• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Sean Bonnette i gitara Yamaha FGX3

      Sean Bonnette i gitara Yamaha FGX3

      Brudno - nowy zespół gitarzysty T.Love, Jacka "Perkoza" Perkowskiego oraz Martyny Włodarczyk

      Brudno - nowy zespół gitarzysty T.Love, Jacka "Perkoza" Perkowskiego oraz Martyny Włodarczyk

      Mark Lettieri i jego triki z mostkiem tremolo

      Mark Lettieri i jego triki z mostkiem tremolo

      Jak "Słoneczny patrol", tylko lepiej - nowy, "ciałopozytywny" teledysk Tenacious D

      Jak "Słoneczny patrol", tylko lepiej - nowy, "ciałopozytywny" teledysk Tenacious D

    • Newsy sprzętowe
      Dave Mustaine Vanguard – gitary Kramer sygnowane przez lidera Megadeth

      Dave Mustaine Vanguard – gitary Kramer sygnowane przez lidera Megadeth

      Nowe gitary ESP E-II na rok 2023

      Nowe gitary ESP E-II na rok 2023

      LITTLE MARCUS 58R – nowy wzmacniacz basowy firmy Markbass

      LITTLE MARCUS 58R – nowy wzmacniacz basowy firmy Markbass

      Epiphone Flying V Custom i Flying V Prophecy – nowe gitary sygnowane przez Dave'a Mustaine'a

      Epiphone Flying V Custom i Flying V Prophecy – nowe gitary sygnowane przez Dave'a Mustaine'a

    • TopVideo
      Guitar playthrough Szczepana Inglota z ESP w roli głównej

      Guitar playthrough Szczepana Inglota z ESP w roli głównej

      Porywająca solówka Marka Radulego w utworze "Comfortably Numb"

      Porywająca solówka Marka Radulego w utworze "Comfortably Numb"

      Ben Eunson gra "Giant Steps" w oryginalnym tempie 340 BPM

      Ben Eunson gra "Giant Steps" w oryginalnym tempie 340 BPM

      "Technical Difficulties" w wykonaniu Matteo Mancuso i kolegów

      "Technical Difficulties" w wykonaniu Matteo Mancuso i kolegów

  • Artyści
    • Wywiady
      Nita Strauss o swoim nowym utworze: „'Victorious' to hymn, o którym zawsze marzyłam"

      Nita Strauss o swoim nowym utworze: „'Victorious' to hymn, o którym zawsze marzyłam"

      Barytonowa siódemka i ponure walczyki - wywiad z Danielem Keslerem z zespołów Redemptor i Only Sons

      Barytonowa siódemka i ponure walczyki - wywiad z Danielem Keslerem z zespołów Redemptor i Only Sons

      Cholerna prawda, czyli wywiad z Lee-lą Baum, liderką zespołu The Damn Truth

      Cholerna prawda, czyli wywiad z Lee-lą Baum, liderką zespołu The Damn Truth

      George Benson o krytykach: "Jeśli pójdziesz w lewo, powiedzą: 'Powinieneś pójść w prawo' i na odwrót"

      George Benson o krytykach: "Jeśli pójdziesz w lewo, powiedzą: 'Powinieneś pójść w prawo' i na odwrót"

    • Artykuły
      Joe Satriani: „Zawsze chcę wyjść poza techniczne aspekty gitary, aby poruszyć ludzi”

      Joe Satriani: „Zawsze chcę wyjść poza techniczne aspekty gitary, aby poruszyć ludzi”

      Ichika Nito wyjaśnia, dlaczego preferuje czyste brzmienie: „Jest najlepsze dla artykulacji”

      Ichika Nito wyjaśnia, dlaczego preferuje czyste brzmienie: „Jest najlepsze dla artykulacji”

      Ciemne chmury gromadzą się nad Tillem Lindemannem. Drugie oświadczenie Rammstein

      Ciemne chmury gromadzą się nad Tillem Lindemannem. Drugie oświadczenie Rammstein

      Brian Johnson sugeruje, że jest szansa na nowa muzykę AC/DC

      Brian Johnson sugeruje, że jest szansa na nowa muzykę AC/DC

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Proletaryat "Ząb za ząb" – recenzja

      Proletaryat "Ząb za ząb" – recenzja

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

    • TopLegendy
      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Butcher Babies wystąpią na dwóch koncertach w Polsce

