• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      T-Pain umieścił na płycie porywającą wersję "War Pigs" z repertuaru Black Sabbath

      T-Pain umieścił na płycie porywającą wersję "War Pigs" z repertuaru Black Sabbath

      Hugo Fabbri z zespołu Fuzzy Vox i Yamaha RSS20

      Hugo Fabbri z zespołu Fuzzy Vox i Yamaha RSS20

      Stu Hamm przepytany przez firmę Markbass

      Stu Hamm przepytany przez firmę Markbass

      Radek Stojda zorganizował pierwszy polski solówkowy "guitar collab". Wyszło świetnie!

      Radek Stojda zorganizował pierwszy polski solówkowy "guitar collab". Wyszło świetnie!

    • Newsy sprzętowe
      Blackstar Debut 50R – nowe combo gitarowe

      Blackstar Debut 50R – nowe combo gitarowe

      JOYO BSK-40 – nowe combo dla instrumentów akustycznych

      JOYO BSK-40 – nowe combo dla instrumentów akustycznych

      Limitowana gitara Chris Stapleton Frontier firmy Epiphone

      Limitowana gitara Chris Stapleton Frontier firmy Epiphone

      Joyo MOMIX PRO – mikser do streamingu na żywo

      Joyo MOMIX PRO – mikser do streamingu na żywo

    • TopVideo
      Wredrock - The Look (Roxette cover)

      Wredrock - The Look (Roxette cover)

      Gwiazdy rocka zagrały w wyjątkowej reklamie przygotowanej na Super Bowl

      Gwiazdy rocka zagrały w wyjątkowej reklamie przygotowanej na Super Bowl

      Najlepszy jam 2023 roku? Jak do tej pory na pewno - na scenie Joe Satriani, Steve Lukather, Eric Gales i Mateus Asato

      Najlepszy jam 2023 roku? Jak do tej pory na pewno - na scenie Joe Satriani, Steve Lukather, Eric Gales i Mateus Asato

      Bryan Adams - Christmas Time (wideo)

      Bryan Adams - Christmas Time (wideo)

  • Artyści
    • Wywiady
      Powrót Banity. Wywiad z Demonem i Daronem z zespołu Frontside

      Powrót Banity. Wywiad z Demonem i Daronem z zespołu Frontside

      Marek Napiórkowski i jego teoria strun - wywiad

      Marek Napiórkowski i jego teoria strun - wywiad

      Gitarzysta Dezertera Robert ”Robal” Matera - wywiad

      Gitarzysta Dezertera Robert ”Robal” Matera - wywiad

      Wywiad z Jerzym "Diabłem" Tomczykiem i Robertem "Pingwinem" Grubmanem z Jesus Chrysler Suicide

      Wywiad z Jerzym "Diabłem" Tomczykiem i Robertem "Pingwinem" Grubmanem z Jesus Chrysler Suicide

    • Artykuły
      Joe Bonamassa w obronie Jimmy'ego Page'a: "Był talentem, który zdarza się raz na pokolenie”.

      Joe Bonamassa w obronie Jimmy'ego Page'a: "Był talentem, który zdarza się raz na pokolenie”.

      Wolfgang Van Halen został zapytany, jakiej muzyki słucha. Odpowiedział: „Meshuggah"

      Wolfgang Van Halen został zapytany, jakiej muzyki słucha. Odpowiedział: „Meshuggah"

      Zmarł Mick Slattery, założyciel i gitarzysta Hawkwind

      Zmarł Mick Slattery, założyciel i gitarzysta Hawkwind

      Robb Flynn o najnowszej liście 100 najwspanialszych heavy metalowych utworów: "Jest wiele wątpliwych wyborów, ale są dwa rażące pominięcia"

      Robb Flynn o najnowszej liście 100 najwspanialszych heavy metalowych utworów: "Jest wiele wątpliwych wyborów, ale są dwa rażące pominięcia"

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      Rafał Sarnecki "A View From The Treetop" - recenzja płyty

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      UKĆ „Przemijanie” - recenzja EPki

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

      Marek Napiórkowski "String Theory" - suita na gitarę improwizującą, sekcję rytmiczną oraz orkiestrę smyczkową

