• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • Narzędzia
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Gry Muzyczne
    • Generator Akordów
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Słownik Gitarzysty
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • Audiostacja
    • EHX
    • Firma Muzyczna
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Music Dealer
    • Riff
    • Sound Service
    • SoundTrade
    • W-Music Distribution
    • Yamaha
    • Zibi
  • Magazyn TG
    • Najnowszy numer
    • TopStudio
    • Zamów prenumeratę
      • Prenumerata dwuletnia
      • Prenumerata półroczna
      • Prenumerata roczna
    • Numery archiwalne
    • Gdzie kupić?
    • Redakcja
TopGuitar.pl
  • Najnowszy numer
  • Gdzie kupić?
  • Zamów prenumeratę
    • Prenumerata dwuletnia
    • Prenumerata półroczna
    • Prenumerata roczna
    • Pakiet 10: prenumerata TopGuitar + CD Richard Bona + 2CD i DVD Marcus Miller
    • Pakiet 11: prenumerata TopGuitar + DVD Love De Vice + CD WAMI
    • Pakiet 12: prenumerata TopGuitar + CD IRA + CD Patrycja Markowska + CD Kreuzberg
    • Pakiet 13: prenumerata TopGuitar + 3xDVD Oblicza rocka
    • Pakiet 14: prenumerata TopGuitar + CD Poduszkowiec 2.0 + CD Cafe Night&Day vol. 3
    • Pakiet 15: prenumerata TopGuitar + książka Cliff Burton + DVD Black Sabbath
    • Pakiet 2: prenumerata TopGuitar + książka Nergal + CD Jacek Karzaklewski
    • Pakiet 5: prenumerata TopGuitar + książka Joy Division + CD Jimi Hendrix
    • Pakiet 6: prenumerata TopGuitar + książka Prince + CD John Mayer
    • Pakiet 7: prenumerata TopGuitar + książka kucharska Paul McCartney + CD Paul McCartney
    • Pakiet 9: prenumerata TopGuitar + książka Bob Marley + CD Foster The People
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Gitarzysta Supertramp, Carl Verheyen nagrał kolejny solowy album

      Gitarzysta Supertramp, Carl Verheyen nagrał kolejny solowy album

      Adrian Smith i Richie Kotzen prezentują nowy kawałek

      Adrian Smith i Richie Kotzen prezentują nowy kawałek

      Nowa płyta Steve'a Lukathera „I Found The Sun Again"

      Nowa płyta Steve'a Lukathera „I Found The Sun Again"

      Szykuje się wzbogacona, rocznicowa reedycja płyty Coverdale/Page

      Szykuje się wzbogacona, rocznicowa reedycja płyty Coverdale/Page

    • Newsy sprzętowe
      Duesenberg Alliance Series Jeff DaRosa

      Duesenberg Alliance Series Jeff DaRosa

      Jason Becker zaprojektował nową gitarę!

      Jason Becker zaprojektował nową gitarę!

      Line 6 HX Stomp XL – nowy procesor gitarowy

      Line 6 HX Stomp XL – nowy procesor gitarowy

      Two Notes Torpedo C.A.B. M zmienia się w  Torpedo C.A.B. M+

      Two Notes Torpedo C.A.B. M zmienia się w Torpedo C.A.B. M+

    • TopVideo
      11 najlepszych momentów Eddiego Van Halena

      11 najlepszych momentów Eddiego Van Halena

      Megadeth "Symphony of Destruction" - proroczy teledysk

      Megadeth "Symphony of Destruction" - proroczy teledysk

      Ostatni koncert Van Halen w całości dostępny na YouTube

      Ostatni koncert Van Halen w całości dostępny na YouTube

      Metallica - nowe video z koncertu!

      Metallica - nowe video z koncertu!

  • Artyści
    • Wywiady
      Konrad Wojda z Farben Lehre - wywiad

      Konrad Wojda z Farben Lehre - wywiad

      Kirk Hammett - rozmowa o kondycji współczesnej gitary

      Kirk Hammett - rozmowa o kondycji współczesnej gitary

      Steven Wilson ponownie przemówił i... obraził zespół Greta Van Fleet

      Steven Wilson ponownie przemówił i... obraził zespół Greta Van Fleet

      Bartek Jończyk o gitarach Yamaha Pacifica i swoim muzycznym życiu - wywiad

      Bartek Jończyk o gitarach Yamaha Pacifica i swoim muzycznym życiu - wywiad

    • Artykuły
      Steve Vai i jego trzaskający palec

      Steve Vai i jego trzaskający palec

      Nergal broni się w sądzie i zakłada fundusz Ordo Blasfemia

      Nergal broni się w sądzie i zakłada fundusz Ordo Blasfemia

      Mustaine już oficjalnie z Gibsonem

      Mustaine już oficjalnie z Gibsonem

      Gary Moore "How Blue Can You Get" - płyta z niepublikowanymi utworami

      Gary Moore "How Blue Can You Get" - płyta z niepublikowanymi utworami

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Tomasz Andrzejewski "When The Heroes Are Gone" - recenzja płyty

      Tomasz Andrzejewski "When The Heroes Are Gone" - recenzja płyty

      Krzysztof "Puma" Piasecki & Adam Wendt - "We See The Light 59/62"

      Krzysztof "Puma" Piasecki & Adam Wendt - "We See The Light 59/62"

