" zapowiada nowy album!

      Po pięciu latach zespół Tenacious D wrócił z nowym singlem „Video Games”

      Po pięciu latach zespół Tenacious D wrócił z nowym singlem „Video Games”

      Mick Thomson dołącza do grona artystów ESP Guitars

      Mick Thomson dołącza do grona artystów ESP Guitars

    • Newsy sprzętowe
      Casino, Broadway i Sheraton – nowe wersje klasycznych gitar w ofercie Epiphone

      Casino, Broadway i Sheraton – nowe wersje klasycznych gitar w ofercie Epiphone

      NARCISSUS – nowy efekt gitarowy marki JOYO

      NARCISSUS – nowy efekt gitarowy marki JOYO

      80s Flying V i 80s Explorer – Gibson wraca do lat osiemdziesiątych

      80s Flying V i 80s Explorer – Gibson wraca do lat osiemdziesiątych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

    • TopVideo
      Porywająca solówka Marka Radulego w utworze "Comfortably Numb"

      Porywająca solówka Marka Radulego w utworze "Comfortably Numb"

      Ben Eunson gra "Giant Steps" w oryginalnym tempie 340 BPM

      Ben Eunson gra "Giant Steps" w oryginalnym tempie 340 BPM

      "Technical Difficulties" w wykonaniu Matteo Mancuso i kolegów

      "Technical Difficulties" w wykonaniu Matteo Mancuso i kolegów

      "High Stakes" - solowy singiel Simona McBride'a z Deep Purple

      "High Stakes" - solowy singiel Simona McBride'a z Deep Purple

  • Artyści
    • Wywiady
      Barytonowa siódemka i ponure walczyki - wywiad z Danielem Keslerem z zespołów Redemptor i Only Sons

      Barytonowa siódemka i ponure walczyki - wywiad z Danielem Keslerem z zespołów Redemptor i Only Sons

      Cholerna prawda, czyli wywiad z Lee-lą Baum, liderką zespołu The Damn Truth

      Cholerna prawda, czyli wywiad z Lee-lą Baum, liderką zespołu The Damn Truth

      George Benson o krytykach: "Jeśli pójdziesz w lewo, powiedzą: 'Powinieneś pójść w prawo' i na odwrót"

      George Benson o krytykach: "Jeśli pójdziesz w lewo, powiedzą: 'Powinieneś pójść w prawo' i na odwrót"

      Nuno Bettencourt powiedział kolegom z Extreme: "Chcę iść na całość na tym albumie"

      Nuno Bettencourt powiedział kolegom z Extreme: "Chcę iść na całość na tym albumie"

    • Artykuły
      Fenomenalny rock and roll Ike'a i Tiny Turner z programów The Midnight Special

      Fenomenalny rock and roll Ike'a i Tiny Turner z programów The Midnight Special

      Keith Richards o AC/DC: "To nie są dwie gitary, staje się ich pięć, sześć, dziesięć!"

      Keith Richards o AC/DC: "To nie są dwie gitary, staje się ich pięć, sześć, dziesięć!"

      Tina Turner, "Private Dancer" i "drugie najbrzydsze gitarowe solo na świecie"

      Tina Turner, "Private Dancer" i "drugie najbrzydsze gitarowe solo na świecie"

      Ozzy Osbourne o tym, jak zespół Black Sabbath poszedł do kina na "Egzorcystę": "Byliśmy przerażeni!"

      Ozzy Osbourne o tym, jak zespół Black Sabbath poszedł do kina na "Egzorcystę": "Byliśmy przerażeni!"