      Symbolical – „Natura” (recenzje)

      Symbolical – „Natura” (recenzje)

    • TopLegendy
      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Nirvana wygrywa prawną batalię - pozew "Nevermind Baby" został odrzucony po raz ostatni

      Nirvana wygrywa prawną batalię - pozew "Nevermind Baby" został odrzucony po raz ostatni

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Plini, Żytecki, Owane i Gadiner już jutro zagrają pierwszy z dwóch koncertów w Polsce

      Plini, Żytecki, Owane i Gadiner już jutro zagrają pierwszy z dwóch koncertów w Polsce

      Skillet już w kwietniu zagra dwa koncerty w Polsce

      Skillet już w kwietniu zagra dwa koncerty w Polsce

      II Ogólnopolski Konkurs Czary Gitary w Świdwinie

      II Ogólnopolski Konkurs Czary Gitary w Świdwinie

      Art Festival: artystyczne święto w G2A Arena - nowa impreza na kulturalnej mapie Podkarpacia

      Art Festival: artystyczne święto w G2A Arena - nowa impreza na kulturalnej mapie Podkarpacia

    • Kup bilety
      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      Białołęckie Wieczory Jazzowe: Wojtek Mazolewski Quintet, 6.11.2022, Warszawa

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

    • Reportaże i relacje
      Zespół Ketha zagrał w rzeszowskim pubie Underground. Wykonali swoją płytę "Wendigo"   

      Zespół Ketha zagrał w rzeszowskim pubie Underground. Wykonali swoją płytę "Wendigo"  

      Cancer Culture Polska 2022 - fotorelacja z koncertu

      Cancer Culture Polska 2022 - fotorelacja z koncertu

      VADER - Revelations of the Wicked tour 2022

      VADER - Revelations of the Wicked tour 2022

      Markowe Zaduszki Jazzowe - Marek Stryszowski i Przyjaciele w Wielickim Centrum Kultury - fotorelacja

      Markowe Zaduszki Jazzowe - Marek Stryszowski i Przyjaciele w Wielickim Centrum Kultury - fotorelacja

    • Patronat TopGuitar
      "Najszybszy shredder świata", Michael Angelo Batio, wystąpi na Gitarowym Rekordzie Świata 2023

      "Najszybszy shredder świata", Michael Angelo Batio, wystąpi na Gitarowym Rekordzie Świata 2023

      Spektakularne show Lordi we Wrocławiu. Fińska gwiazda metalu wystąpi podczas Gitarowego Rekordu Świata i 3-Majówki

      Spektakularne show Lordi we Wrocławiu. Fińska gwiazda metalu wystąpi podczas Gitarowego Rekordu Świata i 3-Majówki

      Już za kilka dni 5 edycja Polish Ukulele Festival. Oznacza to, że wiosna coraz bliżej!

      Już za kilka dni 5 edycja Polish Ukulele Festival. Oznacza to, że wiosna coraz bliżej!

      II Ogólnopolski Konkurs Czary Gitary w Świdwinie

      II Ogólnopolski Konkurs Czary Gitary w Świdwinie

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Kolumny Markbass MB58R 102 P oraz 102 XL P - prezentacja

      Kolumny Markbass MB58R 102 P oraz 102 XL P - prezentacja

      Markbass Strings Ultimate Series Nickel Plated Steel 040 – 120 - test strun do pięciostrunowej gitary basowej

      Markbass Strings Ultimate Series Nickel Plated Steel 040 – 120 - test strun do pięciostrunowej gitary basowej

      Markbass Little Mark 58R - flagowy wzmacniacz basowy

      Markbass Little Mark 58R - flagowy wzmacniacz basowy

      Porównanie kolumn Markbass MB58R 102 Pure, MB58R 102 Energy i MB58R 102 P

      Porównanie kolumn Markbass MB58R 102 Pure, MB58R 102 Energy i MB58R 102 P

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Tommy Emmanuel ma kilka cennych wskazówek dla gitarzystów

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Kiko Loureiro pokazuje jak zagrać solówkę z utworu "We'll Be Back" z ostatniego albumu Megadeth

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Zakk Wylde połączył siły z firmą Riffhard, aby zaoferować kompleksowy kurs gry na gitarze

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

    • Chwyty gitarowe
      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      Wirtualny symulator gitary akustycznej

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

  • TopSpecial
    • Felietony
      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Przypominamy wszystkim to, co dla nas jest oczywiste - granie na gitarze niesie ze sobą same korzyści!

