• Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
TopGuitar.pl
  • Kontakt
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
      Szykuje się solidna porcja reedycji nagrań prekursorów death i black metalu - zespołu Venom

      Szykuje się solidna porcja reedycji nagrań prekursorów death i black metalu - zespołu Venom

      „Blues Worse Than I Ever Had” – nowy singiel Marcusa Kinga

      „Blues Worse Than I Ever Had” – nowy singiel Marcusa Kinga

      Orianthi zapowiedziała nowy album „Rock Candy”

      Orianthi zapowiedziała nowy album „Rock Candy”

      Orange Amplifiers zaprasza na koncert Golden Core

      Orange Amplifiers zaprasza na koncert Golden Core

    • Newsy sprzętowe
      Mark Blasquez demonstruje gitarę Takamine P3NY

      Mark Blasquez demonstruje gitarę Takamine P3NY

      Tim Gauci prezentuje gitarę LTD Snakebyte Camo

      Tim Gauci prezentuje gitarę LTD Snakebyte Camo

      Gibson Rex Brown Signature Thunderbird

      Gibson Rex Brown Signature Thunderbird

      Joyo JA-02 ll – kompaktowy wzmacniacz gitarowy

      Joyo JA-02 ll – kompaktowy wzmacniacz gitarowy

    • TopVideo
      Przypominamy sytuację, gdy Slash został zaatakowany przez szalonego fana - ochroniarz dopadł go w ostatniej chwili

      Przypominamy sytuację, gdy Slash został zaatakowany przez szalonego fana - ochroniarz dopadł go w ostatniej chwili

      Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo - tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer

      Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo - tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer

      Orion, Negral i Seth prezentują swoje gitary ESP Guitars grając „Ov My Herculean Exile” z nadchodzącej płyty Behemoth

      Orion, Negral i Seth prezentują swoje gitary ESP Guitars grając „Ov My Herculean Exile” z nadchodzącej płyty Behemoth

      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

      Plejada dwunastu kanapowych wymiataczy gra solówki do tego samego podkładu

  • Artyści
    • Wywiady
      Bartek Grzanek z zespołu Tosteer: "Używałem PRS Tremonti z początku lat 2000 - fantastyczna gitara z jedną tylko wadą - nie była stratem"

      Bartek Grzanek z zespołu Tosteer: "Używałem PRS Tremonti z początku lat 2000 - fantastyczna gitara z jedną tylko wadą - nie była stratem"

      Tomasz Sadlak z HATE: "Najfajniej jest jak bas łamie żebra, ale niekoniecznie na scenie"

      Tomasz Sadlak z HATE: "Najfajniej jest jak bas łamie żebra, ale niekoniecznie na scenie"

      Rafał Sarnecki: "Dla mnie zawsze cenniejsze było posiadanie własnego stałego zespołu niż zapraszanie gwiazd"

      Rafał Sarnecki: "Dla mnie zawsze cenniejsze było posiadanie własnego stałego zespołu niż zapraszanie gwiazd"

      Basista Jinjer, Jewgienij Abdukanow w poruszającym wywiadzie: "Wszystko wokół mnie zaczęło wybuchać. Znalazłem się pod ostrzałem"

      Basista Jinjer, Jewgienij Abdukanow w poruszającym wywiadzie: "Wszystko wokół mnie zaczęło wybuchać. Znalazłem się pod ostrzałem"

    • Artykuły
      Max Norman, producent Ozzy'ego Osbourne'a wspomina, jak Randy Rhoads nagrywał gitarowe solówki

      Max Norman, producent Ozzy'ego Osbourne'a wspomina, jak Randy Rhoads nagrywał gitarowe solówki

      Deep Purple ogłasza, że Steve Morse definitywnie odszedł z zespołu

      Deep Purple ogłasza, że Steve Morse definitywnie odszedł z zespołu

      Nita Strauss po opuszczeniu składu Alice Coopera znalazła się w zespole towarzyszącym Demi Lovato

