• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • Narzędzia
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Gry Muzyczne
    • Generator Akordów
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Słownik Gitarzysty
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • Audiostacja
    • EHX
    • Firma Muzyczna
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Music Dealer
    • Riff
    • Sound Service
    • SoundTrade
    • W-Music Distribution
    • Yamaha
    • Zibi
  • Magazyn TG
    • Najnowszy numer
    • TopStudio
    • Zamów prenumeratę
      • Prenumerata dwuletnia
      • Prenumerata półroczna
      • Prenumerata roczna
    • Numery archiwalne
    • Gdzie kupić?
    • Redakcja
TopGuitar.pl
  • Najnowszy numer
  • Gdzie kupić?
  • Zamów prenumeratę
    • Prenumerata dwuletnia
    • Prenumerata półroczna
    • Prenumerata roczna
    • Pakiet 10: prenumerata TopGuitar + CD Richard Bona + 2CD i DVD Marcus Miller
    • Pakiet 11: prenumerata TopGuitar + DVD Love De Vice + CD WAMI
    • Pakiet 12: prenumerata TopGuitar + CD IRA + CD Patrycja Markowska + CD Kreuzberg
    • Pakiet 13: prenumerata TopGuitar + 3xDVD Oblicza rocka
    • Pakiet 14: prenumerata TopGuitar + CD Poduszkowiec 2.0 + CD Cafe Night&Day vol. 3
    • Pakiet 15: prenumerata TopGuitar + książka Cliff Burton + DVD Black Sabbath
    • Pakiet 2: prenumerata TopGuitar + książka Nergal + CD Jacek Karzaklewski
    • Pakiet 5: prenumerata TopGuitar + książka Joy Division + CD Jimi Hendrix
    • Pakiet 6: prenumerata TopGuitar + książka Prince + CD John Mayer
    • Pakiet 7: prenumerata TopGuitar + książka kucharska Paul McCartney + CD Paul McCartney
    • Pakiet 9: prenumerata TopGuitar + książka Bob Marley + CD Foster The People
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Odbędzie się koncert pamięci Eddiego Van Halena

      Odbędzie się koncert pamięci Eddiego Van Halena

      Taylor Guitars w rękach pracowników

      Taylor Guitars w rękach pracowników

      Ściana Marshalli w nowym teledysku AC/DC - "Realize"

      Ściana Marshalli w nowym teledysku AC/DC - "Realize"

      Joe Satriani współautorem komiksowej serii "Crystal Planet"

      Joe Satriani współautorem komiksowej serii "Crystal Planet"

    • Newsy sprzętowe
      PRS Studio i Special Semi-Hollow – nowe gitary

      PRS Studio i Special Semi-Hollow – nowe gitary

      Martin David Gilmour Custom Signature Edition D-35

      Martin David Gilmour Custom Signature Edition D-35

      Martin 00L Earth – ekologiczna gitara

      Martin 00L Earth – ekologiczna gitara

      Blackstar Amplification ID:CORE V3

      Blackstar Amplification ID:CORE V3

    • TopVideo
      Megadeth "Symphony of Destruction" - proroczy teledysk

      Megadeth "Symphony of Destruction" - proroczy teledysk

      Ostatni koncert Van Halen w całości dostępny na YouTube

      Ostatni koncert Van Halen w całości dostępny na YouTube

      Metallica - nowe video z koncertu!

      Metallica - nowe video z koncertu!

      Deep Purple "Doing Their Thing" - Live in Granada TV (1970)

      Deep Purple "Doing Their Thing" - Live in Granada TV (1970)

  • Artyści
    • Wywiady
      Basista Big Cyca, Dżej Dżej wydaje pierwszą solową płytę

      Basista Big Cyca, Dżej Dżej wydaje pierwszą solową płytę

      Człowiek orkiestra, czyli Krzysztof Zalewski w najlepszej formie - wywiad

      Człowiek orkiestra, czyli Krzysztof Zalewski w najlepszej formie - wywiad

      Jacek Bryndal (Kobranocka, Atrakcyjny Kazimierz) i jego solowa płyta "Powoli nas nie ma" - wywiad

      Jacek Bryndal (Kobranocka, Atrakcyjny Kazimierz) i jego solowa płyta "Powoli nas nie ma" - wywiad

      Szymon Grela z zespołu LIVER. Rodzinny układ przyjacielski.