      Butcher Babies wystąpią na dwóch koncertach w Polsce

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      Czekając na kłopoty - Vintage Trouble 9 lipca zagra koncert w Warszawie

      Czekając na kłopoty - Vintage Trouble 9 lipca zagra koncert w Warszawie

      Zabytkowy kabriolet dla gitarzystów i „Hey Joe” zagrane na... rogu z okien Muzeum Pana Tadeusza – zbliża się 21. Gitarowy Rekord Świata

      Zabytkowy kabriolet dla gitarzystów i „Hey Joe” zagrane na... rogu z okien Muzeum Pana Tadeusza – zbliża się 21. Gitarowy Rekord Świata

    • Kup bilety
      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

    • Reportaże i relacje
      Incubus zagrał w Krakowie - fotorelacja

      Incubus zagrał w Krakowie - fotorelacja

      W Royal Albert Hall odbyły się dwa wyprzedane koncerty pamięci Jeffa Becka

      W Royal Albert Hall odbyły się dwa wyprzedane koncerty pamięci Jeffa Becka

      Fotorelacja z rzeszowskich Juwenaliów 2023

      Fotorelacja z rzeszowskich Juwenaliów 2023

      Fotorelacja z koncertu Steve'a Vaia w Krakowie

      Fotorelacja z koncertu Steve'a Vaia w Krakowie

    • Patronat TopGuitar
      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      Jesse Cook we Wrocławiu!

      Jesse Cook we Wrocławiu!

      21. Gitarowy Rekord Świata już za miesiąc! Ruszyła rejestracja uczestników

      21. Gitarowy Rekord Świata już za miesiąc! Ruszyła rejestracja uczestników

      "Najszybszy shredder świata", Michael Angelo Batio, wystąpi na Gitarowym Rekordzie Świata 2023

      "Najszybszy shredder świata", Michael Angelo Batio, wystąpi na Gitarowym Rekordzie Świata 2023

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Yamaha LL16M: dobry wybór w dobrej cenie

      Yamaha LL16M: dobry wybór w dobrej cenie

      Shure GLXD16+: bezprzewodowy sposób na udany koncert

      Shure GLXD16+: bezprzewodowy sposób na udany koncert

      Takamine GD34CE BLK: dobra jakość za przystępną cenę

      Takamine GD34CE BLK: dobra jakość za przystępną cenę

      Blackstar Dept. 10 AMPED 2 - królestwo przesterów

      Blackstar Dept. 10 AMPED 2 - królestwo przesterów

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gitara Kramer Eddiego Van Halena z teledysku "Hot For Teacher" sprzedana za prawie 4 miliony dolarów!

      Gitara Kramer Eddiego Van Halena z teledysku "Hot For Teacher" sprzedana za prawie 4 miliony dolarów!

      Kirk Hammett zdradza jaka "tajna broń" zrobiła mu brzmienie na płycie "72 Seasons"

      Kirk Hammett zdradza jaka "tajna broń" zrobiła mu brzmienie na płycie "72 Seasons"

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

    • Chwyty gitarowe
      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

  • TopSpecial
    • Felietony
      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

    • TopLegendy
      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

      Jeff Hanneman: dziesięć lat bez mistrza thrash metalu

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

    • TopSpecial-Zestawienia
      A Perfect Circle: przegląd ich najlepszych utworów

      A Perfect Circle: przegląd ich najlepszych utworów

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar elektrycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar elektrycznych

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Wywiad z Mårtenem Hagströmem (Meshuggah)

Wywiad z Mårtenem Hagströmem (Meshuggah)

2 kwietnia 2022 Michał Wawrzyniewicz | TopGuitar 4357

Przeczytaj również

Wolfgang Van Halen został zapytany, jakiej muzyki słucha. Odpowiedział: „Meshuggah"
Wolfgang Van Halen został zapytany, jakiej muzyki słucha. Odpowiedział: „Meshuggah"
Robb Flynn opowiada jakim szokiem była dla niego muzyka Meshuggah i jak... Mårten Hagström zastąpił go w Machine Head
Robb Flynn opowiada jakim szokiem była dla niego muzyka Meshuggah i jak... Mårten Hagström zastąpił go w Machine Head

Pionierzy z Meshuggah na przestrzeni wielu lat inspirują swoją twórczością innych muzyków, sami pozostając unikalni i innowacyjni w swoim brzmieniu. Zanim opublikujemy rozmowę w ramach premiery ich dziewiątego albumu studyjnego – „Immutable” (01.04.2022), dzielimy się z wami wywiadem z gitarzystą Meshuggah – Mårtenem Hagströmem, z którym mieliśmy okazję porozmawiać jeszcze o ich poprzedniej płycie – „The Violent Sleep of Reason”.