      Nita Strauss po opuszczeniu składu Alice Coopera znalazła się w zespole towarzyszącym Demi Lovato

      Historia o tym, jak support The Darkness dla Disturbed stał się najgorszym scenicznym doświadczeniem wokalisty Justina Hawkinsa

      Historia o tym, jak support The Darkness dla Disturbed stał się najgorszym scenicznym doświadczeniem wokalisty Justina Hawkinsa

    • Garaż
      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Folya – „W nieskończoność” (2018)

      Revival – „Revival” (2019)

      Revival – „Revival” (2019)

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż - Monasterium i Baṣnia

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

      Garaż 2/2019: Here On Earth, Lady Killer

    • Recenzje
      Jesus Chrysler Suicide "Rexpublica Lunatica" - recenzja płyty

      Jesus Chrysler Suicide "Rexpublica Lunatica" - recenzja płyty

      I Was Born Twice "Nemiza" - recenzja

      I Was Born Twice "Nemiza" - recenzja

      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      Bartosz "Bratek" Wójcik "The Book Of Life"

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

      No Brothers "No Brothers II" - recenzja płyty

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
      Zbliża się koncert Pearl Jam w Krakowie

      Zbliża się koncert Pearl Jam w Krakowie

      Został tydzień do warszawskiego koncertu Five Finger Death Punch

      Został tydzień do warszawskiego koncertu Five Finger Death Punch

      Zespół The Dead Daisies wystąpi w Krakowie już 9 lipca. Warto zobaczyć ich na żywo

      Zespół The Dead Daisies wystąpi w Krakowie już 9 lipca. Warto zobaczyć ich na żywo

      Gogol Bordello - zapowiedź koncertu w Krakowie

      Gogol Bordello - zapowiedź koncertu w Krakowie

    • Kup bilety
      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      The Australian Pink Floyd Show na Festiwalu Legend Rocka

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Symphonica – Rock of Poland, czyli „Wolność, kocham i rozumiem”

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Billy Idol w Dolinie Charlotty! Bilety już w sprzedaży

      Klasz Ov The Sejtans XIII

      Klasz Ov The Sejtans XIII

    • Reportaże i relacje
      Letnie Brzmienia AD 2022 – Krzysztof Zalewski w Rzeszowie

      Letnie Brzmienia AD 2022 – Krzysztof Zalewski w Rzeszowie

      Pierwsza edycja Festiwalu Soundela '22 - fotorelacja

      Pierwsza edycja Festiwalu Soundela '22 - fotorelacja

      Soundela 2022 - fotorelacja

      Soundela 2022 - fotorelacja

      Pearl Jam powrócił do Krakowa!

      Pearl Jam powrócił do Krakowa!

    • Patronat TopGuitar
      Gruziński countrowiec Shota Adamashvili zagra w Mechelinkach koło Gdyni

      Gruziński countrowiec Shota Adamashvili zagra w Mechelinkach koło Gdyni

      Warsztaty muzyczne i wiele innych atrakcji - zapraszamy na Soundela Festival

      Warsztaty muzyczne i wiele innych atrakcji - zapraszamy na Soundela Festival

      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      Przykładowy plan dnia na 1 maja dla uczestników Gitarowego Rekordu Świata we Wrocławiu

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

      I Ogólnopolski Konkurs CZARY GITARY (relacja), 22-23.04.2022, Świdwin

  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Electro-Harmonix 1440 Stereo Looper - pomoże przetrwać pandemię

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: KHDK No. 1 Overdrive & No. 2 Clean Boost z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: Mooer Little Monster AC z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

      Test: DV Mark DVC Guitar Friend 12

    • Testy
      Arrow ST 211 Snow White oraz Arrow LP 22 - gitary na dobry początek