      Mateusz Puławski „13th Heron” - recenzja

      Mateusz Puławski „13th Heron” - recenzja

      The Freuders "Warrior" - recenzja

      The Freuders "Warrior" - recenzja

    • TopLegendy
      Black Sabbath "Sabbath Bloody Sabbath" - pomogły paranormalne okoliczności

      Black Sabbath "Sabbath Bloody Sabbath" - pomogły paranormalne okoliczności

      Roger Waters "The Wall. Live in Berlin" - wyjątkowe wykonanie arcydzieła

      Roger Waters "The Wall. Live in Berlin" - wyjątkowe wykonanie arcydzieła

      AC/DC "For Those About To Rock (We Salute You)" - bardzo wybuchowa płyta

      AC/DC "For Those About To Rock (We Salute You)" - bardzo wybuchowa płyta

      "Led Zeppelin II" - ciekawostki i kulisy powstania

      "Led Zeppelin II" - ciekawostki i kulisy powstania

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Gitarowy Rekord Świata w czasach pandemii. Pierwsze szczegóły tegorocznej edycji

      Gitarowy Rekord Świata w czasach pandemii. Pierwsze szczegóły tegorocznej edycji

      Eric Clapton rezygnuje z koncertów w 2021 roku

      Eric Clapton rezygnuje z koncertów w 2021 roku

      Genesis robi próby i przenosi trasę na wrzesień 2021

      Genesis robi próby i przenosi trasę na wrzesień 2021

      Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy odbędzie się 31 stycznia

      Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy odbędzie się 31 stycznia

    • Kup bilety
      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Klasz Ov The Sejtans XIII

      Klasz Ov The Sejtans XIII

    • Reportaże i relacje
      Prezentacja produktów HK Audio i Hughes & Kettner w gdańskim klubie Parlament

      Prezentacja produktów HK Audio i Hughes & Kettner w gdańskim klubie Parlament

      Adam Palma wraca do formy - fotorelacja z koncertu w Jerzwałdzie

      Adam Palma wraca do formy - fotorelacja z koncertu w Jerzwałdzie

      Soundela 2020 - za nami pierwsza tura warsztatów

      Soundela 2020 - za nami pierwsza tura warsztatów

      Orkiestra 50 gitar elektrycznych

      Orkiestra 50 gitar elektrycznych

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Electro-Harmonix Oceans 12 Dual Stereo Reverb

      Electro-Harmonix Oceans 12 Dual Stereo Reverb

      NUX Loop Core Deluxe

      NUX Loop Core Deluxe

      Markbass Little Mark Vintage D2

      Markbass Little Mark Vintage D2

      Electro-Harmonix Triple Foot Controller

      Electro-Harmonix Triple Foot Controller

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Martin D-18 Elvisa Presleya sprzedany za ponad milion dolarów

      Martin D-18 Elvisa Presleya sprzedany za ponad milion dolarów

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

      Asystent zakupowy: Home recording TG 3/2018

      Asystent zakupowy: Home recording TG 3/2018

    • Porady muzyczne
      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Jak pokonać stres na scenie? 5 kroków do opanowania tremy

      Jak pokonać stres na scenie? 5 kroków do opanowania tremy

      Jak zagrać na gitarze "Nie płacz Ewka"

      Jak zagrać na gitarze "Nie płacz Ewka"

      Music Export Poland podsumowuje pomoc dla muzyków

      Music Export Poland podsumowuje pomoc dla muzyków

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Jak zagrać utwór Pilichowskiego "Vandal" - video

      Jak zagrać utwór Pilichowskiego "Vandal" - video

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - bas

      Warsztaty z Bartkiem "Bratkiem" Wójcikiem: Legato. Sztuka latania (cz. 2)

      Warsztaty z Bartkiem "Bratkiem" Wójcikiem: Legato. Sztuka latania (cz. 2)

    • Chwyty gitarowe
      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

  • Narzędzia
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Gry Muzyczne
    • Generator Akordów
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Słownik Gitarzysty
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • Audiostacja
    • EHX
    • Firma Muzyczna
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Music Dealer
    • Riff
    • Sound Service
    • SoundTrade
    • W-Music Distribution
    • Yamaha
    • Zibi
  • Magazyn TG
    • Najnowszy numer
    • TopStudio
    • Zamów prenumeratę
      • Prenumerata dwuletnia
      • Prenumerata półroczna
      • Prenumerata roczna
    • Numery archiwalne
    • Gdzie kupić?
    • Redakcja
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Instagram
    • RSS
John Petrucci – Dream Theater
Home
Artyści
Wywiady

John Petrucci – Dream Theater

3 kwietnia 2020 Maciej Warda | TopGuitar 284

Przeczytaj również

Dream Theater „Distance Over Time”
Dream Theater „Distance Over Time”
TC Electronic – nowe presety Johna Petrucciego
TC Electronic – nowe presety Johna Petrucciego

John Petrucci od lat plasuje się w czołówce najlepszych gitarzystów na świecie, spotykając się z uznaniem muzyków po fachu i fanów muzyki z całego świata. Wraz z swoim zespołem Dream Theater występuje od ponad 35. lat. Na chwilę przed ich występem w Polsce, porozmawialiśmy m.in. o pracy nad najnowszą płytą „Distance Over Time” oraz obchodach 20-lecia albumu „Scenes from the Memory”.

 

 

John, ubiegły rok był dla Ciebie niezwykle pracowity, co wiązało się z premierą nowego albumu. Jak w skrócie podsumowałbyś ten czas?