      Szymon Grela z zespołu LIVER. Rodzinny układ przyjacielski.

    • Artykuły
      Grzegorz Skawiński: "Jesteśmy w zasadzie bezrobotni"

      Grzegorz Skawiński: "Jesteśmy w zasadzie bezrobotni"

      Noah Weiland wylany z Suspect208 za... narkotyki

      Noah Weiland wylany z Suspect208 za... narkotyki

      Marko Hietala odchodzi z Nightwish i wycofuje się z życia publicznego!

      Marko Hietala odchodzi z Nightwish i wycofuje się z życia publicznego!

      Muzycy KISS rekordzistami Guinnessa

      Muzycy KISS rekordzistami Guinnessa

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Krzysztof "Puma" Piasecki & Adam Wendt - "We See The Light 59/62"

      Krzysztof "Puma" Piasecki & Adam Wendt - "We See The Light 59/62"

      Mateusz Puławski „13th Heron” - recenzja

      Mateusz Puławski „13th Heron” - recenzja

      The Freuders "Warrior" - recenzja

      The Freuders "Warrior" - recenzja

      Leszek Cichoński And Friends „Thanks Jimi Symphonic” - recenzja

      Leszek Cichoński And Friends „Thanks Jimi Symphonic” - recenzja

    • TopLegendy
      Black Sabbath "Sabbath Bloody Sabbath" - pomogły paranormalne okoliczności

      Black Sabbath "Sabbath Bloody Sabbath" - pomogły paranormalne okoliczności

      Roger Waters "The Wall. Live in Berlin" - wyjątkowe wykonanie arcydzieła

      Roger Waters "The Wall. Live in Berlin" - wyjątkowe wykonanie arcydzieła

      AC/DC "For Those About To Rock (We Salute You)" - bardzo wybuchowa płyta

      AC/DC "For Those About To Rock (We Salute You)" - bardzo wybuchowa płyta

      "Led Zeppelin II" - ciekawostki i kulisy powstania

      "Led Zeppelin II" - ciekawostki i kulisy powstania

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy odbędzie się 31 stycznia

      Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy odbędzie się 31 stycznia

      To się nazywa próba dźwięku! KISS przed sylwestrowym występem 2020

      To się nazywa próba dźwięku! KISS przed sylwestrowym występem 2020

      KISS zagrają Sylwestra, by bez żalu pożegnać rok 2020

      KISS zagrają Sylwestra, by bez żalu pożegnać rok 2020

      Koncert Thanks Jimi Symphonic – Leszek Cichoński and Friends + Orkiestra Filharmonii Sudeckiej

      Koncert Thanks Jimi Symphonic – Leszek Cichoński and Friends + Orkiestra Filharmonii Sudeckiej

    • Kup bilety
      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Klasz Ov The Sejtans XIII

      Klasz Ov The Sejtans XIII

    • Reportaże i relacje
      Prezentacja produktów HK Audio i Hughes & Kettner w gdańskim klubie Parlament

      Prezentacja produktów HK Audio i Hughes & Kettner w gdańskim klubie Parlament

      Adam Palma wraca do formy - fotorelacja z koncertu w Jerzwałdzie

      Adam Palma wraca do formy - fotorelacja z koncertu w Jerzwałdzie

      Soundela 2020 - za nami pierwsza tura warsztatów

      Soundela 2020 - za nami pierwsza tura warsztatów

      Orkiestra 50 gitar elektrycznych

      Orkiestra 50 gitar elektrycznych

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Electro-Harmonix Oceans 12 Dual Stereo Reverb