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Teraz rock nie jest już muzyką wyrzutków społecznych

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Gibson czy Fender - którą markę wybrało młode pokolenie

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

      Mężczyźni grają ekstremalny metal, aby zaimponować innym mężczyznom

    • TopLegendy
      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Lista przebojów sędziego Szymona Marciniaka i jego ekipy? AC/DC, The Rolling Stones, Motörhead, Guns N’ Roses

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Czy to koniec efektów butikowych? Założyciel JHS Pedals Josh Scott zadaje to pytanie po zamknięciu firmy Fulltone

      Nirvana wygrywa prawną batalię - pozew "Nevermind Baby" został odrzucony po raz ostatni

      Nirvana wygrywa prawną batalię - pozew "Nevermind Baby" został odrzucony po raz ostatni

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

    • TopSpecial-Zestawienia
      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

      20 najlepszych gitarowych albumów 2022 roku!

      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Wywiad z Mårtenem Hagströmem (Meshuggah)

Wywiad z Mårtenem Hagströmem (Meshuggah)

2 kwietnia 2022 Michał Wawrzyniewicz | TopGuitar 4353

Przeczytaj również

Wolfgang Van Halen został zapytany, jakiej muzyki słucha. Odpowiedział: „Meshuggah"
Wolfgang Van Halen został zapytany, jakiej muzyki słucha. Odpowiedział: „Meshuggah"
Robb Flynn opowiada jakim szokiem była dla niego muzyka Meshuggah i jak... Mårten Hagström zastąpił go w Machine Head
Robb Flynn opowiada jakim szokiem była dla niego muzyka Meshuggah i jak... Mårten Hagström zastąpił go w Machine Head

Wasz perkusista Tomas opowiadał o lirycznej warstwie tego albumu, który nawiązuje w pewien sposób m.in. do terroryzmu, technologii. Czy mógłbyś opowiedzieć nieco więcej o zamyśle stojącym za tym konceptem?

Nie powiedziałbym, że to koncept, ale rzeczywiście większość tych tekstów oscyluje w taki lub inny sposób wokół współczesnych problemów, co sprowadza się do tego, jak dajemy sobie radę ze sobą jako gatunkiem. Nie znaczy to, że przedstawia terroryzm sam w sobie. Terroryzm jest wyrazem dzisiejszego, globalnego społeczeństwa, który od zawsze był wokół obecny. Podobnie z każdym innym gównem, które dzieje się na świecie, a które wcale nie wygląda tak dobrze obecnie, gdy siedzisz i to obserwujesz myśląc: „ok, jak to się dalej potoczy?”. Powiedziałbym zatem, że jeżeli jest jakiś liryczny motyw, materiał zawarty w tym albumie i chcąc go podsumować utwór po utworze, byłby to bardziej znacznik czasu odniesiony do tego, jakie wyzwania obecnie mamy. W sensie, w jaki sposób zostaliśmy, jako szeroka publika, sprowadzeni do tego, że: „ok, to jest w naszych rękach, i to muszą być oni”. Wiesz, to społeczeństwo kozłów ofiarnych napędzających kozły ofiarne, które umożliwia wszystkim dostrzeżenie, że coś się dzieje, każdy ma inne opinie, lecz nikt tak naprawdę nie żyje w uczciwej rzeczywistości. Jeden gość może spędzać osiemdziesiąt procent swojego dnia na Twitterze, i w ten sposób postrzega rzeczywistość. Drugi natomiast może być studentem, zaangażowanym politycznie, jego rzeczywistość jest zupełnie inna jeśli chodzi o relacje. To, jak te dysonanse funkcjonują. Trudno mieć autorytety w dzisiejszych czasach, ponieważ wszystko jest takie chaotyczne. O tym jest Violent Sleep of Reason, w jaki sposób jesteśmy w stanie być obecnymi tu i teraz. Jak jesteśmy włączeni poprzez system dookoła nas w teraźniejszość, by nie zatrzymywać się zbytnio nad problemami. Więc to w większości byłaby zasadnicza podstawa [tego albumu]. Skupiamy się tu bardziej na socjologicznym aspekcie tego wszystkiego, ludzkich interakcjach i tym jak ideologie, idee, rzeczy tego typu: propaganda, technologia, funkcjonują. Ale zawsze sprowadzało się to do tego, gdzie jesteśmy jako ludzka rasa. To jakby psychologia człowieczeństwa, w jakiś sposób to nas zainspirowało do odnalezienia nastroju.