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Proletaryat "Ząb za ząb" – recenzja

      Proletaryat "Ząb za ząb" – recenzja

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

    • TopLegendy
      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      Czekając na kłopoty - Vintage Trouble 9 lipca zagra koncert w Warszawie

      Czekając na kłopoty - Vintage Trouble 9 lipca zagra koncert w Warszawie

      Zabytkowy kabriolet dla gitarzystów i „Hey Joe” zagrane na... rogu z okien Muzeum Pana Tadeusza – zbliża się 21. Gitarowy Rekord Świata

      Zabytkowy kabriolet dla gitarzystów i „Hey Joe” zagrane na... rogu z okien Muzeum Pana Tadeusza – zbliża się 21. Gitarowy Rekord Świata

      Blue October - teksańska sensacja rocka powraca do Polski

      Blue October - teksańska sensacja rocka powraca do Polski

    • Kup bilety
      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

    • Reportaże i relacje
      W Royal Albert Hall odbyły się dwa wyprzedane koncerty pamięci Jeffa Becka

      W Royal Albert Hall odbyły się dwa wyprzedane koncerty pamięci Jeffa Becka

      Fotorelacja z rzeszowskich Juwenaliów 2023

      Fotorelacja z rzeszowskich Juwenaliów 2023

      Fotorelacja z koncertu Steve'a Vaia w Krakowie

      Fotorelacja z koncertu Steve'a Vaia w Krakowie

      Mamy nowy Gitarowy Rekord Świata 2023! Ustanowiło go 7967 gitarzystów i basistów

      Mamy nowy Gitarowy Rekord Świata 2023! Ustanowiło go 7967 gitarzystów i basistów

    • Patronat TopGuitar
      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      Jesse Cook we Wrocławiu!

      Jesse Cook we Wrocławiu!

      21. Gitarowy Rekord Świata już za miesiąc! Ruszyła rejestracja uczestników

      21. Gitarowy Rekord Świata już za miesiąc! Ruszyła rejestracja uczestników

      "Najszybszy shredder świata", Michael Angelo Batio, wystąpi na Gitarowym Rekordzie Świata 2023

      "Najszybszy shredder świata", Michael Angelo Batio, wystąpi na Gitarowym Rekordzie Świata 2023

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Blackstar Dept. 10 AMPED 2 - królestwo przesterów

      Blackstar Dept. 10 AMPED 2 - królestwo przesterów

      ESP LTD Deluxe Phoenix 1000 See Thru Black Sunburst - złoty ptak

      ESP LTD Deluxe Phoenix 1000 See Thru Black Sunburst - złoty ptak

      Markbass MB58R Mini CMD 121 P - 10 kilogramów szczęścia

      Markbass MB58R Mini CMD 121 P - 10 kilogramów szczęścia

      Markbass Minimark 802 N300 - mały ale wariat

      Markbass Minimark 802 N300 - mały ale wariat

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gitara Kramer Eddiego Van Halena z teledysku "Hot For Teacher" sprzedana za prawie 4 miliony dolarów!

      Gitara Kramer Eddiego Van Halena z teledysku "Hot For Teacher" sprzedana za prawie 4 miliony dolarów!

      Kirk Hammett zdradza jaka "tajna broń" zrobiła mu brzmienie na płycie "72 Seasons"

      Kirk Hammett zdradza jaka "tajna broń" zrobiła mu brzmienie na płycie "72 Seasons"

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

    • Chwyty gitarowe
      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

  • TopSpecial
    • Felietony
      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

    • TopLegendy
      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

    • TopSpecial-Zestawienia
      A Perfect Circle: przegląd ich najlepszych utworów

      A Perfect Circle: przegląd ich najlepszych utworów

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar elektrycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar elektrycznych

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Bartek Jończyk o gitarach Yamaha Pacifica i swoim muzycznym życiu – wywiad

Bartek Jończyk o gitarach Yamaha Pacifica i swoim muzycznym życiu – wywiad

30 stycznia 2021 Maciej Warda | TopGuitar 5276

Przeczytaj również

FG9 M i FG9 R – oto jak brzmią najnowsze gitary akustyczne firmy Yamaha
FG9 M i FG9 R – oto jak brzmią najnowsze gitary akustyczne firmy Yamaha
FG9 – nowa gitara akustyczna firmy Yamaha
FG9 – nowa gitara akustyczna firmy Yamaha

Bartek Jończyk współpracuje na stałe z Wojtkiem Cugowskim, Patrykiem Kumórem i zespołem Azyl P., a jako muzyk sesyjny występował między innymi z Patrycją Markowską, czy jako gitarzysta projektu Made in Poland u boku Kasi Kowalskiej, Małgorzaty Ostrowskiej, Igora Herbuta, Artura Gadowskiego i Muńka Staszczyka.