      Electro-Harmonix Oceans 12 Dual Stereo Reverb

      NUX Loop Core Deluxe

      NUX Loop Core Deluxe

      Markbass Little Mark Vintage D2

      Markbass Little Mark Vintage D2

      Electro-Harmonix Triple Foot Controller

      Electro-Harmonix Triple Foot Controller

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Martin D-18 Elvisa Presleya sprzedany za ponad milion dolarów

      Martin D-18 Elvisa Presleya sprzedany za ponad milion dolarów

      Sprzęt Jana Borysewicza

      Sprzęt Jana Borysewicza

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

      Asystent zakupowy: Home recording TG 3/2018

      Asystent zakupowy: Home recording TG 3/2018

    • Porady muzyczne
      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Jak pokonać stres na scenie? 5 kroków do opanowania tremy

      Jak pokonać stres na scenie? 5 kroków do opanowania tremy

      Jak zagrać na gitarze "Nie płacz Ewka"

      Jak zagrać na gitarze "Nie płacz Ewka"

      Music Export Poland podsumowuje pomoc dla muzyków

      Music Export Poland podsumowuje pomoc dla muzyków

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Jak zagrać utwór Pilichowskiego "Vandal" - video

      Jak zagrać utwór Pilichowskiego "Vandal" - video

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "4822" - bas

      Warsztaty z Bartkiem "Bratkiem" Wójcikiem: Legato. Sztuka latania (cz. 2)

      Warsztaty z Bartkiem "Bratkiem" Wójcikiem: Legato. Sztuka latania (cz. 2)

    • Chwyty gitarowe
      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

  • Narzędzia
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Gry Muzyczne
    • Generator Akordów
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Słownik Gitarzysty
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • Audiostacja
    • EHX
    • Firma Muzyczna
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Music Dealer
    • Riff
    • Sound Service
    • SoundTrade
    • W-Music Distribution
    • Yamaha
    • Zibi
  • Magazyn TG
    • Najnowszy numer
    • TopStudio
    • Zamów prenumeratę
      • Prenumerata dwuletnia
      • Prenumerata półroczna
      • Prenumerata roczna
    • Numery archiwalne
    • Gdzie kupić?
    • Redakcja
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Instagram
    • RSS
Marcin Pendowski. Stare basy, motocykle i polski funk
Home
Artyści
Wywiady

Marcin Pendowski. Stare basy, motocykle i polski funk

12 października 2020 Maciej Warda | TopGuitar 1210

Przeczytaj również

Leszek Cichoński o Gitarowym Rekordzie Świata online!
Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas
Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

Marcin Pendowski jest zapracowanym basistą, ale nie na tyle, by nie znaleźć czasu na rozmowę. Od czasu naszej ostatniej pogawędki zmieniło się w zasadzie wszystko, ale… nie u Marcina. Dalej dłubie w motocyklach, dalej daje drugie życie komuno basom i… ponownie jesteśmy w przededniu wydania jego solowej płyty. Tym razem będzie to “Gumolit” – kawał wspaniałej oldschoolowej muzyki utrzymanej w stylu polish funk. Chcecie dowiedzieć się co to za styl i co słychać u Marcina? Zapraszamy do lektury.

 

Pytań jest cała masa, ale postaram się je jakoś usystematyzować. Zacznijmy od tego, że udowadniasz, że próchno-basy czyli komuno-basy, czyli instrumenty, na których tak naprawdę nie dawało się grać, w twoich dłoniach grają i to całkiem nieźle. Stało się to niemal twoją misją. Dlaczego?
30 lat temu, gdy ktoś miał Jazz Bassa, to był królem osiedla, wszyscy chcieli taki bas zobaczyć i pomacać. A komusze basówki, ujmując z grubsza, były tak źle wykonane, że przepaść była niemożebna. Ale czasy się zmieniły, mamy konsumpcjonizm. Płacisz odpowiednią sumę i za 4 tygodnie jest śliczny Jazz Bass z 76 , czy tam którego, roku. Wszyscy zaczęli mieć markowe instrumenty, i.. zaczęli brzmieć tak samo… dobrze. Ale co znaczy slogan „brzmieć dobrze na basie”? Moja muzyka, i jej percepcja podlega nieustannej ewolucji. Kiedyś myślałem, że brzmienie ‘ala Pilich, czy Mark King to jest to, dziś wole brzmienia typu The Meters. The Budos Band, Sharon Jones czy Charles Wright. To jest dla mnie esencja brzmienia elektrycznego basu.