      Arrow ST 211 Snow White oraz Arrow LP 22 - gitary na dobry początek

      Blackstar St. James 50 EL34 + kolumna 212 - test

      Blackstar St. James 50 EL34 + kolumna 212 - test

      Arrow Louisiana 4 - test gitary basowej

      Arrow Louisiana 4 - test gitary basowej

      Markbass Nano Mark II - test

      Markbass Nano Mark II - test

    • Zestawienia sprzętu
      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Efekty T-Rex - przypominamy o czterech świetnych kostkach

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: Zestawienie z marca 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie z lutego 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

      Bestsellery Rock’N’Rolla: zestawienie ze stycznia 2019

    • Zabrzmij jak…
      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      John Mayer - instrumenty, efekty, wzmacniacze

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak: Björn Gelotte

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Tony Iommi! Jaki wybrać sprzęt?

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

      Zabrzmij jak Joe Bonamassa

    • Sprzęt Mistrzów
      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Gratka dla fanów i kolekcjonerów - gitara Eddiego Van Halena na aukcji!

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Przypominamy na czym grał Alexi Laiho

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Tomasz "Orion" Wróblewski i jego zjawiskowy bas LTD Orion-5

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

      Gitary Eddiego Van Halena trafią na aukcję

  • Porady
    • Doktor Amp
      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Attenuator - ograniczanie mocy wzmacniacza.

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.2

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr Amp: Nutube. Lampowa technologia przyszłości?

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

      Dr AMP: Invisible Killswitch - projekt autorski

    • Doktor G
      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Geneza brzmienia: gdzie rodzi się dźwięk?

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Renowacja starych sprzętów: prace tapicerskie

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Końcowy montaż efektu overdrive - poradnik

      Jak czytać proste schematy?

      Jak czytać proste schematy?

    • DIY, czyli zrób to sam
      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Zbuduj sam mały wzmacniacz cz.1

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Luźne gniazdo jack w gitarze akustycznej i klasycznej? Prosta naprawa (wideo)

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Dr Amp - Gdy brak starych części cz. 2

      Jak wymieniać struny w akustyku?

      Jak wymieniać struny w akustyku?

    • Jak promować zespół
      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Music Export Poland - program promocji polskiej muzyki za granicą

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Jak nazwać kapelę metalową?

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Wrześniowa edycja DBZ Promuje Zespoły - jest zwycięzca!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

      Weź udział w akcji GARAŻ!

    • Porady sprzętowe
      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Torpedo Captor X – przegląd możliwości i funkcji

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Kupujemy pierwszą gitarę basową - poradnik

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Plexsound - skondensowana energia

      Plexsound - skondensowana energia

    • Porady muzyczne
      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      Pięć porad od Ronniego Wooda dla młodych muzyków

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      11 kroków do lepszego brzmienia gitary - poradnik

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

      Wyjątkowa lekcja bluesa z Johnem Mayerem

  • Nauka gry
    • Warsztaty
      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Maciej Mąka poprowadzi klasę gitary na warsztatach podczas festiwalu Soundela 2022

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Gitarzysta Megadeth Kiko Loureiro pokazuje jak stworzyć gitarową solówkę

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Używanie kciuka w akordach - lekcja z Blackstar Potential

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

      Gitarowe riffy, które musi poznać każdy początkujący gitarzysta - Top 15

    • Chwyty gitarowe
      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      G-dur - podstawowy akord gitarowy. Jak go zagrać?

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - bas

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: "Waiting For" - gitara

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

      Zagraj z Pilichowskim: „OLD FASHION SHOW” – gitara i bas

  • TopSpecial
    • Felietony
      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Rammstein na celowniku rosyjskiej fabryki trolli

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Lanny Cordola apeluje o uwagę gitarowego świata - uratujmy te dzieci!