Czy w jakiś sposób wpłynęło to na, powiedzmy, brzmienie tej płyty? Czy zdecydowaliście się być pod tym względem nawet bardziej „brutalni”?

Cóż, nie mogę stwierdzić, że wiem, że miało to na nas wpływ, jak i nie mogę powiedzieć, że nie miało. Co przez to rozumiem, to że każdy album tworzony przez jakikolwiek zespół jest odbiciem tego, jaki jest zespół w danym momencie. Jeśli jest to „browarowo-rockowa” płyta, prawdopodobnie goście z zespołu piją mnóstwo piwa, wiesz, tego typu rzeczy. Więc, szczerze nie byłbym w stanie stwierdzić, a jedynie zgadywać, hehe. Ale owszem, mogę powiedzieć, że prawdopodobnie, znając teksty i wiedząc co nieco jak one brzmią, lub gdy są niejasne, to poniekąd wywiera wpływ. To nie jest tak, że komponujemy muzykę po napisaniu tekstów, nigdy tak nie robimy. Jest odwrotnie. Lecz wciąż w jakiś sposób są to zapewne piosenki, w których możemy się wyrazić, tematy, na które chcemy położyć nacisk.

Meshuggah, fot. Olle Carlsson

Zapewne wielokrotnie słyszałeś o wpływie, jaki wywarliście na wielu zespołach. Chciałbym zapytać Ciebie z kolei o Twoje inspiracje, artystów lub zespoły, które mógłbyś określić, że miały wpływ na Twój styl grania muzyki.

W zasadzie, cokolwiek robisz jako artysta, muzyk, kimkolwiek jesteś, pisarzem, dziennikarzem, cokolwiek robiąc, umieszczasz w tym całego siebie. Cokolwiek produkujesz, tworzysz, staje się to odrobiną ciebie, bo wybierasz sposób, w jaki jesteś postrzegany. Dlatego pomimo, iż jest mnóstwo rzeczy, którymi jestem bardzo mocno zainspirowany po dziś dzień, prawdopodobnie stwierdziłbym, że są one odrobinę mniej istotne jako inspiracje, niż były w momencie gdy z nimi dorastaliśmy, każdy tak ma, gdy dorastasz z naprawdę solidnymi teksturami, na których się opierasz, lub emocjami, wspomnieniami czy czymkolwiek. Sądzę więc, że dla nas byłby to nurt thrashu z Bay-Area, cała scena, nie tylko Metallica, ale wiesz, również Anthrax, Megadeth, Exodus i cały ten ruch, wszystkie te zespoły, które powstały w tamtym czasie i miały na nas gigantyczny wpływ. Ponieważ pojawiło się to w momencie, gdy hair-metal umierał, i wtedy nagle ludzie zaczęli próbować być bardziej prawdziwi względem muzyki, chcąc ją jakby bardziej eksplorować, zamiast jedynie ją projektować, stwarzać wizerunek. To jest coś, gdy będąc młodym gościem próbujesz odkrywać nowy instrument, niezwykle istotnego. Osobiście dorastałem słuchając sporo zespołów rosyjskich, pomimo, że nie ma nic rosyjskiego w Meshuggah, ale to po prostu specyfika tego, jak lubimy eksperymentować wokół pewnych rodzajów muzyki i to stanowi wspólny mianownik, z czego także bierze się inspiracja w tamtych czasach. W kolejnych latach, powiedziałbym, że mnóstwo rzeczy, choć nie mówię w tej kwestii w imieniu całego zespołu, mimo, że oczywiście każdy z nas ma różne muzyczne inspiracje: część gustów jest współdzielona, część nie. Natomiast sądzę, że większość z nas jest inspirowana być może dużą porcją muzyki, ale niekiedy mnóstwem rzeczy, które nie są muzyką. Przykładowo: książki, sztuka, wydarzenia wokół nas, życie. Coś pojawia się w twoim życiu, co wprowadza zmianę, i kiedy zmieniasz się jako człowiek, twój sposób wyrazu także ulega zmianie.