Kiedyś myślałem, że brzmienie ‘ala Pilich, czy Mark King to jest to, dziś wole brzmienia typu The Meters. The Budos Band, Sharon Jones czy Charles Wright. To jest dla mnie esencja brzmienia elektrycznego basu

Paradoksalnie, zaczynałem od Jolany Diamant, potem były brzmienia strunowo-kciukowe uzyskiwanie na nowoczesnych basach, po to aby po latach wrócić do Jolany. Pamiętam, pierwszy raz świadomie użyłem jej na sesji z Julką Pietrucha, z 10 lat temu. Byłem oczarowany tą Jolaną, brzmiała tak jak potrzeba: vintygowo, subowo, z charakterem, szczególnie dobrze na wysokich pozycjach. Ona ma tyle basu, że trzeba ją ciąć na mniej więcej 100 Hz o parę db w dół, bo jest za duża w miksie. Zauważyłem, że nie tylko Diamant jest charakterny, i szybko w kolekcji miałem Irysa, Alexisa i polski bas Alko- zresztą zrobiłem o nich filmy na moim kanale YT w cyklu :” Basowe Bestie Układu Warszawskiego”.

Marcin Pendowski, fot. Wojtek Sarnowski

Marcin Pendowski, fot. Wojtek Sarnowski

Przez te 10 lat odnalezienia komuno basów, nagrałem na nich najwięcej nagradzanych płyt, więcej np. niż na Foderze Monarch, za którą nota bene nie dawno kupiłem działkę budowlaną obok stolicy, hehe. Poza tym, przewinęło mi się przez ten czas ze 150 basów, uznanych powszechnie za markowe, i wszystkim zrobiłem video testy na moim kanale YT. Prawdopodobnie mam największą na świecie bazę bas – soundtestów na kanale YT. Zauważyłem, że moimi faworytami do studia są stare basy pasywne, a te komusze wynalazki, po odpowiednim ustawieniu – broń Bożę nie wymieniam w nich pickupów – brzmią extra, w muzyce, którą robię. Najlepsze z tego okresu to Jolany i Musimy, najgorsze polskie Defile, szczególnie po 80 roku. Extremalnym szajsem jest białoruski Borisow, którego nawet nie udało mi się uruchomić i sprzedałem go. Tak czy owak, te komusze sprzęty, są charakterystyczne dla naszego podwórka, i nie widzę powodów, dla których miałbym grać na P-basie, skoro mam Diamanta.

Moimi faworytami do studia są stare basy pasywne, a te komusze wynalazki, po odpowiednim ustawieniu – broń Bożę nie wymieniam w nich pickupów – brzmią extra, w muzyce, którą robię. Najlepsze z tego okresu to Jolany i Musimy, najgorsze polskie Deflile, szczególnie po 80 roku. Extremalnym szajsem jest białoruski Borisow, którego nawet nie udało mi się uruchomić

Pendofsky Gumolit

Pendofsky “Gumolit”

Jakich basów użyłeś podczas realizacji „Gumolitu”?
Wszystkie dolne basy zagrałem na Diamancie, podczas sesji na setkę w Tonn Studio, nagranej na taśmę. W 2 kawałkach są zagrane basy i sola slapem, tam użyłem klonowego Jazz Bassa, bo potrzebowałem szklanki. Sola fingerstylem zagrałem albo na Diamancie, albo na Jolanie Alexis, hollowbody z 64 roku. Nie w każdym kawałku, żeby był dobry musi by solo basu. Gumolit to płyta dla melomanów, nie tylko basowych maniaków.