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Niekorzystny kontrakt płytowy? Van Morrison znalazł na to sposób

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

      Gitara elektryczna a basowa - jak wybrać na czym grać

    • TopLegendy
      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Muzycy Placebo wyprzedają swoje gitary na platformie Reverb

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Steve Vai wspomina jak wyglądały nagrania sceny gitarowego pojedynku w filmie "Crossroads"

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      Led Zeppelin - pięć utworów, pięć historii

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

      W oczekiwaniu na Kapitana Polskę w Dzień Niepodległości

    • TopSpecial-Zestawienia
      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Pięć najlepszych solówek Prince'a

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      Polscy gitarzyści wybierają gitarowy przebój wszech czasów. Nie było łatwo!

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      TopGuitar w 2021 roku - wielkie podsumowanie

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

      Piotr Bienkiewicz wygrał doroczną ankietę kwartalnika Twój Blues w kategorii Gitara Elektryczna

    • TopVintage
      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Gibson Jimi Hendrix Signature Stratocaster - najdziwniejszy pomysł w historii gitary?

      Fender Bassman - żywa legenda

      Fender Bassman - żywa legenda

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Fender Stratocaster i Yngwie Malmsteen

      TopVintage: Ibanez JS1000

      TopVintage: Ibanez JS1000

  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • Follow
    • Facebook
    • Twitter
    • Youtube
    • Instagram
    • RSS
Yes Featuring Jon Anderson, Trevor Rabin and Rick Wakeman w Warszawie
Home
Artyści
Wywiady

Yes Featuring Jon Anderson, Trevor Rabin and Rick Wakeman w Warszawie

28 maja 2018 Jakub Milszewski | TopGuitar 760

Przeczytaj również

Steve Howe zapowiada nową płytę z serii "Homebrew"
Steve Howe zapowiada nową płytę z serii "Homebrew"
10 najwspanialszych albumów rocka progresywnego
10 najwspanialszych albumów rocka progresywnego

Lada moment Rick Wakeman jako część grupy Yes Featuring Jon Anderson, Trevor Rabin and Rick Wakeman wystąpi w Warszawie w ramach trasy świętującej 50-lecie jednej z najważniejszych formacji progresywnego rocka. Z tej okazji porozmawialiśmy z pianistą o teraźniejszości i przyszłości projektu.

fot. © Lee Wilkinson 2017 – www.lwmultimedia.co.uk

Wkrótce wystąpisz w Warszawie w ramach Quintessential Yes: The 50th Anniversary Tour. Ale nie z Yes, a z projektem o długiej nazwie Yes Featuring Jon Anderson, Trevor Rabin and Rick Wakeman.

Współczesna historia Yes jest bardzo poplątana. Nawet ja czasami nie wiem co się dzieje i dlaczego. Obecnie są dwa zespoły Yes: jeden ze Stevem Howem, drugi ze mną, Jonem Andersonem i Trevorem Rabinem. Prawdę powiedziawszy, to kiedy pierwszy raz zebraliśmy się we trójkę, żeby razem coś nagrać, to nazwaliśmy się po prostu Anderson, Rabin, Wakeman, czyli ARW, i chciałem zostać przy tej nazwie. Nie widziałem sensu w używaniu nazwy „Yes”, bo chcieliśmy ugruntować nasze miejsce jako muzyków również poza Yes. Owszem, graliśmy klasyki Yes, ale także mnóstwo nowych rzeczy. Czułem, że ARW ma przyszłość, a nazwa „Yes” odnosiłaby się tylko do nostalgii za przeszłością. Ale podeszliśmy do sprawy demokratycznie i zrobiliśmy sobie głosowanie nad nazwą. I byłem w mniejszości. Jeśli zaś chodzi o muzykę, to głos Jona jest bardzo rozpoznawalny i trudno mi się słucha jakiejkolwiek innej wersji Yes bez Jona. To właśnie sprawia charakterystyczny głos – ktoś śpiewa i od razu wiesz, co to za zespół. Gdybyś wyjął z The Who Rogera Daltreya albo Roberta Planta z Led Zeppelin to nie miałbyś już tych samych zespołów. Z naszym zespołem gramy na żywo mieszankę starego z nowym. Jest sporo z ery Travisa Rabina w Yes, jest trochę z ery albumu „90125”… Gramy oczywiście „Owner of the Lonely Heart”, „Rhythm of Love”… Z moich czasów jest „Roundabout”, „You And I”. Z wcześniejszych rzeczy wrzucimy też pewnie do listy „Starship Trooper”. Mamy wielki wybór piosenek. Zaczęliśmy próby w ostatnią sobotę i mamy naprawdę dużo numerów do ogrania. A potem czeka nas pewnie bardzo gorąca dyskusja na temat tego, co wejdzie do koncertów, a co nie… Ale pracując nad tą muzyką robimy nowe aranżacje. Nie tak dalekie, żeby nie dało się tych utworów rozpoznać, ale nowe, zmienione, odświeżone. Robiliśmy tak przez ostatnie dwa lata i wychodziło naprawdę dobrze.