Rozmawiamy dla magazynu skupiającego się wokół gitar, co jest poniekąd oczywiste. Chciałbym zapytać Ciebie, czy mógłbyś podzielić się jakimiś radami dla młodych muzyków, będących również naszymi czytelnikami?

Powiedziałbym jedną rzecz. Dostawałem oczywiście to pytanie wcześniej, i zawsze mam poczucie, że nie odpowiadałem na nie wystarczająco, kiedy myślałem o tym później. Ponieważ to bardzo łatwe powiedzieć ludziom: „powinieneś zrobić to, tamto, przećwiczyć to i to”. Ale każda kariera jest inna, i każdy zestaw umiejętności jest inny. Więc może, wiedza, którą posiadałem dorastając jako gitarzysta i która miała dla mnie większy sens, może nie mieć zbytniego sensu dla innego gościa, który czyta to co mówię. Lecz jeśli jest coś uniwersalnego, co naprawdę czuję, że jest ważne, zwłaszcza współcześnie, jest to następująca rzecz: kiedy dorastałem było mnóstwo świetnych gitarzystów, ale wciąż, kiedy dorastasz w małym mieście, wiedziałeś, że jest tych pięciu gitarzystów, którzy byli naprawdę, ale to naprawdę dobrzy, natomiast reszta to byli ludzie, którzy potrafili grać, ale to było wszystko, bo to się nie rozpowszechniało. Dziś, mając rzeczy takie jak YouTube, możesz sprawdzić cokolwiek w ciągu sekundy. Zatem możesz wyedukować się bardzo dobrze po prostu siedząc z gitarą przed YouTube. To wszystko to dobra rzecz. Ale sprawia to, że większość gitarzystów brzmi tak samo. To dla mnie niesamowite, jak na przestrzeni lat czuję, że gdy ludzie pokazują mi, nawet sporo ludzi niekoniecznie związanych z muzyką tak bardzo, ale mówią: „czy słyszałeś tego gitarzystę, jest niesamowity, znalazłem go na YouTube”, i następnie prezentują tego gościa. I jego umiejętności są świetne, jest superszybki, wszystko jest po prostu super dokładne, ale nie byłbym w stanie odróżnić go od setki innych naprawdę utalentowanych, fajnych gitarzystów, którzy grają ultra technicznie. Więc jeżeli jest ta jedna rzecz, jeśli chcesz mieć karierę, która się wyróżnia, to jest to jedno podchwytliwe pytanie: co czyni ciebie wyjątkowym? To jest coś, co mówi każdy i jest to jakby niemożliwe do sprecyzowania. Ponieważ ludzie niekiedy myślą, że bycie wyjątkowym to tworzenie czegoś, co jest po prostu zwariowane. Czymkolwiek to jest, możliwie jak najdziwniejsze. To nie jest bycie wyjątkowym, to po prostu robienie czegoś dla przykucia uwagi. Wyjątkowość, unikatowość, to odkrycie, co konkretnie czyni twoją grę na gitarze inną od reszty. Dla mnie, co uważam za najlepszy sposób by to odkryć, to: tworzyć, tworzyć i jeszcze raz tworzyć. Owszem, opanuj wszystkie skale, naucz się całej teorii, to wszystko jest świetne. Naucz się siedzieć z metronomem i ogrywaj wszystkie te rzeczy. Ja tak nigdy nie robiłem, byłem leniem, ale wiem o tym, że kiedykolwiek włożę dużo pracy, to zaprocentuje, tak to działa. Podobnie z pisaniem muzyki. Jeśli usiądziesz i będziesz dużo komponował, powstanie dużo tego shitu. Po prostu tak to właśnie wygląda. Ale dla mnie wciąż, granie jak najwięcej własnych pomysłów, a nie jedynie odgrywanie, nie tylko granie ulubionych utworów, które chcesz znać. Nie trać stu, czy więcej, godzin, aby nauczyć się piosenki Dragonforce. Naucz się jak słuchać siebie. Gdy już wykonasz swoją serię „ciosów” na dany dzień, jeśli jesteś sumiennym gościem: „chcę ćwiczyć, ćwiczyć, i jeszcze raz ćwiczyć”. Kiedy odczuwasz potrzebę, po prostu graj, chwytaj za gitarę. To nie musi być za każdym razem mnóstwo nut wszędzie wokół, daj się tylko temu unieść, wówczas usłyszysz coś zupełnie innego.