 

Michał Wawrzyniewicz: Tym razem rozmawiamy o waszej płycie „The Violent Sleep of Reason”. Co sądzisz o tym albumie z perspektywy czasu? Jak te utwory sprawdzają się podczas gry na żywo?

Mårten Hagström (Meshuggah): Cóż, z perspektywy gry na żywo powiedziałbym, że sprawdzają się podobnie jak każda z płyt. Co przez to rozumiem, to, że biorąc nowy album na warsztat próbujesz zaadaptować go do setlisty w sposób mający sens, zarówno, jeżeli chodzi o utwory, które czujesz, że będą najmocniejsze, jak i te, które będą pasować w twoim odczuciu, współgrając z pozostałymi numerami ze starszych płyt. Wiesz, zawsze jest to przejście, kiedy zaczynasz: „ok, może ten utwór, może tamten” i próbujesz je uporządkować i obmyślić. Więc, z tej perspektywy powiedziałbym, że te utwory przełożyły się tak, jak zakładaliśmy, nie było tym razem wielkich niespodzianek. Piosenki, które przewidywaliśmy, że będą działały – zadziałały, że tak powiem. Natomiast patrząc z perspektywy czasu na sam album, powiedziałbym, że gdy odsłuchujesz skończoną płytę, gdy wszystko jest gotowe, i gdy następuje końcowy master płyty, robię ten ostatni ruch, po którym z tym kończę, jeżeli chodzi o etap nagrywania. Następnie muszę dostosować się do piosenek w sytuacji gry na żywo, to dotyczy wszystkich gości z zespołu, lecz dla mnie rzecz wyróżniająca się z tej płyty nie dotyczy któregoś konkretnego utworu czy czegokolwiek w tym rodzaju. Rzecz wiąże się z tym, że jest to bardziej bezpośredni album, nie jest tak rygorystyczny, jest bardziej organiczny w formie, w jakiej został wyprodukowany i w tym, jak go nagrywaliśmy. Sądzę, że sposób, w jaki go napisaliśmy, jako album będący powrotem do bardziej oldschoolowego sposobu nagrywania również przekłada się na to, jak jest grany na żywo. Ponieważ w zamierzeniu miał on działać w tym konkretnym momencie i ustawieniu. Zatem, w tym sensie te piosenki sprawdzają się naprawdę, naprawdę dobrze podczas gry na żywo. W innej opcji mogą nie działać, bo niektóre z nich naprawdę sprawiają pewne wyzwania, ponieważ są całkiem pokręcone. Wiesz, to jak brzmią w twoich odsłuchach. Są naprawdę trudne, aby móc wyróżnić i przestawić swoje zmysły, skupić na tym, co słyszysz w uchu. Więc jesteśmy z tej płyty zadowoleni, ogólnie rzecz biorąc.

MESHUGGAH – CLOCKWORKS

W pewnym stopniu odpowiedziałeś na moje kolejne pytanie, ponieważ tak jak wspomniałeś, graliście w jednym i tym samym momencie jako zespół w studio. Jak wspominasz tę sesję nagraniową?