Nawet w tytule trasy znalazła się wzmianka o tym, że Yes są już na scenie od połowy wieku. Pięć dekad to szmat czasu. Wszystko się w tym czasie zmieniło – świat, przemysł muzyczny. A co z samą muzyką i twoim podejściem do tworzenia i grania na żywo?

Występowanie na żywo jest teraz z jednej strony łatwiejsze, z drugiej – trudniejsze. Technologia sprawia, że możesz zrobić o wiele więcej na scenie. My jesteśmy oldschoolowi. W odróżnieniu od innych zespołów, które mają mnóstwo sampli na komputerze i grają do nich na scenie, co sprawia, że duża część koncertu leci z nagrania, my jesteśmy staromodni. Wierzymy, że jak grasz na żywo, to grasz na żywo w całości. Czasami wykonanie w taki sposób jakiejś kompozycji z albumu jest bardzo trudne i wymaga znalezienia różnych rozwiązań. W niektórych przypadkach używam pięciu lub sześciu keyboardów w jednym utworze. Trzeba znaleźć sposób, żeby wykonać utwór na żywo w wersji tak bliskiej studyjnej, jak to tylko możliwe. Technologia dziś pomaga w takich sytuacjach bardzo, choć my wciąż upieramy się, by grać jak najwięcej samemu. Nagrywanie zmieniło się bardzo. Bardzo rzadko teraz zespoły spotykają się w tym samym pomieszczeniu żeby grać. Straszna szkoda. Wspólne granie zawsze było najlepszą metodą pracy, bo muzycy karmią się nawzajem, wymieniają pomysłami. Podobnie przy próbach do trasy. Cały czas są nowe pomysły: „Jeśli ty zagrasz tak, to ja wtedy będę mógł tak”, „A może w ten sposób?”, „A co, jakbym tutaj zagrał tak?”. Muzycy ze sobą rozmawiają, to wspaniałe. W tej chwili większość płyt powstaje online, bardzo rzadko, o ile w ogóle, muzycy spotykają się w jednym pomieszczeniu. To ma swoje dobre strony oczywiście – Jon i Trevor mieszkają tysiące mil ode mnie, w Kalifornii. Ja mieszkam w Anglii. Nie możemy sobie po prostu pójść do jednego z nas pograć i musimy pracować na odległość. Gdyby technologia tego nie umożliwiała, nie moglibyśmy w ogóle działać wspólnie. Jeśli więc istnieje potrzeba, to powinno się korzystać z dobrodziejstw technologii, ale gdybym miał wybór to wolałbym zebrać wszystkich w jednym pomieszczeniu.

fot. © Lee Wilkinson 2017 – www.lwmultimedia.co.uk

Rock’n’roll był zazwyczaj grą zespołową.