 

Bartek Jończyk jest laureatem konkursu Silesia na gitarowe solo, kilkukrotnym finalista Solo Życia i bardzo aktywnym zawodowo muzykiem. Od kilku lat zajmuje się supportem i prezentacjami urządzeń firmy Line6, między innymi flagowym produktem, czyli Line6 Helix.

Zna się także na gitarach i jak mówi, Les Paul oraz Stratocaster to baza, a obok niej mamy między innymi Yamahy, które na tle konkurencji wyróżniają się wygodą gry, wysoką jakością wykonania, powtarzalnością tejże jakości w ramach jednej serii i jednego modelu a także dobrym brzmieniem, wynikającym z bardzo dobrych parametrów sygnału, generowanego przez instrument.

Bartek Jończyk

Bartek Jończyk

Czy gdy 11 lat temu wygrywałeś konkurs Śląskiego Festiwalu Gitary Elektrycznej w Katowicach, to był to dla ciebie punkt zwrotny? Pamiętasz na co wydałeś pieniądze z nagrody?
Przez cały okres mojego grania na gitarze podchodzę do swoich umiejętności bardzo krytycznie. Tak jest do dziś. Wielokrotnie startowałem w różnych konkursach – między innymi w Solo Życia gdzie do finału udało mi się dojść trzykrotnie. Potrzebowałem takich bodźców, które sprawiały, że czułem się pewniej i wiedziałem, że idę w dobrą stronę. Zwycięstwo na festiwalu Silesia było na pewno jednym z takich momentów, ale grałem już wtedy w zespole Wanda i Banda – a myślę, że to był właśnie taki punkt zwrotny. Dokładnie nie pamiętam na co wydałem nagrodę – ale na pewno na sprzęt muzyczny – byłem i w sumie nadal jestem, choć bardziej „ustatkowanym”, totalnym świrem gitarowych gratów i wszystkie oszczędności wkładałem w sprzęt…

Co kształtowało cię jako muzyka i gitarzystę? Jakieś lekcje, ćwiczenia, kursy, warsztaty lub inne inspiracje? A może były jakieś płyty lub koncerty, które usłyszałeś/zobaczyłeś, a które zmieniły u ciebie wszystko?
To chyba dość typowe bo myślę, że ukształtowała mnie przede wszystkim muzyka, której słuchałem od dziecka. Po pierwsze miałem to szczęście, że moje dzieciństwo przypadło na lata ’80 i ’90 a także, że moi rodzice jak i mój starszy brat lubili słuchać dobrej muzyki. W domu zawsze było sporo dobrych płyt, które tata przywoził zza granicy. Ale codziennie od samego rana w domu słuchaliśmy radia. Pamiętam doskonale pierwsze utwory, które jeszcze za czasów przedszkola wryły mi się w pamięć – były to „Final Countdown” Europe i „Tacy Sami” Lady Pank. W czasach szkoły podstawowej byłem totalnym fanem Gunsów, a później starszy brat przyniósł do domu płytę Satrianiego „The extremist”. To był dla mnie jakiś gitarowy nieznany dotąd świat, który mnie fascynował, choć wtedy jeszcze nie grałem.. Po gitarę sięgnąłem bardzo późno bo w lczasach iceum i pierwszym kursem, który wpadł mi w ręce był „Blues Rock Guitar Workshop” Leszka Cichońskiego. Tam poznałem pentatonikę i wydawało mi się, że to wystarczy! Ale to dzięki tej szkole zrobiłem największy postęp. Ogromny wpływ mieli również ludzie, których poznałem na początku swojej już zawodowej drogi – przede wszystkim Wanda Kwietniewska i Marek Raduli bo to od nich miałem przyjemność czerpać garściami. To duże szczęście trafić w młodym wieku pod skrzydła tak doświadczonych artystów.