Osobiście był to dla mnie znakomity rok, jak wspomniałeś, naprawdę pracowity. Od marca byliśmy w trasie począwszy od Stanów Zjednoczonych, letnich festiwali w Europie, ponownie Ameryki Północnej, kończąc rok trasą po Ameryce Południowej. Wszędzie spotkaliśmy się z wspaniałą publicznością, świetnie było widzieć uśmiechniętych, szczęśliwych ludzi, śpiewających i tańczących. Robili wrażenie zadowolonych, a w tym roku również mamy w planach bardzo dużo koncertów.

 

Zanim porozmawiamy o 20-tej rocznicy albumu „Scenes from the Memory” i związanej z nią trasą, chciałem zapytać Ciebie o pracę nad najnowszym albumem – „Distance Over Time”. Nagrywaliście go z dala od miasta, w odosobnionym studio w stanie Nowy Jork. Mógłbyś opowiedzieć o tym nieco więcej?

Jasne, właściwie to była całkiem duża posiadłość, około pięciu akrów. Była tam chatka, w której spaliśmy i żyliśmy na co dzień. Ale miejsce, w którym komponowaliśmy album, to była stodoła, która po renowacji została zmieniona w prawdziwe dzieło sztuki, niesamowicie piękne studio. Jednak poprzedni właściciel zabrał ze sobą całe wyposażenie. Więc głównie było to puste studio, do którego na początku udaliśmy się tylko w celu napisania materiału na płytę, by potem zdecydować, że zostajemy tu także na sesję nagraniową, ponieważ to brzmiało tam tak dobrze. Miejsce miało naprawdę znakomitą oprawę, północna część stanu Nowy Jork, z dala od miasta, było to dosłownie piękne.

 

John Petrucci

 

Popraw mnie, jeśli się mylę, ale podczas pracy nad tą płytą przyjęliście nieco inne podejście niż zazwyczaj, ponieważ każdy członek zespołu brał w tym równoległy udział.

Wiesz, w pewien sposób to nie było aż tak odmienne jak zazwyczaj. Produkowałem ten album, tak jak miało to miejsce przez wiele lat przy poprzednich płytach. Kiedy przystępujemy do pisania płyty, większość czasu każdy z nas bierze w tym udział. Tym razem wydaje mi się, że było tego po prostu więcej. Więcej osób pisało teksty, dzięki temu, że byliśmy na tej posiadłości, mieliśmy poniekąd dużo prywatnego czasu, w którym nikt nam nie przeszkadzał. Więc mogliśmy naprawdę spędzić te wszystkie dni na komponowaniu materiału bez żadnych rozproszeń. Nikt nie musiał wracać do domu wieczorem czy coś w tym stylu, dlatego każdy miał większy udział w powstawaniu tej płyty. Sądzę, że to co wyróżnia się przy pracy nad tym albumem, to że po raz pierwszy skorzystaliśmy z innego inżyniera dźwięku – to był James „Jimmy T” Meslin, który jest młodym gościem, właściwie zaczynał jako asystent przy naszych poprzednich płytach. Za miks również odpowiadał nowy gość, z którym wcześniej nie współpracowaliśmy – Ben Gross z LA. Więc to były właściwie te elementy odróżniające.

 

W części wywiadów wspomniałeś, że ta sesja nagraniowa poniekąd na nowo połączyła was jako przyjaciół. Mógłbyś rozwinąć tę myśl, w jaki sposób po tylu latach grania razem z większością osób z zespołu, ta sesja pomogła zawiązać relacje na nowo?

Wiesz, spędzamy mnóstwo czasu razem kiedy podróżujemy na trasie itd. Ale to nie to samo, co wyruszenie gdzieś razem i zamieszkanie, z wspólnym przygotowywaniem śniadań. Tak jak wspomniałem, nic nas nie rozpraszało, dlatego na koniec dnia mogliśmy wypić drinka i pogadać, ponieważ nikt nie musiał nigdzie jechać. I tak też się to działo, było to świetne doświadczenie więzi dla każdego z nas. Znamy się od wielu lat, ale to zawsze miło, by w takich okolicznościach spędzić razem czas. Ponieważ zazwyczaj nie ma na to możliwości, pomimo bycia w trasie i podróży, jest to inne, bardziej odizolowane. Podczas gdy tutaj byliśmy bardziej razem i spędziliśmy naprawdę znakomity czas.

 

Miejsce, w którym komponowaliśmy album, to była stodoła, która po renowacji została zmieniona w prawdziwe dzieło sztuki, niesamowicie piękne studio. Jednak poprzedni właściciel zabrał ze sobą całe wyposażenie. Więc głównie było to puste studio, do którego na początku udaliśmy się tylko w celu napisania materiału na płytę, by potem zdecydować, że zostajemy tu także na sesję nagraniową, ponieważ to brzmiało tam tak dobrze. Miejsce miało naprawdę znakomitą oprawę, północna część stanu Nowy Jork, z dala od miasta, było to dosłownie piękne.

 

Czy są jakieś utwory z tej płyty, które w jakiś sposób „zaskoczyły” Cię w trakcie sesji nagraniowej?

Utwór „Out of Reach” – to była niespodzianka, ponieważ nie planowaliśmy żadnej ballady na tej płycie. Tymczasem któregoś dnia, ledwie z rana wchodząc do studia, zacząłem grać na gitarze i po chwili dołączył Jordan [Rudess, pianista DT – przyp. red], zaczęliśmy improwizować ten numer, po czym spojrzeliśmy na siebie i uznaliśmy: „wow, to jest całkiem niezłe, powinniśmy to nagrać”. To nie było w planie tamtego dnia, ale skorzystaliśmy z bycia tu i teraz i nagraliśmy tę piosenkę, która okazała się być naprawdę fajnym dodatkiem do albumu, czymś wyróżniającym.