Jesteś także entuzjastą i użytkownikiem jednośladów i to także tych wiekowych. Skąd ta atencja do old-timerów?
Motocyklami zajmowałem się w młodości, i zajmowały one istotną rolę w moim życiu. Jako 10 latek dojeżdżałem pomalowaną w barwy ochronne motorynką do szkoły muzycznej. Istotnym faktem jest to, że jako 16 latek zdecydowałem się sprzedać 2 motocykle: Junaka M 10 i Avo Simsona, żeby kupić profesjonalny bas – Ibaneza, jednego z tańszych, tak na marginesie, na którym potem nagrywałem płyty z Artosis (polski zespół gothic rock – przyp. MW). Pamiętam, że stroiłem E do D i nauczyłem się grać tak cały materiał, i tak też komponowałem partie basu w tym zespole. Potem miałem wieloletni zastój z motocyklami, aż kilka lat temu pasja wróciła. Zacząłem zbierać, restaurować stare motocykle, głównie angielskie, i współpracować z kilkoma czasopismami motoryzacyjnymi, np. Motocyklista, czy Świat Motocykli.

Marcin Pendowski, fot. Wojtek Sarnowski

Marcin Pendowski, fot. Wojtek Sarnowski

Dobra, pochwal się co tam stoi u Ciebie w garażu, oprócz butelek.
Butelki regularnie wyrzucam, żeby mieć spokój na sumieniu, hehe. Ostatnio skończyłem prace nad Sunbeamem S 8 z 1954 roku. To jest piękna brytyjska pięćsetka, o niesamowitych rozwiązaniach konstrukcyjnych, aczkolwiek tego motocykla nie doceniano w epoce. Prawdopodobnie dlatego, że był bardzo drogi i niezbyt szybki. W 2018 skończyłem restauracje duńskiego czterocylindrowca z 1938 roku, jest nim Nimbus 750. Niesamowita maszyna. Trasy typu 600 km z prędkością 80 km/h robi bez stękania. Jeden mój duński kumpel, Kim Scholer, pojechał takim Nimbusem do Japonii przez całą Euro Azję. Potem 2 razy w poprzek USA. Dodam tylko, że w motocyklu nie ma amortyzowanego tyłu. Także, jak ktoś mi pisze, że pojechał gdzieś tam nowiutkim BMW GS, i mu zamokły membrany w butach, i że przygoda była, że ojejej, to zapraszam do poczytania o wyprawach takich harpaganów, jak Kim. Teraz składam Victorie Bergmeister V 35 z 1954 roku, ale prace nad nią, i w ogóle w garażu, zarzuciłem, bo skupiony byłem całkowicie na miksach, klipach, singlach i w ogóle pracami nad „Gumolitem”. Poza tym mam jeszcze do odbudowy BSA A-10, prawdziwy cafe racer z 1961 roku i wisienka na torcie: Douglas Dragonfly 350, brytyjski bokser z 1954 roku, którym w tamtym roku objechałem prawie całą Polskę.

W jednym z ostatnich wywiadów powiedziałeś, że te dwa światy (muzyka i motocykle) kiedyś były dla ciebie nie do pogodzenia. Dlaczego?
To jakaś pomyłka. Motocykle i muzyka zawsze szły w zaprzęgu. Po prostu nie miałem czasu, pieniędzy na to żeby się tym fajnym hobby zajmować.