Bartek Jończyk

Bartek Jończyk, fot. A. Bubicz

Grasz obecnie z Wojtkiem Cugowskim, a wcześniej współpracowałeś m.in. z Wandą Kwietniewską i Patrycją Markowską oraz byłeś muzykiem projektu Made in Poland. Co uważasz jednak za swoje największe artystyczne osiągnięcie?
Największym jest chyba to, że w czasach, gdy dostęp do sprzętu i edukacji muzycznej jest tak prosty i co chwilę pojawiają się młodzi niezwykle utalentowani gitarzyści, cały czas ktoś chce jeszcze ze mną grać. Nie ukrywam, że współpraca z każdym z artystów, których wymieniłeś, choć oczywiście również z innymi, z którymi grałem, była i jest dla mnie czymś wyjątkowym i nie jestem w stanie wymienić jednego wydarzenia odpowiadając na Twoje pytanie. Do Wandy jak już wspomniałem trafiłem po dosłownie kilku latach gry więc było to dla mnie coś niewyobrażalnego – grać w zespole, który znam z nagrań z młodości i w którym grali wcześniej tak wyjątkowi gitarzyści jak Marek Raduli, Jacek Krzaklewski, czy Zbyszek Krebs. Patrycja była ogromnym wyzwaniem – od zawsze towarzyszą jej wybitni muzycy a pierwszy koncert, który z Nią zagrałem był chyba najbardziej stresującym w całej mojej „karierze”. Nie ukrywam, że to dla mnie zaszczyt mogąc czasem stanąć z Nią i Jej zespołem na scenie. A Wojtek… To jest artysta, którego śledzę od czasów gdy powstawał zespół Bracia. Ich pierwsza płyta to do dziś obowiązkowa pozycja w moim aucie i chyba nigdy mi się nie znudzi! Jest tak samo świetnym gitarzystą i wokalistą jak i człowiekiem i nie ukrywam, że mam ogromną satysfakcję z tej współpracy!

Widziałem w twoim lineupie zarówno Straty, Les Paule, ale także Yamahy. Powiedz jak te ostatnie wypadają na tle dwóch gitarowych klasyków.
Dobre Strato i Les Paul to moim zdaniem pozycje obowiązkowe u każdego gitarzysty. Ale ja zawsze lubiłem szukać również innych inspirujących barw. Przerzuciłem setki gitar z różnych półek. Po rozpoczęciu współpracy z firmą Yamaha jako prezenter Line6 miałem możliwość testować wszystkie ich instrumenty. Okazało się, że bardzo dużo modeli, których wcześniej nie znałem – jak chociażby seria Revstar, czy gitary takie jak AES1500B czy SA2200, mają coś, co sprawia, że po prostu muszę je mieć!

Przerzuciłem setki gitar z różnych półek. Po rozpoczęciu współpracy z firmą Yamaha jako prezenter Line6 miałem możliwość testować wszystkie ich instrumenty. Okazało się, że bardzo dużo modeli, których wcześniej nie znałem – jak chociażby seria Revstar, czy gitary takie jak AES1500B czy SA2200, mają coś, co sprawia, że po prostu muszę je mieć!

Polubiłem je na tyle, że zacząłem szukać również starych modeli Yamahy. Pierwszym zakupem był strat z 79 roku, a ostatnim rzadki model SA503TVL, który jest bardzo inspirujący dzięki ciekawej elektronice opartej na trzech przetwornikach p90 sterowanych za pomocą dwóch 3-pozycyjnych przełączników. Poza oczywiście Stratem – każda z tych gitar jest zupełnie inna niż wspomniane klasyki. I właśnie dlatego je mam – jakość wykonania jest na równie świetnym poziomie ale pozwalają mi osiągnąć praktycznie każdy rodzaj gitarowej barwy jaki sobie wymyślę.