Zgadza się. Kiedy robiłem remake’i płyt „Journey to the Centre of the Earth” i „The Myths and Legends of King Arthur and the Knights of the Round Table” miałem bardzo młody zespół. Powiedziałem: „Słuchajcie, pojedziemy do studia wszyscy w tym samym czasie”. „Po co?”. „Bo będziemy grać razem!”. „Serio?”. I proszę co się stało – pojechaliśmy i kiedy nagrywaliśmy partie pilotażowe po prostu patrzyłem, jak to się wszystko rozwija. Pomysły się sypały, próbowaliśmy wielu nowych rzeczy. Wszyscy rozmawiali ze sobą, wymieniali się pomysłami i szło fantastycznie. Pod koniec pierwszego dnia usiedliśmy żeby coś zjeść i basista stwierdził, że nie chce już nigdy pracować w żaden inny sposób. A nigdy wcześniej tego nie robił, bo dziś muzycy pracują na odległość! Masz absolutną rację – rock to gra zespołowa! To współpraca tworzy zespół!

Chcę zapytać cię o jeden album. Mam na myśli ten, nad którym pracujesz z Andersonem i Rabinem od 2011.

Dużo nad tym dyskutujemy. Przemysł muzyczny strasznie się zmienił. Mamy jakieś utwory, nagraliśmy ścieżki, poskładaliśmy część tego do kupy, ale nie wydaje mi się, żebyśmy mieli na tyle dużo dobrego materiału, żeby zrobić płytę, którą mógłbym nazwać świetną. Nie chcę być częścią płyty, która ma jakieś dobre momenty, a całą resztę ot, taką sobie, żeby wypełnić czas. Ale pewną zaletą dzisiejszych czasów jest fakt, że nie musisz wypuszczać od razu całego albumu. Możesz opublikować płytę na CD, możesz to zrobić na iTunes lub Spotify, ale możesz też wypuszczać pojedyncze utwory. Jedna z rzeczy, nad którymi będziemy debatować w najbliższych tygodniach dotyczyć będzie drogi, jaką pójdziemy. Wydaje mi się, że na początku będziemy wypuszczać po prostu pojedyncze utwory, jeden po drugim, w momencie, gdy będziemy z nich po prostu zadowoleni. To lepsze niż robienie całej płyty na siłę.

Macie jakieś dedljany, jakieś założone z góry daty?

Nie mamy, a powinniśmy. Myślę, że do czasu naszego koncertu w Warszawie już podejmiemy jakieś decyzje. Musimy coś ustalić w najbliższych tygodniach, bo przecież nie robimy się młodsi. Musimy działać, ale też nie chcemy niczego na siłę przyspieszać. Ważne jest, żeby zrobić to dobrze.

fot. © Lee Wilkinson 2017 – www.lwmultimedia.co.uk

Fakt, nie robicie się młodsi. Jesteś już blisko siedemdziesiątki. Jaka jest przyszłość tego projektu z Andersonem i Rabinem? Jaka jest przyszłość twojej solowej twórczości? Masz jakieś konkretne plany?