Marcin Pendowski, fot. Wojtek Sarnowski

Marcin Pendowski, fot. Wojtek Sarnowski

Okej, wracamy do muzyki. Co to jest ten polish funk, bo tym określeniem definiujesz m.in. muzykę na „Gumolicie”? Polska ma w tym gatunku jakieś tradycje? Masz pewnie na myśli nasze radiowe, czy festiwalowe big bandy i dlatego np., kawałek „Legiony” wspaniale nawiązuje do tych wzorców…
Pamiętasz czołówkę z Porucznika Borewicza? Mroczne tematy podane najczęściej przez dętki, trochę zagranicznych harmonii, specyficzny puls. To dla mnie brzmiało extra. Albo orkiestra PR I TV i muzyka z filmu „Shaft” pod dyrygenturą Henryka Debicha. Bigband Katowice z tego okresu. Albo ABC „Za dużo chcesz”. To jest dla mnie „polish funk” W ogóle, tak sobie przypomniałem, ze słuchałem ostatnio na winylu sola Czesia Bartkowskiego, na jakiejś płycie z lat 60 tych. To było na prawdę światowe. Pod względem brzmienia, czy techniki gry, czy muzykalności. Niektóre stare polskie nagrania z lat 60-70 brzmią dla mnie bardzo dobrze. Czego nie powiem o polskiej muzyce z lat 90 tych. Jak czasem słucham miksów z tego okresu, to wiem, że dziś by to nie przeszło. A te z 60 tych odpalasz i bum.. brzmią ponadczasowo.

Niektóre stare polskie nagrania z lat 60-70 brzmią dla mnie bardzo dobrze. Czego nie powiem o polskiej muzyce z lat 90 tych. Jak czasem słucham miksów z tego okresu, to wiem, że dziś by to nie przeszło. A te z 60 tych odpalasz i bum.. brzmią ponadczasowo

Może kwestia tego, że oni na prawdę to grali razem, nie było prawie w ogóle edytowania muzyki, do prawdy nie wiem. Wiem , że muzyka z tego okresu ciągle mi się podoba, szczególnie The Meters, Charles Wright, Rose Royse, czy współczesne nagrania ze stajni Daptones, które kontynuują tę tradycję.

Cała płyta jest zrealizowana z rozmachem, szczególnie dęciaki i hammond, ale też sekcja rytmiczna nadają jej taki szeroki flow, jak na przykład w utworze „Stradi”. Brzmi to potężnie i oldschoolowo zarazem. Domyślam się, że nie ma tu przypadku – długo nad tym siedziałeś? Powiedz jak wyglądała produkcja tego materiału?
Tym razem chciałem pójść dalej, niż na pierwszej płycie. Po pierwsze rdzeń nagrałem na taśmę w Tonn Studio, czyli Hammonda, bass, gite, perke razem na setkę. Sekcje dętą nagrałem w Warszawie w Dobrym Tonie Studio, które dysponuje dużym pomieszczeniem zdolnym pomieścić 9 dętek bez problemu. Ustawiliśmy ich w kole wokół centralnego mikrofonu, mimo to każdy miał dodatkowy mikrofon, i miksowaliśmy na żywca, jak np. puzony były za głośno to dawały krok w tył. Z doświadczenia wiedziałem, że będę potrzebował zdublowanych trąbek i tenorów, w związku z tym, żeby uzyskać masywne brzmienie, zaprosiłem najzdolniejszych kumpli, napisałem im nuty i nagraliśmy to którejś nocy. Minusem tego typu nagrywania dętek jest brak odseparowania blachy od drewna, także gdybym chciał odseparowane brzmienie, trzeba to inaczej nagrać, żeby nie było przesłuchów tak dużych. Ogólnie: jestem z brzmienia dętek na płycie bardzo zadowolony i jest lepsze niż na wielu wysokobudżetowych zagranicznych płytach. Co do Hammonda: był to L-100 ze swoim reverbem, plus Leslie 960. Na początku sesji jego brzmienie mi się nie podobało, ale potem, jak lampy się wysmażyły, brzmiał jak trzeba, czyli znakomicie.

Marcin Pendowski, fot. Wojtek Sarnowski

Marcin Pendowski, fot. Wojtek Sarnowski

Jakich gości możemy usłyszeć na „Gumolicie”?
W „Legionach” na harmonijce zagrał świetny Bartek Łęczycki. Na pianie w „Partyzantach” Rey Ceballo, z Buena Vista Social Club, który od lat siedzi w Polsce i się bardzo lubimy. We wszystkich numerach na perkusionaliach zagrał zdolny Dominik Jaske. Gościem specjalnym jest Organek w kawałku: „Balladka”, którą na początku zrobiłem w postaci instrumentalnego protest-songu, ale Tomek pacnął do niej świetny tekst i postanowiliśmy to nagrać. Na płycie będzie wersja zarówno instrumentalna jak i wokalna tego kawałka.