Mogłem w ten sposób nagrać jedynie kilka utworów, z prostego faktu, że miałem uszkodzone ramię, dlatego nie mogłem grać w pełni. Zatem, ustawiliśmy to w ten sposób, że wszyscy pozostali grali te numery, także część z piosenek właściwie była kończona na tym samym poziomie, będąc w tym samym czasie w budce. Użyliśmy niektórych z nich, niezbyt dużo, ale na tyle aby uzyskać to zespołowe zgranie. Urządziliśmy to tak, jak mamy w zwyczaju: piec gitarowy, zestaw basowy, bębny, tylko tyle. Może się to wydawać surowe, ale oddaje kształt zespołu, bez nadreprezentacji. W ten sposób nagraliśmy to symultanicznie na żywo i następnie podpięliśmy jeszcze gitarę. Wszystko w starym stylu, tak jak miało to miejsce dawniej. Więc, nic fantazyjnego, aczkolwiek, jeśli chodzi o brzmienie gitary i tym podobne, mnóstwo tego było przekazane do Tue [Madsen, inżynier dźwięku], aby on się tym zajął. Także nie byliśmy nawet częścią tego procesu nagrywania, re-ampingu, wykręcania brzmienia gitar. Powierzyliśmy to mu, ponieważ byliśmy w większości zadowoleni z tego, co osiągnęliśmy do tej pory, przechodząc przez wszystko, co tam dostarczyliśmy.

Mając na uwadze złożoność waszych kompozycji, czy zmagaliście się z jakimiś przeszkodami w trakcie tej sesji nagraniowej, w momencie równoczesnej gry całego zespołu?

Szczerze, to w większości były to pozytywne rzeczy, mieliśmy więcej dobrych korzyści niż wyzwań. Z prostej przyczyny, że ogółem w taki sposób dorastaliśmy, w dawnych czasach. Tak właśnie tworzyliśmy nagrania, graliśmy próby jako zespół, nagrywaliśmy pierwsze demówki itd. Zatem, powiedziałbym, że jest to „oldschoolowe” poczucie, gdzie: „ok, możemy po prostu zebrać się jako zespół i tworzyć w ten sposób”. Ale oczywiście pojawiają się wyzwania, być może nie bezpośrednio w momencie nagrywania. Lecz w większości, gdy sprowadza się to do zaplanowania procesu rejestracji płyty. Dawniej, potrzebowałeś napisać materiał i w efekcie się go nauczyć. Następnie ogrywałeś te kompozycje w swego rodzaju „znajomych szatach”. Potem, gdy to zostało zrobione, mogliśmy dobudować co trzeba. Tutaj skompresowaliśmy to do jakichś trzech tygodni. W związku z tym musieliśmy to inaczej zaplanować. Musieliśmy odbyć próby jako zespół, co trwa znacznie dłużej. Lecz próbowanie piosenek jako zespół umożliwia odkrycie ich różnych cech, co jest korzystne. Zatem mieliśmy więcej korzyści z tworzenia tego w ten sposób, niż wyzwań, choć te również były, wiesz, jak na przykład zebranie się by ograć mnóstwo pokręconych utworów. Było bardzo dużo do zapamiętania.

Rozumiem. Czy planujecie, być może w przyszłości, zastosować ponownie tego typu podejście podczas nagrań?

Tak sądzę. To znaczy, jesteśmy ze sobą tak długo, że nauczyłem się, że czasem głupotą jest oznajmiać: „o, pewnie tak zrobimy” by następnie, dwa lata później zmienić zdanie i zrobić coś zupełnie innego. Ale w tym momencie powiedziałbym, że prawdopodobnie to powtórzymy. Ponieważ szczerze, jeśli zaplanujemy to odrobinę inaczej i poświęcimy więcej czasu na próby… ogółem, było to niezwykle orzeźwiające doświadczenie, które wymuszało wyjście ze strefy komfortu do czegoś zupełnie innego. Czegoś, co następnie stało się znajomym światem. Więc teraz, jakby wynajdywanie i odkrywanie na nowo tej płaszczyzny jest poniekąd tym, co czyni to wszystko ponownie atrakcyjnym. Dlatego choćby dla podtrzymania tej frajdy uważam, że spróbujemy, bo było to tym razem świetne doświadczenie.

Meshuggah, fot. Olle Carlsson

1 of 3
  • Tags
  • Immutable
  • Marten Hagström
  • meshuggah
  • The Violent Sleep of Reason

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Anthony Kiedis z Red Hot Chili Peppers wspomina rozstania z Johnem Frusciante
Previous article Nie zadzieraj z ubłoconymi fanami - zasada, którą złamał Green Day

Michał Wawrzyniewicz | TopGuitar

INNE

Nita Strauss o swoim nowym utworze: „'Victorious' to hymn, o którym zawsze marzyłam" Artyści
7 czerwca 2023

Nita Strauss o swoim nowym utworze: „'Victorious' to hymn, o którym zawsze marzyłam"