 

Większość utworów jest znacznie krótsza niż te, które nagrywacie zazwyczaj. Jaki stał za tym zamysł? Czy przez wzgląd na długość poprzedniej płyty chcieliście tym razem nagrać po prostu mniej złożony, krótszy album?

Sądzę, że głównym powodem było to, że chcieliśmy zrobić album trwający maksymalnie godzinę. Dawno tego nie robiliśmy, ostatni raz przy „Images and Words”. Szczególnie po „The Astonishing”, które było tak długą płytą – 2 godziny i 50 minut. Więc chcieliśmy zrobić „godzinny” krążek, a aby umieścić w nim więcej piosenek – finalnie znalazło się dziewięć – musiały one być nieco krótsze. Gdybyśmy nagrali np. 20-minutowy utwór, a po nim kolejny trwający 12 minut itd. to na płycie znalazłyby się maksymalnie cztery piosenki. Więc to jest rzeczywiście główny powód, dlaczego są krótsze.

 

John Petrucci

 

Jak powstał motyw „call-and-response” obecny w utworze „Untethered Angel”, który ogrywacie z Jordanem?

Właściwie jest to kwestia momentu. Poznałem Jordana ponad dwadzieścia lat temu. Jest między nami bardzo naturalna muzyczno-kompozycyjna chemia. Niektóre skomplikowane części zajmują trochę pracy, co wymaga dużej koncentracji. Ale jest to też coś, co przychodzi bardzo naturalnie. Sądzę, że mamy z Jordanem wspaniałą muzyczną więź i jesteśmy w stanie skomponować takie kawałki w dość łatwy sposób, nawet jeśli musimy nad nimi popracować.

 

Jakie są Twoje odczucia względem reakcji publiczności na te nowe utwory?

Gdy komponowaliśmy te numery w stodole Yonderbarn, graliśmy z całym zespołem na żywo, rejestrując wersje demo. Więc już wtedy wiedzieliśmy, że mają one pewną moc aby grać je na koncertach, bo były poniekąd pisane w ten sposób. Już od pierwszego występu, który otwieraliśmy wspomnianym „Untethered Angel”, reakcja była fenomenalna. Przy kolejnych typu „Barstool Warrior” czy „Pale Blue Dot” odbiór publiczności był niesamowity. Dało się odczuć, jakby te utwory towarzyszyły nam od wielu lat, mimo, że były zupełnie nowe.

 

Podczas trasy nagrywasz mnóstwo wersji demo na swoim telefonie, jak zakładam nie tylko na potrzeby albumu, ale również by uchwycić różne pomysły. Jak później wybierasz melodie, solówki, do danego utworu?

Mimo, że mam mnóstwo pomysłów, czasem te melodie wychodzą spontanicznie. Jak w przypadku ostatniego albumu było z utworem „At Wit’s End” – to była pierwsza piosenka, którą stworzyliśmy, gdy przyjechaliśmy do Yonderbarn. Gitarowa melodia na końcu tej piosenki, która poniekąd się powtarza i zanika, powstała tam na miejscu, kiedy jammowaliśmy w ramach tego utworu i wciąż improwizowaliśmy. Niekiedy wychodzi to ze mnie w trakcie procesu pisania. Innym razem może to być naprawdę mocny pomysł, który – jak wspomniałeś – zarejestruję na telefonie, aby potem podzielić się tym pomysłem z zespołem i wspólnie go rozwinąć. To naprawdę zależy, ale może to być połączenie obu tych podejść.

 

Staram się rozwijać z każdym albumem, rzucam sobie wyzwanie jako gitarzyście, włączając rzeczy, których wcześniej nie robiłem, do mojej techniki gry. Cały czas ćwiczę, ciągle staram się uczyć, a gitara nigdy się nie starzeje, zawsze jest w niej coś ciekawego.

 

Występowałeś w ramach G3 z ponad 80. koncertami z Joe Satrianim, a także prowadzisz własne obozy gitarowe. Czy ta aktywność w jakiś sposób wpłynęła na brzmienie najnowszej płyty?

Zdecydowanie. Tak jak wspomniałeś, pierwszą połowę roku spędziłem na ogromnej ilości koncertów G3, które jest esencją improwizacji. Pamiętam, jak tworzyłem solówki do piosenki „Viper King”, przypomniało mi to jamming z Joe, towarzyszyło mi to swoiste „rock’n’rollowe’ uczucie. W tamtym czasie przystąpiłem do pisania solówek na nową płytę dosłownie chwilę po zakończeniu mojego obozu gitarowego. Spędzenie tygodnia z takimi ludźmi, jak: Guthrie Govan, Tony MacAlpine, Jason Richardson, Andy James, Tosin Abasi, Jon Finn, Rusty Cooley było niezwykle inspirujące. Miałem tych wszystkich niesamowitych gitarzystów, z którymi grałem przez cały tydzień i byłem wystarczająco zainspirowany gdy przystąpiłem do nagrywania partii na „Distance Over Time”. Wymagałem od siebie więcej, co wynikało właśnie z doświadczeń z obozu.

 

W jaki sposób decydujesz, w których kompozycjach użyć gitary barytonowej zamiast Twojej „podstawowej”?