Powiedziałeś kiedyś, że polecasz Yamahy Pacifiki jako najlepszy wybór przy zakupie pierwszego instrumentu. Dlaczego?
Przez kilkanaście lat pracowałem w różnych sklepach muzycznych. Myślę, że pozwoliło mi to dość dobrze poznać gitarowy rynek i ofertę instrumentów dostępnych w naszym kraju. Pacifica była dla mnie zawsze instrumentem, który w naprawdę niewysokiej cenie oferował jakość wykonania znaną ze sporo droższych instrumentów, nigdy nie trafiłem na wadliwy egzemplarz dlatego bardzo lubiłem je sprzedawać. Do tego model 112 – bo to właśnie gitara, którą polecałem, jest bardzo uniwersalną konstrukcją, która początkującym i nieznającym jeszcze swoich preferencji gitarzystom pozwoli odnaleźć kierunek i jednocześnie nie zmusi ich do szybkiej zmiany instrumentu spowodowanej zwiększeniem oczekiwań.

Bartek Jończyk

Bartek Jończyk, fot. A. Bubicz

Jak przedstawia się aktualna oferta Yamahy jeśli chodzi o modele Pacifica? Jest dużo nowinek, czy raczej wszystko opiera się na sprawdzonych wzorcach?
Seria Pacifica produkowana jest już ponad 30 lat. Przez ten czas konstruktorzy próbowali różnych rozwiązań, sporo eksperymentowali i wyciągali wnioski. Dzięki temu aktualnie Pacifica opiera się na sprawdzonych konstrukcjach – modele co prawda przechodzą metamorfozy – ale są to raczej drobne udoskonalenia. Myślę, że Yamaha świetnie rozumie, że zwycięskiego składu się nie zmienia – więc np. skoro przez tyle lat modele 112 cieszą się niesłabnącą popularnością nie można ich zbyt mocno modyfikować. Pojawiają się oczywiście nowe kolory i rodzaje wykończeń ale są to raczej zmiany kosmetyczne. Podobnie najwyższa obecnie seria 600 – przetworniki Seymour Duncan, osprzęt firm Grover, Graph-Tech czy Wilkinson to sprawdzone i lubiane przez użytkowników rozwiązania, które możemy znaleźć w dużo droższych instrumentach. Myślę, że tu nie trzeba rewolucji.

Rozjaśnisz nam jak klasyfikujemy modele Pacifica i czy istnieje jakaś systematyka nazewnictwa tych modeli? Co oznaczają cyfry, a co literki w nazwie danego modelu?
Pewnie! Yamaha zrobiła w naprawdę przemyślany i logiczny sposób – co wcale nie zdarza się często u producentów gitar. Dzięki temu widząc jedynie symbol możemy już sporo wiedzieć o danym modelu. Każda z gitar ma w oznaczeniu 3 cyfry. Pierwsza z nich oznacza serie – im większa cyfra tym wyższy model gitary. Druga to ilość humbuckerów a trzecia singli – czyli np. model 112 to instrument z pierwszej – podstawowej serii, wyposażony w dwa single i jeden humbucker. Czyli to bardzo proste! Następnie pojawiają się litery – i tu również każda ma swoje znaczenie – obecnie występują:

M – Maple – czyli klon – (podstrunnica)
QM – top Quilted Maple
FM – top Flame Maple
H – hardtail – czyli stały most
L – wersja leworęczna
X – wersja specjalna/limitowana
V – przetworniki z magnesami alnico-V

Litera J oznacza palisandrową podstrunnicę ale Yamaha przyjęła, że jeśli nie ma literki M oznaczającej klon, oczywistym jest, że podstrunnica jest palisandrowa – dlatego literkę J znajdziemy obecnie tylko w jednym modelu.