Zawsze mam jakieś plany, zawsze mam dużo do zrobienia. Masz rację – za rok będę miał siedemdziesiątkę i jestem tego światom. Jon już jest po siedemdziesiątce. Żaden z nas nie jest najlepszego zdrowia, ale to ostatnia rzecz jakiej się spodziewasz w naszym wieku, szczególnie biorąc pod uwagę nasze życia. O tym też pamiętamy. Wciąż faktycznie wydaje nam się, że jesteśmy młodzi, a potem okazuje się, że czegoś już nie jesteśmy w stanie zrobić fizycznie. W ciągu najbliższych kilku miesięcy będziemy zastanawiać się nad tym, co możemy, a czego już nie. Kocham grać i zawsze mam dużo projektów. Będę dalej działał z Jonem i Trevorem dopóki będziemy w stanie zrobić coś wartościowego. Wszystko się kończy i kiedyś też stwierdzimy, że dalej już się nie da. Ale póki co chcę działać dalej. Uwielbiam pracować w orkiestrą, grać swoje koncerty pianistyczne. Mam jeszcze parę innych pomysłów progrockowych, nad którymi chciałbym popracować. Trzeba jednak być jeszcze świadomym tego, że obecnie, żeby zrobić progrockowy projekt w taki sposób, w jaki ja lubię, trzeba mieć dużo pieniędzy. Trzeba więc znaleźć finansowanie, a wytwórnie płytowe też działają inaczej, niż w latach 70-tych czy 80-tych. Nie ma nawet takich sklepów płytowych, jak kiedyś. Wszystko działa inaczej, więc trzeba jakoś sobie z tym radzić. Ale nie potrafię sobie wyobrazić dnia, w którym nie chciałoby mi się już grać. Gram codziennie, cały czas, kocham to. Jedyne dni, w które nie gram, to te, kiedy jestem na pokładzie samolotu przez ocean. Poza tym – codziennie, siedem dni w tygodniu. Nie mogę sobie poradzić inaczej.

YES feat. Jon Anderson, Trevor Rabin, Rick Wakeman + SBB

03.06.2018

Warszawa, Park Sowińskiego, ul. Elekcyjna 17

bilety: www.knockoutprod.net

 

  • Tags
  • jon anderson
  • rick wakeman
  • trevor rabin
  • YES

Udostępnij:

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest
Next article Raport z fabryki EarthQuaker Devices. Z wizytą w siedzibie producenta efektów w Akron (Ohio, USA)
Previous article Patryk „Cola” Gumkowski: Noc na bagnach

Jakub Milszewski | TopGuitar

Jakub Milszewski - dziennikarzem muzycznym został jak wszyscy dlatego, że nie nauczył się na niczym grać, co nie przeszkadzało mu w graniu i śpiewaniu. W "TopGuitar" odpowiada za Garaż i wywiady z fajnymi ludźmi. Pojawia się na Anywhere.pl, w "Live&Travel" i na Kvlt.pl. Występował z Ennio Morricone, zdobył złoty medal na Olimpiadzie Chóralnej, gra na basie, dorabiał rysowaniem komiksów i kopaniem rowów.

INNE

Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo - tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer Artyści
8 sierpnia 2022

Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo - tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer

Max Norman, producent Ozzy'ego Osbourne'a wspomina, jak Randy Rhoads nagrywał gitarowe solówki Artykuły o artystach
8 sierpnia 2022

Max Norman, producent Ozzy'ego Osbourne'a wspomina, jak Randy Rhoads nagrywał gitarowe solówki

Letnie Brzmienia AD 2022 – Krzysztof Zalewski w Rzeszowie Imprezy
4 sierpnia 2022

Letnie Brzmienia AD 2022 – Krzysztof Zalewski w Rzeszowie

Pierwsza edycja Festiwalu Soundela '22 - fotorelacja Imprezy
31 lipca 2022

Pierwsza edycja Festiwalu Soundela '22 - fotorelacja

Soundela 2022 - fotorelacja Imprezy
29 lipca 2022

Soundela 2022 - fotorelacja

Bartek Grzanek z zespołu Tosteer: "Używałem PRS Tremonti z początku lat 2000 - fantastyczna gitara z jedną tylko wadą - nie była stratem" Artyści
26 lipca 2022

Bartek Grzanek z zespołu Tosteer: "Używałem PRS Tremonti z początku lat 2000 - fantastyczna gitara z jedną tylko wadą - nie była stratem"

Deep Purple ogłasza, że Steve Morse definitywnie odszedł z zespołu Artykuły o artystach
23 lipca 2022

Deep Purple ogłasza, że Steve Morse definitywnie odszedł z zespołu

Pearl Jam powrócił do Krakowa! Imprezy
19 lipca 2022

Pearl Jam powrócił do Krakowa!