Dużo zależy od stylu piosenki i jej kierunku. W gitarze barytonowej mam możliwość przestrojenia się do A albo B, uzyskać naprawdę ciężkie brzmienie, więc jeśli piosenka zmierza w tę stronę, np. „Paralyzed” – sądzę, że główny riff jest tu naprawdę porządnie osadzony w B właśnie w ten sposób. Ale z reguły lubię decydować o doborze gitary na samym początku, gdy zaczynamy pisać utwór.

 

Ten rok rozpoczynacie od europejskiej trasy promującej 20-lecie płyty „Metropolis Pt. 2: Scenes from the Memory”. Jak wspominasz pracę nad tym krążkiem po tylu latach, gdy zmianom uległy rozmaite techniki szczególnie dot. produkcji?

Pomimo, że to już dwadzieścia lat, bardzo dobrze pamiętam proces powstawania tej płyty. Mieliśmy mnóstwo frajdy z pracy nad nią, choć wymagało to dużo pracy. To był pierwszy album z Jordanem w składzie, po tym jak ja i Mike Portnoy stworzyliśmy z nim dwie płyty w ramach „Liquid Tension Experiment”. Jordan dołączył do Dream Theater gdy akurat pisaliśmy materiał, byliśmy w BearTracks Studios w południowym NY, gdzie powstawało oczywiście „Images and Words”

