• Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
TopGuitar.pl
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Powiadomienie
Artykuły o artystachArtyści

Zakk Wylde: „W przypadku metalu, wszyscy są porównywani do standardu, który ustanowiła Pantera”

Artykuły o artystachArtyści

Bono o demokracji w U2: „Wszyscy się nawzajem słuchamy, a potem robimy to… co zaproponuje The Edge”

ArtyściWywiady

Dave Mustaine przypomniał, że utwór Metalliki „Enter Sandman” jest podejrzanie podobny do „Tapping into the Emotional Void” zespołu Excel

Artykuły o artystachArtyści

Neil Young nazwał go Jimim Hendrixem gitary akustycznej

Font ResizerAa
TopGuitar.plTopGuitar.pl
  • Newsy
  • Artyści
  • Imprezy
  • Sprzęt
  • Porady
  • Nauka gry
  • TopSpecial
  • Narzędzia
  • Firmy
  • Tygodnik
  • +dodaj newsa
Szukaj
  • Newsy
    • Newsy artystyczne
    • Newsy sprzętowe
    • TopVideo
  • Artyści
    • Lista znanych gitarzystów: odkryj legendy gitary
    • Wywiady
    • Artykuły
    • Garaż
    • Recenzje
    • TopLegendy
  • Imprezy
    • Najbliższe imprezy
    • Kup bilety
    • Reportaże i relacje
    • Patronat TopGuitar
  • Sprzęt
    • Sprzęt na Topie
    • Testy
    • Zestawienia sprzętu
    • Zabrzmij jak…
    • Sprzęt Mistrzów
  • Porady
    • Doktor Amp
    • Doktor G
    • DIY, czyli zrób to sam
    • Jak promować zespół
    • Porady sprzętowe
    • Porady muzyczne
  • Nauka gry
    • Warsztaty
    • Chwyty gitarowe
  • TopSpecial
    • Felietony
    • TopLegendy
    • TopSpecial-Zestawienia
    • TopVintage
  • Narzędzia
    • Słownik Gitarzysty
    • Transpozycja, czyli jak zmienić tonację dowolnego utworu?
    • Tuner Do Strojenia
    • Metronom
    • Wyszukiwarka Tabulatur
    • Generator Akordów
  • Firmy
    • Marki
    • Arcade Audio
    • FX Music
    • Konsbud-Audio
    • Lauda Audio
    • Riff
    • Sound Service
    • Yamaha
    • Zibi
  • Tygodnik
    • Redakcja
  • +dodaj newsa
Obserwuj nas
Copyright © TopGuitar 2005-2024
Recenzje

Dream Theater „Octavarium”

Redakcja | TopGuitar
Redakcja | TopGuitar Opublikowano lis 14, 2005
Udostępnij

Z jednej strony na nowej płycie „Octavarium” najlepszego progress-rockowego kwintetu ostatniego dziesięciolecia Dream Theater nie znajdziemy praktycznie nic nowego, żadnych nowych brzmień, prób odświeżenia formuły czy choćby nowatorskich rozwiązań. Od pierwszych taktów znajome progresje, melodyjne, może bardziej niż kiedyś popowe refreny, oparte o sprawdzone schematy. Tym razem prócz zapożyczeń z Floydów czy Deep Purple panowie zahaczają nawet o… U2! Oczywiście utwory mają odpowiednią dramaturgię, są oczywiście zawodowo zaaranżowane, zrealizowane i perfekcyjnie zagrane. Nie brakuje dobrze znanej wirtuozerii, w tym solówek klawiszy i gitary, ale coraz bardziej schodzą w cień. Brzmienie gitary Petrucciego jest głębsze, więcej w nim „mięsa”, ale agresja i energia z „Awake” czy „Images and Words” zniknęły bezpowrotnie. Cóż jest to muzyka artystów starszych, bogatszych o życiowe doświadczenia, które – myślę – wlewają do kompozycji odrobinę goryczy. Ale im zagłębiamy się dalej w zawartość płyty jest coraz ciekawiej.

Panic attack wieńczy intrygujący loop, który mógłby być znakomitym motywem kolejnego utworu. Wieloczęściowy i rozbudowany, epicki w charakterze Never enough nawiązuje trochę do wspomnianego loopa motywem instrumentów klawiszowych w pierwszych taktach. Łączy się płynnie z Sacrified sons jednym z najlepszych utworów na płycie. Spośród partii instrumentalnych wybijają się śpiewne sola Petrucciego, jedne z lepszych jakie ostatnio zaprezentował. Koniec wieńczy dzieło: ponad dwudziestominutową, tytułową epopeją nawiązującą do klimatów „Change of seasons” i „Falling into infinity” DREAM THEATER wraca do formy sprzed lat, którą chwaliłem przed laty łamach GiBu. Najciekawsza i najlepsza kompozycja na płycie jest także w pierwszych taktach ewidentną „zżynką” z PINK FLOYD, zawiera… folkowe wpływy (sic!), nie brak w niej orkiestrowego patosu, emocji i solidnego, hard rockowo-progresywnego grania, które wyniosło DREAM THEATER do rangi gwiazdy tego gatunku. Nareszcie płyta nie tylko dla zatwardziałych (czytaj: ślepo zapatrzonych w tandem Petrucci/La Brie) wielbicieli zespołu.

Piotr Nowicki

Dream Theater Octavarium

TAGI: DREAM THEATER, Octavarium
Udostępnij ten artykuł
Facebook Twitter Email Copy Link
Udostępnij

Obserwuj nas

na naszych profilach społecznościowych
42kZalajkuj
2.7kObserwuj
2.9kObserwuj
7.2kSubskrybuj
916Obserwuj
LinkedInObserwuj
- Reklama -
Ad imageAd image

Zasubskrybuj Tygodnik TopGuitar

Może Ci się również spodobać

MuzykaRecenzje

Fate Mystified „Dark Thoughts”

Maciej Warda | TopGuitar kwi 7, 2025
Tygodnik

Tygodnik 04/2025 (336)

Redakcja | TopGuitar sty 31, 2025
NewsyNewsy artystyczne

Nowy singiel Dream Theater „Midnight Messiah”, zapowiadający płytę „Parasomnia”

Maciej Warda | TopGuitar sty 23, 2025
MuzykaRecenzje

Snowblind „Słaby” – recenzja płyty

Maciej Warda | TopGuitar gru 16, 2024
MuzykaRecenzje

David Gilmour „Luck And Strange” – recenzja

Maciej Warda | TopGuitar lis 2, 2024
MuzykaRecenzje

Blindead 23 „”Vanishing” – recenzja

Maciej Warda | TopGuitar paź 8, 2024

TopGuitar

  • Redakcja
  • Newsletter
  • Reklama
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Dodaj newsa
  • Aktualności gitarowe
  • Nowości sprzętu gitarowego
  • Gitarzyści i basiści
  • Imprezy muzyczne
  • Testy, recenzje, opinie
  • Recenzje płyt
  • Reportaże i relacje
  • Muzyka
  • Porady dla gitarzystów
  • Konkursy gitarowe
  • Warsztaty dla gitarzystów
  • Filmy

Copyright (C) TopGuitar 2005-2024

Dodaj newsa
Copyright (C) TopGuitar 2005-2024
Zasubskrybuj

Zapisz się do naszego newslettera i nigdy nie przegap Tygodnika TopGuitar!

Zero spamu, rezygnacja z subskrypcji w dowolnym momencie.
Welcome Back!

Sign in to your account


Lost your password?