• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Trzy nowe gitarzystki w gronie artystów PRS Guitars

      Trzy nowe gitarzystki w gronie artystów PRS Guitars

      Tim Henson i interfejs Apogee Jam X

      Tim Henson i interfejs Apogee Jam X

      Al Di Meola miał na scenie zawał serca

      Al Di Meola miał na scenie zawał serca

      Nowa płyta Black Radio - prawdziwie rock’n’rollowa rozróba

      Nowa płyta Black Radio - prawdziwie rock’n’rollowa rozróba

    • Newsy sprzętowe
      Mark Tremonti: "Zakładam firmę produkującą efekty"

      Mark Tremonti: "Zakładam firmę produkującą efekty"

      PRS Guitars pamięta o leworęcznych muzykach

      PRS Guitars pamięta o leworęcznych muzykach

      Apogee Symphony I/O – zamień „jedynkę” na „dwójkę”

      Apogee Symphony I/O – zamień „jedynkę” na „dwójkę”

      RCF NX 945-A i NX 932-A – aktywne zestawy głośnikowe

      RCF NX 945-A i NX 932-A – aktywne zestawy głośnikowe

    • TopVideo
      Fan - intruz wbiegł na scenę i odebrał Bryanowi Adamsowi mikrofon

      Fan - intruz wbiegł na scenę i odebrał Bryanowi Adamsowi mikrofon

      Tylko Rober Fripp tak potrafi - widowiskowo wykonać utwór... siedząc bez ruchu

      Tylko Rober Fripp tak potrafi - widowiskowo wykonać utwór... siedząc bez ruchu

      Ron Sword skonstruował niesamowitą gitarę mikrotonową i robi z niej dobry użytek

      Ron Sword skonstruował niesamowitą gitarę mikrotonową i robi z niej dobry użytek

      Guitar playthrough Szczepana Inglota z ESP w roli głównej

      Guitar playthrough Szczepana Inglota z ESP w roli głównej

  • Artyści
    • Wywiady
      Maurycy „Mauser” Stefanowicz: „Koncerty są dla mnie nowym rozdziałem, nowym życiem” - rozmowa z gitarzystą zespołów Vader, Unsun i Dies Irae

      Maurycy „Mauser” Stefanowicz: „Koncerty są dla mnie nowym rozdziałem, nowym życiem” - rozmowa z gitarzystą zespołów Vader, Unsun i Dies Irae

      Steve Hackett: "Czymkolwiek stawał się Genesis, było to zawsze ponowne rozpalenie ognia w zespole"

      Steve Hackett: "Czymkolwiek stawał się Genesis, było to zawsze ponowne rozpalenie ognia w zespole"

      Tomasz Imienowski: "Słuchacz musi czuć, że jest blisko zespołu"

      Tomasz Imienowski: "Słuchacz musi czuć, że jest blisko zespołu"

      Eric Clapton: "Zawsze chciałem anonimowości, chciałem być w sekcji rytmicznej"

      Eric Clapton: "Zawsze chciałem anonimowości, chciałem być w sekcji rytmicznej"

    • Artykuły
      Queens of the Stone Age i ich najgorszy koncert

      Queens of the Stone Age i ich najgorszy koncert

      Al Di Meola: "Leżałem na podłodze za kulisami, krzycząc i jęcząc"

      Al Di Meola: "Leżałem na podłodze za kulisami, krzycząc i jęcząc"

      Tony Iommi grał kiedyś regularnie "Smoke on the Water" - przypominamy dlaczego

      Tony Iommi grał kiedyś regularnie "Smoke on the Water" - przypominamy dlaczego

      Joe Bonamassa twierdzi, że w dzisiejszych czasach, jeśli nie jesteś Taylor Swift, kontrakt płytowy z dużą wytwórnią to "przepis na katastrofę"

      Joe Bonamassa twierdzi, że w dzisiejszych czasach, jeśli nie jesteś Taylor Swift, kontrakt płytowy z dużą wytwórnią to "przepis na katastrofę"

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Proletaryat "Ząb za ząb" – recenzja

      Proletaryat "Ząb za ząb" – recenzja

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

    • TopLegendy
      Larry DiMarzio: 50 lat Super-Distortion. Rozmowa z legendą gitarowych przetworników

      Larry DiMarzio: 50 lat Super-Distortion. Rozmowa z legendą gitarowych przetworników

      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Vinnie Moore ponownie zagra w Bochni

      Vinnie Moore ponownie zagra w Bochni

      Dave Matthews Band powraca do Polski! 