Wspomniałeś o YouTube, natomiast chciałem zapytać Ciebie o technologię w znaczeniu serwisów streamingowych takich jak Spotify i podobnych. Jakie jest Twoje osobiste zdanie o tym, w szerszym kontekście, czy pomaga wam jako zespołowi w promocji, czy też dostrzegasz jakieś negatywne aspekty w tego typu dystrybucji muzyki?

Myślę, że zawsze są plusy i minusy kiedy zamieniasz coś na coś zupełnie innego. Pomimo, że, zabawną rzeczą jest to, że wsłuchując się zawsze znajdziesz kogoś, kto jest nastawiony krytycznie do systemu oraz kogoś, kto to uwielbia. Wiesz, tak czy inaczej. Nawet jeżeli jedynie dyktator kocha system, to zawsze jest choćby tą jedną osobą. Więc zależy, kogo zapytasz. Myślę również, że jeśli rozłożysz to na części pierwsze, to zależy mniej lub bardziej od tego, o jakim zespole, artystach mówimy. Ponieważ pewni twórcy w mniejszym lub większym stopniu, ujmując to wprost, są obecni dlatego, że są dobrzy w budowaniu społeczności. Nie są znani dlatego, że są naprawdę dobrymi zespołami, ale właśnie z tego powodu. Następnie są świetne, unikalne zespoły, które również są dobre w tworzeniu sieci relacji, i wykonują świetnie wszystkie te rzeczy. Wreszcie, są dobre zespoły, które jednak są słabe pod tym drugim względem. Więc to zależy kto jaki jest. Ale powiem też, że to dość łatwe patrząc z perspektywy gościa reprezentującego starą szkołę. To łatwe obserwować: „ok, więc ta kasa jest przełożona stąd tutaj”, gdy w rzeczywistości to nigdy nie nagradza artystów. Nie było tak przy „oldschoolowych” sposobach [dystrybucji muzyki] i dzisiaj również tak nie jest. Regularnie można usłyszeć ten slogan: „o tak, to jest dobra rzecz”, któremu wtórują serwisy streamingowe: „tak, to dobra rzecz”, ponieważ robią w ten sposób deal. Nie artyści, którzy wiesz, są poza tym lub są podatni, więc jakiekolwiek układy robią tamci… to dość zabawna rzecz. Ale, prawdę powiedziawszy, taki jest stan rzeczy, kiedy zmieniają się układy. Zatem, będąc tego świadomym, powiedziałbym, że w większości sprowadza się to do zmierzenia z tym, że tak to funkcjonuje. Tak musi być, bo tak w tej chwili to wygląda, to nasza konieczność. Bezproduktywnym jest rozważanie jakby to, przykładowo, wyglądało gdybyśmy wciąż działali tak jak dwadzieścia pięć lat temu. To tak naprawdę przestało mieć znaczenie. Ponadto to działa, ponieważ w jakiś sposób, tak czy inaczej na to patrząc, to jak ja to widzę, to że jest jeszcze więcej zespołów i koncertów, festiwali odbywających się w ilości jakiej nigdy nie było. To oznacza, że coraz więcej ludzi konsumuje muzykę oraz tworzy ją, niż kiedykolwiek wcześniej. Bez względu na to, co ja osobiście myślę o aktualnej muzyce, która jest tworzona czy konsumowana, bo to nie wiąże się z tym tematem, coraz więcej ludzi uczestniczy w muzyce, co jest niesamowite. Więc to jest zasadnicza kwestia, sedno sprawy.

Chciałbym dopytać konkretnie o Spotify, ponieważ to szwedzki produkt. Zakładam, że w Szwecji mieliście możliwość zaadaptować ten serwis nieco wcześniej niż reszta świata.