Blackstar HT Metal 1

Blackstar HT Metal 1

3 Zdjęć

ELO Krakow

ELO Krakow

20 Zdjęć

spotify_moments

spotify_moments

8 Zdjęć

WinAmp

WinAmp

6 Zdjęć

7 makabrycznych gitar

7 makabrycznych gitar

7 Zdjęć

Laney TI15 112

Laney TI15 112

3 Zdjęć

Tommy Emmanuel

Tommy Emmanuel

4 Zdjęć

Lao Che w Krakowie

Lao Che w Krakowie

43 Zdjęć

Waglewski Fisz Emade

Waglewski Fisz Emade

28 Zdjęć

ESP E II Horizon NT

ESP E II Horizon NT

6 Zdjęć

Epiphone Matt Heafy Les Paul

Epiphone Matt Heafy Les Paul

6 Zdjęć

kala ukulele stex treg

kala ukulele stex treg

4 Zdjęć

Framus Hollywood DC SC

Framus Hollywood DC SC

6 Zdjęć

Peavey AT-200

Peavey AT-200

4 Zdjęć

10 lat Rock And Rolla

10 lat Rock And Rolla

37 Zdjęć

Ibanez AT10 P Andy Timmons

Ibanez AT10 P Andy Timmons

10 Zdjęć

lordi krakow 2013

lordi krakow 2013

36 Zdjęć

Gibson Brendon Small Snow Falcon Flying V

Gibson Brendon Small Snow Falcon Flying V

8 Zdjęć

framus guitar month

framus guitar month

5 Zdjęć

Gibson Les Paul Studio Pro 2014

Gibson Les Paul Studio Pro 2014

4 Zdjęć

PRS Marty Friedman Signature

PRS Marty Friedman Signature

4 Zdjęć

PRS P24 Trem

PRS P24 Trem

6 Zdjęć

Fargen Custom

Fargen Custom

4 Zdjęć

Slash

Slash

24 Zdjęć

Tronicaltune

Tronicaltune

12 Zdjęć

Vintage VEC350FSB

Vintage VEC350FSB

8 Zdjęć

PRS S2 Singlecut i Custom 22

PRS S2 Singlecut i Custom 22

8 Zdjęć

Ibanez KIKO10P-TRR

Ibanez KIKO10P-TRR

3 Zdjęć

Warwick RockBass

Warwick RockBass

3 Zdjęć

Warwick P-Nut III

Warwick P-Nut III

6 Zdjęć

Pigtronix Bass Station

Pigtronix Bass Station

3 Zdjęć

Warwick RockBass Triumph Lite

Warwick RockBass Triumph Lite

4 Zdjęć

TM Stevens

TM Stevens

48 Zdjęć

Phil Demmel Machine Head

Phil Demmel Machine Head

9 Zdjęć

Laney Ironheart IRT-Studio

Laney Ironheart IRT-Studio

23 Zdjęć

Fender Pawn Shop Special Vaporizer

Fender Pawn Shop Special Vaporizer

3 Zdjęć

Gibson Victory Custom Fretless

Gibson Victory Custom Fretless

10 Zdjęć

EHX Hot Tubes Overdrive, East River Drive oraz Glove

EHX Hot Tubes Overdrive, East River Drive oraz Glove

4 Zdjęć

guitargrip

guitargrip

8 Zdjęć

DigiTech HardWire Delay Looper DL-8

DigiTech HardWire Delay Looper DL-8

3 Zdjęć

DigiTech HardWire Delay Looper DL-8 test

DigiTech HardWire Delay Looper DL-8 test

3 Zdjęć

Blackstar HT-1R Metal

Blackstar HT-1R Metal

6 Zdjęć

DV Mark Multiamp

DV Mark Multiamp

4 Zdjęć

Fender American Deluxe Dimension Bass IV

Fender American Deluxe Dimension Bass IV

6 Zdjęć

Marshall Custom Shop JVM Tattoo

Marshall Custom Shop JVM Tattoo

4 Zdjęć

Warwick RockBass Vampyre Lord

Warwick RockBass Vampyre Lord

6 Zdjęć

Peavey AT-200

Peavey AT-200

6 Zdjęć

Kala U-Bass SUB

Kala U-Bass SUB

6 Zdjęć

Ibanez CMM1-IV Chris Miller Signature

Ibanez CMM1-IV Chris Miller Signature

6 Zdjęć

VOX Tone Garage

VOX Tone Garage

4 Zdjęć

Kerry King NAMM 2014

Kerry King NAMM 2014

6 Zdjęć

Marshall Custom Shop JVM Tattoo

Marshall Custom Shop JVM Tattoo

33 Zdjęć

Boss DA-2, MO-2 & TE-2

Boss DA-2, MO-2 & TE-2

3 Zdjęć

Dean Dave Mustaine Zero X NAMM 2014

Dean Dave Mustaine Zero X NAMM 2014

4 Zdjęć

namm

namm

8 Zdjęć

hostessy

hostessy

8 Zdjęć

modelki

modelki

8 Zdjęć

dziewczyny

dziewczyny

8 Zdjęć

Princess Isabella

Princess Isabella

15 Zdjęć

Fender Telecaster Standard Satin

Fender Telecaster Standard Satin

12 Zdjęć

ESP Mr Dinozaur

ESP Mr Dinozaur

6 Zdjęć

peavey t-60

peavey t-60

14 Zdjęć

peavey

peavey

14 Zdjęć

asdasdasd

asdasdasd

3 Zdjęć

ESP F3000

ESP F3000

7 Zdjęć

Mooer

Mooer

16 Zdjęć

Stephallen Guitars

Stephallen Guitars

10 Zdjęć

Laney TI15 112

Laney TI15 112

3 Zdjęć

Fender F-series

Fender F-series

 

aristocrats

aristocrats

 

Riverside Krakow 2014

Riverside Krakow 2014

38 Zdjęć

Thanks Jimi

Thanks Jimi

2 Zdjęć

Blackstar LT

Blackstar LT

6 Zdjęć

Gibson SGJ

Gibson SGJ

6 Zdjęć

GJ2 Glendora Antique White

GJ2 Glendora Antique White

3 Zdjęć

PRS SE Angelus Custom

PRS SE Angelus Custom

7 Zdjęć

Warwick LWA 1000

Warwick LWA 1000

5 Zdjęć

Victor Wooten Band

Victor Wooten Band

22 Zdjęć

PRS S2 Starla

PRS S2 Starla

6 Zdjęć

Roland Cube 80 GX

Roland Cube 80 GX

7 Zdjęć

baltycki fest git elektr 2014

baltycki fest git elektr 2014

10 Zdjęć

soundgarden lfo 2014

soundgarden lfo 2014

30 Zdjęć

Uli Jon Roth

Uli Jon Roth

36 Zdjęć

tattoo konwent katowice

tattoo konwent katowice

23 Zdjęć

Richard Bona Krakow 2014

Richard Bona Krakow 2014

34 Zdjęć

mazolewski krakow

mazolewski krakow

28 Zdjęć

slash krakow arena 2014

slash krakow arena 2014

62 Zdjęć


, a także „Six Degrees of Inner Turbulence”. Więc było to jak powrót do domu. Spędziliśmy mnóstwo czasu pracując nad historią i każdy był w to zaangażowany. Cieszę się, że to powstało, to był nasz pierwszy album koncepcyjny.

 

John Petrucci

 

W ramach rocznicy odgrywacie ten album w całości. Jak wyglądał proces aranżacyjny tych utworów na potrzeby waszych współczesnych występów, czy było coś, co Cię zaskoczyło, „odkopując” niektóre z tamtych nagrań?

Część materiału stanowiła wyzwanie jeśli chodzi o grę, zajęło nam mnóstwo prób aby zagrać wszystko poprawnie, jak przykładowo utwór „Beyond This Life”. Ponadto musimy mieć pewność w porozumieniu z naszymi inżynierami od światła i sceny, że jest to wystarczająco interesujące, mamy całkiem nowy pokaz wideo towarzyszący tym utworom. Na koncertach w Stanach, od momentu startu gdy zaczynamy sekwencją otwierającą koncert, w której przemawia terapeuta, publiczność dosłownie oszalała. Ta płyta jest szczególna dla wielu naszych fanów z całego świata, dlatego myślę, że słuszne jest odgrywanie tego materiału w całości w ramach świętowania jego 20-lecia. Wiesz, niektórzy ludzie nie mieli nigdy możliwości, żeby to zobaczyć, byli albo zbyt młodzi, albo nie znali zespołu. Ci, którzy mieli taką możliwość widzieć te występy w 1999-2000 teraz zobaczą je po raz drugi, ale w całkiem innej odsłonie. Więc dla wszystkich: zespołu i naszej ekipy, fanów, jest to swego rodzaju duchowe doświadczenie. Nie mogę się doczekać, aby zaprezentować to w Europie. To będzie trzygodzinny koncert podzielony na dwa sety. W pierwszej części gramy kawałki z najnowszej płyty i kilka starszych, zaś druga część jest w całości poświęcona „Scenes from the Memory”, z zupełnie nowymi animacjami przedstawiającymi całą historię, postacie i fabułę.

 

Przy tak obszernych koncertach i intensywnych trasach, co robisz aby cały czas „być w formie” i móc każdego wieczoru występować na najwyższym poziomie?