      Dave Matthews Band powraca do Polski! 

      Joe Satriani o powrocie do pierwszego składu G3: "To jest dla mnie spełnienie marzeń”

      Joe Satriani o powrocie do pierwszego składu G3: "To jest dla mnie spełnienie marzeń”

      Wielkie zakończenie wielkiej kariery - Mr. Big zagra pierwszy i zarazem ostatni koncert w Polsce

      Wielkie zakończenie wielkiej kariery - Mr. Big zagra pierwszy i zarazem ostatni koncert w Polsce

    • Kup bilety
      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

    • Reportaże i relacje
      Krushfest 2023 – fotorelacja

      Krushfest 2023 – fotorelacja

      Kolejna Rockowa Noc za nami – fotorelacja z festiwalu 

      Kolejna Rockowa Noc za nami – fotorelacja z festiwalu 

      Biohazard + Terror, Dog Eat Dog, Schizma, Get The Shot / 9 VIII 2023 / Kraków

      Biohazard + Terror, Dog Eat Dog, Schizma, Get The Shot / 9 VIII 2023 / Kraków

      Colours Of Ostrava 2023 za nami - fotorelacja z festiwalu

      Colours Of Ostrava 2023 za nami - fotorelacja z festiwalu

    • Patronat TopGuitar
      Warsaw Fingerstyle Festival 2023 - ważne informacje dotyczące konkursu!

      Warsaw Fingerstyle Festival 2023 - ważne informacje dotyczące konkursu!

      Doogie White w Polsce z mini trasą koncertową

      Doogie White w Polsce z mini trasą koncertową

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      II Czary Gitary Świdwin 2023: harmonogram konkursu i goście specjalni

      Jesse Cook we Wrocławiu!

      Jesse Cook we Wrocławiu!

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Markbass Little Marcus 58R - mały krok dla człowieka, ale wielki dla basowej społeczności

      Markbass Little Marcus 58R - mały krok dla człowieka, ale wielki dla basowej społeczności

      Test Bose S1 Pro+. Idealne nagłośnienie dla duetu lub formatu one-man band

      Test Bose S1 Pro+. Idealne nagłośnienie dla duetu lub formatu one-man band

      Foxgear Baroni AFK150 - test włoskiego wzmacniacza

      Foxgear Baroni AFK150 - test włoskiego wzmacniacza

      Yamaha LL16M: dobry wybór w dobrej cenie

      Yamaha LL16M: dobry wybór w dobrej cenie

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gitara Kramer Eddiego Van Halena z teledysku "Hot For Teacher" sprzedana za prawie 4 miliony dolarów!

      Gitara Kramer Eddiego Van Halena z teledysku "Hot For Teacher" sprzedana za prawie 4 miliony dolarów!

      Kirk Hammett zdradza jaka "tajna broń" zrobiła mu brzmienie na płycie "72 Seasons"

      Kirk Hammett zdradza jaka "tajna broń" zrobiła mu brzmienie na płycie "72 Seasons"

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Nuno Bettencourt wskazał najważniejszą kostkę w swoim pedalboardzie

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

    • Chwyty gitarowe
      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

  • TopSpecial
    • Felietony
      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

    • TopLegendy
      Larry DiMarzio: 50 lat Super-Distortion. Rozmowa z legendą gitarowych przetworników

      Larry DiMarzio: 50 lat Super-Distortion. Rozmowa z legendą gitarowych przetworników

      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      Założyciel magazynu Rolling Stone i instytucji Rock and Roll Hall of Fame, Jann Wenner, stwierdził, że artystki i czarni muzycy nie są wystarczająco "intelektualni"

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      The Egde w „Sunday Bloody Sunday” musiał poddać się "de-Edge'ingowi"...

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

      Noel Redding: w cieniu Hendrixa, ale z własnym blaskiem. 7 faktów, o których mogłeś nie wiedzieć.