Uważam, że jest znakomity. Szwecja to kraj wyjątkowo skłonny do wdrażania, więc tak, serwisy streamingowe pojawiły się tam bardzo wcześnie, podobnie płatności mobilne takie jak Swish, który mamy w Szwecji w naszych telefonach, i rzeczy tego typu. Ze względu na to, że jesteśmy krajem zorientowanym na high-tech, IT, ale również dlatego, że jesteśmy małym krajem. Łatwo wprowadzać duże zmiany w krótkim czasie. Będąc szczerym, nie mam pojęcia kiedy Spotify był uruchomiony w Skandynawii, kiedy wyszedł w Stanach, ponieważ dla mnie on był od zawsze, bo powstał w Szwecji i był powszechny. Więc, będąc tu był to po prostu serwis, którego używali ludzie. Natomiast, pomysł streamowania muzyki w porównaniu do jej zakupu… wiesz, często kupuję albumy, zwłaszcza winyle, ponieważ jest to kwestia sentymentu z dzieciństwa, więc trzymam się starych przyzwyczajeń. Uwielbiam to, że powróciła ich popularność i stały się na nowo dużą rzeczą, bo otwierają drogę do opraw graficznych i bogatych ekspresji, umieszczenia tekstów i tego wszystkiego. I kocham to. Myślę, że od kiedy wróciły, zostało to odnotowane, i pozostaną jeszcze z nami od tego momentu ich powrotu. Płyty CD niekoniecznie w takim stopniu, co jest dość dowcipne, że zostaną przestarzałą technologią, nawet wcześniej niż winyl, z racji, że streaming jest tak bardzo dostępny. Rozmawiałem z pewnymi ludźmi, którzy powiedzieli: „ok, tak to wygląda: do głosu doszły serwisy streamingowe, bo zorientowaliśmy się, że ten model pobierz-jedną piosenkę, pobierz-jeden album, jak iTunes, nie będzie się sprawdzał. Obecnie jest zbyt duża potrzeba „na żądanie” wśród ludzi, aby to dalej działało w ten sposób”.

To przypomina mi rozmowę ze znajomym z jednej z radiostacji sprzed paru laty, kiedy stwierdził, że jego zdaniem koniec radia, jakie znamy, w jego klasycznej formie, nastąpi w momencie, kiedy serwisy takie jak Spotify staną się dostępne w samochodach. To już się wydarzyło, przykładowo w autach Volvo. Jakie jest Twoje zdanie na ten temat?

Nie w całości. Radio jako medium transmitowane falami, może umrzeć, i to całkiem prędko. Ale, będzie to postępowe, tak jak powiedziałeś, w Stanach Zjednoczonych, gdzie radio jako takie stanowi większą rolę niż w wielu innych krajach. Ale sądzę, że radio nigdy nie umrze tak po prostu. To będzie bardziej jak z winylem. Stanie się bardziej niszowe, peryferyjne. Dla przykładu, ja nie słucham radia w ogóle. Dlatego, że mój ojciec, kiedy byłem mały, zawsze słuchał radia, więc gdy dorosłem, nienawidziłem radia, doprowadzało mnie do mdłości, hehe. Nigdy nie miałem radia, nawet w moim samochodzie. Mogę tam umieścić płytę kompaktową, ale nigdy nie słucham randomowych ludzi mówiących do mnie w radiu. Ale to tylko ja, lecz gdy pojawiły się podcasty, to totalnie inna sprawa, ponieważ słucham ich nieustannie, bo jest to treść na żądanie. To nie jest tak, że leci to, co akurat się trafi, kiedy jadę autem – to ja to wybieram. „Chcę posłuchać tego podcastu o hokeju, o gadach, lub o czymkurwakolwiek”. Obecnie to ja decyduję, cała moc jest po mojej stronie jako konsumencie.