Każdy z zespołu i produkcji czuje się zobowiązany do tego, aby każdy koncert był możliwie jak najlepszy. Wszyscy są przygotowani podchodzą do tego profesjonalnie. Każdy dba o siebie, trasy koncertowe są trudne, wiąże się z tym dużo podróży, a co za tym idzie łatwo się rozchorować lub źle odżywiać. Koncert danego wieczoru to najważniejsza część każdego dnia i wiem, że każdy z nas ma swoistą „rutynę” przygotowywania się, rozgrzewki i rozciągania właśnie po to, aby znaleźć się w właściwym stanie świadomości, wyjść na scenę i dać z siebie wszystko, co najlepsze. To właśnie dlatego jesteśmy z dala od domu, więc zawsze chcemy, aby koncert był najlepszą częścią dnia. Każdy w zespole jest w to zaangażowany, nikt z nas nie ma problemu z narkotykami, alkoholem itd., każdy jest skupiony i bardzo profesjonalny. Myślę, że to pomaga nam pozostawać na odpowiednim poziomie przez tyle lat. Publiczność też to w jakiś sposób odczuwa, wyrażając pozytywne opinie.

 

Chciałbym zapytać o Twoją rolę jako gitarzysty w rozwoju tego instrumentu, a tym samym muzyki progresywnej jako gatunku. W jednym z niedawnych wywiadów Brian Ball stwierdził: „Współpraca z Johnem pchnęła nas do tworzenia gitar, które moim zdaniem są jednymi z najlepszych na rynku”. Jakie są Twoje refleksje odnośnie współpracy z Ernie Ball & MusicMan z perspektywy lat?

To w zasadzie również dwadzieścia lat, odkąd jestem z nimi. Zacząłem używać ich gitar w momencie gdy nagrywaliśmy „Scenes from the Memory”. Przede wszystkim gratulacje dla Briana za objęcie stanowiska CEO firmy, cieszę się wraz z nim. Jestem oczywiście bardzo blisko związany z całą rodziną Ball. To niesamowita relacja, w sensie kreatywnym Sterling i ja stworzyliśmy tak niezwykłe instrumenty, z których jesteśmy dumni. Dla przykładu, model „The Majesty” został najczęściej sprzedawanym modelem gitary sygnowanej zaraz za Gibsonem „Les Paul”, więc to daje jakieś wyobrażenie. Ponadto są po prostu wspaniałą rodziną, jako gitarzysta mam możliwość przedstawiać wszystkie moje pomysły i pragnienia innowacji w porozumieniu z świetnymi inżynierami, którzy są w stanie stworzyć te niezwykłe gitary. Nie chodzi tylko o gitary i muzykę, a o rodzinną relację, z mnóstwem przyjaźni i wspólnych barbecue. To najlepsza relacja, jaką miałem w życiu, tak, zawodowym, jak i osobistym. Jeszcze raz, gratulacje dla Briana. Kontynuujemy próby przekraczania kolejnych barier, mamy na horyzoncie kilka wspaniałych wariacji modeli gitar, które ukażą się jeszcze w 2020 i jestem podekscytowany, że ludzie wkrótce to zobaczą. Stworzyłem kilka materiałów foto-wideo na potrzeby tego, więc wkrótce powinno to się zacząć ukazywać. Oczywiście mamy tę 20-letnią rocznicę naszej współpracy i z tego tytułu również przygotowujemy coś specjalnego. Jest to dla mnie niezwykle satysfakcjonujące.

 

John Petrucci

 

Jak Twoja technika ewoluowała na przestrzeni tych wszystkich lat? Czy jest coś szczególnego, co dostrzegasz, że robisz inaczej niż na początku?

Są pewne rzeczy, które rozwinąłem gdy byłem naprawdę młody, a które zostały ze mną przez ten cały czas. Ale są też elementy, które rozwinąłem znacznie później, z biegiem czasu. Szczególnie na starszych albumach miałem to podejście do „shred-pickingu”, które włączyłem do swojej gry. Nawet przy nowym albumie starałem się sięgnąć po nowe techniki, których wcześniej nie stosowałem, dotyczące kostkowania czy technik arpeggio, i jest to słyszalne. Staram się rozwijać z każdym albumem, rzucam sobie wyzwanie jako gitarzyście, włączając rzeczy, których wcześniej nie robiłem, do mojej techniki gry. Cały czas ćwiczę, ciągle staram się uczyć, a gitara nigdy się nie starzeje, zawsze jest w niej coś ciekawego. To zawsze mnóstwo zabawy i wyzwania.

 

Czy miałbyś jakieś rady dla młodych gitarzystów, którzy mają problem z uzyskaniem własnego brzmienia i wypracowaniem własnego stylu?

Jest to coś niezwykle ważnego, ponieważ tak wiele osób na świecie gra na gitarze i trudno jest wyjść przed szereg. Myślę, że najlepszy sposób dla muzyków aby to zrobić, to pisanie własnej muzyki. Ponieważ gdy już zaczniesz być kreatywny i zaczniesz „opakowywać” własne kompozycje, twój styl poniekąd naturalnie się wyłania. Jeżeli jedyna rzecz, którą robisz, to kopiowanie innych, to może być utrudnione. Więc, moja rada to aby pracować nad własnymi kompozycjami, starać się być kreatywnym i wierzyć, że twój autorski głos pojawi się w trakcie tego procesu.

 

Minęło wiele lat odkąd opublikowałeś „gitarowy samouczek” w formie DVD pt. „Rock Discipline”. Czy skłaniałbyś się do nagrania podobnego tutorialu współcześnie, gdyby była taka możliwość?