    • TopSpecial-Zestawienia
      A Perfect Circle: przegląd ich najlepszych utworów

      A Perfect Circle: przegląd ich najlepszych utworów

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar akustycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar elektrycznych

      MarkStrings – przegląd strun do gitar elektrycznych

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Wywiad z Mårtenem Hagströmem (Meshuggah)
Home
Artyści
Wywiady

Wywiad z Mårtenem Hagströmem (Meshuggah)

2 kwietnia 2022 Michał Wawrzyniewicz | TopGuitar Wywiady

Przeczytaj również

Co wspólnego mają ze sobą Meshuggah i Rush? Trochę mają!
Co wspólnego mają ze sobą Meshuggah i Rush? Trochę mają!
Ola Englund wymienia jeden zespół, który nie publikuje wszystkiego na "społecznościówkach" i nadal zachowuje "tajemniczość"
Ola Englund wymienia jeden zespół, który nie publikuje wszystkiego na "społecznościówkach" i nadal zachowuje "tajemniczość"

Pionierzy z Meshuggah na przestrzeni wielu lat inspirują swoją twórczością innych muzyków, sami pozostając unikalni i innowacyjni w swoim brzmieniu. Zanim opublikujemy rozmowę w ramach premiery ich dziewiątego albumu studyjnego – „Immutable” (01.04.2022), dzielimy się z wami wywiadem z gitarzystą Meshuggah – Mårtenem Hagströmem, z którym mieliśmy okazję porozmawiać jeszcze o ich poprzedniej płycie – „The Violent Sleep of Reason”.

 

Michał Wawrzyniewicz: Tym razem rozmawiamy o waszej płycie „The Violent Sleep of Reason”. Co sądzisz o tym albumie z perspektywy czasu? Jak te utwory sprawdzają się podczas gry na żywo?

Mårten Hagström (Meshuggah): Cóż, z perspektywy gry na żywo powiedziałbym, że sprawdzają się podobnie jak każda z płyt. Co przez to rozumiem, to, że biorąc nowy album na warsztat próbujesz zaadaptować go do setlisty w sposób mający sens, zarówno, jeżeli chodzi o utwory, które czujesz, że będą najmocniejsze, jak i te, które będą pasować w twoim odczuciu, współgrając z pozostałymi numerami ze starszych płyt. Wiesz, zawsze jest to przejście, kiedy zaczynasz: „ok, może ten utwór, może tamten” i próbujesz je uporządkować i obmyślić. Więc, z tej perspektywy powiedziałbym, że te utwory przełożyły się tak, jak zakładaliśmy, nie było tym razem wielkich niespodzianek. Piosenki, które przewidywaliśmy, że będą działały – zadziałały, że tak powiem. Natomiast patrząc z perspektywy czasu na sam album, powiedziałbym, że gdy odsłuchujesz skończoną płytę, gdy wszystko jest gotowe, i gdy następuje końcowy master płyty, robię ten ostatni ruch, po którym z tym kończę, jeżeli chodzi o etap nagrywania. Następnie muszę dostosować się do piosenek w sytuacji gry na żywo, to dotyczy wszystkich gości z zespołu, lecz dla mnie rzecz wyróżniająca się z tej płyty nie dotyczy któregoś konkretnego utworu czy czegokolwiek w tym rodzaju. Rzecz wiąże się z tym, że jest to bardziej bezpośredni album, nie jest tak rygorystyczny, jest bardziej organiczny w formie, w jakiej został wyprodukowany i w tym, jak go nagrywaliśmy. Sądzę, że sposób, w jaki go napisaliśmy, jako album będący powrotem do bardziej oldschoolowego sposobu nagrywania również przekłada się na to, jak jest grany na żywo. Ponieważ w zamierzeniu miał on działać w tym konkretnym momencie i ustawieniu. Zatem, w tym sensie te piosenki sprawdzają się naprawdę, naprawdę dobrze podczas gry na żywo. W innej opcji mogą nie działać, bo niektóre z nich naprawdę sprawiają pewne wyzwania, ponieważ są całkiem pokręcone. Wiesz, to jak brzmią w twoich odsłuchach. Są naprawdę trudne, aby móc wyróżnić i przestawić swoje zmysły, skupić na tym, co słyszysz w uchu. Więc jesteśmy z tej płyty zadowoleni, ogólnie rzecz biorąc.