Co to jest/była za akcja #pendofskymeetsfriends ? What is it all about?
Pendofsky Meets Friends to była akcja PR owa, wymyślona jako narzędzie do promocji albumu „Gumolit”. Po prostu zapraszałem różnych artystów o robiliśmy duety basowo -wokalne, aranżowałem to, potem to miksowałem i powstawało z tego video publikowane na moich kanałach. Okazało się, że akcja się fajnie rozwinęła, zrobiłem specjalnie na ten cel kilka autorskich kawałków. Postanowiłem kontynuować ją, i za jakiś czas wybrać najfajniejsze kawałki autorskie i wydać to w cyfrze jako składankę.

Zaskoczyłeś mnie utworem „13 maja”. Nie tym, że grasz tu na gicie, ale że także śpiewasz. W ogóle dobra piosenka!
Oj ten kawałek, którego pomysł miałem w głowie już jakiś czas to taki eksperyment socjalny był. Kawałek ma dobry, żartobliwy tekst i żartobliwy klip, to jest w nim bardzo wyraziste. Jest bardzo prosty, jeśli chodzi warstwę muzyki. Ja nie aspiruje do bycia śpiewakiem, z zakresem 3 oktaw, po prostu śpiewałem kiedyś w chórze w tenorach i miałem emisje głosu na studiach. Chodzi tu o to, że w kawałku liczy się przekaz, jądro, i mógłby go zaśpiewać równie dobrze ktokolwiek, zresztą wystarczy posłuchać wokalnych wyczynów Kazika (śmiech).

A co to za projekt z Bubą Kuyateh, widziałem, że wrzuciłeś kilka kawałków na YT i temat ucichł?
Buba to zdolny gambijski korzysta (kora – gambijski tradycyjny instrument strunowy, przyp. MW) , który trochę nagrywał ze Staszkiem Sojką. Mieliśmy pomysł żeby nagrać cały album tylko kora, bas i tykwa. Zagrał na niej Dominik Jaske. To się wydarzyło, ale resztę, czyli miks master i wydanie materiału nastąpi na jakiś czas, na pewno przez moją firmę wydawniczą, Judasz Records. Raz że pandemia nam pokrzyżowała plany, dwa: najpierw „Gumolit”. Nie mogę trzymać wszystkich srok za ogon.

Jak zapowiada się sezon zima/wiosna dla Fisz Emade Tworzywo? Są realne szanse na koncerty?
Tak mamy trochę koncertów z Tworzywem na wiosnę 21. Jak to będzie – zobaczymy. Szykuje się też nowa płyta. Ogólnie rok 20 to pod względem koncertów z Tworzywem to tragedia. Mieliśmy same soldouty w związku z premierą płyty „Radar” przez cały ten rok. No i przyszła pandemia.

Jakie jest twoje zdanie o rządowym zamrożeniu branży koncertowej z powodu pandemii?
To jest masakra. Nasza branża dostała dużo bardziej niż inne. Nie mamy związków zawodowych, nie mamy dokąd pójść. Po prostu, aby żyć musimy grać koncerty, nagrywać płyty. Czy to tak dużo chcemy od systemu? Do Kościołów ludzie przychodzą tłumami, a my nie możemy grać. Wirus oczywiście jest, ale media rozdmuchały to do jakiegoś absurdu strasząc ludzi statystykami. Na cukrzyce, grypę czy… samobója ginie znacznie więcej ludzi niż na Covida. Media okrutnie manipulują opinią, nie wierzę w nic co podają na fejsie, czy gdzie tam. Jedynie w co wierze to że jak idę i mi spadnie na łeb cegła, to faktycznie spadła mi na łeb cegła. Za całą akcję z lockdownem powinien ktoś zostać pociągnięty do odpowiedzialności!