Warto również wspomnieć o modelu sygnowanym przez Mike’a Stern’a – 1611MS – tu wyjątkowo literki MS są skrótem od Jego nazwiska a cyfry oznaczające pickupy nie do końca mówią prawdę – przetworniki to klasyczny humbucker Seymour Duncan ’59 oraz Seymour Duncan Hot Rail czyli również humbucker choć w rozmiarze singla.

Jak mają się Pacifiki do np. linii Revstar? Można jakoś porównać te dwa instrumenty?
Na pewno możemy porównać je jakościowo a także pod względem oznaczeń. Jednak są to zupełnie różne konstrukcje. Odnosząc się do gitarowej klasyki Pacifica jest wariacją Yamahy na temat strata/superstrata a Revstarowi bliżej do konstrukcji w stylu gitar Gibsona.

Odnosząc się do gitarowej klasyki Pacifica jest wariacją Yamahy na temat strata/superstrata a Revstarowi bliżej do konstrukcji w stylu gitar Gibsona

Revstar to bardzo ciekawe instrumenty i warto zaznaczyć, że jednym z projektantów tych gitar był Polak – Piotr Stolarski. Miałem przyjemność kilkukrotnie z Nim rozmawiać i opowiedział mi o założeniach jakimi kierowali się przy projektowaniu Revstarów. Yamaha chciała stworzyć instrument, który wizualnie i konstrukcyjnie sprawiałby wrażenie gitary, która powstała w latach, gdy pojawiły się pierwsze gitarowe i znane nam doskonale konstrukcje i przez lata jak one ewoluował ale był jednocześnie zauważalnie inny. To idealny instrument dla tych, którzy wiedzą czego chcą i jednocześnie są znudzeni znanymi od lat rozwiązaniami.

Powiedz proszę na koniec, jak radzisz sobie w pandemii? Grałeś coś w 2020 roku? Jakie widzisz perspektywy w 2021?
Od kwietnia niestety gram bardzo mało. Niedawno udało nam się zagrać z Wojtkiem radiowego sylwestra a teraz gramy na finale WOŚP – co nas cieszy bo jak wiadomo to inicjatywa, którą warto wspierać! Ale perspektywy na ten rok nie wydają się być dobre – z jednej strony jest plan na wydanie wiosną pierwszej solowej płyty Wojtka i nie ukrywam, że bardzo na to czekam, jednak w całej tej pandemii muzycy są chyba najbardziej zapomnianą grupą zawodową i myślę, że nasza branża wstanie ostatnia, co jest bardzo trudną sytuacją dla wielu moich kolegów. Próbuję wierzyć, że od wakacji sytuacja ulegnie zmianie ale mam pewne obawy obserwując obecną sytuację w kraju – ale to już temat na inną rozmowę!

Dzięki za rozmowę!
Również dziękuję! Było mi bardzo miło!

Bartek Jończyk

Bartek Jończyk

  • Tags
  • Bartek Jończyk
  • line6
  • Revstar
  • Yamaha Pacifica
  • YAMAHA – Testy sprzętu i newsy

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article System Of A Down prezentuje teledysk do "Genocidal Humanoidz"
Previous article Zmarł Hilton Valentine, gitarzysta The Animals

Maciej Warda | TopGuitar

INNE

Fenomenalny rock and roll Ike'a i Tiny Turner z programów The Midnight Special Artykuły o artystach
26 maja 2023

Fenomenalny rock and roll Ike'a i Tiny Turner z programów The Midnight Special

Keith Richards o AC/DC: "To nie są dwie gitary, staje się ich pięć, sześć, dziesięć!" Artykuły o artystach
25 maja 2023

Keith Richards o AC/DC: "To nie są dwie gitary, staje się ich pięć, sześć, dziesięć!"