MESHUGGAH – CLOCKWORKS

W pewnym stopniu odpowiedziałeś na moje kolejne pytanie, ponieważ tak jak wspomniałeś, graliście w jednym i tym samym momencie jako zespół w studio. Jak wspominasz tę sesję nagraniową?

Mogłem w ten sposób nagrać jedynie kilka utworów, z prostego faktu, że miałem uszkodzone ramię, dlatego nie mogłem grać w pełni. Zatem, ustawiliśmy to w ten sposób, że wszyscy pozostali grali te numery, także część z piosenek właściwie była kończona na tym samym poziomie, będąc w tym samym czasie w budce. Użyliśmy niektórych z nich, niezbyt dużo, ale na tyle aby uzyskać to zespołowe zgranie. Urządziliśmy to tak, jak mamy w zwyczaju: piec gitarowy, zestaw basowy, bębny, tylko tyle. Może się to wydawać surowe, ale oddaje kształt zespołu, bez nadreprezentacji. W ten sposób nagraliśmy to symultanicznie na żywo i następnie podpięliśmy jeszcze gitarę. Wszystko w starym stylu, tak jak miało to miejsce dawniej. Więc, nic fantazyjnego, aczkolwiek, jeśli chodzi o brzmienie gitary i tym podobne, mnóstwo tego było przekazane do Tue [Madsen, inżynier dźwięku], aby on się tym zajął. Także nie byliśmy nawet częścią tego procesu nagrywania, re-ampingu, wykręcania brzmienia gitar. Powierzyliśmy to mu, ponieważ byliśmy w większości zadowoleni z tego, co osiągnęliśmy do tej pory, przechodząc przez wszystko, co tam dostarczyliśmy.

Mając na uwadze złożoność waszych kompozycji, czy zmagaliście się z jakimiś przeszkodami w trakcie tej sesji nagraniowej, w momencie równoczesnej gry całego zespołu?

Szczerze, to w większości były to pozytywne rzeczy, mieliśmy więcej dobrych korzyści niż wyzwań. Z prostej przyczyny, że ogółem w taki sposób dorastaliśmy, w dawnych czasach. Tak właśnie tworzyliśmy nagrania, graliśmy próby jako zespół, nagrywaliśmy pierwsze demówki itd. Zatem, powiedziałbym, że jest to „oldschoolowe” poczucie, gdzie: „ok, możemy po prostu zebrać się jako zespół i tworzyć w ten sposób”. Ale oczywiście pojawiają się wyzwania, być może nie bezpośrednio w momencie nagrywania. Lecz w większości, gdy sprowadza się to do zaplanowania procesu rejestracji płyty. Dawniej, potrzebowałeś napisać materiał i w efekcie się go nauczyć. Następnie ogrywałeś te kompozycje w swego rodzaju „znajomych szatach”. Potem, gdy to zostało zrobione, mogliśmy dobudować co trzeba. Tutaj skompresowaliśmy to do jakichś trzech tygodni. W związku z tym musieliśmy to inaczej zaplanować. Musieliśmy odbyć próby jako zespół, co trwa znacznie dłużej. Lecz próbowanie piosenek jako zespół umożliwia odkrycie ich różnych cech, co jest korzystne. Zatem mieliśmy więcej korzyści z tworzenia tego w ten sposób, niż wyzwań, choć te również były, wiesz, jak na przykład zebranie się by ograć mnóstwo pokręconych utworów. Było bardzo dużo do zapamiętania.

Rozumiem. Czy planujecie, być może w przyszłości, zastosować ponownie tego typu podejście podczas nagrań?

Tak sądzę. To znaczy, jesteśmy ze sobą tak długo, że nauczyłem się, że czasem głupotą jest oznajmiać: „o, pewnie tak zrobimy” by następnie, dwa lata później zmienić zdanie i zrobić coś zupełnie innego. Ale w tym momencie powiedziałbym, że prawdopodobnie to powtórzymy. Ponieważ szczerze, jeśli zaplanujemy to odrobinę inaczej i poświęcimy więcej czasu na próby… ogółem, było to niezwykle orzeźwiające doświadczenie, które wymuszało wyjście ze strefy komfortu do czegoś zupełnie innego. Czegoś, co następnie stało się znajomym światem. Więc teraz, jakby wynajdywanie i odkrywanie na nowo tej płaszczyzny jest poniekąd tym, co czyni to wszystko ponownie atrakcyjnym. Dlatego choćby dla podtrzymania tej frajdy uważam, że spróbujemy, bo było to tym razem świetne doświadczenie.