MESHUGGAH – BLEED

2 of 3
  • Tags
  • Immutable
  • Marten Hagström
  • meshuggah
  • The Violent Sleep of Reason

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Anthony Kiedis z Red Hot Chili Peppers wspomina rozstania z Johnem Frusciante
Previous article Nie zadzieraj z ubłoconymi fanami - zasada, którą złamał Green Day

Michał Wawrzyniewicz | TopGuitar

INNE

Powrót Banity. Wywiad z Demonem i Daronem z zespołu Frontside Artyści
7 lutego 2023

Powrót Banity. Wywiad z Demonem i Daronem z zespołu Frontside

Marek Napiórkowski i jego teoria strun - wywiad Artyści
21 grudnia 2022

Marek Napiórkowski i jego teoria strun - wywiad

Gitarzysta Dezertera Robert ”Robal” Matera - wywiad Artyści
16 grudnia 2022

Gitarzysta Dezertera Robert ”Robal” Matera - wywiad

Wywiad z Jerzym "Diabłem" Tomczykiem i Robertem "Pingwinem" Grubmanem z Jesus Chrysler Suicide Artyści
10 listopada 2022

Wywiad z Jerzym "Diabłem" Tomczykiem i Robertem "Pingwinem" Grubmanem z Jesus Chrysler Suicide

L-Acoustics L-ISA na Festiwalu Soundedit ’22 Imprezy
29 października 2022

L-Acoustics L-ISA na Festiwalu Soundedit ’22

Paweł Danikiewicz zaprasza na warsztaty podczas Soundedit ’22 Imprezy
28 października 2022

Paweł Danikiewicz zaprasza na warsztaty podczas Soundedit ’22

Jacek Majewski opowiada o monitorach Genelec i zaprasza na Soundedit 2022 Artyści
24 października 2022

Jacek Majewski opowiada o monitorach Genelec i zaprasza na Soundedit 2022

Jan Felcyn zaprasza na Soundedit, gdzie opowie o domowym nagrywaniu podcastów Artyści
21 października 2022

Jan Felcyn zaprasza na Soundedit, gdzie opowie o domowym nagrywaniu podcastów

Wywiad z Arkadiuszem Majstrakiem i Robertem Kazonem Kazanowskim z Nocnego Kochanka Artyści
20 października 2022

Wywiad z Arkadiuszem Majstrakiem i Robertem Kazonem Kazanowskim z Nocnego Kochanka

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
21 marca 11:41
Newsy

Blackstar Debut 50R – nowe combo gitarowe

21 marca 10:40
Artyści

Joe Bonamassa w obronie Jimmy’ego Page’a: „Był talentem, który zdarza się raz na pokolenie”.

20 marca 13:29
Newsy

JOYO BSK-40 – nowe combo dla instrumentów akustycznych

20 marca 10:10
Tygodnik

Tygodnik 11/2023 (243)

20 marca 9:21
Artyści

Wolfgang Van Halen został zapytany, jakiej muzyki słucha. Odpowiedział: „Meshuggah”

19 marca 21:00
Newsy

T-Pain umieścił na płycie porywającą wersję „War Pigs” z repertuaru Black Sabbath

19 marca 18:01
Artyści

Zmarł Mick Slattery, założyciel i gitarzysta Hawkwind

17 marca 16:46
Newsy

Hugo Fabbri z zespołu Fuzzy Vox i Yamaha RSS20

17 marca 11:04
Artyści

Robb Flynn o najnowszej liście 100 najwspanialszych heavy metalowych utworów: „Jest wiele wątpliwych wyborów, ale są dwa rażące pominięcia”

17 marca 8:28
Artyści

Lars Ulrich uważa, że krytyka płyty „Lulu” wynika z… ignorancji krytykujących

16 marca 19:05
Artyści

Steve Harris o swoim uwielbieniu dla Genesis: „Albumy z ery Petera Gabriela wciąż przyprawiają mnie o gęsią skórkę””

16 marca 11:52
Newsy

Stu Hamm przepytany przez firmę Markbass

16 marca 10:37
Artyści

Najlepszy gitarzysta według Steviego Ray Vaughana? Nie zgadlibyście.

16 marca 9:17
Artyści

Brian May został ostatecznie uhonorowany za swój wkład w „muzykę i działalność charytatywną”.

15 marca 18:44
Artyści

Steve Hackett o technice tappingu: „Taka gra na gitarze to prawdopodobnie odpowiednik rozszczepienia atomu”

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2023. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press