• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Kulisy niezwykłej historii, kiedy Black Sabbath supportował… Ozziego, a Rob Halford musiał zastąpić Ronniego Dio

NewsyNewsy artystyczne

Dlaczego Judas Priest nie zagra na pożegnalnym koncercie Ozzy’ego? Rob Halford: „Byłem absolutnie załamany”

Mick Thomson (fot. ESP Guitars)
NewsyNewsy sprzętowe

Poznajcie gitary ESP, na których gra Mick Thomson

NewsyNewsy artystyczne

Joe Perry ogłasza trasę koncertową Joe Perry Project z gwiazdami w składzie

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Artykuły o artystachArtyści

Max Norman, producent Ozzy’ego Osbourne’a wspomina, jak Randy Rhoads nagrywał gitarowe solówki

Maciej Warda | TopGuitar
Maciej Warda | TopGuitar Opublikowano sie 8, 2022
Randy Rhoads, Quiet Riot, fot. Flickr, Doran
Udostępnij

Max Norman był producentem i realizatorem jednych z najważniejszych heavy metalowych płyt w historii. Wziął się m.in. za trzy pierwsze solowe albumy Ozzy’ego Osbourne’a, ale także za wspaniałe „Countdown to Extinction” i „Rust in Peace” Megadeth. W ostatnim wywiadzie dla Guitar World Norman wspomina czasy Ozzy’ego i to, jak… łatwo było uchwycić w studiu magię solówek Randy’ego Rhoadsa.

 

Po tym jak Ozzy Osbourne zwolnił pierwotnego producenta Chrisa Tsangaridesa z powodu „różnic stylistycznych” Max Norman zajął się nadchodzącą debiutancką płytą Księcia Ciemności „Blizzard of Ozz„. Również dzięki niemu, ponad 4o lat później solowy debiut Ozzy’ego wciąż jest postrzegany jako jedna z najlepszych metalowych płyt wszech czasów. Pomijając Ozzy’ego, jest to także zasługa witalności, stylu i techniki Randy’ego Rhoadsa.

Pomimo, że Randy zginął tragicznie po wydaniu zaledwie dwóch albumów z Ozzym, zdąży wywrzeć ogromny wpływ na metalowa gitarę. Oto jak z perspektywy studia wspomina go Max Norman: „Kiedy przychodził czas na nagranie przez Randy’ego tych głównych, środkowych solówek, sposób, w jaki je wykonywaliśmy, był następujący: Podczas gdy Randy robił próby do nagrania konkretnego solo, my nie siedzieliśmy tam i nie słuchaliśmy tego. Zamiast tego szliśmy do lokalnego pubu na kilka piw.”

Podczas gdy Randy robił próby do nagrania konkretnego solo, my nie siedzieliśmy tam i nie słuchaliśmy tego. Zamiast tego szliśmy do lokalnego pubu na kilka piw

„Potem wracałem, a on mówił: 'OK, jestem gotowy, żeby to zrobić!’. Można było to zobaczyć na jego twarzy w studio – była stalowa… przygotowywał się do uderzenia. Wyczuwalne było poczucie 'teraz nagrywamy’, podniecenie i budowanie rozmachu. Randy chciał uchwycić własny performance i starał się, aby solo w ciągu pierwszych dwóch, góra trzech ujęć było nagrane już w całości. Jeśli mu się to nie udało, mówił: 'Idź sobie na kolejną godzinę i potem wróć – teraz jeszcze nie do końca to rozumiem.’

Wyczuwalne było poczucie 'Teraz nagrywamy’, podniecenie i budowanie rozmachu. Randy chciał uchwycić własny performance i starał się, aby solo w ciągu pierwszych dwóch, góra trzech ujęć było nagrane już w całości. Jeśli mu się to nie udało, mówił: 'Idź sobie na kolejną godzinę i potem wróć – teraz jeszcze nie do końca to rozumiem

Norman dodał: „Ale w większości przypadków z powodzeniem nagrywał całe solo w tych pierwszych dwóch lub trzech ujęciach. Randy był tak dobrze przygotowanym i zdyscyplinowanym facetem, że oczywiście nie powiedziałby, że jest gotowy, dopóki nie poczułby, że naprawdę jest. W rezultacie mieliśmy każde solo bardzo szybko i były to bardzo świeże, kompletne ujęcia. Randy miał bardzo jasną wizję tego, co chciał osiągnąć. W tym celu czasem grał to, co większość ludzi uznałaby za doskonały tejk i mówił: 'Nie, to nie jest całkiem w porządku – przeróbmy to’. Innym razem mówił coś w stylu, 'Cholera, to było naprawdę dobre, ale w jednej nucie nie złapałem harmonii, którą chciałem, a ona musi tam być’. Niesamowita dbałość Randy’ego o szczegóły, plus jego wspaniałe połączenie techniki, wyczucia, ognia i muzykalności – wszystko to wciąż wyskakuje z nagrań i wciąga cię, nawet teraz, jakieś 40 lat później – to właśnie czyni go tak wyjątkowym. To dla mnie zdumiewające, że minęło już ponad 41 lat od kiedy zrobiliśmy te płyty.”

Randy był tak dobrze przygotowanym i zdyscyplinowanym facetem, że oczywiście nie powiedziałby, że jest gotowy, dopóki nie poczułby, że naprawdę jest. W rezultacie mieliśmy każde solo bardzo szybko i były to bardzo świeże, kompletne ujęcia. Randy miał bardzo jasną wizję tego, co chciał osiągnąć. W tym celu czasem grał to, co większość ludzi uznałaby za doskonały tejk i mówił: 'Nie, to nie jest całkiem w porządku – przeróbmy to’. Innym razem mówił coś w stylu, 'Cholera, to było naprawdę dobre, ale w jednej nucie nie złapałem harmonii, którą chciałem, a ona musi tam być’

TAGI: Max Norman, Randy Rhoads
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

Artykuły o artystachArtyści

Kulisy niezwykłej historii, kiedy Black Sabbath supportował… Ozziego, a Rob Halford musiał zastąpić Ronniego Dio

Maciej Warda | TopGuitar maj 10, 2025
ArtyściWywiady

Kerry King o tym, dlaczego nie gra w jednym zespole z Mustainem: „Ja i Dave bez przerwy skakalibyśmy sobie do gardeł”

Maciej Warda | TopGuitar maj 8, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Yngwie Malmsteen wspomina dziwną reakcję Eddiego Van Halena: „Zobaczył mnie i… zaczął uciekać. Dosłownie uciekł!”

Maciej Warda | TopGuitar maj 7, 2025
ArtyściNewsyWywiady

Adrian Vandenberg wspomina, że nie spodziewał się takiej muzycznej „Sodomy i Gomory” w Los Angeles

Maciej Warda | TopGuitar maj 6, 2025
ArtyściWywiady

Kirk Hammett przyznał, że gdy widzi w internecie młodych, zdolnych gitarzystów, myśli: „Gdzie popełniłem błąd?”

Maciej Warda | TopGuitar maj 6, 2025
Artykuły o artystachArtyści

Kerry King o doborze muzyków do swojego zespołu: „Żadnych diw, żadnych dramatów za kulisami”

Maciej Warda | TopGuitar maj 5, 2025

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?