Meshuggah, fot. Olle Carlsson

1 of 3
  • Tags
  • Immutable
  • Marten Hagström
  • meshuggah
  • The Violent Sleep of Reason

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Anthony Kiedis z Red Hot Chili Peppers wspomina rozstania z Johnem Frusciante
Previous article Nie zadzieraj z ubłoconymi fanami - zasada, którą złamał Green Day

Michał Wawrzyniewicz | TopGuitar

INNE

Maurycy „Mauser” Stefanowicz: „Koncerty są dla mnie nowym rozdziałem, nowym życiem” - rozmowa z gitarzystą zespołów Vader, Unsun i Dies Irae Artyści
26 września 2023

Maurycy „Mauser” Stefanowicz: „Koncerty są dla mnie nowym rozdziałem, nowym życiem” - rozmowa z gitarzystą zespołów Vader, Unsun i Dies Irae

Steve Hackett: "Czymkolwiek stawał się Genesis, było to zawsze ponowne rozpalenie ognia w zespole" Artyści
21 września 2023

Steve Hackett: "Czymkolwiek stawał się Genesis, było to zawsze ponowne rozpalenie ognia w zespole"

Tomasz Imienowski: "Słuchacz musi czuć, że jest blisko zespołu" Artyści
13 września 2023

Tomasz Imienowski: "Słuchacz musi czuć, że jest blisko zespołu"

Eric Clapton: "Zawsze chciałem anonimowości, chciałem być w sekcji rytmicznej" Artyści
24 sierpnia 2023

Eric Clapton: "Zawsze chciałem anonimowości, chciałem być w sekcji rytmicznej"

Kirk Hammett o Jamesie Hetfieldzie: "Kocham go jak brata, ale ciężko jest z nim grać w zespole" Artyści
23 sierpnia 2023

Kirk Hammett o Jamesie Hetfieldzie: "Kocham go jak brata, ale ciężko jest z nim grać w zespole"

Alex Skolnick wspomina swój koncert z Ozzym Osbournem: "I nagle jestem tam jak w liceum, sapiąc i targając sprzęt..." Artyści
19 sierpnia 2023

Alex Skolnick wspomina swój koncert z Ozzym Osbournem: "I nagle jestem tam jak w liceum, sapiąc i targając sprzęt..."

Tyler Elynuik opowiada, dlaczego canrock lat 90. nie przebił się poza granice Kanady Artyści
8 sierpnia 2023

Tyler Elynuik opowiada, dlaczego canrock lat 90. nie przebił się poza granice Kanady

Smok Smoczkiewicz prezentuje solowy singiel "Radio Bieszczad Blues" Artyści
10 lipca 2023

Smok Smoczkiewicz prezentuje solowy singiel "Radio Bieszczad Blues"

Steve Lukather: "W dzisiejszych czasach możesz nawet skomponować 'Sgt. Pepper's' i nikt się tym nie zainteresuje" Artyści
5 lipca 2023

Steve Lukather: "W dzisiejszych czasach możesz nawet skomponować 'Sgt. Pepper's' i nikt się tym nie zainteresuje"

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
4 października 10:54
Artyści

Queens of the Stone Age i ich najgorszy koncert

4 października 9:18
Artyści

Al Di Meola: „Leżałem na podłodze za kulisami, krzycząc i jęcząc”

3 października 13:10
Newsy

Trzy nowe gitarzystki w gronie artystów PRS Guitars

3 października 11:25
Newsy

Producent Andrew Watt o pracy z The Rolling Stones: „To dla mnie największy zaszczyt”

3 października 10:35
Newsy

Co wspólnego mają ze sobą Meshuggah i Rush? Trochę mają!

2 października 18:49
Artyści

Tony Iommi grał kiedyś regularnie „Smoke on the Water” – przypominamy dlaczego

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2023. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press