Tomasz Sadlak z HATE: "Najfajniej jest jak bas łamie żebra, ale niekoniecznie na scenie" Artyści
18 lipca 2022

Tomasz Sadlak z HATE: "Najfajniej jest jak bas łamie żebra, ale niekoniecznie na scenie"

Facebook Comments

Bądź z nami w kontakcie
Najnowsze artykuły
8 sierpnia 19:12
TopVideo

Przypominamy sytuację, gdy Slash został zaatakowany przez szalonego fana – ochroniarz dopadł go w ostatniej chwili

8 sierpnia 12:37
Newsy

Szykuje się solidna porcja reedycji nagrań prekursorów death i black metalu – zespołu Venom

8 sierpnia 11:39
Artyści

Zanim wyruszycie w trasę, nagrajcie się na żywo – tak, z korzyścią dla siebie i fanów, zrobił zespół Tosteer

8 sierpnia 9:07
Artyści

Max Norman, producent Ozzy’ego Osbourne’a wspomina, jak Randy Rhoads nagrywał gitarowe solówki

7 sierpnia 11:09
Tygodnik

Tygodnik 30-31/2022 (210-211)

6 sierpnia 12:28
Newsy

„Blues Worse Than I Ever Had” – nowy singiel Marcusa Kinga

5 sierpnia 19:22
Newsy

Mark Blasquez demonstruje gitarę Takamine P3NY

4 sierpnia 13:32
Newsy

Tim Gauci prezentuje gitarę LTD Snakebyte Camo

4 sierpnia 11:58
Imprezy

Letnie Brzmienia AD 2022 – Krzysztof Zalewski w Rzeszowie

3 sierpnia 13:46
Newsy

Gibson Rex Brown Signature Thunderbird

2 sierpnia 11:39
Newsy

Orianthi zapowiedziała nowy album „Rock Candy”

1 sierpnia 13:54
Newsy

Joyo JA-02 ll – kompaktowy wzmacniacz gitarowy

31 lipca 14:58
Imprezy

Pierwsza edycja Festiwalu Soundela ’22 – fotorelacja

30 lipca 12:04
Newsy

Takamine TSP100 DBS i TSP100 VT

29 lipca 17:00
Newsy

Muzycy zespołu Paladin prezentują gitarę LTD M-1 Custom ’87

Losowe artykuły
Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

Steve Lukather – wywiad z gitarzystą Toto

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

School of Metal Clinic Tour 2015 – relacja

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Albert Kokoszewski – wywiad z gitarzystą Riffertone

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Robert Brylewski i Tomasz Świtalski – wywiad z muzykami Kryzysu

Paweł Pańta – wywiad

Paweł Pańta – wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Włodzimierz Pawlik (Włodek Pawlik) - wywiad

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Warwick Streamer LX 4 Nirvana Black OFC – test gitary basowej z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tanglewood TUJ5 – test ukulele

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Tech 21 VT Bass 500 & B112 VT – test wzmacniacza basowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockTuner CT20 – mini-test stroika gitarowego

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

RockBoard Club Flight Case & Club Gig Bag – mini-test pedalboardów

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Resident Audio M8 – test monitorów studyjnych

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

Lag T500DCE – test gitary elektroakustycznej

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego  z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

DigiTech Luxe Detune – test efektu gitarowego z wyróżnieniem „Sprzęt na Topie”

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Cort Sunset NY – test gitary elektroklasycznej

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Marshall Major II – mini-test słuchawek nausznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Framus Legacy Series Grand Auditorium Cutaway i Dreadnought Cutaway - test gitar elektroakustycznych

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

Martin DRSGT - test gitary elektroakustycznej

  • Kontakt
  • Redakcja
  • Polityka prywatności
  • Back to top
© TopGuitar - Magazyn Muzyków 2005-2021. All rights reserved.
Wydawca International MUSIC Press