Marcin Pendowski, fot. Wojtek Sarnowski

Marcin Pendowski, fot. Wojtek Sarnowski

Kontakt z artystą:
www.youtube/marcinpendowski
www.pendofsky.com

  • Tags
  • bass
  • defil
  • Gumolit
  • Jolana
  • komuno bas
  • Marcin Pendowski

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article MARK DUEL – konkurs firmy Markbass dla basistów
Previous article Seymour Duncan Brad Paisley Signature Secret Agent Telecaster – Pickup Gryfowy

Maciej Warda | TopGuitar

basista, gitarzysta, redaktor, dziennikarz. Współpracował z kultowym magazynem "Gitara i Bas". Członek zespołów "Farba" i "The Q". Od 15 lat w magazynie TopGuitar.

INNE

Grzegorz Skawiński: "Jesteśmy w zasadzie bezrobotni" Artykuły o artystach
15 stycznia 2021

Grzegorz Skawiński: "Jesteśmy w zasadzie bezrobotni"

Noah Weiland wylany z Suspect208 za... narkotyki Artykuły o artystach
12 stycznia 2021

Noah Weiland wylany z Suspect208 za... narkotyki

Marko Hietala odchodzi z Nightwish i wycofuje się z życia publicznego! Artykuły o artystach
12 stycznia 2021

Marko Hietala odchodzi z Nightwish i wycofuje się z życia publicznego!

Muzycy KISS rekordzistami Guinnessa Artykuły o artystach
11 stycznia 2021

Muzycy KISS rekordzistami Guinnessa

Największy fan Briana Maya, Rafał Tudruj i jego "Pozytyvny Song" Artykuły o artystach
11 stycznia 2021

Największy fan Briana Maya, Rafał Tudruj i jego "Pozytyvny Song"

Muzycy, którzy wsparli zajęcie Kapitolu Artykuły o artystach
9 stycznia 2021

Muzycy, którzy wsparli zajęcie Kapitolu

Jacek Kieller gra "Creeping Crocodile", wersja A.D. 2020 Artykuły o artystach
8 stycznia 2021

Jacek Kieller gra "Creeping Crocodile", wersja A.D. 2020

Miley Cyrus nagrała cover "Nothing Else Matters" i stała się rockmanką Artykuły o artystach
7 stycznia 2021

Miley Cyrus nagrała cover "Nothing Else Matters" i stała się rockmanką

Nandi Bushell odkrywa BritPop i nagrywa cover Blur "Song 2" Artykuły o artystach
5 stycznia 2021

Nandi Bushell odkrywa BritPop i nagrywa cover Blur "Song 2"

Facebook Comments

Najnowsze artykuły
17 stycznia 18:33
Newsy

Odbędzie się koncert pamięci Eddiego Van Halena

15 stycznia 11:26
Newsy

Klon Centaur wystawiony na sprzedaż za… pół miliona dolarów!

15 stycznia 11:00
Newsy

PRS Studio i Special Semi-Hollow – nowe gitary

15 stycznia 10:20
Newsy

Martin David Gilmour Custom Signature Edition D-35

15 stycznia 9:00
Artyści

Grzegorz Skawiński: “Jesteśmy w zasadzie bezrobotni”

14 stycznia 14:55
Newsy

Taylor Guitars w rękach pracowników

14 stycznia 8:32
Newsy

Ściana Marshalli w nowym teledysku AC/DC – “Realize”

13 stycznia 12:38
Newsy

Joe Satriani współautorem komiksowej serii “Crystal Planet”

13 stycznia 10:15
Newsy

Martin 00L Earth – ekologiczna gitara

13 stycznia 10:11
Newsy

5 marca ukaże się nowa płyta Kings Of Leon „When You See Yourself”

13 stycznia 9:04
Imprezy

Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy odbędzie się 31 stycznia

12 stycznia 14:35
TopSpecial

Wiemy, kiedy powrócą normalne koncerty

  • TopGuitar na tablety (Android)
  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2017. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press

Cookies

Ta strona używa plików cookies (niezbędne do prawidłowego działania). Więcej informacji