Tina Turner, "Private Dancer" i "drugie najbrzydsze gitarowe solo na świecie" Artykuły o artystach
25 maja 2023

Tina Turner, "Private Dancer" i "drugie najbrzydsze gitarowe solo na świecie"

Ozzy Osbourne o tym, jak zespół Black Sabbath poszedł do kina na "Egzorcystę": "Byliśmy przerażeni!" Artykuły o artystach
24 maja 2023

Ozzy Osbourne o tym, jak zespół Black Sabbath poszedł do kina na "Egzorcystę": "Byliśmy przerażeni!"

Dave Matthews o jednej ze swoich inspiracji: "Lubiłem oglądać Roberta Frippa i to, jak grał" Artykuły o artystach
23 maja 2023

Dave Matthews o jednej ze swoich inspiracji: "Lubiłem oglądać Roberta Frippa i to, jak grał"

Barytonowa siódemka i ponure walczyki - wywiad z Danielem Keslerem z zespołów Redemptor i Only Sons Artyści
23 maja 2023

Barytonowa siódemka i ponure walczyki - wywiad z Danielem Keslerem z zespołów Redemptor i Only Sons

Tajemnicze spotkanie na szczycie Briana Maya i Tony'ego Iommiego Artykuły o artystach
21 maja 2023

Tajemnicze spotkanie na szczycie Briana Maya i Tony'ego Iommiego

Joe Bonamassa o brzmieniu: "Nie potrzebujesz Dumble'a, nie potrzebujesz Les Paula '59" Artykuły o artystach
21 maja 2023

Joe Bonamassa o brzmieniu: "Nie potrzebujesz Dumble'a, nie potrzebujesz Les Paula '59"

Cholerna prawda, czyli wywiad z Lee-lą Baum, liderką zespołu The Damn Truth Artyści
19 maja 2023

Cholerna prawda, czyli wywiad z Lee-lą Baum, liderką zespołu The Damn Truth

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
26 maja 21:32
Po godzinach

Ciekawostki z riderów rockowych gwiazd

26 maja 15:57
Newsy

Casino, Broadway i Sheraton – nowe wersje klasycznych gitar w ofercie Epiphone

26 maja 9:34
Artyści

Fenomenalny rock and roll Ike’a i Tiny Turner z programów The Midnight Special

25 maja 19:53
Artyści

Keith Richards o AC/DC: „To nie są dwie gitary, staje się ich pięć, sześć, dziesięć!”

25 maja 12:08
Testy

Blackstar Dept. 10 AMPED 2 – królestwo przesterów

25 maja 9:25
Artyści

Tina Turner, „Private Dancer” i „drugie najbrzydsze gitarowe solo na świecie”

24 maja 20:32
Imprezy

W Royal Albert Hall odbyły się dwa wyprzedane koncerty pamięci Jeffa Becka

24 maja 10:08
Artyści

Ozzy Osbourne o tym, jak zespół Black Sabbath poszedł do kina na „Egzorcystę”: „Byliśmy przerażeni!”

24 maja 8:36
TopVideo

Porywająca solówka Marka Radulego w utworze „Comfortably Numb”

23 maja 21:01
Artyści

Dave Matthews o jednej ze swoich inspiracji: „Lubiłem oglądać Roberta Frippa i to, jak grał”

23 maja 13:12
Newsy

NARCISSUS – nowy efekt gitarowy marki JOYO

23 maja 9:51
Artyści

Barytonowa siódemka i ponure walczyki – wywiad z Danielem Keslerem z zespołów Redemptor i Only Sons

22 maja 10:13
Newsy

Nicke Andersson z The Hellacopters i jego wzmacniacze Orange

22 maja 8:39
TopVideo

Ben Eunson gra „Giant Steps” w oryginalnym tempie 340 BPM

22 maja 0:30
Tygodnik

Tygodnik 18-19/2023 (250-251)

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2023. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press