Barytonowa siódemka i ponure walczyki - wywiad z Danielem Keslerem z zespołów Redemptor i Only Sons Artyści
23 maja 2023

Barytonowa siódemka i ponure walczyki - wywiad z Danielem Keslerem z zespołów Redemptor i Only Sons

Cholerna prawda, czyli wywiad z Lee-lą Baum, liderką zespołu The Damn Truth Artyści
19 maja 2023

Cholerna prawda, czyli wywiad z Lee-lą Baum, liderką zespołu The Damn Truth

George Benson o krytykach: "Jeśli pójdziesz w lewo, powiedzą: 'Powinieneś pójść w prawo' i na odwrót" Artyści
17 maja 2023

George Benson o krytykach: "Jeśli pójdziesz w lewo, powiedzą: 'Powinieneś pójść w prawo' i na odwrót"

Nuno Bettencourt powiedział kolegom z Extreme: "Chcę iść na całość na tym albumie" Artyści
9 maja 2023

Nuno Bettencourt powiedział kolegom z Extreme: "Chcę iść na całość na tym albumie"

„Trójbiegunówka, ADHD i zawał serca…” czyli wywiad ze Szczepanem Inglotem z Shodan Artyści
15 kwietnia 2023

„Trójbiegunówka, ADHD i zawał serca…” czyli wywiad ze Szczepanem Inglotem z Shodan

Andrzej Czaplewski z ATAN w wywiadzie dla TopGuitar: "Jesteśmy otwarci na wszelkie dziwactwa w muzyce, jeśli są spójne i mają sens" Artyści
25 marca 2023

Andrzej Czaplewski z ATAN w wywiadzie dla TopGuitar: "Jesteśmy otwarci na wszelkie dziwactwa w muzyce, jeśli są spójne i mają sens"

Wywiad z Jarkiem „Gronosem” Gronowskim z zespołu Dragon: "Bandycki napad Putina na Ukrainę miał wpływ na gorycz moich tekstów" Artyści
22 marca 2023

Wywiad z Jarkiem „Gronosem” Gronowskim z zespołu Dragon: "Bandycki napad Putina na Ukrainę miał wpływ na gorycz moich tekstów"

Powrót Banity. Wywiad z Demonem i Daronem z zespołu Frontside Artyści
7 lutego 2023

Powrót Banity. Wywiad z Demonem i Daronem z zespołu Frontside

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
9 czerwca 15:58
Newsy

Dave Mustaine Vanguard – gitary Kramer sygnowane przez lidera Megadeth

9 czerwca 11:24
Imprezy

Incubus zagrał w Krakowie – fotorelacja

9 czerwca 10:43
Artyści

Joe Satriani: „Zawsze chcę wyjść poza techniczne aspekty gitary, aby poruszyć ludzi”

8 czerwca 9:52
Artyści

Ichika Nito wyjaśnia, dlaczego preferuje czyste brzmienie: „Jest najlepsze dla artykulacji”

7 czerwca 16:33
Newsy

Nowe gitary ESP E-II na rok 2023

7 czerwca 11:30
Artyści

Ciemne chmury gromadzą się nad Tillem Lindemannem. Drugie oświadczenie Rammstein

7 czerwca 11:12
Newsy

Sean Bonnette i gitara Yamaha FGX3

7 czerwca 8:50
Artyści

Nita Strauss o swoim nowym utworze: „’Victorious’ to hymn, o którym zawsze marzyłam”

6 czerwca 17:32
Tygodnik

Tygodnik 21/2023 (253)

6 czerwca 12:11
TopVideo

Guitar playthrough Szczepana Inglota z ESP w roli głównej

6 czerwca 10:17
Artykuł tygodnia

Brudno – nowy zespół gitarzysty T.Love, Jacka „Perkoza” Perkowskiego oraz Martyny Włodarczyk

6 czerwca 9:00
Imprezy

Adrenalina & Perfect: nowa odsłona legendy polskiego rocka na koncercie w Bochni

5 czerwca 17:18
Imprezy

Blues: podróż przez europejskie festiwale bluesowe

5 czerwca 15:39
Newsy

Mark Lettieri i jego triki z mostkiem tremolo

5 czerwca 13:26
Newsy

LITTLE MARCUS 58R – nowy wzmacniacz basowy firmy Markbass

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2023. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press