Możliwe. Wtedy, gdy to nagrywałem, myślę, że to był rok 1995, tego typu filmy były bardzo popularne. Było to przed erą YouTube, a więc każdy robił takie nagrania, było wiele wspaniałych: Shawn Lane, Paul Gilbert, Steve Morse i mnóstwo innych. YouTube to zmienił, obecnie jest tak dużo materiału online dostępnego dla ludzi, że nie sądzę, że cieszyłoby się to taką popularnością, lub że jest to niezbędne. Jeżeli kiedykolwiek pojawi się taka możliwość i zdecyduję się, żeby to zrobić, jestem pewien, że będzie w tym mnóstwo zabawy, więc nigdy nie wiadomo – jest to coś możliwego w przyszłości.

 

Pięć lat temu wystąpiliście na „Przystanku Woodstock”, który jest jednym z największych frekwencyjnie festiwali na świecie. Jak wspominasz tamten koncert?

Pamiętam, że była to największa publiczność, przed jaką kiedykolwiek mieliśmy okazję występować. Sądzę, że było tam około 750 tysięcy ludzi, ilość osób była niewyobrażalna. Pamiętam także organizatora festiwalu, zapomniałem jego imię [John ma na myśli Jurka Owsiaka – przyp. red.] ale pamiętam, że oglądał każdy zespół z boku sceny na małym telewizorku, siedząc na fotelu. To było ciekawe, chyba na koniec koncertu wyszedł na scenę aby zrobić zdjęcie z zespołem. Występ dla tak wielu ludzi był czymś surrealistycznym, w sensie nie dało się nawet dostrzec, gdzie kończy się tłum. Bawiliśmy się naprawdę świetnie.

Dream Theater

 

Rozmawiał: Michał Wawrzyniewicz
Zdjęcia: Mark Maryanovich, Inside Out, salajean, A.PAES

 

  • Tags
  • Distance Over Time
  • Dream Theatre
  • Ernie Ball
  • G3
  • Images and Words
  • James „Jimmy T” Meslin
  • John Petrucci
  • Liquid Tension Experiment
  • Metropolis Pt. 2: Scenes from the Memory
  • MusicMan
  • Rock Discipline
  • Scenes from the Memory

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Słuchawki Neumann NDH 20
Previous article Mooer GE150

Maciej Warda | TopGuitar

basista, gitarzysta, redaktor, dziennikarz. Współpracował z kultowym magazynem "Gitara i Bas". Członek zespołów "Farba" i "The Q". Od 15 lat w magazynie TopGuitar.

INNE

Konrad Wojda z Farben Lehre - wywiad Artyści
4 marca 2021

Konrad Wojda z Farben Lehre - wywiad

Kirk Hammett - rozmowa o kondycji współczesnej gitary Artyści
3 marca 2021

Kirk Hammett - rozmowa o kondycji współczesnej gitary

Steve Vai i jego trzaskający palec Artykuły o artystach
2 marca 2021

Steve Vai i jego trzaskający palec

Nergal broni się w sądzie i zakłada fundusz Ordo Blasfemia Artykuły o artystach
25 lutego 2021

Nergal broni się w sądzie i zakłada fundusz Ordo Blasfemia

Mustaine już oficjalnie z Gibsonem Artykuły o artystach
23 lutego 2021

Mustaine już oficjalnie z Gibsonem

Gary Moore "How Blue Can You Get" - płyta z niepublikowanymi utworami Artykuły o artystach
20 lutego 2021

Gary Moore "How Blue Can You Get" - płyta z niepublikowanymi utworami

Marcin Patrzałek brawurowo wykonuje "Kashmir" Led Zeppelin Artykuły o artystach
19 lutego 2021

Marcin Patrzałek brawurowo wykonuje "Kashmir" Led Zeppelin

Pete Townshend: "W pewnym sensie to my wymyśliliśmy heavy metal" Artykuły o artystach
19 lutego 2021

Pete Townshend: "W pewnym sensie to my wymyśliliśmy heavy metal"

Pat Martino składa hołd Chickowi Corei Artykuły o artystach
14 lutego 2021

Pat Martino składa hołd Chickowi Corei

Facebook Comments

Najnowsze artykuły
5 marca 7:52
Newsy

Gitarzysta Supertramp, Carl Verheyen nagrał kolejny solowy album

4 marca 9:54
Newsy

Adrian Smith i Richie Kotzen prezentują nowy kawałek

4 marca 9:31
Imprezy

Gitarowy Rekord Świata w czasach pandemii. Pierwsze szczegóły tegorocznej edycji

4 marca 8:13
Artyści

Konrad Wojda z Farben Lehre – wywiad

3 marca 20:57
TopSpecial

Najlepsze rockowe albumy koncertowe – Top 11

3 marca 14:25
Newsy

Duesenberg Alliance Series Jeff DaRosa

3 marca 9:49
Newsy

Jason Becker zaprojektował nową gitarę!

3 marca 8:00
Artyści

Kirk Hammett – rozmowa o kondycji współczesnej gitary

2 marca 19:08
Newsy

Line 6 HX Stomp XL – nowy procesor gitarowy

2 marca 16:19
Newsy

Two Notes Torpedo C.A.B. M zmienia się w Torpedo C.A.B. M+

2 marca 12:28
Newsy

Gibson rozbudowuje swoją fabrykę w Bozeman

2 marca 8:27
Imprezy

Eric Clapton rezygnuje z koncertów w 2021 roku

  • TopGuitar na tablety (Android)
  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2017. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press

Cookies

Ta strona używa plików cookies (niezbędne do prawidłowego działania). Więcej informacji